Garmin Dakota 20, už asi pět let bez problémů, dokoupil jsem teplotní čidlo předloni, ale, poslední dobou se mi zhoršil zrak, takže letos na ni poprvé budu potřebovat brdejle.
Kdybych se rozhodoval teď, koupím stejnou značku s větším displejem a s foťákem, prtoe koupit foťák na tužkový baterie je v současný době krapet prdoblém.
Na kvalitní tužkovky vydrží celý den. Jednou jsem ji špatně nasadil do držáku, na železničním přejezdu vylítla obloukem, natvrdo spadla na asfalt a přežila to bez úhony.
Chlape, neinvestuj do technologii minulého století!
Správné řešení je smartfoun s gps a solidním foťákem a powerpack jako záložní zdroj energie.
Navigace s foťákem je úlet.
Cena tak namakaného Garmina je vyšší než cena rok, dva starého modelu velmi slušného founu.
Navigační soft se tu debatí furt, dobíjení rovněž.
Ono taky záleží na tom kde a jak tu navigaci vozíš a potřebuješ.
Jen malá otázka, kolik silných fláknutí o zem vydrží ten tvůj foun tak aby dál bez problémů fungoval?
Podla mňa ak človek nejazdí výlučne po horách tak telefon s GPS a App Locusom v pohode dostačujúci .... Mapy do telefónu zoženieš v pohode , kamarát ma Garmin 810 a v tých mapách sa fakt nevyznám ....ale čitateľnosť displeja pri slnku je oveľa lepšia pri Garmine ako na telefone ....
No i na té pevné silnici se mi už podařilo párkrát kolo položit a omlátit navigaci o asfalt, několikrát jsem fest zmoknul a bez jakýchkoli potíží navigace mi už řadu let slouží. Čitelnost je opravdu docela dobrá.
To máš v zásadě pravdu, ta moje celoskleněná hračka moc pádů nevydrži, tedy hračkavfunguje, to sklo rupne, podle toho jak dopadne.
Jiná věc je, že lze zařídit, aby z řídítek nevypadla, a pak už bys musel čelem trefit strim nebo zeď, aby se poškodil.
Ale i na tohle je smartfouní řešení, jsou už i brutální strojky, co vydrží lecos, tedy určitě totéž, co ty navigace. A to pořád toho umí víc, tedy kromě navigování a focení i ty všechny mobilní vychytávky a cena podobná, spíše nižší.
A také kolik dešťů na řídítkách bez jakéhokoliv krytu ten telefon přežil? Jak dlouho ten mobil vydrží bez nabíjení kontinuálně navigovat? Můj Garmin například 1.5 dne a pak jen vyměním akumulátory a jedu dál. Když bude nejhůře, tak ho budu krmit tužkovkama, které budu kupovat v sámošce nebo u pumpy.
On ten Garmin vyvinul skvělé vodotěsné a neprůstřelné pouzdro, které stále používá a do něj dává nové a nové elektroniky. Nedávno jsem byl v Garminovském krámu a díval se na outdoor navigaci Oregon, kterou vlastním. Jen jsem zíral, jak moc je ta navigace lepší, proti té před 6 lety. Ta změna je obrovská. Uvažoval jsem o opravě touchscreen mého přístroje a nyní je mi jasné, že ho ještě letos dotahám a pak koupím nový s novými vlastnostmi. U Garmina klame, že se to stále jmenuje stejně a vypadá to stejně. Verse se liší jen číslem, ale vnitřek je zcela jiný s kvalitativně lepšími vlastnostmi.
Pro toho, kdo potřebuje na horáku v terénu vozit navigaci napevno na řídítkách mobil není vhodná navigace. Pro toho, kdo jezdí po silnicích, kde je navigace méně častá a nutná, kolo na asfaltu méně třese a když začne pršet, tak navigaci zabalí do kapsy, ten může použít mobil a ušetří 10000Kč.
Déšťa voda problém není, ani dobíjení za deště.
Moje hračka vydrží nepřetrřitě navigovat s rozfajrovaným displejem naplno jen 4 hodiny, s vypnutým displejem den, s napojením na externí baterii pak od od tří dnů s tím, že fotím, hraju, naviguju, jsem na netu, a telefonuju když si vezu 200 gramový záložní zdroj, do dnů 8 mi, se záložním zdrojem o váze půl kila.
Pak musím zdroj nabít (4hodiny) u zásuvky.
Pro speciální účely májednoúčelová hračka opodstatnění jistě, pro běžnou cykloturistiku mi to připadá jako předražený krok do minulosti. Uvědomte si, jak strašně rychle se tahle oblast vyvíjí a to mejen HW ale i SW, a proto být odkázán na jeden soft jednoho výrobce se mi zdá zbytečné.
Amen!
Mám Garmin Dakota 20, omlácený už je neskutečně, přežil neskutečně lijáků, vytřepaný je jak startka, ale furt šlape. A přesně jako ty, uvažoval jsem o výměně displeye (už je docela "vypálený"), ale kašlu na to, letos, max příští rok ho "dojedu" a pak koupím nový. Jen mne teda s prominutím sere, že k novému přístroji musím koupit i nové mapy, nemůžu použít ty stávající. Resp. teda tak to tvrdí výrobce.
Mám to podobně, mám stále starší typ 60CSx a vážně pochybuji, že by tolik otřesů, ran a vody vydrželo cokoliv jiného než podobné zařízení a pořád bezchybně a spolehlivě běhá. U těch map snad není potřeba nakupovat nové. Jak jsem pochopil, tak když doložíš předchozí vlastnictví GPS Garmin a nakoupení map, tak bys měl platit jen nějaký malý poplatek za aktivaci map v nové přístroji. Mě asi také časem čeká výměna.
Tak pokud ty mapy "nějak" převézt jdou, tak by to bylo fajn. Ty mapy totiž stojí skoro víc, než vlastní přístroj...
Takhle mi to před nějakým časem bylo vysvětleno v jejich prodejně v Hradci, tak snad to tak je.
Drahé jsou a ne málo. Dnes jsou snad už všechny mapy voleně ke stažení, ale k jejich aktivaci potřebuješ jejich kód, který si musíš koupit.
...navíc u Garmina je mapa vázána na výr.č. přístroje, do kterého se stáhne(aspoň orig. jejich se nedají stáhnout jen na SD). Pokud máš firmware patchnutý, dodáš si mapy svépomocně vyrobené přes Mobat...Teď už si to pohlídali a při koupi map snad musíš aktualizovat firmware na poslední verzi (a pak znovu patchnout, jestli chceš použít i své mapy).
Garmin má už dlouho proražené kriptování, takže veškeré jeho mapy jdou kreknout.
Coby vývojář SW budu dělat, že jsem to nečetl... ;-)
(přes google to najdu? :-)))
Pořád jsem to také řešil nad pekelně drahými mapami Německa. Pak je sice rozdělili, takže když člověk nepotřeboval tu druhou, tak něco ušetřil, ale pořád to bylo drahé.
Nakonec jsem to vyřešil OSM mapami a mám klid.
http://garmin.openstreetmap.nl/
Našel jsem tyto mapy (jsou údajně aktualizované x do měsíce): http://mapygarmin.wz.cz/stazeni_map.php
Ale navigace bez žádné mapy asi stejně koupit nejde; nebo jo?
Už jsem jim nacpal dost peněz, mohli by něco oželet :-)
Kdo by se tahal do kopce s cihlou powerpacku, když u Garmina vystačím se dvěma náhradními tužkovými akumulátory. S tím vystačím navigovat 3 dny a za tu dobu určitě alespoň jednou najdu na hodinu civilizaci se zásuvkou 230V. Když bude nejhůře, tak si koupím v samoobsluze plato jednorázových tužkových baterií a s těmi dojedu na konec světa.
Takže opravuji nikoliv správné řešení, ale vaše řešení :)
Stejnou váhu jako potřebujete na tuřkovky, má ten powerpack...
Jde o velikost displeje, když budete mít odolného prcka, taky vydrží dlouho, nevyznám se v nich, ale občas na mě nějaký z banneru jukne, asi odolny sf lze nagooglit, výrobci ale spíš než outdooraky mají za cílovou skupinu, nějakě ty pracovníky na stavbách, kde by se jimběžné skleněné hračky odporoučely.
Nabíjení, jakmile to umí víc, problém bude celkem vždycky, jde o to spočítat si, jak dlouho jsem skutečně bez zásuvky, ne pouze theoreticky. Skutečně na svých cestách budu více jak 11 dní absolutně mimo dosah civilizace?
Pak ty tužkovky na rohu asi taky nekoupím, že jo, a problém musím tak jako tak řešit jinak.
