Homebuilders lehokol 6
A další pokračování v diskuzích o stavbách našich lehokol
Jednička je zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/10730-homebuilders...
dvojka tady :
http://www.nakole.cz/diskuse/12467-homebuilders...
trojka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/13366-homebuilders...
čyřka tady :
http://www.nakole.cz/diskuse/13976-homebuilders...
pětka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/14972-homebuilders...
šestka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/15532-homebuilders...
sedmička tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/16275-homebuilders...
osmička tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/17433-homebuilders...
Odpoved Pietkovi z minuleho vlakna na osuchanu farbu zo sedacky tipu lavicka : Ja mam sedacku natretu ciernou farbou (bola po ruke neriesil som) a pri drobnych padoch si myslim ze to nevydrzii ani epoxidovy lak.
Dalej ci nalepis karimatku alebo navlecies mirelon na latky ako ja mas jedno. Karimatka vs mirelon 1 a ten isty nepriedusny bazmek.
Ahoj a lehu zdar!
Vím že to asi není zrovna k tématu , ale měl bych dotaz.
Mám na svém lehu odpruženou zadní stavbu kde zavěšeni je na bývalém středu šlapání (zůstala osa i s ložiskem) a pružina je na sedlovce cca. o 200mm. výše. Díky tomuto uspořádání mám vůli v ložisku zavěšení nepatrnou. A zadní kolo ve středu jde asi 1mm. na obě strany od podelné osy stroje.
Můj hlavní problém je však v tom že v místě tlumiče je vůle asi cca.3mm (vlivem vůle v pružině) na každou stranu od podélné osy stroje. Takže při kličkování máte pocit že pod vámy něco plave.
Již delší dobu přemýšlím jak toto doplnit o nějaký vhodný typ tzv. přepákování který by tuto vůli zmenšil.
Prohlížel jsem technické možnosti avšak nejsou použitelné pro lehokolo (nemohu tlumič umístit do přední stavby jako u zábradlí Merida).
A proto, řešily jste to již někdy někdo?
Azuby přepákování nemají a ve fotkách a videjích na netu jsem nic nezahlédl.
Fotografie ´inkriminovaného´ místa by nebyla?
Tady je to místo .Jestli by si s tím někdo věděl rady?
podla mna je cela ta stavba chybne zostavena:
1. Paci sa ti tlmic pri pruzenii o zadnu vidlu
2. Zadna vidla v klbe je tam tiez podozrivo na tesno az by som povedal ze sa to ma snahu spravat ako pevna stavba.
3. tlmic je uuuplne nevhodne osadeny
aspon toto je moj nazor a vysvetlovalo by to zeked ides cez nerovnosti tak sa to cele snazii nejako uhnut za normalu by povolil tlmic a zadna stavba by sa zhupla ale takto ti to cele nejako uhne kde je najmensi odpor = do stran.
Je to napisane neomalene ale snazil som sa to zhrnut v richlosti. Nie je to myslene urazlivo
Ahoj
1.v podstatě je to připodobněné na systém pružení Azub Max.
2. v kloubu je to sice trochu natěsno (je tam asi 10mm.), no na druhou stranu jsem nikdy nešel až na doraz. A počítal jsem s tím že kdyby my cestou tlumič praskl tak na tom dorazu dojedu až domů.
3. nerozumím proč nevhodně osazený tlumič (je to myslím 720N a stál 100kč=výhodná koupě, jezdím s ním 3 roky bez větších problémů)
Přes nerovnosti to normálně pruží jen ta vůle je tam když na tlumič zatlačím silně rukou a to se pravděpodobně děje když šlapu.
Jinak to celé nemá moc kam uhnout.
Zadní vidlu z celoodpruženého kola ti (jako náhradní díl) dodá
http://www.olpran.cz/cs/
Klikni na ´servis´- Náhradní díly ...
Nevhodne mysliim ze ten tlmic na zadnej stavbe sa prieci s tym uchytenim o zadnu vidlu ....
Cele by to bolo treba pozret je to aspon pre mna neprehladne z 1 fotky ( s tohto uhla sa fakt aspon mne zda ze sa to prieci.
pro inspiraci:
http://abihs.rajce.idnes.cz/rajce_kolo_detaily/
Mně všechny tyhle domácí stavby a odvaha jejich tvůrců tak fascinují, že si tohle téma rád pročítám, i když do stavby vlastního rámu bych se teda nepouštěl. To nechám zkušenějším.
Ta fotka ale záhadně přitahuje pozornost.
Je to fakt tak, jak to vypadá, že osu zadní stavby drží k pevné části rámu jakási ohnutá kulatina a závitová tyč?
To se přece nemůže nekroutit, i kdyby tam jiná vůle nebyla. Vypadá to jak uchycení vosího zadečku. Asi bych měl strach, co se ulomí. Ale jedna fotka neřekne vše, může to být jinak.
Kde se projevuje vůle, to bys mohl poznat přiložením ruky na to konkrétní pohyblivé místo během jízdy.
Ještě mě mimochodem zaujal dávkovač brzdného účinku na bowdenu.
Takový mám na přední brzdě treka z r. 2004, tenkrát to s tím prodávali.
Pomáhá to tady proti smyku zadního kola, nebo nějak?
Je to tak že se nejedná o kulatinu ale o 2 trubky(z každé strany 1) 10 x 1,5 mm. na ní jsou z jaklu 20 x 1,5 mm. převařeného do konusu vytvořeny úchyty na konusy na ose a přitaženo je to maticí. Tato část spolu vytváří rovnoramenný trojúhelník. Dále jsou asi 25 mm. od upevnění navařeny trubkové matice M 8. V nich je našroubována závitovka která je protažena přes upevňovací bod pevné části rámu kterým je opět trubková matice. to je celé staženo u upevňovacího bodu maticemi kontra. Ve špičce trojúhelníku je to sešroubováno opět přes trubkové matice na pevnou část rámu. a ještě je tam volně nasazeno spec. leho napínací ozubené ložisko. Volně se posunuje po ose z důvodu co největší přímosti řetězu při řazení na jednotlivé převodové stupně.
Závitovka je použita kvůli přesnosti (nemám možnost si někde stočit přesnou osu). Prodávané jsou vždy o 0,2 mm. menší což na 1 m. dělá vůli asi 10 mm.
A nekroutí se to.Dokonce i ta závitovka se prohnula jen nepatrně. Průměr 8 mm. se běžně v krátké délce zatěžuje více než 150 kg.
A ten dávkovač opravdu pomáhá, jen při prudkém brzdění se při přenosu váhy více na přední kolo zadní kolo odlehčí a v poslední fázi jde trochu do smyku v přímém směru.
Pokud jsi použil zadní stavbu z pevného rámu bude se hodně kroutit.Je většinou z tenčích trubek.Měl jsem na jednom lehu takto upravenou a nešlo na tom normálně jezdit.bylo to v zatáčkách jak na ledě.Po výměně za klasickou z celoodpruženýho kola problém zmizel.1mm vůle vůbec nevadí
O tom co sa moze dat na lavicku ak mi nebude vyhovovat som rozmyslal... manzelka mi navrhuje molitanom podsity navlek. Taky mame aj na lavicke. Ja by som najradsej nedaval nic.
Pady zatial neriesim :) No ak padne aj samotny bicykel tak dojde k drobnym poskodeniam... prelakujem.
prosim, ako mas natesno "okovanie" zadnej vidlice?
prenášaš zaťaženie na drevo trením medzi botkou a vidlicou alebo len cez skrutky?
dik...
Urobil som doslova papucky :) teda dost tesno.
Nasadil som to stlacil som to k sebe a az potom som vrtal diery takze aj keby tam ostala nejaka desatinka milimetra vole(co necitim zeby ostala) tak je to uz minimum co to este moze sadnut. Uz som si na to skusal sadnut. Ziadna vola na zadnej vidlici. Tie matky s hlavickou nie su navzdy... aspon myslim, ze ich nenecham i ked sa mi pacia. Mam kupene take co maju vlozku proti odtacaniu.
Da sa to vsak stale demontovat. Sroby som dal vratove, vybrusil som do odvrtanej diery rohy takze sa mi nepretacaju.
Potrebujem vsak popracovat na hlavovom zlozeni, tam to este dokoncene nie je. Rozmyslam nad dvoma alternativami- antikorovy plech 2mm prisrobovat ku kostre, alebo a to ma viac laka, urobit z 5mm preglejky spevnenie okolo lozisk. Je tam bukovy hranol, myslim ze by aj to mohlo stacit.
takze prenasas sily na drevo ciastocne trenim.
dakujem za vysvetlenie.
Nie. Ten spodok drevenej vidlice dosada priamo do Ucka papucky- az na doraz. Ta desatinka sadnutia je mozna ak sa drevo podda. Ale je to buk-smrek-buk sendvic. To sa pravdepodobne nepodda. Po zatazovom teste(cca 150kg predbezne) sa neukazalo, ze by sa drevo niekde poddavalo.
Este nejake fotky... vcera som to dokoncil do tohoto stavu. Zacnem lepit este latky lavicky, ale potom uz budem zavisly od externych sil- sustruh a frezu na kov nemam.
Z nejakeho dovodu mi nejde vlozit fotky, skusim neskor.
Fotky
Bolo to tou velkostou... som si neuvedomil ze original moze byt problem.
Jsem moc zvědavý, jak se bude kolo s takhle zakloněnou hlavovou trubkou řídit.
odrazadlo fungovalo v pohode... i ked boli len 12 palcove kolesa. Ono pokles predku tam je. Ale pokusne odrazadlo ukazalo ze to nie je problem, naopak pomaha to pri udrziavani rovnovahy pri malych rychlostiach(dcera balancovala na mieste niekolko sekund po tom co sa odrazadlo zastavilo :) ) a pri rychlostiach nad 10-15km/h to uz citit nie je. Mechanicky trail som chcel zvacsit na 60mm, ale vdaka nepresnostiam pri vyrobe mi klesol na nejakych 50-53mm. Priemetovy trail je ale celkom slusnych 60mm a flop cca 30mm
Viete... ja som ten sklon chcel dat az na 45 stupnov, ale nepacilo sa mi ako sa dostaval plast bokom k ceste... a navyse aj kotuc kotucovej brzdy siel dost dole. Takze mam nieco vyse 50 stupnov(presnejsie to zmeriam ked bude dokoncene ulozenie predneho kolesa).
