Teď mne mladej přesvědčoval, že jim ve škole říkali, že oni nebudou mít povinnou maturitu s matematiky (maturovat by měl za tři roky). Já si doteď myslel, že matematika je povinná (společně s češtinou a cizím jazykem).
Jak to teda prosím je? Ať nejsem u toho ného puboše za ještě většího vola, než už jsem... :)
my měli volitelnou s fyzikou. Ale to bylo v roce 1982. Dneska bych to už nedal to je jasné. tak se o to nezajímám.
Zatím bych se tímto problémem, být Tebou či Tvým synkem, moc nezabývala. Bůhví co bude za tři roky. Třeba bude(ou) do té doby změna(y) na postu ministra školství a to, co platí dnes, už platit nebude. Raději mu doporuč, ať se pořádně učí. To se mu bude hodit, ať už maturovat z matiky bude či ne.
P.S. Já jsem pro povinnou maturitu z matematiky "všemi deseti".
Maminka a paní učitelka má vždycky pravdu, takže dám na tvá doporučení... ;-)
Dík.
Ale prd, optimisté učí děcka německy, realisté čínsky :-)
Chce se mi připsat, že pesimisté arabsky, ale nechám to tak... ;-)
byly doby kdy znalost arabštiny umožňovala vzdělancům přístup k dílům v evropě neznámým či dávno zapomenutým. A furt je to jazyk, kterým se dá domluvit v dost velkém kuse světa. Takže proč by to měl být jazyk pro pesimisty nechápu. A navíc mají krásně kudrlinkaté písmo. a slovy klasika "Ach jak je krásné býti kadeřavým" :-)
Mám na to stejný názor jako tady nade mnou pí. učitelka :-).
To "pořádně se učit" lze do značné míry nahradit výšesirovným společenským postavením rodičů, jejich politickým postojem a jejich (pozitivním) vztahem k zahraniční politice USA... ale to asi nebude váš případ, takže tady zbývá fakt jen to "pořádně se učit" :-)
Co to plácáš za nesmysly?
To bylo za vás, tedy sorry,za komunistů :-)
žádný postoje rodičů, vztah k USA ani jejich společenské postavení nikoho nezajímá, to jsou tak hnusný bolševický žvásty, že to nelze akceptovat byť by to bylo míněno žertem.
Nemíním se tady hádat, takže to nebudu rozvádět, ale trvám na tom, co jsem napsal - alespoň já se s tím setkávám.
A víc o tom nehodlám diskutovat :-)
Aha, tak ty jsi se setkal s tím, že jsou lidi na vysokou školu přijímáni podle vztahu rodičů k USA?
Tak o tom diskutovat budeme, protože můj spolužák a dávný kamarád je současným rektorem ČVUT a pokud máš nějaké informace, že se při přijímacím řízením jakkoliv přihlíží k politickým postojům či postavení rodičů, sem s tím.
Já to vnímám jako neuvěřitelně hnusnou pomluvu a rudou propagandu.
Ale ne, Jindro, zrovna tohle bylo myšleno v nadsázce. Anebo jsem rudý propagandista? :-)
Ovšem na tom zbývajícím (vícesirovnostářství + politický postoj) trvám, s tím se setkávám.
A nebudeme tuhle diskuzi dále ničit, jo?
O těhle věcech se nežertuje.
Zdaleka to u nás není ideální a lecos se dá koupit, včetně podivných titulů z ještě podivnějších škol.
Ale že by se někde na státních školách posuzoval původ nebo politika, s tím jsem se nikde nesetkal a setkal-li bych se, rval bych se jako lev, aby se to nedělo.
Přijímací zkoušky na obory, na kterých je přetlak studentů, tedy přijímaných je pouze zlomek těch, co se hlásí, bývají písemné a přísně anonymní, právě proto, že se ví, že ti, co se nedostanou budou velmi bedlivě zkoumat zda-li se tam někdo nedostal nějakou protekcí nebo za úplatu.
Hlásí se 300, berou 50 u přijímaček nejlepších, a tím to hasne.
Musím říci popravdě, že mě šokuje těch 5 palců nahoru.
Velmi prosím, aby každý, kdo má sebemenší podezření, že na státní vysoké školy se přijímá na základě vztahu rodičů k USA, nebo na základě majetkových poměrů rodičů uchazeče, nebo snad dokonce se svého okolí zná nějaký takový případ, aby to zveřejnil.
Kdo z vás pěti ví, že někdo v současné době byl přijat na VŠ na základě vztahů jeho rodičú k USA.
Zároveň žádám pana kolegu Airline, aby svůj nejapný vtip jasné vysvětlil a omluvil se za něj.
Airline mluvil o přijímání na vysoké školy? Mám dojem, že polemizuješ s něčím, co nebylo řečeno.
Ano, máš pravdu, o přijímání na školy nemluvil, napsal jen že ze své zkušenosti zná to "že pořadně se učit lze nahradit"... a pak tu další nechtnosti o USA a majetku a rodičích.
To ž znalosti lze nahradit "vztahem rodičú k USA", tohle někdo zná z osobní zkušenosti?
Znáš to tu Ifčo?
Znáš někoho, kdo by byl hodnocen podle toho, jaký mají vztah jeho rodiče k USA?
Je to bolševická prasárna nejhrubšího zrna.
Kdo koho kde posuzuje podle vztahu rodičú k USA?
Co je tohle za dobytkárnu?
To si fakt necháte takhle vymejvat mozky?
Když se vysoce hodnotil kladný vztah k SSSR, tak proč by to nemohlo fungovat i s USA? :-)
Vidíš, já za větší prasárnu a dobytkárnu považuju požadovat po lidech, aby se omluvili za to, že mají jiný názor než ty... Ba i ty prvky bolševismu bych v tom viděla...
No nic, taky nebudu dále zas..at téma věnované něčemu jinému...
To není věcí názoru, ale věcí pravdy.
Jestli někdo tvrdí, že zná ve svém okolí situace, kdy jsou děti hodnoceni podle vztahu rodičů k USA, není to názor ale informace.
A já nechci nic jiného, než aby informaci doložil, nebo se za tu bolševickou prasárnu omluvil.
"... nebo se za tu bolševickou prasárnu omluvil ..."
Komu se má, prosím tě, omlouvat? Tobě? Proč?
---------------------------------------------
Všem, protože to nechutná prasárna je.
Vytváření dojmu, že se vlastně nic nezměnilo, že a že jsou děti v našem školském systému posuzováni podle vztahu rodičů k USA či vůbec jakékoliv jejich angažovanosti, je nehorázné a nestydaté svinstvo.
Pak se div, že se objevují mladí pomatenci jako Cyklopalovka, když jim staří podstrkují takovéhle uvažování.
Tenkrát to bylo Rusko, dneska Amerika, tenkrát roozhodovala partaj, dneska prachy, vlastně jsme na tom stejně, ne-li hůř.
Tohle nelze nechat bez odezvy.
USA je zástupce. Zástupce vztahu k režimu.
Otřu-li se o Havla, vyrojí se ´hafo´ jeho obhájců, protože je to "náš president osvoboditel".
Opravdu byl ten alkoholik a narkoman tím, kdo ´porazil´ nenáviděný (jak kým) režim?
Potlačit nespokojence v listopadu ´89 by nebyl až tak velký problém (milice, SNB, armáda ...), ale nebyla k tomu vůle. Vůle těch, kteří stáli/stojí v pozadí
jak se můřeš otírat o Havla? vždyť má zákonem zaručenou gloriolu svatosti. To je jako se otírat o Masaryka. Nebo o Stalina a Gotwalda. Nebo mluvit zle o Dolfim. I když ti poslední tři už nejsou hájení. :-)
Nikdy jsem neříkal a nepsal, že je tu všechno ideální, a není problém si to najít na netu, včetně toho Václava Havla (http://www.britskelisty.cz/9809/19980928k.html... tohle je z roku 1998....
Ovšem tvrzení, že dnes se ve školách děti hodnotí a posuzují podle vztahu jejich rodičů k USA je velmi nehoráznou lží a pomluvou.
Jestli vás to neuráží, mě tedy fest.
Váš osobní problém, vaše vizitka, vaše svědomí.
Nemíním ti tvůj názor brát, máš stejná práva jako všici ostatní.
Ovšem požadovat, aby se ´Ai´ omluvil "všem" je už dost ´za hranou´.
Ano, tady je na místě respektovat právo na vlastní názor, máš právo na názor si myslet o Havlovi co chceš.
Na rozdíl od lživého tvrzení kolegy Ai, který tvrdí že ví o případech ve školách, kdy jsou děcka hodnocena podle vztahů k rodičů k USA.
To není názor ale sprostá lež.
Jsem zvyklý na to, že komunisti nemají zábrany ani stud, to ovšem neznamená, že to budu přecházet mlčením.
Eště jednou sem zatáhneš chudinky spravedlivý a ctný (USA), tim mě nese.eš a ZAMRAČÍM SE ne tebe! Seš na nejlepší cestě dostat velkej ČERNEJ puntík.
Uvědom si, že tím bys své ´zkulturňovatelce´ radost neudělal!
Další černý puntík u komančů mě už nerozhodí, tak prostě přejdu k samisdatu a jede se dál :-)
Jó holenku, Pod Ledem se všechno nedozvíš. ´Ai´ ná lepší zdroje (Mášovou a ... no tu druhou)
Popovičtí komančové vyhynuli stářím.
Měli tu dědci buňku, ale Pod led nechodili, drželi se u Kopejtka.
Byli neškodní, jen se furt rozčilovali nad tím, jak "ten stát rozkradli".
Za Husáka dělali většinou v pívovaře u rozvozu, a nestalo se, že by snad museli pívo koupit. Vždycky se pár basiček "zorganizovalo". A pak za kapitálismusu šmitec, na bráně černí šerifové a vybrali je a vyházeli je všechny. A jiní rozkradli Poldovku a těmhle chudákům dělali nohy kvůli pár basičkám. Je to nějaká spravedlnost?
Mě se prosím pěkně Airline omlouvat nemusí:-))
"Všem ..." tedy i těm, kteří s ním souhlasí?
"Kdo nejde s námi, jde proti nám!" 8-(
(některé postoje máme zažrané hluboko ´pod kůží´)
Proč mi při čtení některých Jindrových příspěvků stále naskakuje "Poturčenec horší Turka" nebo "Zloděj volá: Chyťte zloděje"?
Takže ty ve škole posuzuješ a hodnotíš děti podle vztahu jejich rodičů k USA či snad podle jejich majetku?
Opravdu se u vás ve škole takhle k žákům přistupuje?
Kdo je tu tu ten poturčenec?
Takže ty ve škole posuzuješ a hodnotíš děti podle vztahu jejich rodičů k USA či snad podle jejich majetku?
Ty znáš nějaké takové případy ze svého okolí, kde by učitelé posuzovali a hodnotili žáky podle toho, jak tu kolega tak nestydatě tvrdí?
Znáš a nic proti tomu neděláš, nebo neznáš?
Opravdu se u vás ve školách takhle k žákům přistupuje?
Kdo je tu tu ten poturčenec a kdo tu jen blbě moralizuje?
Přestaň se už, prosím, ohánět těmi USA. Stejně dobře mohl napsat ´ti, kteří káží vodu a sami víno´ ...
"To "pořádně se učit" lze do značné míry nahradit výšesirovným společenským postavením rodičů, jejich politickým postojem a jejich (pozitivním) vztahem k zahraniční politice USA... ale to asi nebude váš případ, takže tady zbývá fakt jen to "pořádně se učit" :-)"
Já s tím nezačal.
Jestli bys někoho měl okřiknout, tak toho, kdo tuhle sprosťárnu napsal.
Znovu opakuji, není všechno ideální, ale doba, kdy ve školách rozhodoval politický postoj rodičů, je zaplaťpánbůh v prdeli.
Je mi jasné, že některým se po té době stýská, tak píšou takové kraviny o USA...
Co ty na todle:
http://www.mesec.cz/clanky/bohatym-bude-stat...
Podle mého to nebude fungovat, je to populismus.