Nemusíš být 11 dní mimo civilizaci, ale 11 dní bez pořádného přístupu k zásuvce. Jo, kdyby byl powerpack s možností ho nabíjet 230 V/6 A. Možná, že nějaké superkondenzátory nám to jednou umožní, že si člověk ráno půjde vyčistit zuby a během toho si našťouchá tolik na co dneska potřebuje ty 4 hodiny dobíjení.
Přesně tak. To dobíjení v kempech opravdu není nic moc... Snad jen proti dřívějším dobám, kdy jsem v umývárně musela nechat mobil a při stavění stanu atd. pořád koukala, kdo do té umývárny jde, ten powerpack tam přece jen dokážu nechat s tím, že holt "pánubohu poručeno".
2-3 éčka, koupit zásuvku, natáhnout do stanu prodlužkou, a nabít přez noc vše co má baterie.
(nezapomínejme, že výkonná světla taky fest žerou)
Ale je to váha navíc a jednou za pár dní i těch pár éček nákladu navíc, o tom není pochyb.
Ta € by mě nevadila, v nejhoršim případě si odpustím bratwurst, ale co s tou prodlužkou.
Mám takovou lehounkou, dvoužilku, asi 8 metrů, na konec rozdvojku a do ní toho 6ti usb multihuba, a ještě mě zbívají dvě díry na jiné dobíječky.
Bacha, další zrada, mnoho kempů venku má jen karavanovou zásuvku, takže s sebou navíc ještě tu redukci, zase krám navíc.
Schválně to poskládám a pozvážím, kolik toho vlastně dohromady je. No, ale např. ten solární panel, co toho moc nedá, taky váží přes kilo.
Je to boj s přírodou :-)
A stejně je to řešení jen teoretické, protože aby bylo tu elektriku odkud natáhnout, musel by člověk stavět stan v části pro karavany (resp. vůbec být v kempu, který oddíl pro karavany má).... což jednak často nejde, druhak i kvůli pocitu bezpečí jsem raději v části, kam auta nesmí.
Nikoliv, je to praxí ověřené, záleží na kempu, nékde to jak je, jinde mají stojany s elektrikou u každé stanové parcely, když se chce, člověk si poradí.
S nabíjením po kempech mám jisté zkušenosti :-)
Ano, ale ty moje zkušeností jsou taky praxí ověřené. Že jezdíme každý po jiných kempech, je víc než pravděpodobné...
:-)
Z jistého důvodu jsem vyhledával kempy, které elektrickou přípojku měli explicitně deklarovánu jako vybavení, a nejen kempy.
Od té doby mám nějak zafixovánu schopnost najít nějakou zásuvku kdekoliv.
Ale jo, to já ji taky najdu - ale většinou v místě, kde fakt nechci postavit stan... Na ty večerní manévry přijíždějících aut točících se těsně kolem mě, nemám nervy. Přitom pro lidi jen s kolem a malým stanem se skoro vždy dal najít nějaký zastrčený koutek, kde jsme byli úplně sami.
Kempu s roztahanými stojany pro napájení kempingových vozů se snažím obloukem vyhýbat. Většinou tam nemají ani pořádný plac pro postavení stanu a na štěrku vhodném pro kola aut si propíchnu podlážku. Nehledě k tomu, že nebudu dělat žebráka co leží na zemi mezi obytnými autobusy, kde paničky chodí v župánku do sprchy.
A já furt, proč jsem se cejtil tak nesvůj, a já neměl župan, příště přibalím....
Tak to já objevila, že župan je jedna z nejužitečnějších věci na cyklodovolené a už ho pravidelně vozím. Takové ty huňaté jsou lehounké, stlačitelné na malý objem... a zachumlat se do něj při večerním posezení je skvělé. Pravda, po tom růžovém, co jsem měla první rok, jsem už pořídila nenápadnější vínový (v Lidlu :-)
To je geniální nápad, gumové trepky už vozím, ale župan, to mě nenapadlo a pobuřuji, když se jdu v noci vycinkat klíďo v podvlíkačkách.
Jinak výbavu už mám vymakanou, nějaký štěrk, mě jako kolegu Brahmu nemůže rozhodit.
Na prvním obrázku je nabíjecí řešení v kempu na Mezní louce nad Hřenskem, na druhém moje energeticky nezávislé řešení v Mladé Boleslavi (moc se neosvědčilo)
Lehátko když je ve stanu nepoškodí podlážku stanu? Je to nějak posychrované nebo musíš nožičky něčím podkládat?
Zatím to drží, nepodkládám, ty nožky jsou kus ohnutého drátu, je to oblé, ale asi by to prorazit mohly, kdyby byl pech.
On ten stan je sice príma chata, ale myslím si, že extra supervodotěsnej asi není, celou noc v lijáku vydrží, a i kdyby do něj natekla voda, zase na tom lehátku jsem dost vysoko.
Ale to my všechno tohle ve vašem vybavení už dávno známe. Je to pohodlné, ale vyžaduje to náklaďák a otroka k němu.
Ale ne, to lehátko není o tolik těžší než samonafukovačka. Ale mnohem víc vrže.
I když vlastně koukám, že Jindřich má jiné lehátko než jsem zkoušel.
Člověk vozí různé kraviny. My byli včera na pěším výletě a trochu jsme i ty Němce šokovali, když jsme na hradním nádvoří vyndali termosku a keramické hrnečky s podšálky na kafe.
Tohle nevrže, jen se houpe v podélném směru, což celkem nevadí. Váží to 2.7 kg, stan pak 3.8 kg, tedy žádné extrémní zátěže...
Keramické hrníčky nevozím, ale přiznám se, že skleněný pultřík si s sebou beru vždycky :-)
To co jsem zkoušel já váží 1250 g.
https://www.globetrotter.de/shop/helinox-lite...
To je krasavec, ale poněkud dražší...
někde tu byl odkaz lehátko Thermarest LuxuryLite Mesh Cot s diskuzí (prodávaj např. na https://www.4camping.cz/p/lehatko-thermarest...
a protože diskuzi nemůžu najít, pověsím to sem a zeptám se - nezkoušel někdo čínskou alternativu http://www.aliexpress.com/item/Pure-Color... ?
stojí ta úspora za ten risk ?
Úžasné, kolik ten přívěsný vozík s tím nákladem váží? Odhaduji tak 40 kg. Pak jak nelze mluvit o otrocích?
http://www.nakole.cz/diskuse/18378-odpruzeni...
Majitel tvrdí, že jízda je pohodovější než s brašnami.
...to teda je- už jen kvůli nízkému těžišti,váha kolem 6kg+ náklad v klas. brašnách= asi 25kg na dlouhé putování. Jo a stan+ karimatka se vejdou do 2,3kg/objem váleček o prům.16x30cm, teda poloviční váha Jindrova, objem 1/5-1/7 při stejném a vyšším komfortu- nižší ceně..:-)
Mám na vozíku tak 30 kilo, jak je tam ten kruh s tím vystřelovacím stanem, vypadá to jako by se víc už nevešlo a že vozík přetejká nákladem, ale vozím v něm vzduch.
S vozíkem brašny už nevozím, jen ten Trunk bag na nosiči s věcma, co musí být po ruce.
Vozík samotný váží 10 kilo.
S dvoustopým je člověk omezen na slušnější cesty, na užššch nebo nerovných úsecích se s tím nejede nejlíp.
Jinak si lze zvyknout, spousta kolegů tahá za sebou ve vozících děcka, tak vědí v čem jsou limity.
Prostě jako by tě někdo držel za zadek, ale dá se zvyknout a mě to pohodlí zastanování za to stojí.
AV
Frantíci, kamaráde, český vzduch neznají.
Potkal jsem pár lidí, co znali Prague, Tchecoslovaquie, a pár z nich tu bylo.
Nějak si nevšimnuli, že už dvě desítky let Praha není v Československu. Já s tím problém nemám, ale chápu, že kolegy ze Slovenska to sere, že lid Francie dosud nepostřehnul existenci jejich státu.
Dej mi 3 roky.
Pokusím se porozumět Fanoušům, a pak ti povím, jak moc si váží českého vzduchu.
https://www.youtube.com/watch?v=HfiqIggKj_A
Divné, že na to nepřišli ´našinci´ ...
Nafukovačka 350 gr, stan 1,6 kg. TODLE nejsou žádné extrémní zátěže! ;-))
Naco nafukovačku, na co stan?
Mě stačívával kus igelitu :-)
Teď ve stáří si raději přišlápnu, abych si vezl chatu i s postelí..
...třeba využít zkušenosti jiných, nabídku trhu a selský rozum k zachování komfortu při snížení váhy i "nadrozměrného" nákladu pro stejný účel- na netu je bohatá nabídka!!!;-)
Každý balancujeme své pro a proti.
Už jsme to diskutovali mockrát, na některých věcech se nevyplatí šetřit a improvizovat, bez jiných se můžeme obejít.
Já jsem hračička, rád zkouším všechno, a ve spoustě věcí šlápnu vedle.
