Zdravím všechny účastníky zdejšího fóra. Uvažuji o zakoupení následující baterie http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1...
Má již někdo vyzkoušené tyto, údajně v ČR vyráběné (montované) Samsungy, které se celkem nedávno objevily v mnoha obchodech.
Může se jednat i o zkušenost s jejich ještě výkonnější 23Ah nebo i 36V verzí, ať už v plastu či Alu boxu.
Jde mi hlavně o to, jak se tyto nové baterie chovají v reálném provozu, zda do nich jít.
Dále, nabízí se k nim jako standartní 3A nabíječka, jinak i 5A. Popravdě ještě výkonnější nabíječka alespoň 10A by mi vyhovola více, jsem zvyklý např. u baterie LiFePo4 používat nabíječku 20A, proto mi i těch 5A při kapacitě nad 15Ah u těchto baterií připadá málo. Takže přivítám nejen vaše zkušenosti s těmito zajímavými bateriemi (budou-li již vůbec nějaké), ale i názor na optimální nabíjecí proudy u těchto typů baterií (článků) všeobecně....díky.
o kvalitu bych se nebál. Ale měl bys vědět že nabíjení vyšším proudem má nevýhody.
jj, to je mi známo. je to daň za rychlejší nabíjení. které je ovšem někdy, zejména na cestách nezbytné. Jak jsem již v úvodu zmínil u LFP4 už přes 4roky nabíjím 20A, a to bez jakýchkoliv BMS apod. a ty se stále chovají jako nové. Nicméně v případě těchto LiIon baterií bych i tak volil tu silnější 5A nabíječku, což je stále hodnota, která by neměla mít zásadní vliv na životnost...
Ja som čerstvý držiteľ 23,2 Ah/ 48 V od E-pohonu , mam ju na s bafangom BBS 02 750 W a sednaný na lehokole Azub 5... momentálne testujem ... určite dám vedieť a pridám aj nejaké foto ... nabíjačka 5A ...
....takže evidentně zde budeš taková první jarní vlaštovka. Asi nejen já,ale i ostatní přivítají tvoje poznatky s tímto typem baterií. Mě by pak zajímalo např. i to, jak se ukončuje nabíjení, tedy jednoznačně jednorázově nebo zda pak následuje ještě jakési další zdlouhavé cyklování. Anebo taková triviálnost, zda nabíječka při zastrčení do zásuvky nejiskří či dokonce rovnou nevyhazuje jističe. To je bohužel jen velmi stručný soupis neduhů z mého posledního nákupu baterie s nabíječkou na 48V...
Kolem 15.4. i mně přifrčí 15,4Ah/36V samsumg od Šikuly.
U těchto baterii probíhá nabíjení proudem a ke konci už jen napětím na 42V.
Vidím tento postup krásně na digi ampermetru kde A už netečou a napětí je ještě 41,5V.
Co se týká jiskření nabíječky, máš-li připojenou zátěž (baterii) tak to zajiskří ale pojistky to nevyhodí. Bez zapojené zátěže nejiskří.
Kupodivu to jiskření dělá jen starší nabíječka 1,8A Ta na 5A to nedělá.
A dělá Šikula rozměr, který si řekneš, nebo musíš brát co nabízí?
To nevím, mně je celkem fuk jaký tvar to má stejně to jde do brašny:-)
Tak do brašny je ideální to dát na dno, ať máš hohorejsek volný pro další věci. Takže je dobře aby to mělo rozměry dna mínus kouse, ne? Pokud tam dáš jakoukoli baterku, tak ti bude cestovat a otáčet se a tak.
Mám to pořešné, tak že nic cestovat nebude a ta moje bude mít rozměr 18x14x7cm. Je dokonce menší než moje packy lipolek:-)
nedá mi to se nezeptat, stále vylepšuješ a nakupuješ. Kolik tě stojí kilometr? To musí být docela pálka u tebe.
.
.
.
.
Ale furt lepší než hnít doma na gauči :-)
Ročně v průměru zhruba 10tis. Tak že nic moc. Nepočítám počáteční ivestice.
Nyní budou 4 baterie skoro nové tak že dva až 3 roky nic.
Peníze nejsou rozhodující, jak píšeš nemusím díky tomu hnít ne na gauči ale u PC:-)
...tak jedna nabíječka k té 48V baterii to dělala tak ve 30%, jen co se strčila do jakékoliv zásuvky. vypnutá, i bez baterie. Ta byla vzhledem i k dalším problémům i s baterií vrácena.
A ta druhá 24V/20A na LFP4 to občas prostě dělá také a opět hned po zastrčení, zcela naprázdno, tedy v režimu vypnuto. Ze servisu 4-wifi (již po záruce) mi bylo sděleno, že to se prý občas děje a že to celkem ok. Vyřešil jsem to tím, že do stejné zásuvky nejprve připojím zátěž (150W žárovku) a teprve pak nabíječku. Těžko v tom hledat logiku, ale kupodivu to takto funguje :-D....
Ahoj Agilko. Copak Ytriovky dosložily? Asi ne, ale možná tě už štve ta jejich tíha. :) Lehká Li-Ion baterie je sice super, ale počítej s tím, že úbytek kapacity bude zřetelný. Viděl jsem nějaké grafy a s počtem cyklů jde kapacita dost dolů. Na e-pohonu teď koukám že za 500 cyklů jsi na 70%. A to si vem, že často tohle jsou údaje zjištěné laboratorně pro omezené proudy nabíjení a vybíjení. Pokud bys chtěl nabíjet vyššími proudy, tak patrně půjde životnost dolů. Nicméně přes to je fakt, že váhová výhoda je tam velká. Jen bych počítal s tím, že je to tak max na 5 let, když budu optimista. Životnost i odolnost pro ježdění v zimě je prostě lepší u LiFePo4. Jen to holt váží víc.
..tak LFPYtriovky, kteréžto právě nabíjím těmi 20A a bez BMS jsou naopak v té nejlepší kondici, zatímco ty nejstarší 10 a 20Ah LFP4 už evidentně ztrácejí dech. Tu 48V chci použít na druhé kolo, které jsem vloni nově vybavil Cyclonem 1680W. Ten jak známo umí všechna dílčí napětí, tedy 24-36-48V a rád bych už letos přešel právě na to nejvyšší napětí. Proto pátrám té nejvhodnější baterii, aniž by mne potkalo podobné martyrium jako vloni...
...jinak to s tím rychlejším úbytkem kapacity u LiIonek máš jistě pravdu. Pozoruji to hlavně u mého DJI fotodronu, kde používám 3ks orig. 5.2Ah baterií a všechny už jsou po cca 30-50!!! plných cyklech (z deklarovaných min. 300) na 1/2C a navíc začínají být již nyní evidentně vyduté a začíná to už být i o strach. A to s nimi nedělám žádnou zátěžovou akrobacii, jen relativně poklidné létání s kamerou. A bohužel to vše započalo hned po 1/2 roční záruce.
Takže to je pro mě i v tomto směru velmi špatná zkušenost s tímto typem článků, jde o to, zda si to mám takto zevšeobecňovat anebo doufat, že u kolo-baterií to bude jinak.
A proto zde mám ten dotaz, abych si to mohl vše srovnat a až pak se rozhodnout, zda tyto články anebo se raději opět vrátit k jinak osvědčeným, byť znatelně těžším LPF4. Jak jsem zde již někde psal, takovou jsem vloni dokonce už i zakoupil, ale bylo kolem ní i té její nabíječky plno podivností a tak jsem ji musel vrátit.
V servisu zjistili, jak jinak, že vše je ok, ale nabíječku co se s ní pomalu bojím přiblížit k zásuvce a která pokud hned nevyrazí jistič pak ještě povrchově brní pod jakýmsi napětím fakt nechci. Nemluvě o podivném průběhu samotného nabíjení a hlavně jeho výsledku, kdy baterie měla prostě nižší koncové napětí, než by mít měla. Ostatně i zde se to někde probíralo. Možná to byla vada jen daného ks a nyní po cca roce se mohlo něco změnit.
Takže budu chvíli sledovat ohlasy a to zejména od elektro-bateriového mága Boba, MarkaSk a případně i dalších nových uživatelů...
Hlavně zvaž jaké proudy potřebuješ a jakou kapacitu. Pokud někde výrobce uvádí, že to má 70% kapacity po 500 cyklech, tak to je pro proudy 1C. U výkonného elektrokola budou pro běžné kapacity aku většinou proudy často o dost větší. Jinak droida závidím. :) Ideál musí být vzít to sebou na kolo a pak ho kdekoli vypustit a trošku se porozhlédnout. :) Pokud se nafoukly články, tak dost možná tam tečou větší proudy, než je zdrávo. Ikdyž ty modelářské aku by na to měli být stavěné. Kupoval jsem nějaké články z Hobbyking a proudy 20C atp. žádný problém. Ale jasně, že pak nemůžeš asi počítat, že to bude mít stovky cyklů. to bys asi musel jet zase na 1C.
...s dronem samozřejmě vyjíždím hlavně na kole, sedí si hezky pod pláštěnkou přímo na krosně. Bezva ohledně jakýchkoliv otřesů, jenom s ním nesmím nikdy spadnout!!
Jinak jsem nyní ohledně těch jeho 5.2Ah baterií kontaktoval prodejce a k mému překvapení mi bylo sděleno, že i na baterie se vztahuje 2l. záruka, ať to prý pošlu a že pokud to je jak píšu, tak to DJI rovnou mění za nové. Tak jsem zvědav jak to nakonec dopadne...
Pokud jde o baterie na kolo, tak ty nejsou zase tak akutní, stále mám s čím jezdit, takže raději ještě chvíli počkám na zdejší ohlasy....budou-li jaké.
...můj nový motor 1680W bude chtít 35A už při této hodmotě, umí však odbě až kolem 2kW. Ne že bych snad chtěl motor pořad takto zatěžovat, chci mít jen jisstotu, že mě to neodpojí v nevhodnou chvíli nebo že se navíc něco nezničí přetížením, nechci to ani pořád hlídat. Jinak ten výkon nemám kvůli rychlosti, hlavně v rezervě pro tah. Potřebuji na horských expedičkách vyjet i s těmi 160-185kg brutto do každého kopppce, který mě ještě nepřeklopí na záda a přitom ssi pokud možno nezpotit triko ani při 30C. Takže vúbec nejde o nic ala motorka, ale spíše ala malý tank...:-)
Jak ty aku dlouho vydrží? Do tanku by se hodilo spíše LIFEPO
Problém je, že LFP4 se v rozumné kapacitě (15-20Ah) a navíc vhodném tvaru, nyní nějak nevyskytují. Sám nic skládat nehodlám. Zkusím se ale ještě opětovně poptat v E-pohonu, zda něco nechystají.