Příklad: křišťálově čistý Gross. O tom, jak k majetku přišel se veřejně a dlouze debatovalo, vyšetřovala to policie, a prd. Všechno v cajku.
Nemám na tu věc žádný vyhraněný názor, kromě toho, že to fungovat nebude. Já osobně se takového zákona vůbec bát nemusím.
Já mám pozitivní vztah v prvorepublikovému Československu; a Francii s Anglií považuji za zrádce. Dostane se s tím můj syn na vejšku?!? :)
Pokud budeš prachatej a uplatíš to, takový jsou dneska hrozný podmínky.... :-)
hmm, tak to asi zbude na něm, na jeho vědomostech a píli. Já bych neuplatil už jen z principu. I za cenu, že syn skončí u lopaty.
Tam jsem podle táty měl skončit taky, a vidíš, vykroutil jsem se :-)
Už jsem to psal Airovi, neuplatíš ani prd, ale celou školu si můžeš koupit, ale nebude to ČVUT ani Karlova universita.
Buď si jistej, že uplatit se dá ledacos a když se chce a je na to, tak studiem občas projde i ten kdo na to normálně nemá.
Proč uplácet?!? Stačí "blbé" dítko šoupnout na vhodnou soukromou vysokou, tam už ho nějak k tomu titulu Blbec (Bc.) protlačí, pokud to nebude ono samo nějak moc sabotovat. ;-)
Protlačíš i na prestižnější škole, jen je to o dost dražší a obtížnější.
Čemu říkáš "prestižní"?
Jakmile "protlačíš" a ví se to, protože tohle se vždycky ví a lidi se to dozví, je po "prestiži".
Ono je to strašné množství zkoušek, za nás to bylo něco přes 50, a minimálně 30 zkoušejících.
Ty všechny nezmákneš, nepodplatíš, nepřesvědčíš.
A ti v první linii, matikáři, fyzikáři a za nás i deskriptiváři byli neoblomní. Ono když si vybereš takový obor jako matika za svoji profesi, asi nebudeš tak šíleně prahnout po světských statcích, takže to tak jednoduché není.
Takhle všeobecně to říci nemůžeš.
Záleží na škole. Technikou tedy v žádném případě.
Teď celkem zblízka pozoruji germanistiku na Karlově universitě, a ta děcka mají taky fest záhul a a nikým se tam nemažou, což je správně.
Na technice ti naši učitelé ustáli mnohem větší tlaky, než je dneska kdokoliv schopen vyvinout, proto ti protekční či tlačení šli na práva nebo ekonomii.
Dneska si vybírají soukromé školy, či školy "plzeňského" typu.
Ale i na těch technikách se objevili lidé, kteří prostě prošli i když leckdo vykřikoval "přes mě XY neprojde". Ale nebylo jich mnoho, rozhodně míň než těch co studovali techniku, protože na jinou VŠ by se z politických důvodů nedostali.
No u nás byl Kejla, Ai si vzpomene, tomu bolševici sebrali docentůru protože nějak nemohl pochopit, že okupace není osvobození, na toho zabrala jen Nataša, který řekl, že žena se květinou neuhodí, natož pěstí, a dal jí to nakonec za tři.....
Ale nakonec taky prošla Servítem, takže si diplom zasloužila a vnady nepomohly....
S nedělnickým třídním původem nemůže už u lopaty skončit. Možná u pokladny v Tesku.
Já považuji Masaryka za agenta placeného z peněženek amerických židů a myslím si, že založení samostatného československa bylo největší chybou. Měli jsme zůstat v Rakousko-uherské monarchii.
Můžeš vysvětlit co z toho měli americký židi, že ho platili?
Co Štefánik, toho si taky platili?
To je jednoduché. Založením ČSR mohl tak potlačit německý průmysl v českém pohraničí a tím pomoci americkému židovskému obchodu.
(právě jsem si to vymyslel, ale jsou lidé, kterým by se to mohlo líbit)
Jo, ale chtěl moc tak ho nechali zabít v tom letadle :-)
Jinak kolega Orwel má pravdu, Rakousko se nemělo rozbíjet, Němce ze Sudet jsme něměli vyhánět a Bilaka měla mám nechat v tom roští, kde ho porodila, ale co mi teď s tím naděláme....
Tak z dnešního pohledu by asi pro nás bylo lepši být nějakou rakouskou eutonomií, jenže to bylo tehdy naprosto nemyslitelné dál zůstat součástí Rakouska.
To říkám pořád, že bychom měli vyhlásit Švýcarsku, nebo alespoň USA, válku a jakmile nám ji vyhlásí taky, tak okamžitě kapitulovat a nechat se okupovat, ideálně pak rovnou anektovat... ;-))
Jistě, netřeba nic vymýšlet, stačí použít scénář Velkovévodství Grand Fenwick (Myš, která řvala) :-)
Ano, znám, jen bych to ale směřoval spíše na ten Švajc. :-)
Taky by mi nijak moc nevadilo být dalším jejich kantonem :-)
To je zajímavá otázka. Jdeš správným směrem :-)
Já ale nikam nejdu a vážně ani netuším jaký směr myslíš.
položils otázku V čí prospěch?
Já jsem se ptal co z toho měli, že ho platili? Ty tvrdíš, že ho platili jako agenta, tak proč a hlavně kdo ho platil? Jaký to mělo pro ně význam?
ty toho o Masarykovi moc nevíš že jo?
Tatíček národa a zákonem se zasloužil o stát. ;-)
úplně stejně jako Havel že jo ;-)
Nestudoval jsem jeho život. Kdybych to věděl, neptal bych se.
Tak jsem myslel, že se něco dovím a ono nic. Nejspíš klasika, za všechno může USA a židé. Je zajímavé jak úspěchy a schopnost štvou hromadu lidí, že to někteří nemůžou ani vydejchat a to mě zase docela těší :-)
To s těmi židy budu raději ignorovat. Jsou to samozřejmě jen kdyby, ale kdyby Fanóš Pepoš Jednička umřel dříve, tak kdoví, jak by to pak všechno bylo, jeho nástupce Karlos Numero Uno chtěl provést rozsáhlé reformy monarchie (tuším že dokoce i federalizaci).
Založení samostatného Československa rozhodně chybou nebylo (nakonec, byl to "nástupnický" státní útvar Českého králoství), co chybou bylo vázání se na slabošskou Francii, která nás v době, kdy jsme pomoc opravdu potřebovali, hodila společně s Anglií přes palubu. Opět ta kdyby - kdyby v Anglii tehdy už vládl Churchill, žádný "Mnichov" by se nekonal. A kdyby u nás byl prezidentem ještě Masaryk ("O hranice se nejedná,o hranice se střílí!") a ne Beneš, tak bychom se zřejmě bránili (i čestná porážka je porád lepší, než tupé zohnutí hřbetu a vzdaní se bez boje).
Nicméně, optikou dnešních "dnů" R-U monarchie se rozpadnout neměla, to máš pravdu. Na druhé straně, když "něco" nezkusíš, tak nemůžeš vědět, jestli a jak by to dopadlo. ;-)
České království a republika československá toho moc společného nemá.
Moje úvaha jde směrem ke vzniku československých legií. Odkud vzal Masaryk peníze aby si v rusku koupil zajatce pro jejich vznik? Anebo je dostal zadarmo? V Rusku kde je korupce zakořeněná stejně jako chlast?
Můj praděda byl ruský legionář (1.11.1916
- 19.11.1920, první, později třetí střelecký pluk) a já jsem na něho a na to děsně hrdý. Takže s tím osočováním legií raději opatrně... ;-))
Financování legií a hrdinství legionářů jsou dvě naprosto odlišné věci.
taky to není nic proti legionářům.
Týýýýjo, ty si ale saďourka.
Já mít povinnou maturu z matiky, tak jsem nikdy neodmaturovala.
Na střední jsem k ní nějak neměla ten správný vztah, nicméně neminula mě a musela jsem se jí naučit teď na vejšce. A kromě klasiky i takové srandičky jako lineární algebru, matematickou logiku, čínskou větu o zbytcích apod.
Nevím jak přesně teď, ale povinná nebyla ani za nás, ani před třemi lety když maturovala malá. Ale měli něco jako "státní maturitu".
Ony ty tlupy úředníků na ministerstvu školství, ve výzkumném ústavu pedagogickém a dalších úřadech musí zdůvodnit svoji existenci, tak s tím furt vexlujou a vymýšlejí hovadiny.
My na průmce z matiky nematurovali, no na gymplech zase nematurovali z betonových konstrukcí, že jo. Mělo to svůj smysl, z průmky jsi měl být hotový polír, a k tomu znalost derivací byla celkem k prdu. Počty jsi musel dohnat, když jsi chtěl pokračovat na vejšce, abys udělal přijímačky, a potom nás na počtech ještě solidně pročišťovali asi 3 semestry.
Dneska některé techniky berou bez přijímaček, což znamená, že minimálně rok na škole živíme študentíky, kteří pro danný obor nemají vlohy, a naopak, zase u maturity trápíme všechny děcka počtama, i když celkem jasné, že se oborům, kdeby jen náznakem bylo něco s matikou budou vyhejbat obloukem.
Takže jak to bude za 3 roky asi neví ani ministr....
Za "nás" (1986-90) matematika povinná nebyla. Jestli si to teda pamatuji dobře :). Povinná byla čeština a (původně) ruština (to ale o pololetí změnili; takže já si pochopitelně vybral raději angličtinu, na tu jsem "sral" o něco méně). K tomu jsem si samozřejmě vzal matematiku. A místo betonových konstrukcí jsem maturoval z programování. ;-) Jazyky za tři, zbytek za jedna.
Vidíš, je to jen pár let a přitom technologicky jsme posunuti o generaci.
Maturoval jsem v roce 1978 a náš ročník byl poslední, který měl nařízeno používat k výpočtům logaritmické pravítko s odůvodněním, že ne všichni maturanti mají kapesní kalkulačky.
Já tehdy měl Texas Instrument 58C - 499 programovacích kroků, 99 paměťí a to C znamenalo, že si to ten program pamatovalo, i když si to vypnul :-)
Ach, nostalgické vzpomínky na otcovu TI SR-56 (o něco slabší než 58, ale stejný programovací jazyk a stejná filozofie).
Tohle znáš?
http://www.datamath.org/Album_Sci.htm
A moje TI-57 s českým návodem, který z ní dokázal vyždímat věci, které v tom anglickém nebyly.
Škoda jen, že na ní zakmitává klávesnice, jinak je stále provozuschopná. (snad, naposledy jsem ji zkoušel tak před dvěma lety)
Já nakonec mě TI59 i se štítky.
Furt mám pocit, že od té doby píšu furt ten samej program - tedy umí to to samé - jen se s tím lépe komunikuje a líp to vypadá...
No vidíte a jak se tím krásně stále živíte. Pořád stejná písnička, jen ten hw se trochu mění. Jestli to v tom stavitelství není krásný život :D
To není stavitelství ale ta jeho nepatrná část, vlastně nejjednodusší, protože celkem dobře spočítatelná.
Je to tak, až na pár drobností poslední inovace v oboru jsou od Gausse a Eulera, a celý zázrak je v inverzi jakési obrovité matice, neboli vyřešení soustavy x rovnic o x neznámých.
A pak už jen dělení, sčítání a násobení.
Je to řemeslo, žádná věda. Máme lepší mechanizaci, tak se míň nadřeme, ale to řemeslo je furt stejné. No a já se čtvrt století snažím živit tím, že těm řemeslníkům dodávám ty nástroje a tu mechanizaci. Bylo by nakonec divné, kdyby se to moc měnilo, prostě ty naše rypadla teď hrabou větší lžící a rychleji, ale ta díra co hloubí, se nemění.
No já jsem u zkoušky z mechaniky kontinua měl spočítat smrštění mramorového sloupu vlastní vahou a vůbec se mi to nelíbilo. Na ty tenzory dost nerad vzpomínám. Ostatně Archimédův zákon stlačitelné viskózní kapaliny zapsaný v diferenciálním tvaru se mi nikdy nelíbil. Takže vám tu "jednoduchost" zas tak moc nezávidím. Když se na věc přestane dívat jako na pružinu a celek, tak se ten jednoduchý popis zoškliví.
