Zdravím,
hned pro začátek...jsem elektro enginner, co by si rád postavil elektrokolo, takže elektroniku, bateriový systém a podobný věci si navrhnu a postavím sám, jelikož to co je na trhu za normální prachy je tristní. Baterie bude kolem 1,4 kWh Li-Po aktivně chlazená s pokročilou správou vybíjení a nabíjení, dle simulací trvale (než se vybije samozřejmě) dodá 28 kW bez větších známek zhoršení životnosti :)
Nicméně co se týče výběru komponent na kolo, tak jsem nováček, nikdy jsem si kolo nestavěl, ale chtěl bych si na tom sám udělat co jenom to jde. Částku na mechanické komponenty kola (rám, brzdy atd.) bych viděl někde kolem 12-14k. Kolo bych chtěl na ježdění do školy/práce (po Brně) a samozřejmě na nějaký ty delší výlety (kolem 100km).
S čím bych ale od vás potřeboval poradit nejvíc je výběr motoru a věcí kolem toho. Výkon bych viděl někde koelm 3-4 kW (kdy špičkově jej občas i přetížím) a počítám, že takovej výkon je jako středovej motor nesehnatelnej. Nezbývá než tedy použít vestavěný, tady se mi velmi zamlouvá crystalite 4080, pokud by to nebyl problém a zkušenosti jsou dobré, tak bych ho asi koupil. Ale s takovým motorem okamžitě vystává problém převodů...tam bych rád něco, aby se dalo alespoň při nízkých rychlostech ještě šlapat (to, že bez elektřiny v motoru nic nenašlapu je mi jasné, BLDC mají tendenci mít hodně silný magnety :). Taky kotoučové brzdy jsou často široké a nechtějí se tam vejít...zde bych byl za radu taktéž rád.
To je snad vše, díky za rady.
Středový motor o vysokém výkonu je určitě sehnatelný ne že ne.
Vysoké výkony přinášejí taky vysoké spotřeby energie a tím i více baterií, vyšší váhu apod.
Středový pohon oproti hub motoru má lepší využití převodu, je lehčí a není třeba takového výkonu.
12-14k není moc. Vzhledem k výkonu a zatížení bych se o to kolo tak trochu bál. Oproti normálnímu použití ti vzroste váha, rázy, opotřebení převodů i brzd. Za tuhle cenu z něj bude brzo salát a bude nebezpečné na ovládání. Potřebuješ festový rám, pořádné brzdy a i převody, co tenhle výkon přenesou a chvíli vydrží. Koukni někdy na motorku s podobným výkonem, jak tyhle komponenty vypadají. U kola by se dala ta mohutnost obejít, ale za úplně jiné peníze a u převodů asi i za cenu rychlejšího opotřebení (čili dalších peněz).
Když to nastrojíš na nějakou vejletní paštiku za tyhle peníze, pochopitelně, že se to rozjede a chvíli to i pojede. Otázka je ale jak a taky životnosti...
No je fakt vidět že tomu moc nerozumíš:-)
Merida (12000Kč) 10 let stará vozila 4 roky zátěž 170kg a v pohodě vydržela i dost náročný terén a žádný salát z toho nebyl a není.
Bohužel kvůli velikosti rámu 20,5" ji nyní měním za 17" abych mohl lépe nasedat a sesedat.
Měnily se jen spotřební komponenty v rámci údržby která se provádí i u normálního kola.
Takže investice do udžby byla stejná jak u bežného kola.
Tys ji fakt urychloval 3-4 kW ?
Ano měl jsem na tom crystalyta 2kW špičkově 3 a něco, dokonce v předním kole.
U středového je to jedno jestli tam dáš 1kW nebo 3kW. U hub motoru nedochází k opotřebení ozubení téměř vůbec:-)
Ale on chce střeďák, takže celý výkon tahat přes řetěz a pastorky.
Meridu za 12 tehdy jsi měl nejmíň na Aliviu a TFS rámem. Jenže od té doby se nám maličko hnulo díky ČNB Euro a za dvanáctku máš dneska právě ty paštiky s měkkým rámem.
Vliv by taky mohlo mít, jestli se těch 170 kg sune rozumnou rychlostí (ukočíruješ i krouťavej rám), nebo s tím lehká váha někde poletí šedesátkou. S vyšší rychlostí pak začíná být řízení "nervózní" zřetelně. Znám to z různých kol i motorek.
Tak o střeďáku pochybuje že má takvý výkon, viz popis. Mou meridu jsi asi viděl zde na pár foto tak že fakt obyčejná cetka ale festovní.
Dnes to dávám na ram SCUD který je téměř totožný a jeho cena byla 4999Kč tak že taky obyčejný. Jel jsem na tom svém stroji zkušebně 50km/h a třepala se mně prdelka, na takovou rychlost bych já osobně volil raději skůtra.
Podotýkám že to ještě nebylo naplno, nejde mně o rychlost ale o sílu (výkon) do kopců.
Ale pokud na to někdo má odvahu je to jeho problém, případné následky už si ponese sám.
Bál bych se i o rám, chtělo by to asi ocelový.
