Tak jsem po 3000km dojezdil. Výkon baterie klesal, až umřela úplně. Zajímalo mě, kde je problém, tak jsem ji kuchnul. A hned si všiml jednoho nafouknutého článku. Nová baterka stojí kolem deseti, tak jsem něco na netu početl a rozhodl se nový článek za 500Kč koupit a vyměnit. Bohužel v baterce nejsou články nijak označené, šel jsem tedy podle rozměrů a parametrů - a našel jsem velice podobný:http://eskutr.cz/cs/wina/347-wina-lifepo4-32v... Má sice o něco málo menší napětí a o 2 m větší rozměr a hlavně je to li-po4 místo li-pol, říkal jsem si, že za pokus to stojí. Vím, že mě nová baterka stejně nemine, vím i to, že jsem si to udělal sám podbitím (což jsem se dozvěděl až dodatečně, že to vadí), články jsem tedy vyměnil.
Výsledek? Baterka jako celek se chytla, hlásila i plný stav. Tak jsem ji protáhl po kopcích na plný výkon - dojezd je asi na 1/2 nové baterie, indikátor na baterce hlásil po chvilce vybito, indikátor na řídítkách skoro celou dobu nabito. Vybití podle řídítkového ukazatele bylo celkem rychlé - ze tří čárek nula.
Co dál? Mám to s tím takhle chvilku vydržet, nebo se mám pokusit vyměnit všechny články? (poloviční cena oproti nové baterce). Co na to elektronika baterie? Neriskuju třeba požár při nabíjení?
Chybami se člověk učí! Příště se k nové baterce budu chovat o hodně lépe :)
Díky za všechny názory a podobné zkušenosti.
Na fotce kuchnutá baterka
Baterie ti nevydrží ,protože jsi namíchal kompot nemužeš mezi li-ion dát lifepo4. Jednak ma nižší napětí 3,6v oproti 4,2v a bms je děláno na 4,2v a vybití cca 3v pro liion a lifepo4 se vybíji až k 2,5v což už ti ve 3v vypne bms a navíc baterku přebijíš 3,6 na 4,2 což je nepřipustné.Radim nepouštět se do velkých akci pokud tomu nerozumíš.
Díky, je mi to jasné, ale li-pol není k sehnání.
Když není k sehnání tak tam nemůžeš dát co se ti šikne. Pokus se domluvit spíše stím kdo ti ji prodal. Nějak se mně nechce věřit že by prodejce neuvedl ve faktuře co ti vlastně prodal.
O lipolce bych dost pochyboval. Vypadá to spíše na lifepo4 a ty k sehnání jsou.
A když nemáte majonézu, vražte tam hořčici, a když nemáte hořčici, vražte tam kečup, a když nemáte kečup.....
Jo,jo dělá to přesně jak Babica:-)
e-totem na webu nemá ani náhradní baterky, natož články, nechtělo se mi po 3000 km dávat 10 000 za novou baterku, no :-)
Takto vypadají lifepo4 články
https://www.google.cz/search?q=li+pol+%C4%8Dl...
A takto výkonové lipol
https://www.google.cz/search?q=li+pol+%C4%8Dl...
Jasný, v baterce je puvodně li-pol, jenže jak říkám, článek není k sehnání, tak si myslím, že bych to chvilku mohl takhle vydržet - než odejdou i ostatní články - a pak nová baterka
Možná by ti mohl pomoci pan Šikula z e-pohonu z Tišnova. To jméno mu fakt sedí, a v tomhle se dost vyzná.
Mohlo by to vyjít levněji, když vymění pár článků.
Nemůžeš spojovat lipolku z lifepo4. Lipolka má mezní hodnoty 4,2V max a 3,4V min. kdežto lifepo4 má 3,65V max a 2,7V min.
Tak že při nabíjení je článek lifepo4 dost přebíjen a může hrozit exploze.
Z obrázku to ale na lipolky nevypadá.
Kolik tam máš článků a jaká je celková kapacita baterie? Kolik to má celkové napětí?
Originály jsou asi fakt ty li-pol, naměřil jsem 4,2 (čínský měřák), ta nová dává opravdu míň, ale zase když to je zapojený v sérii, tak by to nemělo vadit, tak si každý článek při nabíjení vezme kolik potřebuje ne? Jasbý, že kdyby všechny byly li-po4 tak to asi nepůjde. No, chtěl jsem dál jezdit a nechtěl dávat za novou baterku desítku :-) Zkusím nakontaktovat p. Šikulu, mám to skoro za kopcem :-)
Ahoj, články jsou od Phylion, je to docela renomovaný výrobce, podle mě hojně používaný. Není problém to sehnat, ale bohužel, oprava formou výměny článku je téměř vyloučená, jedině vyměnit celý blok. Bohužel, tyto články jsou velmi náročné na balancování a pokud možno absolutní shodu parametrů článků ve společném bloku. Proto ani výrobce článků není schopen zajistit jednotlivé články na úspěšnou výměnu. Dodají sice blízkou šarži, když bude třeba, ale pokud tam je jiné datum, je to stejně rozdíl, protože jak baterie stárne, parametry se mění.