....pánové MarekSK, BobBob, případně ostatní....byly by nějaké nejnovější poznatky s provozem těchto Li-Ion bateriemi...?
Pozn.:
Pokud bych chtěl využít plný výkon motoru tj. jmenovitých 1680W, tak se proud pohybuje kolem 35A. Ale umím si dobře představit, že i tento motor bude podobně jako CC500W schopen vytáhnout si z baterie třeba ještě i o 50% více.
Takže se obávám, že těch deklarovaných, trvalých 30A bude málo a zřejmě se často překročí, a to třeba i nechtěně. Ono totiž u plynovky zejména v v druhé polovině leckdy stačí nepozorovaně pootočit o 1mm a Ampery naskočí na maximum.
U této baterie se uvádí krátkodobý odběr, až k 60A, čímž se zřejmě myslí v rámci jednotek sec.
Otázkou je, pokud půjdu s častějším odběrem řekněme třeba jen k 40A, na jak dlouho by to mohlo být přípustné, aby to nemělo devastační účinky na životnost baterie...5, 10, 20sec??
Samozřejmě, že na ř.j. Kelly bych pro jistotu nastavil omezení na max. proud třeba těch 40A.
Díky za reakce...
Nebrat!!!!
Je to měkké jak sláma.
Mám už taky 16stovku motor ale nachal jsem si zatím kelly 20A která jede s přehledm na 30A.
Při tomto odběru je velký pokles napětí 3-5V, kdežto u mých lipolek co dají 125A je pokles max. 1,5V při odběru 30A.
Tyhle baterie jsou vhodné pro motory s odřenýma ušima do 750W.
Nevím ale jak by se chovala 48V já mám 36V.
Tak pokud Samsung 22P je měkké jak sláma, tak to je docela skládání. Takže už při 2C to nestíhá?
Tak nějak, nestihá.
Chlapi, polymer je vždycky tvrdší než cylindr, už jsem to tu někde párkrát psal. Vidím to i na malejch motorech, natož ty vaše lokomotivy. Zeptejte se modelářů, proč je nepoužívají...
Ale: jsou o dost spolehlivější, resp. tolerují spousty chyb a nepotřebují tolik balancovat, pro masovou výrobu lepší a míň starostí ( na naši konfekci a malý střeďáky dle EPAC jsou ale super).
Dá se tomu pomoct jiným druhem montáže, ale je to dražší, prostě je třeba jít na víc článků , víc paraelních bloků. Většinou to chce články s menší kapacitou, mívají větší zatížitelnost. Ale podle mě e-pohon dodá co si řekneš za montáž, to je asi jen o tom se domluvit.
Jde o články 18650. Montáž je přeci dána tím, že když chceš napětí 36V, tak holt musíš mít 10 článků v sérii. Když máš 70 článků, tak hold musíš udělat 10S x 7P. Tak to mě tedy vysvětli na jakém jiném sestavení by ses chtěl domlouvat? Jestli jsi jen myslel to, že větší kapacita je lepší z hlediska proudů, tak to je snad jasné. Ale spíš to vyznělo tak, že baterii dané velikosti můžeš nějak jinak zapojit, což je ale přece blbost.
sorry holt ne hold
JJ, přesně jak píšeš, použít třeba nějaký jiný model článků a udělat to z víc těch Packů.To je jediná cesta jak to udělat tvrdší pro vysoký proudy.
Koukal jsem že něco v tom smyslu nabízeli i tam jak kupuje Bobbob ty packy Sanyo 18650.
vím že se ptáš na něco jiného ale jen bych chtěl doporučit jezdit tak aby ses k těm 1680W ani nepřiblížil.
A proč by se jako neměl přiblížit jmenovitemu výkonu? :-D
protože ten výkon už je obrovský a žere to při něm jako tank. Daleko by nedojel. Pokud by měl akumulator už na polovině kapacity tak by mu při takovém velkém výkonu nejspíš vypl motor kvůli podpětí vlivem úbytku napětí v náročným kopcu. Při plně nabitým akumulatoru je to v poho.
I z těch Samsungů 22P je to řešitelné. Jen musí mít pořádnou kapacitu a ne prtavou baterku.
to je pak ale moc drahé a těžké.
Víš prd, lipolky jsou lehké a levné.
tak pošli odkaz na nějakou lehkou a levnou s velkou kapacitou
Ja myslel že umíš googlit:-)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...
x4kusy a máš 20Ah 25C.
Má už někdo vyzkoušenou výdrž těchto baterii? Já jsem např. používál tyhle Zippy Compact 4000 mAh 4S v kopteře, staral jsem se o ně jako o vlastní, nikdy jsem je nepodvybil a přesto jsou po jedné sezoně na vyhození. Mají v kopteře méně než poloviční výdrž a strašně jim stoupl vnitřní odpor. Já je tedy už víc nechci. Tím nechci říct že u těchto větších a na pohonu pro kolo to bude stejné....jen jsem už jaksi k nim ztratil důvěru.
Požívám i tyto
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...
A naprostá spokojenost. Dokonce ležely plně nabité ladem celou zimu (5měs.) a jsou ve stoprocentní kondici.
Jedu je už druhou sezonu a pokud na podzim kleknou tak se nic neděje, koupím na jaře nové:-)
Asi dost záleží na proudech. Kolik C nebo amperu ti tam teklo? Jen pro představu. Vím že modelarum to prave kvůli proudum víc jak 100 cyklu nevydrží.
Většinou to bere v průměru 18-19A, ve špičkách 22A. Ale tyhle problémy jsem zaznamenal právě jen u Zippy Compact. Cenově by to bylo určitě zajímavé, jen se bojím toho abych potom nemusel kupovat kompletní sady každý rok. Koptera ty baterie odepíše za rok a to nelítám tak často jak často jezdím na kole, takže nevím, nevím....
Robikl: máš recht.
Tak pani cez výkend bolo prvé testovanie BBS 02 s batériou od E-pohonu 48/23,2Ah. Bike Lehokolo Azub 5, váha jazdca 85 kg , nabalený natažko (na dva dni), celý čas protivietor fúkal tak 5 -7 m/s. Trasa č.1: Bratislava - Bítov (Vranovská priehrada ) cez Rakúsko .Trasa bola z jednou väčšou zastavkou 2,5 hod. na dobitie aku (5A nabíjačka) v reštaurácii (nebol s tým žiaden problém). Do cieľa "Bítov" som dorazil s jednou paličkou na ukazovateli stavu baterie. Na obrázku výcuc s BaseCampu .... 177 km , 2400 nastúpaných metrov s priemerkou 21,5.... Celkovo veľká spokojnosť ...
Zjištěno v Epohonu, do těchto baterií lze na přání namontovat i výkonnější BMS 35/105A, což je pro mě sice těžko pochopitelný nárůst jen 5A v trvalém odběru, očekával bych alespoň 40A. Kdyby to chtěl někdo využít, je nutno počítat asi měsíční lhůtou. Jinak jsou ještě nějaké další zkušenosti s těmito Samsungy 15 nebo 23Ah?
Stačí to co tam je. Pro běžné motory.
My ale běžné motory nemáme:-)
Ty články mají určité parametry. Navýšení o 5A jim rozhodně neprospěje.Odběr nominální 25-30A snad stačí ne?
cyklistům ano. Motorkářům ne.
Já mám nastaveno 25 nominál a 29A max. Stejně se to potom jenom hřeje a žere. A to mám 1kw nábojový. Střeďáku 750W musí stačit 25A bohatě.
Ahoj,tak jsem konečně zprovoznil středový Bafang 750W s baterií do rámu Kinte Samsung 48V/11,6Ah.Jezdí skvěle,jen se chci zeptat,jak se chovat k úplně nové Lion baterii? V návodu jsem se dočetl,že se má před prvním použitím nabít na 100%,což jsem učinil. A taky že se nemá vybíjet úplně "do mrtě",tj.ždímat.Ale je vhodné ji při první jízdě zcela vybít,nebo radši úplně nevybíjet a při návratu z cesty dát zase rovnou nabíjet? To jsem se nikde nedočetl,nerad bych něco zanedbal,přece jen ta baterka stála skoro celou výplatu...Díky za rady :-)
to plný vybití se používalo u starých NIMH baterií. Li-ion je něco jiného.
Takže po dojetí normálně dobíjet, klidně třeba poloprázdnou baterku, je to tak ?
Pokud tě zajímá problematika nabíjení článků, posílám odkaz:
http://robodoupe.cz/2014/nabijeni-li-pol-li-ion...
Je to tak, neždímat do mrtě. Samozřejmě někdy se to stane a nic nenaděláš. V takovém případě co nejrychleji dobít. Sice pro životnost lithiové baterie není ideální ani držet nabitou na 100%, ale pro běžného uživatele to je asi nejjednodušší postup, že přijede a nabije, aby měl kolo připravené. Navíc právě 100% je většinou nutno pro balancování článků (většinou pitomá bms a ne chytrá průběžná). Takže nic jiného, než dobíjet na 100% hned po příjezdu, ti výrobce akumulátoru ani nemůže doporučit. Nicméně na internetu najdeš plno informací k tomu, jak teplota, nabíjecí napětí, nebo hloubka cyklu ovlivňují životnost. Pak pochopíš, že držet baterku na 100%, tak jak to dělá asi většina lidí i v případě, že vyjedou až za pár dní a navíc na krátkou vyjížďku, je sice pohodlné, ale pro životnost ne zcela optimální.
Pojem,ne zcela optimální by chtělo osvětlit. Třeba napsat o jaká % se zkracuje životnost,nebo jiné důsledky.
To tak snadno nezjistíš, ony ty teoretické výpočty nejsou k ničemu.
To co se testuje labolatorně je taky k prdu protože to je za zcela jiných podmínek než je běžný provoz.
