Ahoj,
Dotaz: zacala mi asi pred 14 dny zlobit prehazovacka. Nechce pustit na nejmensi pastorek.
Myslim si, ze to neni prilis utahlym lankem - kdyz tam nejmensi pastorek nahodou spadne, tak ma jeste mirnou vuli
Neni to ani stelovacimi sroubky - nesahal jsem na ne, a kdyz ma hazka dobrou chvili, tak tam prevod spadne.
Prehazovacku jsem dneska opucoval a namazal, ale nepomohlo to. pri ceste zjistil, ze mam cervene kolo a krasne cerne rafky, kdyz teda nejsou pod vrstvou svinstva.
V pondeli sice jdu do servisu kvuli namontovani cyklokrosovych pacek, ale pokud je to jen nejaka blbost, tak bych si jeste mohl uzit pronasledovani nakladaku. :)
Diky moc za pripadnou radu
Bruca
Teď jsem měl podobný problém, vyměnil jsem lanko a problém byl vyřešený, zase chodí jako za mlada :-)
Celý problém byl v tom, že praskla nějaká vlákna lanka a ta se šprajcovala někde v bowdenu a pružina už je nepřetáhla a nepustila přehazku na nejmenší pastorek.
Řešil jsem to tady nedávno. Vyměnil jsem i lanko, bowden, přehazku dokonale vyčistil, promáznul, patka nebyla ohnutá, dorazy dobře nastavené - a prd, stejně to na nepouštělo na nejmenší pastorek. To trvalo asi 10 dnů, pak najednou ejhle! a od tý doby ok. Podle mýho na to měl vliv úplněk a nečekaně silné slapové síly Měsíce :-)
A nebo jsi po deseti dnech mazal řetěz a ukáplo i na přidřenou přehazku... ;-)
Rondo, říkám to jasně - všechno bylo ok, tohle byl jasný vliv buď toho Měsíce nebo mimozemský civilizace, jiný vysvětlení prostě neexistuje :-)
Nejseš zbytečně malichernej, chlape? Trochu optimismu, vem si mustr třeba tady: http://www.semafor.wdr.cz/main.php?left=146&...
Taky bych se přikláněl k lanku či zanesenému bovdenu. Měl jsem před nedávnem stejnou závadu a bylo to v tom posledním bovdenu u hazky.
Souhlas. Taky jsem měl problém a bylo to zaneseným krátkým bowdenem hned u přehazovačky.
Možností několik. Mrkni především na lanko, jestli se nezačíná třepit na řídítkách v řazení. Je tam dost namáhaný a pak hází roztřepením "kotvu", kterou péro přehazky u nejmenšího už nepřetáhne.
Pak to může být zanesený bowden s mizerným, nebroušeným lankem.
Nakonec ještě několikrát propláchnutá a nemáznutá přehazka. Čepy na ní taky zatuhávají. Pak to péro fakt nestíhá.
Jo a ještě, pokud jezdíš hodně lehké převody a necháváš i v pauzách zařazeno na lehký, unavuje se časem pružina a nemusí už tak dobře dotahovat dolů. V kombinaci s tím dalším výše popsaným...
A pak i ta patka, ale to by se rozhodilo všechno a viděl bys to okem.
Lanko jsem tak pred 2 mesici menil za nove - bylo v pakach uplne roztrepene. Teda pred tim nez se urvalo definitivne. Ted je tam ok.
Vzhledem k tomu, ze si necham pridat cx brzdove packy, tak pri ceste necham vymenit rovnou i vsechny 4 lanka a bowdeny. To uz takova polozka neni. Mozna to opravdu bude v tom bowdenu.
Kdyz dojedu domu, tak parkuju vepredu prostredni tac a vzadu druhy nejlehci.
hmm, tak to vypadá, že to nepřehazuje, protože kladky jsou už skoro bezzubé :-)
takže po výplatě bude výměna...
a krom toho mám vychemlané kónusy, hlavové složení ještě chvíli vydrží, ale taky bude časem chtít, řetěz a kazeta jsou prý taky na odpis. Ale ten řetěz se mi nějak nezdá, má zatím jen 1500 km.
tak dotaz ke kónusům - když budou špatné jen ty, má cenu je nechat vyměnit? když bude špatný i střed, tak je mi jasné, že mě výměna za nové nemine.. dají se použít i středy na průmyslech značky Force? nebo jít radši do osvědčeného novatecu, co mám i na kolobkách? :)
Dají se vyměnit i samotné konusy.