S převodama bych se naopak vůbec netrápil, protože ten motor je v kole a převodů se tedy skoro vůbec netýká, řetěz bere jen to co ti dají nohy.
Takže normální 5-6ti kolečko by podle mého mělo stačit, velký tác vepředu, horský potřebovat nikdy nebudeš.
Ten špičkový výkon využiješ asi jen hodně zatížený v dost drsném kopci, jinak to budeš šolichat asi kolem 200-300 Watty a bude to drandit docela svižně. Já jezdil na kilowatě, hodil by se mi výkon tak do 2 kW, dál mi to připadá docela zbytečné a to i při poměrně velkém zatížení ale mít další dvě kW k dobru pro strýčka příhodu, inu proč ne.
Brzd bych se taky nebál, pokud nebudeš jezdit jako sebevrah vysokýma rychlostma, brzdy musí fungovat stejně, jako když naložím bezmotoráče a zapřáhnu vozík, musí to ubrzdit i obyčejné (tedy lepší) špalkové brzy.
Důležitý bude zadní ráfek, tuhý, dvojstěnný, a solidní výplet. Nezapomeň na neprůstřelné obutí, asi nějakej ten Schwalbe Marathon Plus a taky dobré pásky a duše nahuštěné na 5-6 atmosfér.
Nejdůležitější ze všeho bude ovšem uchycení toho kola do rámu. Tam to bude chtít promyslet nějaké solidní úchyty a ne ta třecí, údajně "roznášecí ramena". Někde na nějakém fóru jsem viděl co si nějaký kluk v Kanadě nechal udělat, pokusím se to najít.
Středový motor s takovým výkonem seženeš, ale tam právě nastává už ta strojařina, převody, pořádné řetězy, protože ty na kolo jsou stavěný tak na 500 W maximálně, takže tomu bych se raději vyhnul, jinak budeš stavět motorku.
Kolo s motorem v zadním kole s přebytkem výkonu není špatná cesta.
Jak to nabušíš moc, uděláš z toho elektromotorku jako tihle:
http://www.stealthelectricbikes.com.au/
Dobře, díky za rady, tak nějak jsem čekal, že mi řeknete, že ty prachy nejsou nic moc...co teda tak kolem 24-28k? Tam se dá něco sehnat?
S tím 5-6 kolečkem, jak ho tam nacpu? Bojím se, že to na ten motor nevleze. Za brzdy si raději připlatím, na takovým stroji je to to poslední, co bych chtěl podcenit. A je mi jasný, že takhle výkonej motor nebudu využívat pořád na maximum, udělám tam i streetmode, kde to omezí výkon motoru na 250 W (kvůli EU).
dej tam hydraulický kotouče a aspoń 180. až pojedeš někde padesátkou ať to taky brzdí!
A středový pohon je sice dobrý ale při takovém výkonu budeš měnit řetěz každej měsíc.Akor když tomu dáš čočku někde v kopci.
Pak leda že bys tam dal řetěz hupcuku:-)
Nepřeháněj, řetěz jsem měnil po 3500km a to byl obyčejný HG50 a kopce jsem jezdil hodně, více jak 50% z ujetého.
na normáním kole nebo na kole se střeďákem o výkonu těch pár kilowat co tady píše?
Na normálním kole to je běžné ,řetěz vydrží dost ale když ktomu přidáš motor a elektromotory maj velkej krou´ták tak ten řetěz jde do háje.
Střeďák samozřejmě.
Pokud umíš řadit a dobře s tím zacházet tak vydrží i ty 3000km.
Když prdíš na řazení pak odděláš cokoliv na čemkoliv bez ohledu jestli to má 1kW nebo 3kW.
Používám od motoru singla čz a je to nezmar.
No, je to s podivem, ale podle zpětný vazby od zákazníků ty řetězy na středových pohonech vydrží normálně, nebo snad i víc. Nemluvím jen o našich kolech, tvrdí to všichni, specielně jsem se na to doptával mechaniků z praxe co školím.
Přikládám to tomu, že elektropohon pomáhá natolik, že lidi skoro vůbec neřadí, takže to lámání , což je největší mor pro řetěz, toho tam je minimum a kilometry odsejpaj.
Možná...
Tak já jsem zatím zaznamenal opak, když málo řadím jde řetěz brzy do kopru (je vytahaný).
Ono valit kopec na 42 a 12 vzadu je šílenost.
Tak že v klidu tác 28 a kaz. 36 a taky je to v lince.
Řetěz už má 3500km a je jako nový:-)
Je to HG73.
Jaké požíváš mazivo na řetěz?
Tady se nabízí celkem logické vysvětlení.
Když jedeš na těžké převody pořád, bez řazení, je v řetězu větší tahová síla, tedy by se dalo čekat, že se snáze vytahá, neá kdyžvsprávně převoduješ.
Kolega eTotem zase naznačuje jiný zpúsob opotřebení řetězu, tedy ty rázy při přeřazování.
Asi bude dost záležet na konstrukci řetězu i měniče, o které vím lautr prd, sle myslím si, že oba faktory, za určitých podmínek mohou hrát docela významnou roli při opotřebení.
