Takže problém: moje horská merida z roku 2004 (co s ní jezdím na srazy), před cca 15 tis. km jsem vyměnil středové složení - je tam octalink, kliky stále půvpdní XT 44/32/22 (pouze měněné převodníky). Až teď do soboty ok.
V sobotu jedu do kopce, opírám se do pedálů, najednou mi levá noha ulítla do prázdna - vytočila se mi klika. Absolutně jsem to nechápal. Klika je "naražena" na ten octalink a zajištěna inbusem, přes to ještě krytka. Inbus desítku s sebou nevozím, tak jsem se spustil zpátky do vesnice, tam jsem našel člověka, co měl sadu inbusů a ten mi to půjčil. Utáhl jsem to jako vždycky - ne na krev, abych nestrhl hliníkový závit, ale pevně.
Pak jsem na tom v sobotu ujel ještě cca 120 km, vrátil se domů, vzal jsem si desitku inbus a zkusil to - a ouha, ten zajišťovací šroub byl opět povolený! Po 120 kilácích, kdy jsem to pevně utáhl, se zase začal povolovat!
Tak nevím, co s tím - znamená to, že ta levá klika má odsloužíno? Nebo co s tím? Vůbec mi to neleze do hlavy.
Dík za názor :-)
A zajišťuje to vůbec ten šroub? Není ta klika příliš naražená.(příliš vsunutá do osy)zatlačená,takže ten šroub to vlastně už nejistí
Typický Octalink, zlatý čtyřhran...
Poradil bych ti, ale nevím jestli to chceš slyšet.
Měl bys to dotáhnout na krev.
Před tím bys ještě měl otočit úhel klik na ose o 90°.
Ještě bych já osobně odmastil závit v ose a na šroubech, a aplikoval bych lak na nehty na obě plochy a zašrouboval, dokud jsou obě plochy mokré.
Na krev, tj. až ucítíš citelný odpor na páce klíče.
Nechal bych to stát do druhého dne.
Dokud nedáš klikám ránu, tak to vydrží.
Je možné že to nevydrží první sérii tvého poskakovaní, a v tom případě bych ty kliky opravdu označil za "hotové".
Variantu že vytěsníš lakem i tisícihran, můžeš taky zkusit, ale s rizikem, že to pak nepůjde stáhnout.
35-50Nm. To je dost velký moment. Pokud nemá človíček na klíči páku,pak bych se stržení neobával. Dotáhnout na krev,případně použít pro klid momentový klíč.
Momentak ma kazdej sikovnej kolo nebo automechanik v ramennim pletenci. :-)
Taky ti vždycky křupne, když zabereš ? Jak jen ale nastavit různé utahovací momenty ? Mě bohužel křupne vždycky dost chaoticky a náhodně. Jestli ale voperované náhradní klouby mají momenťák jako nadstandard...
Ani jednou. I makovici u stopetky jsem po vymene tesneni dotah. Jak rikam, ma to tak nekdo v pazi. :-)
Tak na stopětku se vzal golahák a kus tlustostěnný trubky na nastavení. A nejvejš se tomu zvedla mizerná komprese :-) U Fáčka už se ani momenťák nepoužívá, vůbec. U kola ani tak nejde o dostatečně festový dotažení, jako spíš o to závity nevytahat ven :-)
Tak tak, souhlasím s lakem na nehty. Také jsem to tak řešil a není to rozhodně krátkodobé řešení.
Není tohle tak trochu nouzovkové řešení z konce minulého tisíciletí ? Tehdy určitě dobré, dneska použitelné. Ve kšeftech je ale plno vhodnějších a možná i funkčnějších lepidel a tmelů.
Kdyz mas doma kolekci nedostiznejch casopisu "Udelej/urob si sam", nemusis vyhazovat krvavy penize za nejistej uspech s modernou.
Mám jich celou bednu. A před časem jsem tady dával oskenovaný návod z nějakého sedmdesátého roku, jak ošetřovat prašnou příjezdovou cestu proti plevelům a té prašnosti - dvakrát ročně několika litry vyjetého oleje :-)
Zlatej vyjetej olej! Co jsem se ho neboztikovi tchanovi navozil z prace, natiral s nim plankovej plot.
Jednou taková tyčka z plotu bude v kamnech hořet dva tejdny v kuse :-))