Jen jestli ti vaši řemeslníci ještě vědí, jak se to počítá jinak, než nějakým tím vaším elektrickým nástrojem.
No, to byla taková móda, všechno narvat do matic, ty tenzory v tom taky nějaký byly a finitní elementy a ty ostatní ptákoviny.
Je parta hodně chytrých lidí, co se furt v tom vrtá a něco vymýšlí a zlepšuje, ale v našem oboru užcto trochu ztrácí význam. Zpřesněním výpočtu napětí v materiálu už moc nezískáme, protože spousta věcí je naprosto nahodilých a nepřesných, např. zatížení. Může být odsud potud s jistou pravděpodobností, stejně jako odolnost materiálu.
Takže přesně se počítá s nepřesných vstupů a porovnává s nepřesnou únosností. Pak už je možná moudré opustit exaktní matematický aparát a použít to, čemu říkáme "inženýrský přístup".
Kdysi jeden kolega student dostal za diplomku přepočítat Žďákovský most podle tehdy nové mostní normy. Zjistil, že podle té normy měl spadnout, přesto furt stojí. Dumali pak se Schindlerem, kde soudruzi v NDR udělali chybu :-)
V jiných oborech má zpřesňování výpočtů smysl, mám za to, že v té stavařině jsme už narazili na dno a čistou mechaniku teď budou spíše nahrazovat, nebo doplňovat nějaké statistické methody. To v theorii konstrukcí.
Pro nás je teď úloha zatím snadná. Namodelovat barák, zatížit, zatížení rozložit na nosné elementy, pustit na to nějaký ten výpočetní engine co dělají ti machři na mechaniku, dostat z toho vnitřní síly a na ty dimenzovat dle norem. Takhle jednoduché to je a jak engine tak ty dimenzační algoritmy se moc nemění.
Jen líp a rychleji modelujeme a předáváme si data.
Nosnost mostů se nyní probírá i mezi (foto)modeláři:
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/ostatni/mod...
Hezké, líbí se mi i jakýsi kolega vysvětluje stabilitní problém tlačených prvků :-)
U ocelových konstrukcí (u betonových mnohem méně, souvisí to s modulem pružnosti) dochází k větším deformacím (průhybům) aniž by byla pevnost materiálu vyčerpána.
Tedy prohne se to, ale nespadne. Kromě estetického nepohodlí uživatelů, kteří se děsí, že jim to spadne na hlavu, to může nadměrná deformace přinášet i jiné praktické problémy. Proto jsou deformace v normách omezeny v závislosti na typu konstrukce či konstrukčního prvku. U některých konstrukcí se dělá na část stálého zatížení (toho co je tam prokazatelně furt) nadvýšení či předprohnutí opačným směrem, když to zatížíme, hezky se to srovná.
Konstrukce se proto podle současných norem posuzují na dva stavy:
1) únosnost
2) použitelnost
V různých normách se tomu říká různě ale princip je stejný.
Za prvé se musí prokázat, že to nikomu nespadne na hlavu a pak se prokazuje, že se to nadměrně neprohne, ale třeba i to, že to nebude nepříjemně vibrovat apod.
Jinak smrštění je termín který používáme výhradně pro objemovou změnu vlivem teploty.
Počítal jste objemovou změnu vlivem vlastní tíhy, tohle by asi betonáři nazvali "dotvarování", v oceli to neznáme. Jak moc se může dotvarovat šutr vlastní tíhou nedokážu odhadnout, ale asi to bude žádná celá prd a neměřitelnéé.
Jen tak pro zajímavost, jak klesla úroveň znalosti matematiky za několik let:
Nedávno mi jedna matka - učitelka matematiky na plzeňské FAV (fakulta aplikovaných věd) líčila, jak řešila se studenty 1. ročníku půl hodiny jednoduchou kvadratickou rovnici (dříve učivo základní školy). Nakonec to musela dopočítat ona, studenti to nezvládli.
To se vážně učilo na základní škole? Musel jsem se podívat jak to vůbec vypadá a zjišťuji, že jsem tehdy ve škole určitě chyběl :-)
Neučilo, kecá.
To se mi ulevilo, vždyť já to teď viděl snad poprve :-)
Nekecá! 8-)
Ještě mám schovanou Sbírku úloh z matematiky pro 9. ročník (viz foto), ve které mám propočítanou celou kapitolu "Kvadratické rovnice".
snad neúplné kvadratické rovnice v souvislosti s mnohočleny.
ax2 + bx + c = 0 až na střední.
V té sbírce jsou opravdu úplné kvadratické rovnice, které se řeší pomocí diskriminantu. Sice už si nepamatuji, co jsem dělala před týdnem, ale že jsem učila deváťáky koncem 80. let kvadratické rovnice, to si pamatuji.
8-))
To je nějaký divný, co vím, tak někdy koncem sedmdesátých let (?) se základka redukovala na 8 ročníků...
Jo, jo, na wiki to píšou:
"Devátá třída však byla postupně zrušena mezi léty 1976 - 1984, čímž došlo ke zkrácení základní školy na 8 ročníků. Povinná školní docházka byla přitom prodloužena na 10 let, tedy každý absolvent základní školy musel pokračovat ve studiu na gymnáziu, střední odborné škole nebo středním odborném učilišti .
V roce 1990 byla povinná desetiletá docházka zkrácena na 9 let a postupně byla na základních školách zavedena zpět devátá třída, nejprve nepovinná, od roku 1996 (výjimečně až 1997) pak povinná."
Taky trváš na omluvě, jako jeden z místních přispěvatelů? Nebo ti jen stačí, že jsem se "sekla" o 10 let a ty kvadratické rovnice jsem děti učila koncem 90. let?
8-))
Mě spíš zaráží, že si necháš líbit, že podle tvrzení jednoho z kolegů, po kterém žádám aby se za to omluvil, je pro tebe jako učitele rozhodující politické smýšlení rodičů žáků a ne jejich znalosti.
Překvapuje mě, že omluvu nežádáš ty za sebe a za další učitele.
Kdo? Já!?
(já su rentiér, když nasadím žuby, tak teriér - tak bacha)
Ty ne, starýho psa nepředěláš, ale naše stále aktivní soudružka učitelka :-)
Jak mají mladí zvládat mateřštinu, když je učí lidé, co se vyjadřují zásadně formou otřepaných klišé. :-)
Prosím pěkně, máme tomu rozumět tak, že zde názorně předvádíš jak se správně hodnotí druzí podle jejich názoru na cokoliv, třeba zahraniční politiku Bornea, rozšíření amerického brouka nebo vaření sekyrkové polívky.
Pokud ano, tak myslím, že již všichni pochopila, že mají z matiky na maturitě od tebe za pět:-))
Nepřijde ti jako prasárna oslovovat ´Burajdu´ "aktivní soudružka učitelka"?
´Pod Ledem´ tutěmi proslovy boduješ?
Jenže tady nejsi ´Pod Ledem´ a nechceš-li si vysloužit (a zasloužit) ohnutý prostředníček, pouprav svůj slovník.
(mám tě za chytrýho chlapa, ale těmadle ´vejšplechtama´ ztrácíš ´karmu´)
Ona bude na to zvyklá, z mládí.
Jako soudružka se projevuje ovšem dosud, stejnę jako ty, nebo Ai.
Minimálně dva z této trojky v KSČ byli, tak si nevyskakuj.
A to víš nebo jen tak střílíš od oka?
Mě je to dnes celkem jedno, potkal jsem na obou stranách hodně slušné lidi a taky zmetky na entou, tak se ptám jen k tom u tvrzení, že dva ze tří.
Musím říct, že mnohem větší zmetky pozoruji mezi těmi, co se holedbají, že oni NIKDY ŽÁDNOU rudou knížku neměli.
Teď dělají ramena, že neprojdou futrama, ale pokud by komunisti nepadli, je otázka jak by na tom byli...
Nicméně každopádně je to dost ubohé dělit lidi na ty co v KSČ byli a na ty co nebyli. Doba byla jaká byla...
No... bohužel si taky pamatuju jednoho spolužáka z VŠ, co se na studiích hodně snažil o to, aby dostal přihlášku s rudou hvězdou... ale protože na vysokoškoláky byly kvóty a on neměl studijní průměr maximálně něco málo nad jedna celá nula, tak se mezi vyvolené nemohl dostat...
Na prvních porevolučních srazech nebylo většího perzekvovaného bojovníka proti režimu, který se po listopadu teprve konečně mohl svobodně nadechnout, nad něho...
Je fakt, že jak tak šel život dál, tak už ho to přešlo. Koneckonců mezitím zvládl být v životě opravdu docela dost úspěšný (v dobrém slova smyslu), že nějaké kasání se na téma "nebyl jsem u komunistů" (a zamlčení dovětku "protože mě nechtěli"), už pro dobrý pocit nepotřeboval.
Vím.
Mám jiný názor (a taky konsistentně ho říkám už hodně dlouho) že z mého pohledu slušné lidi mezi komunisty nenajdeš.
Nebýt komunistou, zároveň neznamenalo být slušným člověkem, to v žádném případě, ale být komunistou a zároveň slušným člověkem se vylučovalo, tedy myslím tím komunisty, kteří zůstali v partaji po okupaci, nebo se tam do konce po ruské okupaci nahrnuli.
Ti první, pováleční, mohli být zmateni, neinformováni o zločinné podstatě systému, a ti kteří to prohlédli si to taky fest později odskákali. Narozdíl od těch druhých, normalizačních. Z těch té komunistické "myšlence" nevěřil nikdo. Prostě chtěli mít pohodlnější život, a předbíhat ty ostatní. Často jsem slýchaval "přeci nebudu blbej, když na to mám a chce se po mě...".
Tihle "co nebyli blbí" ten systém udrželi při životě tak dlouho.
Takže o slušnosti v pravém významu toho slova nelze mluvit. Samozřejmě, že ti lidé nemuseli hnedle udávat sousedy, pomáhali stařečkům do schodů a nutně se ve svém okoli či na pracovišti nemuseli chovat jako svině.
Z globálního pohledu ovšem tím, že podepsali ten pakt, škodili tím nám všem, udržovali systém a jeho legitimitu v chodu.
Nemohou se vymlouvat na to, že nevěděli.
V okupované zemi vědomě kolaborovali.
OK, je to dávno, a i ti tehdy "mladí a nadějní" za chvilku budou penzisté. Dalo by se zapomenout.
Ale pak se najednou zase vynoří někdo, kdo bude nahlas vykřikovat "všechno nebylo tak špatné" nebo drze lhát o tom, že v našem školském systému rozhoduje "postoj rodičů k politice USA".
A všichni budou k tomu držet hubu.
Já ne a je mi fuk co si kdo myslí.
Hm, já znám komunistu, který tam vlezl proto, aby mohl tím systémem alespoň lokálně nějak manipulovat. A v tom lokálním okolí s ním manipuloval ku prospěchu toho obecného nekomunistického okolí. I mimo profesi to byl pro obecnou společnost velice užitečný chlapík. Po revoluci někteří náhle se objevení nekomunističtí funkcionáři měli tendenci ho vyštípat a ona se dokonce objevila vůle obyčejných lidí sepsat veřejnou petici na jeho obhajobu a svědectví.
Takže opravdu není dobré všechny komunisty šmahem házet do jednoho pytle.
No, těch co říkali
"že tam vlezli aby to mohli rozložit zevnitř taky pár znám". Moc tomu nevěřím, potkal jsem spíše ty, kteří šli celkem bez skurpulí vzhůru, a překvapivě se jim to podařilo, za všechny jmenujme třeba Mirka Ševčíka, partajního předsedu a děkana VŠE.
Tím druhým, relativně slušným, je Petr Konvalinka, rektor ČVUT.
Ale tenhle problém bude brzy biologicky vyřešen a ztratí celkem smysl.