No, Bobbob má na místní poměry dost výkonu a jezdí s minimální dopomocí, takže to určitě bude vycházet trochu jinak než u těch 250W, kde ten tah je menší. Zkušenost těch mechaniků je v drtivé většině z originál kol, nebo dodělávek na bázi 8-fun BBS, kterej naopak má síly málo ve verzi 250W, má velkej převodník.
S jednopřevodníkem je to složité, pokud máš kazetu 8 a víc, tak se musí najít kompromisní linka, protože tam vždy bude na některé straně nadměrné křížení. Záleží i na velikosti převodníku. U lidí co jezdí převážně rychle je lepší linku posunout ven, aby řetěz šel rovně na těžkých převodech a na lehkých nějak fungoval bez padání. U kol do terénu se hodí to pokud možno ladit naopak, nebo aspoň víc na střed.
To už je asi víc reál. Osobně bych pak koukal po bytelnějším MTB kole (podle postavy) 29" (tlustší gumy pomůžou s odpružením). Na ostřejší jízdu asi i slušnější odpruženou vidlici. Jak píšou i kolegové, na zadek budou dostávat u střeďáku i převody. Na motorkách, kde za to biker trochu víc tahá, řetězový sady jen hořej. Tady to nebude jiný. Řetízky, kazety i převodníky jsou dimenzovaný na sílu nohou.
Dostáváš se ale už k cenám, za které koupíš s velkou rezervou slušnější motorku, nebo pohodlnějšího, ale i dost výkonnýho skútříka. A to je zas jiný svezení. I víc na jistotu.
OK, díky, kouknu po něčem takovým, mám pár kamarádů bikerů, ještě se jich poptám...
Vím, že za ty prachy už bych měl slušnější motorku, nicméně chci za každou cenu elektro a na elektroskůtru si neužiju o víkendech tolik srandy :)
Pro jizdu na rychlosti >50 km/h potrebujete rozhodne kvalitnejsi ram, nez ram za 14k. Pro mesni rychlost ne potrebujete tak velky vykon.
Ten motor je ted nejlevnejsi na trhu na 3000W
http://www.nakole.cz/bazar/2227-elektromotor...
Stredovy pohon nad 4kW jde udelat, cyclone 1680W+ kvalitne chlazeni.
Já tedy nevim, ale jaksi mě to připadá trochu utažený za vlasy,na takovýmhle motokolu až někde někoho na cestě sestřelíš a nebo někdo tebe, tak tě zavřou i s tim motokolem :) Ono kdyby to bylo kolo místo motokrosový motorky do lesa na dělání pí... ,tak to bude pecka a zajímavej projekt, ale na veřejný komunikace, když navíc od novýho roku tě policista může poslat na nejblyžší TK, když se mu tvůj stroj nebude zdát, tak to jsou vyházený prachy a výkon na zaručenej průser :)
Ale pokud se to uskuteční, rozhodně držím palce a jsem zvědavej na výsledek, nu proč ne, mě to nic stát nebude a rád se pokochám nějakým "MADMAXEM"
Jo, celem tvůj názor chápu, s právní stránkou věci jsem seznámenej a na ulici to budu dost omezovat. Považuju se za zodpovědného člověka, ale rád bych s tím občas někam zajet a pořádně tomu naložil kotel, jak píšeš.
z baterie 1.4kWh trvale 28kW? Co sis šlehnul, inžinýre........ I kdyby to bylo jen 2,8kW, tak trvání je pouze 0,5hod - do likvidace. V tomhle zadání to budou sekundy. Dále baterie kolem 5OOWh váží cca 3kg.
Ale hovno jsem si švihnul...jsou to 5 Ah články, co mají 20C, špičkově až 30C. Budou tři aktivné chlazené bateriové systémy spojené paralerně. Takže si narážky laskavě strč někam.
Jednoduchá matematika. Pro výkon 28kW po jednu hodinu potřebuji baterii 28kWh bez počítání ztrát. A taky umím už dost dlouho vytáhnout i z buřtů NiCd klidně 100A. Jenže právě ty sekundy. Ta novější chemie to umí lépe, ale zase tak neé. Spíše je lehčí, o to více choulostivější.Budu se těšit na reálnou stavbu a umím přiznat chybu.
Však já taky netvrdím, že to vyrží hodinu, ta výdrž je tam v řádu minut, pomalu ani to ne... podívej se třeba na Teslu S, ta jezdí taky na litlium, taky mají promyšlenej managment článků a špičkově z těch obyč panasonic 18650 článků tahají kolem 20-25C. Přitom po 100k naježděných km tam klesla kapacita asi o 0,7%. Ale nehodlám tu řešit baterie, to už mám vyřešený, jde mi spíš o obecné rady ke kolu.
V tom případě gratuluji a omlouvám se již dnes. Podle všech zkušeností všech výrobců elektrovehiklů není problém čím pohánět, ale čím krmit. A to už víš. Super. Pozn.- Nejlépe je si přečíst, jak Jindračíslo táhnul (toto slovo podtrhuji) skoro atomový reaktor do Francie, aby to o rok později dal rychleji bez elektřiny. Je to jediný elektrocyklouš (o kterém vím),jenž chtěl a předpokládám, že stále chce být opravdu dlouhodobě nezávislý.