Články z vyřazených baterií v pořádku jsou tu, určené k likvidaci. Většinou jsou OK, ale z výše uvedených důvodů je nejde nijak použít (u nás). Jedině modelářům se hodí, protože je používají samostatně, nebo aspoň dobíjejí samostatně.
Tak pak místo e-totem volat e-pohon a Šikulu.
Právě proto, že dokáží opravit každý šrot a nežvaní o složitém blancováni, ti kluci z Tišnova jsou na trhu dost úspéšní.
Reklamovat něco v Číně je skoro nemožné, přitom se to pořád sype, a tak se to museli naučit opravovat sami.
Vy jste už ti "moderní" prodejci, kteří když kape kohoutek, místo těsnění vymění celou vodovodný baterii, ptotože těsnící kroužek, ačkoliv má stejné parametry, je určen do jiné, "tak nemůžete převzít záruku" že, ačkoliv stejným u vás bude fungovat.
Hele, Jindro, to jsou kecy... Klidně ti dám pár baterek a předveď se. Nebo dodej někoho, kdo nahradí jeden článek z deseti v Li-Po baterce rok ježděný a dá na to záruku aspoň na rok. Vyseknu ti poklonu před celým Na kole. A ten dotyčnej bude mít od nás kšeft.
Čekám tvoje na návrhy, baterky ti do Prahy dodám...
Díky, konečně je mi to vysvětleno - je fakt, že jsem se pustil do něčeho, čemu nerozumím a že si za vadu můžu sám - proto jsem ani e-totem nekontaktoval a nepožadoval opravu. Teď už vím, že to není vůbec sranda takovou baterii vůbec postavit. MOžná by to chtělo na stránkách prodejce důraznější info jak předejít problémům a jak se to pak nedá řešit. Já teď jezdím - když už jsem to polepil. Uvědomuju si problémy, proto nabíjím s dohledem - a když by to odešlo, nic se neděje (baterka už byla jednou mrtvá), ale myslím, že by to mělo být v pohodě, tak jako klesnul výkon na polovinu, i nabíjení se zkrátilo asi na dvě hodiny. Chybama se člověk učí :-)
dobrý,chcel by som sa opýtať na radu ohľadne výmeny v tomto bicykli.Videl som ,že ste poradili kolegovi tak skúsim aj ja požiadat o radu.Mám veľmi slabú baterku a chcel by som vymeniť original baterku za klasické 18650 40kusov,môžem odpojiť starú baterku od plosakov,lebo na strane konektorov je nejaký obvod (BMS je na opačnej strane pri led)či to neni nejaká forma imobilizeru a nemusel by som bicykel oživiť.Je možne vymeniť tieto baterky?ďakujem pekne za odpoveď.Peter
Jestli jsi z Prahy zkus http://www.avacom.cz/ , živí se stavěním a opravováním baterií.
Dobry den.
Mam jiny nazor na pouziti pouzite liPol (hodne clanku)+nove LiFePO4 clanku (1 clanek).
Spravne rozumim, ze baterie je stara, kazdy LiPol clanek ma asi 7-8Ah. LiFePO4 je novy - ma vetsi kapacitu (10Ah).
Pokud spojite nabity LiPol (4.2V)+nabity LiFePO4(3.6V) - a pak pripojite BMS, tak by to melo fungovat dobre.
Pri vybijeni LiPol budou mit 3V drive nez LiFePO4 bude mit 3v, protoze maji mensi kapacitu! Tak tim ne skazite LiFePO4 baterie.
Pri nabijeni melo dojit k chybe, vsichny LiPol se nabiji drive nez LiFePO4, pak pujde balancovani proudem 100mA - ale ono neskonci nikde, a LiFePO4 nebude pribita. Zadny problem pro baterie.
Neni to super, ale je lepe nez vyhodit baterie.
Jeste muzu nabidnout pridat k nejslabsim LiPol clankum 1-2 Liion 18650.
Právě že při balancování se ten článek lifepo4 zničí, protože ho nic nechrání v překročení maximálního napětí.
Pokud mluvim o 1 clanku LiFePO4 v LiPol baterie, tak standartni nabijecka ho neznici!
Co bude, kdyz napeti baterie bude (9*4.2+1x3.3)V=41.1, jen 0.9V pod limitem? Proud uz bude malym (100mA), BMS bude pracovat na 9 LiPol clanku s 4.2V. LiFePO4 bude mit alespon 2Ah(10Ah-8Ah) na dobijeni. Tak minimalne na 20h nic se nestane s LiFePO4 baterie.
4.2V taki neznici LiFePO4 baterie, pokud hned nabijeni se zastavi.
Je to zajimava otazka a nabidka na pokus, jde li znicit 10Ah baterie proudem 100mA, 0.01C.
Ja myslim, ze to nejde.
