Problématice vůbec nerozumím a protože tím pádem netuším, co mám vypíchnout jako podstatné, budu muset zeširoka:
Kolouše (tedy lehokolo) mám osazeno tuším Aliviem, 3x8. Ke konci sezóny mi to řadí vždy "tak tak všelijak", ale po seřízení v servisu, většinou spojeném s výměnou lanek a bovdenů to pak většinu roku šlape jak hodinky.
Ne tak tentokrát. Začalo to tím, že v servisu už při předání kola "propadla měrka", což se dalo čekat a prý i kolečka a převodníky vypadají dost opotřebovaně, ale že uvidí, co s tím.
Vyměnili řetěz, seřídili, zdálo se jim to dobré, kolo jsem si odvezla... a ještě při cestě domů v prudším kopci zjistila, že to řadí stejně jako předtím, tj. hodně špatně. Vrátila to zpátky, připomněla, že minule měnili ta lanka a bovdeny, takže tedy vyměnili, odjela jsem... a pár týdnů to bylo dobré. Řekněme tak 300 km, možná o něco víc to vydrželo. Ale už je to k vzteku zas - někdy přehodí, někdy ne... někdy přes dvě kolečka naráz, někdy to spadne v záběru nečekaně.
Takže co teď s tím? V podstatě by mi možná stačil i tip na cykloservis v Brně či blízkém okolí, který má trochu zkušenosti s lehokoly, protože mám dojem, že servisák to sám neprojede a řídí se jen odhadem a tohle jsou ty výsledky. (Tento servis je už třetí, který jsem zkoušela. První dva jsem vyřadila hned po prvním pokusu, u těchto jsem byla podvakráte s výsledkem spokojena, ale možná změnili personál či co já vím...)
Notabene, jestli už jsou ty zuby na kolečkách i převodnících fakt špatné, tak to asi dvakrát neprospívá ani tomu novému řetězu, ne?
Zvažuju i možnost to celé úplně překopat třeba na Deore, ale tam bych nejspíš zas už nevyužila ten řetěz,co?
Připouštím, že vlastně nevím, na co se přesně ptám, a trochu čekám, že tady bude někdo, kdo to ví... :-)
Ahoj Ifčo,
to co popisuješ jsou standartní nešvary z krabice vybaleného kola, které je smontované, ale neseřízené.
Servisáci na to mají grify, kterými to donutí, aby si to sedlo - koncovky bovdenů, mazivo v bovdenech.
Je možné, že tohle tvůj servisák nezná, nebo neudělal.
Taky to může být celá řada jiných věcí, jako ohnutý hák přehazky, vůle v čepech přehazky, ložiskách kladek apod.
Varianta, že to je nový řetěz na starých oběhaných talířích a pastorcích je taky možná, ale když se bavíme o řazení na kazetě, dostavilo by se spíše střílení řetězu na nejvíc oběhaných pastorcí, pod tahem - protože, řetěz máš nový = ostrý.
Za sebe bych ti poradil jednu věc - dovez to bráchovi Ninkovi, ačkoli na to nemá vůbec čas, myslím že by hned přesně věděl.
Je to asi blbá otázka, ale přece: čemu přesně se říká "střílení"?
Jestli myslíme oba toho stejného Ninka, tak toho jsem se teda měla zeptat předevčírem na "populaire" (ale je fakt, že až během něj se ty potíže dost vystupňovaly).
Hmm... něco ohnutého... vzhledem k tomu, že mezitím jsem taky jednou jela s koloušem vlakem a při vystupování mi paní průvodčí přes můj hlasitý odpor "pomáhala" tak usilovně, že mě koloušem shodila ze schodů na peron a kolo hodila na mě, i to vlastně není vyloučeno... i když bych řekla, že kolo padlo do měkkého, já byla omlácená víc...
Jo, Ninka. :)
Střílí to tak, že to v tahu vydá pěknou ránu - řetěz přeskočí o zub, či dva, na oběhaném pastorku. Chce to ale pořádně zarvat.
Na kazetě - zadních pastorcích to může špatně řadit, když bude ojetá kazeta a nový řetěz.
Ale nemělo by se to chovat tak, že to jednou nezařadí, a jednou zařadí o dva pastorky.
To spíš ukazuje na neseřízeno, ohnutý hák přehazky, případně velké vůle v přehazce...
Když to zkombinuješ, stačí každá z těch věcí jen lehce, sečte se to a pak už to řadí takhle, jak popisuješ.
Aha... tak ne, to myslím nestřílí. Spíš to někdy v tahu spadne na menší kolečko. (Pravděpodobně poté, co jsem předtím cvakla a nepřeřadilo to.)