Ale prd, vozík a trochu té výdrže v kopcích...
Když vidím, jak obložení jezdí někteří kolegové, nějak nechápu, co tam vlastně vozí, brašna na řídítkách, brašny na předních i zadních, jediné co mě napadá, je snad proviant, přeci hadrů máme plus minus stejně, nebo ne?
To, že je někdo ještě větší tragéd než já, ještě neznamená, že já nejsem tragéd také.
Na týden vystačím se stanem a spacákem se standardními dvojkapsami a tou jednou horní, která věrně kopíruje jejich půdorys. A ty boční kapsy mi nelezou do přehazovačky, jako někomu. Ale například spím na alumatce. Takže porovnávání váhy tlusté karimatky a polního lehátka je pro mne úsměvné. Žijeme v rozdílných světech, ale to oba dva víme.
Kdepak, kolego, žijeme ve stejném světě, jen máme jiné priority, raději se nadřu s vozíkem, než abych se kroutil v pidistanu na kusu gumy :-)
Zrovna včera, při návratu z Frankrajchu jsem si říkal, jak je to všechno relativní, gulášová polévka v motorestu na Spessartu se dvěma žemlema stojí skoro 10 éček, tolik mě stálo o den dřív 15 ústřic druhu Sauvage a k tomu celá bageta v Cancale.
Ta gulášová polívka je tedy nechutná snobárna pro pracháče :-)
...na Balkáně jsem loni za 10€ pořídil běžně noc v soukromí se snídaní- to je výhoda nezápadu.
No a stan 120x220/10000mm+ ThermaRest 6x50x183cm o celkové váze 2,20kg není zrovna pro trpaslíky, celé i s ostatními potřebami se to vejde na jednokol. vozík a dokopy to nedělá ani 25kg. Nač vozit zbytečně těžké a rozměrné potřeby pro stejné pohodlí? ....a vvvo ttom tto ppřeci jjje!
:-))
Hele, já ti nevnucuji svoji chatu, ty mi nevnucuj svůj bivak. Jde o to, co komu vyhovuje.
Ty ten můj vozík za sebou netáhneš, a když si za sebou potáhnu karavan, může ti to bejt fuk.
Netvař se chytře, že si dokázal ušetřit a já se nebudu tvářit chytře, že dokáži vydělat.
A nemluv o "selském rozumu" jakoby se snažit, pořídit všechno co nejlevněji, bylo strašně chytré.
"jsi blbec, že jezdíš do Francie, na Balkáně je to levnější"
Ano, máš recht.
Ale já nechci šetřit, ale poznat Francii.
... přečti si Kneblův cestopis a ... a zalezeš do sluje nejtemnější ...
Dát 10 €/noc za to, co si Jindra veze s sebou (zadarmo) ...
8-)
....taky vezu sebou vše k přenocování "ve vlastním"(šlo o jednu z "nutných" nocí)- to byla jen reakce na ten "gulášový blaf" co mu tak chutnal a tolik stál. K Jindrovi se reagovat nedá(omezené vlákno), proto tu: nikomu nic nevnucuju, nikoho nezvu blbcem a neberu jeho vybavení,způsob cestování a utrácení či vydělávání peněz- každému co mu vyhovuje a na co má. Kdybych neznal jeho reakce a odpovědi, byl bych nasr...,ale toto je přeci diskuse, tak to beru s :-)....no a zadarmo není přecenic- čím víc vezeš, tím víc kalorií je třeba do sebe dostat- když nevezeš nic, musíš ty prachy co budeš potřebovat, přeci vydělat, žo jo...;-)
Mám tu nabíjecí cihlu, ta moje enormní potřeby energie satisfakuje plně celý týden. Nabije se z prázdnejch do plnejch za 4 hodiny, ale má vlastní adaptér 18V, což znamená totál 750 g navíc, a to si netroufám zdejším cyklistům doporučit.
Nějaký menší powerpack to jistí na 2 dny. Problém malého PW je že se nabíjí nízkými proudy a dlouho, řádově přes noc.
Navigaci samotnou uživí nábojové dynamo.
Nabíječka s kondenzátorem asi nenapadla jen mě:
https://www.zapandgocharger.com/
Too perfect to be true :-)
Chtějí pre-order a asi nějaký ten financial support by se jim taky šiknul.
Byla by to bomba, na hajzlíku na 5 minut strčit ten šajzík do zásuvky, a mít hned 1500 mA, asi to jednou přijde, jen si mejsem jist, že to bude tohle.
Ten plynový nabíječ mělo předobjednáno a předplaceno tisíce uživatelů, v té Americe, a nakonec ten projekt odpískali. My teď děláme kafky těm Němcům z kickstarteru, uvidíme, jestli to klapne :-)
Chcete tvrdit, že dvě tužkové baterie váží 250g?
"... u Garmina vystačím se dvěma náhradními tužkovými akumulátory. S tím vystačím navigovat 3 dny ..."
"... Stejnou váhu jako potřebujete na tuřkovky, má ten powerpack ..."
+
"... Skutečně na svých cestách budu více jak 11 dní absolutně mimo dosah civilizace ..."
Víc jak 11 dní značí minimálně 4 sady (á 2 kusy), tedy dohromady 8 kusů akku.
8 kusů 2300mAh AA akku váží 270 g,
8 kusů ZnCl AA článků 230 gramů
(zváženo před 3. minutami)
Nemyslím, že by zrovna Jindra byl 11 dnů absolutně mimo civilizaci. Předpokládám, že by umřel hlady.
Pro moje použití jsem zatím vždy vystačil s těmi 3 dny, případně jsem tam nouzově nacpal tužkovky ze svítilny.
Po trpkých zkušenostech se zavírací dobou v civilizaci s sebou vezu nějaké ty čínské nudle co se polejou vodou a pak ještě néjaký to slisovaný zrní, jeden den přežiju.
Ale snažím se trasovat a využívat navigaci tak, abych se do situace, že dojde na tu čínu, nenastala a docela se mi to už daří.
Vy si po cestě něco ulovíte nebo nasbíráte, protože jestli s sebou vezete konzervy nebo jiné potraviny, postrádá poznámka o "umření hlady" bez civilizace smysl.
Vůbec není překvapující, že podobná technologie s podobnou energií má i podobnou váhu a objem. Já spíš namítám tu energii na 11 dnů. Ani Jindra nepotřebuje energii navigace na 11 dnů. On má ovšem řádově větší spotřebu energie na všechny ty svoje hejblata, komunikující z řídítek do kapes a do celého světa, bez kterých nemůže žít. Proto potřebuje tolik energie a spotřebuje ji za mnohem kratší dobu. Předpokládám, že mu to nakonec také vyjde zhruba na ony 3 dny.
2 nabité váží 52 g, 4 baterie na 5 dní plného provozu mají 104 g.
A vybite vazi kolik? :))
Jestli se jako vyplati je s sebou tahat..
Až je v sobotu vybiju, tak je zvážím.
Mě se je určitě vyplatí tahat, jsou nabíjecí.
Už jsem to tu sice psal, ale ještě jednou. Mám Samsung mini, kde běží mp3 +Osmand navigace a mám trvale zapnutý displej. Napajim nabojovym dynamem. Mobil se přitom slušně nabíjí i při rychlosti 10km/h. Garmin je skutečně zastaralé řešení.
Ja používam Samsung galaxi S4 active / vodotesný a odolný / napájaný na nábojové dynamo Son a takisto počúvam hudbu , navigácia , zaznamenáva trasu do "GPX" ... poste jedna vec ktorá zvládne všetko .... a prešiel som s tým z Amsterdamu do Bratislavy 2000 km v pohode sem tam s nabíjaním v kempe alebo v reštaurácii .... aj tak každý zo sebou berie telefon a prečo tahať ešte ďalšie veci .... ten garmin tiež stojí nemalé pachy a za tu cenu už dostaneš od operátora fakt kvalitný telefon .....
Já už jsem dnes sice taky přešla na ten "mobil na všechno", ale musím říct, že to "prečo tahať eště ďalšie veci", celkem taky chápu...
Mobil můžu vézt vypnutý, jednou za den zkontrolovat, zda se něco neděje a poslat domů esemesku... a vydrží mi takto minimálně týden. Což není zas tak špatné, když chci jít na jistotu, že kdyby bylo něco urgentního, funkční spojení vždy mám. Stejně tak foťák mi na nabití doma vždy celou dovolenou vydržel.
A finančně? Ano, ten kvalitní telefon stojí asi tak stejně, jako ta jednoúčelová navigace, ale jak často člověk takovéto zařízení obměňuje? Tipla bych, že déle než tři roky se s jedním zařízením nevydrží. Než jsem pořídila smartphone, předchozí "blbý mobil" jen na volání a smsky jsem měla asi osm let, foťák taky tak nějak dlouho... ona by ta drahá navigace z takto ušetřených peněz se taky v pohodě zaplatila.
