Zdravím, včera jsem zjistil, že mám vůli v zadním náboji. Jelikož je osazen dvěma průmyslovými ložisky, tak tam prakticky není co seřizovat. Je to asi zralý na výměnu ložisek, ale ted' v sezóně se mně nechce tohle řešit servisem, páč chci samozřejmě jezdit. Co vy na to, raději řešit hned, nebo taková věc není akutní?
Předem díky za názory.
Dík, nakonec dokud se kola točí....;-)
Přes průmyslová ložiska stejně okolo bývají nějaké matice, kterými se dá ta vůle alespoň snížit. No a jinak je spousta obchodů s ložisky, kde se dají koupit nová a vyměnit.
No nenašel jsem tam nic, čím by se dala ta vůle upravit a měnit ložiska sám nechci, nerad bych tam něco dokur..teda pokazil, ložisko je tam nějak nalisovaný.
Když už výměnu nezvládáš, tak nevim jak kde, ale u nás tohle dělá servisák na počkání a teď v sezóně do druhého dne.
No nevím, možná bych to zvládl (nezkoušel jsem), ale nechci to riskovat. Zkusím se poptat v servisu, ale tam bude doba výměny asi závislá hlavně na tom, za jak dlouho jim ta ložiska dodají.
Když budeš kladívkem přes šroubovák klepat do klece ložiska a nikoliv do středu (Doufám že se vyjadřuji správně) tak ho vyrazíš ven a můžeš ho nahradit novým. Není to těžké, chce to jen zkusit.
OK, dík, možná to zkusím. Když to zprasím, tak počítej s tím, že ti tady vynadám;-). Spíš bych měl ale obavy z nasazení toho novýho, abych ho tam nanarážel šejdrem. Asi by na to byla dobrá nějaká kovová podložka.
Když budeš klepat do klece, tak se zničí celé ložisko a nejspíš se rozpadne a už jej nevyndáš - navíc tam většinou je gufero.
Pro náboje s vymezením vůle:
Je třeba bouchat do vnitřního kroužku - jelikož do vnějšího to nejde, protože je zalisován v přírubě náboje.
A šroubovákem to skoro nejde - je třeba použít nejlépe přední osu s kónusovými maticemi na konci.
Pokud to chcete udělat správně, musíte vyložit hranu okolo ložiska nějakým kroužkem, a položit na pevný podklad.
Pokud máte vypletené kolo pevné, je možné bouchat s celým kolem o osu-zem.
Po asi 10 pořádných ránách po celém obvodu by se vám mělo ložisko vylisovat - ale musí jít ven rovně.
Když tam pak budete lisovat ložisko dovnitř, je třeba bouchat do vnějšího kroužku - a nejlépe přes staré ložisko, protože každé ložisko je v náboji trochu utopené.
Pro náboje bez vymezení vůle:
Pokud máte osu s vnitřním osazením, pak to jde vybouchat osou z jedné a druhé strany.
U takových os většinou nestačí vyměnit ložiska za nějakou "čínu", protože ačkoli jsou ta ložiska celkem kvalitní, mají obvykle větší vnitřní vůli a v sestavě se vůle nevymezí.
Je třeba vybrat ložiska s co nejmenší axiální vůlí, případně také přemazat.
Doporučuji SKF (drahé), INA/Fag (na půlce ceny SKF) anebo nějaké japonce.
Pokud nemá náboj svůj systém krytí, je třeba vybrat ložisko s guferem s malým třením - pokud se nemýlím je to oboustrané 2RS.
Ostatní typy jsou Z (2Z) a to je tuším plech, ale ten ačkoli nemá žádnou frikci, riskujete že se zanese pískem a je po něm.
Přeji hodně zábavy!
Pokud nemáš nějaký atyp, tak v servisu určitě jeden pár běžných ložisek mít budou.
Je to akutní,když mi to začalo v zadním náboji rachotit?
Dokud rachot neprekracuje 100 decibelu, tak ne. Aspon nemusis mit zvonek. Hlavne nestourat.