No nebyl to atomový reaktor ale obyčejná, nejmenší elektrocentrála, váhy zhruba 10 kg. Ty akumulátory váží 6.5 kg jeden, takže zase taková extra zátěž to nebyla.
Problém byl v tom, že ty baterie potřebovali nabíjet 3,5 hodiny a zrada byla, že ten krám nezvládal nabíjet najednou 3, ale pouze dvě baterie. Prostě ta centrála na to neměla dost síly.
Doma jsem potom zjistil, že centrála zvládne jednu 5A nabíječku (zkracuje dobu nabíjení na zhruba 2,5 hodiny) a jednu 3A nabíječku, ta doplna nabíjí ty 3,5 hodiny. Šachováním s tím nabíjením by se dala nějaká ta hodinka ušetřit, ale rozumná cesta to není.
Je fakt, že tohle soustrojí mě umožňovalo se pohybovat rychlostí zhruba 13 km/h, včetně přestávek na nabíjení, a maximální dojezd jsem měl kolem 150 km za den. Byl jsem celkem málo natrénovaný.
Za rok, bez elektrovehiklů jsem jel rychlostí 12,5 km/h s maximálním dojezdem 168 km.
Letos jsem se ještě trochu zlepšil, jezdím průměrně 13,5 km/h s denními dojezdy přes 160 km, rekordní pak 180 km.
Na cykloturistické trajdání elektrokolo moc není, nebo by to muselo být fest nákladné - zřejmě střeďák a nějaké ty ultralehké baterie.
Naopak, na každodenní dojíždění do vzdálenosti 20-30 km se mi to jeví jako ideální dopravní prostředek. Silný motor (myslím si že by stačil ten HT 3540) a pustit do toho 72V, čímž dostaneš asi 2kW a vejde se ti tam i 7mi kolečko).
Na vzdálenost do 30 km si nemusíš extra hrát s lehkýma bateriema, prostě povezeš 10 kilo na nosiči jako prd, ale poletíš jak tryskáč. Přes den nabiješ, a zase domů.
Kombinovat stroj na dojíždění do práce se strojem na řádění po lesích pro mě smysl nemá. Na silnici ti stačí pevná vidle, brzdy véčka, a kdybys chtěl komfort, tak odpružená sedlovka.
To kolo je hodně těžké.
Jízda po nerovném terénu, polňačkách, ale stačí i zámková dlažba je na tom dost nepříjemná.
Zapomeň na nějaké seskakování z obrubníků, skočíš si jednou a prorazíš duši. Tu v zadním kole, pochopitelně. A tu měnit je opruz.
Já Tvoji anabázi četl a s velkým zájmem. Proto jsem ji doporučil. O elektrice vím trochu víc, než jen, že obrací na konečné. Ale ty požadavky na kolo: 3-4kW výkonu a baterie 1,4kWh s trvalým výkonem 28kW a dojezd 100km se poněkud vylučují.
Já o tom vím prd, teda jen to co nagoogluju, a mám silný pocit, že máš recht.
Jejda to mi nedošlo, že jen ty baterie a nabíjení bylo tak těžké. 10+3x6.5=29.5 [kg] K tomu je nutné připočítat ještě nějaké kabely a nabíječku a benzín do centrály a váhu toho motoru a jsi na 40[kg] váhy, asi i víc. To je stroj, který se sotva utáhne sám. Já vím, že se to už mockrát probíralo, ale když si to teď sečtu, tak se opravdu divím. Srovnání s atomovým reaktorem mi nepřijde ani moc ujeté :)
Dokud nebudou baterie výkonnější a levnější, tak tohle není efektivní. Tohle má smysl jen pro lidi, kteří chtějí jezdit na kole ve společnosti a už na to nestačí, nebo na to drahé dojíždění do práce.
Ano, máš naprostou pravdu, to soustrojí vezlo samo sebe a já si to odšlapal, coš jsem za rok poznal.
Ale jako berlička, k tomu se rozhoupat a vrátit se dosedla fajn.
Lehké baterie jsou, jenže je to šíleně drahé.
Kdybych dal do toho zhruba 100-120 tisíc, mohl jsem mít baterie o váze cca 15 kilo a nemusel bych cestou řešit nabíjení, nabíjel bych přes noc.
Dalším řešením by byl středový motor a jedna baterie (cca 3,5 kg) v záloze. Taky hračka tak za 120 tisíc, ale pak by ta pomoc asi byla znát. Tohle řešení mám v záloze až budu velmi stár.
Cestovat do dálav s pomocným elektromotorkem jistě lze, ale zatím je to dražší, než kdybys si na to vzal taxík.
Navíc, když jsem vyjel já, bylo to všechno dost v plenkách a tak jsem pořád řešil nějaké ty technické závady, které jsem vychytal vlastně až po návratu, zhruba v době, když jsem zjistil, že mě motor jen zdržuje :-)
K návratu do sedla nelze než pogratulovat, je velice efektní a úspěšný. Z tohoto pohledu ty peníze byly docela dobře investované. Na druhou stranu je třeba i průzkumníků slepých kolejí, aby ostatní věděli, že tudy cesta nevede. Ostatně vaše motorová cesta byla velice zajímavá a poučná. I Robert Scott musel v Antarktidě zjistit, že auta jezdící po Evropě v roce 1910 na Antarktidu ještě nestačí.
