Já bydlím v paneláku a kolo skladuji přes zimu na balkóně pod nepromokavou plachtou až k zemi, takže na kolo neprší a nesněží.. Zatím přežilo bez újmy již dně zimy.
Ale letos si pořizuji motor Bafang který má jak známo i display, který nevím jestli před zimou demontovat? Ale zase se mi nechce pokaždé sundávat rukojeti, páčky... Baterií mám vždy doma v teple.
Doufám že se mi s tím nic nestane, kor když to stálo takovejch peněz. A ve sklepě bych to nikdy nenechal, myslím že by to nepřežilo ani jednu noc bez újmy nenechavců.
Kde vy a a jak skladujete elektrokola?
Děkuji za případné odpovědi.
Mám Haibike s Boschem. Bydlím v bytovém domě. Kole je ve sklepě, dva bytelné zámky a petlice na které by byla třeba úhlovka. A také dobrá pojistka bytu a souvisících prostor. Tahat těžké ekolo, 17 kg bez baterie do 3.patra se mi tedy nechce. Dislay je sundávací, ten si beru do bytu a bez něj je kolo k ničemu.
nejlepší je mít drahé kolo doma. a místo peněz do pojistky si spořit na nové pokud tě náhodou vykradou. Protože pojišťovny ty ti v případě krádeže drahého kola akorát naserou.
Pojišťovna také není na to,aby platila,ale aby jsi platil za pocit bezpečí :-)
přesně :-)
Baterii skladuj někde kde máš tak těch 15 až max 20°C, at Ti déle vydrží.
No a pak jedeš celý den na slunci při těplotě 30°C a tak je strčíš asi kam?
Baterie v pohodě vydrží rozsah teplot od -10°C do +50°C
Kdo chce rychle přijít o kapacitu baterie, tak samozřejmě ať skladuje při teplotě 50° a nabitou na 100%. Výsledek zaručen. :)
Jen tak by mně zajímalo jak to tedy řešíš v letních vedrech a co potom elektrokolisti v takovém španělsku:-)
Kecy v kleci o rychlém úbytku kapacity baterií,
mé lipolky jsou ve stoprocentní kondici i při pěti měcíčním skladování plně nabité a v teple domova.
Zato z nové lionky už nedostanu to co dala jako nová ze začátku.
Skladována ještě nebyla a nabíjí se jen na 41,4V vybíjí se na 36V. Je to prostě měká sračka, už nikdy lionku.
Já vím, tohle je náš velký spor i v jiných diskuzích. :) Nemusíme se v tom shodnout. Ty věříš, že teplota takový vliv nemá, ale já věřím, že teplota na stárnutí lithiových baterek má velký vliv.
Ovšem nějak jsi zapoměl vysvětlit jak se bráníš té vysoké teplotě v létě? Holt je to smůla v zimě to pošetříš a v létě domu dáš teplotní šoky:-)
Bráním se tomu tak, že po zastavení kolo dám raději do stínu než na sluníčko. Jinak garážuji v prostorách, kde ani v největších tropech nebude více jak 25 a většinu času v létě je tam kolem 20°C. To víš dům z kamenným zdivem z roku 1856. :)
Jo tak to jde jenže já jedu třeba i 8hodin na slunci a celkem není kde baterie ukrýt.
Ja ale asi budu vyjímka:-)
No a na jakou teplotu se ti baterie zahřeje za jízdy na sluníčku? Vítr to zároveň chladí. Samozřejmě záleží i na barvě obalu baterie.
Nesmysl, v našich zeměpisných šířkách je to v podtatě jedno, stačí aby baterka nebyla trvale na mrazu a je v klidu.
Hlavně jezdit a hned nabíjet, v zimě občas taky nabít kdyby to šlo tak i vyjezdit...
Elektrokolo na balkoně asi není problém, v podstatě všechny díly jsou zabezpečeny podobně jako ostatní díly kola, takže to snese, i když v předsíni by mu asi bylo líp.
Někdy mám dojem, že největším zabijákem baterek jsou koumáci co vymýšlí vymyšlené... Nejlíp to jezdí těm, co nečtou, neřeší nesmysly a jezdí, nabíjí a zase jezdí.
Oni převažují spíš uživatelé, kteří věří prodejcům a nic nekoumaji. Pak jdou s údivem po dvou či třech letech koupit novou baterku. Ani ty tady nenapises o vlivu teploty a plného nabití na stárnutí lithioveho akumulátoru.
Baterie v pohodě vydrží rozsah teplot od -10°C do +50°C
Fakt řešíš velmi nepodstatné věci.
Teplotní vliv je až nad výše uvedené hranice.
Ať děláš co děláš tak se za jízdy slunci neubráníš.
Tak že vy spoříčí jezděte jen brzy na jaře a nebo v pozdním podzimu, tam máte teploty do 15°C téměř zaručené:-)
Úzkostlivá peče o cokoli musí byt velmi vyčerpávající.
