Před nějakou dobrou jsem měnil polohu kufru na botě a zkracoval délku šlapáku. Nové nastavení se zdá být dobré až na jednu vadu. Když jedu delší dobu, začne mě bolet pravý nárt. Dřív se bolest nártů vyskytovala také, ale symetricky na obou nohách. Rád bych se zeptal, zda s tím nemáte někdo zkušenosti? Jestli bolavé nárty souvisí s délkou šlapáku, nebo dělám ještě něco jiného špatně.
Já málem vyskočil z kůže kvůli bolesti nártů, když jsem poprvé obul tretry a poctivě utáhnul tkaničky. Teď vozím oboje boty volně a zcela bez náznaku problémů.
Já vím, že nejsem kovaný cyklista, spíše amatér a samouk. Ale bolest v nártu při delších trasách se mi taky objevuje. Řeším to prostě, mám jednostranné nášlapy, tak když to příjde vycvaknu, nohám ulevím a je po bolesti.
Teď mě víc trápí brnění malíčků na rukou. Nejspíš nějaký útisk nervů v lokti. Zatím mažu ibubrufenem a beru Mg s B6, snad to zabere a doktory odložím až zas na příště:-))
Zajímavá myšlenka. Ale jednostranné pedály nepřipadají v úvahu.
Spíš jsem přemýšlel, jestli prostě nemám jednu nohu o fous delší. A nebo jestli to není tím, že sedím nakřivo.
No a není lepší, když tě bolí jen jeden nárt, než původní stav, kdy tě bolely oba? (vtip)
Zkracoval jsi délku šlapáku, nemůže to být tím, že máš méně propnutou špičku nohy?
Nebo třeba, jestli se nezměnila orientace klik při manipulaci se šlapákem (předpokládám, že šlapák je ta středová štelovací trubka na lehokole)
No asi to tím bude. Jen jsem chtěl vědět jestli se s tím už někdo nesetkal na vlastní kůži. Já totiž posouval i kufr na botě směrem k patě.
Protočený šlapák mít nemůžu, mám obdélníkový rám.
To by mohlo být ono - zkrácení šlapáku bys neměl kompenzovat posunutím kufru směrem k patě, je velmi pravděpodobné, že lýtko je díky tomu méně zatížené a tak trochu si dělá co chce.
Při zvýšené zátěži možná mimoděk jezdíš s hodně napnutými špičkami, jak baleťák, z toho by ty nárty mohly klidně bolet.
Možná bych ty kufry zkusil posunout ještě víc dopředu, než jsi je měl původně, kdy tě bolely oba nárty, schválně, co to udělá.
Ale pozor, při této změně nastává celkem intenzivní únava lýtek, jsem přesně tohle udělal vloni.
Než se lýtka na zvýšenou zátěž zadaptovala, stačil jsem si jedno řádně natrhnout při stolním tenise a měl jsem na měsíc vymalováno.
Ještě jinak - kufry by měly být v předo-zadním směru nastaveny tak, aby to bylo spravedlivé pro všechny svalové skupiny na noze. Při maximálním výkonu, by měla být maximálně zatížena i lýtka. Díky tomu se chodidlo při maximálním výkonu dostává do přirozené polohy, nemělo by mít sílu dostat se až do té "baletní".
To je tak, já jsem posouval kufr po botě a proto jsem zkracoval šlapák. Nejprve o 1 cm a pak jsem ho vrátil na zkrácení o 0,5 cm oproti původní délce.
Kufr jsem posouval dozadu, protože jsem se dočetl, že z hlediska dlouhého výkonu, kde nepotřebuju jet na max, je to výhodnější.
Hned po posunutí jsem pocítil drobnou ztrátu výkonu, ale teď když jsem si na to zvykl, mi přijde, že je to doopravdy lepší (až na ten nárt). Ale všechno jsou to bohužel jen pocity.