Samozrejme, dalo sa dat aj o dost mensi sklon. Ale tento mi pripadal velmi sympaticky :)
http://atomic-zombie-extreme-machines.blogspot... jazdi i toto a ma to asi este horsi sklon nez to moje cudo.
Akurat sa trochu obavam toho riadenia po drote. Dam dve brzdove lanka na kladku a do bowdenov pre istotu. Ak by sa jedno pretrhlo budem mat este to druhe... Mozno to prehanam, este sa mi nestalo zeby som pretrhol brzdove lanko, ale nahoda je blbec... a keby sa to stalo vo vacsej rychlosti tak sa pekne rozplestim na vozovke. Tiahlo je nepouzitelne, pretoze sa kyva cela paka riadenia o 120-150 stupnov. Kardan... ma svoje problemy, je to velky uhol pohybu. Strojna pruzina nema potrebnu tuhost a zaroven pevnost v skrute...
Dcery na odrazadle(na obrazku odrazadlo v 110cm dlzke a riadenie v 60stupnovom uhle)- zboznuju tie jazdy. Na nich som testoval rozne sklony. Samozrejme ze aj na sebe, ale je lepsie ked mam viac nazorov, pretoze som zistil, ze nemam problem jazdit aj s negativnym trailom a ani som si to nevsimol. Dcery si to vsimli pre otacani sa. Ja by som si to mozno vsimol az pri takej rychlosti pri ktorej by som neudrzal riadenie v rukach :) Nulovy trail bol o drzku. Riadenie strasne citlive. Ziadny pokles predku pre zatacani, lenze ani ziadne snahy o vybratie zakruty. Pri negativnom traile sa to centruje samo aj pri nulovej rychlosti, no pri jazde a naklone do zakruty sa koleso snazi zmensit uhol otocenia riadenia. Pokial sa ale clovek do zakruty nenakloni bicyklom, ale len na sedacke telom... Veru vela sme skusali :)
Dalsia troska prace za mnou. Po par tyzdnovom zvazovani som prerobil os karovania, vsadil som tam duralovu trubku (spolu s hodnym mnozstvom D4 PUR lepidla). Este tam dam antikorovy plech na dosadnutie loziska.
Zadna vidlica je dokoncena co sa tyka lepenia, este tam dam jeden poistny srob krizom.
Sedacka- lavicka je uz tiez hotova. Skusil som 5 roznych lepidiel, najlepsie sa mi ukazalo montazne lepidlo Bison. Neexpanduje, dokaze preklenut nerovnosti, da sa s nim pracovat i na mieste spoja(nadstavovanie polohy)
člověče závidím, jsi šikovný. Jestli to bude jezdit jen z poloviny tak dobře jak dobře to vypadá, bude to parádní stroj.
Ak je ta stranka co mas pri profile tvoja tak mi nemas co zavidet. Ta drevena trojkolka je tiez paradne postavena.
Este je predomnou dost premyslania a optimalizacii, svetlo na konci tunelu zatial nevidim... len hmlu :) To je to pritazlive a vzrusujuce na celej stavbe.
Hadam sa mi to nerozpadne pri prvej poriadnej jazde :) uz som sa na tom trochu presiel... ale len tak... ze som prednu vidlicu drzal rukami. Geometria riadenia sa zda byt OK. Kym budem mat celu pohonnu cast urobenu a to riadenie tak to potrva. Asi ako kazdy iny clovek, mam problem s casom.
Vypadá to pěkně, jen mě napadlo, jak se asi o to bude opírat, když je opěradlo nahoře užší? Máš to vyzkoušené, nebo teprve zkoušíš? Mám opěradlo i sedadlo široké cca 400 mm a vyhovuje mi, když se můžu opřít celými zády.
Mam to vyskusane, je to dost siroke. Nepotrebujem aby som mal cely chrbat podopreny, staci stred.
Sedacka ma v tej uzkej casti 30 cm sirku. Je v tom aj zamer, pri tahani rukami sa mi mozu lakte dostat az cca 5 cm pod uroven sedadla. Samozrejme zalezi aj od toho kolko nadstavim, ale ta pozicia mi vyhovovala ked som si skusal ergonomiu tahania.
V dolnej casti(pod zadkom) sa mi sedacka dostava na sirku okolo 50cm- lepsie sa mi sedi na sirsom pod zadkom, mam pocit lepsej stability. To mam vyskusane na odrazadle, tam som skusal vselico :)
Když už jsi začal se sedačkou :-) Zatím jen polotovar z laseru....po souboji s Autocadem :-)
A ja by som zobral karbobrusku :D
Sablona na chrbat sa mi neosvedcila. Okopiroval som ju na dosku, vyrezal, no ani po zmenach dlzok to nebolo ono. Mam ine rozmery... Ani to, co sa mi podarilo dosiahnut tuna nie je celkom ono. Ak to bude nepohodlne tak skoncim s navlekom s molitanovou vlozkou. V tom pripade len pridam viac molitanu pod driekovu cast chrbata.
To není šablona...to je okopírovaná existující sedačka co mně vyhovuje...a tandem ne..máš tři lehokola a jenom jednu sedačku :-)
z jakýho materiálu si to vypižlal?
Pižlal to ten pomocník od pana Lasera z 2 mm ocelového plechu...a ještě se budou aplikovat odlehčovací otvory, už jsem kontaktoval firmu Díry a dírečky s.r.o.
blba otazka viem ze spravny homebuilder ju neriesi ale vahovo z 2mm ocele to vyzera ako?? Nebude to trosku povedzme neznicitelne?? :-)
Ale paci sa mi to hlavne cast z acadom :-D
S jarem nové kolo....zatím jen výkresy ohybu nosné trubky, zítra to zadám do výroby...
tak a uz bude treba dat vyrobit sucasti kovoobrabacovi... bud z hlinika alebo zo silonu.
Mozno este skusim urobit nieco ako aerodynamicky kufor dozadu... Nieco co zaroven celkom eliminuje potrebu zadneho blatnika.
teda vyzera to zaujimavo (ak nepozerame na cenu )
http://www.aliexpress.com/item/FIXED-GEAR-road...
Bude to těžké, a jízdní vlastnosti asi nic moc. Zajímavější mi přijdou silniční bezdušáky.
ja stale riesim problem prerazania duse o rafik. Bezdusaky je tiez vec co na 406 rafik nezozeniem.
Co máš za pláště a ráfky?
mam durana 406x28 v predu
a continental 559x32 v zadu.... reverx rafiky grand hill. Ono asi bude rozumne prejst na marathon racer od schwalbe ale chcel som uzke pneu no moja vaha / uzke pneu / SK cesty asi niesu moc kompatibilne :-D
Doporučuju dopředu tyhle ráfky: http://remerx.cz/fastdisc-rmx-7330
Remerx je dělá i v 20" verzi.
Díky tomu okraji ve tvary T je nebezpečí cvaknutí mnohem menší. Nejtenčí na tom tedy vozím Kojaky, občas dost měkké. Párkrát už jsem měl pocit, že to musím cvaknout, ale zatím nikdy se tak nestalo.
Btw. jaké máš rozložení váhy mezi koly? A když už jsi to nadhodil, kolik vážíš a kolik foukáš? Já mám obvyklé zatížení cca 48 ku 52 přední ku zadnímu.
Ahoj,takto sem pořešil kyvku já.
Ta oka, přichycující vidlici k rámu mě silně připomínají hlavice (kované) od ´spojovaček´(řízení) starších osobních aut
Vysoustružené pousdra,tedy domky ložisek a přivařeny k trubce.
Máš-li možnost (a umíš 8-) ) soustružit ...
asi valivá ložiska? ... a průměr čepu?
Čep průměr 17.Ložiska nejlevnější v rozměrové řadě,oboustranně kryté6203 2RSR.Šířka uloženíčepu 80.Čep z ocele nějaká 11523,běžná,osoustružená v práci mnou.
Pěkné kolečko jsi postavil, pěkné.
8-) poklona i pro Tvůj ´realizační tým´ 8-)
http://www.bikerumor.com/2013/11/28/exclusive...
8-)
To je masaker(nielen cena)
Naco take velke zadne koliecko?
Sram dual drive sa mi paci viac, pripadne schlumpf mountain drive. Viem ze su to planetovky a ze sa strati nejakych 5% energie...
Kdyby to šlo, do velomobilu si to nacpu. Tam nemá člověk nidky dost rozsahu převodů.
noo, v prubehu 2 mesicu budeme mit v praci rezani vodnim paprskem... samotne zuby + tvar kazety bych mohl vyrezat,teda i ty odlehceni... co by byl problem je to zafrezovani pro nabeh retezu.
Kdysi jsem takto delal tusim 32 zubu pro sestikolo na Favorita....
Díky za nabídku, ale pokud nepředělám způsob uchycení přehazky nad kazetou a nekuchnu díru do podlahy, nevylaminuju kolem ní novou bouli a napojení na centrální tunel a nevyrobím nový řadicí rámeček na přehazku, větší než co tam mám teď tam dát nepůjde. Do budoucna to možná nějak tak udělám, ale brzo to nebude.
A řadicí náběhy jsou určitě příjemná věc, ale rozhodně ne nezbytná. On by se tam ten řetěz vydrápal určitě, otázka je jen jak rychle.