Za pět let mně už pár baterií rukama prošlo a celkem bylo lhostejné jak je nabíjíš a vybíjíš odešly všechny přibližně po zhruba 150 plných cyklech. Těch neplných bylo zhruba kolem dvou set. Časově je to dva roky. Jen jedna jediná z linergy už jede tři roky ale kapacita je na nějakých 60% tzn. z 18,9Ah dá už jen nějakých 10-11Ah. A zrovna tahle nemá ani BMSko. Byla nabíjená vždy hned po jízdě na zhruba 41,8V a skladována po dobu 5 měs. plně nabitá:-) Druhá stejná jen s kapacitou 10Ah nevydržela za stejných podmínek ani polovinu. Stejné články, stejne zacházení, různá životnost.
řekl bych,že je úplně jedno co se s aku dělá(pokud se nedělá něco extrémního)Každopádně,kdo má /kolo/ na rychlou dopravu někam a používá ho celoročně,nic lepšího než LIFEPO není.
Každopádně pokud jsi to tedy dobíjel na 100%, tak to, že po třech letech je ta baterka jen na 60% je v souladu s tím, co jsem psal o tom, že držet baterku na 100% není optimální. Provozovat baterku v rozmezí do 80% si nezkoušel, takže nemůžeš dělat závěr, že je to jedno.
Já nevím o kolik procent a asi tu odpověď jen tak nenajdeš.
Pokud něco nejde najít,tak to není. Bůh také není :-) Jsem ho nenašel
Tak jinak. Na internetu jde najít všechno. Taky plno nepravd. :) Ale tedy dívejme se na serioznost zdrojů. Dost seriozní zdroje uvádějí zvýšení počtu cyklů při nabíjení na 80% atp. Najdeš to třeba na ebikes.ca a to jsou myslím machři na elektrokola, kteří toho mají v praxi vyzkoušeno asi řádově více než mi tady dohromady.
Já bych to neřešil. Dám příklad : Jezdíš třeba do práce(jinam) 20km. Máš aku Lion 15Ah s dojezdem 40km bez šlapání. Po několika letech klesne kapacita aku na polovinu(třeba)7,5Ah. Ale pořád tam dojedeš :-))
Dám odbornou otázku: Jak se projevuje stáří a opotřebení akumulátoru? Pouze nižší kapacitou,nebo i nižším proudem který dokáže dát? Tedy mění se pouze dojezd,nebo klesá i použitelný výkon? Lion aku v mobilu se vypíná,když je extrémně starý(při vyšším odběru)
Tak hlavně asi není dobré odebírat proud na samé hranici lithiového akumulátoru. To si myslím mu dává hodně na frak. Každopádně se stářím by měl růst vnitřní odpor a tedy asi i max proud se bude snižovat. Záleží na chemii. Já u li-Ion počítám s maximem tak 2C. U LiFePo4 běžně dosahuji 4C, což by u li-ion znamenalo brzy to baterku odepsat. Možná podobně za 150 cyklů jako Bobbob.
Tak nějak. Pokud bych měl kolo na ježdění (sport) a jezdil stylem,motor mi pomáhá málo(přiměřeně) nebo pouze v kopcích,volím zcela jistě LION. Pokud mám výkonný motor,který ždímám naplno s ohledem na to,že potřebuji rychlou dopravu na krátkou vzdálenost ,tak zásadně LIFEPO. Lifepo aku můžu nechat na mrazu venku,můžu ho použít celý rok.
Lionu můžeš ušít kabátek. :)
A ten kabátek pomůže i v případě 8-12 hodin venku na mrazu?
nepochybně. Je to přece tepelná izolace. Stejně jako tvoje oblečení.
To jsi zajisté myslel jako vtip :-) Tělo ,ale vydává teplo,baterka těžko.(jedině,že by měla vyhřívaný kabátek)
No vlivem vnitřního odporu se přeci jen při používání trošku hřeje. Ale parkovat to v mraze bez vyhřívání raději fakt ne. Ale jet s předehřátou baterkou hodinu v mraze v kabátku, tak proč ne. :)
No, tady bych si přisadil, že je třeba to trochu rozlišovat. Především, 100% pro článek je hodnota řekněme 4,2V, ale neviděl jsem BMS, která by byla nastavená tak, aby dovolila nabíjet na tuto hodnotu, většinou se dosahuje tak 41,7 a tato hodnota je pak těch 100%, kdy se nabíječka odpojí. Podobně je to u spodní hranice.
Proto výrobci uvádí 100% , což ale ve skutečnosti je jen virtuální hodnota. Spotřebitelské baterie se staví pro laické používání, takže platí klasika: večer po ježdění dát nabíjet bez ohledu na úroveň zbývající kapacity a ráno odpojit nabíječku. Nenechávat ježděnou baterku bez nabití. Při dlouhodobém skladování je vhodné jednou za čas (cca 3 měsíce) nechat na zátěži vybít a znova plně(dle BMS) nabít.
Ale hlavně jezdit a nešetřit ji, protože jak jednou baterka odjede z fabriky, tak se spotřebovává a nepoužívání jí spíš škodí než prospívá.
Jo to je dobré asi pro většinu uživatelů, ale těm pokročilejším radím, aby ti to moc nežrali (neber si to osobně :-)) a raději si přečetli něco o péči o baterie tady...
http://www.pedelecforum.de/wiki/doku.php?id...
Stránek s různými nazory najdeš na netu milion ale zatím nikdo nedokázal že má pravdu:-)
Nikdy nebudeme všemu rozumět a pak je třeba věřit autoritam. :-)
Internetovi pisálci ovšem žádne autority nejsou:-)
Každý ať činí jak uzná za vhodné a čemu sám věří.
Ja chci užívat plnou kapacitu aku a těšit se z dlouhých jízd. Prostor pro nějaké pochybné šetření není.
Taky nezačnu šetřit třeba auto tím že jim nebudu vůbec jezdit abych mu prodloužil životnost.
Zatím co budu prodlužovat tak mně zreziví a rozpadene se aniž by z něj byl jakýkoliv užitek.
Myslím že e-totem to napsal celkem srozumitelně, jezdit nabíjet a zase jezdit, neřešit kraviny:-)
Tak nějak. Když někam jedu také si dobiju mobil a neřeším,že je nabitý na 10% na 30% ,na 78%.
JJ, prodlužovači ať se těší že budou mít baterie o pár cyklu více, ale zase najedou méně km:-)
Takže prodlužovači jsou vlastně zkracovači,že?:-)
Nezlob se, ale píšeš nepravdu až přímo hloupost. Přece naopak při správné péči o akumulátor bude tento sloužit déle a najede se s ním více kilometrů.
Myslím že propočty už jsem ti jednou dal:-)
Tak že kraviny už neřeším.
Tvé propočty neberou v potaz vliv stárnutí vlivem úrovně nabití, takže nic nepřekáží. Ale máš pravdu v tom, že neřešte to.
Robikl:
Ono toho opravdu u baterií vybavených nějakou BMS moc řešit nelze, protože většinou je BMS právě postavená tak aby to řešila za uživatele, včetně rychlosti nabíjení a koncových limitních hodnot.
Abys si to skutečně pohlídal sám, pak bys musel BMS pro nabíjení odpojit a jít přes servisní konektory napřímo ke článkům, ale proč vlastně dělat něco co je dost náročné, když to ten plošňák za mě udělá?
Je to spotřební zboží pro obyčejné lidi proboha, představ si babičku jak večír místo televize vytáhne modelářské balancery a připraví si na zejtra baterku...
Výrobci baterií nejsou sebevrazi, dávají záruky, takže BMS nastavují aby se chovala ohleduplně ke článkům Spotřebitel nemá vůbec vědět co se tam děje - strčit do zásuvky a pustit z hlavy.
Prvně se omlouvám za vyměněná slova. Za to mohl Smartphone, který se snažil opravit překlepy (nepřekáží=neprokáží, neřešte to= neřešme to).
Další věc. E-totem nemá pravdu, že pro částečné dobití by někdo musel odpojovat BMS a napojovat se na servisní konektory! To je s prominutím demagogie a divím se, že to říká výrobce či prodejce elektrokol. U kvalitní baterky stačí po několika částečných cyklech nechat baterii na nabíjčce déle, tak aby se dobila na 100% a stačily se vybalancovat články. U kvalitní baterky se během jednoho cyklu články rozhodí zcela nepatrně.
Souhlasím s tím, že je lepší aby to měl uživatel uživatelsky jednoduché. Jen platí, že tak je baterie elektrokola většinu času na 100%, což pro ní není dobré. Většinu času proto, že kol je většinu času odstaveno a čeká na jízdu. Samozřejmě je to pořád lepší než nechat baterii vybitou a nabít jí až si vzpomenu druhý den. Ale ideál to také není.
Kdo se o tom chce dozvědět více, tak elegantně to jde s Cycle Satiator ... http://www.ebikes.ca/product-info/cycle...
Dám příklad: ránu jedu do práce, spotřebuju jeden dílek. Večer se vracím, spotřebuju druhý dílek, takže mi ještě zbývá na baterce jedna zelená a jedna červená Ledka. Takto dojedu domů v pohodě a doma zapnu nabíječku. Stačí to dobíjet takto, abych nemusel nabíječku tahat s sebou ? Nebo je pro baterku lepší nabíjet po každé cestě ?
Ideální je dobíjet v práci :-)))
Jasně,souhlas,člověk ušetří doma KW a v práci to nepoznají :-)Baterka mě v pohodě vystačí na cestu tam i zpět,tak mě jen zajímá,jestli je to pro baterku taky v pohodě, nechat ji přes noc ze třetiny vybitou,pak dojet zpátky,takže v ní zůstane už jen třetina kapacity a pak ji dám hned nabíjet ?
No lepší jsou menší cykly, ale pokud se ti nechce tahat nabíječku, tak to neřeš a dobijej jen doma.
Jestli bezpečně stačí na celodenní provoz, tedy u tebe do práce a zpátky, nemá cenu to řešit. Večer na nabíječku a šmytec. Nebo nabíjet v práci a otočit to, akorát teda v pátek nabíječku dom.
Opět,žádný strachy, BMS ti většinou vypne někde kolem 32V, takže řeči o hlubokém vybití článků jsou mimo. Je tam velká rezerva od limitní hodnoty určená k tomu, aby uživatel nemusel mít obavy dát to nabíjet až druhej den třeba. Není problém.