Posunout kufr víc dopředu, než jsem ho měl, nemůžu. Změnil jsem i pedály z SPD na Speedplay Frog a struktura podrážky mi nedovolí kufr narvat tak dopředu.
Tu je ten článek: http://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit...
To nemám šanci přeložit, ale kufr na fotce mi přijde extrémně vzadu, v podstatě skoro pod kotníkem, takhle to máš taky? Jsem to chtěl někdy vyzkoušet, ale byl jsem líný se s tím patlat.
Mně jeho angličtina přijde pěkná a srozumitelná. Lepší než bristká angličtina.
Já to mám nastavené podle toho bodu 1, tedy cca 9 mm za tím velkým palcovým kloubem. Což je z těch tří možností ta nejkonzervativnější, tedy ta s kufrem nejvíce vepředu.
Zajímavý článek. Angličtina dobrá, akorát jsem neznal ty termíny (ball of the foot). No ale pochopit se to dá.
Já si vzpomínám že jako kluk (tak 11-12 let) jsem rád jezdil sám po okolí na kole. No a jednou mě předjela dvojice cyklistů v dresech místního Favoritu Brno, a jeden z nich na mě zařval "špicama šlap, né patama!". Tak od té doby jsem se cíleně snažil nemít osu pedálu až někde pod kotníkem, jak jsem byl zvyklý, ale víc vpředu. Když jsem pak začal používat klipsny, tak tam už ani jiná volba nebyla. Ale zřejmě "od přírody" mi přišlo nejpohodlnější mít osu pedálu relativně víc vzadu, než je v kraji zvykem. A co pozoruju, tak děti to zatím dělají stejně.
Tak možná na té zadnější pozici kufru něco bude. Zvlášť pro lehokolo - tam píšou, že sice špička kroutícího momentu není tak velká, ale člověk dosáhne lepšího úhrnného výkonu po větší části kruhu. Pokud by to byla pravda, mohlo by to stát za vyzkoušení.
Třmen na nejširším místě chodidla, tak mě to učili. Pacholíci si ho taky nakopávaj až kamsi pod patu, ale to nic neznamená. Myslím, že se šlapátkem od kola je to stejný, klipsny tak byly taky dělaný a ty plastový "nazouváky", co mám na kole, jakbysmet. Je to jediný místo, kde se můžeš "postavit na špičky" nebo "prošlápnout patu", aniž bys musel nohu posunout.
To je dáno tím, že jim rodiče dávají sedlo níž, aby dosáhli nohama na zem. Pak je šlapání s hnátou tam kde má být docela nepohodlné (nemůžeš natáhnout nohu) a začneš šlapat patou. Klidně si to vyzkoušej (jestli máš na nějakém kole platformy).
Oni rodiče nedávají dětem sedla níž úmyslně.
Loni jsem se nad tím také podivovala u kamaráda a dostalo se mi vysvětlení, že zkrátka 8mi letá dcerunka odmítá sednout na kolo, pokud nedosáhne nohama na zem.
Takže byla volba buď kolo zahodit nebo nechat dcerunku jezdit se sedlem níž než najde určitou jistotu.
Jo, holt občas je nutno ustoupit...
Obávám se, že ve věku 11-12 let jak píšu nahoře jsem si kolo rozebíral, sestavoval a nastavoval sám.
Proč "SE OBÁVÁŠ"?
Straší tě to snad až dosud za bezesných nocí - neměl bys navštívit psychoanalytika?
8-D
To je výpustka čili elipsa. V češtině poměrně běžný jev, doporučuji. Interpretuje se to nějak takto:
"Obávám se, že nemáš pravdu: ve věku ..."
Psychoanalytiky nebrat.
Podle mě je "obávám se" oproti "domnívám se" je méně neutrální (více utrální? :-). Něco jako:
"dobrý pokus (pro pedanty: ironicky myšleno), ale nemáš pravdu"
Zatímco "domnívám se" je čístě neutrální "můj názor je ..."
Mám kliku, že k tobě nejdu na zkoušku ...
