Zdravím všechny odborníky,
dostala jsem před skoro 3 roky elektrokolo Apollo. Jezdila jsem vcelku málo,jen do zaměstnání a zpět cca 10 km, z kopečka do kopečka, rovina, nic extrémního. Šlapala jsem vždy, o baterku se starala a přesto ztratila víc než polovinu svojí kapacity. Prodejce mi sdělil, že mi ji buď repasuje a nebo si mám koupit novou. Ale 7.000Kč určitě za ni nehodlám dát, to bych neprojela za celý rok ani na benzínu. Navíc si u tohoto kola nikdy nejsem jistá, kolik mi ještě zbývá kapacity. Zpočátku jsem to měla vysledované - 4 dny bez problémů. Teď stěží dva a baterka vypne bez jakéhokoli varování.A to by měla mít prý 500 nabíjecích cyklů. Určitě jsem nenabíjela ani polovinu.Začala jsem uvažovat, že bych si kolo nechala předělat na motorek (benzín), protože to vidím tak, že letos možná dojezdím, ale příští rok můžu kolo vyhodit, novou baterku kupovat nebudu a na samotném se jezdit nedá (20kg). Prý je možná výměna jen těch špatných článků. Můžete mi někdo poradit? A váš názor na možnou přestavu na motokolo? A kdyby měl někdo stejné Apollo, uvítala bych jeho zkušenosti a LED displejem a vůbec vysvětlením tohoto displeje.
Díky
Nisla
Apolo nemám a z textu není patrné co je to za baterku
http://archiv.cursorbike.cz/clanek-70
Vlastnit elektrokolo je značně nákladná věc, babeta z bazaru vyjde na pár tísícovek a na dojíždění do práce to stačí.
Repasovat baterií nemá příliš význam jelikož se vymění pár vadných článku a zakrátko odejdou další. Navíc je to i finančně náročné.
Jednoduše po třech létech je baterie již na odpis, div že vůbec vydržela 3 roky.
Led displeje jsou jen orientační a skutečné hodnoty u levných elektrokol rozhodně neukazují.
Přestavba by byla možná se spalovacím motorem na nosiči a převodem třecím válečkem na plášť zadního kola.
http://www.motokolo.snadno.eu/HONDA-motor-na...
http://www.nakole.cz/bazar/2593-celoodpruzene...
Chce přestavbu né nové kolo:-)
Pokud dobíjí baterku v práci tak to zase tak v neprospěch elektra oproti benzínu nevypadá.A už jsem říkal,že se LION na denní dojíždění do práce nehodí. Koupil bych LIFEPO. Tedy prodal nabíječku,případně i obalů od aku a dal LIFEFO
Pod pojmem repase si představuji kompletní výměnu článků. :-) Pokud by byla možná repase na LIFEPO + upravit nabíječku(nebo prodat a koupit druhou) šel bych do změny článků.Do původního obalu by sice vlezla menší kapacita,ale na dojíždění 10km stačí i 5Ah-7Ah
http://firma.adresarfirem.cz/228370-motokola/
Ještě je možnost (když se to kolo dostalo,tak bylo zadara) ho prodat. Někdo si baterku vymění,repasuje,nebo to osadí pořádným pohonem :-) Protože jezdit do práce 25km/hod je pěkný opruz.
4 dny? Takže jsi jezdila několik dní dokud nedošla šťáva v baterce a až pak jsi dobíjela? Pokud ano, tak to není ideální pro baterku. Jinak pokud ti to ted vydrží dva dny, tak to znamená, že do a z práce dojedeš v pohodě a prostě pokaždé budeš dobíjet. V čem je problém?
3 roky tímhle stylem vydržela ažaž, mohlo by bejt i hůř.
A pokud jde o přestavbu na benzínové motokolo, tak za mě nedoporučuji. To je pak daleko méně kolo než elektrokolo. Je to spíš uřvanej moped. Další řetěz vlevo taky nic moc. Když už benzínové motokolo, tak sehnat na inzerát Saxonette. Ale stejně pro krátké trasy si myslím, že máš pořád lepší elektrokolo.
Pokud člověk dobíjí v práci,je nesmysl platit za benzín. Pokud beru cenu aku 10000kč a životnost 3 roky,tak kolik stojí 3 roky ježdění na babetě?:
Jen na aku těžko někam dojedeš, ježdění na babetě vyjde mnohem levněji než na elektrokole:-)
Opačně - benzín a olej za 10 tisíc projedeš na Babettě za zhruba 13.000 km slušnýho fofrování víceméně kopec nekopec. Na kolik to dá let záleží na denním nájezdu a počtu "použitelných" dnů v roce.
Kdysi to pro mě i kámoše byla porce roční :-)
Nebo odstrojit a díly prodat :-) A jezdit na kole bez motoru.
Pochybuju, že se na té hrůze dá normálně jezdit bez elektriky, není to na to stavěné.
Normální kolo. No problem.Akorát nevím co má za verzi. Jestli s aku na nosiči,nebo jinde.
Normální? Ty bys na něm jezdil? http://archiv.cursorbike.cz/clanek-70
Já snad jedině za trest, ale nic tak hrozného jsem neudělal.
