Ahoj milovníci elektrokol,
zajímá mě jaký má dojezd bez šlapání motor Bafang. Jestli se můžete podělit o Vaše dojezdy bez šlapání s motorem od 250w-750w a taky na jakou batérii jste toho dosáhli.
Vím že je rozdíl v terénu, váze, větru... A proto můžete napsat detailnější podrobnosti a zkušennosti.
Děkuji.
Co to je Bafang 250W-750W ??? Co to poněkud upřesnit??
Myslel jsem tento typ:
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/0/0/5/451...
nebo i slabší 250W.
Nějak podražili :-)) Příště upřesnit :-))
Předpokládám,že bylo myšleno středový motor BBS 1,2. I když tam by mě údaj o dojezdu bez šlapání nezajímal. Ale dám dojezd s motorem Golden 1kw v zadním náboji v mírně zvlněné krajině na plný plyn s akumulátorem LIFEPO 12 Ah 48V . 30-33km
Tak to už je celkem pěkný výsledek. A myslíš si že je jedno jestli je motor slabší nebo silnější, že dojezd bude stejný, když by oba motory jely stejnou rychlostí?
To už se tady řeší. Můj názor je,že za stejných podmínek a stejné rychlosti se dojezdy na akumulátory stejných parametrů neliší. Případně liší málo. Můj předpoklad je,že na aku co mám já,by Bafang BBS 2 750W ujel stejnou trasu co jezdím já maximální rychlostí + max. 10km. čistě teoreticky předpokládám bez šlapání dojezd 40km. To budeš 40km držet páčku?
Tak dlouho bych páčku nedržel ale jen se zajímám orientačně pro případ kdybych měl něco s nohou. Jak šlapu déle (nad 80Km) tak mě začne píchat v koleně a je problém pohnout nohou :-)
Nebo třeba chvíli šlapat bez motoru a chvíli se jen nechat vést a šetřit síly:-)
Počítej že po rovině ujedeš na 1Ah 2,5-3km.
Ja osobne som dal na BBS 02 , na bateriu 23,2 Ah cca 70 km pri naozaj miernom prišliapne a úplnej rovinke ... v podstate točíš iba nohami pri priemerke okolo 27 km/h ... ale je to iba orientačne ( bol to prvý test )... momentálne som bez batérie /poslal som ju v rámci zvolávacej akcii na premeranie do e-pohonu z dôvodu možnej chyby na BMS / tak keď príde niečo potestujem a dam vedieť ... Podotýkam asi tisíc krát opakovanú formulku v tomto fóre že treba naozaj čo najviac upresnovať za akých podmienok bude systém používaný .... mohol by si napísať aspoň aku priemernú rýchlosť preferuješ lebo to je dosť podstatná veličina ......
Taky je důležité kolik vážíš a co vezeš.
30km bez příšlapu je tak hranice, a to musíš mít oči vytřeštěné na Cycloanalystovi a hlídat, abys do toho pouštěl co nejmíň. Na baterii 10Ah/48V.
Ty Bolty jsou taky podstatná veličina, když už se domáháš přesnosti :-)
všetko zo všetkym súvisí ... nechcel som sa tu rozpisovať...každý človek nájde v tomto fóre dosť podstatných informácii / tak ako aj JA / len si treba nájsť troch času a prečítať pár temat.....
A dejme tomu že bych měl dva motory, jeden 350W a baterii 20Ah a druhý 700W a baterii 20Ah, dojely by oba stejnou vzdálenost při stejné rychlosti a podmínek? Nebo by byl rozdíl v dojezdu?
záleží jestli jsou oba akumulatory na stejné napětí nebo ne. 350W motor bývá většinou na 36V. Takže by nedojel tak daleko.
Můj motor by při 25km/hod dojel také dál. Asi tak 60km. Kdyby se testovalo na rovině za bezvětří a při rychlosti třeba 25km/hod,tak by o dojezdu rozhodovala celková energie akumulátoru. Je je jedno jestli 36V nebo 48V.
však jo, je to o energii akumulatoru. Ale on psal jen o kapacitě. Proto zminuju to napětí, aby se to přepočítalo na energii.
