Zdravím,
Nedávno jsem si koupil nové celoodpružené kolo Kona Hei Hei 2013, ale začal jsem se na něm potýkat s problémem. Když začnu brzdit přední brzdou, tak se přední kolo začne vychylovat do strany ( tam kde je kotuč. brzda ) a to i o docela velký kus, čím víc brzdím, tím víc se vychýlí. Zkoušel jsem si nechat utáhnou špice, ale tím to nebylo. Mám pocit že kolo prokluzuje v předním rychloupínáku. Je to možný ? Nevíte někdo o nějakém řešení ? Díky za odpověď
....dotáhni trochu upínák- ne natvrdo, uvidíš. Pak zkusit vůli v konusech....
tu značku sice neznám, kdoví co to je, ale pokud není vůle v ložiskách, tak vidle a nebo je to takovej sráč, že se tomu kroutí vidle.
Kona je kultovka ;-) Asi jako Cannondale, Santa Cruz atd.
Santa Cruz neznam, ale Konu mam :)
Mno, tohle je můj zatím, a asi ani nikdy, neuskutečnitelný sen ;-) http://www.santacruzbicycles.com/en/us/nomad
V jiné barvě než je ta jedovatá modrá, samozřejmě...
Kde je motor???
mě zase tohle
http://www.santacruzbicycles.com/en/us/v10
Škoda, že to umí jezdit jenom s kopce ;-)
Ale jinak taky pěknej kousek.
Vyměnit rychloupínák.
Mě se u předního kola zcela regulérně povoloval a v servisu mi řekli, že s tím typem (už nevím jakým), co jsem tam měla, nemají dobré zkušenosti.
Vyměnili a od té doby pohoda a klid. Jak se to utáhne, tak to drží.
Když přestaneš brzdit, vrátí se do ´přímého´ směru?
Ano, vrátí
´Zradu´ bych hledal ve vidli
(i když u nového kola 8-( )
Bohužel jsi to myslím stejně, jen jsem se chtěl ujistit. Ale mám to v záruce, tak snad nebude problém. Díky
Zkus jeste, jestli nemas vuli v konusech ;)
Určitě vyzkouším
při malém kotouči 160mm a váze jezdce se musí síla někam kumulovat.. takže bych to viděl na týrání přední stavby kola jen přední brzdou.. nemusí to být ničím jiným
Pokud se při brzdění vychyluje horní část předního kola k levé noze vidlice, tak je to špatně utažený rychloupínák. Názory, že se kroutí vidle atp. jsou mylné. Stačí si trošku oprášit fyziku a uvědomit si, kde na brzdný kotouč působí brzdná síla a jaký směr má. Pak platí zákon akce a reakce, nebo jak se tomu říká... Směr reakce ti hýbe nábojem na levé straně dolů. Vpravo to drží, protože tam je menší síla. Takže vpravo to jen ohýbá pravou nohu vidle. Proto se to pak vrátí. Takže pořádně utáhnout dokud se to vlevo moc nevymele.
Tvůj výklad fyziky je fenomenální...
Ale dovol mi říct svůj názor: ten rychloupínák se povoluje a vymačkává právě proto, že se ohýbá levá noha vidlice v závislosti na tom, jaký krouťák působí na vidlici jako reakce od brzdné síly. Je to klasický příklad vetknutého nosníku na nejž působí dvě opačně působící síly vyvolávající kroutící moment.
V podstatě s tím mají problém skoro všechny vidlice a proto se ustálila nová norma předních os, které jako osa prochází skrz vidlici oběma patkami a rychloupínák se šroubuje na osu.
Tak, jak to známe z klasiky - kdy se do patky ve vidlici opírá dosedací matka navlečená na 9mm ose, je to v kombinaci s kotouči úplný nesmysl a funguje to jen díky tomu, že valná většina lidí kolo nevyužívá extrémně.
Měl jsem pevnou, rovnou, hliníkovou, svařovanou vidlici na 26" bajku a ta se kroutila opravdu fest, a to tam byl jen 180mm kotouč. V momentě, kdy jsem brzdil extrémně tak, že jsem to stavěl na předek, se pokaždé úplně vykroutilo v patkách přední kolo, tak, že začal štrejchat disk. Použil jsem proto šroubovací rychloupínák, ale problém to zmírnilo jen částečně. Pomohlo by použití BMX předního náboje s oversize osou a šrouby místo rychloupínáku. Tím se ošetří typický problém všech rychloupínáků, že totiž stahují a předepínají celou osu i s ložisky a proto je problematické správné vymezení ložiskové vůle. Řešením je použít náboj, jehož vůle se dají štelovat tak jako kónusy, a pak nechat více vůle pro případné zmenšení osy při opravdu velkém dotažení ve vidlici - ale toto je opravdu kompromis.
Úplným extrémem je použít navářku na disk na vidlici typu Favorit - tedy klasickou ohnutou ocelovku, která má jako hlavní myšlenku tlumit rázy svým tvarem jako pasívní pružení - také to v podstatě nikdo nedělá.
Možná si jen nerozumíme. Dovolím si tedy ještě upřesnit můj názor. Samozřejmě na levou nohu jde ohybový moment, ale ten sám není příčinou uvolnění a posunu náboje vlevo. Při brzdění ti výslednice prostě tlačí levou stranu náboje dolů. Je to tím, že brzdná síla je na zadní straně cca někde ve výšce osy. Stačí si udělat momentovou podmínku a dá se určit jaká ta síla je.