Ahoj, nenašel by se někdo ochotný vyrobit horní řízení na míru pro shokbike?
ideálně z brna nebo okolí
Pokud by Ti vyhovovala sestava co používá Azub, máš to opravdu nejjednodušší. Pokud bys chtěl modulární supermany jako děláme na Oceláče Mk.3, šlo by se na něčem domluvit, vyrobit sloupek a boční strany řídítek, představec a řítítka by sis doplnil podle chuti. Jen je to teď trošku těžší s časem, mohlo by to chvíli trvat.
Ano, supermany ala oceláč jsou to co hledám, ono by možná stačil jen ten sloupek a dvě trubky, kterýma by se protáhly řidítka,který tam teď jsou.
řízení od azubu jsou sice pěkný, ale stojí o dost víc, než bych do toho chtěl investovat.
Ještě bych měl jeden dotaz, rád bych dal dopředu odpruženou vidlici a dozadu 24" kolo místo 20" místa je tam podle mě dost a brzdy bych dal bubnové, je nějaký důvod proč do toho nejít?
O kolik se to asi zvedne odpruženou vidlicí?
Nadstavit řídítka není těžké, stačí trocha epoxidu, prodlužovací trubka a vložka dovnitř.
Máš změřené rozměry všeho? Potřeba je průměr krku vidlice a jak vysoko vyčuhuje nad hlavu (přibližně), potřebná výška sloupku od hlavy ke spodku představce a kolik má vyčuhovat "krk" na představec, potom vnitřní průměr konců řídítek co se mají prodlužovat a délka trubek, které je mají prodlužovat. S těmahle datama bych ti mohl vyrobit na soustruhu potřebné díly, epoxidem by sis to jednoduše poslepoval a mohl smontovat.
sloupek vidlice má průměr 28,5mm a je 4cm vysokej,
řidítka mají vnitřní průměr 20mm (nešlo by to místo lepení uchytit něčím jako objímkou na sedlovku?)
jak vysokej ten krk a jak dlouhý nádstavby řidítek nemám úplně představu, mohl bych se někdy stavit s kolem?
Lepení je zdaleka nejjednodušší a jestli to někdy rupne, bude to při pádu a mimo lepený spoj (testováno). Oproti tomu šroubovaný spoj je těžší udělat tak, aby se nevyviklával, hlavně při použití hliníku (je to blato a vymačkává se při cyklickém namáhání). Na průměr 22 myslím sedlovou objímku neseženem a vyrábět něco na ten způsob je drbačka na půl dne na kus. Nejjednodušší je osoustružit kus trubky co jde zlehka vsunout dovnitř, máznout hustým epoxidem a vlepit.
Sloupek jde udělat pro jistotu vyšší a případně zkrátit. Jediný způsob jak určit vhodnou výšku je ale sednou si na kolo, vzít do ruky řídítka s představcem a najít si výšku, ve které může představec být tak, aby si člověk nekopal nohama do řídítek. S dlouhým představcem můžou být řídítka níž, protože příčná část je víc vpředu. Z krátkým vyjde sloupek vyšší. Dobré je pokusit se mít je tak vpředu a nízko, aby je člověk neměl přesně v linii pohledu před sebe, protože to je pak dost otravné. Stavit se s kolem by možná někdy šlo, ale nevím jistě, jak moc to pomůže s najitím správného nastavení. Pokud hodláš použít řídítka co máš, potřebuješ je lehce demontovat, sednout si na kolo a s pomocí někoho, kdo drží metr a podobně prostě změřit jak dlouhý ten sloupek a strany řídítek budou tak, aby Ti jejich poloha vyhovovoala. Dát kolo do stojanu nebo se opřít o zeď, nohy na pedály a zatočit si s nima, pomocník přidrží základ budoucích řídítek nad nohama těsně mimo holeně a podle pokynů jezdce posunuje nahoru dolů dopředu dozadu dokud to nevypadá rozumně, pak se to změří.
Pokud bys zvedl předek o 5cm odpruženou vidlicí se stále stejnou velikostí kola a vzadu zvednul o dva palce, čili asi 5cm přejitím z 20 na 24" kolo, celé kolo se jen zvedne o 5cm, závlek nepatrně vzroste a mělo by to i nadále jezdit rozumně.
A jak se odhadem změní geometrie (chování kola) pokud zvednu jenom předek?
Jak moc ho zvedneš (o kolik cm)?
Zvedne se záklon vidlice a závlek kola. To citelně změní vlastnosti kola, ale je otázka, jak přesně. Můžou být horší a nemusí. Zvedne se "wheel flop", čili jak moc má přední kolo tendenci vlastní vahou padnout do zatáčky a jak daleko padne. To může a nemusí být protivné v malých rychlostech. Zvětšený závlek obvykle zvedne stabilitu kola ve velkých rychlostech. Může se ale stát, že kolo co nikdy nechtělo kmitat při nějaké rychlosti začne. To fakt těžko říct.
Mam LR a tu snahu o kmitanie pri malyh rychlostiach pod 20km/h potvrdzujem. Ale ma stym docinenia aj cely koncept tohto druhu biku proste je stavany na vacsie rychlosti. zavlek mam cca 5cm no sklon hlavovej trubky je az cca 68 stupnou oproti klasickemu 71-73 st. Potom sa LR stabylizuje ale aj tak vzhladom na citlivost riadenia by som riadidla z ruky nepustil. ( nie ze by to bolo neprijemne staci mat len polozenu 1 ruku volne na riaditku cize ziadne krcove drzanie nic take)
Tak ze aj v tomto pripade si myslim ze to minimalne zhorsenie by nebolo nejako extremne = predpokladam ze ani teraz majitel nejazdi bez ruk na riadidlach
Bez ruk na řidítkách opravdu nejezdím a ani nemám potřebu to zkoušet, jediná ne uplně příjemná věc, kterou jsem momentálně zaznamenal v chování kola je tendence jakoby kličkovat při nízké rychlosti a vysoké kadenci, ale žádná hrůza
Měl bych ještě jednu otázku, pokud uvažuju nad odpruženou vidlicí do 1000kč, vyplatí se brát "dražší"
http://www.svetjizdnichkol.cz/index.php?id...
http://www.svetjizdnichkol.cz/index.php?id...
http://www.bike-centrum.cz/vidlice-sr-suntour...
nebo je to v téhle cenové kategorii uplně jedno a je lepší ušetřit, a oželet nastavení tuhosti, protože to stejně nebude žádná sláva?
http://www.mojekolo.cz/rst-191-t-20-bila
ps.: nikdy jsem žádnou odpruženou vidlici neměl
Já bych se bál nosnosti. U lehokola - zvlášť u krátkého - je dost velká váha na předním kole, a pokud se tam dá vidlice určená pro dětská kola, nemusí to vydržet.
Pružení: mám SASO 20" a i s nejmenším tlumením nemám pocit, že by kolo nějak skákalo nebo se rozkmitávalo. Takže po této stránce bych neviděl problém.
Zajímavé je, že když mi netlumil zadní tlumič, tak to vadilo daleko víc.
http://fotoalba.centrum.cz/photo.php?pid...
Zadní vidlice je původně přední ("... když si uvědomíš, kolik ´štosů´ dostává, měla by vyhovět" Vyhovuje)
a dá se ta vidlice saso někde koupit?
můžeš hodit odkaz?
Tím, že nemusí vydržet máš na mysli, že se bude ničit tím, že by mohla jít často až na doraz nebo ještě něco jiného?
Ve směru pružení to asi jde nastavit, případně vyměnit pružinu. Spíš jsem myslel, že vidlice určená pro dětské kolo vůbec nemusí být stavěná na nárazy ve všech možných ostatních směrech, čili by se třeba mohla ohnout nebo zlomit.
Problém je, že bez znalosti stávajících jízdních vlastností se nedá usoudit jaké budou po změně. Dá se odhadnout, která vlastnost se posune kterým směrem, ale když se neví, kde je teď, je to na nic.
68 stupňů je nic neříkající hodnota i na klasických kolech máš ten úhel, který tam máš, z určitých důvodů, které když projdeš jeden po druhém tak zjistíš, že přesná hodnota na jednotlivé stupňě vlasně nic neuručuje sama o sobě. Souvisí se závlekem, s prohnutím vidle, s následnou délkou představce (na klasice) atd. Rozložení sil působících na řízení a momentů setrvačnosti různých částí určují, jaké budou jízdní vlastnosti kola. A když chceš postavit kolo aby dobře jezdilo, navrhneš právě ty síly a momenty. Pak můžeš skončit blízko 71-73° u klasického kola, ale můžeš taky skončit blízko 90° nebo kus pod 70° u nějakého speciálního kola.
Třeba u tohohle podvozku do streamlineru: http://www.adventuresofgreg.com/media... je úhel hlavy vidle 90° a závlek tvoří patky vidle zahnuté dozadu. Zajímavé je, že kolo bylo svým tvůrcem skoro neřiditelné, když mělo úhel sekundární hlavy asi 100-110° (skloněnou dopředu), a stalo se krásně ovladatelným ve všech rychlostech nakloněním sekundární hlavy dozadu na těch cca 70°. To vše bez šáhnutí na geometrii té přední vidlice, čili stále na stejném podvozku, jen s jiným pohybem rukama jezdce!
Pokud má kolo dobře jezdit, tak v podstatě chceš, aby s vahou jezdce v sedle pří náklonu doprava zatočilo samo rukama nedržená řídítka taky doprava a to o vhodný úhel, ne moc a ne málo. Takové kolo bude stabilní a půjde řídit bez držení řídítek (šikovným člověkem). Potom vůbec nesejde na tom, jaký je úhel hlavy nebo závlek. V rozsahu rychlostí, ve kterých je splněna podmínka, že kolo samo zatáčí do náklonu tolik, aby ho vyrovnalo zpátky do rovna, bude to kolo autostabilní bez ohledu na svou geometrii.
Zajímá mě, jakou bys dal odpruženou vidli na 20" kolo? A bubnovky na obě kola?
Vidlici asi SR SUNTOUR XCT 20", při mých 60 kilech a maximálním terénu polní cesta by to mohlo vydržet.
