reklama

Zadní odpružení velomobilu

Jsem doma, moc se hýbat nemůžu zatímco žebro a obličej pomalu srůstají, tak řeším jak ještě jednou v budoucnu zase jezdit v Questu a nespoléhat se na to, že nevjedu na podobné hrboly podruhé, nebo že v poli opět nebude pevná překážka, nebo že nově instalované pásy mě udrží v bezpečnější pozici uvnitř karoserie.
Takže chci vylepšit zadní tlumič, respektive nahradit jiným a lepším. Stávající jednotka je jednoduchá vzpěra pružina-elastomer, neobsahuje prakticky žádné tlumení a i kdybych sehnal jinou tuhost pružiny, moc by se chování Questa na hrbolech asi nezlepšilo.
Pomiňme na chvíli možnosti více přilnavé zadní gumy, natažení rozvoru, přechodu na 26" kolo a tak. Co mě teď zajímá je kde vzít tlumič, jak přijít na to, jaký bude fungovat.
Na přiloženém obrázku je nahoře trochu vidět jak je kyvka dělaná - je cca vodorovně vlečená, zadní kolo chodí nahoru o cca 50mm když musí. Když uvážím 40kg Quest s bagáží, 63kg já a rozložení váhy, vzadu je většinou asi 25-30kg. Tohle potřebuju odpružit a zatlumit.
Tlumiče s ocelovou pružinou se budou špatně shánět s dostatečně měkkou. Vzduchové můžu natlakovat málo, ale pak unikají a jsou provozovány mimo výrobcem navržené rozmezí parametrů. Nabízí se následující myšlenka: Místo stávajícího dlouhého tlumiče od osy kola do vršku sedla dát tažnou pružinu, která bude táhnout proti novému krátkému přepákovanému tlumiči tak, aby si "myslel", že na zadním kole je třeba o 20kg, víc, tedy 45-50kg, a fungoval normálněji.
Otázka zní: fungovalo by to?
Otázka dvě: lepší návrhy? Sem s nimi.

[ Reagovat ] [ Zpět ]
Datum: 25.05.2015
Autor: Jirka
  • Re: Zadní odpružení velomobilu

         

    Pokud by ti stačilo tlumit stávající odpružení, tak by mohl možná fungovat tlumič řízení (případně dva) http://www.minibike-shop.cz/minibike-tuning/408...
    Dal jsem ho na řízení tříkolky a mám pokoj od kmitání předních kol.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 25.05.2015
    Autor: HonzaK
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Zadní odpružení velomobilu

           

      To je něco, co by rozhodně stálo za pokus.
      Pokud si chci namlouvat, že jsem opravdu něco vylepšil, musím pro to mít nějaké důkazy. Takže hodlám najít nějaké místo v okolí, kde by to šlo rozumně otestovat - projet si to samé víckrát a vidět, co to dělá, jak moc to drží. Potom by se dalo opravdu ověřit, jestli náhodou takovéto přidání tlumení nestačí. Mohlo by. Díky.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 25.05.2015
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Zadní odpružení velomobilu

         

    Napada mne změnit pákové poměry na zadní vidlici tak , aby byl tlumič patřičně zatížen. Pokud je pravdivý obrázek http://www.velomobiel.nl/quest/img/quest...
    tak by asi horní závěs tlumiče +- zustal tam kde je.
    Kyvku svarit /vyfrezovat novou a prepocitat pakovy pomer pro dolní oko tlumiče.

    Zatizeni kola (pro vypocet) doporucuji zvazit pomoci osobni vahy - predni kola je treba podlozit do stejne vysky.

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 25.05.2015
    Autor: cibi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Zadní odpružení velomobilu

           

      Obrázek platí pro nové Questy s 26" zadním kolem a kyvkou vpravo. Můj Quest s.č. 125 je jeden z posledních 20" a má to všechno dost jinak, ale tlumič má daný podobně.
      Problém je, krom zatížení, že to není moc tlumič, spíš pružič. Takže i při správném přepákování bych si nemusel pomoct. A ten upgrade s předělaným Risse tlumičem by mi tam nepasoval, mám jinou délku. Jinak bych ho i koupil.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 26.05.2015
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Zadní odpružení velomobilu

             

        myslel (a nenapsal...) jsem zmenit prepakovani + dat rozumnou pruzici jednotku.
        (soucasti ktere je i tlumeni)

        Protoze lepsi pruzici jednotka (vzduch) Ti bez zmeny pakoveho pomeru tak aby mela +- spravne zatizeni nepomuze.

        Co je horsi je to ze je to prace na nejmene dve iterace :-( + vydavek za pruzici jednotku

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 26.05.2015
        Autor: cibi
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Zadní odpružení velomobilu

               

          Tak něco takového jsem původně uvažoval udělat, dát tam nové úchyty tlumiče a nový tlumič s tím, že bych koupil nějaký vhodný vzducháč. Nové úchyty by zařídily lepší pákový poměr.
          Jenže pořád je to trochu těžké. Stávající stav má zdvih kolem těch 50mm. O něco by to zvětšit šlo, ne o moc - prostor pro gumu v podběhu atd. Pokud k tlumiči s max zdvihem 50mm dám přepákování třeba 2:1 a omezím zdvih kola na 50mm, budu z tlumiče používat jen 25mm a pořád bude poměrně málo zatížený. Slyšel jsem, že vzducháče s malým zatížením mají únik vzduchu, protože některá vnitřní těsnění jsou navržená tak, aby držela tím tlakem přilnutá na správné místo. Ty Risse upravené pro velomobil to prý tak dělaly.
          Takže řekněme, že přidělám na kyvku potřebné výztuhy a úchyt tlumiče, k tomu úchyt na rám, dám tam vzducháč, místo obvyklých hádám 10+ atmosfér natlakuju na šest a budu s ním běžně hýbat kolem 10-15 mm zdvihu. Bude fungovat správně? Opravdu bude tlumit? Nikdy jsem nepoužíval vzduchový tlumič na ničem, takže opravdu nevím. Neví to někdo tu?