Na Scotta jsem myslel, a snad jsem to i v tom reportu z cesty za poznáním napsal.
Amudsen mohl sežrat psy, ale chroupej baterie...
Kolo bych chtěl na ježdění do školy/práce (po Brně) a samozřejmě na nějaký ty delší výlety (kolem 100km). PROČ? Výlet 100km? 3-4kw? Proč? Vysoká rychlost? 3-4kw? Proč? Takže co je to vysoká rychlost? Pokud 50,není třeba 3-4kw. Na to stačí i 1kw. Pokud přes 50,je lepší koupit skůtr. Upřímně řečeno je výkon pro kolo(pokud tak jde nazvat) 1kw naprosto dostatečný,až přebytečný a pokud člověk nehodlá jezdit stylem elektroenduro po lese i zbytečný. Kvůli takovým přestavbám nás policie bude jednou honit všechny. Na běžné dojíždění do práce stačí 1kw + 10-12Ah aku. Tedy pokud nedojíždí víc než 20km. I to je nadšenec
Jsem myslel, že si to už někde naoral do zdi Magickej. Kde ses flákal?
Mám těžké problémy. Kola se netýkají. Zdraví,práce,rodina. Možná je lepší nebýt
Dámy prominou "neser".
Napiš privátně, nic není tak horký....
Přesně tak, kilowattovej motor a k tomu adekvátní akumulátor naprosto stačí, kámoš má kombinaci olověnej akumulátor 48V/12Ah na bytelným nosiči v akubrašně a k tomu elektromotor 1000W/48V do předního kola http://www.ecotech.cz/sample-product... kterej má krouťák 40 Nm, což fakt slušně táhne do kopce, přičemž to ale ještě tolik "nežere" jako ty eště silnější elektromotory od jednoho a půl kilowattu vejš, ty se fakt hoděj a používaj spíš do elektroskůtrů, než do elektrokol. Nechal mě svízt a je to pecka, na cesty do práce a zpátky optimální volba, nezpotíš se.
12Ah olovo to je fakt pecka.
Jenom asi tak 16 kg . To jde :-)
Rozumín, jasně, že olovo něco váží, ale von ten tisíciwattovej motor vod Ecotechu to prostě bez problémů uveze. Pak je tu eště úvaha ohledně investičních a provozních nákladů na elektrokolo, který slouží ke každodennímu dojíždění třeba do práce. Sice těžkej, ale levnej olověnej akumulátor 48V/12Ah stojí nějakejch 3.200,-- Kč, jenže stejná kapacita v provedení Li-ion vyjde přes 12.000,-- Kč, což je skoro čtyřnásobek. Přičemž životnost (počet nabíjecích cyklů) je u olova při slušným zacházení tak 700 cyklů, čili při tom denním dojíždění do práce od jara do podzimu pojezdíš tak 3 sezóny a měníš akumulátor za 3.200,-- Kč, což se dá skousnout. U lithiovejch akumulátorů výrobci nabízejí životnost max. 1000 nabíjecích cyklů, takže při každodenním využívání (nabíjení a vybíjení) pojezdíš řekněme 5 sezón načež musíš vytáhnout ze šrajtofle dalších 12 litrů na novej akumulátor. Olovo je tím pádem zatím pro denní dojíždění (pro každodenní nabíjení a vybíjení) vo dost úspornější varianta.
Těch 700 plných cyklů u olova je tak z říše snů:-) To nedají ani lionky kde udaj 500cyklů je nejblíže ralitě a i to je mnohdy nesplnitelné.
Prodejci (nebo výrobci) raději hodně nadsazují aby nalákali zákazníky. Jaké je pak překvapení že po 150cyklech z 10Ah baterie už dostaneš jen 7Ah:-) Záruka na kapacitu jen půl roku a kupuješ novou.
Proto je relativně levné řešení modelářskými lipolkami. Jsou levné, malé, lehké, dají vysoké proudy a při slušném zacházení by těch 300cyklů mohly dát.
A jak je to s výbuchy a hořením těch Lipol baterií v kolech? Modeláři z toho mají docela vítr. Viz http://www.modelarske-forum.cz/viewtopic.php?f...
Nebo používáte baterie zapouzdřené a ne ty v pytlíčku?
Trochu zastaralá diskuse, co bylo před 4 léty dnes už není, obecně hoří všechny druhy baterií.
Modeláři se k lipolkám taky chovají dost drasticky což na elektrokole nehrozí.
