Důvody pořízení - Po elektrokole jsem začal pokukovat asi před 4-5 lety, ale ještě asi rok a půl to trvalo než jsem ho pořídil. Sháněl jsem víceúčelové elektrokolo, které bude vhodné jak na delší výlety tak na pohodlné a svižné dojíždění do práce bez nutnosti sprchování (do práce to mám po cyklostezce zhruba 18 km a cestou je pár slušných kopců). Zprvu jsem chtěl pořídit hotové elektrokolo. V té době nebylo v cenové relaci do 45000 tolik na výběr, měl jsem vyhlédnuto kolo Wispher 905 které bylo v recenzích velmi chváleno a a v Čechách bylo prezentováno jako jedno z nejlepších na trhu. Kolo jsem si zapůjčil na testovací jízdu, kdy jsem si projel plánovanou cestu do práce+pár km kolem Brna, dohromady cca. 50 km. Výsledný dojem - V některých ohledech kolo splnilo mé očekávání - do kopce byla dopomoc znatelná a opravdu jsem se moc nenadřel. Ovšem z jízdy po rovině jsem byl spíše zklamaný - Když odhlédnu od toho že mě díky limitu 25km/h hravě předjížděli cyklisté na standartních MTB kolech, měl jsem pocit že na rovině kolo na rovině nějak zvlášť nepomáhá, obzvlášť po přepnutí do slabšího ze dvou modů. Navíc jsem měl pocit že za nemalou cenu je kolo poskládáno z ne příliž kvalitních komponent, dokonce tu a tam něco povrzávalo.. Nakonec jsem nabyl přesvědčení že za tu samou cenu by šlo poskládat kolo kvalitnější, které navíc bude vyhovovat mým představám.
Za účelem přestavby jsem pořídil z druhé ruky zánovní celo odpružené kolo Merida Mission D-500. Komponenty jsem vybíral dlouho a pečlivě, hodně jsem načítal zejména zahraniční diskusní fóra a musím říct že čím víc jsem vybíral, tím víc jsem zjišťoval jak je problematika elektrokol komplexní. Moje požadavky - rychlost alespoň 35 km/h,spolehlivost, možnost jízdy bez příšlapu (kvůli cestě do práce),slušný dojezd (kvůli výletům). Samozřejmě znám směrnice EU ale považuji je za dost přitažené , vím že se tady o tom dost diskutuje a prosím vás abychom tuto diskusi přeskočili, jsem si vědom všech právních aspektů.
část2: Po zvážení všech požadavků jsem se rozhodl pro přímý motor, umístěný vzadu,. Původně jsem chtěl pořídit motor 9 Continent, nakonec jsem rozhodl pro tehdejší novinku, Motor Crystalyte HS (bez halových sond). Kromě komponentů Crystalyte jsem pořídil 48 v Lifepo 4 baterii 15 Amper-hodin, tempomat, počítač Cycle Analyst, plyn ovládaný palcem. Baterii jsem si objednal přímo z číny od Ping battery, firmy která má na fórech výbornou pověst. Bohužel jsem tehdy nevychytal jednu zásadní věc, baterii jsem původně chtěl umístit do rámu ale poté co baterie došla jsem zjistil že se do rámu úplně těsně nevejde. Nakonec jsem se tedy rozhodl dát baterii na nosič. Ovšem na celo-odpružené kolo připadal v úvahu pouze nosič s jednobodovým uchycením. Baterie váží něco kolem 7 kg což je méně než je udávaná nosnost těchto nosičů, ale bál jsem se že by se nosič mohl ulomit např. díky otřesům. Pořídil jsem tedy nosič s nejvyšší udávanou nosností (11 kg) a ještě jsem pro jistotu vyrobil výztuhu s dvěma vzpěrami.. Jako kryt na baterii jsem použil cyklo-batoh, který jsem náhodou měl doma a přesně na sedl na rozměry baterie. Bylo pouze potřeba ustřihnout popruhy.
Objednání komponentů Crystalyte a smontování kola jsem nakonec nechal na odborníkovi, panu T.Pospíšilovi z Olomouce ( nejsem zas tak technický typ a trochu jsem se bál že u “rychlého kola” bych mohl něco zásadního opomenout). Pan Pospíšil odvedl kvalitní čistou práci a byl jsem víceméně spokojen. Pouze došlo k objednání špatného kabelu pro Cycle Analyst, takže počítač funguje pouze jako zobrazovací jednotka a nelze používat např na omezování ampér. Bohužel zjistil jsem to až posléze takže zatím jsem kabel neměnil.