My nešetřiči jezdíme a kraviny neřešíme jelikož zítra už tu být nemusíme a k čemu mně potom bude šetření?
Kdo jezdí celý rok a nechává kolo na mrazu,tak by si neměl kupovat LION aku ,ale LIFEPO
Souhlas. LiFePo4 jsou skvělý. Konkrétně skvělá zkušenost se články Headway na mém ebike (cca 1440W max. příkon). Odběr v maximu 40A a zkoušel jsem i více. I tak po více jak třech letech jsou na 95% kapacity. Prostě LiFePo4 stárnou docela pomalu. Věřím už informacím o životnosti 5 až 10 let. Asi ovšem záleží i na výrobci a typu a péči. Co vydrží jednomu 5 let, tak může druhý vyřídit za 2 roky.
kdopak nás omískuval? :-)
Někdo komu se nelíbí náš názor nebo ksicht:-)
I tak je LIFEPO na opravdové využití(tedy doprava do práce) lepší. Na skotačení v lese je váha to nejdůležitější,takže lion
Jenže spousta lidí skotačí po lese a jezdí i do práce:-)
Potom ,ale musí mít rezervu peněz na nový aku :-)
LiFePo do rámu byl taky můj sen, ale jak je to těžké jak prase, tak to na ebike je v brašně na nosiči a nějak to ani nevadí. A ty dva šroubky jsou fakt málo. Hlavně když s kolem praštíš na bok, tak to nemůže dlouho vydržet.
Když lidi házek kamení nebo dávaj mínusy nebo na tebe plivou, tak je to dobrý znamení. :)
https://www.youtube.com/watch?v=bRAxZFV_ntk
Nenapíšu, protože vím že sériová baterka nedosáhne v praxi nikdy teploty nad normál... leda bys je skladoval v troubě.
V minulých horkých dnech jsem schválně měřil IR teploměrem teplotu kola postanenýho před firmou na asfaltu. Kolem poledne to bylo max 45 stupňů na černém sedle, baterie o něco méně. Nejvíc bylo uvnitř auta, ve stejné době až 56 stupňů na nasvícených místech pokud bylo vše zavřené. Při opakovaném měření kolem 16 hodiny už ty teploty byly výrazně nižší, ačkoliv pocitově bylo stále vedro.
Takových dní je ale u nás jen několik do roka, jinak se dostaneš max. ke 40°, což je v klidu.
A co se poznámky o maximálním nabití týče, sice to tu stále opakuješ, ale stále platí, že seriové baterie jsou nastaveny tak, že nikdy nedosáhnou maximální hodnoty nabití žádného ze článků - takže ani tento problém neexistuje, je to jen neznalost technického provedení.
Člověk taky vypije láhev vína a nic se mu nestane. Když to udělá obden, tak to asi dobrý nebude. Podobně s tím co akumulátor vydrží. Ano krátkodobě mu nebude vadit teplota 40 a plné nabití. Bohužel však nechápeš, že se bavíme o něčem jiném. Bavíme se o tom, jak skladovat elektrokolo a a baterii a tedy o dlouhodobém působení teploty a nabití. Ano dá se to vztahovat i na provoz, ale nemá to moc smysl, protože většinu času kolo skladujeme a méně času na kole jezdíme. Samozřejmě nechci se opakovat, ale považuji za fér vůči dalším lidem napsat, že e-totem a Bobbob píši NESMYSLY k tématu stárnutí lithiových baterií. Pokud je plno zkušeností od modelářů, tak jsou vaše názory vážně směšné. Jo můžete si po vzoru Zemena myslet, že všichni jsou blbci a vy jste geniální. Každopádně se suverénně vyjadřujete k něčemu, čemu nerozumíte. U tebe e-toteme je to smutnější, pokud tady vystupuješ za výrobce či prodejce elektrokol.
Jenže tady je zásadní rozpor, ty zkušenosti modelářů. Modeláři totiž využívají články naprosto odlišně od elektrokol. Především se v modelech létá s nesrovnatelně vysokými proudy, to nikdy elektrokolo nedocílí. Nebo aspoň EPAC kompatibilní, kde v praxi zatížís baterii max 15A, ale protože jde většinou o sestavu bloků paralelně zapojených , tak na jeden článek je ten proud pak max v jednotkách A, více ne.
Další, stejný rozpor je v případě nabíjení. Modeláři nepoužívají v provozu žádné BMS, takže opravdu mohou chodit na limitní hodnoty článků. U originál baterie sériového elektrokola to prostě elektronika uživateli neumožní. Plně nabitá je baterie když napětí článků je kolem 41,6, víc tam nedostaneš a ani nabíječka s napětím max.42V to technicky nedokáže, diody a další součástky v BMS reálně napětí spíše snižují. Zcela vybitá (po automatickém vypnutí) pak taková baterie má reálně vždy nad 3V na článek, po pár hodinách odstavení spíše pak 3,6V na článek.
Bez rozborky baterie se tedy laik na Robiklem uváděné hodnoty nemá šanci dostat.
