Napadla mě myšlenka, že by se docela hodilo nějaký přibližovadlo, který by vážilo tak kolem 30 kil, dalo se vozit na autě a dalo se s ním jezdit jak po městě tak i po polních a lesních cestách.
Nejlepší by byl moped, jenže hmotnosti takových strojů jsou kolem 80 kil a to už je přešpříliš. Šlapací kolo jsem rovnou vyškrtl, protože tandem pro dva je moc dlouhý, dvě kola jsou zase cenově taky někde jinde. Takže zbyla koloběžka.
Inspirovala mě crosco koloběžka.
Jako pohonnou jednotku bych zvolil 4T 37,7 motor, k tomu variátor, dva tlumiče kvůli hluku, zadní i přední kolo z MTB 26x 2,5 palce. Přední i zadní brzda mechanická kotoučová pro jednoduchost opravy ale tady pořád zvažuju jestli nezvolit raději hydrauliku.
Určitě dodržím omezení EU 1kW do 25km/h a motor do 50. To je moje podmínka. Možná snížím max rychlost, aby byl dostatek síly v prudkých kopcích a motor se zbytečně nepřemáhal.
Samozřejmě, že k riziku ukradení při parkování ve městě bych se snažil jít s cenou co nejníže, ale zase nechci některé komponenty ošidit, aby se to brzy celé nerozpadlo.
Zatím jsem spočítal komplet pohonnou jednotku bez zadního kola a náboje. Cena za vše je asi tak 8300,-.
Zbytek bych rád postavil do 8 tisíc. Jestli to bude možné. Jediné co si budu vyrábět je ocelový rám.
Potřeboval bych poradit s následujícími problémy:
ZADNÍ KOLO
Osádka váží 170 kilo i s oblečením včetně helmy a bot. Rám koloběžky s pohonnou jednotkou bude na zadní kolo působit cca 20kg. Vzhledem k tomu že spolujezdec bude sedět přímo nad kolem (jako na motorce) a motor bude přímo za ním, a řidič bude také z části nad zadním kolem, půjde většina zátěže na zadní kolo a toho se obávám.
Odhaduju, že by zadní kolo bylo zatíženo tak 170 kilama.
Přední kolo je určitě v pohodě, protože tam budou brašny po 15 kilech, přední vidlice, část rámu s řidítky. Celé to odhaduju na 60 kilo. Je to ale odhad s přenostní +- autobus.
Jaký doporučíte ráfek, výplet, náboj a pneu s teréním vzorkem ?
Navíc bych potřeboval vzadu šroubovací kazetu na volnoběžku s úchyty pro kotouč brzdy.
RÁM
je výhodnější zhotovit přední část rámu od trubky řízení až po zadní kolo z jedné trubky, anebo raději dvě trubky a spojit je příhradou pod stupátkem ? Jaké trubky navrhunjete ?
Obě kola 26" mi přijdou zbytečná. Průchodnost terénem ti určí výška koloběžky, tedy pokud nechceš jezdit jen na motor.
Nějak nerozumím formulaci " šroubovací kazeta na volnoběžku s úchyty pro kotouč. brzdy"
Když použiješ standardní zadní náboj na kotoučovou brzdu, tak na pravou stranu si můžeš na ořech kazety dát cokoli tě napadne.
Sháněl jsem samostatný volnoběžky a nic pořádnýho jsem nenašel, buď je cena 50 korun - pro děti, anebo 2 tisíce.
Potom jsem objevil jsem cosi za 200,- ale to má šroubovací závit. Tomu bych snad i věřil, že to koňovej motor neutrhne.
Světlou výšku bych viděl na 20cm. Odpichovat se na tom nouzově chvíli dá, třeba v centru po městě kde je nežádoucí motor, ale na 99,9 procent by to jezdilo na motor.
Asi si nerozumíme. Rozeta poháněná motorem bude na které straně zadního kola, vlevo, nebo vpravo?
Jak už jsem psal, tak při požití zadního náboje na kazetu a kotoučovou brzdu, můžeš využít kazetu na jakýkoli převod, který ti dovolí pastorky, popř. je tam možné osadit rozetu třeba s 60-ti zuby.
Koňovej motor bude mít co dělat, aby utáhl 170 kg, pokud to pořádně nezpřevoduješ, aby to mělo sílu, tím ale pochopitelně ztratíš na rychlosti.
Rozeta by byla vpravo, nasazená na volnoběžce jak to dělají někteří výrobci. Variátor, který jsem za nějakých 2500,- objevil na sobě nemá volnoběžku. 36 kolečko na vícekolečku je hrozně málo. Vlevo bych použil klasickou kotoučovou brzdu.
Zpřevodování 8 na 65-70 zubů, na cca 20-25 km/h.
Jak jsem už psal Rozetu si na ořech můžeš dát jakoukoli a nemusíš mít strach o závit
Podobně jako s tebou se to řešilo tady http://www.nakole.cz/diskuse/18920-zkusenosti-s...
Jak jsi přišel na to, že zpřevodování z 8 na 70 zubů ti dá rychlost 20-25 km/hod. Víš jaké otáčky při jakém výkonu bude mít výstupní hřídel motoru? A jaké výstupní hřídel variatoru?
Mám na tříkolce rozetu 52 zubů a při zatížení cca 150 kg to Honda GX 35 utáhne, ale musí mít dostatečné otáčky a tím pádem i výkon a při daných převodech i rychlost. Pochopitelně, že na max. výkon nelze jet pořád, to bych ten motor rychle zrušil.