Co neztratí smysl je nenechat si lhát, o tom jak to bylo a jak to je. Když už se zlo nepotrestalo a po těch letech to ani valný smysl nemá, je jej potřeba alespoň pojmenovat a označit, jinak se do téhož zase vrátíme.
Kdybys byl rovnej chlap, omluvil by ses.
Projevil ses jako buran.
Bohužel
Lepší buran, než komunista.
Poměrně dlouho tu hájíš tu neudržitelnou Airovu prasárnu a soudružka učitelka si přiložila.
Vzhledem k tomu, jak potrefená husa kejhá se zdá, že na tutom šprochu je pravdy víc než trochu.
Kdyby si byl čestný muž, přiznáš, že bláboly o tom, že "rozhoduje vztah rodičů k politice USA" jsou naprostá hovadina. Mohlo to být vysloveno jako nejapný a nevhodný žert, ale nebylo, neboť vzápětí to kolega vyfutroval tím, že "zná takové případy ze svého okolí".
A ty místo abys mu nasadil chobot, za tuhle zjevnou lež, se navážíš do mě, a k tobě se přidá celá ta kamarila těch, kteří, kdybych se neohradil já, by s tím, že je to pomluva a lež, naprosto souhlasili.
A pak se začnou spřádat další hovadiny a urážky, jen proto, že jsem se odvážil říci, že to co píše Air je nestoudná dobytkárna, protože v České republice na žádné úrovni nejsou lidé posuzováni a hodnoceni podle "vztahu jejich rodičů k politice" a lhostejno jestli USA nebo SSSR popřípadě Ruska.
Děti těch i nejzarytějších komunistů nejsou nikde diskriminováni a jak lze celkem snadno doložit, právě ti "bývalí komunisté" a jejich potomci patří mezi ty nejbohatší "kapitány" hospodářství a u většiny všech podvodů a privatizačních kauz zase stojí ti, kteří před rokem 89 měli v kapsách rudou knížku. Na úřadech, v justici, v politice, všude jsou naprosto disproporčně zastoupeni zase ti "bývalí", zase to lze snadno doložit.
Ty si nabouchej svoje bláboly o potrefených husách a šprochách do kecek i se svými spolusoudruhy, já nejsem ekonomicky závislý na našem státu, nejsem státem placen, narozdíl od mnohých, co se tu pohoršují nad tím, že mám tu drzost pochybovat o slušnosti komunistů.
Mě život těžko zničíte, ale právo na to mít vztek na to, co jste provedli mé matce si s dovolením ponechám.
Takže navzdory kecům o tom, jak ti komunisté byli často mnohem lepší, než ti nestraníci, realita je jiná a ti, kterým právem vyčítáš, že při privatizaci kradli jako straky, až na malé výjimky stranickou knížku někdy měli, tak si to dobře rozmysli kdo je tu ten špatnej.
Já teda nevím, co AV provedl tvé matce, ale padly tu zmínky, že dokázala za socialismu zařídit synovi výlet do Francie. A o tom by se dětem řadových komunistů ani nesnilo...
Jindro, s tebou je problém, že všechno vykecáš - těžko pak někdo tvoje superhypermorální provolání bere vážně...
Koneckonců jsou tu i mnozí, kteří si ještě pamatují, jak jsi se tu oháněl svobodou slova a jak specielně ty se budeš vždy zasazovat o to, aby každý svůj názor mohl svobodně říct. No... ani tenkrát to zrovna moc "nedopadlo"; ale uznávám, že teď už si na to "hájení svobody slova" už ani nehraješ.
Nějak jsi mi připomněl veřejnou schůzi, kterou jsem navštívila ještě na studiích. Jeden z asistentů katedry informatiky upozorňoval na to, že počítače používané při výuce, se dají "na západě" koupit zhruba za stejnou cenu co jedny polobotky... a zda to má studentům říct, když se ho ptají - že holt jejich vzdělání, kterého se jim v tomto směru dostává, má hodnotu těch jedněch polobotek... Poté si vzala slovo "dozorující" soudružka z okresu a hystericky ho seřvala, jak si vůbec může dovolit tu naši společnost takhle špinit...
Nečekala jsem, že tahle slova ve skoro identickém znění, přesně stejně agresívně řečená, uslyším ještě čtrtstoletí po revoluci a docela mi z toho trne. V podstatě ta Airlinova slova osobně potvrzuješ (i když jsem s nimi teda v okamžiku, kdy je psal, nesouhlasila).
Já píšu a říkám pravdu, pochopitelně tu svojí, protože každý máme nějakou. Pochopil jsem že každý pazdrát si pak dokáže z toho svoje vyzobávat to co se mu hodí, zvykám si na to.
Proto se vrátím k počátku sporu, a pominu tu haldu hnoje, kterou se snažíte na mě naházet.
Je pravda že o dětech "rozhoduje vztah jejich rodičů k politice USA" nebo je to lež?
Nu, tak já se, na rozdíl od Jindry, opravdu vrátím na začátek.
Povinná maturita z matematiky. Prý by se to mělo týkat ročníků, které budou maturovat nejdříve v roce 2019. Kdoví, jak to bude?
Z průběhu cele diskuse mi ale vyplynulo, že ani povinná maturita z matematiky nebude asi tím dokonalým všelékem na některé neduhy.
Některým dokonce nepomůže ani státnice z ocelových konstrukcí:-))
K Jindrově otázce.
Netuším. Nikomu do hlavy nevidím a jeho zkušenosti nedokážu sdílet. Já se s tím nesetkala, ale tvrdit, že "to, co já nevidím, neexistuje", nemůžu...
Nicméně nechápu, že pokládání takové otázky považuješ za "hájení pravdy", zatímco podobná otázka "mohly za socialismu děti perzekvovaných osob jezdit jen tak na západ?" je pro tebe házení hnoje.
Hezky hnusnej alibismus, Ifčo.
K tomu není co dodat.
Jaký alibismus? K věcem, o kterých nic nevím, se na rozdíl od některých lidí nevyjadřuju.
Zatímco s provoláními typu "republiku si rozvracet nedáme", s tendencemi umlčovat nepohodlné názory (samozřejmě taky se zdůvodněním, že to jsou přece nehorázné lži) jsem se setkávala v první půlce života poměrně často, pamatuju si to ještě slušně - a když vidím tyhle tendence dnes, tak se holt nealibisticky ozvu. TOHLE zpátky prostě nechci.
Tečka.
Jasně, ty klidně připustíš, že je běžné, že se u nás "posuzují děcka podle podle vztahu jejich rodičů k politice USA" a připustíš, že je to možné v Airově okolí a já jsem ten špatnej, že to odmítám připustit, a prohlašuji to za boševickou propagandu a prasárnu.
Já jsem slyšel, že na Moravě kolem Vánoc běžně žerete důchodce, abyste ušetřili za dárky.
Jinak tohle je přesně ten jejich postup.
Na hranicích se lidi nestříleli. Stříleli jenom do těch, co chtěli nedovoleně překročit státní hranici. A když chtěli nedovoleně, tak porušili zákon, a s tím, lže je zastřelí měli počítat.
Ty jsi sama viděla někoho na hranicích zastřelit, nebo si jen o tom slyšela? Když si osobně neviděla, asi to nemusí být pravda.
Ta Horáková se nakonec sama přiznala, tak jakápak vražda.
Znám spoustu komunistů, co byli velmi slušní lidé, a naopak znám okázalé nekomunisty, co dělali pěkné sviňárny. Znám jednoho, co ho do partaje nevzali i když on strašně moc chtěl a pak se stal komunistobijcem. Ty si zřejmě do partaje taky moc chtěl a nevzali tě protože zloděj vždycky křičí chyťte zloděje.
Jak můžeš vědět, že Ai nemá pravdu?
Jak můžeš tvrdit, že u nás původ a politické postoje rodičů nehrají žádnou roli? Asi něco o tom víš, tak potrefená husa kejhá!
Pěkně jste mě nasrali, jdu na rotoped, doufám že mu neurvu kliky.....
Ne, tu otázku jsi položila až poté, co jsem to dopsal.
Ano jsem pro svobodu slova.
Svoboda slova ovšem není to, že se nějaký anonym o někoho otírá.
Pokud něco tvrdím, nebo o někom něco tvrdím, musím vystoupit z anonymity a nebát se pod své tvrzení či prohlášení podepsat.
Pokud jen zbaběle poštěkávám schován za nick, nevyužívám svobody slova, jen funguji jako sračkomet.
Pochopila si to?
Tak až za hodinu, teď už fakt jedu.
Ano, ano... pamatuju... Kritiku ano, ale musí být konstruktivní...
Fakt mi ty tvoje bolševické formulace vadí. Ač musím přiznat, že jimi hájíš názory, které jsou jinak těm mým docela blízké. Přesto si myslím, že mít "nesprávné" názory je menším zlem, než chtít ty cizí umlčovat.
Taky už končím, nemyslím, že by bylo dál co dodat.
Ne, na to si dávám bacha, tak občas trochu píšu, možná sis všimla. Tak, pokud to zvládám, bolševické i té polistopadové novořeči se vyhýbám.
Nejde o to, jestli konstruktivní nebo ne.
Jde o anonymní štěky, versus neanonymní konfrontace. Ono se snadno vykřikuje lecos, podepsat se to ovšem stále spousta lidí neodváží.
Říkám-li o někom škaredé věci, a to mnohdy tady lecdo dělá, musím mít kuráž to podepsat.
Zasílání anonymů projevem svobody slova není.
Anonymy se nečtou, ale pálí či skartují.
No, upřímně... dokud jsi to nezačal rozmázavat, tak jsem to opravdu nečetla. Politické názory a stanoviska mi málokdy stojí za pozornost, natožpak za reakci. (Zatímco snaha tomu tady šéfovat, organizovat, předepisovat, kdo co smí a nesmí říkat... jo, tohle mi vadí do té míry, že mi to za reakci stálo.)
Každej jsme ňákej, mě tihle, kteří se na každém kroku snaží ukazovat, jak ten "náš kapitalismus" je zlej a škaredej fest serou.
My si to, že to bylo horší pamatujeme, ti mladí ne a tihle dobrodějové jim blbnou hlavy.
Podprahově a systematicky totiž lidem podsouvají, že se vůbec nic nezměnilo. Tenkrát se lezlo do prdele Rusákům, dneska Amíkům, prašť jako uhoď. Tenkrát si nesměl nahlas nic říci proti Rusákům, dneska proti USA, jinak budou mít děcka potíže.
A ono to přece vůbec tak není.
Když se neozveme my, co to pamatujeme, oni ty svoje hlody budou stupňovat.
A tenhle hlod tu zazněl, když jsem se ohradil, slétli jste se jako můry a moralizujete nad tím, že se ohrazuji proti zjevné prasárně.
To se mi ulevilo :-)
Sice jsem i nich už slyšel, ale co to vlastně je jsem zjišťoval až teprv teď.
Ale jo, svým způsobem má pravdu. AV si to pamatuje, jsem pod tím pojmem viděla jen ten šílenej vzorec pro úplnou kvadratickou, ale ony jsou i ty neúplné, a ty se na devítiletce dělaly, tam to vede na obyčejnou odmocninu nebo na dělení nuly. viz. strana 4
http://www.hsvos.cz/moment/MAT_Funkce_a_rovnice...
To máš nepřesné. V roce 1978 (vím to, protože jsem byla první ročník) bylo možné jít na gympl z 8. třídy nebo zůstat ještě do devítky.
Takže žádná redukce, ale byla možnost volby zda ukončit základní školu v 8. nebo v 9. třídě.
Já myslím, že to píšou správně:
"Devátá třída však byla postupně zrušena mezi léty 1976 - 1984..."
Ono dost dobře nešlo najednou zdvojnásobit počet prváků, se to dělalo postupně, nejdřív jen pár, pak víc, až se devítka zrušila úplně. Mě to minulo, ale vím, že pak přišla generace, co měla jen osm tříd ZŠ, neučili se malou násobilku nýbrž jakési množiny a dodnes někteří z nich počítají na prstech.Dělit "s ocáskem" a násobit dvě čísla pod sebou neumí.