8-)
Já na zkoušce takovéhle nesmysly neřeším. U mě se řeší podstatné věci typu jaký největší může být filesystém, který má 32-bitové ukazatele na blok a bloky velikosti 8 KB.
To by jeden nevěřil, že když se k výše uvedenému doplní ještě tak dvě tři další trójské informace, které s otázkou nesouvisí, začnou všichni něco počítat na základě těch trójských informací a doberou se tím pádem k něčemu úplně jinému :-)
Treba permeabilita vakua? :-)
A cemu se divis, kdyz od prvni tridy jsou vsechny priklady a slovni ulohy stavene tak, ze si opises vsechna cisla v zadani a musis jen uhodnout, jaka matematicka znamenka mezi ne strcit? :-)
Neodolal jsem a přečetl. Zajímavý a přemýšlení provokující článek. Pár výhrad bych měl k článku jako takovému, ale hlavně jsem dost skeptický k jeho aplikovatelnosti vleže.
Přijde mi nefér ohánět se argumenty jako "vyzkoušeno s tisícovkami jezdců za desítky let", aniž by u toho byl odkaz na metodiku testování a výsledná data. Jak mám věřit, že v tom nehrál roli neuvedený předpoklad společný těmto jezdcům? Nebo dokonce systematická chyba měření, jako třeba to, že se dozvím s větší pravděpodobností kdo u toho zůstal než kdo to zrušil a vrátil se k BOFOPA? Možná to fakt mají v pořádku, ale jak tomu věřit?
Hlavně mě ale připadá, že to celé docela drasticky spoléhá na výchozí předpoklady "výkonný poloprofík na vzpřímené silničce" se vším, co z toho plyne. Potřebnou pozici kufru autor odvozuje od měření toho, jak moc během otáčky klesá a stoupá pata relativně k ose pedálu. Tohle se může lišit hodně pro různé jezce a k tomu pro různé polohy těla na kole, a ty rozdíly se mohou vzájemně sčítat nebo kompenzovat. Další skrytý předpoklad je eliminace mrtvého bodu tím, že koleno se nemá jak propnout úplně spíš než tím, že tíky setrvačnostem a fázování sil a momentů nemá snahu se propnout, i když by mělo kam, jako na lehokole. Tohle nutně mění způsob (tvar a velikost průběhu) zatížení jednotlivých svalů.
Neplatnost vstupních předpokladů automaticky ruší platnost včech závěrů, i kdyby je měl autor vážně podložené tisícovkami vzorků dat. To samozřejmě nebrání nikomu s lehokolem zkusmo aplikovat jeho závěry a zjistit, jestli se to náhodou netrefí a nebude fungovat. Ale zacházel bych extrémně skepticky se získanými výsledky (placebo, sebeklam atd) a rozhodně bych je pak prezentoval ne jako potvrzení toho článku, ale jako jeho rozšíření o jeden měřicí bod mimo původní obálku předpokladů. A z jednoho bodu člověk trend nenakreslí, zvlášť ne v tolikarozměrném prostoru.
Můj dojem je, že dokážu jezdit do kopce větší silou na těžší převody než dřív. Jenže to může být dané i něčím úplně jiným. Přes prázdniny jsem jezdil jen na leháči, ke konci prázdnin jsem změnil polohu kufrů. Naopak od září jezdím poměrně hodně na singlespeedu po městě. Takže sprinty mezi semafory kopec nekopec. Což je celkem dobrá posilovna.
To co píšeš, dává smysl. Zádrhel vidím v tom, že ona i ta klasická poloha s osou pedálu pod tím velkým záprstním kloubem, je vymyšlená pro namakané profíky na silničních kolech.
To je nepochybně myšlené pro namakané profíky na silničkách, jako skoro všechno podobné na kolech. To ale samo o sobě neznamená, že někdo normální se bude od tohoto "standardu" lišit jen jedním směrem. A nikde jsem snad nepsal, že ta obvyklá poloha je nějak správně. Jen to, že jak její vyhlášení za špatnou, tak nalezení správné v tom článku je obojí podmíněné těmi vstupními předpoklady.
