Je tam jedna velká výhoda - nespadne ani nepraskne řetěz.
Škoda, že´s nepřidal odkaz.
O ´návratu´ Favoritu se mluvilo v roce 2012 (2013)
http://nazory.euro.e15.cz/rozhovory/richard...
, ale od té doby ´ticho po pěšině´ ...
výhody: tichý, netřeba mazat, průtažnost (u bicyklu) vzhledem k přenášenému výkonu blížící se nule, dlouhá životnost
myšlen ozubený řemen
8-)
------------------------------
nevýhody: změna převodu - variátor = značné ztráty, planetová převodovka (Sachs, Sram, Shimano, Rohloff) těžká
http://www.favorit.cz/favorit/technologie
"Řemenový pohon na jízdním kole má z pohledu jezdce velké množství předností: řemen je výrazně lehčí než klasický řetěz (až 4x), má až desetkrát delší životnost, není potřeba ho mazat, neušpiníte se o něj, nikdy nezrezne, nespadne, ani se nepřetrhne, nevyžaduje každodenní údržbu.
Jízda na kole s řemenovým pohonem je hladší, lehčí a naprosto tichá. Na druhou stranu je řemen výrazně dražší a klade vysoké nároky na přesnost výroby i tuhost rámu kol."
Typicky výhody, které využije závodník. Používá se, alespoň tam, kde se nepoužívá řazení, tedy např. dráha, bikros?
Při 10x delší životnosti není cena vyšší.
K porovnání:
http://www.tyma.cz/produkty/ozubene-remeny/
Porovnávají hmotnost řemenu s průměrným řetězem nebo s nějakým top modelem?
A o jedné, vcelku podstatné, vlastnosti řemenu se nezmiňují. Nemá takovou tuhost jako řetěz, prostě se protáhne, špalíky zdeformují. BFU to nepozná, ale takový dráhař už jo. A ten nejspíše není zvědavý na gumovou odezvu.
No ono to není kolo pro dráhaře, že?
1:8 do vitrínky ale dobrý :-)
Odpovídal jsem na Joeovu otázku.
Obecněji by mě zajímalo co myslí "sportovním kolem pro překonávání limitů".
Spurter s tímhle kolem limity nepřekoná (stejný problém jako u dráhaře). Subtilní vrchař také ne, devět kilo váží zimák s blatníkama a nikoliv letní jednice. Vytrvalostní jezdec také ne, vnitřní odpory nábového řazení budou určitě větší než u klasické přehazovačky, takže by mu to zbytečně bralo energii.
Jako městská designofka asi dobrý, ale na to stačí ocel a nepotřebuje k tomu drahé uhlí.
Zajímal by mne rozsah převodů té planetové převodovky a velikost primárního ozubeného kola u šlapek. Zkrátka jak je to zpřevodováno. Také to integrované svícení neuvádějí žádné parametry. To co je na tom webu je reklama a nikoliv technická specifikace.
Rámy budou dělat na míru každému jezdci?
Je tam Alfine 8 nebo 11 (307% resp. 409%), převod 46/26 nebo 50/26.
Ano, sedlovka je stavitelná +- pár milimetrů, aby se to náhodou nedalo prodat nebo poslat dál v rodině.
http://www.favorit.cz/technicka-data
Celé mi to přijde jako leštěný prd. Snad slušný rám, tuctové vybavení a to celé prodávané za násobek výrobní ceny. Dobrý je to tak pro ministra, kterej na tom bude jezdit na zasedání vlády.
Citace p. Galoviče(Favorit), z toho článku na nějž odkazuje AV:
"Budeme dělat kola pro běžné lidi, ne pro závodníky a sportovce. Jde nám o užitkové vlastnosti, aby měl člověk kolo rád a chtěl ho používat..."
A tomu milí přátelé odpovídá i cena:
od 55.700,-
neboli jak píšou ti filozofové značky - cituju:
"Favorit vždy stál přibližně dvojnásobek průměrné měsíční mzdy."
To už je levnější dánská Biomega s elektronickým 8-kvaltem.
Tam aspoň ví, že řadící lanko vždy reaguje na teplotní výkyvy a zapřičiňuje neustálé rozštelovávání planetovky, která je na to velmi háklivá - oproti klasice.
Dále cituji:
"Karbonový rám je o více než 1kg lehčí, tužší a hodí se spíše pro sportovní jezce, nebo pro osoby, pro něž je manipulace s lehkým kolem důležitá. Ocelový rám je pružňější, a tudíž jízda na něm pohodlnější."
Jestli je Favorit oceláč pružnější než karboňák, pak asi inženýři ve Fáčku udělali někde chybu - řekl bych že něco jako zbytečné bazírování na trubkách, resp. trubkách malého průměru - tomu by i odpovídala hmotnost, která je asi o 1kg vyšší než by s planetou měla být.
A tu sedlovku spojenou s rámem si můžeme strčit víte kam.
Do vidle můžem nacpat maximálně 25mm pneu -což určitě ocení nejeden Holanďan, který je zvyklý na super stezky...
Takže proč tam máme kotouče, které si málokdo umí vyštelovat?