Na sve baterie (15-20Ah) zkusil nabit 400mA proudem trvale - tak napeti nikde neslo nad 3.8V, a hned slo do 3.6 po vypnuti proudu.
Podle mne to zničíš i malým proudem, protože napětí na článku poroste, pokud k tomu není správná bms se s právným balančním napětím. Teoreticky by šlo na ten LiFePo4 dát samostatné balancování... http://www.i4wifi.cz/Baterie-a-nabijeni/Cell... . Pak to sice nebude dokonalé, ale lepší než bez toho.
Ja bych rekl, ze maly proud 0.01C neshopen nabit baterie do 3.9V.
Pokud tech LiFePO4 clanku bude 5, a 5 LiPol, tak jiste ze 5 LiFePO4 clanku prebiji pomoci standartni LiPol nabijecky.
Staci taki jen otestovat ten LiFePO4 clanek za dobu nabijeni.
Hele, ž vám do toho kecám, mám tu dvě chcíplý baterie ty 48V/12Ah LiFePo4
Nevím co na nich odešlo, jestli nějaký článek nebo BMS, ale tuším, že by se z toho falo něco postavit.
Jestli se to někomu hodí, dejte vědět, dám vám to.
Uá jsou zadaný....
Ja mam rad neco delat s baterie, muzu vyskouset a pak pouzit baterie na svem elektrokole:)
A víš příčinu proč se nafoukl ten článek? Jen pro poučení čeho se vyvarovat.
Patrně se přežral... :D
Nevěděl jsem nic o li-pol bateriích a bál se paměťového efektu. Jenže li-pol žádný paměťová efekt nemá, není potřeba baterku formátovat, dokonce se vůbec nedoporučuje je úplně vybít. Já přijel z cesty z baterkou na nule a nechal jsem to tak asi tři dny. A pak už se to nedalo nabít...
Jestli tam jsou lipolky, tak tam opravdu nemůžeš dát lifepo, protože se po pár cyklech zničí na přebití a pravděpodobně i podvybití(v případě, že bude mít menší kapacitu než origo články). Balancer začne na ní balancovat až dejme tomu při 4,2V, ale lifepo nesmí jít přes 4V a i to ji po pár cyklech zničí(ideál je nepřekročit 3,6V). Takže zkus koupit lipolku(třebas na hobbykingu) se stejnou nebo větší kapacitou než mají články původní.
Kombinovat starý články s novýma samozřejmě není ideální, protože ten nový "degraduješ" kapacitně na hodnotu těch starých, ale provozně to problém být neměl - to právě ošetří ten balancér.
Poprosim vysvetlit, proc novy clanek bude degradovat? Ja si myslim, ze on bude pouzit ne v rozsahu 0-100% a rekneme 10-90%. To jen zvysuje jeho zivotnost.
Novy LiFePO4 jiste ma vetsi kapacitu nez stary Lipol, a ten clanek je jen jeden.
Ano, je třeba se pořádně vyjadřovat:
"degraduješ" - použiti ve smyslu: u nového článku nebude využita celá jeho kapacita(ano, bude mít tak delší životnost). Pokud jsou články baterie v serii, je dána celková kapacita kapacitou nejslabšího článku.
Jde jen o poznámku, že lze kombinovat nové i staré články, tedy alespon v tomto případě to má smysl.
S tim se souhlasim:)
https://www.youtube.com/watch?v=EseOhC8n7ro
Míchat v baterii článků různou chemii je naprostá šílenost , v každém návodu to zakazují.
Posmál bych se strachy to doma nebo v garáži připojit
na nabíječku a nedejbože bez dozoru !
Děkuji všem, kteří se zapojili do diskuze. Já zatím jezdím, nabíjím a zatím to nebouchlo. A myslím, že ani nebouchne, protože i doba nabíjení je stejně jako dojezd poloviční. Už samozřejmě uvažuji o nové baterce, možná i s větší kapacitou, ale také s možností dodatečné opravy. Sem potom napíšu, kolik toho ta moje lepená a diskutovaná baterka vydržela. Snad nebudu psát s doutnajících trosek rodinného domu :-)
Na leteckém modelářském diskusním webu je známý příspěvek o nabíjení LIPO baterií na skříňce v obýváku. Zkončilo to vyhořením rodinného domu. Myslím, že to zas tak velká sranda není. To, že se tyto baterie pouzdří do kovového obalu je patrně také výraz bezpečnosti. Jinak by se cena a váha nezvyšovaly.
Dobrý den,
pokud jste zručný umíte pájet, či svařovat, mohu Vám nabídnout články 18650 li-ion 3.7V a repas si můžete udělat sám a kapacitu dle libosti.
Důležité u je vyměnit všechny články, neboť kvůli jednomu vadnému(natož mrtvému "0V") se Vám mnohem rychleji opotřebovávají ostatní a během několika až možná desítek cyklů je baterie KO.
Jestliže máte BMS ze staré baterie nevyjde to ani tak draze...