Náboje pro Force prý dělá Novatec, takže záleží na konkrétním modelu, co tam chceš. Ale zase počítej s přepletením + nové dráty. To už je pak lepší koupit celé zadní kolo.
Pokud budeš měnit kladky v přehazovačce, sežeň spíš Shimano. Já dal kladky BBB, sice to chodilo, ale bylo to o dost hlučnější než origo.
Pokud jezdíš ve "sračkách", tak řetěz odejde brzo. Klidně i dřív než 1500km.
Jestli jsi mel vybrousenou kazetu a jezdis silove, klidne mohl odejit retez i driv.
Na fullovi menim retez tak po 500 km a to neni az tak extremni.
Ty jo, při najetí 8000km za rok, vysolit 8000kč i více za řetězy je nejspíše dobrá zhovadilost:-))
Na fullovi v bahne a v terenu tech 8.000 zase tak snadno nedas. Na mestskoturistickem kole menim tak po 1.500 az 2.000 (odhad, nepocitam).
kazeta je jetá tak 3 řetězy, každý kolem 2000 km. silově už nejezdím, nevydržela by mi to kolena.
řetězy jezdím HG50, vydržely mi kolem 3000 km na kus. ten aktuální má najeto jen 1100 km, tak ho zkusím změřit měrkou, co se opraváři nelíbilo...
dneska jsem koupil řadící bowden a lanko, zkusím to vyměnit, třeba je to tím pitomým bowdenem.
....teda mně vydržela HG50-ka 1200km natěžko v horách Albánska a Č.Hory. Sedis pod 2500 nejde a za míň :-((
Hm, tak treti zoubek na merce. To snad neni ani mozny, na ostatnich hg50 byval tak po 2500km. Je mozne, ze existuje vic "kvalit" hg50? Tuhle jsem koupil z kupkola snad jen za 150 kacek. Minulq stala kolem 200, a predtim krabickova v servisu 300...
Aby se mi nevyplatilo prejit na razeni v naboji :)))
Záleží čím mažeš, v jak agresivním prachu jezdíš, jestli řetěz pereš a pastorky a převodníky čistíš, jak za ten řetěz bejčíš. Tahle kombinace dává životnost řetězu. Tentýž řetěz z téže várky na treku v prima podmínkách a na horácovi bez údržby v humusu - skutečně cca desetinová životnost.
tentokrát jsem řetěz pořádně umyl smetáčkem a jarovou vodou. pak samozřejmě namazal. ostatní řetězy jsem jen přetíral hadrem a rovnou mazal... žeby to bylo tím se mi moc nezdá.
O povrch řetězu moc nejde, tím tak ochráníš akorát kladky v přehazce. Důležitý je dostat ten humus zevnitř z řetězu. Zkus si někdy ten zdánlivě očištěný řetěz sundat a dobře vyprat v benzínovém čističi (ideální je na to kelímek od Ramy nebo Perly). Nebudeš stačit zírat, co se vyplavilo jemného prachu. Ten v mazivu vytváří úžasně účinnou brusnou pastu, která na čepech vydírá vůle a řetěz se "natahuje". Čím lepší abrazivo, tím líp bere materiál řetězu. Ideální je křemenný prach z některých jemných písků nebo jílů :-)
Razeni v naboji je ok, ale ten retez vytahas uplne stejne.Jenze stoji 80,- a dokud nebezi vrchem po zubech, protoze uz mezi ne nezapadne, tak nemenim.
nevíš, jestli by to šlo použít s dualama? samozřejmě s patřičným počtem "rychlostí"...
Řazení na náby je speciální, je tam jinej krok. Ale jsou i páčkové řazení, vypadají stejně jako třeba alivio. Ono s dualama to je stejně pak problém, že pokud nasadíš nábu (alfine, nexus...), přijdeš o přesmyk, takže levej dual nic, tím pádem musíš dát solo páky a jen pravý řazení
Když tam nechá přehazovačku jako napínák, tak vpředu klidně trojtác může mít. Jen bude potřeba nechat úzký řetěz.