Hlavní přednost jednoho zařízení je pro mě v tom, že pořád nehledám po kapsách a brašnách, kde co mám, ale vše v jednom je na nějakém hodně pohotovém místě. Ale pokud bych k tomu krom těch powerpacků vozila ještě dle doporučení prodlužku a redukce - i tato výhoda by už byla v čudu.
Mám dvojí režim, buď jedu "nalehko" s tím, že dobiju večer v hotelu, a k tomu,aby mi to celý den svítilo na řídítkách bez problému stačí malý powerpack, nebo jedu na supertěžko s vozíkem, a pár sarapatiček navíc mě vůbec nerozhodí, místa ve vozíku mám víc než potřebuju a kilo sem, kilo tam...
Ale každý to máme jinak, já jen zásadně rozporuji navigaci obohacenou o foťák a další sarapatičky, které ten krám dost prodraží jako cestu zpět, jako vylepšit trabanta chromovaným nárazníkem.
Pokud někdo trvá na jednoúčelové praktické, nárazuvzdorné navigaci na tužkové baterie, inu proč ne, ale dělat z navigace "tak trochu" smartfoun?
Proč chodit ke kovaříčkovi, když tu je kovář.
Podle mého názoru je ten foťák v navigaci pouze prodejní úlet. Mnohem rozumnější by bylo tu navigaci rozšířit o hloupý mobil. Ale to je patrně moc složité a možná to dokonce naráží na nějaké úmluvy.
Na tom Garminovi je patrně nejfantastičtější to jeho pouzdro. Také se ho drží jak klíště, jen obměňují vnitřek. Verse s větší či menší obrazovkou jen dostanou totéž, ale větší či menší pouzdro. No a také energetická nenáročnost a velmi dobré mapy.
No, to s tim rozsirenim o telefon u navigace neni zas tak dobry napad pokud jde o vydrz. Prave to totiz zvysuje spotrebu a to docela vyznamne. Jestlize u telefonu vypnete tu telefoni cast, rezim "letadlo" se to myslim jmenuje, tak se sice nikam nedovolate a nikdo vam, ale prodlouzite vydrz ze mozna bude srovnatelna i s tim Garminem.
Přidal bych další argument, proč telefon a ne specializovanou navigaci. Interakce se zbytkem světa.
Dám několik příkladů. Na bikemap.net si naklikám trasu. Když ji budu chtít dostat do Garmina, musím to dát exportovat do souboru, připojit Garmina kabelem a soubor přetáhnout a následně Garmina odpojit. S telefonem si prostě otevřu mobilní aplikaci bikemap a mám trasu. Tohle můžu dělat až cestou, nepotřebuju k tomu už ten počítač.
A nebo druhý směr. Chci se podívat na zaznamenanou trasu. U Garmina to vyžaduje znovu manipulaci s kabelem a soubory. U telefonu se mi zaznamenaná trasa rovnou nahrála např. na strava.com a můžu si ji tam hned na počítači prohlédnout aniž bych sundaval telefon z řidítek.
Tohle vidím jako obrovskou výhodu telefonu.
Ačkoliv je to nepopiratelná pravda vlastně mě až do přečtení tvého příspěvku nikdy nenapadlo, že by to šlo dělat i jinak než naklikat, uložit do souboru,...
Mimochodem nevím jak Bikemap, ale GPSies má přímo nějaký plugin na připojení Garmina, tak odpadá ten soubor. I když směrem do Garmina jsem ho nikdy nezkoušel tak ani nevím, zda-li funguje, z něj data ale takhle tahám už dlouho.
...jo, funguje to v pohodě. U Bikemap je výhoda jen v tom, že nemusíš mít GPS připojenu,stačí trasu uložit jako gpx přímo na miniSD. GPSies musí mít připojenu GPS, pak se zvolí uložení na miniSD v navigaci..ale zase je přesnější pokud jde o převýšení.
1. Garmin Oregon má nějakou flash kartu a tu jde pohodlně číst v tom počítači. Jde to mnohem rychleji, než po tom kabelu.
2. Garmin Oregon má také bezdrátovou komunikaci, po které se lze připojit. Dokonce se umí dva Garminy navzájem spojit a sdílet data.
3. Já spoustu věcí dělám přímo na tom Garminovi, jde to docela dobře, ale to na tom telefonu asi také.
Je ovšem pravdou, že já projetou trasu zpět do počítače nestahuji a data prostě mažu. Tím mám polovinu komunikace vyřízenu jedním šmahem.
To, že může GPS zaznamenat data a následně je nějak dostat do počítači k pozdější analýze považuji za prakticky její nejdůležitější funkci. Např. watt metr by byl bez možnosti pozdější analýzi akorát drahá hračka a ne tréninkový nástroj.
Chápu ale, že takhle se na to většina zdejších diskutérů nekouká.
....a jaký typ? Mám Oregon 450 a nic takovýho jsem tam nenašel- není to Montana?
Nene asi 4 roky starý Oregon, myslím že 300. Ale nevím to jistě a jsem líný to hledat.
Nemám potřebu posílat záznam trasy "on-line", prostě to stáhnu až se dostanu k počítači (a bez "spartakyády" s přetahováním souboru). Stejně tak si dost dobře nedovedu představit naklofat trasu někde jinde, než v počítači...
Souhlas, prošlé stopy si doma stáhnu do počítače, kde si také připravím trasy pro nový výlet a pošlu do Garmina. Pokud chci operativně změnit trasu, nebo si připravit zcela novou, tak to umí Garmin on-line také a dobře, jen je třeba číst návod! :-)))
Příspěvky výše beru jako zoufalou snahu obhájit používání multi zařízení, která nevydrží fungovat ani půl dne bez podpory dynam, power-packů a pod. Jedině Ifča projevila svoji zkušenost a z toho plynoucí zdravý názor na věc.
Sice jsem byla pochválena :-), ale jak už jsem uvedla, taky jsem přešla na to "vše v jednom" a taky to má zas své výhody... Tj. já bych to až tak nebrala, že to či ono je lepší a komu vyhovuje to druhé, tak se jen "zoufale snaží obhájit".
Ale je tady ta debata dobrá, aby si člověk uvědomil, co má které plusy a minusy - a co z toho má právě pro něj vyšší důležitost (a to bude asi podle způsobu použití pro každého jiné).
To je přesně to, co jsem ocenil na tvém příspěvku - každý jsme jiný a máme jiné potřeby. Každý jsme se případně dopustil nějakých chyb. Podělme se o své zkušenosti, ať ti po nás je neopakují a vyberou si pro sebe to nejlepší.
Zdravím :-)
Ale těžko najdeme univerzální všeobjímající řešení úplně pro každého. ;-)
Mne "solo" zařízení maximálně vyhovuje a GPS (s mapou) v mobilu je pro mne na kole nepoužitelná. Na pěší túru je mobil použitelný jen jako mapa (o víkendu jsem si to vyzkoušel; první poznatek - v zimě ale skoro nepoužitelné, dotykáč nereagoval, protože jsem měl studené prsty). Obrovským mínusem u mobilu je výdrž. Spíše tedy nevýdrž.
A raději opakuji - PRO MNE.
O univerzální řešení jistě nejde, já také preferuji sólo viz zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/19393...
jen bych byl rád, kdyby se zde vrstvily poznatky a naše zkušenosti bez vzájemného napadání, ať si tazatel vybere - on ví nejlépe jaké jsou jeho potřeby!
Za tragedii považuji ty přispěvatele, kteří mají názor na vše a samozřejmě ten nejsprávnější.
jj, to vnucování jediného správného "blbcům", co to nechápou a nejsou s autorem za jedno, taky "nemusím"...
Proto mě chceš sundat z toho polního lehátka? :-)
Si nemyslím, že jde o "vnucování toho správného názoru" ale o výměnu názorů a argumentů a hledání kladl a záporů, nechť si každý udělá obrázek co bude jeho stylu pohybu kolmo vyhovovat.
Vyslovil jsem přesvědčení, že koupit "namakanou" navigace s foťákem je krok do minulého století a že v tomto případě je lepší pouvažovat od solidním smartfounu.
Všechny protiargumenty jako vodovzdornost, nárazuvzdornost, lze řešit výběrem vhodného přístroje. Zůstává jediný - nabíjení - a to se obávám, že v případě "namakaného" Garmina s foťákem je argument poněkud falešný, protože ani ten nejede na dvě tužkovky a nevydrží tak dlouho, jak se u deklaruje u těch eTrexů nebo jiných jednodušších strojků.
Proti použití levné nerozbitné navigace nelze rozumně argumentovat, ale domnívám se, že se zase obtížně budou hledat důvody k zakoupení toho nejnamakanějšího Garmina, protože poměr cena/výkon těžce kulhá, ve srovnání s founy.