Dopředu časem buďto buden s dynamem nebo kotouč.
nejdřív ale musím otestovat, jestli se tam to 24" kolo opravdu vejde.
Mě (ale pro lowracer) zaujala tahle:
http://www.srsuntour-cycling.com/cs/bike/forks...
Nevíte o ní něco?
Nevím, koukám; spíš se dívám, co je ještě jiného kromě té mojí karbonky
http://images.nitrosell.com/product_images/16...
myslím, že ještě german answer má nějakou šílenost, ale to už zavání finančním průšvihem :-)
Díky za tipy. Lowracera jsem zmiňoval proto, že mi chodí řetěz volně (trubku jsem vyhodil) podél zatím neodpružený vidle - a asi nejsem sám, kdo to tak má. Proto bych chtěl takový subtilní řešení, jako odkazuju, nebo něco jednonohýho, jestli existuje. Finanční průšvih je jedna věc, jezdit denně na českých silnicích druhá, a na přední vidli visí naše životy. Denně.
A jak koukám na ta Germananswer řešení, docela se mi to líbí.
spinner grind 20
http://www.stercl.cz/nahradni_dily/
http://www.rstmtb.cz/produkt/vidlice-rst-capa...
Víc než valivý odpor a aerodynamika mě na kole zpomaluje rozbitý asfalt. Přemýšlím (zatím jenom teoreticky) o ideálním systému odpružení pro silniční midracer. Něco, co by snížilo nebezpečí vypadnutí ze sedla při najetí na hranu záplaty a hlavně odskakování kol v zatáčkách.
a) Pneumatické (Big apple apod.). Tudy asi ne - hodně natlakované gumy skáčou, málo natlakované nejedou.
b) Pasivní. Jednou jsem zahlédl Oceláče Mk.3 a připadalo mi, že ta jeho dlouhá páteř pruží jak lyže. Je to tak? Jak se chová na hrbolech?
c) Aktivní klasické a la Azub (přední vidle teleskopická, zadní kyvná). To mi připadá jako overkill, zdvih by mi stačil cca 2 cm a bylo by fajn dostat předek co nejníž.
d) Aktivní silentblokové. Teoreticky blbuvzdornější, bezúdržbovější a podstatně levnější než tlumiče, akorát to asi chce spoustu pracného experimentování, než se trefí správná tuhost a geometrie. Zkoušeli jste to někdo?
Uvítám jakékoli zkušenosti a postřehy.
Já teda nejsem homebuilder, a můžu se ze zkušenosti vyjádřit akorát k variantě c). Já to vnímám tak, že to rozhodně není overkill, spíš tolerovatelné minimum:
Přední vidle SASO má zdvih přes 40 mm, mám ji nastavenou dost natvrdo (když si sednu na kolo, poklesne tak o 2 mm když moc), a přesto po jízdě čistě po silnici je zip-pásek, který jsem tam dal pro zjištění kam až to chodí, vysunutý o těch 40 mm nahoru.
Zadní tlumič mám teď vzduchový Fox Float CTD. Ten sice nechodí na doraz, ale i tak jezdím většinou na nejměkčí polohu (D). Na nerovnostech je to dost poznat jak proti tvrdším polohám, tak proti předchozímu pružinovému tlumiči DNM.
Takže za mě nevymýšlet polovičatá řešení a odpružit co to dá (i tak bych na přední vidli snesl větší zdvih a pokud možno vzduchové odpružení).
A není to náhodou tak, že jakkoliv dlouhé zdvihy máš, vždycky je využiješ? Dřív nebo později bys projel houpák (ani to nemusí být ostrý hrbol, stačí vytlačený lavor v autobusové zastávce), který hravě zežere 120mm zdvihu přední vidle. Nebo se pletu? Pokud ano tak proč?
Řekl bych že něco jako derivace výšky povrchu podle času bude určující. V lavoru už se nejspíš kolo začne vlivem delšího působení slabší síly zvedat. Samozřejmě taky to závisí na rychlosti a na délce lavoru.
No ale NightRider píše o hraně záplaty, což podle mě je natolik velká derivace výšky terénu podle času, že jediné řešení je mít větší zdvih než je ta hrana záplaty.
Mě právě s Azubem někdy překvapilo, jak moc zatíží vidlu obyčejný lavórek, když je dobře umístěný. Samozřejmě že ve vyšších rychlostech. Asi to je tím, že ostrý hrbol ve výšce větší než zdvih by člověk ve velké rychlosti nezkusil, zatímco nějaký hladký houpák z dálky nevypadá, ale síla pružin prostě nestihne setrvačnou hmotnost toho kola zvednout tak rychle a vidle jde na doraz. A tyhle lavory v silnici mají lecky 10cm hloubku a přitom nevypadají jako něco velkého.
Jinak hrany záplat souhlas, tam bude přilepení gumy k povrchu fungovat jedině do výšky zdvihu pružin. Skok je na cokoliv jiného moc rychlý.
Mám to podobně jako ty, Saso víc natvrdo, spíš na silnici, ale riskuju při dopadu naplno v terénu duši, stává se mi; nebo víc naměkko, kvůli terénu a pak to na silnici není úplně ono, uvítal bych zamykatelnou, nevím jestli existuje, vzadu Suntour Epicon zamykatelný je, ale taky to není úplně ono, někdo to tuším měnil za propedal, možná že už si moc vymýšlím, chápu že 5ka je 5ka a s předním 20" nic neudělám, ale je to furt lepší, než bejt neodpruženej vůbec.
Záleží, co od toho kola chceš. Jestli se chceš houpat a nebo chceš aby to jelo :-).
Zdvih vidle SASO jde zvednout až o 1,5 cm vložením distančky do levé nohy vidle - o stejném průměru jako má píst zajíždějící do pouzdra s pružinou. Tlumení v pravé noze má rezervu.
Udělal jsem to jako z nouze ctnost. Tvrdost šla totiž nastavit maximálně tak, že po nasednutí to zajede asi o 2 cm a dál nastavování přestalo definitivně fungovat, pro "odlehčení" jsem to kolečko i zahodil.
Tohle vyřešilo problém s předkem moc nízko na dalších pár desítek tisíc km, ale stejně by to chtělo novou (a upravit ji hned).
Střídám Azub a Mk3, ale pohodlí spojené s odpružením se nedá srovnat a každé kolo má svoje výhody na úplně jiných cestách.
Je to tak, co do pohodlí se celoodpruženému lehokolo nic jiného nevyrovná, snad jen celoodpružený velomobil. Na druhou stranu zatím jsem nejel na odpruženém kole, na kterém bych měl takový pocit přímého přenosu síly z pedálu na silnici jako na neodpružených. Fyzika je neúprosná a ty pružiny se vždycky aspoň trošku houpou. Takže jak píšeš, každé má svoje.
Zdar,
Oceláč Mk.3 je navržený právě na tohle - aby na nerovnostech neskákal splašeně jako ultrahuhé duralové lowracery. S dobrými gumami si na Oceláčích dovolím v záplatovaných zatáčkách víc než s jakýmkoliv jiným kolem, překvapivě i víc než jsem si dovolil s Azubem Apus. Fyzikální limity toho celoodpruženého Azubu jsou asi dál, ale pro jezdce je zase těžší je cítit, přes to odpružení nemá takový cit pro to, co guma na asfaltu dělá. Tím pádem mi připadlo, že zatímco na Oceláči si dovolím jet na hraně toho, co gumy snesou, na Azubu si to dovolím jen na hladkém asfaltu a na záplatovaném ne - odskoky od ostrých hran jakobych necítil dostatečně přesně nebo co. Bude to ale souviset i s výškou kola, typem řídítek, rozložením váhy na kola atd. S nějakým hodně kvalitním odpružením by to asi bylo lepší než s levným základním. Ale co do poměru technologické a finanční náročnosti versus získaného výsledku mi pasivní pružení rámem v kombinaci s příjemnou dobře jezdící geometrií přijdou jako lepší řešení pro hrubé asfalty.
K silentblokům: v Questu mám odpružení všech kol pružinama s elastomerama, tedy hodně pružení a málo tlumení. Podobně jako silentlok. Výsledkem je, že na rozbitých cestách se úplně bojím zatáček, protože to z nich vyskakuje ven jak šílené. Když vletím 40km/h na kočičí hlavy, je to skoro jak na ledu, jak se ta kola rozvibrují. Být tohle na jednostopém kole, bylo by to dost fuj...
Super, díky všem.
Jo, kočičí hlavy jsou přesně jedna z těch věcí, proti kterým hledám obranu. Takže silentbloky asi pro jistotu rovnou škrtnu.
Hranami záplat jsem myslel spáry ne vyšší než ty dva cm. Obrubník, výmol nebo hranu odfrézovaného asfaltu by mi pud sebezáchovy stejně nedovolil přejet rychleji než krokem. Lavory mě většinou taky netrápí - když už jedu tak rychle, že by mi mohly vadit, tak jedu prostředkem pruhu, kde nejsou. Takže extra velké zdvihy opravdu nejsou nutné.
Rozložení váhy má určitě taky něco do sebe, to mám vyzkoušené na několika zábradlích. Favoritu s poměrem skoro 50/50 věřím v zatáčkách o dost víc než kolům s těžším zadkem.
Tak mám zase o čem přemýšlet...
"když už jedu tak rychle, že by mi mohly vadit, tak jedu prostředkem pruhu, kde nejsou."
Doporučuji Ochoz u Brna, příjezd směrem od Líšně. Tam jsou všude po celé šířce pruhu. A je to docela padák, takže se tam dá jet dost rychle.
jezdím většinou po rozbitejch silnicích, protože bydlím v Čechách.Mám zkušenosti s neodpruženými i odpruženými Nezuby a Azubem.Obul jsem neodpruženého Nezuba na dvou dvacítkách do Big apple .A změna mě dost mile překvapila.Díry na asfaltu i blátivý a kamenitý cesty to pobírá dost slušně,neskáče, a s těmahle balónama nemam strach že bych je někde procvaknul.Možná je to tím že má přesmetráková váha nedovolí kolu nadskočit na každém ďolíku:-)
Větší valivej odpor pneumatik nepociťuju, z kopců to jede stejně rychle jako s normálníma pláštěma a do kopců musim šlapat jako dřív.