Nemám žádné pytlíčky ani zapouzdření, stačí zdravý rozum:-)
Ty lipolky bych s bezpečností opravdu nepodcenoval. Např. oproti Lifepo je ohodně nebezpečnější. Viděl jsem video, kde lifepo prostřelili, vložili do ohně, přejeli válcem,zkratovali a nic - pouze nefungovala. Udělat toto s lipolkou(nevím jak by se chovala v ohni), ale ostatní případy povedou pravděpodobně k požáru. Mám osobní zkušenost - zašrouboval jsem šroub cca 2mm do lipolky, došlo okamžitě k zapálení, hasil jsem vodou, takže další packy už taky nemůžu použít(už se jim nedá důvěřovat). Když si vezmu, že nechám kolo v garáži a dojde např. ke zkratu, tak mi může v extremním příadě vyhořet celá garáž - tedy kolo dát bokem od hořlavých věcí a přehodit přes baterky nějaký nehořlavý kryt jako kus plechu a hlavně mít požární čidlo zapojené na alarm. Ted hledám čím je nahradit, snad tohleto: https://www.fasttech.com/products/0/10002357... (cena kolem 9000kč za 1kwh)
Jenže lipolky mají vlastnosi jako nic jiného: dávají extrémní vybíjecí proudy a jsou tvrdým zdrojem, takže na nich ani ke konci moc nepadá napětí,mají vysokou hustotu energie vzhlkedm k objemu i k váze.
Li-Ion baterie samy o sobě jsou nehořlavé a pouze vyvíjejí nějaké ne velké teplo při destrukci.
Problém ale je jinde, ne v samotné bezpečnosti článků, jako spíš v instalaci. Články dokážou dávat velmi vysoké proudy a pokud dojde ke zkratu tak hoří izolace, kryty a podobně. Samozřejmě, jakmile se spálí izolace, vše kovové se propojí a dokud články úplně nepadnou, tak se to žhaví a nejde to zastavit, jenom chladit a případně to rozbít aby se dostaly ty vodivé věci od článků.
Jednou jsem to otestoval a jakmile vytekla izolace vnitřní kabeláže v baterce, bylo zle. Měl jsem pak tu baterku v kýblu s vodou asi dvě hodiny a jen dolejval vyvařenou vodu, než články umřely.
Tohle celé je jeden z hlavních důvodů, proč EU tlačí na nízký výkon pohonů a tím pádem i baterií.
To jsi udělal zajímavý pokus. Měl jsi to natočit a dát k dobru. Nicméně nevěřím, že informaci, že tohle by byl jeden z hlavních důvodů, proč EU tlačí na nízký výkon, máš z nějakého seriozního zdroje. To bude spíše nějaký drb a divím se, že tomu sám věříš. Nevím u elektrokola o žádném jiném omezení pro baterii než o omezení napětí na 48V.
Bobbob:
Špatně jsi mě pochopil, nemyslím tím že někdo limituje kapacity baterií, ale mám na mysli limity dané EPAC, tedy výkon motoru PAS a rychlost.
Na vysvětlenou: do kola dle EPAC není baterie s vysokou kapacitou nutná, protože na takovým kole ti těch 10 Ah stačí na většinu předpokládanýho provozu. Na co je třeba ve skládačce do města baterie 14 Ah , jak to někde mají?? Na prd, protože kdybys ji chtěl vyjezdit, tak budeš mít na zadku mozol že si tejden nesedneš. Turistům 10 Ah stačí na výlet do 100 km, co tak poslouchám od zákazníků. Dál by stejně nikdo z nich nejel, je toho dost.
Například v Holandsku u středových pohonů montují na městská kola nanejvýš 8 Ah, bohatě jim to na jeden den stačí.
Já osobně to považuju za celkem odpovídající cestu, je to jen asistence. Má to být lehké, úsporné, je to kolo.
A protože kolo (což EPAC je statut kola) se skladuje i v bytech bez omezení, měly by baterie být bezpečné, tudíž pokud možno slabé. Jinak řečeno, pokud by norma povolovala místo 250W třeba 500W motor, znamenalo by to, že v bytech budou ležet baterie s výstupním proudem ne 14A, ale už aspoň 25A.
Jo, a ten můj pokus byl úmyslný jen částečně... takže video není a opakovat ho se mi moc nechce :D
Stejně mě jsou ty limity EPAC záhadou,protože kolo co je schválené do silničního provozu,je v tom provozu více překážkou když umí jet po rovině díky omezení rychlosti jen 25km/hod(ale nic mě nezabrání to z kopce pustit klidně 50km/hod) a do kopce díky omezení výkonu jede jak šnek. Jako rozumné bych viděl max.rychlost 40km/hod. a výkon 1kW, jenže ti v kanclu v Bruselu,co ty předpisy dělaj, asi moc rozumní nejsou(viz zrušení žárovek,které jsou sice neúsporné,jenže už jim jaksi nedošlo,že se svítí nejvíc v zimě,protože je krátký den,a to se to teplo ze žárovek nikam neztrácí,protože vyhřívá interiér bytu třeba místo přímotopu,který o to teplo ze žárovky méně topí,takže se žádná úspora nekoná.(V létě je dlouho vidět,takže se zase nemusí moc svítit)
No, jde o to, že pokud se dodrží EPAC, tak nic neschvaluješ do provozu, jízdní kolo zůstává jízdním kolem. Pak je asi správné aby se jeho parametry příliš nevzdalovaly jízdnímu kolu. Jednak vzhledem k provozu na cyklostezkách a pak také s ohledem na konstrukční díly, které jsou počítané na jakési průměrné provozní zatížení předpokládatelné v jízdním kole - to je o hmotnosti a převažujících rychlostech.