Si ssebou voz klidně vyřezávanou postel s nebesy. Já zůstanu u své osvědčené 350 gr nafukovačky... ;-)
Ani ti nevím proč, ale napadlo mne něco o hejkající huse... :-))
Hele, ty bys tedy vážně doporučil za 12,5 litrů tohle: https://www.alza.cz/garmin-oregon-650t-pro... s 8 megapixlovým foťákem nebo spíše tohle:
https://www.alza.cz/caterpillar-cat-s50...
???
Já bych ovšem místo obého doporučil tohle:
https://www.alza.cz/sony-xperia-z1-compact...
Měl-li bych obavu, že se mi to poškodí na řídítkách, šoupnul bych to do něčeho takového:
https://www.alza.cz/celly-flexbike-5-d2147583.htm
a potřebnou kapacitu na několik dní bez zásuvky vyřešil třeba tímhle:
https://www.alza.cz/xtorm-power-bank-free-15000...
Za stejný prachy mnohem víc muziky.
Já nic nedoporučoval. Já jen psal, že mám navigaci Garmim Dakota 20 Pro a jsem s ní maximálně spokojen a nedovedu si představit mít místo ní mobil. Nemluvě o tom, že životnost takového mobilu by byla možná v řádech minut. A životností nemyslím baterie, ale skutečnou životnost... ;-)
A jestli někdo chce navigaci s foťákem a NE mobil s navigací a foťákem, tak ať si pořídí navigaci s foťákem. Já bych si navigaci za 12,5 litrů nekoupil. Stejně tak ani mobil za 12,5 litrů... ;-)
To je rozumné slovo.
Já jsem hračička, tak jsem nakoupil skoro všechno, měl jsem ten eTrex, mám cyklonavagici Teasi 1, na řídítkách jsrm oddělal dva mobily, jeden vodou, ten druhej blbým držákem, nakoupil mraky powerpacků, nábojové dynamo, solární nabíječky mám 4, od té prťavé až po velkou, stálo to spoustu prachů, a protože každý nesedí doma jako já, a ty prachy nenašetří na tom dojíždění, myslím si, že by mu správné rozhodnutí mohlo nějaké ty zbytečné výdaje ušetřit.
Skutečná životnost mého mobilu je taky limitovaná, ten můj současný vypadá takhle a kolo v tom nelítá...
Nojo, ale k tomu všemu si ještě musíš pořídit další hrazdu k řídítkám, poněvadž se ti všechna tahle vytypovaná hejblata na normální řídítka ještě se světlem a tachometrem nevejdou. No a také tímto způsobem zkončíš u toho přívěsného trakaře a otroka, který ho potáhne. Nehledě k tomu, že na první rozbité cestě a v dešti se ti tohle všechno orosí, ztuhne, rozpojí a bude to neovladatelné. Je to do těžších podmínek moc složité, moc velká skládačka. Ale na silniční cestování to patrně vyhoví.
Hrazdu jsem sundal, není potřeba, moje současná cyklomobilní kancelář vypadá na řídítkách takto.
Zleva první obrázek:
tachometr Sigma drátový, smartfoun vodovzdorný sloužící jako přehrávač mp3 a současně jako cyklokomputer s měřiči kadence a tepu Wahoo, fotoaparát nebo kamera (jak zapnu) připojená k mobilu bezdrátem, světlo, cyklonavigace Teasi One se záložní baterií (v téhle sestavě vydrží navigovat 35 hodin se zapnutým displejem).
Navigaci Teasi používám zřídka a v tom případě jezdím podle připravených tras z Bikemap nebo MapMyRide, myslím si, že příští výlet už zůstane doma, nebo alespoň v brašnách jako záloha, na řídítkách trvale být nemusí.
Stejně tak ta kamera (foťák). Nainstaloval jsem tam držák abych mohl zaznamenat některé zajímavé úseky (například průjezd pražskou magistrálou, nebo objezd toho Etoilu, abych podal důkaz, že to není sebevražedné počínání ale celkem klidná jízda. Na řídítkách pravděpodobně taky nebude trvale.
Zepředu je vidět, že kdyby to člověk napral do stromu, asi by to fakt stálo dost peněz, tak raději opatrně :-)
Poslední obrázek ukazuje jak řeším nabíjení za jízdy z PowerPacku (zase s tímhle můžu navigovat, svítit, s rozfajrovaným displějem přes 30 hodin).
Ta krabička na nosiči je mobilní modem na SIM a zárověň Wifi router. Jezdí v zadní brašně.
Smysl téhle hračky je v tom, že do ní strčím místní (francouzskou, německou, španělskou) SIM z mobilu se na ní připojuji wifinou. Roamingová data našich operátorů jsou předražená. Tahle hračka mě udrží on-line za babku a zárověň mi ponechá moje telefonní číslo. Varianta, že strčím cizí SIM do mobilu mě odstřihne od mého telefonní čísla, a nikdo se nedovolá, takže takto mám obé, jak mobilní net zahraničního operátora, tak vlastní české číslo. Pro delší cesty k té škatulce je potřeba připojit také nějaký menší powerpack, na vlastní baterii vydrží vysílat jen 10 hodin, ale není to žrout, stačí na to nějaký ten slaboučký číňánek...
Tak asi takhle do ciziny, stále na skype...
Úžasné opravdu úctyhodná přehlídka elektroniky. Spousta vzájemně kooperujících a sladěných hejblat. Chápu, že tohle chce na napájení skoro elektrárnu.
Na druhou stranu bych takto skončit opravdu nechtěl, stačí mi plný stůl v práci.
Z mého pohledu na vašich řídítkách už schází pouze tlačítko katapultu, knipl od dronu a odpalovač řízené střely :D
Nemá tam ani větrometr a bez něho je mrtvej Homolka. :)
Větrometr na kole nepotřebuješ. Vždycky fouká fest proti.
Tak to já přece VÍM! Jen nevím, jak moc; vyjádřeno číslicemi... ;-))
to je přece jasné, to ví každý. jeden a někdy i dva festy ;-)
Ty jo! To je pěkné.
A sekretářku vezeš v sajtně?
Jsme malá, privátní firma, sekretářky nevedeme, dokonce nemáme ani odboráře ....
Ještě tablet s klávesnicí je v brašně :-)
Nepotřebuje to elektrárnu, ale všechno to něco žere. Takhle jak to mám nastaveno dokážu vydržet celý den (24h) plně zapojen, což při cestě po hotelovém řetězci bohatě stačí.
S powerpackem v podobě cihly vydržím bez zásuvky neustále plně pod proudem 4 dny, pátý den musím hledat zásuvku. Alternativní řešení (solár, hub dynamo) mě zatím mé spotřebě nepostačují.
Ale bavíme se pořád o mobilních žroutech, a nikdo tu nezmínil světla.
Ten krám co mám na řídítkách vydrží šajnovat na plný kule jen 5 hodin, což není až tak moc. Pak se musí vyměnit baterie, a ta se také dobíjí, je v tom ta 18650. Světlo na hub dynamo svítí slušně a za snížené viditelnosti určitě dělá dobrou službu, jsem vidět, ale za tmy pro mě svítí málo, rád si pomohu tím na řidítkách a to pak si svoje vezme.
Ty články proto mám s sebou 4, mělo by mě to zase při nejhorším umožnit být celý den osvětlen.
Jak to děláte vy?
Na navigaci máte tužkovky.
To také svítíte na tužkovky?
Svítí to k něčemu?
Ano na navigaci i na světlo (velmi podobné tomu vašemu) mám vždy dva NiMH tužkové akumulátory, takže je to plně záměnné. Na plný výkon 194 Lumenů odběru 0.5A to svítí asi 1.5 hodiny, což mi stačí na cestu do práce a hlavně na podzim zpět. Na cestách v létě se snažím dojet alespoň za šera a svítit na nižší výkon. K navigaci vozím sadu náhradních akumulátorů, takže ve výchozím stavu mám celkem 3 sady nabitých akumulátorů. S tím vystačím ty 3 dny navigace a skromného letního svícení. Většinou skoro nesvítím, takže i trochu víc, když to svícení zruším úplně.
Tu svítilnu jsem chtěl schválně na ty dvě tužky, abych do toho mohl nouzově nacpat obyčejné baterie, ale ty nedávají dostatečný proud. Světlo se na ně v plném módu vůbec nerozsvítí. Měl jsem koupit jako vy světlo na jeden 18650 akumulátor s podstatně větší výdrží. Světlo má v sobě měnič, takže svítí stále naplno, dokud v baterkách je nějaká energie. Nevadí mu pokles napětí. Jiné světlo dopředu nemám.
Jasně, rozumím.
