to je zamykání vidlice (zablokování pružení) a to tím způsobem, že ti z vidlice na řidítkam vede páčka, kterou můžeš kdykoli vidlici zamknout. Bezva věc, tenhle typ mají právě RockShoxy
Doplnim jen zjednodusene: nejedna se o klasicky lock-out, ale o dalsi ze systemu tzv.inteligentnich pruzeni. PopLock Remote je dalkove ovladani na riditkach k systemu Motion Control u vidlic Rock Shox. Umozni snizit chod vidlice na minimum (cca 2-3 cm). Pri narazu na nerovnost se vidlice na chvili "odblokuje", pri dalsi jizde bez otresu zase "zablokuje". Pri zaberu do pedalu treba i ve stoje pri jizde do kopce se "zamknuta" vidlice temer nepohne, kdyz nema. Okamzik citlivosti a tedy otevreni temer plneho chodu vidlice se da nastavit plynule bud na vidlici, nebo u nekterych modelu i na dalkovem ovladani na riditkach.
Plny a komfortni chod vidlice lze dosahnout opetovnym "odemcenim".
Díky, tak to jsem nevěděl ani já. Možná, že jsem si místo Splice nakonec tu J4 měl vzít. No holt už je pozdě.
Já jezdím na Kellys Magic s touto vidlí, a je fak dobrá. Třeba na asfaltu do kopce, je uzamčení k nezaplacení.
Ale pozor v manuálu píšou, že je vysloveně zakázáno používat uzamčenou vidli v terénu a nerovnostech - možnost trvalého poškození !!!
Já třeba přejížděl asfaltovej nadjezd nad železnicí, zamknutej, a na konci byl do leva sjezd pro cyklisty, a do prava schoy pro pěší. Tak jsem si střihnul ty schody, na vidli jsem ani nevzdech. Fakt jsem myslel, že prdne !
Ale jinak super, asi bych neměmnil.
Neprdne :).
Pokud mas na mysli RockShox s Motion Control, je to o necem jinem. NENI to klasicky lock-out, je to system castecne zamykajici vidlici pri klidne jizde, po narazu na prekazku se vidle otevre. Po tvem prispevku schvalne prohlizim manual od sve RS Reba, ale o necem takovem tu neni ani zminka.
U klasickych lockoutu se odemykani vidlice v terenu predepisuje.
jo, ted jsem se dival na ten letosni kellys: vidla RS J2, jo? Na nejakym serveru pisou "PopLock remote", ale na oficialnich strankach jde o "TurnKey Lockout", coz by mohlo jit asi o ten klasicky Lockout. V kazdem pripade bez Motion Control. Takze je mozne, ze to v manualu je, v tom pripade v terenu odemykat, promin.
Já si taky myslím, že by prdnout neměla. Pokud vím, tak většina slušnějších vidlic, pokud to nemají přímo v popisu funkce nebo nemají nějaký ten ...motion... apod., má nějakou "pojistku", která se při hodně velké ráně prorazí... Pak je ale potřeba s tím jít do servisu, to se doma asi těžko spraví nebo vymění...
Motion control je funkčně naprosto stejný jako Lock out Manitou. Dojem něčeho vyjímečného z toho dělá reklama.
Jediný rozdíl je v tom, že Lock Manitou má nastavenu hodnotu uzamčení napevno.
Oba systémy se zamykají zcela stejně páčkou na korunce a nebo z řídítek.Zamčení zajišťuje vidlici v horní poloze. Motion control se liší tím, že má možnost nastavit hodnotu od které je zamčeno. je to takzvané nastavení Gate. Je to od zcela nefunkčního Locku až po funkci která je nejtvrdší. A tady je jeden zásadní rozdíl. I to nejtvrdší nastavení u RS nezamyká natvrdo. Podle okolností to přesto pruží 10 - 20 mm. Manitou naproti tomu zavírá natvrdo.
Oba systémy mají ještě pod tímto zamčením ochranu před proražením a to je síla, pod kterou povolí i zamčená vidlice pod extrémním nárazem. Tlumení tedy povolí ale hodnota zatížení tlumiče je při tom veliká, proto ty upozoznění na zamykání v terénu. Tahle hodnota proražení není stavitelná ani u jednoho systému.
Nebo tak...
Asi jsem to předtím napsal trochu kostrbatě, ale měl jsem na mysli to samé. Že ikdyž je vidlice zamčená, tak by se při opravdu velké ráně zničit neměla, že Lock pak povolí... Že to asi není stavitelné mně napadlo hned na začátku...