A napínák stejně bude potřebovat, protože nemá posuvné patky ani excentr. střed.
??
Tam mám řetěz už 10.000 a žádný potíže s řazením nemám. Mažu až se mi zdá, že už je to hlučný :))
Je teda fakt, že na nejmenší dvě kolečka jsem ještě snad nikdy nezařadila a ten řetěz mi dali v servísu se slovy, že mi vydrží opravdu "dlouho". Co je to zač nevím, stál tuším 700.
Dal mi ho tam poté, co mě nejdřív vypeskoval, že mám řadit a nebudu mít po 1500 vytahanej řeťaz. Já mu odtušila, že do toho našeho kopca už nic jinýho než nejmenší talíř a největší kolečko fakt nezařadím a sílu žádnou nemám. Ten kopec zná, tak sklapl a dal slušnej řeťaz.
Měřit nic neměřím, prej když je to vytahaný, tak to blbě řadí a přeskakuje, mi to nic takovýho nedělá a asi na 4.000 jsem si řekla, že to dojezdím do mrtě, bo stejně chci změnit převody, tak se to pak udělá sakumprask.
takový nájezd kilometrů na řetěz jsem měl naposledy na favoritu s šestikolečkem :-D
Ona bude hrát roli i váha, kterou to přes ten řetěz tahá. I když naložím na nosič malej pytel cementu, tak to se mnou i s kolem a výstrojí nemá metrák. S pytlem cementu to mám po rovině :)
Ten můj životný řetěz je štíhlejší a takový jemnější, než co tam bylo před tím, to působilo dost hamotně a přitom to bylo bláto. Tento řetěz je evidentně z lepšího materiálu a asi prostě v něm nevyvinu takovej tah, aby se materiál hnul. K obrusům docházet musí, moc často ho nečistím, tak důkladně, jak tu někteří popisují, ještě nikdy, ale zřejmě i v tom je dost odolnej. Prakticky nerezaví, i když to nechám měsíc špinavý stát venku (pod střechou).
Mrkni na ten zázrak, zkus se proďoubat k nějakému článku. Na takové dokonalosti určitě bude nějaký nápis, značka, logo. Docela by mě to zajímalo.
Tadz jsou snímky. Řetěz jsem fotila poctivě na mikro ze stativu, kolečka a talíře z ruky, takže jsou rozmázlé, ale tvar zubů je vidět. Je na tom najeto něco přes 10.000.
Řetěz KMC Z-8. Za kolik že???
Já si to už po těch letech nepamatuju, jsem tam toho tenkrát brala víc a nějak to neřešila, střelila jsem 700, ale třeba to bylo víc. Fakt nevím, ale zas nějak moc to nebylo, nejsem rozhazovačná, i když tenkrát jsem počítala jinak, bo co jsem ušetřila za oves a seno pro koně, byla ochotná dát do kola.
Jsem koukala na ten KMC Z8, za to chcou dvě sta, to si myslím, že bylo o dost víc. Já ten typ z té fotky nevyčetla (okem tam nevidím vůbec nic :), až na té fotce), ale fakt se nebudu nějak přít, jsem ten poslední, kdo by tomu nějak rozumněl. Ale jezdím na tom furt, na počítadle mám 10.450 a vypadá to jak na těch fotkách, s řazemním nemám problém, tak mě zarazilo, že tady píšou, že jim řetěz odejde po 2.000 a neřadí jim to.
Cenám se nediv. Totéž pořídíš za dvě stovky i za pět, s "montáží" klidně i za sedm...
U toho řetězu fakt dost záleží na podmínkách, v jakých je provozován, jak kdo za něj bere, ale taky hodně na prostředí. Řetěz "zabíjí" především vydírání čepů. A tam jde o kombinaci použitého maziva, množství a typu abraziva (prachu), které se do maziva nebo nemaziva nabere a taky na silách, které na ten řetěz působí. Když je v řetězu humus a ještě se na to vydírané místo přitlačí, tak se ubírá materiál jedna báseň. S tím souvisí to křížení řetězu. Větší záběr na jednu nebo druhou stranu čepu a článků je horší, než stejná síla rozložená na obě strany, vydírání je intenzivnější.
S dobrým mazivem (ale opravdu mazivem) a bez abraziv to po sobě pěkně jede bez úbytků materiálu.