To je věc, které se úzkostlivě vyhýbám, být nucen šetřit na osvětlení. Naštěstí to nábové dynamo zajišťuje bezpečné osvětlení furt, ale, co kdyby, že jo.
A navíc, po tmě blbě vidím, blbě se orientuji, prostě se bojím, tak si přisvěcuji fest i za cenu, že povezu pár gramů navíc.
Řekl bych, že přistupujeme k věci dost podobně, jen vy máte tak čtvrtinové energetické nároky než já, takže já si vezu 4x větší váhu v těch powerbankách.
Na dálkaře bych chtěl trochu působit s tím, aby pouvažovali o nábojovém dynamu, právě kvůli tomu světlu. Nemusí to být extrémní a předražené řešení, na které jsem naletěl sám, ale nějaké funkční šidítko.
Když se vybije mobil, navigace, tablet s mapama, celkem nic se nestane, dojedeme po čuchu.
Když se v noci vybije světlo, může jít o život.
A na cestě se může stát, že noc přijde dřív, než se čekalo...
Nejen noc. Pamatuji jak loni v létě jsme několikrát přejížděli z ostrého slunce do hlubokého lesa stínu. Ti, kteří jeli proti nám a měli světlo (v Německu má trvale zapnuté světlo na kole kde kdo) byli vidět na dálku. Ti ostatní na poslední chvíli.
V tu chvíli jsem zatoužil mít také nabendynamo.
V Německu ve všech prodávaných kolech je dynamo povinné mimo kol sportovních. Nemyslím, že by Němci byli nějak nadšeni a zapálení do povinného svícení, řekl bych, že svítí jen když opravdu musí, alespoň co jsem měl možnost vidět.
V létě jezdím většinou ve dne, v noci jen příležitostně, plánovaně a jen nakrátko, takže pak použiju naopak ty zbytečné náhradní akumulátory z navigace. Jelikož na cestách nemusím dojíždět večer do místa zabukovaného ubytování, mohu sknončit většinou tam, kde je to příhodné a v příhodnou hodinu :)
Takže lepší baterka by se sice hodila, ale není to tak kritické, abych jí hned musel kupovat.
Když půlnoc příjde v poledne, a to se stává, jak potvrzuje Petr, je lepšíi být připraven.
Ano, máte pravdu, vždycky je tu možnost zapíchnout to na místě, když je zle.
Nás, dálkaře, auta nezabíjejí (často), tahle debata je zbytečně akademická,víme ja se na silnici chovat.
Umírají neosvětlení cyklisté, co jezdí pár kilometrů do práce nebo na pivo.
Těmhle, dopravním cyklistům, cykloaktivisté uspořádali soutěž, a jako cenu pro vítěze zvolili ideálně sluchátka. Ne světla co zvýší bezbečnost, ale sluchátka.
Vím, jde o prachy, ti "ze sluchátek mažou".
Kolego Brahmo, furt máte pocit, že těm chlápkům jde o bezpečnost cyklodopravy, nebo budete nakloněn tomu, začít přemýšlet?
Proč ne blikačky, proč sluchátka?
Patrně jim ty sluchátka daroval nějaký sponsor a chtěl, aby se to promítlo do reklamy. Žádný prodejce cyklosvětel se patrně sponzoringem "Do práce nakole" nezabývá, nebo ho neoslovili. Nevím to, jen fabuluji. Také mi ta sluchátka připadají kontraproduktivní a v primárně nebezpečná.
Pokud tato akce vytáhne na silnice mnoho cyklistů, tak začnou být všeobecně bezpečnější, poněvadž je řidiči budou očekávat a naučí se s nimi jezdit, to mnoho řidičů vůbec neumí. Ovšem mnoho jezdců jedoucích v Praze do práce na kole jsou naprostí tragédi, kteří by měli absolvovat nějakou školu pohybu v provozu. Jedou hrozně, nepředvídatelně, prasí a často jedou hrubě rychle mezi chodci po chodníku. V květnu si vždy oddychnu, že mnoho z těhle zoufalců zase zmizí, poněvadž dělají jen ostudu. Ale to je asi věc vedoucích těch jednotlivých teamů, aby zjistili, jak kdo jezdí a něco ho naučili.
"... kde je to příhodné a v příhodnou hodinu ..."
Je pro ´dálkového cyklistu dost obtížné.
"Šeří se, takže tady za vsí ..." a ves dlouhá ´jak Lovosice´, jedu a furt kolem domy, zahrady, psi ...
Konečně!? odbočka - místo tu je, tak honem, abych už bydlel!
Ranní probuzení (mám-li večer jen nic-moc baterku) pak nebývá z těch nejpříjemnějších ...
Používám eTrex HCx a v pohodě. Hodil by se větší displej.
Mám ho také.
Pokud očekávám,že bych potřeboval nějak víc pracovat s mapou, přihodím do Ortliebky smartfouna s nahraným OSMand, kterého zapnu jen na tu chvíli, kdy ho potřebuju.
Jo, čistá navigace, proč ne.
Ale navigace s foťákem, přehrávačem atd. jak navrhuje kolega Širavík je podle mého nemoudrá investice.
Ostatně, jednu drahou cyklonavigaci taky mám v šuplíku, a vím proč je v šuplíku a ne na řídítkách dost dobře...
Různé navigace používám již 10 let v autě, na kole i v plachťáku. Nejdříve PDA s různými programy včetně Garmin Mobile XT, různé Garminy od černobílého Legendu po současný e-Trex HCx, a též telefon s navigací.
Chci-li navigaci opravdu používat, zvláště na kole, pak musí mít především tři vlastnosti:
- výdrž, to telefony ani PDA nemají, Garmin splňuje bez problému, na dvě tužkovky vydrží až 18 hodin
- odolnost proti vodě a pádu - PDA mi vyletělo z "univerzálního" držáku na kole do potoka, telefon jsem na kole raději nevozil, Garmin má dobrý držák, navigace nevyletí ani při pádu, navíc je odolná proti pádu i vodě - viz foto - bez problémů navigovala 10km v průtrži
- dobré mapy, to splňují vesměs i tlf, Garmin má dobré cyklomapy a priority nastavené tak, že při plánování bere nejdříve cyklotrasy a pak teprve cesty a silnice
Protože osobně nemám moc v oblibě dotykáče, kvůli snadnému přestavení zobrazení nechtěným dotykem, tak bych ti doporučil něco z nové řady e-trex (a co nejjednodušší - ptákoviny oslní při výběru, ale obyčejně je nevyužiješ
můžu se zeptat, co to tam máte na řídítkách na obou stranách s červenýma a zelenýma čuplíkama?
Děkuji za příspěvek. Myslíte, že Garmin eTrex 20 Cyklo je na zamyšlení?
Určitě ano, oproti dražší 30-ce nemá barovýškoměr a elektromagnetický kompas. Obojí jsou funkce, které prakticky nechybí.
Mám e-trex Legend HCx což je funkcemi prakticky obdoba současné dvacítky, ta je ovšem hodně vylepšená (např.GLONASS a Galileo a další).
Magnetický kompas pro cyklo navigování není zapotřebí, ale náramně se hodí při pěším pochodu a zejména při určování kopců na různých výhledech v kraji. S barovýškoměrem je to podobně. Při stoupání na sedlo či kopec se to hodí i cyklistovi. Pro pěšáka je to skvělé.
Cena hardware Garminu je nakonec menší, než celková cena map.
Magnetický kompas funguje v klidu a při pohybu tuším do 6km/h, pak se vypne. Na kole prakticky nepoužitelný, jen je příjemný tím, že při zastavení drží směr a neotočí se ti případně mapa na displeji, zrovna když si jí potřebuješ prohlédnout.
Výšku ti vypočítává navigace s dostatečnou přesností, barovýškoměr tento údaj dubluje - kdo ví co je "tlak přepočtený na hladinu moře" a dovede číst v synoptické mapě také ví, jak se tlak mění s polohou a v průběhu dne a je mu jasné, že se na údaje z barovýškoměru nemůže dlouhodobě (řádově několik málo hodin) spolehnout. Velká diskuze při uvedené Garmin Visty na serveru o navigacích jen potvrdila, že je na dvě věci... :-)
Otáčení mapy se dá vypnout - mapa - orientace - celem.
samozřejmě, ale když jedu podle nahrané trasy....
Tak také, netočí se podle severu, ale je stále čelem. Jinak ani nejezdím, to ani pořádně nejde, protože by každou chvíli byla vzhuru nohama a já bych musel pracně přemýšlet jeti ta odbočka je vpravo nebo vlevo, navíc to je krajně nepraktické. Pokud potřebuju i za jízdy vědět kde je sever, tak od toho je šipka a kompas.