OK., jasně, díky :-) Na to ježdění do práce a zpátky to v pohodě stačí, vždycky mě tam po obou cestách jedna-dvě poslední Ledky svítily.Sice si nejsem jistý,jestli ta poslední LED-červená na indikaci na baterce znamená už prázdnou baterku,nebo se na ní dá ještě bez úhony dojet, když jsem se vracel z náročnějšího výletu,tak už jsem dojížděl poslední kilometry jen s tou poslední-červenou LED,ale k odpojení baterky ani v kopci ještě nedošlo,tak by to snad mělo být ještě O.K. Jasně,že hned po příjezdu šla nabíječku:-)Je to rámová baterka Kinte,jo a je k tomu taková černá plastová nabíječka,vypadá asi jako větší zdroj k notebooku a ta je tedy při nabíjení dost horká,větráček žádný nemá. Četl jsem tu nějaké vlákno,kde ten člověk píše,že mu špatným zacházením odešel v baterce článek,tak se radši ptám a za odpovědi moc děkuji :-)
Tak si to někdy vyzkoušej kolem baráku na úplné vybití(tedy vypnutí napájení po úplném vybití aku) jestli bude svítit červená.
No to se mi právě moc nechce, trápit ji až do konce... Spíš mě zajímalo, jestli je to pro baterku ještě v pohodě, dojíždět na tu poslední červenou, nebo jestli jí to už začíná vadit...
No, baterek s padlým článkem je hodně, ale snad nikdy to není z pravidelnýho provozu.
Spíš je to právě doména těch, co na tom vlastně nejezdí a pak ani nenabíjí, nebo u starých skladovek se to taky stane.
Nepochopíš, kolik lidí koupí kolo za 30 tisíc a za dva roky donesou mrtvou baterku, s tím že najeli dohromady 250 km... blázinec, to mohli jet taxíkem a vyšlo by je to levnějc.
Ty nabíječky pravda, topí dost. Máme asi nějaké podobné, ale celkem to drží. Semtam klekne relátko, ale aspoň nejsou hlučné. Pokud se nezakrývají, tak se ale uchladí. To máš jak s tím noťasem, taky není zdravý mít nabíječku pod peřinou :D
No já taky nevím,kolik toho za dva roky najezdím,pravda je,že v zimě na kolo moc nesednu,táhne mi na padesát a kolena a klouby bolí,proto jsem dal to elektrokolo dohromady.Ale doku je teplo,tak chci jezdit co to dá. V zimě si baterku asi vezmu do práce,jednou za měsíc na ni zapnu žárovku, nechám vybít a pak zase dobít a pak nechám po nabití ještě chvilku svítit,aby nebyla nabitá na 100%, ale třeba tak na 80%. Nabíječku mám volně v luftě,to je jasný,jen mě překvapilo,že je dost horká.
Správně. Akorát těch 80% bych se asi vykašlal.
Jak to budeš měřit, jestli jsi na všech článcích přesně?? Je jich tam dost a jsou svařený do serie... :D
Další, kolik je to, těch 80% ? Pokud bych to řešil přes napětí, tak vrchol je 42,2V . BMS ale dovolí cca 41,6 V , takže to budeš počítat odkud?
ALE:
Správně bys měl řešit náboj, ne napětí, a to ve článku každém jednom. Všimni si třeba, když dojedeš, tak je napětí např. 34V. Po hodině a více je najednou už 38V. To ale neznamená, že se zvýšil elektrický náboj...
Ve fabrice se před expedicí na stolici snižuje náboj článků na tuším 75%, ale to dělá stolice tak, že z plně nabitého odměří - vybije nějaké vypočítané Wh, přes servisní konektor z každého článku (nebo bloku, podle typu), což si v domácích podmínkách nedovedu moc představit.
Ve fabrice ale pracují s novými články, ale použité se od nich dost liší, takže už jen určit kolik Wh je plná kapacita je dost nejisté. Během života baterie se mění její parametry.
Suma sumárum, je to pakárna a nic se tím nezíská, vůbec bych to neřešil.
U modelů je to jiná, pracuje se s jednoduchými sadami o počtu několika málo článků a modelářské vybavení umožňuje tohle udělat relativně snáz, ale i tam si myslím že to nic moc neřeší
Jako správný šetřič-prodlužovač by jsi měl končit jízdu s jednou svítící zelenou diodou.
Najedeš sice míň ale o pár cyklíků to prodloužíš:-)
Někteří experti šetřiči-prodlužovači doporučují vypínat nabíječku (36V) už při 40V:-)
Přeji při takovém přístupu mnoho nedojetých km a radost ze šlapání:-)
Ne aby jsi to výše uvedené bral vážně:-)
Díky, no já se většinou chci vracet s poslední zelenou Ledkou, no nabíjení hlídat nehodlám, to nechám na nabíječce, spíš mě napadlo pokud delší dobu po nabití nepojedu, tak zapojit na baterku na chvíli žárovku a nechat ji jen zlehka vybít. Ale to spíš při delším stání, víc jak týden.
Já bych to neřešil u baterky za pár tisící. Ale třeba moje nejnovější baterka li-ion vyšla kolem 13 tisíc a tam už nějakou péči řeším. A nejsem určitě sám, kdo to řeší. Elon Musk doporučuje Teslu model S nabíjet na 80% pro vyšší životnost baterie. Samozřejmě nemusí tomu každý věřit stejn tak jako dost lidí nevěří, že letadlo zničí mrakodrap vlivem požáru nebo že Američani byli na Měsíci. Nikoho nepřesvědčuji. :)
Ta takzvaná úspora je jen fiktivní, propočítej si to na ujeté km a zjistíš že je úplně jedno jak to nabíjíš jestli na 80% a nebo na "100%".
80% x 1500 cyklů je 120000% kapacity
100% x 500 cyklů je 50000% kapacity
Vychází tedy že ujedu 2,4x více kilometrů.
To je prokázané praxí,nebo vypočítané?
Je to uvedeno třeba tady
http://batteryuniversity.com/learn/article/how...
nebo tady
http://batteryuniversity.com/learn/article/how...
Ale jak říkám, tak kdo je přesvědčený třeba o tom, že neexistovaly plynové komory, tak ho nepřesvědčíš, at uvedeš jakýkoli zdroj. A není to ani mým cílem přesvědčovat.
To nebyl zrovna košer příklad
Tak promin, ale jen chci říct, že nikoho nepřesvědčuji.
To jsou všechno jen labolatorni výsledky, praxe je zcela odlišná. Každý si věří čemu chce ja to mám po 5 leté praxi a proto těm tabulkám a obchodním bludům nevěřím.
Je to přesně jak s těma nadhodnocenýma dojezdama na 8Ah baterií, fakt k smíchu.
Vůl který naletí na údaj že na takovou baterií ujede 70-100km je opravdu vůl korunovanej:-)
Hele Robe,
ale mě z toho textu vychází, že ty tabulky platí pro provoz na cca těch 80% . To znamená že z nominálních třeba 10Ah budeš využívat jen 8Ah, s tím že třeba budeš nabíjet na max 90% a vybíjet na min. 10% .
Nechci tě nějak vytáčet, ale to koresponduje s nastavením většiny sériových baterií.
Protože:
-Horní limit napětí je kolik u lionek? Dejme tomu 4,24 V (podle typu se může mírně lišit)
-Spodní limit je pak dejme tomu 2,5V, podle datasheetu, souhlas ?
A BMSky v drtivé většině nabíjí na horní limit 41,6 V (4,16V na článek)a vypínají na dolním limitu kolem 31V (3,1 V na článek).
Takže, čerpáš ve skutečnosti kolik % ? Jasně, křivky nejsou proporciální, ale myslím že to je cca kolem těch 80% u většiny výrobců baterek pro elektrokola.
To je pouze fikce a ne solidní výpočet:-)
U lionky 1500cyklu sice můžeš dosáhnout ale po těch 500 cyklech budeš na 70% kapacity a po dalších 100 na 60% a když budeš mít tísící cyklus s 20% budeš rád:-)
Budu li počítat s 10Ah baterii dle tvé úvahy, reálně využiji 6Ah 10Ah = 80% = 8Ah = 2Ah ponechány aby nebylo vybíjeno na dno.
Počítám bez příšlapu ujedu zhruba 3km/1Ah na 6Ah to dělá 18km třeba 150x za rok je to 2700km při prodloužené životnosti o jeden rok např na 4 roky to dělá 10800km.
Při nabíjení na 100% je to 8Ah využitých což je za stejných podmínek 24km x 150=3600 x jen 3 letá životnost = 10800km.
Tak co vlastně ušetřím?
Nerozumíme si. Podívej se sem na vliv velikosti nabití na životnost akumulátoru http://www.ebikes.ca/product-info/cycle... . Nejse jen o hloubku cyklu, ale o vliv nabíjecího napětí na počet cyklů. Nicméně vím, že tomu nevěříš a rozhodně tě nepřesvědčuji.
Nevěř všemu co kdo na net vyvěsí:-)
Už jsem někde uváděl že i při takzvaném šetření dochází k fyzickému stárnutí baterie. Baterie po čtyřech létech je s kapacitou téměř na dně.
Nebo-li neoplatí se mně tahat 4kg baterie s užitnou kapacitou 2Ah, dokonce se mně neoplati ji tahat i při 50% kapacitě. Taková baterie jen zabírá místo a kopec se sní ani nedá vyjet.
To říkáš proto, že nevěříš v to, že na stárnutí má vliv napětí, na kterém tu baterii udržuješ. Taky jsem to asi už psal, ale takový názor je dosti ojedinělý a nezlob se, ale neřekl jsi jediný důkaz, o který by se dalo opřít. Je to jen tvé tvrzení. Ty jsi na 80% nenabíjel, jak jsem pochopil. :)
No ty máš tu důkazní nouzi taky, nebo máš snad 4 letou lionku?
Ne na 80% jsem nenabíjel a ani nabíjet nehodlám:-)
Nabíjím na napětí 41,7-8V. Nehodlám se šidit o kapacitu a dojezd. Taková baterie pro mně nemá význam.
Mně stačí že končím při napětí 36V a vím že jsem vysosal nějakých 13-13,5Ah z 15Ah bat.