šak joo 10Ah 36 není 10Ah 48V. Akorát nechápu proč zrovna u středového pohonu někdo řeší dojezd bez šlapání. To je velmi ošidné téma,protože když budu střeďák dusit na těžký převod do kopce bez šlapání,vyjde to na stejno jako u přímého HUB motoru a ještě shoří dříve.
Jj ale vyrovná se ji 13,333Ah 36Voltovka
Je lehčí menší a levnější:-)
Jdi k šípku s energií, parametry akumulátoru se uvádějí v kapacitě.
http://www.battex.info/slovnicek-a-pojmy/kapacita+%28%C4%8Dl%C3%A1nk%C5%AF+nebo+bateri%C3%AD%29
Každý si jistě již dokáže spočítat kolik jaká baterie má Wh
Že 36V/20Ah=720Wh
Že 48V/15Ah=720Wh
parametry akumulatoru se neuvádějí v kapacitě ale v kapacitě a napětí. A že si to každý umí spočítat? tím bych nebyl tak jist. laici to neví.
Tak když to víš proč meleš že v energii.
říkám že dojezd je o energii.
To jsi fakt objevil ameriku:-)
Ne jen dojezd je o energii, ona skoro každá činnost je o energii:-))
bafang bbs 02, 500w
meranie z dnešnej jazdy, po asfalte, úplná rovina:
15 km po vetre- 50Wh
ďalších 15 km, tá istá trasa opačným smerom, dosť fúkalo- 120Wh
Zdravím, opravdu jsi nešlápl do pedálů a jel pouze na plyn?
Mohl bys prosím upřesnit jízdu v každém úseku. Nemám důvod ti nevěřit, jen se tvé údaje liší od dosud šířené teorie, tak bych si jí rád korigoval reálnými údaji. Rychlost větru asi neznáš.
Doufám, že si ti, kteří tvrdí, že rychlejší jízda do kopce se TÉMĚŘ neprojeví ve spotřebě všimnou toho rozdílu v jízdě po a proti větru
Jen připomenu - aerodynamické odpor roste se čtvercem rychlosti, t.zn. že při dvojnásobné rychlosti musím překonat čtyřnásobný odpor a je lhostejné zda jedu rychleji já, nebo se okolní prostředí pohybuje proti mě - kdo někdy jel proti větru tak ví, o čem je řeč.
Někteří experti co to ještě ani nemají doma budou teoretizovat a toho rozdílu si ani nevšimnou:-)
Oto více budou nemile překvapeni až si to sami vyzkouší.
Stejně údaje typu (jízda po větru,proti větru,do kopce) jsou k ničemu. Je to stejné jako u dojezdu kola oficiálně. Pokud chci vědět kolik moje kolo ujede,musím si to stejně vyzkoušet v praxi na určité trati sám. Nejlépe za bezvětří a teploty vzduchu 20 st. :-)))
Já na tom ujel čistě a jen na plyn tuhle trasu: http://www.mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&...
Baterka byla 36V/10.4 Ah,články Samsung. Váha kola 24 kg, já 75 kg, kola 700c nafoukaný cca na 3, teplota kolem 20°C, vítr skoro ne,vzadu Nexus 7.
Po dojetí jsem doměřil zbytek v baterii, bylo tam cca 3 Ah.
Rychlost- průměr už si nepamatuju, ale jel jsem pokud to šlo tak do 25 km/h, což se celkem celou cestu dalo, vyjma jedný část do kopce, kde jsem jel tak 15.
Po nabití odpoledne jsem to jel i nazpátek, tam pak už v tom kopci před koncem měl motor co dělat, jel jsem na 1. převod a rychlost cca 7km/h, ale vyjel. O moc víc už by ale nedal. Jak vadne baterka, citelně vadne i motor, ale jede stále.
Byl to testovací kus, tak jsem se s ním nemazal, držel jsem ho bezohledně ať si třeba padne. Myslím že by tímto stylem ale brzo kleknul
Středový pohon nikdo takto trápit nebude. Ale důležité je,že ten kopec vyjede. Třeba když dostanu křeč do nohy.
JJ, je třeba to užívat k tomu, na co ho postavili, tedy jako asistenční.