Mám za to, že tohle už taky skončilo. Do našich holubiček namlátila malou násobilku maminka o prázdninách na chalupě a od té doby v matematice excelovaly. Šlo to až tak daleko, že ta totálně na exaktní vědy blbá a po tatínkovy tak spíš na zpěv a balet chtěla jít "studovat matematiku". Naštěstí z toho vyrostla a vystudovala "foklóristiku", což naše maminka okomentovala slovy: "To je krásné! A kdo ju bude živit?"
Nevím, zda byla 9. třída v určitém období zcela zrušena - pár let jsem to nesledovala, rozhodně teď zase ve školách je, protože povinná školní docházka je po dobu 9 školních let (nejdéla pak končí v roce, kdy dítě dosáhne 17 let).
Ano, devítka byla zrušena. Základku jsem končil v 1986 z osmičky.
Já jsem ZŠ taky končil už v osmičce ;-) A to bylo už ve školním roce '84/85...
Pokud si to ještě nějak pamatuji, tak než jsme školu skončili, tak devítku zrušili, proto se nám vyhnula, ale po pár letech ji zase zavedli...
Pokud si pamatuji, tak experimentálně otevřeli první ročník gymplu ve školním roce 74/75 v gymplu na Budějovické v Praze 4.
Od nás ze školy tam šli asi 3 děcka, ZDŠ Jeremenkova byla tehdy rovněž experimentální základní školou a měli jsme poněkud jiné předměty a rozvrh, než na ostatních základkách.
Ten "experiment" ale byl dost cinknutej, asi jako všechno tehdy, v první a druhé třídě se zbavili hodně děcek, které měly horší výsledky, nevím, jestli už první "selekce" nebyla u zápisu. Je absurdní a statisticky nepravděpodobné aby z 28 absolventů jedné třídy ZDŠ mělo 25 vysokoškolský diplom.
Z počtů tenkrát na nás zkoušeli ty množiny, kterými pak trápili celý stát. Kromě ruštiny jsme ovšem měli i angličtinu nebo němčinu v poněkud větším rozsahu, než bylo na ZDŠ běžné. Jinak si moc nevzpomínám na odlišnosti, ale asi jsme měli dost kvalifikované učitele, proti celostátnímu průměru.
Nejvýraznějšími a nejznámějšími absolventy naší školy jsou kluci z divadla Sklep (Steindler s Vávrou o dva roky výš než já s Ondrou Trojanem, Ivan Trojan byl zase o dva roky mladší).
Jiná, celkem nepravděpodobná věc byla, že jsme se na VŠ v pátém ročníku sešli v kruhu na zaměření ocelové mosty 3 kluci, co spolu chodili 9 let do jedné třídy a kluk, o rok mladší (ten právě přiskákal z gymplu přes 8ku) ze stejné školy. Nepravděpodobnost této situace podtrhne asi informace, že v Praze tehdy ocelové mosty studovalo 7 studentů, 4 z jedné základky, 3 ze stejné třídy a všichni jsme měli jiné střední školy, tedy ne parta co to táhla spolu.
Experiment s tím, že programově vyloučili ty slabší nebo pomalejší, asi velkou cenu neměl.
Když my končili zákadku začátkem 70tých a ne koncem 80tých.
Jestli v tom nebude háček.
Nic mimořádného. Bohužel. Slyšel jsem to i od jiných VŠ učitelů, že vlastně v prváku si musí studenty nejdřív doučit.
My tady přes ulici máme střední školu a když jsem viděl jak tam maturují z otázek typu "jídla z brambor", přišla mi jednotná maturita z matiky jako docela dobrý nápad, protože si myslím, že maturita má být něco jako chození přes rozžhavené uhlíky u některých kmenů či skok z věže s nohou přivázanou k liáně u kmenů jiných. Prostě něco co není úplně jednoduché.
Ještě k Jindrovi, já maturoval na průmyslovce o pár let později a tu gympláckou matiku jsme v rámci nějaké experimentu měli. Jak je vidět, experiment se asi neosvědčil, naopak se šlo s úrovní dolů i na gymplech.
My měli na průmce matiku jen do třetího ročníku, ve čtvrtém byla nepovinná. Všichni co jsme na vejšku z průmky šli, jsme ji také dodělali, ale je fakt, že jsme měli ze začátku dost potíže, spoustu věcí, co gympláni znali jsme viděli poprvé.
Ale zase jsme drželi hodně pohromadě a dost si pomáhali a tak jsme tím prolezli.
Kolegové co na škole pořád učí si také stěžují na nízkou úroveň znalostí, malou píli a o to větší sebevědomí a drzost studentů, ale nevím jestli to nejsou jen takové ty naše stařecké nářky "nad úpadkem doby".
Mám již delší dobu pocit, že tak nějak degradovalo celé školství. Spousta středoškoláků, s maturitou i bez nezná základy, které se měli naučit na základce. Oproti tomu celkem zvládají proplouvání.:-)
On se také mnohem víc klade důraz na to, že škola musí děti bavit. Já když si vzpomenu na všechny ty "tematické dny", kdy se dělalo všechno možné, ale nikdy matika či fyzika, které absolvovala moje dcera na ZŠ, tak je jich docela pěkná řádka.
K tomu přidáme, že chlubit se tím, že mi ve škole nešly odborné předměty patří skoro k povinnosti nejrůznějších celebrit, tak se není čemu divit.
Jo, "nebejt na matiku" je mezi některejma mladejma velmi "in"
No ono to je také o tom, jak se ta matika učí. Často se vyučuje jakási kuchařka jak počítat úlohy různého typu, místo toho naučit děti myslet. Pak je z toho jen bezduchý dril ze zatřídění úlohy do patřičné škatulky a pak nasazení toho jediného správného postupu který znají.
"...škola musí děti bavit..." a nesmí je stresovat!!!
Dneska už se i šesťáci ozývají, že "je to nebaví, tak to dělat nebudou". Třeba by se mohli dostat do stresu a to by bylo špatné (pro učitele!).
Ono to J.A.K. heslo "Škola hrou" bylo překroceno/nepochopeno.
J.A.K. byl kněz, takže to hraní chápal jako hru na realitu.
A preferoval na neposedné žáčky metličku, žádné "ťuťu- ňuňu"
Tak on hlavně učil ještě v době, kdy učitel byl persona.
On je persona furt a stále, ale bohužel si na něj mnozí dovolují, co by si na lékaře, právníka, fyzioterapeuta, na kadeřnici či strážníka nikdy nedovolili.
´Děti´ vytočily kantora, ten dal nejdrzejšímu facku ... a šel.
Déle než deset let ho žádná škola ´nemůže´ přijmout, protože on ... a my nechceme mít potíže.
Takže je ´politicky´ odrovnaný ...
Učitelství se dnes, bohužel, bere jako služba...
A mnozí rodiče jsou, bohužel, tak zblblí jakousi svobodou volby, že i tady chtějí, aby služba byla přizpůsobena jejich požadavkům.
A bohužel to přenášejí i na své děti.
Pak se ale nelze divit tomu, že učitel pro ně není autorita. Navíc mnohé děti berou vzdělání (myslím to povinné zákaldní) jako nutné zlo a dávají to dost najevo.
Bohužel učitel má dnes v trestání "neposlušných" žáčků dost svázané ruce.
Ona i ta AV zmiňovaná kadeřnice je služba. Ale asi žádné dítě si ji netroufne říct větu typu "No, to si se snad posrala". To funguje nejspíš jen ve škole.
jj, Igor Hnízdo, vzor pedagoga! :-))
Bohužel, my jsme asi ta poslední generace, která když dostala, a zcela zaslouženě, od učitele přes "čuňu", tak se modlila, aby se to hlavně nedozvěděli doma, protože tam by byl další a ještě horší vylágoš. Otázka učitelova "Chceš pár facek nebo poznámku?" byla čistě formální. :) Opravdu neznám nikoho, kdo by si zvolil tu poznámku...
No, znal jsem učitele, kde by bylo asi lepši zvolit si poznámku. I když si nevzpomínám, že by někdy vůbec dal někomu šanci si vybrat :-)
Ten snad ani poznámky psát neuměl :-)
No, troufám si tvrdit, že kvadratiké rovnice se braly v prvním ročníku střední školy, na základce určitě ne. V devítce se maximálně paplaly nějaké mnohočleny. Mám knihu Přehled středoškoské matematiky - Polák 1972 (velmi užitečná kniha) a tam jsou kvadratické rovnice až za komplexníma číslama.
Já si teda už nepamatuju, ale řekla bych, že povrchy a objemy těles jsme počítali:-))
Mocniny se na základce brali, to určitě, jestli teda chápu vztah k povrchům a objemům těles. Kvadratické rovnice ne, to bylo v prváku na střední.
A co to takhle vztáhnout k době, kdy ty jsi chodila na základku?!?
Také bych tady mohla tvrdit, že na základce se mocniny neučí, protože my já je měla až v prváku na gymplu, ale ona je dnes pravda trošku někde jinde, že...
No, to je pěkný příklad toho, jak je potřeba se učit i ten jazyk, čili dorozumívací prostředek. Že, když se chceme dobrat nějakého výsledku, nestačí říct: ..."to se učilo a to se neučilo", ale musíme říct něco jako "mě to učili, tehdy a tehdy se to učilo..."
Jo a sbírka řešených příkladú, taky od Poláka, ta mę pomohla přežít první semestr.
Ale učitelka počtů na základní škole matiku musí umét líp, než nějaký programátor, to dácrozum, no né?
no, pubiška (t.č. v prváku) mi taky před tejnem, v rámci diskuze nad pololetním vysvědčením, tvrdila, že z matiky nee
Tak to máme stejné (puboš v prváku). A i s tím tvrzením ohledně matematiky... Prej je povinná až pro "sedmáky" (překládám si to tak, že tedy pro ty, co letos nastoupili ze sedmého ročníku základky, tj. "šestileté" studium, maturita v r. 2020).
I my jsme taky tak držkovali rodičům?!? :)
Samozřejmě, že jsme držkovali :o)))
Hele, ale z vlastní nedávné zkušenosti ti mohu říct, že jsem na vejšce měla na jednu stranu výhodu, že jsem se matiku učila vlastně až tam. Ostatní kluci občas remcali, že to profesoři učí nějak divně a že oni znají postup jinak. Já tenhle problém neměla :o)))
Povinná je pouze čeština a cizí jazyk.
Už však byly řeči, že by se i matematika mohla někdy v budoucnu znovu zavést jako povinná.
Takže řeči se vedou a voda teče... :)
Vlastně ty už jsi tady jeden konkrétní rok uvedl.
Poviná matika byla jen na určitých typech gymnázií. Na t.zv. "humanitních" nebyla povinná nikdy. Nicméně každý absolvent střední školy zvládal trojčlenku (učivo šesté obecné, nicméně dle mého učitele matematiky na technice zlomový bod v myšlení, pak už to prý jde), což se o mnohých dnešních maturantech nedá říct.
Stačí jednoduchý test na rozpočítání ceny za zboží na cenu bez DPH a DPH (sazba daná), pro spoustu středoškoláků neřešitená úloha. O tom, že by věděli jak fungují závorky a že má násobení a dělení přednost před sečítáním a odečítáním ani nemluvě.
Co by jako u té povinné maturity měli dělat?
Měl jeem pocit, že jsem pochopil matiku někdy v pátém ročníku, když jsem se seznámil s metodou FEM - konečných prvkú a zjistil, že to dx*dy*dz je vlastné ten prťavá kostička, a všechen ten matematickej aparát slouží jen k tomu, aby ty kostičky sečetl přesně.
Nadšený ze svého objevu jsem se svéřil kamarádovi co studoval počty na Karlovce a ten jen řekl "no, blbej inženýr, ten matiku nikdy nepochopí".
To jeden kamarád mi vyprávěl, jak doučoval nějakou slečnu matematiku tím, že jí nalil do hrnku čaj... když půlku vypila, dolil rumem... když zas půlku hrnku vypila, tak znova ještě mnohokrát.