Asi jsme si nerozuměli, také jezdím stále čelem abych viděl kam mám jet a sever mne nezajímá. Když zastavím a nakloním se nad navigaci tak asi zastíním nějakou družici a navigace mi mapu otočí ze správného směru, což je s ohledem na hledání pokračování nepříjemné a komentáře tomu odpovídají. :-) Po rozjezdu se vrátí zpět.
Pokud je v navigaci elmag kompas, tak ten drží směr i po zastavení a mapa se neotočí - jen kvůli tomu vydat 2000Kč mi nepřipadá adekvátní, to si raději přikoupím mapu.
Aha, já kompas vozím trvale vypnutý, zbytečně žere baterie, které víc potřebuju pak večer na podsvícení abych viděl kudy tudy.
doplňuji obrázkem, který by mohl ledacos osvětlit a upopzorňuji na údaj, že 1mb = 1hPa >> 8m výšky.
Okamžitá kalibrace výškoměru je velice jednoduchá záležitost. Řeknu mu, třeba podle mapy, jak jsem aktuálně vysoko. Potom to za stálého počasí několik hodin vydrží.
Garmina si většinou vybírám podle velikosti displeje a dalších parametrů. Ten tlakoměr se s tím většinou jen tak sveze.
Tak jsem se ještě jednou koukal na současné technické parametry těch Garminů a vyděsil jsem se, rozlišení jejich displejů je prachbídné. Například Oregon 240 x 400 pix. To je proti mobilům opravdu hodně málo. Je pravda že Garminí mapy jsou vektorové, takže jim to tolik nevadí. Ale s rastrovou mapou někde získanou bude veliký problém. Takže já jsem nyní přes publikované nadšení pro Garmina na vážkách.
Vydržte ještě 2-3 roky, a objeví se odolnější smartfouny za rozumnější ceny, začínám pozorovat, že výrobci začínají chápat, že něco takového, bude na trhu žádáno.
Zatím se hnali za nejlepsím rozlišením, ohromným displejem a megapixly ve foťácích v co nejtenčích placičkách pro managory, po okouzlení tevhmickým zázrake očekávám nástup skutečně užitečných nástrojů s mírně odlišnými prioritami.
Taky se mluví o "interním gps" tedy navigaci uvnitř objektů, budou se dít ještě věci...
....u elektroniky "vydržet"? To bys nikdy nic nekoupil, protože teď to má daný parametry a cenu a po roku budou za stejnou cenu x krát lepší parametry- a tak je to každý rok.Pokud budeš čekat u elektroniky na lepší parametry, budeš porád "čekat", protože vývoj jde mílovými kroky...
To máš naprostou pravdu, pro praktické účely však postačuje být tak 2 roky za špicí, protože ceny jsou poloviční.
Už teď jsou na trhu ty odolné smartfouny, které by měly uspokojit i náročné uživatele neprůstřelných Garminů, ale jejich cena je zatím málo přijatelná.
Protože pokrok jde kupředu rychle, za dva roky tu budou nové typy a tyhle budou výrazně levnější.
Sledovat špičku je šíleně nákladné a třeba u Sony Xperie řady Z i trochu pošětilé, když dosud vydávali nový model každého půl roku. Rozdíly v parametrech třeba Z1 a současného modelu Z3 navíc nejsou, z mého uživatelského pohledu, tak významné aby to stálo za to funkční Z1 vyměnit, a to jsem celkem magor do všech těhle hračiček.
A při jízdě na kole nebo pěšky je potřeba mít mnohem lepší rozlišení zda vpravo nebo vlevo?
Někdy by se asi hodila i lepší čitelnost místa, ale za jízdy by to bylo stejně k ničemu.
Když před sebou vidíš na displeji namalovanou trasu, je to docela užitečné, a pomáhá to ve správném řazení se do pruhů.
Schema kruháku s tvým výjezdem, číslo silnice a název města, který bys měl vidět na ceduli, to všechno dělá navigaci přátelštější.
Některé softy mají možnost na displeji zobrazit řadu dalších údajů, žel ti hoši, co to programují jsou asi mladší ročníky, tak je nenapadlo udělat nějaký gragický režim pro takové ty poloslepce, jako jsme my.
Na kole za jízdy se to nepoužije. Na vektorových mapách (to jsou ty Garminí) to také moc nevadí. Vadí to při plánování cesty na displeji Garminu. Buď vidíte detail se všemi nápisy, nebo přehled, ale pak zase jste bez nápisů a nevíte, která vesnice je která. Já kvůli tomu vozím ještě papírovou mapu. Při použití někde získané rastrové mapy, to zcela selže. Při přehledném zobrazení to detaily mapy nekoordinovaně mizí.
Abych to vyjasnil, já používám navigaci jako intelientní mapu. Nenechávám se navigovat. Po polňačkách to ani nejde. Takže režim navigace pro auto mne moc nezajímá. Ostatně na zobrazení šipky to rozlišení patrně stačí.
Teď jsem si o víkendu zkoušel, zda splňuje mé potřeby navigační šipka na garminu (Legend HCx) a k tomu mapa na občas zapnutém smartfounu, když mám pocit, že se potřebuju podívat v nějakém lepším rozlišení, kde vlastně jsem.
Ano splňuje. Ten smartfoun s OSMand je docela přínos.
Pořád ještě stejně mám v záloze papírovou mapu, protože tam mi při "zoomování" nemizí cesty či vesnice.
Já používám PhoneMaps. Jsou to vlastě kvalitní mapy od ShoCartu v moderní podobě. Kromě map je možné si pořídit i turistické průvodce s pěknými typy na výlety.
Jako inteligentní mapu mám tablet, ten už je dost velká na to, abych viděl přijatelný úsek cesty i v zoomu a rozlišení se s těmi displeji Garminů nedá srovnat.
Režim automobilové navigace používám na kole i při průjezdy cizími městy. Ta včasná informace o řazení do pruhů je ve městech pro cyklistu dost významným bezpečnostním vylepšením.
Nechat se navigovat podle "cyklo" programu, co v sobě mají všechny možné navigační programy nebo navigace Teasi, se mi neosvědčilo, vedou mě jinou trasou než bych volil sám. I v případě že "zabloudím" je pro mě výhodnější vytáhnout mapu, a rozhodnout se sám, než naťukat cíl a nechat se vodit navigací. Ozkoušel jsem to mockrát v místech která dobře znám a vím, že ta navigace mě prostě vede blbou cestou.
Pokud jedu podle nahrané trasy, kterou si navolím doma u počítače, je pak už vlastně dost jedno, jaký navigační přístroj či program používám, tady vysloveně volím ten, který mi vyhovuje rozvržením displeje a symbolů.
Tyhle diskuze jsou furt stejný!
http://www.nakole.cz/diskuse/1516-pda-s-gps-na...
Takže konkrétně ke Garminu.
Pořídil jsem jejich špičku, Garmin 1000.
Displej čitelný i za jasného slunce, svižný dotykáč, lehká hračka s praktickým uchycením na řídítkách. Vodotěsný, velmi rychle chytá GPS signál. S 3000 mAh powerbankou vydrží 20 hodin bez problému svítit a navigovat.
Tím pozitiva končí.
HW bych tedy označil za slušný, horší je to ze SW. Naprosto tragické trasování, zvolíš nejkratší trasu a bude tak o 35-40 % delší, než si natrasuješ u mapy, zato tě požene do strmých sklonů, kterým se lze snadno vyhnout. Zvolíš nejrychlejší trasu, totéž. Pokud zvolíš trasu s minimem stoupání, neznamená to, že bude hledat nějaké přijatelné sklony, klidně tě požene do krpálů, když mu na konci vesty vyjde "nastoupáno nejméně".
Zvolíš cíl, ukááecti jej, a spočte vzdušnou vzdálenost. Pak dáš "jeď" a už víš prd, jak daleko pojedeš, kolik km máš do cíle, popr. odhadovaný čas příjezdu, tak na to zapomeň.
Máš li změnit směr, potichu pípne....
Řekl bych, že softwarové vybavení daleko pokulhává za softwary mobilních navigací a zdaleka nevyužívá potencial hardwaru, celkem ostuda.
Koupi podobného zařízení NEDOPORUČUJI
Tak to nic moc, čekal bych mnohem lepší navigační schopnosti.
Dost drahá hračka na takové zaostání.
Je možné, že fakt s tím moc neumím a musím si něco nastavit, někde, ale informaci kolik km mi zbýva do cile bych měl mít na obrazovce furt, a ne na pozadani, ktere jsem nikde nenasel.
Ma pokrocile funkce cyklopocitace, veci, ktere asi uzijes pri faktickem treningu, ale pro cestovani odnekud nekam dost naprd.
Jedine pozitivum, trasuje skutecne tak, abys potkal co nejmene aut a v rezimu "silnicka" jel po slusnych povrsich
Tak ta cena mi poněkud lehce vyrazila dech...
Hledám nějakou rozumnou náhradu za tu moji Dakotu 20, ale nikde nic.
