Dal jsem si na zimu seřídit kolo do servisu. Při přebírání mi servis-man sdělil, že by to chtělo už vyměnit celý pohon - tác, přehazovačku i řetěz. Jojo, věřím mu, najeto iks tisíc, ale... Pokud je opotřebené všechno asi nastejno, proč to měnit, vždyť nic víc na tom už nepokaká.
A teď otázka pro odborníky: Je to třeba měnit, nebo lze nechat dožít? Co se stane, když na tom ujedu ještě pár tisíc?
Pokud máš řetěz "po smrti" (což dle všeho máš), tak ten ssebou do pekel vezme i kazetu a převodníky. S novým řetězem to skoro určitě nebude fungovat, bude to střílet a "lepit" se na zuby, prostě na hovno (ale je možné, že si to po pár set km "sedne", tj. řetěz si ty zuby obrousí a zuby si ten řetěz "vymačkají").
Měnit přehazovačku je dle mého nesmysl, ta buď funguje anebo nefunguje. 99 % "problémů" s přehazkou řeší výměna bowdenů. Když jsem ještě jezdívával na závody, tak bowdeny jsem měnil, přesněji "se" měnili, minimálně co měsíc, přehazovačku nikdy. Jak to začalo při přehazování blbnout, měnil se bowden (samo, že vč. lanka) a bylo po problémech.
Extrémně vytahaný řetěz má nevýhodu, že žere energii tím, jak neustále leze po zubech nahoru a dolů. Po výměně se pak divíš, jak to najednou jede rychleji.
Já jsem líný šlapat víc než je nutné, tak měním řetězy dřív, než nadělají paseku. Někdo je zase líný měnit řetěz a víc si zatrénuje. Na spolehlivost to nijak zásadní vliv nemá, takže dělej, jak uznáš za vhodné.
Opravdu? Já jsem vyměnil řetěz a kazetu po 5500 km a ml jsem takový "pocit". Myslím, že to bylo jen placebo. :-)
Možné to je, zvlášť když je to "lezení po zubech" už i nějak cítit a slyšet, jak to dělává na malých pastorcích při silnějším záběru.
A když takový malý pastorek musí odedřít všechnu robotu, i do kopce, tak výměna se pozná.
Konkrétně 13-zubový pastorek na Rohloffa.
I když těžko říct, jestli ten pocit lehčí jízdy je menším opotřebením, nebo tím, že nový je 15-zubový. Poměry zůstaly stejné, zvětšil se i převodník.
Rohloffa? Tady je někdo bohatej. ;-) A kolik jsi na tom řetězu+pastorku+převodníku najel?
Viděl jsem na YT video s výměnou Gates Carbon Drive řemene+těch koleček (přecházel i na jiný typ řemene) a chlápek tam říkal, že to vydrželo jen 2 tisíce mílí. Sakra málo, na to, co to stojí.
Na pastorku jsem najel přes 13 tisíc km. Řětězů bylo pět, teda 2 x 2,5 (je to na lehokole), levné řetězy.
Převodníku nic nebylo, ten šel na jiné kolo.
Dávám odkaz na příspěvek, kde jsem o tom už psal. Jenom k němu malá oprava - původní převodník byl taky duralový, jak jsem pak zjistil. Jenom ten nový větší je pěkně frézovaný a starý jenom lisovaný z plechu, tak jsem ho měl celou dobu za ocel.
http://www.nakole.cz/diskuse/17307-rohloff...
https://www.youtube.com/watch?v=NrIMH9jBDwY
Nespolehlivost trakce. Stále jsem výměnu oddaloval, páč jsem neměl čas. A naposled, když jsem potřeboval rychle opustit křižovatku a prohrábl 2x převodník přes zuby, dostal jsem se do opravdu nepříjemné situace. Nechal jsem to pak vyměnit ještě ten den.
Z mého pohledu, pokud ti nevadí, že pak vyměníš kromě řetězu i kazetu a trojtác, tak nic víc by se už pokazit nemělo. Rozhodující je, jestli se ti na tom dobře jezdí, mě většínou k výměně nakonec dokope špatně řadící přehazka.