Tlak 3,5 atm
Na mých 63kg plus kolo začly Big Apple pružit trochu slušně až když měly pod 3 bary a to už celkem citelně nejelo. Ne že by to brzdilo jak nějaké zubaté terénní gumy, ale rozdíl oproti pořádně nahuštěným rychlým gumám byl hodně citelný. Tak nějak na půli cesty mezi těmi dvěma extrémy. Asi když je jezdec lehčí, musí podhustit ještě víc a krom toho ho z kopce dolů táhne menší síla, takže ve výsledku je rozdíl poznat víc.
proti procvaknutí o ostrou hranu,u úzký natvrdo napumpovaný gumy nepomůže ani odpružená vidlice. Z Azubu jsem kvůli tomu sundal matratony, na našich cestách byly děravý dost často.Kamenitá cesta se nedala sjet vyšší rychlostí bez defektu.Teď mam na Azubu lehce zubatou Kendu a od té chvíle mi přední kolo drží
Zajímavé, já ještě necvaknul o ostrou hranu ani Durano, natož něco tak šíleně širokého a robustního jako Marathon. Naopak lehce zubatou širší Rubenu jednou jo, ale to jsem projel chybějící víko kanálu přesně blbou rychlostí kolem 25km/h (jet o kus pomaleji nebo o kus rychleji, možná to prošlo). Možná to souvisí s tou váhou, ale zdá se dřív zruším vidli nebo rám než bych prorazil gumu o hrbol. Všechny defekty mám od skla, hřebů a takového toho ultraostrého jemného štěrku co s ním cestáři zastříkávají asfaltové záplaty.
Jestli píšeš, že jsi měl děravý Marathon, tak bych se tomu vůbec nedivil - ta guma má když už tak snad jen Green Guard, což je gumová vrstva, takže nemá pletený Guard typu Race Guard a pod. Tím pádem co má velikost 4 až 5mm a je ostré, tím proletí. Hustit na vyšší tlak nepomůže, to pomůže na procvaknutí přes ráfek. Já jsem na ostré skále prořezal i Race Guard v Duranu. Když pomineme díry do pneu a budeme se bavit o procvaknutí ráfkem - já mám 85kg a hustím na 8,5 barů. Pokud se bavíme o procvaknutí Snake-bite, tak kdybych vozil 6 barů, tak cvakám všude.
Já teda vozím Marathon Racer, a defekt procvaknutím (snakebite) jsem snad ještě neměl. Párkrát jsem píchl o nějaký hřebík, a pak jednou jsem v tom plášti o něco prořízl tak 3mm dlouhou díru, do které se občas dostalo něco ostřejšího, co propíchlo duši. Teď mám nové Marathon Racer Evo a zatím bez defektu.
Hm, tak s mými 69 kily bych jabka musel asi taky dost podhustit...
A ještě jedna otázečka do placu: je na SWB lehokole se zadním náhonem důležitější odpružení vepředu, nebo vzadu? Na přední kolo asi jde víc váhy při vjetí do díry a musí mít dobrou trakci kvůli řízení. Zadní kolo je spíš jenom o pohodlí, ne?
Řekl bych, že předek si říká o odpružení víc. Když se přes nerovnosti trochu posadím, abych odlehčil záda, je můj pocit z jejich přejezdu horší, než když udělám most mezi pedály a opřenou horní částí zad. Na lowraceru mě nerovnosti zdržují víc, než protivítr a kopce. Při běžný LR cestovní rychlosti na blbý silnici přestávám přes vibrace řádně vidět na cestu a bicykl to pěkně schytává. Schwalbe Durano 20 na horní povolený hranici tlaku je zázračná pneu, že to vydrží – proříznul jsem ji sice na boku o zpomalovací retardér – asi 5 mm, ale šlo to podlepit normální dušovou záplatou a drží to. Vzadu mám Ritchey Tom Slick 26/1,4 – model používám už asi dvacet let a jsem na něj zvyklý. Nevím, zda je nejlepší, kolo jsem koupil s Schwalbe City Jet 26/1,5(?). Jely pěkně, asi tlumily líp, než Ritchey, běhoun mají asi dobrej, ale po stranách brzy byla jen řídká tkanina a duše se drala ven.
Na lowraceru máš většinu váhy na malém předním kole a méně na velkém zadním. Takže samozřejmě od předku cítíš šílené rany a vzadu se to snese.
Na Oceláči je procedura pro hrboly opačná - odlehčit záda. Funguje to ze dvou důvodů: jednak je spodek sedačky uprostřed té dlouhé rovné páteře co jak tu někdo říkal pruží jako lyže, a jednak tím vytvoříš jakoby otočný bod pod zadkem, kolem kterého může hmota kola rotovat aniž by rotovala většina tvojí hmoty, takže když přední kolo trefí hrbol, musí jen zvednout tvou váhu na dlouhé páce o půlku výšky hrbolu, přes tu pružnou lyži, ale jak se kolo nájezdem na hrbol pootočí o nějaký úhel čumákem nahoru, otáčí s sebou jen tvoje nohy, ne tvůj trup (sedačka ti trošku odskočí dál od zad). To opět snižuje sílu nárazu a funguje oběma směry, na přední i zadní kolo. Takže na Oceláčích se na hrbolech naopak sedá vzpřímeněji s vahou jen na zadku.
Každopádně tak i tak přední kolo by z odpružení benefitovalo víc. Jednak je většinou menší a jednak se předním pružením nežere tolik energie šlapáním jako vzadu, rám zůstane tuhý vůči řetězu.
Včera v noci jsem zajel čerstvě zpojízdněný Oceláč Mk.3 sériové číslo 5. Má "experimentální" barvu, která ho víc jak rok zpozdila, a tím pádem obraceč tahu lanka nad přesmykem už nějakou dobu jezdí na sériovém čísle 6. I tak potěší, když to za jízdy funguje dobře, i když zlomené žebro sneslo jen krátký test po chodníku třikrát tam a zpátky.
Kdybyste náhodou někdo věděli kde sehnat pěkné bílé blatníky, sem s tím.
"... kde sehnat pěkné bílé blatníky ..."
Jezdíš s "Kluky na kole"?
Teď jsme musel chvíli gůglit, abych zjistil, o čem mluvíš :-).
Když jsem přítelkyni před rokem nabídnul, že zkusíme její kolo udělat v jiné barvě než obvyklé černé co mají ostatní Mk.3, skončilo to na bílé perleti. Včera ráno jsme k tomu rozestavěnému kolu přiložili běžné černé blatníky a shodli se, že to prostě volá po bílých, ty by vypadaly mnohem lépe. Jenže nemůžu sehnat blatníky v bílé barvě co by existovaly na 20" i 26".
A farba na plasty by nepomohla??
pěknej mazlík
http://www.cykloplus.cz/blatniky-force-24-28...
Díky. Na tyhle blatníky jsem taky nerazil už několikrát, a jsou levné. Asi koupím ze dva páry a zkusím, co si to nechá udělat horkou vodou. Z některých 26" se takhle dají docela dobře udělat 20".
... by musely bejt vlněný, aby se srazily
Dají se šikovným poléváním horkou vodou z konvice natvarovat na menší poloměr výměnou za to, že se trošku rozevřou, jsou pak jakoby širší. Jde to s těmi co jsou na pohled jakoby hliníkové, ale netuším, jak se zachovají tyhle.
To ja som dnes isiel preprat bullpren z opierky hlavy. Ked ze ho mam prichyteny gumickou tak bol zlahnuty aj po vyprani no ked ze nevyslo vsetko tak som pustil teplu vodu , kusok mi usiel kohutik a zrazu bola v umyvadle voda cca 50 C nemeral som ale ruky som tam ledva udrzal. Pointa je ta ze bullpren napucal do povodneho tvaru. Netusiim ci tak bude reagovat aj podlozka na sedadle ale ked ma niekto vysedenu na vyhodenie tak za skusku to stojii. (zaruku nedavam vychadzam z nahodneho javu co sa mi dnes podarilo spravyt)
Hliníkové (myslím opravdu Al, ne stříbrný plast) jdou z 26" na 20" přetvarovat bez problémů, to mám vyzkoušené. A natřít by pak šly stejnou barvou jako zbytek kola.
Mno dnes sa mi splnil maly snicek a dostal som sa k 26´´ loukoti spengle 3MTB no je tu mensiproblem z brzdovym kotucom este sice drzii ale mele z posledneho 1,8 mm lezi v dielni hned vedla rozobrateho orecha :-D . Problem je ten ze je na 4 sruby nie na 6 ako sa bezne pouziva teraz . Foto naboja je nizsie.Tak ze otazka znie da sa niekde zohnat taky kotuc alebo kde by sa dal dat vyrezat a z coho/aky material presne.
PS: Predne koleso ma manik stale k dispozicii
Nechal bych kotouč vypálit z nerezu, originály taky asi nejsou žádný super materiál
NJ ale kde a za aky peniaz :-D som pozeral 1 firmicku nedaleko a ked to neni seriovka na min 1 tabulu plechu tak nechcel ani pocut.
Toto bude este zabava pozeraam :-D
Plus ten stavajuci kotuc je nejako divne nitovany a ma tam trosku volu odhad +- 0,25 mm a ked koleso narazi o zem kraasne zvoni (iba trosku ale za jazdy my to polezie na nervy :-D )
Taky myslím, že nejjednodušší by bylo nechat si ho vylejzrovat z nerezového plechu.
Záložní možnost: jaká je roztečná kružnice té čtyřdíry na náboji? Napadlo mě, že by možná šlo vyrobit nějaký zběsilý adaptér na standardní šestidírové koutouče.