Ono když jezdíš jen okolo chalupy tak ti těch 6Ah stačí. Jenže ja jedu 120Km a z toho je polovina stoupání. Taky nešlapu a tak mně nezbývá než využívat plnou kapacitu. Za dva či tři roky můžu natáhnou bačkory a k čemu mně budou tyhle pochybne úspory?:-))
Nechlastám, nekouřím tak valím prachy do baterek. Jistě můžu šetřit ale taky budu sedět doma na prdeli a čekat na tu s kosou:-)
Ode dneška si začnu dělat průzkum, zastavím každého elektrokolistu a položím mu tyto otázky.
1) jak máš starou baterií
2) kolik cyklu už má
3) na jaké napětí a kapacitu ji nabíjíš
4) jak ji vybíjíš
5) jak ji skladuješ přes zimu.
Koncem sezony se pokusím z toho udělat nějakou staistiku pokud se mně podaří sezbírat dostatečná data.
Zhruba od 15 lidí nějaká data mám a nikdo neměl bateri déle jak 3 roky a ten třetí rok už jen s 50-60% kapacitou. Nabíjeci cykly nedosáhly nikdy ani 60% deklarovaných prodejcem. Většina o ně pečovala dle pokynů prodejce a ani u jednoho jim nebylo řečeno o nabíjení na 80% kapacity a nebo jen na 41V. Naopak všem bylo zdůrazňováno aby nabíjeli ihned po vybití a na plné napětí kvůli balancování článků.
Předčasné ukončování nabíjení nedoporučovali s tím že dochází k poškozování baterie.
Tak, data od těch, co jim prodejci blbě poradili, aby nabíjeli do 100% už máš. Teď si ještě sežeň data od těch co nabíjí do 80%-90%... Pak to můžeš srovnat. Jak jsi přišel na to, že tomu prodejci rozumí?:-)
Pokud něco prodávají měli by tomu i rozumět.
Kolik si myslíš že je lidi co nabíjejí jen na 80%? Odhaduji že je to mizerné procento.
Nabíjet baterie na 100% tedy ty co mají BMS je nutnost, jinak nejsou články dorovnány a to časem vede k znehodnocení baterie.
Tohle je prostě fakt a ten neokecá nikdo.
Vyspělé BMSky co balancují od počátku nabíjení se dají najit jen v těch drahych bateriích a nebo je používají vetšinou modeláři u svých nabíječek.
Ja na to používám graupnera a tak si balancuji hned od začátku nabíjení.
Mylis se, prodavaji, ale rozumet tomu nemusi... Mam s tim sve zkusenosti. Na cca 90% nabiji mizive procento, protoze drtive vedcine je to jedno a taky neni jednoduche to umet zmerit a pohlidat.S tou nutnosti nabijet na 100% z duvodu balancovani s tebou nesouhlasim. Modelarske nabijeni je za uplne jinych parametru. Mas-li nejaky odborny clanek na podporu tveho tvrzeni, rad si ho prectu.
Souhlasit nemusíš a ani na to nemám žádný článek ten si najdi pokud chceš.
Ja to mám změřeno na svých BMSkách a vím stoprocentně jistě že balancování je ukončeno až je baterie nabitá na plné napětí.
Tak že na to nepotřebuji žádný článek.
Modelářské nabíjeni jsem dal jen jako příklad kde se články balancují ihned po zahájení nabíjení balancerem v nabíječce.
Kde je taky možné zastavit nabíjení a třeba jen balancovat.
Nedovedu si představit že by třeba bosch upozorňoval zákazníky aby nabíjeli baterie na 80% kapacity a vybíjeli na 40%. Jakou by pak měla užitnou kapacitu taková 8Ah baterie?
Kdo by potom vůbec koupil kolo s užitnou kapacitou baterie kolem 4Ah?
Co není jednoduché změřit? Každý si může zakoupit multimetr a měřit nabíjeci napětí.
Prostuduj si o tom něco zde
http://www.rc-foto.cz/inpage/spravne...
Hlavně stať o přesném vybalancování.
Totéž platí i pro lionky.
Odkaz dobrý, díky za info. Článek s nižším napětím bez balancování je určitě více zatěžován. Při běžném provozu elektrokola by však nemělo docházek k tak hlubokému vybíjení, aby to ohrozilo podpětí slabých článků. Je dobré zvážit, kam pojedu a kolik cca spotřebuji kapacity a podle toho nabíjet. Plné nabití kapacity stejně občas při provozu potřebuješ. Tohle ale nebudou výrobci radit klientům. Prostě nabij, jezdi a až přijedeš, tak raději hned zase nabij do "zelené" kontrolky... Multimetr si samozřejmě může koupi každý, 95% to však neřeší. Navíc musíš měřit také A, a to už je zásah do drátů. A pak, to u toho budou sedět, aby to včas vypnul:-)? Absolutně nereálné. Těch cca 5% si najde jiné informace, než rady výrobců..
Kolo je na ježdění a ne abych seděl u nabíječky a počítal %, kapacity a nabíjecí cykly.
Ono se tím u nabíječek elektrokol ani vesměs nepočítá a skutečně je blbost u toho sedět a něco hlídat. Výjimkou je tohle... http://www.ebikes.ca/product-info/cycle...
Tak, krocan létající to celkem vystihl, Robikl by nám měl vysvětlit, když už teda bych chtěl snížit úroveň nabití, JAK a ČÍM to má uživatel udělat ?
Jde o to, že to nejde se sériovou nabíječkou, protože ta má koncové napětí 42V a pokud ji sundám dřív, tak nedojde ke koncové fázi nabíjení konstantním napětím. Tím si rozbalancuji časem baterku.
Uživatel by si musel opatřit nabíječku která bude mít konec na třeba 40,5 V , nebo tu původní předělat.
A případně si na pohonu nechat upravit spodní limit (vypnutí pohonu z důvodu vybití) z obvyklých 31V na třeba 33V. To se dá u seriovek udělat přenastavením displeje nejjednodušeji, případně řídící jednotky, oboje u asi u výrobce ( u nás třeba displeje umím, ale jednotky ne, musel bych nechat pozměnit SW a nahrát to tam)
Pokud bych to udělal tak jak to někteří zdejší kolegové radí pak bych z 15Ah baterie rázem udělal jen 10Ah.
Nabijet na 80% a končit na 20% je fakt holý nesmysl a běžný uživatel bez pořádného měření ani tohle nemá šanci dodržet.
Tudiž, Robikl by měl říci jak toho běžný uživatel má dosáhnout.
Pokud to neví tak je to jen bouře ve sklenici vody.
V tom je kus pravdy, někteří majitelé Nissanu Leaf doporučují nabíjet, alespon občas(jednou týdně) na "100procent", aby se dorovnaly články a v dalších dnech někdo nabíjí na méně. Zároven pak u toho pozurují "navýšení" kapacity - dorovnané články jsou stejně nabité a nemusí se tak ukončit nabíjení předčasně podle nejsilnějšího článku a nemusí se ukončit jízda(vybíjení) dříve podle nejslabšího článku.
Myslím, že ideál je tedy občas nabít na "100procent", ale jinak dobíjet např jen na "90proc". Tady prostě záleží na konkrétní nabíječce, jaké napětí považuje za 100procent.
Jo myslím, že to tak je a že majitelé Nissanu Leaf tomu rozumí. Celkem tenhle přístup odpovídá i tomu, co doporučuje Tesla. U elektromobilu je cena baterky docela citelná položka, tak je dobře se o to umět starat. Vyměňovat drahou baterku za dva nebo tři roky by bylo nemilé.
Spadni na zem, tady je řeč o bateriích na elektrokola. Majitelé e-kola nejsou vybavení takovou elektronikou jako majitelé nissanu a nedokáži odhadnou kde je 80-90% nabití, neví kdy je v baterií jen 20%.
Ma na dspleji nějaké čárky či barevné diody které měří prd.
Laický uživatel už vůbec ani netuší o čem je řeč.
Používá to co mu obchodník prodá a nešťourá se v ničem. Užívá to v souladu s doporučením výrobce či prodejce a neřeší kraviny jako my.
Každý podle svých možností, schopností a potřeb. Laický uživatel je odsouzen k dvouleté obměně baterií. Nechci být laickým uživatelem a nehodlám touto cestou jít. Do rámu jsem baterky pro jistotu zapěnil , trochu jsem to přehnal, že je mohu vyměnit jen vysekání majzlem. Takže je pro mě stěžejní, aby vydržely co nejdýl, alespon ty 2-3roky, než klesnou ceny elektroaut a přejdu na e-auto.
Na hlídání úrovně nabití není přece třeba složitá elektronika, lze to jednoduše určit podle napětí na článku. Viz např. http://teslabike.sk/ako-predlzit-zivotnost... je pěkná 3.tabulka.
Osobně chci pohotovostně nabíjet (a udržovat) napětí na 3,8-3,9V(ve stavu nad 3,9V má údajně docházet k slabé trvalé degradaci). Tepre před delší jízdou to hodím na nabíječku a dobiju během půlhodiny na 4,15V(cca 95proc). Moje nabíječka má mít uvnitř trimr, kterým se nastavuje koncové napětí, pokud k němu paralelně připojím odpor s venku umístěným spínačem, budu moci nabíječku přepínat mezi např. 3,9V a 4,15V.
Za 2-3 roky klesnou ceny elektroaut? Spíš nám všem klesne čelist.
Tak o tom vůbec nepochybuju. Stejně jak to bylo s fotovoltaikou, tam masovost srazila ceny na desetinu. Do konce tohoto roku jakmile bude uveden na trh Leaf s 30kWh baterkou čekám, že poklesnou ceny starších ojetých verzí. V prvních letech tedy možná se budou výrobci snažit držet cenu na stejné výši, aby se jim vrátily náklady na vývoj, ale budou muset přidávat kapacity aku a tím zvyšovat dojezd.
Budeš tedy ale nabíjet každý článek zvlášť??
Nebo jak zajistíš kontrolu že v souhrnu nemáš chybu, tedy že třeba jeden nemá méně a druhý zase o to více?
To je sice možné, já taky kdysi používal na starší baterky dva komunikující balancery od MGM Compro které uměly 2x5 článků, přes servisní konektor napřímo po odpojení BMS, ale to je z uživatelského pohledu mimo mísu, pokud chce někdo jezdit, ne si hrát.