Výkony kolem 1 kW a rychlosti 45 km/h nejsou zakázané, naopak je to kategorie která se běžně používá. Ale není možné rychlé e-biky vydávat za jízdní kola. Z hlediska legislativy se tu jedná o vozidla, s rychlostí kolem 40 km/h má vlastně parametry mopedu, takže musí plnit normy pro vozidla, jinak s tím není žádný problém.
Podle mého názoru je správné že je bráněno tomu, aby se piloti mopedů míchali s cyklisty na cyklostezkách a jízdních pruzích pro cyklisty.
e-totem má naprostou pravdu. Jsou to mopedy. Já běžně ujedu Babetě :-)) Ale já nikdy netvrdil,že mám kolo. Nemám ani přehazovačku,byla by mi k ničemu. Umístění motoru v kole není optimální ani pro moped,dělají se E-skutry s motorem normálně v rámu a pohon řetěz,nebo řemen. Je třeba počítat: Nový motor Magic pie 1 kw s integrovanou jednotkou = 7kg odhadem ráfek + špice 300g + 1kg Plášť s duší,to máme nějakých 8,3-9 kg rotující hmoty(neodpružené hmoty)
Copak já chápu jisté omezení,když se stále jedná o jízdní kolo. Jen mě to prostě přijde divné vzhledem k silničnímu provozu,kde jako pomalý cyklista spíš překážím(hlavně v kopcích a na přehledných rovinách),naopak pustit to dolů z kopce padesátkou mě žádný EPAC nezabrání,ten omezuje jen pomoc motoru.Přitom jet rychle dolů z kopce mě přijde nebezpečnější než jet rychleji po rovině na běžné silnici.Na té cyklostezce bych jisté omezení rychlosti chápal protože se tam se pohybují chodci,inlinisté,pejskaři,děti apod.,taky když jedu po cyklostezce,tak jedu"na pohodu",to mě těch 25km/hod.většinou stačí(vím,že mě nebudou furt předjíždět auta),dalo by se to řešit omezením rychlosti na cyklostezkách.Jenže cyklostezky nevedou všude,já musím cestou do práce jet 10km po běžné okresce a 15km po cyklostezce, a na té okresce mě to rychlostní omezení vadí,jezdí tam dost aut a koukám být odtud rychle pryč.Sice jsem si ho v nastavení zrušil,ale mám trochu strach z policie...Proto mě to nedává moc logiku,ale ta se v bruselských předpisech moc hledat nedá.
Já být špatně placený bruselský úředník,dám omezovač 25km/hod i na běžné kolo. :-))) Kdyby to mělo z kopce zachánit 1 lidský život
Logiku to má v tom, že vzhledem k obecně zakořeněnýmu vychcánkovství se nějaký mantinely udělat musí.
Jinak by to tu za chvíli vypadalo jak v Číně, kde se rychlým e- bikům přezdívá tichá smrt. Není nic lepšího, než když vystrčíš nos z baráku a sestřelí ti ho panáček co si to fičí v cyklopruhu bez světla (žere to) 50 a není ani slyšet ani vidět... jen ten rudě nasvícene xsicht od LED displeje rozeznáš, až oko přivykne tmě.
Podívej se okolo, nemyslím na cyklisty, ale obecně: máš dojem, že jsme tu všichni připraveni na život bez určených mezí?
Jo, a pokud jde o ty policajty, to asi zatím není aktuální problém, pokud něco neprovedeš. Spíš pojišťovny bych se bál v případě nějakýho i nezaviněnýho maléru. Ty hledají cíleně jak snížit plnění a školí si na to specialisty... Pak místo odškodného od blba co ti nedal přednost dostaneš vysvětlení, že jsi neodborně upravil cosi na kole a tím ho učinil mopedem, takže vlastně sis to sám zavinil a ten blatník bys měl taky uhradit.
Oni tedy v prvé řadě skočí na výrobce, jak je možný že vydal prohlášení o shodě s EN a výrobek se neshoduje. Ten (třeba já už to musel sepisovat) samosebou prohlásí, že kolo dodal v cajku, žejo.
No to tedy potěš koště,ti Číňani nemaj rozum,jezdit bez světel.Mám na kole nábojové dynamo(bylo tam už od výroby,jinak bych šel cestou světel napájených z trakční baterie) a slušné LED světlo vpředu i vzadu,takže ho vůbec nevypínám a svítím furt i ve dne, po zkušenosti,kdy mě ještě na starém kole přehlídla řidička při odbočování vlevo a do kolize chyběly centimetry jsem si řekl,že když ty auta svítí furt,tak kolo by asi mělo taky,protože samo o sobě je snadněji přehlédnutelné a mezi svítícími auty je neosvětlené kolo ještě přehlédnutelnější(samozřejmě jsem od té doby ještě o něco opatrnější a nespoléhám,že světlo vidí každý).Takže zavést na kole(ze začátku třeba aspoň u elektrokol-LEDkové svítilny napájené z trakční baterie by ji zase tak moc nevybily a zdražily by kolo max.o pětistovku) povinné svícení by mě přišlo logičtější,než omezení rychlosti příšlapu v silničním provozu,kde pomalé kolo logicky více překáží.Ale budiž,chápu,že určité mantinely musí být,protože blbost některých lidí(nejen cyklistů,hlavně motoristů)nezná mezí.Škoda,že se i u aut nezavedla v Evropské unii maximální rychlost,nad kterou by prostě jezdit nemohla.U některých splašených pitomců by to bylo rozumné,řekněme třeba max.140,když je na dálnici 130.Stejně je ale zajímavé,proč má každý stát jiné max.rychlosti na silnicích,když u elektrokol je všude jednotných těch 25km/hod.
