Ahojte,
řeším teď dilema a rád bych se zeptal na vaše názory a zkušenosti.
Můj starý homemade ležák pomalu dosluhuje a rozhodl jsem se že pořídím něco nového. Stavit nic homemade už nechci - nemám už čas ani možnosti. Ve hře je koupit nějaké jeté leho - něco jako Azub 5 (na nové nemám), nebo koupit Azubácký rámový set a leho dostavět(to by nebyl problém)a nebo koupit tříkolku.
V terénu už asi moc jezdit nebudu, takže spíše polňačky, cyklotrasy, cylostezky, silnice - natěžko i nalehko.
Ne elektro - zatím to ušlapu bez pomoci.
Takže vy, kteří máte zkušenosti s tříkolkami i s klasickámi lehokoly, prosím řekněte svůj názor co preferujete a proč.
A samozřejmě pokud byste měli typ na nějaké leho či tříkolku za rozumnou cenu, budu rád za doporučení.
Jak Tě znám, tak ta 5-ka by asi byla ideální, ale je to hlavně o tom, co plánuješ dál.
SWB mi jednoznačně nevyhovovalo, neb se mi špatně prokrvovaly prsty na nohou. Na LWB se mi jezdilo velice dobře na kolech 20/26", a velice mě překvapilo, že kombinace 20/20" mi vyhovovala ještě víc. Bylo to velice pohodlné kolo a dalo se na neodpruženém jet i lehkým terénem, což Ti může Jihra potvrdit. Tříkolka s přímým řízením byla fajn, ale nepřímé řízení ji teprve dodalo ten nádherný pocit lehkosti. Pochopitelně, že neodpružená tříkolka do terénu moc vhodná není, ale cyklostezky i cyklotrasy zvládne.
Podotýkám, že je to pouze můj názor.
Já osobně preferuji klasické leho před tříkolkami. Mám svoji soukromou teorii, proč jsou tříkolky tak populární. Myslím si, že prostě klasické leho se tváří jako nestabilní a lidi se toho neprávem bojí.
Mám leho pár měsíců a můžu říct, že rychlé průjezdy zatáček v hlubokém náklonu a navíc za stálého šlapání je jedna z nejvíce zábavných aktivit. Tříkolku bohužel nenaklopíte, i když průjezd zvládne podobně, prostě ten náklon je super pocit. Pokud se někdo chystá na dlouhé výpravy, kde budou i táhlé kopce a očekává se jízda na pokraji fyzického zhroucení, je tříkolka asi bezpečnější.
O tříkolce jsem taky uvažoval, ale menší průchodnost terénem a velmi nízký posez s malým výhledem byl pro mě nejdůležitější důvod, proč jsem skončil u dvoukolového Apuse.
To je tak, já osobně preferuji lehokola, táta tříkolky.
Já na kole najezdím ročně celkem dost kilometrů, takže jsem se svým kolem značně sžitý. Kolo mám protože je rychlejší a praktičtější než tříkolka. Ta by mi neprošla dveřmi, zatímco kolo s přetočenými řidítky tak nějak projde. Jezdím většinou po asfaltu a opravdovému terénu se vyhýbám.
Táta naopak jezdí jen příležitostně. Takže mu vyhovuje stabilita tříkolky a nevadí její nižší průměry. Už ji samozřejmě několikrát převrátil, ale jen v lese na kořenech a blátě, takže to dopadlo vždy jen umazáním. Naopak já kolo už několikrát položil na asfaltu, vždy to skončilo minimálně drobnou odřeninou a strachem z velkého klopení zatáček minimálně na 14 dní.
To mi tedy poraď, jak se toho strachu z klopení zbavuješ. Já jsem před mnoha léty položil motorku ve 30-ti km rychlosti a strachu z klopení jsem se dosud nezbavil.