Brzdový kotouč na čtyři šrouby používá standardně Rohloff.
Ale... asi vyjde pořád líp vypálit z toho plechu.
Tak třeba by se to mohlo přece jenom hodit: http://www.rebelbike.com/shop/katalog/336...
Otázka je rozměr těch šroubů a průměr kružnice, na které jsou ty čtyři díry dané. Jestli to sedí s tím Rohloffem.
no priemer osi tych otvorou je cca 40 mm (merane pravitkom na osi srubou na prichitenie) a co som pozeral ten rolhof vyzera to ze maju na to nejake dute sruby ktore budu mat urcite viac ako D=5 mm cize standard. Celkovy priemer kotuca 140mm .
jestli paměť slouží, tak šestidírový kotouč je na kružnici 48mm. Takže možná by fakt nebyl nevyrobitelný nějaký adaptér, ale muselo by se toho dost proměřit a promyslet, než by se to vědělo jistě.
Mno ako si tak v autoCade kreslim tak zistujem ze je to mozne spravit ale len z dvoch kusou tie diery vychadzaju aj tak strasne blizko ze ina moznost nieje = tak ze fakt dilema dat vypalit laserom alebo vodnymlucom ci adapter je otazka. novy kotuc sa mi zda ako elegantne riesenie len netusiim kde a za aky peniaz a hlavne aby nedali podmienku ze 10-100 ks :-D
Aj ked taka dozivotna zasoba je fajn no nerealna :-D
Pošli mi výkres v Autocadu a já ti za pár napíšu cenu za vypálení...i jednoho kusu
tak to nakresli a pošli - třeba sem - http://www.cekov.cz/paleni-laserem
neznám, ale za pokus (asi) nic nedáš ... :-)
Kovoplazma v Brně - Modřicích nám dělala sady laserovaných dílů na rámy Oceláčů (patky, úchyty sedla, krytky na konce jeklů), nebyl problém objednat jeden kus od každé věci a sada na jedno kolo se myslím vešla do tisícovky. Možná bude záležet na materiálu, ale takový kotouč by mohl být třeba za pětikilo. Myslím to dělali tak, že u prvního kusu ti naúčtují převedení z dwg do programu pro mašinu a dají ti k tomu dílu číselný a čárový kód, který když neztratíš, tak příště nebudou účtovat programování a objednáš to jen tím kódem. Nějak tak to bylo.
diky teraz uz len v cade to skreslit. ten adapter nieje prilis vhodna cesta som zistil. tak ze sa ide na kotuc. Otazka prevadzaju to ako data alebo to podla vykresu progrymuju = ci treba vsetko kotovat alebo to staci len obrazok (dwg / 1:1)
robime vykres 1:1 (.dwg format acad R12 , v nom 2 hladiny - v jednej co sa bude rezat v druhej 1-2 koty pre kontrolu a material/ hrubka . Hladiny odlisit aj farebne aj popisom
No predpokladam ze to asi nebude stacit takto bude to asi nutne poriadne prekotovat, alebo??
ano takto vyzeraju nase data pre rezanie vodnzm lucom / laserom.
Takze staci.
vacsinou chcu format autocad 12 alebo DXF
Len tam doplnujeme este identifikaciu + material aby nedoslo k zamene (to vies, lietadla :-) )
Je to tak, taky zadávám na laser podklady v autocadu nebo v programu DraftSight
Tohle je plovoucí kotouč. Tedy kotouč, který má na unašeči při zahřítí možnost pohybu. Funguje to jen s hydralickámi brzdami. Když se brzdí, kotouč se zahřítím zvlní a roztáhne. Pak když člověk pustí brzdy, tak by normální kotouč štrejchal o brzdové destičky, ten plovoucí kotouč se na unašeči pohne tak, že o brzdové destičky neškrtá. Zárověň trochu roztáhne písty brzdy od sebe.
A protože je už oběhaný, cítíš tam tu vůli.
dik za postreh. je tam teda v nytech umyslna axialni vule?
Nikdy jsem to nejezdil, tak si tím nejsem úplně jistý. Jak jsem pochopil, za studena by tam být vůle neměla, ale možná se pletu.
Ano je tam vola mozno 0.25-0,5 mm = pri otacani to doslova cvaka a to karbonove koleso neuveritelne zosilnuje ten zvuk doslova akoby niekto klepal z drevenymi spalickami :-D A som si vedomy ze je to kotuc pre hydrauliku a ja chcem dokupit bud BB5 alebo BB7 no a dat vypalit ten kotuc (este sa trapim z 1 skuskou a ide sa na to)
No a vzhladom na to ze moj ram nema drziak na kotucovu brzdu tak budem musiet vymyslat aj nejaky adapter co by sa dal pripevnit na zadnu patku
Rozmyslal som ci by sa nedal ten adapter na kotucovku okaslat tak ze zobrat radovo vacsii a ukotvit ho nizsie = ze na 140mm kotuc pouzit adapter pre 160 alebo az pre 185 mm kotuc.
I na kotoučích předního kola motocyklu je a musí být.Zahřátím se vůle kompenzuje.
99% kotucov pre bike sa roby na priamo teda bez unasaca + nemam a nebudem mat hydri. Nepredpokladam ze by na zadnom kolese vznikaly az take teploty pretoze najviac je vyuzivana predna brzda = ma najvyssiu ucinnost zadna omnoho skorej zablokuje koleso a ide do smyku , je to dane rozlozenim vahy na LR. Preto by som prijal vzadu kotuc z 1 kusu ktory necvaka. + musim doriesit dodatocnu montaz nejakeho adapteru pre samotne teleso brzdy.. (najlepsie demontovatelne.
PS: nechcem udrzovat nejaku stabilnu zvysenu teplotu kotuca len aby necsakal. :-D
Možná to někdo použije:
http://www.kreuzotter.de/deutsch/lenk.htm
byl jsem upozornen na tuto krasnou studii:
http://gearinches.com/misc/science-of-cycology.PDF
vim ze by to spis patrilo do vtipu, ale myslim ze mezi staviteli to lepe vynikne....
Zjistil jsem, že se blíží lehosraz, nejvyšší čas pustit se do stavby kola :-)
Pozeram ze aj u Vas v meste byva sialeny instalater alebo je to ten co bol 3 roky dozadu unas?? Nejaky paan Tyll ?? :-D
CNC ohýbačka trubek z Ferony :-)
Tys pořídil CNC ohýbačku ??
A začnu konkurovat Azubu :-) .... máme několik spolupracujících firem a v rámci dobrých vztahů je nutno udělat několik testovacích vzorků jejich výrobních možností :-)
... už nekooperuješ s HP-Velotechnik (jako dřív)?
Vrtá mi hlavou zadní stavba Oceláče Mk. 3 bez svislé vzpěry před kolem. Kdybychom uvažovali sedačku jako absolutně tuhou (překližková "parková lavička" k tomu nemá daleko), vycházejí mi deformace rámu zhruba jako na přiloženém obrázku. Vyplývá z toho, že dva body, na kterých je sedačka uchycená, musí pracovat jako klouby. Jestli je sešroubujeme napevno, budou se dřít a povolovat. Napadá mě použít čepy v kluzných pouzdrech, ale zní to jako overkill.
Jak jste tohle řešili?
Domnívám se, že tuhost trubek od zadní osy k sedačce je vyšší, než tuhost sedačky. Jak to chápu já, je na Mk.3 velmi důležitá torzní tuhost sedačky.
Ale to ať spíš napíše Jirka a nebo se někdy osobně zeptej ninka.
S tím pružením to asi nebude tak vážné.
Mám na tom nadrncáno už přes 20 tis. km a právě přišel čas podruhé vyměnit bulpren, tak jsem zrovna zkontroloval ty šrouby, dík za připomenutí.
Oproti původním M6 s vysokou půlkulatou hlavou tam mám zápustné, schované ve velkých podložkách, jen tak do závitu v rámu, bez kontramatek. Mezi sedačkou a rámem jsou ještě gumové podložky.
Žádný není ani kousek povolený a nejsou tam ani stopy nějakého tření.
Pro zajímavost, horní část nosiče je chycená stejnými šrouby čistě jenom k sedačce, ne k rámu. Tam se taky nic nepovoluje.
Po tom, co už to vydrželo, musím uznat, že je to dobře vymyšlené.
Naše sedačky jsou taky hodně tuhé, na prvních kusech jsme vyrobili vlastní a později si nechali vyrobit tužší, než jsou běžné. I tak to samozřejmě trochu pruží a podle mě nebude dřevěná sedačka pružit méně. Zádrhel v té úvaze jak nasimulovat deformaci rámu máš podle mě v tom, že sedačka právě není dokonale tuhá, takže část pružení je v ní, a ty body uchycení jsou sice dotažené na doraz, ale přes gumové podložky, takže jsou to takové polotuhé klouby. A jak píše Radek je to praxí ověřené řešení, které fuguje dobře. Když ležíš rameny naplno v sedačce, máš pod sebou krásně tuhý rám, který každý ždibec síly do pedálu přenáší na zadní kolo, protože jsi opřený přímo o patky zadní vidle v ramenou. Když se při průjezdu větších děr zvedneš vrškem zad ze sedačky, pružnot rámu a sedačky a jejich spojů se postarají o pocit jako bys seděl uprostřed dlouhé lyže, která lehce pruží. A přesto vše drží bezpečně pohromadě.
Pěkný popis Jirko,kde dostanu povolení ke stavbě tohoto stroje:-)Ne,fakt můžu jít do stavby,autorské práva poskytnuty?