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 26.05.2015
          Autor: Jirka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Zadní odpružení velomobilu

         

    no a nekdo prisel na to ze ten tlumic je nic moc a nabizi tuningovy....
    http://www.risseracing.com/velomobile_dampers...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 25.05.2015
    Autor: cibi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: Zadní odpružení velomobilu

         

    Takovy mozna scestny napad - Merida zavedla pred par roky "nizkotlake" tlumice Jednlo se o tlumic ktery byl upevnen u kola - tj pusobila na nej sila
    odpovidajici zatizeni zadniho kola.
    To by mohlo byt zatizeni ve velomobilu bliz nez klasicky "prepakovany" tlumic...

    [ Reagovat ] [ Zpět ]
    Datum: 23.06.2015
    Autor: cibi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: Zadní odpružení velomobilu

           

      To je rozhodně zajímavý nápad, a vzpomínám si, že jsem to na nějakém horáku někdy viděl, dlouhý tlumič podél horní vzpěry zadní vidle. Otázka by byla, jestli by to šlo sehnat a za kolik.
      Já už mám doma jeden vzduch-olej a předběžně v hlavě i myšlenku jak to instalovat, tak napřed zkusím to, pak se případně uvidí. Myslím, že mám šanci dostat to blízko provozních podmínek toho horáku, pro jaký je to navržené.

      [ Reagovat ] [ Zpět ]
      Datum: 23.06.2015
      Autor: Jirka
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Zadní odpružení velomobilu

             

        Pokud by jsi chtel pouzit tu "pomocnou pruzinu"
        tak by to asi nefungovalo dobre...
        V grafu jsou 3 krivky zatizeni
        -modra klasicke zatizeni
        -cervena zatizeni velomobilem
        -zelena zatizeni velomobil + pruzina
        Problem nastava v tom ze tlumic je obvykle progresivni, tj cim vic stlaceny, tim tvrdsi.
        tj pokud na zacatku je napr posun 10mm na 100N
        tak na konci stlaceni je to treba 2mm/100N (hodnoty jen pro ilustraci)
        Tedy by tlumic byl hodne tvrdy, pruzeni by asi bylo uskakane
        nemam vsak prakticke zkusenosti, vychazim jen z teorie.

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 25.06.2015
        Autor: cibi
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: Zadní odpružení velomobilu

               

          Tak jsem napsal promyšlenou odpověď a pak omylem klikl na křížek...
          Znovu zkusím kratší: podle mě máš pravdu s těmi grafy pokud jde o pružinu v tlumiči samotnou, ale ta mě až tak netrápí. Zajímá mě, jak se chová celek, což je součet (odečet) dvou pružin, s výslednou silou úměrnou výchylce, a tlumení olejem, které se stará jen o rychlost pohybu a netrápí ho výchylka.
          Každopádně první pokus je bez přídavných pružin. Tlumič co mám na to už doma při minimálním tlaku (1bar :-) ) jde stlačit cca 5-6mm ze 38mm mou současnou vahou 65kg. Zadní kolo velmobilu veze asi 30kg když není žádná bagáž. Přepákovat to můžu 3:1 nebo o kousek víc a pořád využiju pro plný zdvih zadního kola v podběhu většinu zdvihu toho tlumiče. Takže by na něj v klidu mělo tlačit tak 0,9-1kN, což by mělo oproti těm 650N mojí váhy vyprodukovat cca 7-9mm pokles v klidu, což je kolem 20% plného zdvihu, který se ale asi nebude využívat celý. Takže to celkem vypadá, že fungovat by to mohlo, pokud tlumič snese provoz jen na jednu atmosféru při plném natažení (jestli jeho těsnění uvnitř není příliš závislé na přetlaku v pružinové komoře).
          Tlumení odskoku fungovat bude, protože při otočení na doraz to "tlumí" tolik, že se tlumič nenatahuje zpátky. O jeden klik od dorazu se pomaličku líně natáhne. Takže zatlumit to dostatečně by mělo jít.

          [ Reagovat ] [ Zpět ]
          Datum: 25.06.2015
          Autor: Jirka
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: Zadní odpružení velomobilu

             

        spadl mi prispevek tak jeste jednou
        tady na foru se vyskytoval nekdo kdo upravoval vidlice... nick nebo web byl tunnig-test(?)
        mozna by byl schopen postavit Ti pruzici/tlumici jednotku "na miru" ...

        [ Reagovat ] [ Zpět ]
        Datum: 25.06.2015
        Autor: cibi
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku na vyjížďky, Praha a okolí.

25.10.2024
Ahoj, Hledám slečnu, co se nebojí šlápnout do pedálů, má smysl pro humor a ráda se projede se mnou po Praze i…

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

PR články:

Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

523 cyklistů (2 přihlášení)

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024