Postupně tam bylo pořád víc rumu, ale pořád to rum nebyl, bylo to ředěné pití. Čímž jí vysvětloval pojem limity.
A pak prý to "ta kráva takhle řekla u maturity". :-)
To já sedával u státnic, za ocelové kce. Jako zobana mě posílali k těm, kde fakt statika byla okrajová, u nás to byli architektim, nebo néjakévto jejich zaměření na stavárně.
Já byl měkota, nedal jsem za 5 let jinou známku než 1. OK byl pro ně okrajovej předmět, co jim budu dělat zle, když už je pustili ke státnicím.
Záchranná otázka, když studentík plaval - výhody a nevýhody ocelových konstrukcí. Měl jsem už vypracovanou taktiku, ptal jsem se, a púlku otázky - výhody - zodpovědél sám a pak dal prostor studentovi, čas běží. Požární odolnost, koroze. Na korozi se chytal skoro každý a pak jsme tlachali a zabíjeli čas. Jednou jsem dostal dívčinu a ta byla s nervama na hadry. Trvalo mi aso pět minut, než jsem z ní dostal že to rezne.
Sláva. Tak jak se proti korozi chráníme. A zase ticho. Povídám: "no, co děláme, no třeba štětcem...". Holka na to "malujeme". Nátěr jsem z ní nedostal. Propadák, holka na vyhazov.
Tak se radíme, každý za svúj předmět navrhuje známku, a pak na mě, ať prý jsem schovívavý, že holka skvěle navrhla ten pavilon vopic či co to méla v diplomce, skvělá studentka 5 let, a já si řek když fraška, tak dokonalá.
Za jedna.
To snad ne, kolego?
Pět let jsem nedal jinou známku než za jedna, nějaká vystresovaná holka mě nezkazí průměr!
No, dostala za jedna, a mě k státnicím už přestali zvát :-)
Jakej měla ta dívčina vztah k USA?
To se nepočítá, protože to nebyla maturita, ale státnice a protože to nebyla matematika, ale ocelové konstrukce:-))
(To na konci, je veliký smajlík)
Jinak maturita není povinná, takže ani maturita z matematiky není povinná. Ale je fakt asi lepší, to dětem neříkat. Ať se snaží a učí rodný jazyk stejně jako cizí jazyk nebo matiku. Budou to v životě potřebovat:-))
Nejsem si jist, že bych v současném globalizovaném světě dával na roveň potřebu znalosti rodného jazyka se znalostí matematiky, popřípadě znalostí jiného světového jazyka, popřípadě jazyků povícero.
Přikláním se k názoru, že je lépe umět špatně česky, a k tomu stejně špatně anglicky a německy, než dokonale česky a anglicky a německy vůbec.
Tedy pokud jde o budoucí uplatnění.
Já se přikláním k názoru, že, když už umím špatně česky, či špatně anglicky, tak je vždy dobré k tomu umět ještě aspoň něco dobře.
To je jiná věc a posun jinam, já říkám než umět skvěle česky a vůbec anglicky, je lepší umět oba jazyky mizerně, tj. dopouštět se nezřídka chyb proti pravidlům spisovného jazyka.
Že znalost cizího jazyka sama o sobě už nestačí je jisté, kromě toho to chce mít ještě nějakou profesi, kterou člověk zvládá.
Ovšem, jakkoliv mám mateřštinu rád, nepřeceňoval bych význam její dokonalé znalosti, tedy ubral bych třeba, dle mého na nesmyslných větných rozborech v jazyce mateřském (jen jako příklad), a přidal ve výuce cizích jazyků.
A už vůbec bych nekladl rovnítko mezi užitečnost znalosti matematiky a češtiny.
Ve světě techniky tomu tak je. Špatná znalost češtiny se dá zvládnout, neznalost cizího světového jazyka nikoliv. To ovšem neznamená, že špatná znalost rodného jazyka není hambou. A že neschopnost něco napsat a pochopit složitější text z jiné odbornosti než vlastní, není na škodu.
Nevím co rozumíš pod "špatnou znalostí rodného jazyka".
Jen vím, že spousta lidí co se pohoršuje nad popleteným y/i není schopno sestavit trojčlenku, a narozdíl od toho y/i to jako vadu na vzdělání nepovažuje.
V naší pozici malého národa je znalost cizích jazyků životní nutností, v tomhle bychom si měli fakt brát mustr z jiných malých národů jako jsou Holanďani či všichni ti seveřané.
Špatnou znalostí rodného jazyka míním neschopnost porozumnět složitějšímu textu. Není to o slabé znalosti gramatiky, ale o schopnosti čtení a skutečném porozumnění textu. Většina Čechů je sice gramotných, to je skvělé, ale pro porozumnění toho co čte je to zcela nedostatečné.
O znalosti cizích jazyků jsme (kupodivu) ve shodě :)
Jestli to tak půjde dál, tak pro nás bude životní nutnost vietnamština, zase ruština a romale.
To chce děti. Krásné chytré české čistokrevné děti. Hodně dětí.
:-))
P.S. pokud možno s maturitou z matematiky.
Já jsem si totiž naprosto jistá, a nikdo mě nepřesvědčí o opaku, že naše chytré české děti zvládnout maturitu z matiky stejně dobře jako děti vietnamské nebo čínské (abychom se tedy vrátili k tématu, že?)
:-))
Je jen otázkou, jestli má smysl, například klavíristy, zkoušet z matematiky. Na státní konzervatoři se totiž také maturuje.
Zkoušet klavíristy z matiky asi smysl moc nemá. Nicméně to neznamená, že by klavíristi zkoušku z matiky nemohli zvládnout.
Nemohli, tedy někteří na tuty, mám to ověřeno praxí, problém byla i základní škola... :-)
Nejde jen o klavíristy, jde o to, že každý obor vyžaduje svoje, a koncepce "jednotné maturity" je celkem velká krávovina a tím pádem i povinná maturita z matematiky pro maturanty z uměleckých škol, zdravotních škol a našlo by se spousta dalších oborů.
Mě to připadá,že se všechno střihá podle gymnasiální koncepce maturit, kde maturita sama o sobě není žádným vzděláním, ale jakýmsi mezistupněm před VŠ.
Maturita na průmyslových školách (a mnoha dalších) naopak uceleným vzděláním je a byla tak koncipována. Proto maturitní předměty zohledňovaly určitou specializaci, do které matematika v její theoretické podobě nijak moc nepasovala. Prostě ta děcka potřebuješ naučit něco jiného, a nemůžeš jim udělat z hlavy meloun, tak se leckde ubralo a jinde přidalo a mělo to smysl.
Na přijímací zkoušky na VŠ si pak maturant z průmyslovky musel asi trochu víc máknout než jeho kolega z gymnasia, protože prostě s fyzikou skončil ve druhém ročníku, a s matikou ve třetím.
Nebylo to tak špatné, absolvent gymnasia mohl jít dělat tak pojišťováka, absolvent průmyslovky už stavitele nebo konstruktéra. Prostě místo pro jeho profesi nadbytečné theorie se učil jiné, praktické věci.
Sjednocením se uškodí všem, sníží úroveň gymnasií a zároveň i sníží úroveň odborné specializace průmyslováků, prostě aby se něco přidalo, musí se něco vypustit.
"... sníží úroveň gymnásií ..."
Má chytrá dcerka, absolventka 8-mi letého gymplu (se samými jedničkami) má podstatně menší znalosti než její dva o cca 10 let starší sourozenci, absolventi 4-letých gymnasií
Ono není škola jako škola, to je další věc.
Ale tou snahou o sjednocení kvalita musí zákonitě utrpět, a to ani nechci připomínat, kolik tyhle hrátky se státní maturitou stály peněz.
Tyhle hurá akce, zavedeme všem povinnou maturitu z matematiky a tím výrazně zlepšíme vzdělanost mladé populace jsou k prdu.
Kdo z nás by dneska spočítal nějaký ten celkem triviální integrál, aniž by k tomu musel nahlížet do Rektoryse....
Já nevím, možná se pletu, ale furt mám dojem, že existuje společná a profilová část maturity.
Jo, teď nevím přesně. Z kolika minimálně předmětů musí středoškolák maturovat? A je stanoven maximální počet maturitních předmětů?
Jak je to dneska nemám tucha, za nás společná byla jen čeština a ruština, přičemž z té ruštiny zase jen půlka - literatura, druhá půlka byla vyhrazena "odporné ruštině".
Povinné předměty byly 4, myslím si, že to je snad furt, ale kdo ví...
i dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále, tak proč by si klavírista v přestávkách mezi hraním nemohl počítat zlomky, nebo vyřešit jen tak pro zábavu rovnici o dvou neznámých ;-)
No jasně. Proč by nemohl. Může. I matematik si může zahrát na klavír.
Byly doby, kdy se základní hudební vzdělání považovalo za součást základního vzdělání stejně jako psaní, čtení a počty, nikoliv za projev tak mimořádné geniality, že přece génia není možno zatěžovat znalostí matematiky, či shodou podmětu s přísudkem.
BTW - pro vysvětlení: jsem o generaci starší než Jindra a již tehdy se tHeorie psala bez onoho "H".
základní hudební vzdělání a maturita na konzervatoři či absolvování akademie jsou přeci jenom malinko odlišné věci.
Řeč také není o pravopisu ale nezbytnosti maturity z matematiky na všech středních školách.
no, theorie píši vždy s th, zřejmě to bude vlivem nestřídmého užívání jazyka Shakespearova....
Neodváděj pozornost, řeč je o maturitách na středních školách a o tom, zda se má maturovat z matematiky - MÁ, tisíckrát MÁ, protože střední školy mají produkovat studenty na VŠ všech oborů bez rozdílu, a tam je matematika vesměs více než potřebná. Těch pár specializovaných středních škol - jejichž absolventi na technické obory určitě nepůjdou - by se mohla udělit vyjímka na tomto základním faktu nic nemění! Chceme vzdělané vysokoškoláky?
ANO - pak jim nastavme laťku pěkně vysoko (za nás z původních 180 v prváku bylo na začátku čtvrtého ročníku jen 120 a koncem roku vyletělo dalších 7 a nezachránil je ani bezvadný třídní původ.)
Ne - pak zrušme maturity úplně, místo nic bude diskuzní kroužek kde se studenti budou navzájem ubezpečovat o tom jak jsou dobří...
Tou tHeorií o používání jazyka Shakespearova jsi mne sice pobavil, ale nepřesvědčil...
"Neodváděj pozornost ..."
http://www.nakole.cz/diskuse/19174-maturita-z...
... se mi zdá, že jsi o víc než jednu generaci starší ...
Nevím kolego Vysočino, já šel na techniku z průmyslovky, kde jsme s matikou skončili ve třeťáku. "Úmrtnost" byla podobná, dostudovala nás tak třetina z těch co začala.
Čistila to matika, deskriptiva a pružnost u Servíta.
Na úspěšnost při studiu vliv maturity z matematiky byl bezvýznamný, naopak, my všichni průmyslováci s naší školy, která tak trestuhodně matiku zanedbávala, jsme úspěšně dostudovali.
A to by s celkem dalo říci, že na průmyslovky by maturita z matiky patřila asi víc, než na zdravotní školy nebo na tu konzervatoř.
Povinnou část maturitní zkoušky bych ponechal asi z těch dvou jazyků, a zbytek nechal na zvážení té či oné školy.
Tím, že někomu něco uložím povinně v něm žádný talent nevygeneruji, nic se tím nezlepší.
VŠ si to musí ohlídat sami, běžnému maturantovi bude asi znalost diferenciálního počtu zase k prdu. "Lepší pro jeho život bude, když bude umět slušně anglicky.
Jinak, v kterém roce že jste to maturoval?
Mám tu pro vás publikaci z roku 1951 ještě s "Theorií"....zřejmě "Teorie" přišla až s důsledným převzetím moci pracujícím lidem :-)
http://www.sachypalka.cz/theorie-moderniho...