Nechápu ,proč bych na něm nemohl po městě jezdit.Samozřejmě očesané o aku a motor.
Vždyť můžeš, klidně jezdi když chceš. Proč to ale vnucuješ ji, když hned v úvodu něco takového odmítá.
Nikomu nic nevnucuji. Takže prodat. Další diskuse je zbytečná
http://www.nakole.cz/diskuse/19756-diagnostika...
Udělejte repasi celé baterie. Za přiměřenou cenu (3/4 ceny nové baterie) dostanete podstatně kvalitnější články a oproti původní kapacitě to bude o pár Ah víc. Na 10 km a jízdu do práce to kolo postačuje, to jen někteří bez olbřímího motoru vzadu nejsou shopni ničeho.
Píše že 7000kč za repas nehodlá dát:-)
Potom to ovšem bude muset prodat. Jiné řešení není-
Za peníze za tzv. spalovák si může koupit skůtr,motorku,moped.Na skůtru na nine nebude foukat vítr,nebude mít nohy od bláta,a lepší všechno.
Jestli má baterku 10Ah 36V toho času s 50% kapacitou, tak pořád má 180Wh. Na to s příšlapem dá klidně 20km. Takže nemusí repasovat a může jezdit a dobíjet po každé jízdě. Na Dahonu Bost taky máme baterku (spíš minibaterku asi 130Wh) přes tři roky a prostě jezdím a repasovat budeme, až to fakt bude na hraně.
Jenže kapacita neznamená využitelnost.Píše : baterka vypne bez jakéhokoli varování. Chci tím naznačit,že mi nepomůže 50% kapacita,když při přidání plynu,nebo vyšším odběru vypne. Stará,vysoký vnitřní odpor.
Ale psala, že vydrží stěží dva dny, takže předpokládám, že jeden den vydrží v pohodě. Ale víme o tom oba houby a Nisla už možná šla raději koupit někam Babetu. :)
Zradila Vůdce :-) To se nedělá
Nisla babettu nekupuje, ani vůdce netradila. Prostě jen pátrám po dalších možnostech. Jen pro upřesnění - babettu ani nic podobného mít nemůžu, nelze to parkovat ve společné kolárně. Zatím jsem jen zjistila, že by mi přestavbu kola udělali, ovšem za 16.000Kč. To je naprosto nemyslitelné.Nevyznám se v motorech,ale Hondu za tyto peníze fakt mít nemusím. Myslím, že by mi na moje dopravování stačil i čínský za 4.000Kč. Zkusím sehnat kutila,který by mi to udělal na starší obyčejné kolo. Pokud by to splnilo,co od toho očekávám, tak bych uvažovala o přestvbě stávajícího elektrokola. A kdyby to nešlo,tak bych ho holt prodala. O baterku jsem se starala,jak nejlépe jsem mohla, alespoň jsem se to domnívala. Pokud má 500 nabíjecích cyklů a budu nabíjet po každé kratší jízdě,tak mi asi také moc dlouho nevydrží. A že existují dva druhy baterek a zrovna ta moje je pro mě nevhodná, jsem opravdu netušila. Možná mi to mohl sdělil věhlasný prodejce.
Jinak děkuji všem, kteří se obtěžovali s rozumnou odpovědí na dotaz laika.
Nisla
To že má baterie 500cyklů neznamená že ji nechám vybíjet až na samé dno.
Částečné nabíjení se počítá jako částečný cyklus.
Nabijim li bateri z jedné čtvrtiny spotřebované energie, pak je to jen čtvrtina cyklu.
Tím že se baterie nabijela jen jednou za 4 dny kdy už byla dost vybitá je špatně a životnosti to neprospělo.
Není pravda že lion baterie je pro tvé elektrokolo nevhodná.
Nejlevnější řešení bude nejspiše nákup nové baterie a nikoliv změna motoru kde stejně by se musela pořídit i nová baterie a to za 4 tis. nebude.
Klidně repas i do původního obalu s tím že tam zústane jen původní BMS a vymění se všechny články.
Poté je nutné o baterií pečovat jinak než dříve a rozhodně ji nenchávat vybitou a nebo ji vybíjet až na samou hranici.
Nemůžu si pomoci,ale na dojíždění do práce 10+10km se lion aku nehodí. U takového provozu nevadí vyšší váha LIFEPO aku a vyšší cena. LIFEPO má vydržet 2x víc než LION a snese hrubší zacházení.
Je ovšem těžší a dražší a taky větší.
Naopak lionka je naprosto vhodná a stačila by i menší kapacita.
Nakonec tři roky ji baterie vydržela což je stejně už na hranici životnosti.
Spousty lidí si myslí že když jednou koupí bateri že jim vydrží desetiletí:-)
Bobe, nejlevnější bude, když pozdě ale přece začne paní nabíjet po jízdě do rána.
Jestli to baterka do teď zkousla, tak se srovná a bude jezdit dál.
Jinak, laikům vysvětluji cyklus baterie tak, že říkám aby si to představili jako naplnění a vylití láhve... 1 Cyklus je 1 x vybití plné kapacity baterie plus opětovné nabití do plné kapacity.
