Ahoj,
potreboval bych radu zkusenejsich.
Mam Author MTB ca. 10 let, cena 12.000, tedy nizsi prumer, najezdeno kolem 8-10.000km
Zacalo mi praskat v naboji zadniho kola.
Ma smysl si nechat vyplest stare kolo s novym nabojem (a eventuelne s novou 8 kasetou) nebo hned koupit komplet nove zadni kolo? Nemam pojeti o cenovych relacich...
Jezdim 60% silnice, 40% lesni cesty s lehkym povrchem.
Diky.
To musíš vědět sám, jestli chceš nové kolo. :-)
Nové zadní kolo cca od 700,- Kč výš. Podle kvality.
Ale jsi si jistý, že to praská opravdu v náboji zadního kola? A nestačilo by jen rozdělat, vyčistit, vyměnit kuličky a konusy?
To by asi stačilo
Třeba ale chce nové kolo a potřebuje si nějak zdůvodnit, proč je koupit. :-)
Nove kolo by bylo nejrychlejsi reseni, to je pravda. Ale kdyz je to jen o vymene kulicek?
Totiz rozebirat zadni naboj jsem nikdy nedelal a ani se mi do toho moc nechce, ani nemam naradi a vedomosti. Navic jezdim kazdy den a kdyz se neco pokazi, budu muset byt pak bez kola asi delsi dobu.
Zjistil jsem take na podzim, ze se kazeta mirne vikla, - v servisu mi rekli, ze se s tim neda nic delat a mam jezdit proste dal. A ze muj naboj je nejaky levny noname: QUANDO 32 džr. Jezdil jsem tedy dale - az to ted v tom zaclo dost chrastit.
Ma smysl za techto okolnosti (viklajici kazeta a levny naboj) nechat opravit naboj a nasadit starou kazetu?
Rozhození ložisek, výměna a doplnění kuliček případně výměna kónusu je otázka 10..20 minut. Pokud to dáte do servisu, tak druhý den by to mělo být k vyzvednutí. Pokud je ložisko neúdržbou zničené, tak teprve přichází rozhodování zda nové zadní kolo a nová kazeta. 10000km zase není taková hodnota nájezdu, aby bylo ložisko zničené i při naprosté neúdržbě. Tohle se běžně najede za rok či dva , tj. mezi dvěma intervaly údržby.
Záleží na tom, v čem je závada. Author prodával pod svou značkou mj. skvělé Novatecy, tam stačí vyměnit ložiska (2-4ks, řádově desetikoruny, podle kvality), a pokud máš dobrý ráfky a jezdíš šetrně, tak Tě to kolo přežije.
Pokud zadní kolo dostalo ránu a je zdeformovaná nába i ráfek, nebo nába mizerná a ráfek probržděný od ráfkové brzdy, tak nestojí za to investovat do toho ani korunu materiálu ani námahu na otočení jednoho niplu a je nejlepší si pořídit pořádné zadní kolo (počítej řádově 2 litry, jestli je teď nemáš, je lepší šetřit než vyhodit prachy za šunt).
Prostě je potřeba kriticky zhodnotit kvalitu a poškození, a na zadním kole nešetřit za každou cenu, to dostává hodně zabrat.
Diky Brahmo
to Joe-CUBE, diky za konstruktivni radu:
- Zadni kolo je OK, zadne poskozeni a rafek take v dobrem stavu.
- Naboj je jak vyse pisi QUANDO 32 dzr, je to ten, ktery mas na mysli?
- Kaseta HG30-81, to viklani je zpusobeno kazetou ci nabojem, a jak to opravit, kdyz v servisu rekli, to nejde?
Kazeta se viklá (je volná) nebo hází? V prvním pořípadě dotáhnout, v druhém nic nenaděláš, to je "vlastnost" některých levnějších nábojů. Kazeta na to nemá vliv.
Pokud je ráfek a výplet v pořádku, tak to dej do servisu ať vymění konusy a kuličky.
Kdyz uchytim kazetu na velkem kolecku, tak s ni mohu "cloumat" tak 1-2 mm. Dotahnout se neda, to bude tedy asi tou kvalitou naboje.
Ze vsech rad tedy vyplyva, ze to nejdrive zkusim pres servis.
1-2mm je hodně. Jestli je to jak píše malej-jarda a jak tvrdí servis, vlastnost, tak bych takovou nábu nespravoval a koupil pořádnou.