Dlouhodobě si také neumím představit, kde by musela baterie ležet, aby tam trvale bylo nad Robiklem uedených 40°C ?? Snad jdině v zimě na radiátoru, nebo tak... To snad ale normální lidi nedělají. Jediný problém u nás mohou být tedy trvalé teploty pod nulou, což v ČR hrozit v zimě může. Výrobci se ale shodují, že nízké teploty neprovozovaným článkům nevadí, ale je nutné více hlídat stav napětí.Samozřejmě nabíjet a provozovat se mají Li-Ionky vždy při teplotě článků nad nulou. Zde se opět dostáváme k pohádkám o nemožnosti zimního provozu: Baterie článků v uzavřeném plášti (jako každá pro elektrokolo dle normy) která byly uskladněná v teplotě
nad nulo se při ježdění do - 15°C nepodchladí, za provozu je vnitřní teplota vždy nad 5°C, z důvodu ohřevu pod zatížením.
Když jsem mluvil o zkušenostech modelářů, tak jsem měl na mysli hlavně zkušenosti s vlivem teploty a nabití na životnost odložených akumulátorů. O tom je tedy řeč, tedy původně o tom jak vhodně skladovat elektrokolo. O tom jsem psal. Boobob začal s tím, že při jízdě bude teplota stejně vyšší (jako by to snad byl argument pro to kašlat na správné skladování) a ty jsi pokračoval, že 40°C je v pohodě. Oba posouváte diskuzi zbytečně od podstaty pryč. Nakonec se tedy budeme bavit asi zbytečně o tom, že ty nabíjíš baterku na 41,6V, což je mimochodem docela divné. Moje plně nabitá Li-Ion i Li-Pol mají 42,0V. Jedině tak je možné aby proběhlo dobalancování všech článků, pokud tam je klasická BMS s balančním proudem 4,2V na článek. Takže buď máte (v e-totemu) nějakou speciální BMS s balančním napětím 4,16V na článek nebo máš špatně nastavenou nabíječku s nižším napětím a pak bohužel nemáš dokonale dobalancované články, což je docela blbý. Schválně si je zkus přeměřit napětí článků po nabití, jestli je stejné.
Divné, celou dobu a na různých mistech tvrdíš že nabijet by se mělo jen na 80% kapacity což odpovídá zhruba 40V.
Najednou čtu že nabíjíš na 42, tak jak to vlastně je?
Když jsem to uvedl já jako argument že články nebudou dobalancovány tak jste tvrdili opak.
Udělej si v tom jasno:-)
Mám v domě souseda který se profesionálně živí nabíjením a údržbou rúzných typů aku ve společnosti varta.
Jemu budu věřit spíše než vyčteným bludům na netu:-)
Mimochodem když jsem snížil nabíjecí napětí na 41,6 tak se stímto napětím ukončí nabíjení a články jsou srovnané na tohle napětí.
Rozdíl mezi nimi je maximálně 0,02V což je zanedbatelné.
Články nemusí být nutně vybalancovány ny 4,2V
Vše měřeno balancerem graupner.
Tak že opět jsi vedle jak ta jedle:-)
Nabíjení na 42V je nutno alespoň jednou za čas pro vybalancování článků. Je to dáno tím, že BMS balancuje až na konci. Takže nic divného na tom nehledej.
Pro tebe jsou vedle i inženýři ze Samsungu, když uvádějí grafy a tabulky, kterým nevěříš.
Na netu je tolik grafu že by se z toho jeden pos....
V praxi to ovšem vypadá jinak.
Páni inženýři provádějí testy v laboratorních podmínkách ale my to provozujeme v reálném světě:-) A to se dost liší.
Myslím že za těch pět let jsem si ověřil dost věcí a ne v laboratoři.
Jak už jsem uvedl článek nemusí být nutně vybalancován na 4,2V ale klidně i na 4,16V.
Ne každé BMS balancuje jen na konci nabíjecího cyklu. Já mám balancer který balancuje po celou dobu nabíjení.
No pokud si to zrovna o té genialitě nemyslíš ty:-)
Myslím že e-totem ti to snad vysvětlil dokonale.
Více nemá smysl se o tom dohadovat.
Kdo chce ať si šetří co to jde, my ostatní budem jen jezdit:-)
K tomu vínu, frantíci jej piji denně místo vody a jsou zdravejší než my:-)
Nevysvětlil nic. :) Mluvil mimo téma. Jak typické pro zdejší diskuze.
Téma se podle nadpisu, pokud jsem svéprávný a umím česky týká skladování elektrokol, tedy asi zakladatel řeší , jestli mu na balkoně něco neodejde. Myslím, že jsem mu odpověděl dle svého nejlepšího svědomí a zkušeností z praxe - a držel jsem se tématu.
Na rozdíl od pana Robikla předpokládám, že tazatel nebydlí ani v rovníkové Africe, ani v polárních oblastech, takže v jeho bytě nejspíš panují podmínky pro baterie zcela vyhovující :)