Byla jsem se optat v servísu, stejně jsem potřebovala koupit novou pumpičku a brzdové špalíky. Když jsem vyjížděla, přehlušilo to i cvrčka, než jsem tam dojela, tak se to rozchodilo a pán v servísu říkal, že nic moc neslyší, a že je to dobrý. Odpoledne jsem jela ven a zase to rachotilo. Včera jsem si kolo odstrojila a postavila vzhůru nohama, abych mohla točit kolem a hledat zdroj zvuku, rachotí to v zadním náboji, ale odpor to neklade, a když pán říkal, že je to dobrý, tak si toho nebudu všímat.
Když v tom rachotí, tak to asi v pořádku nebude....
Podle zvuku se vsadím, že, jak jsem to zevnitř nikdy neviděla, jsou tam kuličkový ložiska :))
Když se mi podaří splašit nějaký záložní stroj, tak to dám vyměnit hned, jinak to prostě musí ještě chvíli vydržet, krom toho rachocení mi to zatím nijak nevadí.
Tak dnes mi přivezli ložiska a hned jsem se do toho pustil. Obavy z celé akce byly zbytečné, šlo to až překvapivě dobře a nová ložiska jsou na svém místě bez toho, aniž by došlo k jejich destrukci, zničení náboje či prstů horních končetin.
Díky tedy za rady a psychickou podporu před zákrokem..;-)
Gratuluju ! A co vůle, zvětšila se ? ;-)
Nebo přímo triumf :-) http://www.csfd.cz/film/99752-triumf-vule/
Vůle už není, ale zbývá mi ještě jeden náboj ;-)
To je důležité. Poslední náboj prý vždycky pro sebe...
Dovoluji si využít hototo vlákna:
na můj letitý favorit jsem dal nové výplety s náboji Force, zadní pro šestikolečko. Nedokážu sem dát přímo rozklikávací odkaz na ten zadní náboj, tak to popíšu: klasický náboj se závitem pro šestikolečko, na každé straně náboje je ( asi nalisované) ložisko, prochází jím středová (závitová) osa, po stranách zakončená maticemi. Osa je dutá a jejím středem prochází rychloupínák.
Když jsem minulý týden měnil zadní plášť, tak jsem zjistil, že ta středová závitová osa je na jedné straně u ložiska zlomená, takže všechno to držel pohromadě jenom rychloupínák. Což o to, nijak jsem to při jízdě neppociťoval, ale asi to není to pravé ořechové.
Koupil jsem tedy kompletní zadní náboj, že to přepletu - ale pak mě napadlo, že bych odšrouboval ty dvě matice po stranách, nějak vyndal tu středovou závitovou osu a namontoval ji místo té zlomené do původního výpletu.
Snadno se to řekne, realita je jiná: matice šly dolů snadno, ale ta vlastní osa tam DRŽÍ!!! Vůbec nevím, jak ji vyndat a jestli to vůbec jde...
Víte snad někdo, co s tím? Nebo fakt budu muset přeplést kolo?
Dík :-)
Předpokládám, že osa je v místě ložisek hladká, bez závitu, stejně jak to měla třeba ČZ. Ještě je možný typ Miche, kde matice je stupňovitá a jde přes osu do vnitřního kroužku ložiska - osa je pak skoro celá se závitem.
Ty máš nejspíš typ s vnitřním osazením na ose, takže stačí bouchat z jedné a z druhé strany do osy, než se ti ložiska (osou) postupně vylisují ven z náboje.
Je otázka, proč praskla, buď tam byl zápich - jako přechod závit-dřík, nebo to prasklo v závitu, a pak je to nějaká chyba ve výběru materiálu, osa by se měla spíš ohnout.
Dík za radu, ale už to mám vyřešený - před chvílí jsem klepnul do osy gumovou paličkou a je venku.
Prasklo to v místě přechodu závit - dřík, prý se to u šroubovacích vícekolečkových nábojů stává.
kdybys chtěl druhý pár kol na fávo, tak by se mi tu možná válel na kole v garáži. už to není ten měkký "originál", ale cosi o trošku pevnějšího, leda by je bylo potřeba lehce docentrovat. taky by mohly ještě cosi najezdit..
Jsou ta kola na šroubovací kazetu? Já bych případně měl zájem.