Po 8 letech používání jsem nucen nechat vyměnit ráfky.Na předním se objevila prasklina.Před návštěvou servisu jsem nakouknul na nabídku a jsem kapku zmatený.Moc nechápu velké rozdíly v cenách a pojmy jako :jednoduché nýtování,dvojité nýtovaní.Nikde není ani uvedeno na jaký je to ventilek. Nejznámější značky jsou asi Mavic a Remerx a tam jsou právě veliké rozdíly v cenách.8 let jsem měl Mavic (28000km).
Mám to nechat na vesnickém servisu,nebo radši vybírát sám?
Ventilky se tam vejdou všechny, to neřeš.
Nýtování chtěj určitě dvojité, ráfky jsou tužší.
Remerx míval všude řez ráfkem, tam rozdíly vykoukáš. Je to lokální značka
Upřímně řečeno bych doporučil koupit celá nová zapletená kola i s náboji.
Pokud to máš na MTB a neřešíš hmotnost, kup Remerx dragon.
A jestli nemáš volšový pazoury, tak si můžeš na netu objednat ráfek, dráty a nyple a přepletení zvládneš sám.
Kde je díra pro galuskový ventil (menší průměr), tam auto ani velo nevlezou – buď budeš muset převrtat / odpilovat na větší průměr (není problém), nebo brát duše jen s galuskovým ventilem.
Jinak taky bych radši koupil už celé, vypletené kolo. Na cestě jsem jednou v lese na pařezu půl dne kolo přeplétal – dalo se, ale k dokonalosti to mělo daleko. Pokud bych nemusel, už bych do toho znovu nešel.
Jestli jsou dráty a náboj v pořádku a chceš na nich jezdit dál, je výhodné pořídit stejný ráfek, jaký je na tom kole teď. Dráty povolíš, nový ráfek dočasně přichytíš z boku k tomu původnímu (izolepou nebo tak nějak) a dráty jeden po druhém vyšroubuješ ze starého a přendáš do nového. Potom stačí starý ráfek zahodit a nové kolo dotáhnout a vycentrovat (případně to nechat na servisu).
Jestli jsou poškozené dráty a náboj, tak je asi lepší koupit celé hotové kolo.
Jinak ráfky můžou být:
1) Jednoduché. Takové "účko" se dvěma výztužnými kanálky. Krycí páska a duše leží přímo na hlavách niplů. Nejlevnější, ale taky nejméně pevné. Viz např. http://remerx.cz/jednostenne-rafky
2) Dvojité. Ráfek má uvnitř jednu větší dutinu a dutý nosník je pevnější než otevřené U. Krycí páska a duše leží na horní stěně té dutiny (a na dírách pro niple, takže nelze použít měkkou krycí pásku z jednoduchého ráfku). Viz např. http://remerx.cz/v-brzda-rafkova-brzda
Nýtování znamená, že v dírách pro niple jsou nalisované takové jakoby kalíšky, které rozkládají tažné síly na obě stěny ráfku. Viz např. http://remerx.cz/jumbo-2 . Bez nýtování (např. http://remerx.cz/dragon-line-719-4 ) niple drží jenom na jedné stěně, což není tak pevné.
Jestli ta prasklina na původním ráfku byla způsobená nějakým rázem při velké zátěži (přejetím šutru apod.), je přechod na pevnější ráfky dobrý nápad. Jestli byl jenom prošoupaný od brzd, je upgrade celkem zbytečný, protože proti něčemu takovému komorová konstrukce ani nýtování nepomůže.
Sákryš, to jsem se zase rozepsal :-).
Když přeplejtat, tak zásadně s novými dráty. Jedině se dá diskutovat o použití stejné náby. Při použití starých drátů to nějakou dobu bude ještě jezdit, ale pak to bude k vzteku, člověku bude líto dráty vycvakat a vyměnit...
...pardon za chybu- palec hore(ne dole)- jasně že vyplétat novýma!! Já na treku nemusel šáhnout na výplet- krom kontroly- čtvrtý rok, ráfek Remerx Dragon + dráty 2mm. Nic nepraská ani není patrná osma či ovál....
Když už je to tady, tak se taky zeptám: k čemu je dobré nýtování jen na vnitřní straně ráfku (v podstatě je onýtovaná jen dírka pro nipl, spolupůsobení s druhou stěnou žádné - například u toho Dragona je to vidět)?
je to takove... polovicate reseni.
-je pravdou ze nyt trosku zlepsi rozneseni sily
do steny rafku (zvysi se odolnost proti vytrzeni dratu) a lze pouzit malinko slabsi stenu rafku
-je pravdou ze se lepe centruji nez nenytovane
-lepe se to nytuje (vyrobne jednodussi-levnejsi)
ale- neroznasi se sily na obe steny rafku.
Jednoduchý nýt zabrání vytržení drátu z ráfku při "přešponování"
...vidět je to u každého ráfku- dvojité nýtování spojí nýtem(kalíškem) obě stěny ráfku, jednoducé má nýt jen na venkovní stěně (na vnitřní ze strany duše je jen díra)
Mě se právě po nějaké špatně projeté díře vyškubnul drát s niplem z ráfku i s půlkou toho nýtu (místo toho, aby se mu utrhla hlavička).
Z počátku jsem na to nevěřícně koukal, ale nakonec jsem tomu byl rád, protože na opravu stačilo od nějakého domorodce vyžebrat podložku M4, tou nipl podložit, dotáhnout, a bez problému dojet domu.
...to byl ten nýt zevnitř menší než podložka M4? To bylo teda "nýtování pro oko a cenu" :-((