Když to shrnu, je podle mě schopen jet na 10 Ah baterku asi hodinu pokud není terén příliš kopcovitý a váha je cca 100 kilo. To jsem si tak zhruba ověřil tím testem. Celkem to asi i odpovídá průměrnýmu proudu, kdy baterie měla technicky omezený maximum na 15A, takže tam lezlo kolem 10 průměrně. Snažil jsem se mu samozřejmě ulevit pomocí řazení lehčích převodů, aby se točil a netopil. U tohoto motoru totiž je jedno nebezpečí, a to teplota. Dojde-li k prohřátí hřídele až k plastovému převodu, kola změknou a může dojít k poškození ozubení, které jinak za studena spolehlivě vydrží plný výkon.
Díky za popis, to o něčem vypovídá. :-)
To vypovídá akorát o tom,že ten motor byl slabý.A také o tom,že ten kdo nemůže(nebo může jen z obtížemi šlapat)je nucen použít něco silnějšího,aby měl jistotu,že vyjede kamkoli. A dotaz pro E -Totem . Je v Česku k dispozici silný převodový motor do náboje,který třeba na úkor rychlosti dává větší tažnou sílu?
Jj, každý si vybere co ho zajímá. BTW - i silný motor má své limity.
My dva se těžko shodneme, já motor na kole používám jako pomocný při šlapání a tvrdím, že stačí "šidítko" 250 W, ty jsi zastánce "kilowattů".
Nemá smysl se přít, ať si případný zájemce vybere, který názor je mu bližší. Zdravím.
Nejsem žádný zastánce kilowatů :-) Napsal jsem,že kdo nemůže šlapat,nebo má omezení. Když je někdo s prominutím kripl na nohy,tak je pro něho velmi důležité,aby ten motor kopec spolehlivě vyjel.Není to o mrhání výkonem.
Naprostý souhlas, už jsem musel posílit na 1680W, beskydské a hostýnské vrchy jsou přeci jen moc příkré pro inv. se 720W motorem:-)
Tak to už je síla. To je na 36 nebo 48V? Pro 36V by to znamenalo proudy 46A. Ale nechci tím nic říct. I to je řešitelné vhodnými články a velikostí akumulátoru.
Nechal jsem tam původní 20A kellku ale klidně s ní dostávám i 30A.
Jedu stále na 36V tak že ten výkon je omezen.
Ovšem zaznamenal jsem jeden pozitivní jev, mám tam motor 1680W používám na něj původní řj. kelly 36V/20A motor táhne jak divý a trasu kterou jsem dělal s cyclone 720W s průměrnou spotřebou 12Wh/km jsem jel s tou šestnáctistovkou s průměrnou spotřebou 10Wh/km.
Sám jsem něvěřil vlastním očím.
Dalši dny hodlám otestovat další stejné trasy a jsem zvědav zda to bude potvrzeno.
Všichni pevně věříme, že posílíš hlavně napětí na 48V.
Být tebou tak se vyjadřuji jen za sebe:-)
Rozhodně díky tvým zvráceným názorům nevyhodím 50Ah kapacity = 1800W o celkové váze 13kg.
Když na to máš koule tak je ze ztrátou prodáš a nakoupíš COOL 48V :-)))
Nevidím sebemenší důvot proč to dělat je to dělo i při 36V, přijeď vyzkoušet:-))
Bude to ještě větší dělo :-))
Větší nepotřebuji jsem spokojen s tím co mám:-)
finančně jsi na tom jistě dobře když už si za za motory a akumulatory utratil nehorázný peníze. Nebude pro tebe problém dát dalších 12litrů na akumulator.
Tohle je humus, nic ti do toho není, jak na tom Bob je a za co bude utrácet.
Drž se technických dat a nepleť do toho tohle.
Jindro vždyť ten kretén ani neví kolik ta baterie stojí.
Hazí tady radama a na elektrokole ještě ani nesedě.
Na takové blby nemá význam reagovat.
Všichni světoví výrobci jsou podle něj blbové když vyrábí 36V baterie.
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Poslední reakce, jseš fakt tak blbej a nebo si děláš srandu?
Doporučit někomu baterii s nominálním odběrem 20A pro 1680W motor svědčí o tvé naprosté neznalosti.