A jak moc si myslíš, že se to během jednoho částečného nabití rozhodí? Minimálně. Myslím, si, že když jedeš na výlet a nabíjíš v hospodě, tak taky nečekáš tři hodiny, ale za hodinu pokračuješ. A samozřejmě se nic nestane. Pokud uděláš několik částečných nabití a pak to jednou za čas necháš nabít na 100%, aby se ti to srovnalo, tak není žádný problém. Můžeš balancovat třeba jen jednou týdně a bohatě stačí.
Robikl:
Jak moc se to rozhodí nevím, záleží na momentálním stavu, opotřebení, teplotě, způsobu vybití (proud). Můžeš se domnívat, nebo články změřit jednotlivě. Proto to nepovažuju za vhodný, když nevím co se děje uvnitř dělat nějaké takové pokusy.
Ale hlavně, tady se nebavíme o dobíjení cestou, ale o dobíjení trvale na menší napětí. V tom případě ale je NUTNÉ aby články byly srovnané, protože jakmile uskladníš rozházenou baterku, tak máš zaděláno na repas... Úroveň samovybíjení totiž v takovém případě násobně stoupá a velmi rychle by se ti některý článek mohl dostat pod limit a jít do kytek (stačí dva až tři týdny).
Dále v tomto módu skladování by měla být odpojená BMS, aby se vyloučil i sebemenší odběr a obvod byl rozpojený, což s připojenou BMS není (indikace , nabíjecí obvod atd.).
Pozor, musíš monitorovat napětí na každém jednom článku! - i při nabíjení i při vybíjení...
To je blbost jak brno:-)
Monitorují se sady článků nikoliv jednotlivé kusy.
Jednotlivé kusy článků se monitorují do sestavy 12S1P pokud je 12S2P už to možné není.
Musel by jsi je rozdělit na 12S1P a pak by to šlo.
Baterie na elektrokolo je většinou sestava 10S5P a více a tak se monitoruje 5 a více článků v serii.
Ono to není až tak úplně moje dílo. Po mechanické stránce mi kolo dával dohromady Leoš Novák.
Do kupy si dávám pouze elektrickou část, baterky mám zatím ve spodním rámu navolno, v horním jsem konce zapěnil, aby se mi nevysypaly z rámu.
Chlapi, jde o to o jakých těch 100procent vlastně jde - je to relativní pojem. Můžu prohlásit, že 100procent je napětí na aku 4,1 nebo taky 4,2V
Například u Nissanu Leaf se s nabíjením končí na cca 95procentech(co je těch 100procent, že :-). U prvních verzí měli režim nabíjení na 80procent, ten ale u novějších verzí zrušili. To že se balancuje v průběhu celého nabíjení má hlavně vliv na velikost balančních proudů - stačí pak maličké proudy v desítkách mA. Myslím že důležité je nepřekračovat s nějakou rezervou max.napětí na článcích a např. místo doporučovaných 4,2V končit na 4,1V(nebo 4,145) - rozdíl nevyužité kapacity je pak jen pár procent, ale očekával bych rapidní nárust životnosti.
Dál bude asi dobré, kdykoliv to jde nabíjet aku, tedy dělat co nejmělčí cykly.
A jak to prosím neuživatel nissanu odhadne kolego? Na nabíječce má jednu nebo dvě diody, zasvíti zelená, vypne. On nevídí nikde jaké je tam napětí, tak jak to má ukončit když to nevidi?
Rada ať si koupí měřák je k prdu protože 80letá babka s tím neumí zacházet, někdy i mnohem mladší člověk.
Dokud na nabíječkách nebude zobrazovač napětí a potažmo i na bateri jsou tyhle odborné rady fakt na hov....
O těchto věcech se můžeme bavit a dohadovat mezi těmi co tomu kapku rozumí ne s laikem.
A ještě k Bobbobovu závěru bych doplnil, že právě naopak děláme vše pro to, aby uživatel nemusel nic... jen dát večír do zásuvky.
-Většina z těch lidí chce jet do kopce, do práce, na vejlet. Nestarat se pokud možno o nic, kolo slouží jim, ne aby skákali kolem kola.
Ale potom nemají o čem diskutovat. Nuda :-)
Zato jezdí a neřeší krávoviny jestli mně baterie vydrží o tři cykly více:-)
K čemu jsou takové řeči, když víš, že to není pravda? Bavíme se třeba i o násobcích počtu cyklů.
Které ještě nikdo neprokázal vše je to jen z teoretických výpočtů:-)
Měření kapacity pro cykly existují, byť to proběhlo na zařízení v laboratoři.
Jo tomu věřím ale my nežijem a ani nejezdíme v laboratorních podnínkách.
Jsou dva typy elektrokolařů . Větší skupina řeší jen ježdění a pokud možno bez starotí, vezmou brašny a hurá ven. Nebo řeší nějaký to dojíždění a podobně.
A pak je menší skupina, která řeší hlavně stavění a vymejšlení, dá se říct že na tom jezdí hlavně proto, aby vyzkoušeli co postavili a ještě než dojedou dom, tak už vymýšlí jak to zase zejtra kuchnou a co tam vylepší...
Pro mě je zábavnější ta druhá skupina, to jo, ale v praxi se setkávám hlavně s tou první. Je to samozřejmě daný zaměřením našich kol.
Ale právě u té první skupiny mám ověřeno, že méně je někdy více. Většinou se jim viditelně uleví, když jim řeknu že stačí aby prostě po příjezdu hodili baterku nabíjet do rána a v půlce zimy ji případně donesli na pár dní k nám nebo prodejci na údržbu ( dáme dva cykly, test a je to).
Mám z praxe vyzkoušené, že kdo jezdí pravidelně, nemá žádný problém. Většinou se ukáže až po hodně km, že mu chrastí ložiska.
Kdo nejezdí, je každou chvíli v presu s baterkou a je houby platný cokoliv.
Statisticky nejvíc reklamací mám na kola s nájezdem kolem 600 km za období rok až rok a půl od zakoupení. Baterky co mají cca 10 cyklů za rok. Naopak kola s najetými 10 tisíc km se vyskytují jen když mají před koncem záruky a lidi chtějí kontrolu, případně když urazí displej a podobně. Baterky z takových kol mají většinou hodně ošuntělej kastlík, ale na testu dávají lepší výsledek než nový kusy ve skladu.
Repase řešíme v E-pohonu, podle mě není v CZ jiná firma která umí repasovat baterky na elektrokola ve srovnatelné kvalitě. Jejich letitá zkušenost s výkonnými pohony je znát.
Cycle Satiator od ebikes.ca tohle řeší zcela komfortně.
Fakt hezké ale český běžný zákazník si to nekoupí, proč taky že?
Navíc laik by si to ani nenastavil.
Nesmíš si stále myslet že jsme jen my a ostatní se podřídí tomu co si tu plkáme:-)
V 95% je to přesně tak jak to píše e-totem.
Těch zbývajících 5% řeší kravoviny.
To je jak s tím nabíjením mobilu co jsi mně dopručil, hezké na oko, ovšem cena za tak prostou věc značně přemrštěna. Ja to vyřeši za asi 150Kč.
Koukám že jsi přes ty batérie. Tak špekuluji nad tím jak je možné že displej od motoru Bafang mi ukazuje ještě 2-3 čárečky z 5 ale na baterii mi nesvítí ani jedna ze tří zelených diod, ale pouze červená. Tak po ujetí 83 km dle displeje bych měl být v polovině kapacity batérie ale podle diod přímo na samotné batérií jsem skoro na nule.
Tak nevím čemu věřit:-(
Ani jednomu ja věřím watmetru a vím na čem sem.ty diody jsou celkem k hovnu.
Raději bych chtěl věřit displeji, ten hlásí pro mě lepší hodnoty:-)))
Ale tak co vychází lépe dle tvého měření, co je přesnější popř. jaké máš poznatky?
kup si toto je to levné a spolehlivé měří to w ,wh,ah ,v ,max a ,min v ,teplotu, max teplotu
je to jak palubní počitač v autě.odzkoušíš si kolok ma baterie kapacitu a pak přesně víš kolik ti zbyva.jedinečná věc.čarky ukazuji napětí a zaleží na jaké napětí jsou nastaveny mužeš mít baterii vycuclou na 90% ,ale napětí ti jak zastavíš vzroste a tváří se ti to jako by byla ještě v cajku a je ve skutečnosti vyštavená.Boob by ti moh výprávět.
Ono na displeji je to dělano univerzalně pro všechny druhy baterek od olova přes lifepo po liion akaždá ma jinou vybíjecí křivku .Takže tak. Pokud chceš aby ti to na displeji ukazovalo správně musiš si pořídit Bosch neboYamahu ti to mají vyladěno.
Jo,jo. Většina diodových měřáků na řidítkách je dělaná na nižší napětí lion aku a třeba LIFEPO to vůbec neindikuje. Pořád svítí zelená a až těsně před vybitím blikne i žlutá.
Bohužel jak už napsal kolega ani jedno není přesné.
Tak že východisko je pořádné měřeni (cena je ovšem až 3500Kč) nebo jen tápat a odhadovat.
Šikovnému kutilovi postačí i multimetr. Nebo digitální měřák napětí.
JYX85-100V
panelmetr digitální, LCD podsvícený display, 3.5 místa, max. 99.9VDC, napáj 8-12V DC i AC / 12mA, 70 x 41mm
http://www.ezk.cz/e-shop/select.php?skupina=278...
Nevýhoda je napájení 8-12V ale stačí na to i 9V baterie.
Tak mě to ukazuje někdy shodně na LCD i na baterii a někdy je tam jeden dílek rozdíl. Ale spíš věřím displeji...tam už jsem jednou šel na nulu a začalo to upozorňovat myslím pípáním (už to nevím přesně, bylo to už dřív a jen jednou), a tak si myslím že ten signál vyšle nějaký ochranný obvod z baterie...
Na baterii je to víceméně hodně přesné, věř baterii.
Pokud jde o sadu co máš, je to samozřejmě dané tím, že k tomu není určená baterie a displej není naladěný na baterii, takže to nikdy nebude ukazovat správně, pokud si to nedonastavíš.
Nastavení je jednoduché, pokud máš obslužný SW k displeji, pro ty jednotlivé dílky se dá nastavit kdy má zhasnout, tedy na jakém napětí.
Musí se to nastavovat pro každý typ samostatně, jinak to takhle blbne. Kontaktuj prodejce, měl by ti to umět naladit.