Konkrétně sebe si pamtuju, že pro větší výkon jsem na vzpřímených kolech vždycky jezdil velkým záprstním kloubem až za osou pedálu - ploška nohy tvořená všemi záprstními klouby a všemi prsty dohromady aby co nejlépe pokrývala pedál. Skoro jako bych chtěl palcem obejmout osu. A kupodivu to platilo pro měkké i tvrdé boty, pochopitelně bez nášlapů. Pro pohodovou jízdou jsem šlapal tím velkým kloubem, pro rychlou jízdu nebo dupání do kopce jsem si jakoby stoupal na špičky. Mnoho lidí mě poučovalo jak je to špatně, mě se ale vždy nejlépe jelo tak. Nohy si tu polohu vždycky našly samy. Z toho bych soudil, že podobně jako jiná pravidla kolem šlapání na kole tu bude nějaký rozsah odchylek, které budou každá vyhovovat nějakému procentu lidí.
Těm hláškám o "namakaných profíkách" se tady už jenom směju. Na rozdíl od "dojmů" zdejších odborníků to mají podložené všechno měřením a hlavně praxí. I ten nejlepší z vás najede za rok asi tolik, kolik oni najedou pomalu za měsíc a pokud si dávají takové objemy, musejí mít sakra vychytané všechny nastavení. A samozřejmě platí o individuálním nastavení pro různá specifika jednotlivých jezdců, ale obecná pravidla platí i pro lehokola a to mám potvrzeno zase já. Pokud například nemám zkušenosti s tříkolkama, nebudu tady kázat nějaké bludy o tříkolkách, že ? ;o))
"I ten nejlepší z vás najede za rok asi tolik, kolik oni najedou pomalu za měsíc..."
Netusim, kolik muze mit nejlepsi lehokolista, ale fakt mi chces tvrdit, ze nekdo jezdi pres 10000 za mesic? Vzdyt to vychazi pres 330 km uplne KAZDY den.
Tusim, ze Radek psal neco o 20K za rok. Kdyby to "profik" mel jezdit kazdy mesic, vyjde mu na den minimalne 666 km.
A o tom uz si troufam tvrdit, ze to mozne (cely mesic) neni ani teoreticky!
Asi tím nebyl myšlený nejlepší lehokolista, ale někdo z nějaké užší skupiny ("z vás"), protože jinak by snad Holfi napsal "z nás". Holfiho beru jasně jako lehokolistu.
Na lehokolech nenajedu za rok 20k, jenom něco přes 15, ale stejně nevíme, kolik to vlastně najede ten nejlepší.
Dobre, nebudeme tedy hledat nejlepsiho lehokolistu na svete, spokojime se s "nejlepsim" ze zde diskutujicich.
Pokud bych predpokladal, ze nejlepsi = najezdi nejvic (jinak bychom museli zkoumat, co to nejlepsi vlastne znamena), pak bych pouzil tvoje skore a i kdyz nebylo striktne receno, ze jen na lehokole, budeme tedy pocitat 15K.
Muze nekdo zvladnout 15000 za mesic? To mas 500 km denne, coz i pri 32 km/h dela skoro 16 hodin denne. Ja si proste myslim, ze to by cely mesic neprezil nikdo. :-)
Anketa !
Dejte plus body vy, kdo jste Holfiho nadsázku pobrali a rozumíte, co tím chtěl říct.
Mínus body vy, co jste nepobrali a chcete počítat kilometry.
;-)
Nevím kolik najezdí nejlepší lehokolisté, ale takhle jezdí profi silničáři:
http://soigneur.nl/ltd2014/
Ještě je třeba nezapomenout, že ti "namakaní profíci" nejspíš optimalizují na něco jiného než my.