Spousta lidí si myslí že s každým připojením nabíječky se počítá jeden cyklus. Často pod vlivem neodborných debat na netu, nebo neprofesionálních prodejců.
Ještě se pro jistotu zeptám-nabíječku je lepší vypnout pokud možno co nejdřív po rozsvícení zelené LED-té co na nabíječce signalizuje že je baterka nabitá, nebo je lepší ji klidně nechat ještě připojenou dál,probíhá po nabití po rozsvícení zelené LED ještě nějaké"balancování"? Nebo je to celkem fuk-tj.večer přijedu,zapnu nabíjení a ráno nabíječku vypnu?
Ano poslední tvá věta je v pořádku, nic se nestane pokud to bude na nabíječce třeba do rána.
Přesně jak píše Bobbob, jen bych upřesnil, že některé systémy po přepnutí z červené na zelenou provádějí další dorovnávání článků. U našich nosičových v modelech 2012 - 2014 jsme dokonce měli systém, který aktivně balancoval a nabíječku využíval jako zdroj pro balancer. Tam se pak v návodech uvádělo, že je občas vhodné provést údržbu baterie, a to právě tak, že se nechala napíchnutá i po přebliknutí na zelenou 24 hodin.
Novější baterie na bázi cylindrických článků už tak intenzivní balancování nevyžadují, nicméně ani jim ponechání na nabíječi dorána neuškodí. BMS se totiž postará o to, aby nabíječka po ukončení nabíjení byla odpojená když ji není potřeba.
Já právě našim zákazníků doporučuji jako optimální chování, aby to po použití dali večer nabít a ráno odpojili. Dotaz na to, jestli to mají hlídat a vypnout jak přeblikne je častý. Bylo by ale nepraktické sedět u baterky do jedný ráno třeba... leda snad že bych nabíjel v hospodě, to pak beru ... :D
Díky moc,přesně to jsem potřeboval vědět :-) Ještě k tomu nabíjení v hospodě,asi se nic nestane,když tam naopak nebudu čekat na rozsvícení zelené,prostě se najím a odpojím nabíjení ještě před skončením?Myslím jen tento případ,kdy se mi nechce čekat pár hodin na úplné nabití,jen si chci tím dobitím během oběda prodloužit dojezd:-)Samozřejmě pak doma nechám běžet nabíjení až do konce,třeba až do rána,aby se články dobalancovaly.
Nestane se vůbec nic, ikdyž ukončíš dobíjení třeba na 70% kapacity a pojedeš dál. Jen bys to takhle neměl dělat pořád, aby se ti nerozlezly články.
Jasně,dík,tak to je fajn, zatím jsem to nepotřeboval,ale někdy využiju možnost v některých hospodách nakrmit nejen sebe, ale i baterku, jen jsem si nedovedl představit,jak tam u piva/kofoly čekám,než se rozsvítí zelená na nabíječce :-)
Babeta v kolárně být nemůže a motorové kolo na benzín ano??? :-)
Ono dost lidi ma porad jeste zazite teorie o pametovem efektu NiCd (mozna trochu NiMh) a statecne je aplikuje na vsechnno, coz u Lithiovych baterek opravdu nebude optimalni... ;-)
Netvrdim, ze bych tomu zrovna rozumnel, ale pochopil jsem to tak, ze po Li* baterii bude lepsi 300x vybit do poloviny nez 100x uplne.
Pochopil jsi cca dobře, jen bych k tomu poukázal na to, že i to co se ti u továrně vyrobené baterie jeví jako úplné vybití, ve skutečnosti je pomocí BMS pohlídaná bezpečná hodnota, poměrně vysoko nad limitem pro články. Nemusíš se tedy na to ohlížet a takovou baterii klidně vyjížděj až do vypnutí.
Ta rezerva je tam hlavně proto, abys s ní nemusel hned běžet na nabíječku, ale aby i přes zvýšené samovybíjení měl několik dní čas a nekleslo napětí pod bezpečnou mez.
Spodní technický limit pro články je kolem 2,5V ale BMS to většinou odstavuje při cca 3,1V. Po vypnutí zátěže se pak po hodině a více napětí samo zvýší na cca 3,7V na článek.
Při poruše nebo ztrátě nabíječky je tedy relativně čas to bezpečně vyřešit, ale spíš doporučuji namátkově ověřovat, jestli nabíječka naskočila po připojení baterky a jestli nabíjení trvá obvykle dlouho.
Statisticky je totiž častější problém selhání nabíječky, než selhání baterie v prvních dvou letech provozu
Někdy to navíc pohlídá i obyčjná řj. ja jsem to kdysi měl (továrně) nastaveno u lionky na 33V čili vyplo to ještě dříve než BMS.
Např. u Kelly to mám nastaveno na 35V kvůli lipolkám a funguje to spolehlivě.
V době tápání (asi před 3 léty) jsem z 18Ah baterie dostal skoro 20Ah (byla bez BMS) a pak mně došlo že jsem ji kapku více vycucnul. Měla koncové napětí 28V přesto ještě slouží dodnes s kapacitou 10-12Ah u kolegy.