Ahoj lehokolisti.
Včera jsem upravoval nějaké detaily na připravovaném rámu kola a zarazil jsem se u otázky, zda při zatáčení nebude vadit, když pata nohy bude zasahovat až do místa, kam při větším zatočení zasahuje přední kolo. U kol s předním kolem o průměru 20" tenhle problém asi nenastává, já ale chci mít kolo s oběma koly 26".
Jakou s tím máte zkušenost?
Dík.
Škrtání paty o kolo je celkem normální věc, dá se na to zvyknout. Pokud jedeš rovně, tak nikde nic neškrtá, jen při extrémních rejdech, a to se časem naučíš tu patu automaticky vyklonit do strany (nebo šlapat tam a zpět). Jinak třeba u azubu 4 (20"26") mi pata šla do kola víc než u maxe (26"26"), ale taky to záleží na nastavení kola, navíc je to tak trochu subjektivní.
Bokorys prostoru pro šlapající nohy je tak obrovskej, že i u 20/26 bys musel sedět vysoko a hodně vpředu aby se to úplně minulo. Já mám na 4ce sedlo nastavený v podstatě jak nejvíc vzadu to jde (aniž by přestalo být rovnoběžný s rámem) a patou si škrtám dost. Je to jen při ostrým manévrování v rychlosti chůze, jindy takovej rejd nepoužiješ. Řeším to šlapáním s vytočenou patou (takže vypnutí spdčka, ale to se přežije). Jedinej případ, kdy používám šlapání tam a zpět s vnitřní nohou nahoře je průjezd U zatáčky na rampě pro invalidy před školou. Tam je potřeba maximální rejd, řídítka jsou na doraz a spadnutí dovnitř zatáčky se bráním šlápnutím do pedálu. Docela o hubu, ale už to mám nacvičený.
U dual26 to může a nemusí být horší. V podstatě to závisí na tom, jak seš dlouhej, jak vysoko máš sedadlo a o kolik výš seš ochotnej dát nohy - jak moc sportovní posed. Dál platí, že čím víc vzadu a nahoře na obvodu kola je ten bod, kde si škrtneš, tím větší rejd potřebuješ na to škrtnutí a tím pádem to bude méně často.
Nejkratší vzdálenost od osy šlapacího středu k povrchu pláště na nezatíženém kole mám 275 mm. Občas si škrtnu, hlavně v sandálech a také jenom při balancování v malé rychlosti.
Tak vám děkuju. Ono mi to vychází dost natěsno i tak. A chtít, aby se desítky nohy míjely s kolem, to už nejde.