Nehledě na to že s takouvou směšnou kapacitou bych mohl jet akorát na nákupy do obchďáku a zpět:-)
Běž radit sobě rovným a nepleť se do věcí kterým nerozumíš.
xD je v tom přes půl kWh energie. Což je dost na slušný dojezd. A proud 20A ti při 48V stačí bohatě na jakýkoliv kopec. Víc nejen že nepotřebuješ ale je to kontraproduktivní a nesmyslné jezdit na vyšší proudy.
?
Na vyšší proudy (lítalo tam od 27 do 30) jsem musel jezdit proto, aby se to v kopci pohybovalo alespoň kolem 13 km/h. Při nižšich rychlostech v tom začalo škrundat a přehřívalo se to.
Jak to kleslo pod 12, bylo lepší pootlačit, tedy u přímého motoru bez převodů.
Převodama lze určitě udržetmotor v optimálních otáčkách jednodušeji, než do toho víc posílat, ale když na kolo hupne gorilí samec, je to jiné, než když na něm sedí baletka, proto obecné limity pro proudy a výkon jsou trochu přitažené za pačesy.
Manželka by třeba větší brala :-)
Je to možné, zatím se nezmínila:-)
To ony nikdy neřeknou :-)
Tak ty už valís na 1500W?
Ano na tom 720W se podělaly nějak hally a tak jsem využil nabídky kolegy k odkoupení jeho nové sady za slušnou cenu.
Jen doufám že ty hally časem neodejdou i u toho nového. Naštěstí mám ještě jednu elektroniku navíc do rezervy.
Jen je to otravné montovat:-)
Jó hally, ty jsem oddělal vždycky do 500 kiláků, naštěstí ten krám to zvládal i bez nich, jen se občas při rozjezdu klepal.
Když to nebude tolik topit, můžou ti snad vydržet, já je asi 2x vyzkratoval protože jsem ťafnul kabílek, a jednou asi upekl.
Zlatej šlapohyb, stačí francovka, popřípadě Voltaren...
36V je naprostá degradace toho motoru. Výkon s 48V bude mnohem vyšší.
Neměj péči o moje výkony, děkuji.
Ach jo, nešiř tu prosím věcně tyhle bludy s napětím, dík. ... vysoké napětí potřebuješ jen a pouze při vysokých otáčkách (= maximální rychlosti motoru). Pokud jedeš kopec nahoru, nikdy nebude na motoru maximální napětí, takže baterie s vyšším napětím změní jediné -- měnič v řídící jednotce pojede s nižší střídou a kabely mezi baterií a řídící jednotkou potečou trošku menší proudy. Od řídící jednotky dál bude situace naprosto stejná. Nižší napětí baterie ti omezí jen maximální rychlost, stoupavost ani efektivitu při jízdě do kopců ne.
Počkej,
fakt o elektrice vím jen malinko ze základní školy, ale budeš-li mít vyšší napětí, pojedeš na nižšš proudy, nesouvisi to nějak i s tím odporem a tím, že víc protopíš než projedeš?
Ne, takhle to není. Nemůžeš si (mimo výměny motoru) vybrat že "vyměníš" proud za napětí.
To, co tě tlačí dopředu (moment motoru) je jen a pouze proud. Napětí máš proto, abys ten proud mohl skrz cívku protlačit. Takže pokud na protlačení dostatečného proudu stačí třeba 20 V, tak je úplně jedno, jestli bude mít baterie 36 nebo 48 V (změní se jen to, že řídící jednotka bude "pouštět" proud z baterie do motoru kratší dobu = menší střída spínaného měniče).
Elektrický "odpor" motoru je odpor samotného drátu a indukované protinapětí vzniklé otáčením. Čím se motor točí rychleji, tím vyšší je tohle protinapětí a tím musíš pro stejný proud zvýšit napájecí napětí. V případě nízkých otáček překonáváš víceméně jen odpor drátu. Takže na jednu stranu jo, čím vyšší napětí baterie, tím vyšší proud a točivý moment. Jenže proud, který vinutí snese bez přehřátí bude nižší, než nominální napětí motoru ku odporu drátu (nominální napětí potřebuješ v otáčkách k překonání indukovaného).
Nicméně je fakt, že jsem v původním příspěvku neuvažoval o přetížení motoru, které se ale na kole používá, takže lépe řečeno, vyšší napětí baterie umožní motor víc přetížit (typu rychlý rozjezd), ale nepomůže na výjezd kopce v režimu, kdy se motor nepřehřeje.