Jakože teoreticky může být situace (nastavení posedu, poloha kufru, materiál, cokoli), kde to "víc bolí", "víc huntuje tělo", "je větší opruz", za cenu o kus většího výkonu, případně za cenu záplatování toho problému jinde (speciální "výživou", kompenzačním cvičením, následnou intenzivní rehabilitací, whatever).
Takže podle mého názoru má cenu uvažovat i o jiném materiálu a jiných nastaveních než mají ti "namakaní profíci", kteří to mají (pro svůj účel, ne pro náš) podloženo měřením.
Částečně souhlasím s Akitem. Profíci optimalizují na drobet jiná čísla a vybavení.
Takový jednoduchý příklad. Viděl jsi někde v testech plášťů na valivý odpor Kojaky a nebo dokonce snad Marathon Racer? Já ne.
Třeba tady , včetně porovnání s nejpoužívanějšími pneu žiletkáři GP4000
http://mccraw.co.uk/schwalbe-kojak-review/
no a tady máš něco o těch marathonech
http://mccraw.co.uk/schwalbe-marathon-racer...
jenže Matěji, o to vůbec nejde.
Štěkáš na špatný strom, mluvíš do dubu. Holfi je jeden z těch lidí, kteří trvají na tom, že můžeš změřit rychlost Veyronu na rovné dálnici a pak z toho odvodit za jak dlouho dojedeš svou Felicí někam po okreskách. Opakoval to tu už tolikrát, že už asi fakt nemá smysl zkoušet vždycky znovu vysvětlovat, že když neznáme přesný popis rozdílů mezi Veyronem a Felicií a dálnicí a okreskami, tak jakýkoliv výsledek našeho výpočtu bude plus mínus tak velký autobus, že to nemá cenu počítat.
S tím brněním si dojdi k doktorovi. Moje kolegyně to měla taky a skončila ve Vysokém nad Jizerou na operačním stole - karpální kanálek v zápěstí. Říkala že půlhodinová operace a snad za měsíc už zase jezdila.
Mě doktorka říkala (o karpálním tunelu) totéž.
Ale když to říká ´praktička´ ´radka´, bude to jistě pravda ...
8-)
Vzhledem k tomu, že jde o malíček, bude to spíše v té brňavce.
http://www.ortopedie-traumatologie.cz/Syndrom...
Hmm, tak malíček během zimy brnět přestal. Ale teď s jarem, jak jsem začala víc jezdit na kole se zase ozval a zřetelně to jde od vnitřní strany lokte.
Tak nevím, mám opustit kolo nebo navštívit lékaře?
Ten ti stejně řekne, že je to od páteře.
Pro začátek bych se koukla do občanky, koupila si francovku a cvičila víc na krční páteř nebo se sem tam dopřála masáž.
Tak to´s mě uklidnila. Já myslela, že je to od kola:-))
Kampa jezdila?
Snad ne každý měsíc k temu dochtorovi na obstřiky!?
Při delší jízdě mi brněly na rukách snad všechny prsty, tak jsem prostě jen vyměnil zábradlí za jiné kolo a je po brnění :-)
V duchu absurdní poezie přemýšlím, zda by nebylo estetičtější ponechat si kolo a vyměnit prsty.
Byl jeden starý pán v Singapuru,
dělal si sekyrou manikúru.
Když mu prsty padaly,
řekl: „Co jste čekali,
dělám-li sekyrou manikúru.“
:-))
Stará známá věc, když končil středověk a rytíři přesedali z koní do kočárů, tak bylo taky po brnění :-))
Brnění malíčků může signalizovat problém mezi 4 a 5 obratlem. Trochu s tím mám zkušenosti ;o))
Výzkumníci pensylvánské univerzity zjistili, že brněním malíčků jsou postiženi i lidé ´bezpáteřní´ (ponejvíc v Česku se vyskytující) ...