Podívej, ninkovi se tohle nebude líbit, ale já to vidím takhle: Fotek se najde na netu dost, na srazu si to můžeš prohlédnout zblízka a důkladně. Spoustu vychytávek, díky kterým to funguje pěkně, je někde už popsaných, nebo je zkušený stavitel pozná, když si to kolo prohlíží. V napodobování Ti nikdo bránit nebude a podle mě je to forma pocty autorovi předlohy. Co mi jde na nervy je, když si někdo natvrdo řekne o plány/výkresy a pak se tváří uraženě, když je nedostane. Nemám chuť spoustu svojí práce jen tak rozdat. Na druhou stranu kdo se chce inspirovat a pak vložit vlastní práci do vývoje svojí verze, tak jak říkám: je to pocta a bylo by divné se kvůli tomu zlobit, když se výsledky té svojí práce veřejně chlubím.
Tuším, že to byl Oskar Wilde, kdo řekl, že napodobování je forma lichocení.
A jak už jsem tu kdysi napsal - když nad tím Oceláčem člověk přemýšlí a zkouší, jestli by to nešlo udělat třeba trochu jinak (když chce využít upravenou zadní stavbu přivařenou ke kusu jeklu) - tak by to moc jinak nešlo. A když člověk přizná, čím se inspiroval...
Dík,dostatečně vysvětleno:-)Aviatik to podal pěkně:-)Mám novou práci na cnc a automatech,ale čas přijde a půjdu do nového,jednoduchého a krásného stroje.Líbila se mi fotka,jak nink drží rám a popisek zní:rostou:-)Já sem svůj stroj valil z toho,co sem našel.Výfuk ze Seata z bouračky,trubky po instalatérech a sousedovo mbx Haro do šrotu.Nějaké díly z vyklízení kolárny v paneláku u bráchy:-)
http://auto.idnes.cz/mbx-trhak-ktery-skodovce...
Super, díky všem za vysvětlení. Gumové podložky jsou přesně ten dílek, který mi v mozaice chyběl.
Takže jestli se někdy zblázním a začnu stavět další kolo, bude bez svislé vzpěry. Možná se tím dostane pod dvacet kilo :-).
Ty podložky má i Azub. Myslím, že jsou tam spíš proto, aby se přizpůsobila ne-úplně rovná plocha sedačky rovné ploše úchytu se závitem.
Kdyby se to tam mělo hýbat, určitě by se to projevilo vyklepaným šroubem nebo stopou pohybu hlavy s podložkou po laminátu.
Mk.3 by se v pohodě dal postavit pod 14 kilo. Můj měl nový 14,5 s blatníky, nosičem a pedály. Teď má navíc světla a tašku s nářadím, takže nějaký ten gram navíc :-)
Teď jsem dokončil světla pro Ninkovu Mk.3 výrobní číslo 4, se kterou za chvíli pojede Paris - Brest - Paris. Na 90ti hodinovou jízdu by sice šlo vláčet baterky, ale dynamo je jednodušší a spolehlivější. V tomhle případě pohání dvě Cree XP-G2 vpředu a dynamové zadní LED světélko vzadu. Dali jsme si záležet a poschovávali kabeláž uvnitř rámu, takže to vypadá docela k světu.
Pěkné! Když se chce,... Přední LED jsou pořád v sérii, nebo se dá jedno či druhé vypnout (zkratovat)? Jestli náhodou platí to druhé, jak snáší změny napětí zadní světlo?
Dva týdny před Francií není nálada na experimenty se spolehlivostí, takže je to klasika v sérii natvrdo. Změna oproti dřívějším odzkoušeným věcem je v emitorech. Tyhle novější žerou dohromady skoro o volt méně při tom dynamovém proudu. Nemám změřeno přesně, ale odhadem mají tak 3,0V každý při 450mA co tam tečou když si něco bere zadní světlo, zatímco starší XR-E provozované na 530mA měly asi 3,4-3,5V každý.
Páni stavitelé (lehokol), nevíte některý, lze-li z favoriťáckých rámů (mám jich asi 5) zhotovit:
https://sites.google.com/site...
s dostatečnou životností?
Hledal jsem, hledal, ale využití tohoto zdroje konstrukčního materiálu jsem na NETu nenašel
U poláků něco je
http://poziome.republika.pl/techno.htm#plany
a třeba taky tady:
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/plans...
Ramy favoritu kromě typu F1 byly z bezne svaritelne konstrukcni oceli,
myslim ze tridy 11 523.
TJ - postavit to pujde, svarit bez vetsich problemu taky a zivotnost?
Podle kvality svaru - asi jako obyc favorit.
(ty sem-tam praskli, tak po 20 letech pouzivani)
Takže u materiálu bude problém, že má nejspíš už 20 let namáhání za sebou ...
mozna to svarit z Cr-Mo ?
viz http://shop.evektor.cz/Mettals---Hutni-material...
zkusil bych to radši z bytelnějších trubek z ukrajin nebo supermarketovejch horáků. měl jsem to s favoritů a na dýlku se to kroutilo tahem řetězu, vlnilo v zatáčkách,s brzdama s favorita to nebrzdilo a když jsem navařil ťunprdlíky na véčka tak se vidlice roztahovaly při brždění.Z favoriťáckejch rámů tak postavit dlouhej ležák pro dítě, ne pro Čecha.
Otázka pro metalurgy: jak se chová slitina oceli s mosazí? Konkrétně stará hlavová trubka s natvrdo pájenými "fitinkami", přivařená klasickou obalenou elektrodou k nějakému kusu železa. Patrně se to provaří až k té vrstvičce mosazi, kterou je to spájené. Dá se očekávat nějaké výrazné zhoršení mechanických vlastností? Stálo by za to ty fitinky odbrousit až na podkladovou trubku?
Možná se pletu, ale slitina oceli s mosazí mi přijde jako nesmysl. Pokud máš na mysli staré favoriťácké rámy, tak ty byly ocelové. Jejich výroba spočívala v tom, že se v podstatě do ocelové trubky (mufny) nasunula jiná ocelová trubka. Tyto trubky byly vzájemně zajištěny kolíkem a následně bylo použito pájení mosazí. Pokud chceš použít takovou mufnu (třeba jako hlavovou trubku)ze starého favorita, tak existují v podstatě dvě možnosti: Buď tu vnitřní trubku odvrtat, včetně mosazi, nebo důkladně obrousit, aby ses zbavil veškerých mosazných zbytků. Pokud tohhle neuděláš, nikdo ti nezaručí kvalitní svar. Mnohem jednodušší je použití jiné trubky patřičného průměru a délky, která je snadno svařitelná.
Mám na mysli zhruba tohle:
http://nightrider.xf.cz/galerie/lsh2015_26.jpg
Honzo, máš to vařené, nebo pájené?
Je to svařovaný, Jergušovy svary držej už čtyři roky.
Byla to dámská eska Tourist, na druhým obrázku je to před svařením. S mosazí se to pralo jenom u hlavovýho složení, koukal jsem na něj, jak to dělá. Vařil to COčkem a místama i autogenem, normálním svářecím drátem, jestli tam pral i mosaz si nevzpomínám. Zeptej se ho v Nivnici.
Super, zase o důvod víc, proč tam jet :-).
Díky.
Včera večer jsem 25km testovací jízdou převezl nejnovější Oceláč Mk.3 k jeho nové majitelce. Dnes jsem dopsal článek o jeho stavbě na blogu zde: http://brnobent.blogspot.cz/2015/08/myska.html a pověsil galerii fotek na Rajče zde: http://hebi.rajce.idnes.cz/Myska_-_Ocelac_Mk.3...
Tak snad mě tu s tím nevyženete, tahle Mk.3 není produkt na prodej, ale opravdu domácí jednokusovka :-).
Povedený kousek. pěkně sis vyhrál :-)
Super! Tak to je šance udělat na srazu přehlídku kompletní sestavy Mk.3, přece jenom nějaká podobnost tam je :-)
Pokud tam v pátek večer budou Petr, Matěj i Ty, měli bychom všech šest pohromadě naráz. Mohla by z toho být pěkná fotka :-).
Zatím to vypadá, že přijedu na třech kolech. Naše T-tris potřebuje servis, který ji nedokážu poskytnout...
Není to sice leho. ale je to taky pěkný kousek. Zdalipak uhodnete, kdo je jeho stvořitelem?
Sím já to vím .... :-)
Jasně že jo, dyť sme kousek od sebe, na lehosrazu nebyl, ale potkáváme se U trumpetky, u Labe. A kde jste to byli? Sraz kolobrnd už byl ... (Zase parádní stroj, jestlipak už má na Zebrolehu opravenou vidli.)
Na čem teda jezdí k tej trumpetce?
http://www.cervenykostelec.cz/kalendar-akci...
A copak je tohle?
https://www.youtube.com/watch?v=hhH_EifvsdI
(video 1)
http://www.esoteric-david.eu/cz-page-33.html
zdravím všecky stavitele a zároveň jako zelenáč prosím o radu - chtěl bych vyrobit rám lehotříkolky jako svařenec z horního, dolního a dvou bočních dílů - laserových výpalků z 2mm nerez plechu, s odlehčovacími výřezy. Pro představu přikládám neumělý obrázek. Myslíte že to je reálné? Díky za rady
Při svařování se to bude dost kroutit tepelným namáháním
Neco podobnyho mi visi v garazi uz pres rok,pracovni nazev Merkur.Chtel jsem prostorovej ram abych do nej schoval spacak stan oblecky a par blbustek na cesty.mam vypaleny bocnice,kraje1cm ohyb a sesroubovany asi 30 ti sroubama m5 pres distancni trubicky.ma to na moji vahu malou pevnost a pri zkusebnich jizdach se to v zatackach vlnilo.snad se nekdy dokopu k tomu zpevnit to prepazkama.zase jsem objevil slepou ulicku:-)
Proveditelné by to být mělo, jen to bude chtít jak píše Papji hodně času a trpělivosti. Já měl kdysi lowracer s rámem osmistěnné trubky, která vznikla z pravé a levé půlky ohnutých z 1mm plechu. Nebyl to nerez, ale podobné to bylo v tom, že to byl tenký plech svařený v obrovských délkách svaru. A fungovalo to dobře. Teda nakonec jsem rám zlomil, ale nerupnula tahle osmistěnná páteř, rupla zadní vidle vzitá z horáku.
děkuju za reakce, říkám si jestli by nebylo lepší nevymýšlet vymyšlené a držet se nějakého osvědčeného vzoru. V Homebuilders lehokol 8 postoval Highlander odkaz na free plány celoodpružené tříkolky http://aazzaa.de/home/index.php ta mě zaujala, co si o ní myslíte?