Jindro jen drobné doplnění: elektromotor nažene elektrika, ale elektrika přeměněná v cívce na magnetizmus a jeho síla se někdy vyjadřuje v Az - Ampérzávitech (napětí ho přímo neovlivní).
Činnost viz. nábojový motor - ten má na rotoru permanentní magnety a ve statoru cívky vinuté na železném jádře - tyto dva magnety se podle polarity přitahují/odpuzují a přepínáním proudu do sousedních cívek řídící jednotkou se dosáhne rotační magnetické pole, které má za následek otáčení kola.
Auto nežene benzín,ale energie vzniklá spalováním benzínu ve směsi se vzduchem v pístovém tepelném stroji :-))
Mě jen nejde do hlavy, proč,když na tom napětí 48V nebo 36V vlastně nezáleží, proč nejezdíme na tužkový batetky s 1.2V :-)
Jestli tam není nějaká veličina, co se jí říká výkon....
OK, zkusím to úplně jednoduše ... potřebuješ přelézt tři metry vysokou zeď. I když k tomuhle účelu nebude čtyřmetrový žebřík o nic lepší než třímetrový, tak to neznamená, že by ti měl stačit i žebřík půl metru dlouhý. :)
(A vyšší zeď není analogií prudšího kopce, ale jen kopce vyjetého rychleji.)
To že proud dělá moment je sice pravda, ale zapomínáš na fakt, že napětí dělá zase vyšší otáčky. A výkon je násobek momentu a úhlové rychlosti. Takže k nárůstu výkonu je jedno jestli zvyšuješ moment nebo otáčky. V obou případech zvyšuješ výkon. Kromě toho moment nedělá jen proud ale i množství závitů a masivnost železnýho jádra statoru a magnetická indukce magnetů rotoru. A 750W je evidentně větší, těžší a masivnější než slabší 250W.
Výkon je naprosto nezajímavý parametr (kromě toho detailu, že se jím nálepkují motory místo mnohem zajímavějších parametrů). Já se svým výkonem v nohách, který je s velkým optimismem 250 W (a žádný motor k tomu) vyjedu prakticky jakýkoliv kopec i s kolem, které se mnou a s bagáží váží nějakých 130 kg. Bobbobovi na podobné věci nestačí ani 750 W motor. Hm? Nebude to tak, že prostě výkon není vhodný parametr na posuzování překonávání kopců? :)
Hele, já to nemám theoreticky vyfutrované, ale prakticky mám vyzkoušeno, že ten výkon do kopce potřebuješ, abys to neuvařil.
Ten motor se musí točit, jinak topí. Čím větší kopec, tím vetší výkon potřebuješ k tomu, aby se točil v přijatelných otáčkách, a netopil.
Proto, čím větší náklad, tím větší výkon potřebuju právě a pouze jen v těch kopcích. Jinde si to můžu šudlat.
Řešením jsou převody, které udrží motor v otáčkách i při nižším výkonu motoru.
Takže buď převody, nebo brutální síla, tak se na kopce musí. Ostatně každý si to může ověřit a vyzkoušet sám, prostě zapomeň na přehazovačku a zkus ten kopec vyjet na na malé kolečko.
Pokud jsi silný, dokážeš to, pokud ne, sesedneš v půlce :-)
To se tady již řešilo, výkon ti ovlivňuje hodnotu maximální rychlosti v ustáleném rovnoměrném pohybu. Dynamické vlastnosti, t.j. akceleraci, stoupavost atd. ti ovlivňuje moment - tedy síla na obvodu kola která tě strká vpřed - jaký máš k dispozici, přesněji jeho průběh v závislosti na otáčkách. Elmotor má na rozdíl od spalovacího již nějaký moment už při nulových otáčkách, proto pro rozjezd nepotřebuje spojku.
Moment závisí na síle toho elmagnetu uvnitř, na těch Ampérzávitech, které se ti podařilo do toho okénka vměstnat - to je hlavně konstrukční problém. Samozřejmě musíš do motoru dadat příslušný příkon P=U*I, záleží pak na tom jak si pohraješ s velikostí okénka a zda se ti do něho vejde málo závitů silného drátu, nebo hodně závitů slabého - to pak má vliv na použité napětí pro zachování potřebného příkonu.