Celkově mě kolo i s komponenty vyšlo do 45 000,- včetně práce..
Cast 3: První dojmy z jízdy - Díky celo-odpruženému rámu je kolo velmi pohodlné. Co se týká rychlosti a dopomoci motoru, kolo předčilo mé očekávání. Kolo je velmi rychlé a silné přesto že jde o přímý motor tak celkem i svižně akceleruje (prostě 48v je znát).
Max. rychlost na rovině, pouze na motor ,je 50-55 km/h. Pro brblaly,podotýkám že jde o rychlost maximální, já jezdím přiměřeně podmínkám. Do kopců je třeba mírně šlapat, ale a tak kopce vyjíždí jako raketa. Dopomoc motoru je značná a zatím jsem neměl problém s většinou kopců. Co se týká cesty do práce bez zpocení, kolo splnilo mé očekávání. Co se týká výletů tak zpočátku očekávání nesplnilo , zejména kvůli zpřevodování. Kolo bylo zpřevodované tak, že tak od rychlosti 30km se už vůbec nedalo šlapat, dalo se jet pouze na motor. Přestože jsem už měnil přední zpřevodování, potřeboval jsem ještě těžší převod. Zjistil jsem že to není tak jednoduché jak by se mohlo zdát, protože na většinu elektrokol se nepoužívají kazety ale šroubovací vice kolečka, u kterých je velmi omezená nabídka, navíc některá vice kolečka jsou tak široká že se k širším motorům nevejdou. Původně objednané vicekolečko Suntour se nevešlo, nakonec jsem objednal vicekolečko DNP které šlo namontovat. Výměna zadního více kolečka pomohla dramaticky, nyní se vyplatí šlapat i při rychlostech kolem 40km/h a kolo se dá tím pádem používat i na sportovnější jízdu,navíc šlapání značně prodlužuje dojezd kola.
V prvních pár dnech používání kola jsem měl několik defektů, přičemž jsem zjistil že kvůli těžkému motoru a kotoučovým brzdám není vyjmutí kola kvůli opravě duše jednoduchá záležitost. Díky tomu jsem pořídil pláště Schwalbe Marathon Plus, od té doby jsem se s defektem nesetkal.
Cast 4: Ohledně dojezdu, přiznám se že max. dojezd jsem zatím netestoval. Každopádně s velmi minimálním příšlapem kolo zvládne cestu do práce a zpět, tj. 36km.
Průměrná spotřeba s minimálním příšlapem je kolem 15Wh/km v mírně kopcovitém terénu..
Kolo používám cca dva a půl roku, ale příliž ho nevytěžuji. Do práce na něm jezdím když je hezky a mám na to náladu, výlet tak 5x za rok.
Nedostatky. Asi největší problém vyplynul z méně vhodného umístění baterie. Kolo má vzadu těžkou baterii i motor, je tedy těžké na zadek a má vysoko těžiště. To má vliv na sníženou ovladatelnost kola, a např. při prudším klesání v terénu je kvůli těžišti potřeba jezdit vyloženě opatrně. Další nevýhoda - kolo je díky váze motoru a baterie těžké (kolem 30 kg) a hůře se s ním manipuluje. Díky přímému motoru a váze kola se v podstatě s kolem nedá jezdit bez dopomoci motoru, což snižuje dojezd.
Kolo má lacinější hydraulické brzdy Magura, kvůli vyšší průměrné rychlosti a váze kola by se snesly silnější brzdy.
Jinak přes uvedené nedostatky myslím že klady převažují. S kolem Wisper které jsem si chtěl pořídit původně se nedá vůbec srovnávat co se týká pocitu z jízdy, kvality dílů i rychlosti, prostě překonává ho v mnoha směrech.. Kolo je ideální na dojíždění do práce, na výlety se dá použít také, přestože je třeba neustálá mírná dopomoc motoru.
Na případné dotazy rád zodpovím :-)
Ta spotřeba 15Wh/km je dost velká, zřejmě to bude při vysoké rychlosti.
Takovou spotřebu mívám do velmi dlouhých stoupání (Radhošť)a to nešlapu vůbec.
Fakt je že u středového motoru je jízda úspornější.