Díky za info,teď jsem kolo konečně trochu prohnal po Brdech,ujel jsem 40km v kopcovitém terénu(přes hřeben a zase zpátky-Mníšek-Řevnice-Mníšek),při návratu jsem měl na displeji jednu-dvě čárky,na LED indikátoru na baterce http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... svítila po stisknutí kontrolního tlačítka už jen poslední ledka-červená(Jsou tam tři zelené a jedna červená).Hned jsem to dal na nabíječku,dodávají k tomu takovou černou plastovou 2A nabíječku bez větráčku(vypadá asi jako 2x větší zdroj k notebooku),při nabíjení je ta nabíječka dost horká,baterka zůstala studená.Tak snad jsem to moc "neždímal",když jsem se dostal až na poslední čárku?Počítám,že je tam nějaká ochrana,která by měla baterku odpojit při vybití?K odpojení nedošlo,dojel jsem v pohodě,ani v největších kopcích se motor nepřehříval,byl na omak "příjemně" teplý-odhadem cca 40°C.
BMS to odpojí.Akorát si nejsem jistý tou červenou diodou.Ta asi svítí až do konce,pochybuji,že zhasne.
No dojel jsem v pohodě,žádného odpojení jsem si nevšiml,a to jsem ještě kousek před cílem používal přípomoc do menšího kopce.Nicméně asi radši nebudu jezdit úplně až do odpojení,myslím že to konečné odpojení BMS je taková "poslední ochrana před zničením"?Takže je asi lépe nečekat až na to vypnutí a dát dobíjet když už svítí ta poslední LEDka? Jen to dobíjení na 80% je asi složitější zajistit,ta dodávaná nabíječka prostě jen svítí červeně a při nabití začne svítit zeleně,neumožňuje žádnou regulaci.Tak asi jen mít připojený volmetr a vypnout dřív? K tomu konektoru co se spojuje baterka s motorem by se asi dal připojit voltmetr,možná by nebylo špatné mít na řídítkach ještě malý displej,co ukazuje napětí na baterce-dělá se něco takového?Nemyslím klasický multimetr s přepínáním rozsahů,ale spíš jen malý jednoúčelový voltmetr do 60V,jak se dělají klasické ručičkové voltmetry do panelů,tak jestli není něco podobného v digitální verzi?
Digitální voltmetr do 99.9V
http://robotstore.cz/obchod/voltmetry/digitalni...
http://www.prudel.cz/unishop/eshop/16-1-Elektro...
Nevýhoda dalšího napájení:-)
Přesně to mě napadlo,když jsem na to koukal.Bez napájení tam mají jen do 30V.Nevíte o něčem bez napájení do 60V
http://www.emo.cz/z96739-mo-wattmetr
http://www.rcm-modely.cz/dc-wattmetr-pelikan
http://www.rc-levneji.cz/prislusenstvi-pro-rc...
Taky zajímavé řešení,sice dražší,ale zase se člověk dozví i proud a výkon :-)Asi ten třetí by stačil,je do 60V ( ten druhý jen do 50V,to by bylo třeba při nabíjení málo )
Osobně bych každému kdo má elektrokolo dopručil cycleanalyst (CA)
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Je to ovšem pálka ale zato mám veškeré detailní informace o elektronice e-kola.
Nebo nová verze
http://www.ebikes.ca/product-info/cycle-analyst...
Já ho mám na kole taky a další extra napájeni nepotřebuji,akorát jsem přidělal jeden napájecí vodič pro ten voltmetru na baterku ke třetímu článku od MÍNUSU 48V a to je to napájení +10V k tomu voltmetru.
No na to můžu zapomenout,protože mám baterku v pouzdře do rámu a lézt do ní dva roky nemůžu,protože je v záruce...
Tohle bych nedělal, akorát si rozbalancuješ celou aku. Jako DC-DC měnič napětí pro logiku 5V používám obyč.USB nabíječku(http://www.ebay.com/itm/EU-Plug-USB-AC-Power... funguje jistě už od 45V.
Tuhle mám od místního Vietnamce za 39 kč :-)
Jo, na ČR pěkná cena. Z ebaye to vychází ještě líp - na 25kč, akorát ta dodací doba - jeden měsíc:-(
Jinak, když to otevřeš tak vidíš, že to zpravidla neodpovídá bezpečnostním předpisům. Strana AC je těsně vedle DC, ale má být 4mm od sebe. Takže opatrně, at se pak neklepeš v rytmu 50Hz.
Jasně E-bay je to za 25kč naprosto bezpečné a super vyrobené,ale Vietnamec to má na prd a špatně vyrobené. 25kč + náklady na dopravu :-)
Právě, že ne. Popisoval jsem konstrukci toho z ebaye. Od toho větnamce je nemám, tak to ani nemůžu rozdělat - to dá rozum. Jinak z ebaye je doprava většinou zadarmo.
Já jsem kupoval tu samou baterii a dostal jsem k tomu nabíječku v hliníkovém obalu s větráčkem, který je velmi "příjemný" při nabíjení. Ještě že máme jeden pokoj po dětech volný..:-)) Včera jsem s ní najezdil 80km a po příjezdu mi svítily ještě dvě zelené diody. Jel jsem sice i nějaké kopce (Trnava - Podkopná Lhota, Držková - Rusava), ale velká část byly rovinky.
No tahle je sice tichounká,ale nevím,jak dlouho vydrží,při nabíjení je plast rozpálený,že na něm jde sotva udržet ruka:-(Klidně bych ji za tu hlučnou vyměnil,protože dobíjím buď na chatě v garáži,nebo v práci v oddělené místnosti,takže by mě ten hluk větráku nevadil.Kdybys měl třeba někdy cestu do Prahy,tak si je můžeme vyměnit :-)Jinak po rovinkách to asi ujede dost,ale ty kopce na Brdech jsou fakt "výživný",kolo muselo vézt mých 120kg+12kg mléka na nosiči,ten výlet na druhou stranu hřebene podnikám hlavně kvůli skvělému mléku za 15,-Kč z mlékomatu z místní farmy :-) Motor se o toho kopce ani moc nezahřál,odhadem tak 40°C,baterky vydržela v pohodě bez vypínání,ale byla už po návratu skoro prázdná.Dneska jsem jel do práce 26km,to jsem ten hřeben jel nahoru jen z jedné strany,kde to není tak vysoko,a dojel jsem s plným počtem indikačních LED :-)
Ještě tu nezaznělo že na životnost akumulatoru má zásadní vliv jakýma proudama je zatěžována. Například je jezdím tak abych se dostal pod 300W a ve výraznějších kopcích pod 500W a v prasáckých kopcích pod 600W Ale někdo jiný třeba ty samý kopce chce vyjet rychleji či na těžší převod a jede na 1000W nebo 2000W. Pak mu akumulator nevydrží tak dlouho. Cykly necykly.
Ano. U li-ion je třeba respektovat, co to je za články. Některé jsou v pohodě pro 2C jiné zvládnou při dobré životnosti 3C. Nicméně plná baterka pár sekund vyšší proud dá a vydrží bez nějakých následků. Ale nominální proud by měl být "přiměřený typu článků a kapacitě. Je dobré jít do větší kapacity. :)
Existuje nějaká lehčí(a nejspíše dražší) alternativa LIFEPO aku.Co se týká nabíjecích cyklů. Kam jde vývoj?
http://www.hybrid.cz/nova-baterie-s-zivotnosti...
Spadni na zem, pro baterie na elektrokola jsou úplně jiná kriteia než pro elektromobily.
Dostat ty samé články co cpou do elektromobilů na elektrokolo tak tady nic neřešíme a o ničem se nedohadujem.
No, teoreticky jde o stejné použití - trakce. A Nissan Leaf těch problémů se ztrátou kapacity měl celkem dost, spoustě lidem padaly kapacity po roce pod 70proc, ale to bylo díky extrémnímu teplu: https://translate.google.com/translate?depth=1...
Nakonec to vyřešili tím, že do nových verzí začli potichu dávat jiné baterky.
http://jablickar.cz/blizi-se-technologicka...
Ještě rada. Doporučuji vzít kapacitu alespoň rovnou nominálnímu proudu a lépe rovnou maximálnímu proudu. Je to dobře pro dobrou životnost aku. Především to platí pro články Samsung INR18650 29E (500 cyklů pro 1C, pokles kapacity na 70%). U článků 22P je sice rozumný počet cyklů i pro 2C (300 cyklů), ale je otázka, jestli není lepší problém s proudy řešit zakoupením větší kapacity článků s vyšší energetickou hustotou. Na to si musí samozřejmě každý odpovědět nejen s ohledem na max. proudy, ale i s ohledem na dojezd a výši svého konta.
Jen tak na okraj, u Šikuly mně udělali z těch článků Samsung SDI 22P (LiNiMnCoO2/NMC) 30A nominál a to jen pomoci BMS.
Moc to asi není košer, proto tuhle baterií používám jen pro jízdy po rovině s maximálním odběrem do 10A.
Sosat z toho 30A by bylo dost riskantní.
Podruhé už bych tuhle bateri nekoupil, nejsem s ní absolutně spokojen.
Za ty prachy bych měl 25Ah kapacity v lipolkách.
Byl to jen pokus abych se přesvědčil zda se kvalita zlepšila ale mám dojem že v tomto směru se pokrok nekoná.
Ale popsat důvody nespokojenosti by bylo lepší.
Jedním slovem, slabota, velký pokles napětí při odběru 20A to je ten největší důvod nespokojenosti. Na lipolkách když tomu zatnu na 30A tak to poklesne o 0,5-1V, u te lionky klidně o 5-7V. Ne lion už nikdy nééé.
V kopcích z lionky dostanu z kapacity 15Ah stěží 11-12Ah, po rovině dá těch 13-13,5Ah.
U lipolek je to jedno jestli jedeš rovinu nebo kopce.
Dále s poklesem napětí lionky na 35V už kelly nepustí více jak 6A u lipolky to neudělá.
Asi ty Li-Pol jsou pro vysoké proudy nepřekonatelné. Pokud by to tak nebylo, tak by modeláři nepoužívali Li-Pol, ale Li-Ion. Další cesta je mít baterii 30Ah pro proud 30A.
Myslím že některým nedostatkům by to nepomohlo.
A jaké nedostatky máš na mysli?
Třeba poklesnapětí při velkém odběru, omezení odběru při nižším napětí.
