Při výběru nového kola si nevybíráme pouze velikost rámu, ale také jeho geometrii. Sklon vidlice a předsazení osy předního kola před osu otáčení vidlice určuje ochotu kola jít do zatáčky, ale také stabilitu stopy kola. Určuje to, zda pustit řídítka z rukou bude otázka odvahy, nebo pohodová záležitost. Přesto se touto tématikou nikdo moc extra nezabývá. Nikdo to moc nediskutuje, nepopisuje.
Zajímalo by mne, jak z úhlu sklonu a vzdálenosti předsazení posoudím, zda mi kolo bude vyhovovat? Jak na svém starém kole najdu či změřím tyto hodnoty? Jsou u jedné značky a stejném typu kola v jednotlivých letech tato čísla stabilní? Pokud mi kolo nevyhovuje, na kolik se mám s geometrií přední nápravy posunout, aby to bylo lepší? Pro jaký druh cyklistické činnosti se koncipují různé geometrie řízení?
http://www.nakole.cz/diskuse/19245-homebuilders...
... počti si
Díky, prozkoumám to, ale týká se to hlavně lehokol. Mne by zajímaly zejména důvody změny geometrie a velikost těch změn u horáků. Mám jednoho starého Autora Mystic s příliš citlivou geometrií a chci si koupit nového horáka hardtail s geometrií, kde bych ještě mohl pustit řídítka z rukou a přitom to byl stále ještě horák. No a představoval jsem si, že pohledem na uváděnou geometrii v katalogu bych rovnou mohl uvážit, zda to kolo mám ještě fyzicky zkoumat. Jinak nevím jak to vyzkoumat jinak, než že to projedu po rovné silnici a budu koukat jak se to chová bez držení řídítek a jak to chce jít do ostrých zatáček. To jsou ovšem akce, kde tak trochu hrozí pád a u zkoušeného kola z krámu to není úplně to pravé. ke všemu nemohu najít výkres geometrie toho svého starého kola a změřit ten úhel dostatečně přesně nedokážu.
Ono taky dost záleží, kde máš těžiště, když dáš ruce z řidítek. Třeba moje silnička je do té míry nestabilní, že když nejede z kopce, je třeba se úplně vzpřímit a ruce složit za zády, pak se uklidní a jede jak po másle.
Z kopce má přední kolo poměrně slušnou rotační setrvačnost, a to se mohu zabalit i bez držení.
Přesto všechno jsem příznivce lehkých tlumičů řízení. Možná, že kdybys to na svého starého Authora nainstaloval, zjistil bys že to je to pravé ořechové.
Já vždy preferuji ostřejší úhly, co úplně nesnáším je malý úhel (70°) a závlek korigovaný vysazením vidlice na nulu.
Dnes bych se ale divil, kdyby některá z větších firem v tomhle udělala chybu. Dnes se dělají vysazení vidlic tuším trochu menší než kdysi, malé úhly jsou častější u kol co jezdí z kopce.
Ale i tak se dá najít nějaký bike co má menší úhel hlavové trubky - zvětší se tím závlek - a to je to co hledáš jestli se nemýlím.
Ano, potřeboval bych větší závlek než mám u svého starého Autora. například u Favorita je takový, že se dá klidně jezdit i skrze zatáčky na silnici bez držení. Ale nevím, jak velký to má vliv na ovladatelnost toho kola. Silniční Favorit je dlouhý a do ostřejší zatáčky má problém se vejít. S horákem a 26 palcovými koly cítím, že je znatelně obratnější. Ale syn má horáka od Giantu, je ovladatelný citlivý nařzení a přitom se řídítka dají pustit z rukou. Takže nějaký kompromis ve velikosti závleku určitě existuje. Jen zjistit jeho velikost.
Našel jsem bakalářskou práci z VUT Brno kde se najde pěkné vysvětlení středních hodnot závleku a jak se počítá:
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor...
Co ja vim, tak nejdulezitejsi je spravnej odklon a sbihavost. Zaklon ani nejakej vliv nema.
Já to potřebuji na klasický bicykl a nikoliv pro tříkolku či automobil. Sbíhavost kol nápravy a odklon či příklon rejdových čepů zde nemá význam. Ano záklon se i u bicyklu uplatní, je to úhel hlavové trubky. :D
Hm, na klasickém kole je to asi vždycky vhodný kompromis mezi závlekem a vysazením vidlice + šířkou pneu, kterou používáš, případně zdvihem vidlice. Já bych se tím vůbec nezabýval a prostě bych sázel na jízdní pocity ve všech režimech ovládání.
Asi to tak dopadne, poněvadž nemůžu nají parametry geometrie jiných kol než od Authora. Hlavně neznám parametry toho mého, co mám doma a se kterým bych to měl porovnávat. Měřit to dostatečně přesně nedokážu.
Nevím jak to pocitově kontrolovat, když na to potřebuji pustit řídítka. To se špatně provádí na předváděném kole z krámu.
Asi blbě hledáš. Kterou značku a model potřebuješ?
Hledám horské kolo v ceně okolo 20000Kč, hardtail, kola 27,5 palce, hydraulické brzdy, s úchyty na nosič na zadní stavbě.
Výkres rámu ukazují mnozí výrobci, ale úhel hlavové trubky a předsazení osy kola vůči ose otáčení vidlice jsem našel jen u Autora. Bez toho se závlek spočítat nedá.
Úhel hlavové trubky by snad měli udávat všichni výrobci... Alespoň jsem to viděl všude, kde jsem se o geometrii kola zajímal.
S tím předsazením to ale bude spíš problém, to není parametr, který by někoho moc zajímal ;-) A to, jestli se dá na horákovi jezdit bez držení už vůbec ne :-)
Namátkou třeba Kellys http://www.kellysbike.com/INT/bikes-2015...
Nojo ale při běžné hodnotě "Authorského" závleku okolo 7cm, dělá to předsazení vidlice 4cm. Bez jeho znalosti je mi hodnota hlavového úhlu naprosto k ničemu. To ho tam pak nemusí uvádět vůbec. Je to jak píšu výše, výrobci uvážili, že to nikoho nezajímá a tudíž celou tu geometrii uvádějí jen pro formu. Ono když se začnu v cyklokrámu poptávat na hodnotu závleku, tak nejdřív musím vysvětlit co chci a pak mi stejně řeknou, že tomu nerozumí.
Mne docela zajímá, zda si na silnici budu moci odpočinout zádům puštěním řídítek, narovnáním zad a protažením, aniž bych musel řešit problém, zda si nabiju či nikoliv.