Dobře, pak se tedy zeptám. Když se mi toto stane, funguje pak vidlice zase normálně nebo se s ní musí něco provést a nějak zprovoznit tlumení...?
Vidlice potom funguje samozřejmě normálně. Není třeba žádného zásah.
Ale upozorňuju, že tam dochází opravdu k extrémním tlakům a to může vást k jakémukoliv poškození. Já jsem se setkal od poškozeného těsnění až doslova po zdeformované plasty. Tohle vše je ale jenom důsledek určitých extrémů. Při jednorázovém proražení to není v žádném případě na servis, na funkci to nepoznáš a do servisu nemusíš.
Tak aspoň že tak...
Ikdyž, mně se to asi nikdy nestane... Vidli sice mám zamykací, ale použil jsem to snad za celou dobu jen dvakrát a to ještě na zkoušku... Do terénu ani do kopců to nezamykám a na silnicích, kde se občas vyskytnu, tak tam je spíš ta odpr. vidlice více než doporučená...;-)
S těmi silnicemi naprosto souhlasím. Já si myslím, že dneska kupovat na české silnice kolo bez odpružení je naprostá šílenost. Už by o tom měli pomalu začít přemýšlet i žiletkáři :-)
Tohle by si mělo uvědomit hodně lidí, kteří pokukují po co nejvíce páčkách a funkcích. Měli by znát to, jak to využijí, protože za tohle mimojiné taky platí.
Vím, že jsi tohle nezkoumal ale už jsem o tom psal jinde a tak ještě zopakuju tady něco, co nikdo v prospektech neobjeví a přesto to existuje.
Tyhle systémy Lock outu fungují tak, že ti zabraňují stlačit vidlici. Do zdvihu jí ale pouští, takže jsou vždy v horní úvrati. Řekneš, co na tom je? Tak to zkusíme rozebrat.
Vhodné bude zjednodušení s vidlicí 130 mm zdvihu. Nasedneš a sag ti jí stlačí řekněmě na 100 mm to je ta praktická horní úvrať. Zamkneš lock na rovině a jedeš s tvrdou vidlí a zdvihem 100, která čeká svojí reakcí akorát na velkou ránu. No a s touhle vidlí přijedeš do kopce a co se stane? No přesune se váha na zadek a předek se odlehčí, vidlice vyjede víc do zdvihu (120mm?). Zabrání tomuhle Lock, nezabrání ! Tímhle směrem nefunguje. Takže pokračujem. Vidle jde do zdvihu a ten kopec ti zvětšuje (šlapeš víc proti kopc)i. Nehoupe se, teda alespoň u Manitou. U RS se to ještě houpe i při pevném zamčení. Tak tohle jsou fakta o systémech a něco, co ti v prospektu vykládat nebudou. A protože co, není v prospektu o tom se nebaví, tak to není známo ani mezi bikery.
Myslíš, že o tomhle firmy nevědí? Ale vědí všimni si, že tyhle systémy Lock outu bývají kombinovány se snižováním zdvihu.
Takže by bylo dobré, kdyby byly takovéhle vlastnosti známé aby si každý zvolil podle sebe, nabídka je velká a systémy nabízí dost odlišné funkce. V praxi je to rozeznatelné ale kolik znáš lidí, kteří mají praxi s několika systémy. Většinou narazíš na nějakého zaníceného zastánce právě toho jeho systému a podle toho, jak je aktivní ti připadá, že to je pro tebe to pravé. Může a nemusí být.
Já jsem si to uvědomoval už při koupi, tady chyba není...;-)
Abych to vysvětlil - Na svém kole jsem původně měl RST Gila T4 a tak jsem se jí po jedné sezoně chtěl zbavit... Určil jsem si limit max. 5000,- za novou, na to kolik najezdím a jak, si myslím že ažaž... Padla mi do oka Manitou Axel Elite '05 a Manitou Splice '05. Splice jsem nakonec oželel, protože jsem se bál, že 130mm zdvihu už by bylo na můj rám asi dost... A jezdit pořád se sešroubovaným RTWD se mi příčilo... Takže jsem vzal Axela za necelé 4000,-... Že to má TPC LockOut jsem ale zjistil až na prodejně, protože v té době na stránkách výrobce byla zobrazena a hlavně popsána vlastně úplně jiná vidle...;-) Podle výrobce měla mít jen FFD tlumení a maznice vzadu na nohách... To samé měli uvedeno všichni prodejci tady v ČR...