Cenově vychází lépe LIFEPO 12Ah. Je lehčí než olovo a vydrží 4x déle jak olovo.Takže 3200kč x 4
Tady nejde o to jestli ten motor uveze 16kg baterek,ale o to,že ta váha zatěžuje kolo,většinou mimo těžiště a vysoko a jízdní vlastnosti jsou strašné. Úplně stačí moje aku co váží pouze cca. 6kg bez nosiče.
Zatím prodejci lithiovejch akumulátorů obecně uvádějí max. 1000 nabíjecích cyklů, spíš míň. To by pak ve srovnání s tím měl vydržel olověnej akumulátor jen čtvrtinu, takže 250 nabíjecích cyklů? To se mi zdá zase trochu podstřelený. Kolik jsou teda náklady na nákup novýho akumulátoru třeba 48V/12Ah dejme tomu "přepočtený zpětně na jeden rok používání" když se porovná olovo a lithium (LiFePO4)?
1000 cyklů u LION je takový malý mýtus. Olovo cenově Lion porazí. Ovšem za cenu brutálního rozdílu ve váze. 12Ah lion váží čtvrtinu váhu olova. LiFEPO vyjde levněji než Olovo
Akumulátor LONG 12V, 12Ah Deep Cycle AGM F2 - Pb 4x 3,9kg= 15,6kg
LIFEPo váží přez 6kg a vydrží 4x víc cyklů.A má vyšší proudový odběr.
Akumulátor Li-ion Samsung 48V, 23,2Ah, Alu box váží 6,7kg. Při váze olova 15,6 kg by šel na kolo instalovat LION aku o kapacitě tak 60Ah. Olovo je dobré tak do dětských vozítek.
a co gelovej akumulator? je taky levnej. má velkou životnost. Sice je těžkej ale určitě ne tolik jako olovo.
Gelový akumulátor není olovo? :-))
Jo super, mám doma 3 kusy vydržely asi 100cyklů a šly do kopru i když ještě slouží na poplašném zařízení, mají kapacitu tak 1,5Ah a když je jednou za čtrnáct dnu nabiju budou ještě nějaký pátek sloužit:-)
Mimochodem gel je náplň olovo je tam stále:-)
aha. oni to cpou do elektroskútrů a píšou jak je to dobrý...
Hlavně je to levné. Zas tak dobré to není.
Kluci, to olovo je sice levný a hodně snese, ale musí to být origo čína určená pro skútry nebo elektrokola, což je v poslední době v Evropě nedostupná věc. Staniční nebo trakční gelovky co se tu dají pořídit zdaleka nedosahují výkonů origo pohonovejch baterek.
Bohužel, dovoz čínských baterek je prakticky nemožná věc, v poslední době vyšly nějaký omezení a je vymalováno. Potřeboval jsem nějaké náhradní baterie pro naše zákazníky co mají ještě ty starožitnosti v provozu, fabrika nemá problém dodat, ale doprava nelze
Co by jsi řekl na tohleto(obr. v příloze)?
Špičkově výkon 4kW zvládne i MagicP, dlouhodobě ne - to se pak začne nadmíru ohřívat a roztahovat, takže uvnitř začne "štrejchat". Crystalite určitě špičkově ty 4kw taky zvládne, základem pro tyhle výkony je jít s napětím nahoru, nejlépe k 80V, aby nebyly tak velké proudy.
Ta cena za mechaniku bude muset být vyšší, kolo co má jezdit i přes 40km-h musí mít pořádné brzdy(hydraulické kotoučovky), vydlice, která to ubrzdí nemůže být z levné "čínské oceli", atd...
Ten obrázek přílohy se přifařil dole pod textem tak špatně, že to nejde pořádně najít. Přidávám ještě jinné odkazy:
http://www.elektrokolanovak.cz/kola.php
nebo
http://old.stream.cz/uservideo/777490...
A, tady bude zase veselo...
Řídící jednotku si taky postavíš sám? Až to bude tak se hlásím o svezení.
Jinak si ale myslím že levnějc vyjde koupit elektroskůtr od Akumoto nebo Guever a když to nutně musí bejt kolo, tak přestrojit na kolo. Ovšem k tomu přikoupit svářečku na hliník a ošatku brzdových destiček :D. Gumy, ráfky a dráty budeš mít levný, daj ti všude množstevní slevu počítám. :D