Dotaz, nezvažoval jsi i možnost středového pohonu?
je pravda že většinu cesty do práce jedu nad 30 km/h, v přehledných úsecích i nad 40 km/h. Ohledně středového pohonu, V době kdy jsem komponenty vybíral jsem na dostupný středový pohon nenarazil, jinak bych ho asi zvažoval.. Zvažoval jsem ale zpřevodované motory - Puma /BMC. Výhoda by byla nižší váha a lepší efektivita.. Nakonec jsem se ale rozhodl pro Crystalyte ,zejména proto že byly dostupné v českém obchodě.. Otázka je jestli by šel středový pohon namontovat na celoodpružený rám Meridy..
Ano šel a bez problému, viz foto i když nemám celopéro meridu.
Co to je za motor, Cyclone? No já jsem byl letos s Meridou na servisu v E-pohonu a ze zvědavosti jsem se ptal technika na střeďák 8fun, a on se na namontování na ten celoodpružený rám moc netvářil.. Ale je možný že by to tam šlo dát. Zkoukl jsem nějaký videa s tím Bafangem a docela mě to láká..
Já se omlouvám že do toho lezu,ale já jsem vyřešil střeďák s aku na celopéro RM 5000 takto
A prosím ne že zas někdo bude psát o nějaký reklamě, jen zasílám ispiraci :)
Ano je to cyclone 720W/36V.
Někteří servisáci se netváří téměř na všechno jelikož jsou líní:-)
Tady máš videa s cyclonem
https://www.youtube.com/watch?v=S0umaCioQ1o
https://www.youtube.com/watch?v=i8R-AK1qAmA
https://www.youtube.com/watch?v=jTegf7JKHUU
http://vimeo.com/101843037
Poznámka, Ego kit = upravený cyclone
Když vidím ta videa, tak nedej bože dopustiti podstatné vylepšení baterií. Vznikly by ultralehké motorky, na kterých by každý trouba jezdil po cestách necestách. Takhle, když se musí šlapat, tak ti největší troubové jsou na to líní na čtyřkolku naštěstí nemají peníze a na enduro motorku se musí už něco umět.
Tady po lesích řadí i na normálních motorkách.
Cyclone je stavebnice, jakou si k tomu dá kdo baterii je čistě jeho věc. Ty ultralehké existují, ale jsou ultra drahé.
Na řadění po lesích je tohle dost komplikovaný stroj, na to stačí zadní motor Crystalyte a pustit do toho 72 voltů.
Domnívat se, že lidskou blbost lze zrušit nějakým administrativním opatřením je naivní.
No zatím se to reguluje přirozeně slabostí a drahotou baterií.
Ani omylem, ti blbci prostě jezdí na benzín, výsledek stejný.
Určitě šel, už párkrát jsem je viděl v prodeji a asi 2 x v provozu. Možná ne úplně každý, ale určitě se vhodný pořídit dá.
Tak jak si to postavil mě to připadá pro tvoje účely ideální. Jen asi bych si nechal svařit nosič tak, abys tu baterii dostal níž.
o výměně nosiče za zalomený jsem přemýšlel,něco se i prodává, např. tenhle:
http://nosice.heureka.cz/pro-t-671-na-sedlovku/
nejsem si jistý jak moc by to snížení těžiště o 3-5 cm pomohlo, proto jsem se do toho zatím nepouštěl, možná časem zkusím..
Já tomu moc nerozumím, nikdy jsem na odpružených kolech nejezdil, mě to takhle připadá, že i ten blatník je zbytečně moc vysoko.
Ten nosič je zalomený pořád málo, to by chtělo asi něco svařit a snížit to o nějakých 15 cm. Pak zž bys to mohl na jízdě poznat.
Ten blatník není nijak zvlášť vysoko, mohl by být o nějaké 3 cm níž a místo něho by měl být nosič s baterií a určitě by to bylo výrazně lepši. Při téhle váze je každý centimetr hodně znát.
ještě mě napadlo že by možná ten nosič šel posunout na místo kde je teď umístěná obímka podpěry.. Podpěru bych otočil o 180 stupňů takže by nosič nepodpírala ale držela zezhora.. tím by se nosič posunul tak o 10 cm, to už by mohlo být na těžišti dost znát.. Obímku nosiče bych musel trochu opilovat aby se vešla.. Jinak blatník už tam není, ty fotky jsou staršího data..