No, nejdřív jsem se divil, pak mi k tomu něco řekl i prodejce a nakonec jsem ji bral všemi deseti, protože v té době za takovou cenu, s takovým vybavením a v takové kvalitě (samozřejmě v rámci ceny) podle mne prostě nic neexistovalo...
Takže když to zhodnotím, tak tam sice ty "páčky" mám, ale jen jako takovou přidanou hodnotu... Třeba to ještě začnu používat...;-)
To nebylo na tvůj výběr. to bylo o sdělování zkušeností pro jiné.
Bylo by to i pro tebe, kdyby ses rozhodoval, zda si připlatit a koupit systém navíc. Zda ho potřebuješ nebo ne si musí rozhodnout každý sám, v tom nikdo nikomu nepomůže. Co pomůže jsou skutečné popisy funkce a názory lidí co to prakticky využiívají.
Nehodlam ti nijak odporovat, jenom ze se tu mluvilo o lock-outu, a ne o snizovani zdvihu a tvrdosti vidlice vyuzitelne pri jizde do kopce mimo teren. To uz by byla jina debata, jasne. A system MotionControl neni opravdu lock-out trpne cekajici na sve poskozeni prvni ranou, ale "ztuhnuti" vidlice, kdy se pri prvnim vetsim narazu (+ moznost regulace bodu odtrzeni z klidu) obnovi temer puvodni vlastnosti vidlice, jako "nezamcene".
Ja mam na sve RS Reba zdvih 85 mm a docela minimalni sag, +-15 mm, takze nejakou zmenu geometrie pri jizde do kopce nezaznamenam. Jezdim na nizkozdvihovem fullu a frekvencne, takze ten zbyvajici maly pohyb taky nejde temer poznat. Tohle pisu proto, ze nejde nez potvrdit tvoje slova o tom, ze ne kazdemu a ne na kazdy styl jizdy vyhovuje stejna vidlice.
Už je to tady, saháme na něco majiteli. Tak zaprvé a hlavně, tohle je popis skutečných vlastností pro jiné, není to o napadání tvé konkrétní vidlice. Ty jsi jí vybral a znáš podle prospektových informací, tohle je skutečnost a pravdivá informace.
A teď popořadě.
Tu změnu geometrie nezaznamenává nikdo a víš proč?Protože to v prospektech nepíšou. ( u tvého zdvihu neřeš) Rrozdíl bys poznal u vyšších zdvihů a v okamžiku, kdybys měl možnost seznámit se v praxi se systémy snižováním zdvihu ale jak píšu, tahle zkušenost chybí a každý se stává horlivým zastáncem toho svého. O tomhle ale rady nemají být.
Dohadování je to Lock out a nebo není to Lock out je mimo. A že je to hlavně o tvrdosti vidlice pro jízdu hlavně do kppce a ne řádění v terénu v zamčeném stavuto je naprosto jasné. Co je jiného proti Locku - napíšu to znovu a přímo. Je to Lock out, který jde seřizovat a přitom neumí zamykat ani v plně uzavřeném stavu. Funkčně to nic jiného není a nehledejte v tom nějké extra zvláštní zařízení. Konstrukčně je to pouze a jedině geniálně zjednodušený Lock.
Popíšu ti tvojí zkušenost a na tvém zdvihu. Jedeš do kopce s nezamčenou vidlí a ono se to houpe. Řekněme 15mm. Zamkneš to a ono se to houpe dál. Při tvých zdvizích skoro žádná změna. Změnu se zamčením poznáš, teprve když nastoupíš do pedálů, jedině v téhle fázi se dostaneš na hranice účinnosti tohoto zamčení.
A skutečně řešit změny geometrie u zdvihu 85 mm nemá cenu. Nejsi tu ale jenom ty a povídání je i pro jiné.
A ještě k použití pro tvé konkrétní účely. Asi se ti to nebude líbit ale pro tvé zdvihy a tvůj styl používání by vyhověl klasický natvrdo zamykací Lock out daleko lépe, než Motion control.
Je to ale jenom můj pohled z technického hlediska a hlavně je to upozornění pro ostatní. Ty máš svůj systém a budeš poznávat jenom jeho výhody a přizpůsobovat se mu, to je normální. Pravdivá a skutečná informace ale z tvých zkušeností nikdy nevyjde a tvé povídání je krásným důkazem o tom, jak se každý stává propagátorem toho svého.