Já jsem šel na vejšku také z průmyslovky a to v období, kdy se přešlo na 8-leté základní a 11-leté střední školy. Díky tomu jsme my průmyslováci ovládali diferenciální počet, zatímco "gymnazisté" o něm neměli ani tuchu a podle toho vypadalo jejich zděšení na první přednášce z fyziky, kdy samozřejmě profesor všechny vztahy a vzorce odvozoval na tomto základě.
Dělal jsem elektroprůmku, matiku jsme měli také 3 roky, protože ve čtvťáku jsme si aplikované matematiky užili v elektrotechnických předmětech bohatě.
Pamatuji i ten "zítřejší" nálet na Prahu, bomby padaly cca 500m od nás. Pamatuji Beneše a jeho pohřeb, pamatuji vítězný únor a další mezníky. Právě po únoru kladli rodiče (a nejen moji) důraz na všeobecný rozhled, k němuž patřilo i hudební vzdělávání a na rozdíl od "kovaných obdivovatelů SSSR" jsme do divadla nechodili v teplákách, ale v obleku.
Obdobně na nás působili i na průmce, kdy nám naše třídní sice dala k vyplnění přihlášky do ČSM - aby bylo jasné, že nejsme nepřátelé režimu, současně nám vysvětlila, že jsme středně technické kádry, že tedy musíme mít nějakou úroveň, že se tedy budeme holit, nosit košile a kravaty a naše drahé oblečení si budeme chránit pracovním pláštěm. Maturoval jsem v roce 1959.
Na vysoké to bylo obdobné, kádr tvořili staří - rozuměj prvorepublikoví - profesoři a docenti. Absolvovali jsme samozřejmě M-L, ale ve vědeckém komunismu se jasně mluvilo o tom, že největší chybou po únoru byla kolektivizace zemědělství a v Politické ekonomii socializmu zahájil docent výklad tím, že si máme republiku představit jako vykrmené prase, které jsme v r.1948 zabili a teď obíráme poslední kosti. Omlouvám se za odbočení, jen trochu o tom jak vypadala společnost před rokem 1968.
Protože na to nemá palici a má potíže s trojčlenkou....
Ono to máš od 4 let pár hodin denně u piána, později spíše dny než hodiny, talentové zkoušky, přijímačky z jazyků (matika už ani v přijímačkách na konzervatoř nebyla), pak 4 roky jakéhosi studia, kde snad z použitelných všeobecných předmětů stojí za to zmínit jen zase ty jazyky, maturita ze dnou jazyků, klavíru a harmonie (či nějaké jiné hudební vědy), další dva roky studia a pak absolventský konzert (konzervatoř se denním studiem studuje 6 let). A pak talentové zkoušky, přijímací zkoušky a dalších pět let studia Akademie, a pak jsi klavírista.
Na matiku moc času přitom studiu nemáš, to mi věř...
http://www.np-diskuze.cz/?p=29348
proto to taky bylo míněno jako sranda :-)
A k čemu pak ale konzervatorista potřebuje vůbec maturitu? Bohatě by mu stačila nějaká "závěrečná zkouška", aby měl štempl, že dokončil střední vzdělání a mohl jít na tu Akádu.
A na druhé straně - proč by maturita nemohla zároveň sloužit jako příjamcí zkouška na výšku?
A proč vlastně vůbec studium na vysoké podmiňovat úspěšně ukončeným studiem střední školy? Prostě udělám příjmačky a studuji. Anebo udělám maturitu a studuji. Pochopitelně výchozí podmínkou je školné na vysokých školách...
Domnívám se, že maturovali proto, aby měli "úplné střední vzdělání" a mohli jít na tu vejšku.
Také z konzervatoře mohli po 4tém ročníku opravdu odejít, i když absolutorium konzervatoře bylo až po 6ti letém studiu.
Nedávno jsem ale slyšel nějakého herce v bedně, že snad na tu uměleckou školu se bralo i bez maturity, tedy když ten onen umělec studoval, tak nevím.
Oni v tom teď dělají čurbes, někdy maturitou nahrazují přijímačky na VŠ, velkou snad vzali na školu právě na základě maturity a nějakých studijních průměrů, ale ve finále to stejně na té vejšce pročistili, mám skoro dojem, jako by některé VŠ chtěli vzít každého a držet ho tam tak dva roky, snad kvůli prachům, které na studenta dostávají.
Z hlediska nákladů asi má smysl udělat tvrdé přijímačky, pak udělat hodně tvrdé první dva semestry a pročistit studenstvo, aby pokračovali jen ti co mají šanci dostudovat, protože rok študentíka na škole stojí celkem dost peněz nejen rodiče, ale i stát.
Zvenku mě to připadá, že se ale postupuje protisměrně, přijmou mraky studentů a nechají je lemplovat 3-4 semestry, než se s nimi definitivně rozloučí.
Moc spojujete tu maturitu s vysokou školou. Maturita je závěrečná zkouška na střední škole, která poskytuje všeobecné vzdělání pro život. Střední škola by měla poskytovat všeobecný rozhled a nikoliv jenom nějakou specializaci. Takže ona maturita o všeobecném rozhledu a uchopení světa určitě musí kontrolovat komunikační dovednosti a pak ještě další předměty nutné na pochopení a uchopení světa. Takže to je o tom, zda alespoň nějaká znalost matematiky je nutná pro život středoškoláka.
Já osobně u středoškoláka předpokládám nějaký přehled a náhled o všeobecném lidském poznání a ne pouze specializaci ošetřovatelskou, hudební či mechanicky odbornou (maturitní učební obory). Do všeobecného poznání patří i ta matematika. Takže z mého pohledu by střední odborné vzdělávání nemělo produkovat fachidioty. No a od toho se odvíjejí i ty požadavky na maturitu.
Zase, kolego Brahmo, nato hledíte z pozice maturanta gymnasia.
Průmyslové školy měly, a snad stále mají za cíl vychovávat střední technické odborníky, naše stavárna tedy stavební mistry a po nějaké praxi stavbyvedoucí, možná tehdy i rozpočtáře a tak.
Protože se jednalo o středoškolské studium, které skutečně nemělo vychovat "fachidioty", kromě odborných předmětů a těch jazyků, tedy čj, rj, a nepovinně angličtina, jsme měli tuším dva roky dějepisu a rok dějin architektury. Fyziky byly jen dva roky, ale další rok se učila aplikovaná fyzika, tedy "stavební mechanika". Chemie jsme měli jen rok, za to dva roky deskriptivní geometrie - oboru, který snad zmizel i z vysokých škol. Biologie či zeměpis, nic takového se neučilo, žádná výtvarná výchova, ale "odborné kreslení".
Tedy to "všeobecně vzdělávací" bylo okleštěno na minimum v zájmu dosažení dané odborné kvalifikace.
Prostě průmyslovka nebyla primárně přípravkou pro vysoké školy, jako byla gymnázia. A myslím si, že je tomu tak dosud.
Pak nějaká hlava vymyslela, že rozšíří učební obory o maturitu, zřejmě abychom v nějakých tabulkách měli více středoškoláků. Na jednom takovém učilišti jsem učil, na vedlejšák. Nároky na znalosti byly proti průmyslovce tak poloviční, a nejsem si jist, jestli hoši měli nějaké ty dějepisy. Matematiku ovšem měli a měli z ní docela zamotané hlavy. Nepočítalo se s tím, že absolventi učebních oborů s maturitou budou studovat VŠ, ale byli takoví a byli i úspěšní.
Dobře, každá škola měla své poslání a nějaký požadovaný profil absolventa.
Nedávno přišla nějaká hlava pomazaná a vymyslela si, že na všech těchto typech škol se bude skládat stejná maturita, což je v principu ptákovina.
Ten kdo má matiky 6 hodin v týdnu po 4 roky by měl být o trochu lepší, než ten, kdo má matiku 3 roky 2 hodiny v týdnu. Totéž v čj, osnovy podobné, ovšem dotace výukových hodin nesrovnatelná.
Aby tu zkoušku udělali i ti, kteří místo blanokřídlých se učí na soustruhu, musí se s náročností dolů.
http://www.novinky.cz/domaci/337061-mistrovske...
Přitáhne "Mistrovská zkouška" do učebních oborů více zájemců?
Spíš to budou jen "rychlokvašky".
Po vyučení se řemeslník stává tovaryšem a teprve, když získá nějakou praxi, může (měl by moci) složit zkoušku mistrovskou.
To mě taky napadlo, kolik lilek vychoval dětí, aby ty romáky přečíslil. Leckdo má plnou hubu keců, ale vychovávat děti se mu/jí nechce.
Z Chodska, "Haj ty svatý Vavřinečku....
...šup sem, šup sem, šup sem, šup tam, povídajů, že jů nemám. A já ju mám jako jiná, jenomže sem na to líná..."
Cikány v plození dětí nemůže nikdo překonat, jednak je to jejich hlavní výdělečná činnost- čím víc dětí, tím víc sociálních dávek a uloupené kořisti a jednak stejně jako u jiných parazitů součást taktiky přežití. Mimochodem děti jsem vychoval dvě- mají maturitu z matiky jsou slušný a nefetujou. Problém byl trochu pro ně dostat se na svoji vyvolenou VŠ, protože VŠ jsou zamořený slovákama a rusákama a volných míst je poskrovnu. A jak jseš na tom ty s dětma,když už se do mě navážíš.
Mám jich víc než na prostou reprodukci. VŠ vystudovala většina z nich. Nejsou to ani rusáci ani slováci, ale jsou zatraceně pilné a cílevědomé. Až si někdy vedle nich připadám jako flákač.
Ale to dnes není žádnej problém.
Spousta našich krásných chytrých českých dětí studuje v cizině. A dobře dělaj! Jen ať studujou, dokud to jde. To volání po opětovném rozdělení světa na "dobro" a "zlo" a snaha uzavřít se doma v pelíšku a nikoho sem nepouštět, je dnes docela silná.
"Cikány v plození dětí nemůže nikdo překonat ..."
Jak "nemůže"? Může, ale nechce. Chce si hlavně užívat ...
"My se s tím jedním nazlobíme! Kdyby byly dvě nebo tři, to by nás rovnou odvezli do blázince ..."
"Měl/a jsem bráchu/ségru a musela jsem je vyplácet z baráku. To bych nikomu (a svýmu děcku ´tuplem´) nepřál/a
resp.
Vyplatil mě z baráku (no vyplatil, dal o 3 tisíce míň a ten soud pak taky něco stál) a sám/a si v něm, hajzl, zůstal ..."
S těma cikánama to je taky dobrej blábol. Je zajímavý kolik lidí si tyhle voloviny někde přečte a pak je všude trousí a myslí si jaká moudra z něho padají.
Jasně je to volovina. Jsou to vlastně vzdělaní, slušní, mírumilovní a pracovití lidé. Asi bys potřeboval nějakou jejich skupinku potkat večer v průjezdu chytráku.
A někteří z těch trousilů volovin ještě ani neumí pořádně číst, ale vztekat se jim jde dobře.
Já nikde nepíšu o tom jací někteří z nich jsou a jak se někteří z nich chovají.
Jasně píšu, že to o těch dětech je přímo stupidní volovina. Prostě to tak není a ten kdo tvrdí něco jiného, tak toho o cikánech moc neví. A jestli to nechápeš, tak za to já ale nemůžu.
Ano to je pravda ještě jsem zapomněl dodat, že v cikánských rodinách bývají nejvýše dvě hodné, slušné děti, které se se svými spolužáky dělí o svačinu a o kapesné. Více dětí si cikánské rodiny nepořizují neboť si uvědomují, že v důsledku svého časově náročného pracovního vytížení by nemohly svým potomkům poskytnout plnohodnotnou výchovu.
PS: Nejsi náhodou jeden z nich, že toho víš víc ?
A někteří trousitelé volovin ještě navíc ani nechápou jaké voloviny píšou, a když je na to někdo upozorní, tak stejně nechápou, protože nerozumí tomu co sami napsali.