BTW. úplně jsem přehlédl, že sis vlastně odpověděl sám - jde o SÍLU "F1" kterou se opíráš do pedálu na rameni "r1" a kterou jako "F2" přes převod přeneseš na obvod kola o poloměru "r2" při čemž platí že
F1*r1 = F2*r2
a buď tě ta F2 posune vpřed, nebo slezeš, takže znovu - potřebuješ moment, ne výkon
Základy kinematiky a dynamiky mám, i když naší snahou je, aby se to spíš nehejbalo.
Nevím jak to chodí v těch drátkách, ale jisté je, že když do toho pustím 500 místo 1000, ten kopec nevyjedu a basta, žádné vzorce nepojohou, pomůže jen hrubá síla, když nemám převod :-)
Souhlas, to protože ten 1000 má nejen větší výkon, ale také větší moment. Takové vysvětlení je ovšem pro bábu od plotny, jako technici bychom měli používat správné "termíty" :-)))
Vyšší moment se dá dosáhnout různými způsoby, pamatuješ jistě motory Bion-X, ty měly větší vnější rozměry, aby ty "slabé" cívky působily na větším poloměru a motor pak dával vyšší moment.
Dovol ještě praktickou poznámku:
Bafang 250W má moment 80 Nm
Bafang 750W má moment 100 Nm
tedy na to abych měl NĚKDY k dispozici o 25% větší moment, tak bylo třeba zvýšit výkon TROJNÁSOBNĚ a to nese další náklady na baterii atd.
Protože jde o středový motor tak mám za ním k dispozici převody, které mohu konfigurovat podle svých potřeb. Nechci dále komentovat, ale je to na zamyšlení zda 750-ka je ta správná volba.
Já bych příště asi také volil středový motor.
Když jsme s Bobem na tom začínali, bylo to v plenkách a cenově dostupné středové motory nebyly běžně nabízeny.
Teď doufám, že než budu donucen vyhledat znovu pomoc elektromotorku, že se vývoj někam posune, baterie budou lehcí a kapacitnější a ubude byrokratické stupidity která 250W stanovila jako limit.
Jinak diskuze se tady týkala toho, jak moc má smysl měnit baterie za vyšší napětí, motor už byl "daný". Takže jiné vinutí apod. není moc k tématu.
rychlost motoru je ale nerovná rychlosti kola pokud je použita převodovka. BBS 1,2 Cyklone atd. Platí to pouze pro nábojové motory. Ale vyšší napětí je vždy obecně lepší. Ale rozdíl mezi 36 a 48 není nijak velký.
Jo, máš pravdu. Jsem si neuvědomil, že se jednalo o středový motor. Ale i tak si myslím, že accu s vyšším napětím nepomůže zvýšit maximální stoupavost, ale jen rychlost v tom stoupání (což, pravda, může být v tomhle případě díky lehkému převodu podstatný rozdíl).
Já si myslím, že už jsi jen krůček k poznání, že když snížíš tu rychlost v tom stoupání lehčím převodem, tak budeš mít vyšší stoupavost. To by ale zase znamenalo, že není jedno, kolik voltů tam pouštíš k "protlačení odporu drátů". Ale možná se pletu a všechno je úplně jinak ;-)
Dodatek: Protože když ho nevyjede tak co?? Zavolat si TAXI??
Nebo vytlačit kolo pěšky. :)
Magic:
Nevím, myslím že ani ne, max. tak těch 350W. Někde mám převodový 8-fun 36V/500W, je to typ BPM2.
Problém je, že na to je dost malá poptávka, takže fabriky to nemůžou dělat ve velkým. Do skůtrů je to pomalý a elektrokola jsou celosvětově jednak pod limitama, plus ty váhy odpovídající baterie to komplikují takže to nikdo z velkých kolařských firem nedělá.
Neměl by ale být zas tak velkej problém to překoupit z Číny, když si tam lidi objednávají BBS atd.
Já to nechtěl pro sebe. Myslel jsem na lidi co potřebují silný motor a nechtějí jezdit rychle. Já vím,že je to konstrukčně problematické,ale třeba můj motor,kdyby se zpřevodoval 1:2. Jel by cca22km/hod,ale s vysokým točivým momentem.