Ahoj všem. Jezdim na lehaci vlastni vyroby (podobné Maxovi) s Véčkovýma brzdama a přemýšlím o přestavbě na výměnnou přední nápravu s 2-ma kolama (na zimu trike). Brzdy bych tam chtěl bubnové Sturmey Archer 70mm letmé kvuli jednoduchosti stavby.
Máte s nima někdo zkušenost? Jaký brzdný ůčinek v porovnání s véčkama a kotoučovkama. A další postřehy?
Podle mě brzdí cca jako V-čka (pokud dáš dvě místo jednoho V-čka, bude to brzdit víc). Na velomobil s dobrou aerodynamikou je to problém, protože to se pak zastavuje hodně blbě. Pokud to dáš na tříkolku, která není aerodynamická a nejezdí 60+ z každého malého kopečka, není s jejich výkonem problém.
Na nových brzdách bude chvíli problém, že brzdí málo, dokud se nezajedou. Prý to jde pořešit šikovným obroušením brzdového obložení tak, aby si dobře sedlo do bubnu. Když se to neřeší, po nějaké době se to zajede samo.
Diky za tvou odpoved Jirko. Je pro mne inspirací.Na velomobil to nebude, stejne bych jezdil jen v zime a po silnici, protože se my nezdá průchodnost trike po polních cestách, v blatě, v lese na pěšině.
V zimě mně akorát nebaví ty občasné pády na ledu, takové to vypadnutí ze sedačky na kostrč (bolí to ,posledně jsem měl slušně zablokovaná záda). I když všem co jezdí obyč. kola pořád říkám že kdo nepadá ten se nic nenaučí. A za své pády se nestydím i když se my všichni smějou.
O to víc mám rád takové ty drifty na lehu, kdy každé kolo klouže v jiné dráze a pořád nespadnu. To bych na zábradlí nedal.
"... vypadnutí ze sedačky na kostrč ..." téda!
Když zdejší lehokolisté popisují své pády, je to o odřených (do krve) bocích, o naražených žebrech. Ty jsi první, kdo si pádem z ležáku narazil zakrnělý ocas. Jax to, prosím tě, udělal?
Tak já nevím jak to s těmi žebry je, ale odřené boky a naražená žebra si pamatuju jen ze vzpřímeného kola. Na AZUBu fakt jen ta naražená kostrč.
Vážně kostrč? Já mám vždy když spadnu naraženou kyčel a nohu odřenou z boku.
Nojo, ale ty nemáš AZUB se spodním řízením. Právěže tam se při pádu sklopí řidítka, že člověk pokud nevyměkne a zůstane zacvaknutý v pedálech, tak není v kontaktu se zemí.
Já si pamatuju akorát dva větší pády - jednou jsem zastavil na křižovatce s dítětem vzadu na tyči, a dítě zabralo na opačnou stranu než kde jsem měl vycvaknutou nou. A pak jednou jsem neodhadl přejezd potoka a na výjezdu jsem se zasekl předním kolem o šutr. V obou případech jsem to asi zkoušel nějak ustát a dopadl jsem zadkem už na položené sedadlo :-(
K pádu na kostrč dochází v případě když ti ustřelí zadní kolo na ledu do strany. Poté dochází k nekontrolovatelně rychlému vypadnutí ze sedadla na podklad. A oblíbené vystoupení při pádu nelze stihnout, obvykle je to taková rychlost že ani nestihnu pustit řidítka.
Bubnove brzdy nemaju moc radi dlhsie brzdenie(prehrievaju sa a stracaju brzdne vlastnosti).
Ak by som chcel lepsie brzdy ako Vbrake tak jedine kotucovky.... hydrauliku.
No je na zvážení pro konkrétního člověka a konkrétní vozidlo, jestli problém s přehřátím je tak častý, aby stál za několikanásobně náročnější instalaci a údržbu kotoučovek.
Za druhé pokud řešíš přehřívání, potřebuješ v té kotoučovce sintrované destičky. Spousta cyklokotoučovek má dodávané organické, které sice pěkně brzdí za studena, ale když je vyhřeješ moc, tak nevratně(!) ztratí polovinu brzdového účinku.
Za třetí pokud řešíš přehřívání, tak proč hydrauliku? Tu zničíš teplotně snadněji než mechaniku. A v maximální dostupné síle brždění není na kole žádný rozdíl, limitem bude překlopení přes přední kolo (kola) nebo adheze gum a tenhle limit dosáhneš snadno se slušnou mechanickou kotoučovkou.
Hydraulické kotoučovky jsou při ježdění rozhodně příjemná záležitost, hlavně pokud chceš hodně brždění malou silou v prstech. Ale pokud zároveň navrhuješ, vyrábíš a udržuješ to kolo, a se silou nemáš problém, nemusí to být nejlepší volba.
Nejazdim sotva downhill ale ten kopec co potrebujem vyslapat a co musim potom brzdit dava Vbrake a rafikom poriadne zabrat. Bez brzdenia som tam dosiahol medzi 87-89km/h no je to velmi nebezpecne, ta cesta je asfaltovana obsluzna cesta pre potreby udrzbarov dialnice. Po tom co som sa tam stretol s autom co zaberalo celu sirku tej cesty a so smrtou v ociach som v tej rychlosti ledva zvladol smykom krajnicu, som sa uz neodvazil tadial ist rychlejsie nez 35-40km/h. To znamena ist skoro pol kilometra dost na brzdach. Tych rafikov sa potom da len obtiazne dotknut. V pripade dazda sa navyse brzdne schopnosti stracaju takmer uplne.
Takze moja volba sa ukazala bud bubnove alebo kotucove brzdy. U znameho co predava bicykle som si odskusal oboje. V mojich ociach to vyhrali hydraulicke kotucovky. To brzdenie s nimi je uplne luxusne.
