Ahoj.
Chystám se do Německa a Francie „na těžko”. Jaké mapy byste mi doporučili do Garmina? Vyzkoušel jsem zatím jen City Navigator Europe NT. Plánování route okolo 100km často selhalo a o vhodnosti trasy pro kolo radši ani nemluvím. Vyzkoušel někdo třeba OpenStreet, nebo VeloMap ?
Díky, Jindra K.
http://garmin.openstreetmap.nl/
Mam zkusenosti jenom v ramci CR. Kdyz se v pristroji nastavi smerovani pro kola a zakazou dalnice apod tak to funguje velmi dobre. Mnohde dokonce lepe nez TopoCzech, kterou jsem nakonec uplne odinstaloval. "Zapadni" kvalitu podkladu OSM neznam ale predpokladam, ze bude aspon na takove urovni jak u nas.
Dík za ten link na OSM. Na Topo Czech jsem zapomněl, ačkoliv ji mám koupenou. Nerad to říkám, ale tato mapa mě občas donutí používat Garmina jako drahý kompas…
Topo Czech Pro je velmi velmi podrobná mapa. To je dobré. Topo Czech Pro ale špatně routuje pro potřeby dálkového cyklisty. A to je špatné.
Proč se špatně routuje? Nerozumím
Přijatelný výsledek dává je routování na profil „Automobile Driving”. Podle profilů určených pro cyklisty bych jel málokdy. Buď mě vedou nepřiměřeně velkou oklikou, nebo mě nutí s naloženým kolem přes překážky.
Není, je dost dobrá. TOPO Czech PRO používám léta. Pokud jedu na treku tak hodně dobré, jen vyjimečně menší problém. Jen párkrát jsem narazil na chybu v routování.
Problém nastává v terénu, tam některé turistické pěšiny neroutujou, a hodně neznačených pěšin.
OSM sice routuje téměř každou pěšinu, ale zase z mapy pořádně není poznat o jakou cestu se jedná a kudy tě povede, takže klidně schody, žebřiky, brody, sotva průchozí bažiny nebo lesní průseky.
Teď zrovna jsem si nechal dělat novou sadu, chybělo mi tam Sasko-Anhlatsko. Už ani nic jiného nepoužívám.
Loni jsem jezdil podle TK-DACH, ty jsou alespoň pro Německo vzhledem blíž ke klasické mapě, ale v podstatě je to myslím zbytečné.
http://osm.thkukuk.de/#installation
Často si vzpomenu jak jsem se kdysi dávno pokoušel někde pokoutně sehnat německé mapy pro Garmin, protože se mi za ně nechtělo dát 6000 Kč. Zlatý projekt OSM!
Mobil máš jako já? Tedy s tlačítky a bez androída?
Mám smartphone, ale ten by na řídítkách trpěl.
Přežije i na řídítkách, důležitý je dobrý držák, nejlépe originál k founu, ty univerzály se mi neosvědčili, telefon může vypadnout.
Zdá se, že otředy founu nevadí.
Jindro, vyzkoušel jsem nejrůznější navigace, ale žádná nenaplánuje cestu tak, abych s ní byl spokojen.
Tedy nejlépe je si to natrasovat sám u počítače nahrát do navigace, a pak už je celkem šumák, o jakou se jedná.
Jinak spíš než mapy do navigace, bych volil nějaký chytrý telefon a do něj nahrál asi mapy z OSMandu, myslím, že ta plná appka stojí snad kolem 300, a nahraješ si regiony, kterými se chystáš jet, ty mapy jsou fakt luxusně podrobné.
Další věc, pro Francii. Mobilní internet. Funguje Lebara.fr, objednáš zdarma SIM, pošlou ti jí do Čech. Za 8 euro koupíš 1G dat s platností na 30 dní, to je násobně levnější než roamingové tarify našich operátorů.
Pak, v kombinaci ze smartfounem máš k dispozici on line google maps i s verzí cyklo, občas se to využije, když zabloudíš, nebo něco hledáš. Google maps jsou ve Francii i Německu přesné, aktuální a spolehlivé, stejně tak 3G nebo LTE síť funguje skoro všude.
V Německu to lze vyřešit podobně, ale neporadím ti operátora ani simku, mám jejich sim na smlouvu.
Zdá se ale, že navigaci už má. Takže pak ty holandské OSM mapy, konec konců je to stejný původní zdroj jako pro OSMand.
Nejvíc mě na tom těší, že když si člověk do OSM domaluje nějakou cestu, tak netrvá dlouho a přistane mu v navigaci.
Smutné naopak na tom je, že když člověk obchází zeměpisáře na ZŠ, tak málokterý tuší, že vůbec takový projekt existuje.
Byl jsem osloven, zda bych nezorganizoval neformální workshop na téma OSM pro zeměpisáře a ukázalo se, že jim nejdřív musím vysvětli co ta zkratka znamená. :(
To mě připadá, jako kdybych netušil, že existuje Wikipedie a že lze do ní přispívat.
Díky, mluvíš mi z duše. Zatím jsem dospěl k tomu, že při snídani plánuju úseky zhruba po 20 až 50 kilometrech. Už jsem dělal i podrobné routy na celou dovolenou. Na místě jsem pak zjistil že přístroj zpracuje jen jisté množství trasových bodů. Takže moje routy z počítače šly nahrát ale nešly spustit :-(
Těch bodů je třeba u Garmina eTrex 500. Zdarma dostupný software Garmin Base Camp se nechá nastavit tak, že při exportu do zařízení trasu upraví právě na těch max. 500 bodů, v předchozím garminovském softwaru jsem musel dělal ručně. Možná je to nejlepší, člověk vyhází body z míst, kde odhaduje, že navigaci zvládne bez problémů a nechá je tam, kde očekává komplikace.
Případně můžeš použít TCX Converter, ten umí počet bodů také upravit.
Většinou mám na jeden plánovaný den jednu routu, pojmenovanou pořadovým číslem dne.
Já používám gpsprune, které body prořezává docela inteligentně (aby tam kde je hodně zatáček atd. zůstalo víc, zatímco roviny to řízne rovně). Takže s 500 body není problém naplánovat třeba 100km trasu.
(a v HCx těch tras může být 20, takže vám to vyjde i na mnohadenní výlet)
Já jsem používal
https://www.velomap.org/
než mi ukradli GPS.
Dobrá. A jak se ti VeloMap osvědčily? Routování dobré? Podrobnost dobrá? Aktuálnost podkladů?