Malíček (a půlka prsteníčku) jsou inervovány n. ulnaris. Neutiskuješ malíkovou hranu ruky o řidítka? Zkusilas pootočit řidítkovou trubku tak, aby byly konce svěšeny dolů? S podezřením na loket můžeš mít pravdu - nerv je zde uložen povrchově v sulcus n. ulnaris (oblast znají snad všichni pod pojmem brňavka) a třeba si ho traumatizuješ opíráním se o loket při četbě, nebo sledování videa - prostě při gaučingu. Pokud půjdem výš - nerv se „splétá“ z oblasti posledního krčního a prvního hrudního obratle - jezdit bez helmy asi ne, ale napřímit posed, odstranit štítek z helmy nebo přesedlat na lehokolo stojí za zvážení. No a myslím, že Kordač ve starý interně popisuje brnění malíčků při karenci B12, takže jestli jsi mnohaletý vegan, přidej na kvasnicích, kysaným zelí nebo injekci - to máš na dalších sto let :)
Díky.
Tak vegana můžeme vyloučit hned.
Magnesium s B12 jsem včera znovu nasadila (to právě také pomohlo, když jsem to měla loni na podzim).
Gaučing provozuju právě víc v zimě, kdy malíček nezlobil:-)).
Ten útlak levého lokte můžu mít z nějaké preferované pozice, u stolu, u počítače nebo z těch opěrek na ruce na kole, které mám vlastně od loňského jara nově. Zkusím si s nimi ještě pohrát, zda to pomůže.
Pokud nejsi vegan, za B12 neutrácej, toho stačí mikrogramy z běžné „krmné dávky“ na léta spokojeného života, ale jak doporučil Abernathy - při progresi nech posoudit odborníkovi. Útlak nervu na vnitřní straně lokte může být dán anatomickou dispozici, kdy se škvíra pro nerv mezi ostatními anat. strukturami stává nedostatečnou i kdybys ruku nosila na pásce. Tvůj odkaz někde výše ohledně can. cubit. je relevantní - to Tě vedla intuice asi :) Je oblast „brňavky“ (v tom žlábku na vnitřním lokti) bolestivá na pohmat?
Mel jsem podobny problem, ktery jsem jednoduse vyresil. Koupil jsem si nove kvalitnejsi znackove boty, preventivne jsem zacal mazat pred jizdou gelem a koupil si horcik v tabletkach. Za tyden bylo vse ok, myslim, ze nejvetsi vliv mely ty boty a take pomohlo to preventivni mazani.
Namazání také pomáhá. Bolest je sice stále stejná, ale člověku to už nevadí.
Mate pravdu, s botami je to slozite. Je potreba zkousek ruzne tvary, kazdemu sedne neco jineho. A to mazani si myslim ze bolest dost zmirni, mel jsem Perskindol active gel, ktery je hlavne ze silic a bylinek, takze si myslim, ze urcite take pridal ruku k dilu.
Já jsem si před rozhýbáváním zatuhlého kolena po bouračce vždy dal panáka a pak mne ta bolest nepřekážela. Rozhýbal jsem to tak dokonale, že jsem uvolnil ten i drát, kterým to bylo uvnitř svázané dohromady a nakonec to celé reoperovali. Vůbec mi ta bolest nevadila. Doporučuji :D
Co to je KCN?? Nějaké konečné řešení?
https://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_cyanide
Já to tušil, že to je konečné řešení.
To ještě docela jde. Učili nás v branné výchově, že jako protilátky proti některým bojovým plynům se podává KCN, protože tím se vytěsní ten primární jed a pak se postupuje jako při otravě KCN. Ale o co přesně jde, to si fakt už nepamatuji.
A pak ještě vložky do bot. Nejdřív jsem všude cpal gelové, kvůli ostruze na patě, kterou mi odultrazvukovali, klep klep, ale začalo mě lupat v jednom koleni a pomalu ve druhém, hlavně když jsem šel do schodů nebo do velkého kopce, na kole nikdy, to je zajímavé. Colafit zabíral pomalu. Nicméně jsem odhalil tyhle vložky:
www.botyhanak.cz
a během tří měsíců se mi spravily obě kolena a pomalu i páteř, kterou mám blbou od mládí.