Ale je pravda ze som sa nepokusal tie brzdy upiect. Takze tazko posudim ci vydrzi viac kotucove Shimano Deore a vyssia rada, alebo bubnove Shimano Nexave.
Pokud máš takové kolo, že většinu brždění obstarává jen přední brzda (čili cokoliv relativně vysokého na dvou kolech s krátkým rozvorem), tak pro kopec co popisuješ už možná začne být odolnost proti přehřátí u brzd důležitá. Pokud máš ale rozložení zatížení kol takové, že se o ten brzdný výkon podělí víc brzd, a není tu řeč o tandemu, obrovském nákladu nebo tak něčem, tak by tenhle kopec mělo bez nebezpečného přehřívání ubrzdit asi cokoliv. Vařit kapalinu v té hydraulice tam rozhodně nebudeš a asi i ty organické destičky by se měly udržet pod těmi cca 350-400°C a být OK.
Já mám vyzkoušený opakovaně kopec, kde se nad 80km/h rozjíždí Quest. U něj je problém, že jednak něco váží a hlavně má mikroskopický odpor vzduchu. Takže zatímco na kole by při 80km/h vzduch dělal podstatnou část brzdné síly, tady je to celé na brzdách. A i když jsou tam dvě, tak ty 70mm bubny co tam holanďani dávají se přehřejí snadno. Úplně je cítit jak měknou, a plastové krytky konců nábojů se vytavily a vypadly ven. Tak to teď před sezónou předělám na 90mm bubny, které mají o hodně větší povrch a o hodně víc hmoty. Když to nebude stačit, na řadě bude aerodynamická brzda vestavěná do osasu velomobilu.
Toto sa mi deje na klasike. A brzdim aj prednym aj zadnym kolesom... viac zadnym. Ten sklon dost prenasa tazisko dopredu a po jednom zablokovani kolesa pri preskakovani prekazky si uz netrufam ist tolko na prednu brzdu na tom kopci. (Bol to v zime, asi 5cm snehu ale bol to suchy sneh, dobra trakcia na asfalt. Preskocil som zasnezeny konar ktory som si v snehu vsimol asi 10m pred sebou, ale neuvolnil som prednu brzdu, nenapadlo ma to. Ale- sila pri prekonani statickeho koeficientu trenia je ovela vacsia nez dynamickeho koeficientu trenia, takze sa koleso pri preskakovani zastavilo a pri dosadnuti uz neroztocilo. Krasny cisty kotrmelec, ktory skoncil na chrbate a smykom v snehu asi 20 metrov. Celkom som si pritom znicil ruksak. Ale vsetko ostatne prezilo mez ujmy).
Kotuce dam na ten moj dreveny lehocykel ten sa bude lepsie rozbiehat do rychlosti. Minimalne ten dreveny pokus na 12palcovych kolesach to ukazuje. Jeho stavba sa skoro zastavila kym si nedovybavym dielnu-to som dokoncil vcera, hlavne poriadny zverak mi chybal. Doteraz som si poradil bez neho :)... a dalej kym nedokoncim bratovi rekuperator do jeho domu co by malo trvat par vikendov.
Budem tam mat 16 a 20 palcove koleso, tie sa predsa len tocia rychlejsie nez 26 a prehrievania by som sa bal viac.
Quest je aj tazky aj ma dobru aerodynamiku. Chapem ten problem s dobrymi brzdami. Pokial sa hlada riesenie len na zimu a do malych rychlosti tak posluzia aj bubny... kym sa do nich nedostane voda.
U malých kol je teplotní problém s ráfkovými brzdami, na nábojové to nemá vliv. Jednou jsem zažil s ráfkovou brzdou na předním kole lowraceru nouzové brždění na rovině v létě při teplotách nad třicet. Brzdil jsem z asi 45km/h jak nejrychleji to šlo, někde odhadem kolem 15km/h explodovala přední duše.
I bubnovky se dají upéct. Ptal jsem se Petera Osterveršnika, proč má na tříkolce vzadu kotoučovku a vepředu bubnovky. Říkal, že kromě parkování, to má pro případy kdy s naloženou tříkolkou a s vozíkem sjíždí dlouhá klesání.
Teda nevidel som zavesi na velomobile ale nedalo by sa tam dat radsej kotucovky?? = nejake capy k 20mm nabojom k pevnej osi + uchyt kotucovky. Iba napad
Nejsi první, koho to napadlo, ale jen málo velomobilů používá kotouče. A u Questu, který má zakrytá přední kola ze všech stran, by to fungovalo extra blbě. Chlazení by asi šlo řešit, byť draze a složitě (zakázkový skoro plný kotouč, asi s nějakými chladicími žebry), ale seřizovat každých pár set km kotoučovky uvnitř podběhů, kam se skoro nejde dostat, to by byl extrémní opruz. Bubny jsou použité hlavně proto, že vydrží tisíce (i desetitisíce) kilometrů bez údržby, jen s občasným dotažením lanka.
Moj nazor je tiez ze mu to bude stacit a to uz len z z dovodu ze na zimu tam chce vidlicu z 2 prednymi kolesami = 2 bubnove brzdy a v zime asi na tm nebude lietat rychlo + je lepsie chladenie ako v lete :-D .
No a ak uz kotucovka tak kvalitna mechanika je podla mojho nazoku o kusok PRAKTICKEJSIA brzdi lepsie ako V-brake alebo bubny ale ano davkovanie sily atd je horsie no praktickejsie su hlavne pre to ze ak je trosku zrucnejsi a to evidentne mysliim je tak si na mechanike spravi servis sam v terene no hydru opravy tazko v poli.