Jak píšeš, tak pokles napětí je spojen s větším proudem, ale jde o to, jaký násobek C to je. Tedy pokud by byla dostatečná kapacita třeba 30Ah a odebíralo se jen 30A, tak je to proud 1C, což by snad mělo být o.k. bez většího poklesu napětí. Ale nemám tu moji baterku ještě moc otestovanou. Zkouším zatím na tříkolce, kde je odběr 14 možná max. 15A. Takže mám odběr jen něco přes 0,7C, takže to vlastně ani nemá moc nárok zlobit. :)
...díky za vaše mnohé podnětné reakce. Zatím to vypadá, že nejlepším řešením by spec. pro mě bylo nechat si postavit baterii na bázi LFP4, jelikož celkem běžně jezdím s odběry 30A a víc. Problém je, alespoň co jsem se prozatím ptal, že s těmito články se u nás nikdo do sestavování ani do repasí zrovna nehrne.
Byly by snad nějaké návrhy a třeba i z vašeho okolí???
Kolik Ah by měla ta aku mít? Podle mě ti seataví aku i E-pohon . Nebo jiní http://eskutr.cz/cs/8-baterie?p=2
Asi tak. Sám bych pro silné ebike taky šel buď do LiFePo4 (Headway) nebo modelářských Li-Pol, jak radí Bobbob. Oboje má svoje pro a proti. Do Li-Ion bych šel jen pokud bych sestavoval baterku s kapacitou 30Ah a bral z ní jmenovitý proud 30A a maximální tak 45A. Sice by to fungovalo i pro kapacitu 20Ah, ale nevěřím, že by to mělo slušnou životnost. Sice články Samsung 29E mají uveden max odběr 3C, ale cykly mají uvedeny pro 1C. A na nějaké rychlodobíjení bys musel rovnou zapomenout. Takže pro tebe doopravdy LiFePo4 nebo modelářská Li-Pol. LiFePo4 bude mít skvělou životnost, nebude jí tolik vadit zima a velice těžko se ti podaří aby začala hořet. Li-Pol bude lehčí, odejde dřív a stačí jí málo, aby začala hořet (viz videa na youtube :)). Nicméně pokud bych uvažoval o kapacitě 15Ah a více, tak s ohledem na váhu bych asi přeci jen šel do těch modelářských. Jen bych si k tomu koupil pro jistotu požární hlásič. :) To říkám beze srandy. Žádný výrobce elektromobilu si to do auta nedovolí dát. Ale borci na speciálních silných elektrokolech s výkony nad 2kW to používají docela hodně.
Pro mě LIFEPO končí na 12Ah. I s obalem ta aku váží 6,5 kila a to už je na nosiči hodně. Musel jsem vyztužit spodní uchycení nosiče,protože se to kroutilo.
Máš nějaký divný nosič:-)
Můj má nosnost 25Kg, bežné jsou pro nosnost 15kg.
A zase jen strašení jak lipolky hoří, prdlajs pokud se k nim budeš chovat jak máš.
Zajímavé že na netu je i lifepo jak hoří a doma mně hořela lionka.
Čili za jistých okolností může hořet kterákoliv z nich.
Hlavně že lipolky jsou v tabletech a telefonech což výrobcům zřejmě nevadí že údajně hoří.
Asi začnu všechny mobily a tablety zavírat do ocelových krabic:-))
To není strašení, ale realita. :-) Proč si myslíš, že se prodávají safe pytlíky pro skladování a nabíjení? Těžko můžeš srovnávat bezpečnost Li-pol a LiFePo4.
Vzhledem k ceně těchto pytlíků si myslím že jde spíš o obchod, než o nějakou extra ochranu. Lipolky používám už pár roků v modelech a to s pořádnou kapacitou, ale ještě jsem s nimi problém nikdy neměl. Dokonce nevím ani o nikom v mém okolí. A to se mi je už párkrát podařilo i skratnout...sice na zlomek sekundy...ale nic se nestalo. Při normálním zacházení je pravděpodobnost hoření mizivá a nákup nějakých pytlíků jsou vyhozené peníze...
Jezdím autem 20 let a ještě jsem na zivu, tedy auto je bezpečne jako jízda na kole po málo frekventovane cyklostezce? Asi stejně pitomý argument.
žiju už dlouho a ještě jsem neumřel
Ja nesrovnávám ale tvrdím že všechny mohou za jistých okolností zahořet.
Kdyby byly lipolky tak nebezpečné jak to zveličuješ z odkoukaných videí kde to úmyslně poškodí aby to hořelo pak by to nikdy nedali do telefonu a tabletu.
A je to v drtivé většině těchto zařízení včetně foťáků.
Pokukuju na tuto http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/16-1... má ůplně stejnou hmotnost a rozměr jak moje Lifepo4 48v 12Ah.Stači ji prohodit a budu s druhou limn co jezdim na 48V 35Ah to by stálo za hřich 1680 Wh.Hlavně aby tu vzdálenost v km vydržela moje zadnice.Vlastně mohu použivat i stejnou nabiječku na obě 54,6V.
Nikoliv, nabíječku na lifepo4 nemůžeš použít na lionku.
Lifepo4 ma na článek max. napětí 3,65V kdežto lionka ma na článek max. 4,2V.
Myslel jsem nabiječku limn.
Chtěl bych se zeptat, mám baterii li-ion samsung 23,2 36V úplně fungl nová a nevím jestli ji hned nabít a nebo ji vyjezdit a až pak nabít.
Třeba u mobilů píšou že se má 3-5 vždy plně vybít a pak plně nabít v rámci formátování batérie a ještě po nabíjení nechat na nabíječce že tam stále teče nějaký malý proud.
Žádné formátováni není potřeba, nabij a jezdi tak aby jsi ji nevybil na úplné dno.
Rovněž u telefonu je to nesmysl jelikož jsou tam dnes již články lipol nebo lion.
I když vyjezdíš třeba jen polovinu tak ji klidně hned po jízdě nabij. Počítá se to jako půl cyklu.
Rozhodně bateri nenechávej vybitou u dna.
Díky. A mám baterií před 1.jízdou nabít i když je nabita od výroby?
Pokud je plná (42V) na výstupu, tak to není potřeba. Pokudje tam jen 40V nebo méně, tak bych ji nabil.
Úplně nová asi naplno nabita nebude, mělo by tam být jen 38V. Ale nevím od jakého je to prodejce a zda ji předtím nenabil.
Je to z e-pohony Šikula. Ale nevím jak zjistím kolik má nyní V. Nemám žádný měřák :-) Tak ji raději nabiju.
Na nabiječce by měly být dvě diody, pokud po zapojení baterie a zapnutí nabíječky do sítě budou obě svítit červeně je baterii nutno nabít.
Tak jsem zapojil nabíječku do batérie, pak do sítě a obě led svítí červeně a už tedy nabíjím. Mám nabíječku 4A s ventilátorem a ventilátor celkem hodně hučí.
Jo hučí, ja jsem si ho po záruce vyměnil za tichý:-)
A ještě by mě zajímalo, jestli má nějaký vliv dobíjení nabíječkou 4A a 2A?
Mám jednu starší s 2A bez ventilátoru zcela tichou a v e-pohonu mi poradil že mám koupit raději 4A at to nenabíjím 12 hod ale jen asi 6 hodin.
Když tak bych někdy chtěl zkusit tu starou nabíječku s 2A je taky na Li-ion, tak doufám že bude pasovat i na tu novou bateriíí, myslím tím různé hodnoty, koncovka pasuje, je to cinch.
Pokud má ta nabíječka stejné parametry jak ta nová (nabíjecí napětí na 36V baterie) pak je vhodné ji používat třeba na noční nabíjení.
A je jedno jakou kapacitu baterií tím dobijím. Mám jednu baterií 10 a novou 23,2. Jestli můžu vzít i tu starou nabíječku 2A kterou jsem nabíjel baterií 10 a nabíjet jí 23,2 baterií? Vše mám Li-ion 36V.
Jinak díky moc za rady :-)
Pokud nespěcháš, použij tu 2 A, je to v klidu, baterce to neškodí, spíš naopak
Tak nabíjení skončilo velice brzy po asi 30 min, kdy svítí i zelená kontrolka nabito, vypl se hned i ventilátor:-) Asi byla od výrobce hodně nabitá.
Taky mám od nich baterku. Řekl bych, že to po sestavení nabijí naplno, aby zkontrolovali, že to balancuje, a pak to na něčem vybijí a proměří, jestli to dává deklarovaný proud a pak to expedují. Nějaké skladovací napětí asi ani neřeší, protože předpokládají, že to uživatel bude hned používat.
Aku se má dobít a vystavit v obýváku. A nabíjet malým proudem . Aby dlouho vydržel. Nejlépe do smrti
Koukám, že ty jsi těžce v pohodě. :) Ale to je dobře. Alespoň někdo je.
Takové věci neřeším. Mám odolný aku,který nějaké to ždímání vydrží. Má pouze 12Ah a stále ujede maximálkou 33km na plný plyn. Ale jinak se mýlíš. Jsem v těžké depresi.
Magiku, tyvole, já mám nápad: Když to budeš naopak nabíjet v obýváku hoodně velkým proudem, tak ti třeba taky vydrží do smrti :D
Když se nabíjí nová baterie, tak prý při 1.nabíjení nedosahuje ještě plné kapacity, ta roste průběžně a až po 5-6 cyklech má konečně 100% uváděné kapacity.
Je to pravda, jak to vidíte vy popř. když jsem dobil poprvé na kolika % jsem asi tak zhruba byl?
Toto asi u před týdnem poskládané baterie není třeba brát v potaz. Takové upozornění platí třeba u nás nebo jiných výrobců, kteří vozí baterie z Asie už poskládané a v přepravním módu, čili na 70% se softwarově odpojenou BMS. Baterka se pak během několika prvních cyklů dobalancuje a chemicky ustálí, kapacita se lehce zvýší na instalované maximum. Může to být asi tak 15%.
Podobné chování nejspíš nastane i po zimní odstávce, kdy první 1-2 jízdy také mohou být kratší - navíc jak člověk není rozježděný tak i to tomu přispívá. Podobně ale i u nového kola je třeba si to osahat a zvyknout si, i tady většinou spotřeba klesá po několika stech km. Je to jedno s druhým, ale žádná věda.