Vodotesnej mobil, ochranne tvrzene sklo, a solidmi drzak + powerbanka
Lepsi reseni zatim nevidim
Je to vidět na slunci? Garmin má transreflexní displej, smartphony většinou ne.
Je vidět dost dobře, proti ostatním hračkám, ale ty amoledy u z4ky nebo z5ky od Sony to dovedou taky.
a co ta Teasi one 3?Ty si Jindro psal ze mas ci si mel tu prvni,taky spatně?
Ta je o dost větší, slabší baterie, a navíc jsem jí rozbil sklo.
Navigovala podobně blbě, ale předem mi ukázala profil cesty i vzdálenost, to z tohohle cajku zatím neumí dostat.
necha se dokoupit powerbanka cca 1200,sice zadny zazrak,ale skoro vsude se najde moznost dobiti.docela o ní uvazuju .
Mám ji, i s držákem, jen jsem ukroutil kabílek ke konektoru, lze to snadno opravit, napiš mi zprávu, nechám ti jí poslat.
Já toho garmina dobíjím z tohohle:
https://www.alza.cz/sony-cp-v3w-bila-d484445...
Je v té rámové brašničce.
Jedině snad eTrek 30x (nedotyková) nebo Oregon 600 (dotyková).
Kvalita navigace je dána nejen HW a SW ale hlavně mapou kterou máš nahranou.
Jaké mapy jsi používal a kde. Topo Cyklo CZ podle mne nemá konkurenci, m.j. hlavnbě proto, že má jinak nastavené priority cest při vyhledávání optimální trasy.
Mám tuhle
https://www.alza.cz/garmin-edge-1000-pro...
s nainstalovanou mapou Evropy. Topo CZ jsem k tomu dostal, ale ani jsem to nerozbalil, ze dvou důvodů. Ve Francii je mi k prdu, a u nás, i kdybych jel na Pepíkovi nebo Authorovi, dám vždy prednost silnicím, než turistickým cestám "po cervené"...
Nevím jak to mají postavené, ale priority vyhledáváni s nahranou mapou snad nesouvisí, ty jsou součástí základního vyhledávacího sw a ne nahrané mapy.
Ta mapa Evropy je podrobná, dalšími podrobnostmi už pro sebe nic získat nemohu.
Nejkratší má být nejkratší, a nikoliv nejkratší, tak že se vyhnu všem silnicím 1.třidy, pokud je to jen malinko možné, což je skoro vždycky.
Tahle volba by byla dobrá, ale jako rozšiřující, nikoliv jako podmínka, přes kterou nejede vlak.
Stejně jako informace o délce spočítané trasy.
Prostě naviguji, a vůbec nevím, jak jsem daleko od cíle. Jedu na pohodu, kolem příroda, ptáci štěbetají, terén náročnější než jsem čekal, ale OK. Po ujetých 100 km, tak si říkám. No, to už by si měl bejt v tom Bad Wippenau, proč safra cedule ukazuje, že k němu máš ještě 30 km daleko a úplně jiným směrem, než tě ten krám žene?
Tak tablet ven, google maps, kde jsem, a už to vidím.
A když zjistíš, ze místo v půlce etapy jsi ve třetině, máš chuť ten strojek poslat po hladině na placato, a pozorovat, jak dělá žabky...
Další věc, vzdálenost 150 km a víc už vúbec nedokáže spočítat, kousne se, nemá na to šišku. Takže trasa se musí rozsekat na kratší úseky, nejlépe tak do 40 km, a po těch cestovat.
Strašně moc věcí, které život znepříjemní.
Někdy je čas i chuť se courat, ale někdy ti jde o to, být někde co nejrychleji, a ne se vyhýbat státovkám, spěcháš před deštěm, stmíváním, nebo prostě nemáš chuť si dál zajíždět "na pohodu" protože toho máš po 180 km dost.
Pak Garmin Edge 1000 hrubě zklame.
Jdi na garmin.cz, přečti si jak routují cyklomapy a přestaneš se divit. Asi to budeš mít i v návodu, který sis jistě podrobně přečetl před jízdou :-)))
Mě je s prominutím u zadku, jak to Garmin dělá, ale dělá to blbě.
Návod k tomu žádnej není, ten si musíš stáhnout, ale to je fuk.
Pokud jako člověk, který 30 let vyvíjí software potřebuji k nějakému současnému software návod, je ten software napsaný špatně.
Není nic nesrozumitelného na tom:
Silnícní kolo
Nejkratší trasa
Pokud to nejkratší trasu nedá, je to navigace, kterou NEDOPORUČUJI.
Nedivím se, jen píšu, že nefunguje.
Zkus místo silničního kola zadat motorka. Jen bude potřeba si pohlídat dálnice, ale jinak by to mělo fungovat. Mám výrazně starší navigaci, ale ve výběru auto, motorka, autobus funguje. Problém je u kola, tam to bez ohledu na to na jakém jedeš nažene třeba na kolmo přes kopec po rozbahněné louce.
Mám dojem, že jsem přišel na to, proč se vyhýbá státovkám má tam možnost vyhnout se:
"avoidance setup" (vyhnout se...) a jedna z nich je
"major highways" - což pro mě v mém anglickém chápání znamená dálnici
v české verzi tomu říkají "nastavení objížděk" a mají "major highway" přeloženo jako silnice 1. třídy....
což by mělo ten problém vyřešit
Nechal jsem to tam anglicky, protože česky moc nechápu, co tím myslí, a tohle mě zřejmě dostalo, až si zahojím řiť vyzkouším to.
Uvedu příklad:
volba
"minimum ascending" - tedy česky "nejmenší nastoupaná výška" přeloží "minimalizovat výstup"....
¨
Jinak ať dělám co dělám, nejsem z toho krámu schopen dostat, aby mě zobrazoval, jak daleko to mám do zvoleného cíle a to j celkem dost mrzuté
Určitě tam bude možnost změnit jedno z datových polí, které navigace má a ukazuje a bude možné nastavit vzdálenost do cíle a také čas do cíle. Bude ukazovat jak vzdálenost tak čas dojezdu.
Je to jedna ze základních funkcí všech navigací a nevěřím, že zrovna v tomhle by to nebylo :-)
No to právě zdá se není...
má deset voleb
cas, rychlost, vzdalenost, hodinz, klorie, smer pohzbu, presnost, nadm. vyska, delka okruhy?, aktual okruh, na dalsich obrazovkach muzes jeste videt sklon, srdecni tep, a dalsi takove ptakoviny ale
Vzdalenost do cile...
Cas do cile...
jsem nenasel, zato virtualniho trenera, nastavis si rychlost a pise ti kolik casu a jako vzdalenosrt jsi pred nebo za planovanou rychlosti....
Sama ptakovina, ale zasadni informaci z toho uy hodinu neumim dostat...
To vážně někde v menu není volba "změna datových polí" a možnost změny přednastaveného údaje třeba na vzdálenost nebo čas do cíle?
Těžko tomu uvěřit, ale všechno je možné. Pak to není klasická navigace, ale je to na úplně jiné (jakési tréninkové) účely.
Uz to mam...
Na mapovou obrazovku se daji pripnout dve datova policka, a tam se to da zvolit....
Jenze to nic neukazuje :-)
Tak jeste nekde neco musim zapnout....
Jo, takže tohle funguje pouze v režimu, kdy si do toho krámu nahraješ vlastní trasu vytvořenou aplikací Garmin Connect....
To je takové slušné trasovací kreslítko, něco jako bikemap.
Trasu nakreslíš, zadáš si svoji průměrnou rychlost, a ten krám te po ní vede a ukazuje jak daleko máš do cíle a kolik ti zbývá času.
U trasy, kterou si počítá sám tyhle políčka neungujou, jen u těch, co si nahraješ, teda neprostřelil jsem to.
Tréningovejch funkcí tři zadky, ale navigační schopnosti naivní blondýnky...
Přístroj pro specifické užití, ne pro klasickou navigaci.
Jo, mají to strašně vymakané, aby to komunikovalo se všema těma periferiema, měričena, předávalo se to on line někam a umožňovalo to vyhodnocovat všechno možné, včetně toho "virtalního trenera" co tě buzeruje abys přidal....
Ale nemyslím si, ze je to záležitost přístroje, ale pouze a výhradně software, a že by neměl být problém do toho nahrát solidní navigační softík, tedy kdyby ho ten Garmin měl.
Ale to je zřejmě oblast, do které už neinvestují, protože je vytlačují mobilní aplikace. Tak dělají ty stroječky a jejich sw na konkrétní užití a tenhle je určen k treningu výkonnostních cyklistů.
Půjčím ti to, až budeš trénovat na další K24ku :-)
Asi ještě chvíli zůstanu u té své klasické navigace dokud funguje, taky stála ranec, tak si to musí odpracovat :-)