Tak já s tím do příští vyjížďky nějak vydržím a pak se zeptám povolaných, no... Ale říkala jsem si, že sundat zadní kolo a odnést je do nejbližšího servisu, ať mi vyměni kazetu, bych zvládla i bez asistence (celého kolouše většina servisů nechce, že se jim nevejde do stojanu, ale na výměnu kazety je snad kolo jako kolo...)
Pokud měrka propadla, je to pravděpodobně na výměnu, a chtělo by to kazetu i talíře, ať máš klid.
Ale takhle od boku ti to nedoporučím, když jsem to neviděl.
To je mi jasné, já si hlavně chtěla trochu utřídit, co vlastně řeším. :-) Než s tím zas naklepu někam do servisu a nebudu vědět, co po nich chci. Trochu mám obavu, že jsem se na to počáteční sdělení, jak jsou pastorky omleté zatvářila tak nešťastně, že to technik nechal radši nevyměněné ze sociálního soucitu. To jsou ta úskalí nonverbální komunikace. :-D
Tak abych se aspoň dokázala vymáčknout slovně...
Jako první bych zkontroloval správnou polohu lanka - jestli čísla na páčkách odpovídají skutečně zařazeným kolečkům. Lanko si totiž časem v bowdenech trochu "sedne" a povolí, takže pak nahoru řadí špatně (nedotlačí řetěz na větší kolečko, pokud nepohneš páčkou ještě kousek za "cvaknutí") a dolů naopak moc (přeskočí o dvě kolečka a podobně). Řeší se to povyšroubováním toho dutého šroubu někde na přehazovačce, do kterého je zapíchnutý konec bowdenu.
Ale to jen tak odhaduju, zblízka jsem to neviděl a na Aliviu jsem ještě nejel.
ono dát nový řetěz na údajně opotřebované převodníky je nápad hoden génia, při nejmenším to bude potřebovat delší dobu, aby si to "sedlo", v reálnějším případě ti to bude stále střílet, jak píše single.
lanko je třeba po výměně kontrolovat, minimálně prvních 50km, trošku se vytáhne, působením síly se třeba trochu ohne bowden a potom to v páčkách nesedí a musíš právě otáčet o 1,5 otáčky pro přehození o 1 stupeň výše. stačí na přehazovačce lanko více napnout a je po problému :) popř. více vyšroubovat regulační šroub na páčce přehazovačky, aby bylo lanko více napnuté
Vyměnila bych pastorky.
Jestli si je ještě neměnila a řetěz si dojezdila na total, tak tipuju obroušené zuby.
Pak už nestačí vyměnit jen řetěz, ale musí jít všechno. Nebo je potřeba vydržet takových 100 - 150 km a ono si to zase sedne, jak se bude řetěz vytahovat.
Já osobně jsem to ale nikdy nevydržela :o)))
Jenže to bylo naopak - cca 300, možná 400 km to jezdilo dobře a blbnout to začalo až pak... Každopádně jsem to zatím objednala do servisu, co mi je ochoten vzít i lehokolo, ať se na to raději někdo podívá komplexně. Protože ani tu ohnutou přehazku nemůžu po tom pádu z vlaku vyloučit, byť jsem kolouše chránila vlastním tělem... Dám pak vědět.
Tak předběžný výsledek (definitivní, až na tom budu mít odjetu aspoň stovku a v tom nějaké kopce)...
Byl to opravdu komplex všeho. Ohnutá patka, kazeta "po smrti"... a dokonce to vázlo i v tom bovdenu, který mi údajně v minulém servisu vyměnili.
Na závěr pan mechanik postřehl, co mi dělá stojánek (neustále se povoluje a hlavice šroubu je v tak nepřístupném místě, že je to téměř nedotáhnutelné), tak mi z vlastní iniciativy do hlavice vyfrézoval drážku, aby to šlo dotahovat i šroubovákem, když klíč se do toho úhlu prakticky nedá dostat).
Tímto bych si dovolila vsunout jednu nevyžádanou reklamu na servis, kam jsem tedy dnes na doporučení zavítala: http://milujemekola.cz/
Z celkové atmosféry a jednání a tak vůbec bych řekla, že ve svém názvu nekecají. :-)
Když už se tu mluví o servisu lehokol. Je potřeba pohlídat, že není překroucený řetěz. Na té délce, kde to jde v trubkách jde řetěz přetočit o 180 stupňů.
Jakoze bys ho prevedl z 3D prostoru na 2D Mobiovu pasku? :-)