Já teda nevím, zatím to moc neklopím, protože je venku kluzko, nicméně právě ten adrenalin z pocitu strachu je to se mi líbí na klopení zatáček. Takže mám pocit, že bát by se člověk měl, jinak si to tolik neužije...
Tak pokud mám nějakou trasu dostatečně najetou, je teplo a vím, že tam není písek, také si klopení úžívám. I když oproti Jirkovi jsem celkem břídil.
V žádné takové zatáčce jsem to zatím nepoložil. Vždy to položím tak nějak blbě, kdy si tu zatáčku ani neužívám. Jednou jsem za mokra prostě jel moc rychle a ta zatáčka byla moc prudká, jednou jsem to položil když jsem do pravé zatáčky předjížděl auto zleva přes dlážděné tramvajové těleso. Jednou jsem to položil za teploty kus nad nulou na opačně klopené zatáčce. Všechno jsou to situace, kdy člověk ani neví, jak lehl. Prostě najednou jedeš po boku. No a jednou se mi za morka nějak chytlo přední kolo do koleje, když jsem se mezi ně snažil zatočit.
Prostě jezdím. On odejde vždy sám.
Tož mohu srovnávat - jsm klidný stařík,proto jsem šel do tříkolky - podle mne je tříkolka těžkopádnější než lehokolo,na hrbatějších polních a lesních cestách poskakuji jak kozel,na tříkolce zůstávám nejraději na asfaltu.Jsi akční,zůstan u lehokola.
Můj pohled... Jednostopé leho je fajn na dlouhé štreky, kde mám na prvním místě minimální odpory při jízdě, potřebuji dobrou průchodnost terénem a nebudu zase tak často stavět, zastavovat, rozjíždět se...
Tříkolka je proti tomu pro mne fajn svojí stabilitou a z toho plynoucí bonusy... Takže například není problém jet pomalu do kopce bez nějakého kličkování. Není problém kdykoli zastavit, klidně i v kopci, a zase se rozjet. Průjezdy zatáčkami můžou být zábavné a mě to přináší zvláštní potěšení... Asi těžko vysvětlitelné. Snad asi trošku jako pocity z motokáry. Taky průjezd zatáčkou na šotolině nebo mokrém listí je na tříkolce bezpečnější. A jak je člověk nízko, tak získává zajímavou perspektivu vidění světa. Taková perspektiva malého dítěte či trpaslíka či tak nějak.
Když tak uvažuji, tak ideální je mít jak jednostopé leho, tak tříkolku. Oboje má holt docela silné výhody.
http://jurastrike.rajce.idnes.cz/Nova_slozka/ Za 40 tisíc je tvoje(počáteční cena 120 tisíc, najeto 10 tisíc). Motorizace jde jednoduše sundat, takže ji můžeš využít až budeš potřebovat.
Tohle dilema jsme se ženou řešili před více než dvěma lety. Půjčili jsme si na víkend Azuba 5 a Tricon. Vyhrály tříkolky. Hlavní důvod bylo pohodlí a možnost jet do kopce pomalu - to s ohledem na budoucnost, roky přibývají, kopce se zvětšují. Protože v horách bydlím a ježdění v kopcích se vzdát nechci, líbí se možnost v případě potřeby tříkolu zpřevodovat hodně do pomala a "stoupat" třeba jen 2-3 km/hod. To pohodlí je taky silný argument, zastavím, rozhlížím se, zas popojedu. A večer mám na sezení komfortní křesílko. Rychlost v zatáčkách je pro mě zcela zanedbatelný argument, mimoto tříkola na tom není vůbec špatně. Snad jediná nevýhoda je jízda po polňačkách typu koleje, tam má jedna stopa jednoznačnou výhodu.
Používáme tříkoly převážně na cestování "natěžko" nebo na delší trasy. Do terénu si beru obyčejné MTB, na krátkou cestu třeba do města na nákup koloběžku, protože se mi tříkola ani kolo nechce nosit po schodech kvůli kráté jízdě.