Nedávno jsem si přečetl, že průměrná úroveň znečištění PM-10 V pařížském systému metra dosáhla takových hodnot, že si odbory CFDT tento měsíc vymohly ochranné masky pro zaměstnance metra.
Šokujícím faktem je zejména zjištění, že průměrná koncetrace PM-10 je v pařížském metru skoro 4x vyšší než na hlavním městském okruhu dálničního typu známém jako peripherique.....
Jean-Baptiste Renard, ředitel výzkumu na univerzitě v Orléansu a CNRS specialista na atmosférickou chemii říká :
"Hlavní příčina emisí částic v podzemních prostorách metra a vlaků RER pochází přímo z železničního systému podniku.
Konkrétně se jedná o staré brzdové systémy vlaků . Brzdí se totiž mechanickým třením a vytváří se tak četné kovové a prachové částice. V některých stanicích, když vlak dorazí na nádraží, můžete vidět oblak zvířeného prachu pouhým okem "
http://clapway.com/2015/05/18/pollution-in...
http://www.thelocal.fr/20150518/air-on-paris...
Jinými slovy, možná by chtělo požádat slovutného dánského odborníka ( to je ten co bořil starý dům až se z něj prášilo :), který k nám jezdí rok co rok, aby se zkusil zastavit také v metru a příměstkých vlacích.
Ostatně v Dánsku zjistili, že místní vlaková doprava je taktéž významným zdrojem znečištění a tamní pasažéry zatěžuje pm 10 a pm 2,5 víc než dýchání při chůzi na ulicích v Kodani
http://ttgnordic.com/pollution-on-trains-%E2%80...
Každé mechanické brzdy patrně vytvářejí prachové částice. Brzdy aut s výjimkou elektromobilů a kotoučové brzdy bicyklů jakbysmet. V brzdy jen drolí gumu. V těch tunelech metra to nikdo patrně nečekal.
Brzdy elektromobilů nevytváří prachové částice? Japato?
Vytváří, ale jen méně - většinu brzdné energie zřejmě umí vrazit do rekuperace.
No ale to by možná to metro mělo umět taky.
Z Brahmova komentáře jsem ale pochopil, že brzdy elektromobilů prachové částice netvoří vůbec.
Auta se spalovacím motorem umí brzdit motorem (já používám provozní brzdu minimálně), takže můžou být prakticky nastejno s elektromobilem, ne?
Nastejno nevím, to už se dostáváme na tenký led kvantifikace :-)
No ale vlastně takové autobusy nebo náklaďáky přece taky mají nějaký ten elektromagnetický nebo olejový retardér nebojaxetojmenuje. To určitě taky žádné prachové částice negeneruje. Na druhou stranu velké naftové motory většinou nemají DPF, takže nějaké PM10 generují už pouhým spalováním.
Super-eko je ovšem ale když se ten PDF "vypaluje"... ;-)
Ale nikoliv, mechanické brzdy elektromobilů jistě tvoří prachové částice stejné, jako jiné mechanické brzdy. Ale elektromobily umí rekuperovat a při brzdění elektromotorem se prach nevytváří. Stejně to dělají i tramvaje a metro. Jen to pařížské z nějakého důvodu brzdí těmi mechanickými brzdami, jak se tvrdí v Ujezďákově popisu.
hmm a proč mne teda na kole furt ubejvavý brzdné plochy brzdových destiček? A na kotouči taky jde poznat, že se tím čas od času brzdí... Kampak to asi tak "sublimuje"? :)
Vždyť píšu, že i bicykly tvoří prachové částice. Dokonce i ty V brzdy obrušují ráfky a tvoří duralový prach. Jen ta guma se asi žmoulá ve větších částicích, protože je měkká.
Aha, ze tvé formulace "s výjimkou elektromobilů A kotoučové brzdy bicyklů" jsem to pochopil jinak. Tak takhle je to v pořádku. Nicméně, auto taktéž nemusí produkovat žádné "brzdový" prach, ono se totiž dá brzdit i motorem. Umím jezdit autem tak, že prakticky vůbec nemusím brzdit brzdou (samozřejmě krom krizových situací, ať mne zase nějaké blbec nechytne za slovo) ;-)
V brzdy jen drolí gumu. Na jak velké částice ji drolí? Mě tedy z brzd žádné makroskopické částice nelétají, a přitom brzdy i ráfky ubývají...
další důvod proč jezdit na kole a ne si vozit prdel metrem.
Já myslím, že pražské metro moc prachu netvoří, brzdí se zejména motorem. Skřípění brzd při dojezdu není slyšet. Stejně tak tramvaje. To s vlakem to je horší. Takže v Praze se brzdný prach vytváří hlavně auty.
Myslet znamená hovno vědět... ;-)
Tupá průpovídka českých středoškolských kantorů, kteří bazírovali na nabiflovaných vědomostech :p
Možná tupá, ale pravdivá... :-p
Já ji znám původně od mistra, který bazíroval na bezchybně provedené práci.
Ale používají ji perfekcionisté ve všech oborech pro zdůraznění rozdílu mezi spolehlivou informací a spekulací.
Já si tedy vzpomínám, že tramvaje mají zásobník s pískem, který sypou při rozjezdu a při brždění a sypou si to automaticky pod kola.
Pamatuji si, že někdy kolem roku 2004 DP podnik sliboval opatření za snížení prašnosti právě tím, že bude častěji čistit koleje od brzdného prachu
http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%ADskov%C3%A1n...
zde je článek kde je vidět vstup otvoru pískovače
¨http://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=tec...
takže tramvaje nám každý den drtí písek na jemný prach a přímo ho víří :(
a už jsem to našel http://m.ceskenoviny.cz/archiv/zpravy/bez-pisku...
Opravdu ještě vozí písek?!?
Já mám pocit, že už ne...
Vozí
Jj, četla jsem pak v tebou daném odkazu.
Po Praze tedy jezdí každý den zhruba 900 tramvají které vytváří mikroprach, ale nikdo to ani nezmíní.
Snažím se někde vyzobat, kolik toho písku každý den rozmělní na to co dýcháme, dovedu si, na ty kilometry co najedou,představit třeba něco jako 10 kilo a to by bylo 9 tun za den.
Já jsem to pochopila tak, že písek se používá jen v zimě, když to klouže. Nepoužívá se denně.
Ale i kdyby, nijak mě to zatím nezneklidňuje.
Přiznám se, že ani mne ne, protože se k autům, topení, výstavbě a zemědělství prostě jen " přiznal další významný zdroj.
Jo a pro jistotu není to jen zimní záležitost protože námraza kupodivu je pro kolejová vozidla mnohem menším zlem než obyčejná vlhkost.
V zimě spíš potkáš navíc sypací tramvaj, která sype preventivně hlavně v době, kdy se solí. Vozí zhruba kubík písku :)
Taky mám dojem, že tramvaje povšechně jezdí víc do kopce než vlaky a tam se sype přo rozjezdu pořád.
Navíc právě kvůli sypání se pořád čistí ručně vyhybky..