V čem jsou ty vložky do bot tak úžasné ??
Však si to tam prostuduj. Nebo třeba tady:
http://www.denik.cz/medicina/josef-hanak...
Hlavně vypadají jinak než ty obvyklé. Mají prohlubeň pod palcovou kostí a na patu se svažují. Píše tam do diskuze spousta lidí víceméně stejné zkušenosti a ta moje je jim prostě podobná. Taky nevěřím jakýmkoliv reklamním kecům, ale tomu co si sám na sobě otestuju. Dál ještě přes sezónu chodím už pár let ve FiveFingers od Vibramu. Ty mi taky hodně pomohly.
No říkám si, že by to pro moje polámané nohy mohlo mít také nějaký přínos. Asi to vyzkouším. Používáš to i do cyklotreter ??
No zatím jsem je tam měl tuším třikrát, málo na nějaké soudy. Já mám jediný problém, že mě po cca 30km svižné jízdy trnou lýtka a zadek stehen, a to budou určitě takové ty klasické problémy: sedačka-šlapák-pedály-tretry, ...se uvidí.
Nejen nárt, kotníky z obou stran, výrustek na patě co vypadá a bolí jako ostruha, vnější klouby u palců, prostě kdekoliv se něco podobné kosti nebo kloubu dotýká boty, oteklé, velmi bolestivé.
Příčina?
SPD tretry, i když MTB a vhodné pro cykloturistiku, nejsou dobré na pochodová cvičení. Styl jízdy - nikam se neženu, hezky si to všechno obejdu a prohlédnu, jednoznačně vyžaduje ještě jedny botky, ve kterých se chodí.
Pár set metrů, když člověk tlačí oře do kopce se v cyklotretrách zvládne, pár kilometrů pěšky po městě nohy odnesou fest.
První pomoc, která se osvědčila:
Horká voda, nahřát, rozproudit krev v bolestivých zonách, a pomalu, přes bolest rozmasírovat. Postupně bolestivost na dotek mizí, ale není to 10 minut, spíše hodina trpělivé masáže. Potom promazat mastí či gelem, kde účinnou látkou je diclofenac. Nic moc to neléčí, ale tlumí bolest, další den se dá přežít.
Přičiny Sniilardových bolestí bude asi nezvyklé namáhání zpusobené tím poštelováním, ale následky bych řešil obdobně. Přinutit krev v bolestivých zonách obíhat aby odplavila všechny možně ty usazsniny, co pak vedou k zánětům.
Trochu drastičtější způsob, než leckdy doporučovaný klid a ledování, ale umožní to pokračovat a nezůstat někde viset s nohama ve škopku s ledem.
Pokud potřebujete na kolo vozit ještě jedny boty na chození, pak jsou ty SPD tretry a nášlapy naprosto kontraproduktivní. Kupte si klipsny a prestige (jsou úzké a mají jemně profilovanou podrážku, která drží za hranu šlapky), při šlapání utáhněte řemínek a po městě choďte pohodlně v těch obyčejných botách.
Vidím to trochu jinak. Mám, na Hekyho doporučení, Shimano SH MT71 (http://www.bezvakolo.cz/18475-boty-sh-mt71#8481).
Pro běžné účely mé dálkové cykloturistiky se osvědčily, s širokýma pedálama (http://www.bike-eshop.cz/pedaly-naslapne/pedaly... s tím jednodušším systémem zacvakávání ideální, zvláště při průjezdy městy kde se musí furt vycvakávat a nacvakávat. Podrážka dostatečně tvrdá, aby mě do 150 km denně nebolely ťapky, ale i 180 de dá, i když to trochu bolí.
Boty s měkkčí podrážkou se mě neosvědčily, už od 100ky začíná dost silně bolet ťapka.
Pokud jsem většinu dne jel, problémy jsem neměl, snad kromě té bolesti v nášlapu při větších vzdálenostech. Když jsem jel "na pohodu", s tím, že si tu a tam něco obejdu, a večer na procházku po dlažbě Marseille, na to ty boty už dělané nejsou.