Já mám Novatec se čtyřmi ložisky (dělá se i verze se dvěma). Mám 85-90kg, občas vezu něco na nosiči nebo dítě v cyklosedačce, tak jsem koupil jeden z nejodolnějších na 10mm osu - není ani z nejdražších a je bezúdržbový.
Přepletení a dráty (servis dá určo nové) není zadarmo, stojí za úvahu koupit rovněž nějaký odpovídající odolný ráfek, a tedy koupit celé zadní kolo, každý servis Ti nabídne hotové nebo vyplete podle Tvých požadavků.
Nebo si to přepleť sám. Dá se použít staré dráty, jen riskuješ, že budou praskat (kdysi jsem dráty recykloval a praskaly, dnes nerecykluju a nepraskají, tak na tom možná něco je...).
http://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/vypletani...
Tak, na kazetě není nic, kde by se mohla jako celek kývat. Může být nedotažená a pak se kývou jednotlivá kola. Kývání celé kazety na ořechu (volnoběžce) rozhazuje přesnost řazení, ale už nic jiného. Ke všemu 1..2 mm na největším kole znamená, že na menších kolech, které jsou mnohem častěji řazené, to je třeba poloviční. Takže převody, u kterých na tom víc záleží budou mnohem lepší. Já bych to u vašeho kola opravdu považoval za vlastnost a nezabýval se tím. Tohle má smysl řešit u závodníka, nebo v takovém terénu, kde potřebujete velice rychle řadit a v záběru. Nikoliv u kola na cestu do práce, které má za 10 let najeto 10000km bez jakékoliv údržby ložisek.
Diky za konstruktivni nazor.
Muj postup bude ten, ze budu konzultovat servis s tim, jestli pujde opravit jen naboj, tedy asi vymenit kulicky ci zrejme i nejaky konus a vse nechat tak.
Soucasne v pripade, ze by v servisu rekli, neoplati se, je nutna vymena naboje a kasety a tedy novy vyplet a zustal by jen rafek, bude to tak drahe, ze se to neoplati. Tak jsem nasel alternativu pro cele nove kolo, viz nize.
....já bych koupil nové zadní kolo. Při dnešních cenách to vyjde podobně jako vyměnit náboj a přeplést kolo v servisu (pokud to nebudeš dělat sám). Quando náboje existují v mnoha variantách, pokud by tam byly kuličky (a ne ložiska), budou i konusy mít dost.
A pokud ti v servisu řekli, že s kazetou nejde nic dělat, předpokládám, že poznali dotažení/nedotažení, tak koupit i novou kazetu.....
To nebude kazetou, ale ořechem na náboji. Pokud kazeta není ojetá, je zbytečné ji měnit. To by jedině snad musely být nějak vymačkané drážky, které ji drží na ořechu.
A kuličky jsou taky ložiska, pochybuji, že u takového kola tam budou průmyslové (zapouzdřené).
...kurnik, tak uz jsem z toho fakt jelen :-)
Kolik vlasne stoji prace vypletu + draty inkl.demontaze a montaze noveho naboje a kazety?
nevím přesně.... ale hodně levný náboj bude cca za 200, spíš víc... k tomu práce, možná pár drátů a niplů.
Celé zadní kolo se dá koupit pod 1000.
Nasel jsem toto, je totozne ve vice nabidkach na ruznych online-cykloshopech vzdy kolem 800 kc
*28/29" zapletené kolo zadní FORCE CLASSIC - 622x19
*Náboj SH FHRM308 pro 8-9 kazetu, včetně rychloupínáku
*36 děr, jednoduchý nýt, broušený bok pro ráfkové brzdy
*Černé nerezové dráty, černý náboj i ráfek
*Hmotnost: 1365 g včetně rychloupínáku
Jaky by byl nazor odborniku? Staci to pro me ucely?
to je 29".... tos už před deseti lety koupil "devětadvacítku" ? Myslel jsem, že máš MTB 26"....
Mas pravdu, jen jsem blbe zkopiroval.
zde by melo byt to spravne.
Popis - kolo zadní FORCE CLASSIC 559x19 "V" FHTX800 36d
26" zapletené kolo zadní
zadní náboj SH FHTX800 pro V-brzdy
pro 8-9 kolo - černý
36 děr, broušený bok, jednoduchý nýt, včetně rychloupínáku
otvor pro ventilek: 8,5 mm
výška ráfku: 20 mm
materiál ráfku: Al hliník, černý elox
materiál drátů: nerez, černé
maximální váha jezdce: 100 kg
hmotnost: 1278 g včetně rychloupínáku
Kdyžtak....
http://www.kupkolo.cz/26-zapletene-zadni-kolo...