A nebo teda místo řetězu ingoty a z těch než se něco odebere, tak to trvá neporovnatelně déle (viz diskuse jinde o naddimenzování dřívějších praček)
’’Měřit nic neměřím, prej když je to vytahaný, tak to blbě řadí a přeskakuje, mi to nic takovýho nedělá a asi na 4.000 jsem si řekla, že to dojezdím do mrtě, bo stejně chci změnit převody, tak se to pak udělá sakumprask.‘‘
**********************************************************
Rozumný přístup, dělám to stejně. Měnit podle měrky jsem zkusil jednou, před výletem do Skandinávie. Řetěz už měl natočeno přes 12.000km, měrka už ani nepropadla, zarazila se z druhé strany na protějším článku. Tak jsem si říkal že by možná bylo fajn dát tam nový. Ani jsem se na něm nerozjel, noha s pedálem mi okamžitě prostřílela k zemi. Vrátil jsem tam starý vytahaný a bez problému na něm odšlapal dalších 7.000km po severu. Měnil jsem společně kazetu i řetěz, a to teprve tehdy až když sám začal střílet. Dokud si řetěz s pastorky a převodníky rozumí, nemám důvod na tom něco měnit.
Taky to jde takhle dělat. Ale s vydojeným řetězem jdou do kytek kazeta, převodníky, rolny přehazky. V součtu docela darda. Včasná výměna řetězu vyjde levněji. Ale i kdyby v součtu ne, tak to bude nejvejš šul-nul s tím, že s vydojeným klesá přesnost a spolehlivost. Nevím, kdy to začne samo od sebe střílet.
Neměním nijak "tabulkově", nebo pro jistotu dřív než musím, ale vím že se mi vyplatí (finančně i jistotou) ten řetěz těsně před koncem životnosti vyměnit.
Mně to začalo střílet, když se začaly odlamovat špičky zubů na kazetě.
To už je ale dávno, co jsem takhle testoval životnost, furt na ty samé převody, do práce a zpět.
Na lehokole teda taky testuju, ale už nejezdím schválně v tom mokrém silničním sajrajtu a na kazetě využívám pěkně celý rozsah, takže drží a drží.
JJ, největší problém přehazovačkových řetězů je křížení, to je ničí.
Přiznejme si, že jsou dnes cyklisté, kteří jezdí klině i největší talíř/největší pastorek... pak se ten řetěz odporoučí daleko dřív.
U nábojů se nic takovýho neděje a proto ta životnost, navíc ty články jsou daleko tlustší a pastorky širší, takže to kolikrát s kolem vydrží až do šrotu. Viděl jsem pár Sachs nábojů z 80 let, na který ještě nikdo nesahal, montoval to kdysi tuším Velamos na nějaký kola do města. V Německu a hlavně hoandsku to je to samý, nikdo to nespravuje, s nábou to dojede do smrti kola.
Tak, křížení je nepříjemné, já vlastně řadím k největšímu talíři třetí nejmenší kolečko. Jakmile je to trochu do kopca, už dávám prostřední talíř a na něm vystřídám maximálně tři prostřední kolečka, do většího kopce už velkej talíř a tři největší kolečka. V podstatě používám jen 8 převodů a řetěz se nikdy nekříží, mi to pocitově vadí, jde to cítit.
Taky vlastně nikdy neřadím v záběru, to mi taky pocitově vadí, takže když v kopcu nestihnu včas přeřadit a už bych to musela rvat siou, tak slezu. Naštěstí to vím, tak raději podřazuju s předstihem, jedu pomalejc, ale jedu.
Nech si zkontrolovat patku na rámu, pokud je mírně ohnutá, což je hned, tak to zlobí. Nebývá to okem viditelné, servisáci mají přípravek kterým zjistí souosost ke kolu. Případně zkus trochu dotáhnout předpětí napínáku/ramínka, (prostřední šroubek) může být unavené pero, 8sp deore už je trochu starší kousek
tak asi vyřešeno. vyměnil jsem lanko, bowden a vytahaný řetaz za nový. a včera jsem přidal i kladky na přehazovačce. a všechno už funguje OK :-)
jen otázka k těm kladkám - je nějaký rozdíl mezi tím, když tam dám ty 11-ti zubové, jaké byly původně, nebo když se tam dají větší či menší?