Universální boty, které by vyhovovaly delší chůzi a zároveň delším přejezdům neexistují, vracet se od pohodlných Click'r pedálů ke klipsnám? To asi ne.
Prostě jedny sandálky navíc člověk uveze, bohužel jsem si je koupil až v poslední fázi cesty, kdy jsem měl nohy totálně zdevastované.
Ještě přemýšlím o těch Shimano SPD sandálech, v těch teplých podmínkáchh na jihu mohou být docela fajn.
Spíš bych tedy volil řešení na kolo lehké tretry s nějakou tou super podrážkou, a k tomu sandálky na chození, než "univerzální botu".
Ale každý mámě jiné haxny, bota která mě tlačí, jinému sedí v pohodě, to je potřeba si osahat....
Tak samozřejmě, když jseš někde na cestách 14 dní, tak jedny náhradní boty sebou vezeš, to je logické.
Když jedeš na prohlídku města s tím, že najedeš/nachodíš cca fifty/fifty, tak si vezmeš jedny boty.
Do města si SPDčka vůbec neberu, většinou toho po městě i dost nachodím - nákupy nebo pochůzky během cesty a ty kufry teda na těch různorodých dlažbách všelijak kloužou a klapou.
Do lesa na houby s přiblížením se na kole...klidně i v pohorkách, žádný problém:-))
No než s sebou vláčet další boty, tak to tedy raději ty klipsny. Levá noha v klipsně napevno, pravá trochu volněji, aby se dala snadno nazouvat a vytahovat na křižovatkách. Klipsnu nazuji na nohu bez koukání úplně automaticky. Tedy když o nic nejde, v případě rozjezdu do prudkého kopce se to většinou hned nepodaří, jet to bez klipsny nejde a ještě hrozí, že jí na nějakém kořenu utrhnu. Tam jedině závidím ty nášlapy. Jsou prostě kopce, kde se po zastavení už většinou nerozjedu. Ale to už stejně dávno jedu na kašpárka a stejně bych na dalším schodu opět sesedal.
Na týdenní výlet natěžko tedy rozhodně další boty netahám. Prestiže fungují všude a klipsny umožňují krásné kruhové šlapání. Když jedu do pensionu, tak si s sebou beru navíc pantofle.
Byl jsem na cestě 17 dní, ujeto 1082, kolik nachozeno netuším....
Dneska strčit nohu do klipsny s řemínkem, tak si stoprocentně nabiju hubu. A že jsem se něco s klipsnama najezdil. I v tretrách Botas s kufry do klipsen.
Navyklej na SPD jsem na jednom půjčeném kole nohy do klipsen narval, ani řemínky nedotahoval, přesto to bylo jen tak tak... Dojíždím, zastavuju, automaticky jde noha do boku a...nic, noha se furt cuká v klipsně, visíc bokem za řemínek - a já už stojím. Stihnul jsem to už v náklonu a spocenej až na... :-)
Ještě zvaž jestli sandály Shimano, nebo Exustar. Já jsem znovu začal shánět boty, a nejspíš půjdu do těch Exustarů. Připadají mi docela tvrdé, jediné co bude žrát energii je pružení té tlusté podrážky samotné. Ale na ohyb je to myslím pevné dost.
On je rozdíl, když člověk jede na odpolední výlet, kdy je to celkem dobrá rada (koneckonců ani ty klipsny nejsou potřeba) a když člověk jede na dovolenou, kdy ty druhé boty stejně vezu, protože dva týdny od rána do večera v jedněch nevydržím.
Vloni jsem vydržel 14 dní, v jedněch, ale skoro jsem nechodil. Letos mě ta chůze dostala už po 6 dnech...
Jiný styl cestování, měl jsem to tušit.
Nicméně, rada vozit s sebou mast či gel s účinnou látkou diclofenac je universální...