"Cikány v plození dětí nemůže nikdo překonat, jednak je to jejich hlavní výdělečná činnost-"... Je to to zcestný blábol, protože to tak není. A ten kdo tvrdí, že to, tak je hlupák, že mu rovno není.
Je to jen pár let zpátky kdy naprostá většina zdejších obyvatel (zřejmě včetně tvých předků) měla 6 a více dětí a 10 nebyla žádná zvláštnost.
Chceš snad tvrdit, že to byla jejich hlavní výdělečná činnost a nikdo je nemůže překonat?
Srovnej si to v hlavě a pak se zkus zamyslet na tím jaké bláboly píšeš.
A proč tedy ty voloviny píšeš? Trochu mě unavuje to vysvětlovat, ale budiž, asi máš holt delší vedení. Samozřejmě výdělečná činnost není plození jako takové. Výdělečná činnost je inkasování dávek ze zplozených dětí plynoucích. Nevím jak s tím souvisí to, že většina předků měla 6 a více dětí a nevím tedy, že by to bylo před pár lety, spíše asi tak před sto lety a zjevně úplně z jiných důvodů. Zkus si to, na co reaguješ nejdřív pozorně přečíst, domyslet souvislosti, pokud Ti to IQ dovolí a nepiš kraviny. Akorát ze sebe děláš troubu. A taky by ses neměl tak rozčilovat, praskne ti cévka.
A někteří z nich ještě navíc neví co je příčinná souvislost a logické myšlení jim taky nijak zvlášť nejde.
Lelku mám pocit, že Lilek tě zbožňuje.
Zřejmě tajně a již léta....
Jindro to mě nemůžeš takhle děsit, studený pot mě polil, hrůza jen si to představit :-)
človeče, to ti zvláštní, jak se najednou z vobyčejnských studentů stanou cigáni. Pravda, nevím zda tihle jsou před nebo po maturitní ročníky:-))
http://www.reflex.cz/clanek/zpravy/62250/divoka...
Když se tak koukám okolo sebe (i na sebe), nevím jestli maturitní rodný jazyk není také jen dalším cizím jazykem.
Ono to s tou mateřštinou i za mé maturity nebylo tak přesné, já si například šťastně vytáhnul "slovenský socialistický realismus".
Furt lepší než my, když v rámci nějakého přiblblého experimentu jsme dělali k maturitě z ruštiny otázky typu Husitské revoluční hnutí a Karel IV. (Na průmyslovce!)
To je teda síla, z ruštiny jsem tasil Lermontova a pak nějaký ty gruzavíky a panělovozy a bylo to v cajku, ale z té češtiny jsem se orosil.
Přečetl jsem úplně všechno co se mělo a o dost navíc, jen na ty Slováky jsem hodil bobek. Tak jsem vydržel čtvrthodiny opakovat Drevená dedina, prošel jsem slušně jedině kvůli písemce.
Z češtiny mě vyhodili. Říkali "To už stačí, už prosím vás běžte". Vytáhl jsem si Národní obrození, to mě už od základky bavilo, uměl jsem to popředu i pozpátku.
(Díky, pane Knappe, češtináři na ZDŠ!)
Zrovna nedávno jsem četla rozhovor s prof. Olivou, jazykovědcem. On to tam přesně píše. Spisovná (oficiální) forma jazyka se neshoduje s neformální/rodnou/mateřskou formou jazyka a mnohdy se ji člověk učí ve škole jako další cizí jazyk.
Na to člověk ani nemusí být jazykovědcem, že?
Nemusí. Ale může. On je třeba zastáncem toho, aby se do spisovné češtiny časem kodifikovala forma "bysme/by jsme". Prý, aby se nám nestalo to co Angličanům, že budeme psát "bychom" a číst "bysme":-))
Oni něco dělat musí, ti jazykovědci, tak řeší "bysme nebo bychom".
Moje babička vždycky říkala: píše se to umývadlo ale čte se to lavór....
Myslím si, že spisovnou češtinu těžce válcuje nespisovná pražština a jazykovědci s tím prd udělají, protože to mají v rukách, či spíše hubách, media.
To jsem nezjišťoval, ale asi nic moc, protože počítám, že započala studium tak v roce 1988, kdy se tohle při přijímacím řízení zřejmě bralo v potaz.
Na tomhle limity?!?
Já bych tento příklad chápala třeba u procent nebo něčeho obdobného, ale s tou limitou mi to nějak nejde dohromady...
Ale jasně že limita... obsah čaje v nápoji se sic limitně blíží nule... ale nulový furt není. To je náhodou limita naprosto jasná (limita funkce f(x)= jedna lomeno dvě na ikstou pro x jdoucí k nekonečnu je nula)
Jo tak takhle ano. Ten čaj jsem poněkud vynechala a limitu jsem vztahovala k rumu :o)))
Vyšlo by to i na rum...
jen by ta funkce musela být jedna minus jedna lomeno dvě na ikstou... a limita rovna jedné. :-)
Jenže ty ses, jak zmíněno výše, učila matiku (úmyslně nepíšu MATEMATIKU) až v rychlokursu na VŠ.
8-)
Ano, to nepopírám. Nicméně musela jsem postupně vcucnout 6 různých odvětvní matematiky a udělat z nich zkoušky, což bylo docela náročné pro někoho, kdo je blondýna, skončil s matematikou u rovnice o jedné neznámé a totálně mu chybí analytické myšlení...
Ale můžu ti říct, že jsem sama na sebe docela pyšná, že jsem zrovna tu matiku dokázala dát :o)))
Tobě však byla k prdu rada klasikova (Jaroslav Žák), že rovnice o dvou neznámých se nejlépe učí s jednou známou, kterou oslovujeme dušinko.
Problém je, že hodně lidí s maturitou z matematiky prakticky neumí počítat :)
Ostatně znám absolventy VŠE kteří podepsali takové smlouvy, které by jejich pradědeček sedlák nepodepsal, protože na rozdíl od nich uměl trojčlenku....
Navíc k čemu dneska maturita když už i šéf Idosu musí být minimálně bakalář čehosi ?
Tvrdí chlapi z praxe (strojírenství) že bakalář je ve výrobě cca 3 roky nepoužitelný.
Ve firmě/firmách mají radši absolventy VOŠ (DiS)
Kdysi jsem slyšel takovou milou parodii :
Excelle náš, jenž jsi na skrýnech,
posvěť se spredsheety tvé.
Přijď výsledky tvé.
Buď výsledky tvé jako v nebi, tak i na zemi.
Hodnoty naše vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše imputové chyby,
jako i my odpouštíme našim spredsheetům.
A neuveď nás v pokušení výsledky příliš optimistickými
a hlavně zbav nás od zlého výpočtů z hlavy .
Neboť tvůj je výsledek i součet i součin navěky.
Amen.
Moc pěkná modlitbička. Jen tam chybí zmíňka o koláčovém grafu.
Koláčkův graf ?
Neznám :)
Schválně zeptej se někoho s maturitou z matematiky na to kolik procent z celku kruhu značí kruhová výseč se středovým úhlem 3,6 stupně ?
Dávám ti tak 10-15 procetní šanci, že ti někdo odpoví z hlavy, že je to jedno procento :D
a to jsem optimist
Když ona ta základoškolská a středoškolská maturita se často vybíjí v návodech na normalizované řešení problémů. Úlohy se rozdělí na škatulky na úlohy na práci, na rychlost na procenta a podobně a pak se na to nasazují standardní postupy. Na málo školách se učí přemýšlení. Ona určitá analogie těchto jednoduchých postupů je i na některých vysokých školách.
Dostaneš-li se někdy k Sbírce úloh pro školy měšťanské, popř. pro nižší třídy reálek, najdeš tam příklady pro dnešní středoškoláky neřešitelné
Tehdy (1. republika, popř. R+U) studenti neměli počítače, kalkulačky, kdo se nenaučil, měl smůlu
No, když jsem někde četl "nároky" na tehdejší maturanty, tak nevím, jestli bych tu maturitu (dělala se jen na gymnáziu) zvládl. Však taky, kdo měl tehdá maturitu, tak byl už někdo.
Přesně tohle mě na současných "maturitách" štve. Místo aby se zvýšila náročnost studia na těch školách, které vzdělání s maturitou nabízejí, snížila se úroveň maturit, protože pro mnoho profesí je potřeba mít maturitu. Přitom by stačila učňovská zkouška.
Víš, já mám pocit, že se snížila úroveň vzdělávání tak nějak všeobecně.
Když si vezmu, s jakým obdivem jsem vždycky vzhlížela k areálu VŠ v Dejvicích, pomalu jsem tamtudy procházela po špičkách a s jakousi lítostí jsem si říkala "na tohle nemám a nikdy mít nebudu". A jakou "úctu" jsem měla ke každému, kdo VŠ vystudoval.
Po té, co jsem měla možnost tou "dejvickou" vzdělávací mašinérií projít, mám pocit, že jsem v Potěmkinově vesnici.
Ne, po vlastní zkušenosti už žádnou "úctu" k VŠ vzdělání necítím. Naopak - přijde mi dost úsměvné, když čtu vždycky v požadavcích na nějaké místo "VŠ vzdělání".
A pokud se bude vyžadovat bakalářské studium i u dělnických profesí, tak degradace vzdělání bude postupovat.
S tím "VŠ vzdělání" je to fakt mor. Mokré razítko pod "Bc." je víc, než 20+ let praxe... Zažívám to dost často... Škoda, že u nás nejde udělat "vysokou" korespondečně. Bych si toho "blbce." udělal... :-/
Všimni si, že zásadně jde o státní, nebo polostátní sféru.
V soukromém zaměstnavatele zajímá co umíš, a ne jaký máš na to papír, tedy pokud zase nějaký státní úředník nepožaduje, aby si mu kvalifikaci svého zaměstnance dokladoval.
Vysoké školství je celkem deklasované tím zavedením onoho podivného mezistupně Bc - dříve pomaturitní nástavba, dnes už se tito absolventi považují za VŠ. Tím, aby Bc alespoň trochu něco použitelného uměl se rozhodili studijní programy a ubralo na kvalitě.
Další věci je onen výstup - tedy absolvent.
Býval jsem přesvědčen, že třeba v mém oboru škola neučí to co by měla, a že absolventi jdou do praxe málo připravení a že by bylo lépe výuku skutečně více prakticky zaměřit.
S postupem času a také s tím, že pozoruji jak se všechno kolem strašně rychle mění mám pocit, že jsem se mýlil a že pravdu měli ti, kteří říkali, že absolvent by měl mít co nejširší teoretické základy a tu praktickou část své profese se naučí až v prvních letech svého zaměstnání.
Ve finále stejně většinu té theorie, kterou nepoužíváš, sice člověk zapomene, ale naučí a procvičí se v systému práce s nějakými informacemi. A pak je schopen, nebo měl by být schopen se neustále učit nové, protože tak to dneska je, sám vidíš ten rachot jen v naší sw branži (když jsem já chodil do školy, nikdo neměl ani šajna že něco jako sw průmysl vznikne).
Takže pokud se zrovna nechystáš jít dělat někam úředníka, může to být celkem volný, jestli máš nějaký papír z nějaké školy nebo ne.
K tomu aby ses naučil se naučit si musel dojít poněkud klopotněji, protože je mnohem snažší se tomu učit, když si mladej a nemáš než na starosti vlastně nic jiného, než to učení. Když už ty dovednosti máš, je asi ztrátou času a peněz se je snažit nějakým způsobem formalizovat.
Ještě jsem si uvědomila - když jsem se tak bavila s našima IT kolegama o vzdělání, tak mi ve valné většině říkali že než VŠ, tak v IT oborech je lepší udělat si nějaké "oborové" certifikáty.
Pravda, je to poněkud finančně nákladné, ale mnohde se to vyplatí víc než titul.
Ovšem nemyslím certifikát z Plzně. Tady se nevyplatí šetřit a "nakupovat u vjetnamců" :o)))
Burísek nestudoval v Plzni?
... podíl vysokoškoláků na 1000 obyvatel roste, ale:
http://www.novinky.cz/kariera/361533-studenti...
tuším že teď je volitelné mezi jazykem a matikou