Protože kdo nemá hydrauliku, jako by nežil.
A nejvíc je ta kůže - po tom všichni prahnem, mít něco nóbl z Francie...
:D
"Tam aspoň ví, že řadící lanko vždy reaguje na teplotní výkyvy a zapřičiňuje neustálé rozštelovávání planetovky, která je na to velmi háklivá - oproti klasice."
Fakt? Tak to prosím neříkej mému Sram S7, protože on to jaksi neví. ;-)
"Takže proč tam máme kotouče, které si málokdo umí vyštelovat?"
Že neumíš seřidit kotouče, neznamená že je to složité. Naopak bych řekl, že seřidit hydraulicke kotoučovky je ultrajednoduche a během normálního používání ani není co štelovat.
Sorry, jezdil jsem jen Alfiny 8 a 11 a obé s tím měly zásadní problém. Tvůj SRAM 7 může být v tomto lepší, ale nezlob se na mne, také proto mají Rohloffy dvojité lanko. Anebo si to nevědomky pořád šteluješ, ani o tom nevíš. Hydrauliky se seřizují jedna báseň, ale když je potřebuješ odvzdušnit, tak to může být problém řešitelný jen v servisu. Já si je vyštelovat umím, a věřím že ty též, ale je spousta lidí kolem nás, kteří neví. Pak taky nevím, jestli si zažil když ti háže axiálně kotouč - to taky spousta lidí neví, jak na to. Chci říct, že pokud takové Fáčko dá běžný člověk do servisu, tak není co řešit.
Nechci zveličovat nějaké skutečnosti, ale je jich pár zásadních -třeba příklad píchlé kolo. První věcí je, když chceš u planety vyndat a zandat zadní kolo: Jedná se o poměrně velmi nepříjemnou práci, kterou normální cyklista neznalý věci nemá šanci zvládnout. I mně jde kolikrát ten řadící systém nasunout až na popáté. Kdo to nikdy nedělal, tak neuvěří. Druhý příklad je pokud máš takto vyndané kolo a omylem si zmáčkneš brzdu, což se při manipulaci každému může stát. Může dojít k tomu, že ti jeden z pístků, který má menší odpor prostě vyjede a hotovo. Tyhlety srágory běžný uživatel neví, a proto to kolo není pro běžné lidi, ale pro snoby, kteří vědí prd a jezdí s tím do kavárny a do servisu, když je venku 20°C. Když píchnou, tak jim to musí zalepit gel uvnitř duše. Ale to kolo je normální "silnice" a vůbec nepotřebuje tyhlety nesmysly. Stačí jeden tác, přehazka na 10ku, klasické silniční brzdy a hlavně víc místa ve vidlici. Kdo nechce mít černý řetěz, tak stejně maže nasucho teflonem, a v dešti taková máčka nejezdí.
To kolo mi připomíná jak jsem se bavil s bratrancem, který po mně chtěl, abych mu schválil nákup fulla Specialized v červené barvě za 150 litrů. Tak ano říkám - je to pěkné kolo, ale já pár spešlů měl, a už bych je asi nechtěl, protože byly poměrně málo tuhé. Dál jsem byl u repase zadní kyvky čtyřbod, a ani po repasi ta kyvka nechodila správně, prostě se kroutila tak, že se na tom nedalo jet. Jedině všechno zalepit. A on nato říká: "Ale víš, oni všichni kluci kolem mají tady ty kola, a je červené, jako moje Ferrari. A já na tom najedu za rok tak 600 kiláků..." Chápeš co chci říct, místo aby Favec dělal kola, které jsou technologicky na výší, ale jednoduché a praktické držáky, tak dělá snobárny, které nemají hlavu ani patu, a výsledek je že lidi co fakt kolo jezdí celoročně ve velkým, tak o to ani nezavadí - je to škoda, a není to jen můj názor.
Na co si to hrajou za ty prachy ? Připomínají mi průserovou Jawu, která furt čaruje ve slibech s litrovým, superluxusním zázrakem, přímo konkurující baworákům a nejznačkovějším japoncům - a pak z ní jen občas vypadne nějaká neprodejná hrůza zbastlená ze starých zásob a čínských napodobenin.
Ten řemen vypadá sice efektně, určitě je fajn na nějakém tom snobském městském "chopru". Ale na sportovním kole ? Každý jeden zoubek řemenu při dosedání do ozubené řemenice bude mít nějaký nezanedbatelný odpor. A těch zubů je vepředu i vzadu dost. Ne nadarmo se používá dobře namazaný řetěz, kdy kulatý díl za podpory oleje pěkně klouzne po hrance zubu. Minimální odpor. Proti tomu "gumovej" špalek tře plochou o suchou plochu zubu...
Samej propagační blábol. Stejnej, jako s tou "nepřekonatelnou" devítikilovou váhou :-))
Kdo so potrpí na snobárnu od Petra Novague, budiž mu to přáno. A třeba se nachytá i někdo, kdo Novague nezná :-)
Koukal jsem na toho maníka a ten jede na řemenu.https://www.youtube.com/watch?v=Ey9_vNTH2G4