48V je jednoznačně lepší z mnoha důvodů.
1) U 48V teče vždy menší proud při stejném mechanickém výkonu. Třeba na vyjetí nějakýho kopca potřebujete 400W. U motoru s 48V poteče proud:400W/48V=8,33A. zatímco u 36V motoru poteče proud:400W/36V=11,11A
Vidíme že u 48V teče skoro o 3A menší proud. Menší proud vytváří menší tepelný ztráty ve vinutí, vodičích i v akumulatoru. Tepelný ztráty rostou s čtvercem proudu. Takže každá ampera navíc je dost znát. Menší odběr proudu je šetrnější k akumulatoru.
A další podstatná věc v čem je 48V lepší. Máte dva akumulatory. Jeden na 48V a druhej na 36V. Oba mají stejnou kapacitu třeba 10Ah. Jenže kolo nejezdí na kapacitu ale na energii. A energie je kapacita akumulatoru krát napětí. Tzn 10Ah*48V=480Wh
10Ah*36V=360Wh
z toho plyne že v akumulatoru 48V je o třetinu více energie. Dojedete o třetinu dál.
Dále bych ještě chtěl zmínit, že jestli máte výkonnější motor třeba 750W místo slabšího 250W tak to neznamená, že ten silnější žere víc. Naopak ve skutečnosti žere o trošku méně. Těch 750W to je jen jmenovitá hodnota. Pokud jedete do kopečka kterej si žádá výkon 250W a máte motor 750W tak ten motor bude tvořit výkon zase těch 250W. Díky menšímu proudu budou menší ztráty a takže z akumulatoru si vezme méně energie než ten slabší motor. Výhoda toho 750W v tom daným kopcu je třeba to, že ho můžete vyjet rychleji než ten slabší motor 250W. Pak ale ten motor už generuje větší výkon než 250W. Třeba dvakrát tolik 500W. ale zase ten kopec vyjedete 2x rychleji. Spotřebovaná energie bude jen o trošku větší než při té pomalé jízdě. (Kvůli vyššímu proudu se vygeneruje více tepla) Kromě toho ten silnější motor 750W vyjede i kopce které už 250W nezvládá. Toto srovnání motorů platilo pro případ, že mají stejný převod. Pokud chcete s 250W motorem vyjet kopec, který nevyjedete tak potřebujete lehčí převod. Ten si ale můžete dát i na silnějších motorech. Takže platí, že čím vyšší napětí a čím vyšší výkon motoru a čím větší rozsah převodů, tím lépe.
Ano,to je důvod,proč se na přenos el.energie používá vysoké a velmi vysoké napětí.Sice jsou tam ztráty při transformování,ale při dálkovém přenosu se ty ztráty dorovnají možností přenosu většího výkonu při menším průřezu vodičů. Takže pro elektrokola je lepší 48V než 36V,při stejném výkonu o třetinu menší proud,nebo naopak při stejném proudu o třetinu vyšší výkon.Proto jsou ty silnější motory vyrobeny na vyšší napětí.
A ještě radši dodám, že kdyby se někdo rozhodl že si na motor určen pro 48V pustil 72V ze dvou seriově zapojených 36V akumulatorů, tak nevím jestli by to přežila řídicí jednotka. Pokud na to není dimenzovaná tak bych to nedělal. Motor na to taky není dimenzován. při rozjezdu ze stoje bez šlapání by dostal pořádnou proudovou ránu.
Do cyclona to běžně pouštějí (72V):-)
No to je tedy objev:-)
Ale vážně, né každý má na mnohem dražší bateri 48V, ne káždému se zamlouvá její velikost a váha.
Standard je 36V i přes nesporné výhody 48V.
Navíc ono těch silných motoru u nás ani moc nejezdí.
Pro běžná e-kola s motory 250-500W je levná lehká a malá baterie nejvhodnější.
Na středové až do výkonu 750W bohatě stačí i těch 36V (nemám na mysli bafanga) ověřeno praxi.
Tak na tom, že o třetinu větší a těžší baterka má o třetinu více energie není zase tak moc výhodného.