Nevypadá špatně, jen se zdá, že při návrhu rámu zapomněli na řetěz a pak ho tam dodatečně protahovali jak se dalo. Zadním odpružením asi bude šlapání pěkně cvičit a vpředu bych měl strach, že o něco urvu tu kladku dole.
Taky si myslím že řetěz nedomysleli, přední kladka je nejvíc na ráně, přitom mezi rameny náprav je dost místa. Myslím že ani to výškové nastavování šlapacího středu by nebylo potřeba
No a když uvážím, že takhle na raně vypadá ta kladky u prázdné tříkolky, co teprv když přední náprava propruží? Buď to odpružení je šíleně tvrdé a malý zdvih, nebo se ta kladka zaryje do země na první hrbolaté cestě.
Vypadá to, že prostor mezi přední nápravou a sedlem si zapleskli řídítkama. Tudy by tahová strana řetězu ideálně vedla na jedinou kladu dole u spodní strany rámu a zpátky nahoru mnohem blíž k čepu zadní vidle. Jen řídítka by musela uhnout někam jinam, nebo mít nějak zběsilý tvar.
To je fakt tažená linka řetězu by měla jít co nejblíže čepu zadní vidlice. Škoda. Ale jinak to nevypadá špatně. To vyhnutí řetězu přednímu pružení bych tragicky neviděl, ikdyž ideál to není. Podobně to je u Steintrikes Mungo jde řetěz taky spodem a kladka je až před předním pružením. Alespoň se řetěz neplete a horní tažená větev nemusí mít žádnou ochranu. Ale chybu s vedením mimo zadní čep kyvky Mungo naštěstí nemá.
tak sem si po úrazu rámu doma složil (takže rubrika je skoro správně) nový AZUBí gauč; některé díly zbyly z důvodu inovací ...tak kdyby měl někdo chuť a odvahu si to svařit (viz jerguš) a dokoupit nebo dovyrobit zbytek, leží mi to tu...
Jak se tohle stane? Jen únava materiálu, nebo to někde dostalo ránu a přitom to prasklo?
Se pochlubím s motorizací tříkolky dle Papji.
Zatím jsem neviděl žádnou jednoduchou pěknou, snad prototyp Veltopu. Ale v kombinaci s přívěsem by to nemuselo být v kopcích špatné.
Pokud ti to frčí rychle, tak asi stačí nějaký čumák a před obličej malé plexi. Proporčně nějak podobně, jako to má formule. A kolik že ti to frčí? Ikdyž to máš asi hlavně do kopců?
No plexi se mi právě kvůli vodě nelíbí. Zpřevodováno na max. 32 km/h s prislapem stačí i na Prašivou. A nebo přehodit ručně na 12km/h. Vyjede kopec bez pomoci s karavanem (30kg). Zpřevodováno to jako Juras, tak se vůbec nedivím, že to prodává. Je to víc než silně návykové. Tak to aspoň omezuje využití.
Však píše, že se chlubí motorizací. Na Velorex možná dojde časem. Jinak je to příjemné, když i v dnešním počasí jsem nemusel řešit čím se dopravím do práce. Je už sice chladněji, ale když na mě nefouká, tak je to pohodička.
dvě rozety?fikaný! to sem u Papjirky přehlídnul )-:
Vlastně ani nepřehlídnul. Ta druhá je blíže k výpletu a má funkci pouze jako držák, aby bylo přes co přišroubovat tu velkou na volnoběžku, takže ji na pohon nepoužívám. Navíc mám možnost použití více pastorků, takže druhou rozetu vůbec nepotřebuji. A neposlední řadě jsem na tom hmotnostně jinde, než Zdeněk, takže potřebuji převody více do síly, i za cenu nižší rychlosti.
Zdeňek má rám tříkolky, který nepočítá s takovým pomocným pohonem, takže se s převody musel vejít do daného prostoru a to nebylo jednoduché. Každopádně se s tím popral velice elegantně a určitě budou převody splňovat jeho nároky (kdyby snad né, tak malá rezerva by se ještě našla). Měl jsem s tím možnost jet a můžu jen a jen chválit.
Nový stroj už se skládá :-) Rám má sice drobné mušky, ale darovanému rámu na zlomy nekoukej :-) Když už jsem to sem dal, nemáte někdo zbytečný šlapák a třeba i zadní vidlici ? :-)
Jses ve spatnym tematu,musis najit nebo zalozit "opravy a tuneni azubu".tady se to jmenuje homebuilders lehokol :-)
Kdepak, to je závist :-) že rám neskončil v temných brdských hvozdech, ale na krásné Vysočině :-)
Kluci budeme na sebe hodny,budou vanoce:-)
nestraš s vánocema :-)
Stavba (vylepšování :-)) se zajímavě vyvíjí...po prasklém rámu mám i prasklou ( a svařenou) zadní ocelovou vidlici ....jsem zvědavý jak to nakonec dopadne...
Maximalne to padne na zem :-D , ale ne bude to v poho ked si tam vlozil nejake doplnkove vystuzenie.
Kdo bude kupovat? :-D
http://www.novinky.cz/bydleni/tipy-a-trendy...
99 x 130 cm je sice pěkný rozměr, ale nějak zapomněli na ten třetí. A 45 kg není moc, pokud pojedu po rovině, tahat to do kopce, nebo naopak ubrzdit, to už nebude legrace. A to nepočítám s větrem, jedno z které strany. Samozřejmě, vše se dá naučit, stačí si hodit do vozíku dva pytle cementu a hned je mi jasné, jak to se mnou bude cvičit.
Když bych si měl vybrat nějaký karavan za kolo, tak půjdu na čumendu k Zazvurovi http://www.nakole.cz/diskuse/18285-karavan...
Při úpravě zadní vidlice z Azubu 3 na kotoučovku jsem zjistil, že používám stejné zadní patky :-)
a ten svěrák, to je 125 mm nebo 150 mm (šířka čelistí)?
To jsem nikdy neřešil :-) ale změřím ti to ....na druhém ponku mám ještě jeden malý :-)
Malý mám také, ale na řezání rámů to není ´to pravé ořechové´ ...
Změřil jsem....150 a 100 mm:-)
Asi nevíš, jak se tahle vidlice kroutí.
Bude vyztužena ....alá Jerguš :-)
S přehazovačkou na výměnné patce nepočítáš?
(nebo to bude další ´evoluční´ krok?)
Nepočítám....měl jsem to na několika typech a nikdy jsem vlastnosti výměnné patky nepoužil :-) a je to pracnější na výrobu....v případě pádu prostě srovnám kovanou patku a koupím novou přehazovačku :-)
Rám už vypadá trochu lépe :-)
Tak pokud svary vydrží, tak všechna čest svářeči.Přes úřední zkouškou (za staré normy) na konstrukční ocel,17 nerez a mědí na hliník jsem neměl !!! Držím všechny 4 palce.
Já to nevařil, nemám na to techniku....ale dal jsem to odborníkům :-)
Tak už stojí imitačně na svých, ale do pojízdného stavu má ještě hóódně daleko...a taky jsem zjstil že není Azub jako Azub, zadní vidlice z trojky nejde tak lehce na IBEX a Al sedačka taky nepusuje bez úprav :-)
Kdyby byly vsechny dily z azubu mezi sebou poskladatelny jak lego,tak by za chvili nemeli v Uherskym Brode co zrat!Kazdej by si ty Azuby bastlil doma jak ty:-).Mam v garazi nejaky dily z 1203,erka,falicie,oktavky a predstav si,ze mi to do fabie nepasuje.
Kolecko si delas hezky,jen jestli te ta alu sedacka z eca uveze.Mladej ji ma na novym lezaku,parkrat spadnul a spodek sedacky se uz ohnul.
My co máme hmotnost podobnou pírku takový starosti nemáme :-) A jak říkal už Jára da Cimrnamm , hliník je materiál budoucnosti, co se ohne to se narovná....
Už dva prasklé představce?
Jak jsem slyšel, že se to může stát, mám v něm od té doby šroub jistoty M8. Uvnitř objímky jsem musel akorát díru kónicky zbrousit, abych tam napasoval kus železa ze závitem.
Je to lepší pocit, že když to rupne, řízení zůstane pod kontrolou.
Ne, ne, ten prasklý představec je ještě od Bruma...měl úplně zatuhlý obě ložiska v řízení, dal jsem nový :-)
Ten namontovaný ale taky vypadá svařovaný, nebo ne?
To jo, upravený klasický ocelový...
Už to začíná vypadat skoro jako kolo :-)
Zas o krůček blíž pojízdnému stavu
Zkušební jízda proběhla, byl i neplánovaný zkušební pád....na nepřímé řízení si budu asi chvíli zvykat :-)Doladit několik drobností, rozebrat a poslat do lakovny....
Mám hotovo :-) ale nejdou mi sem vložit fotky, nevím proč....
Tak už...problém byl mezi židlí a klávesnicí ...
Pěkné, pěkné ...
Jen ten zadní blatník jakoby k tomu kolu nepatřil!
8-)
Njn....vzhledově hnusný, ale účinný...
Pěkný. Já teda nemám nic ani proti těm blatníkům. Je otázka, jak by se do toho vešel nějaký zimnější plášť.
Mohl bych poprosit fotku uchycení řidítek? A pak o zkušenosti s tím vedením bowdenů - podle mě to dost hrozí zachytit při průjezdu nějakýma křovinama o něco.
Uchycení řidítek je standart Azub....bowdeny a hadice k brzdám neřeším, jezdím většinou mimo křoví :-)