Do školy určitě dobrý, ale po okolí Mariánek a po kopcích ne.
Děkuji za radu a co by jste my doporučil v podobné cenové kategorii do 10 tis
Mimo město a do kopců? Snad jedině pořádné boty :-)
Ale vážně, na nové a přijatelně použitelné horské kolo do kopců a mimo město, které by mělo něco zvládnout a chvíli vydržet, vážně 10 tisíc nestačí.
I když na tom kole nebudeš nijak divočit a vymetat hrubý terén a budeš se držet hladších pěšin, tak bych to viděl nějméně na 18 tisíc.
To je zajímavý názor. Manželka 6 let jezdila na horáku s dámským rámem Autor Quanta za 13 tisíc. http://www.sterba-kola.cz/zbozi/author-quanta...
Jezdila na tom tak 70/30 po silnicích a českých polňačkách.
Loni jsme hodně jezdili po makadamech v Chorvatsku a teď jsem našel na jejím kole prasklý rám pod sedlovkou v místě hned nad horním svárem zadního trojúhelníku. Sedlovka přitom sahala ještě asi 5cm pod úroveň praskliny.
Dotaz: Prasklo to proto, že tenhle rám na takové použití rozhodně není? Nebo to prasklo, poněvadž celé to kolo na to vůbec není. Nebo to prasklo, protože to je po 6 letech normální a je to řízení osudu?
Těžko říct proč to prasklo, asi by rám musel vidět a prozkoumat jestli tam nebyla nějaká vada. Rozhodně to nebylo jen vlivem času, 6 let celkem moc neznamená, musí vydržet výrazně víc. Spíš bych si tipnul na drobounkou vadu v méně kvalitním materiálu v kombinaci s občasným větším namáháním na nerovnostech.
Snad všichni výrobci kol mají rámy nejméně ve třech kvalitách a způsobech zpracování. Mimo zpevněné cesty a na nerovnostech dostávají rámy neskutečně zabrat a ještě když se to vezme větší rychlostí, tak ty síly se tam hodně násobí. No a rám z horšího materiálu a jednoduššího zpracování nemůže dlouho vydržet ty vibrace, kroucení a nárazy a někde to časem povolí. Nehledě na to že na měkkém a špatně zpevněném rámu, který se kroutí se blbě a namáhavě jede i do kopce, natož pak ve sjezdu na nerovnostech.
Ty různé úrovně rámů co se týká zpracování to u duralových rámů obnáší co?
Všechno se to vaří pravděpodobně z podobného materiálu. Lepší lehčí rámy jsou ze zeslabovaných trubek, takže jsou konstrukčně propracovanější asi lépe spočítané, ale pochybuji, že pevnější. Budou lehčí a asi stejně pevné. Svařuje se to automaty a ty budou vyrábět stále stejné standardní sváry. Takže operace navíc pro zlepšení kvality by mohla být rentgenování svárů a trubek a hledání nějaké chyby. Ale to by mohla být poměrně drahá operace.
Z mého laického pohledu moc nevím, čím by se rámy jednoho výrobce a jednoho druhu měly v pevnosti lišit.
To, že výrazně dámský rám se kroutí, to je jasné a nedá se s tím moc dělat. Ani já s tím moc nenadělám, je to v "požadavcích".
Psal jsem o pánských rámech a jejich kroucení, ne dámských, tam budou zase trochu jiné podmínky, většinou jsou ženy o dost lehčí než muži.
To, že něco vypadá podobně ještě neznamená, že to je podobné nebo dokonce stejné. Tolik tomu zase nerozumím, ale třeba Merida u horských kol dělá 3 typy rámů, ty vy vyšší třídě mají označení CF a dělají je asi v 5 dalších podskupinách. Střední třída, která nás nejvíc zajímá pro použití v terénu a kopcích mají označení TFS a ty jsou také asi ve třech podskupinách. Ta nejnižší třída má označení MATTS a ty jsou vhodné pro nenáročné projížďky po zpevněných cestách. Nejvyšší třídu neznám, ale střední a nejnižší ano a j těch rámech je opravdu velký rozdíl, v pevnosti, ve způsobu spojení a provedení spojů zpevňovacích prvků a samozřejmě i ve hmotnosti.
Automaty sice ty rámy dělají, ale rozhodně rámy TFS se dělají na jiných linkách než rámy MATTS.
Určitě dodně podobné to mají i jiné značky.
Kvalita a způsob zpracování se samozřejmě odráží v ceně. Někdy se podívej a porovnej spoje rámu kola za 30 tisíc a kola do 15 tisíc. Ty rozdíly nejsou jen vzhledovou záležitostí a pevnost je mezi těmi rámy je citelně znát.
Takže myslíte, že výměnou toho rámu z Quanty za stejný si zase připravuji za pár let prasklinu? To mne netěší, už jsem ho vyběhal a objednal. Ale tak nízký rám jako má ta Quanta se bude špatně shánět a zvláště v lepší třídě.
Jo a díky za vysvětlení o těch rámech. To jsem nevěděl.
Ale to nemusí. Dámské rámy se obecně víc kroutí, ale ženy jsou zpravidla o dost lehčí a jezdí méně silově než muži, takže se to vyrovnává. Všechny ženy, které jezdí sportovně, tak jezdí na "pánských" rámech.
Velmi hodně záleží skutečně na jakých cestách a jakém povrchu se jezdí. Hladší cesty samozřejmě méně ničí a opotřebovávají rámy, zrovna tak menší stoupání a sjezdy.
Skutečně rámy střední třídy jsou výrazně pevnější, z lepšího materiálu, mají kvalitnějši zpracovaní a o dost pevnější spoje, než ty nejnižší třídy.
To nikdo neví.... :-) Ale není moc pravděpodobné, že by ti brzy praskl, statisticky už máš smůlu vybranou.
Pro sichr jen ze zkušennosti.... co může mít vliv na potíže sedlovka/podsedlová trubka :
a) i když dodržuješ limit vysunutí sedlovky, pozor na to, když kolo na chvíli půjčíš někomu jinému, převexluje ti vysunutí a neštěstí je hotovo.
b) je rozdíl když vezmeš nějakou díru nebo sjedeš obrubník, jak to uděláš, ...když to trochu odpružíš tím, že si stoupneš do pedálů je to lepší, než sedět na tom jako knedlik a řachnout ten ráz plnou vahou.
c) utažení rychloupínáku sedlovky
Hlavně bod B bude asi kámen úrazu. Ale to já už neovlivním. Stejně jako jí nenaučím nasedat na kolo se sportovnějším vyšším rámem. Ono když se kolo naloží natěžko, tak je nějaké nahýbání kola při nasedání celkem nepříjemné. Musím být rád, že je ochotná se mnou jezdit, občas i po kamenitých silnicích a pak možná vyměnit rám. :)
Materiálů, tedy různých slitin, je neskutečné množství. A od toho se odvíjí náročnost jejich zpracování a jejich vlastnosti. Veliký vliv má i samotná konstrukce a nakonec i ty "obyčejné" sváry (není svár jako svár a materiál na svár jakbysmet) a zpracování, stabilizace po sváru.
Laciné kolo, co nejvíc zjednodušená technologie, levnější materiály s jednodušším zpracováním, levnější nástroje, minimalizovaný počet operací, časové úspory.
Ü drahého kola opak.
Názorně to je i laickým okem vidět na rámech kol Merida. Když vedle sebe stojí kola s rámy TSF a ty obyčejnější, levnější. Na první pohled skoro totéž, ale není to ani zdaleka totéž... O dražších ani nemluvě.