-domnívám se ,že při tomto řešení bude třeba připočítat i nějakou tu váhu chráničů
-valíš to vše na zadek,skočí ti předek a dáte záda
-kolo při tomto zatížení bych volil lité
-rám určitě příhřadový,
-nebo to řeš dvě kolobrndy,kde jedna bude motorová a druhá normál,pouze vymyslet vhodné uchycení přední vidle motorové na zadní vidlici normální,skladné a pokud nebudeš chtít jet ve dvou ,vycvakneš motorovou a nasadíš kolo.Píši to jako úvahu,samozřejmě je tam další řada věcí co by se musela řešit
Motorovou koloběžku jsem měl možnost testovat,tak trochu jsem se s tím seznámil.Pro jednoho super věc ,lepší než kolo s motorem řekl bych.Na trhu je ted docela zajímavá mnou testovaná verze s ůpravou oproti předešlému typu.
Toho překlopení se obávám taky, jenže jak se vejít do rozumné délky, aby sedadlo bylo před kolem.
Dvě jsem řešil taky, ale už je to další věc navíc, místo navíc a s tím je problém.
-některé skutry je těžké udržet na silnici, pokud spolujezdec udělá nepředvídaný pohyb
-ta zátěž je valená na zadek ,to nebude fungovat to neustojíš ,jak chceš vyrovnat případný náklon spolujezdce pokud ty budeš pomáhat nohou motoru,rozkmitá se to a řídítkama to neudržíš.
-vycházej spíše z tandemu u kola a i to není sranda
-světlost je vysoká ,mušíš jí mít při tomto zatížení co nejmenší
-motor zpřevoduješ váhově válečky ve variátoru ,nebo rozetou
-Nejbezpečnější bude koupit si skůtra,na trhu je jich dost a na bazarech ještě více,ušetříš si čas a peníze,zůstaneš zdravej i tvá přítelkyně.
Právě že nohou motoru nechci pomáhat. Všechno potáhne pouze motor.
S nižší světlostí to zase bude všude chytat rámem. Po polňačkách by se nedalo jezdit.
Počítal jsem při 5,500 otáčkách pastorek 8 a rozetu kolem 65-70. To by mělo dosahovat cca 20-25 km/h po rovině. Necelé 2km/h do kopce. Při takovým převodu by měl motor utáhnout bez problémů 200kg.
Kdybych našel 40kg skůtra pro dva s koly alespoň 16-18 tak to neřeším
-pokud by to bylo tak jednoduché ,jak si představuješ ,tak to sem již vozí v kontejnerech z Číny za pakatel tvé rozpočtové ceny.
-polnačky s touto zátěží a koncepcí ,pro mne nepředstavitelné,bud připočti další kila na travezru ,ta by ti částečné vykompenzovala těžiště,ale to už motor neutáhne,jinak se ti to bude lámat
jako rám bych dal dvě vodovodní trubky, vnitřní průměr 25, síla stěny 2,5mm a spojené k sobě
podle orientačního výpočtu by to mělo zvládnout
možná prodloužím stroj z 2m na 2,2m, aby mohl řidič sedět ještě před předním kolem, čímž by se posunulo těžiště
podle mě se to nevozí z číny, protože takovou dlouhou dvojmístnou pomalou koloběžku nikdo nechce
No, vodovodní trubky ? Materiálově docela bláto pro tenhle typ zatížení a váha jako kráva.
známý dělal ze stejných trubek trojkolový nákladní vozítko na 250 kilo a už s tím rok a půl jezdí a v pohodě, sice to trochu pruží, ale drží
Chápu to dobře, že tam chceš spalovací motor?
Do města vysloveně vhodný stroj.
Jasně. Po městě jezdí plno samohybů poháněných spalovacími motory a nikomu to nevadí.
A po pěší zóně to můžeme ten kilometr tlačit, protože to bude lehký.
Nevím, jestli dobře děláš. Stát na tom více jak půl hodiny a nehýbat se bude nepohodlné. Soudím dle zkušenosti se Seagway. Úchvatné, ale na delší štreku si myslím utrpení.
Navíc mozerná stabilita. Je to sotva půlrok, co se na takovém samohybu přímo přede mnou rozplácnul jeden maník. Napřed se mu v plné rychlosti rozkmitaly řidítka (chybělo vedení a stabilizování tělem přes pozadí na sedle), pak to s ním fláklo na krajnici a vřískající kolobrnda mi skončila v protisměru těsně před kolama.
Bude se na tom sedět jako na mopedovi. Odpíchávání je jen nouzová záležitost a to v jednom. Ve dvou to nepůjde, to je mi jasný, protože by se noha zarazila o spolujezdce.
Bez motoru se to bude tlačit, pouze jízda z kopce bude možná bez motoru.
Vlnění se taky trochu bojím, ale při 20 km rychlosti by to snad ještě nemělo hrozit.
Myslíš, že takovejhle chrchlák bez papírů projde u polišů, nebo v případě nějakýho maléru ? Koloběžka tomu sice říkat můžeme, ale že to bude už od pohledu takovej odlehčenej pincek "nulapětka" je věc jiná ;-)
Legislativně by to mohlo být v pořádku. Sice tady motá dohromady koně a kilowaty, nicméně pokud nepřekročí výkonem 1 kilowatt a rychlostí 25 km/hod, tak by neměli mít námitek.
Nechce se mi to teď hledat, ale mám pocit, že jsou tam ještě nějaké další podmínky. Třeba se ale pletu.
Jsou, že při montáži pomocného motoru nebude zasahovat do původní konstrukce, což jemu nehrozí, když si konstrukce bude tvořit sám.
Tak touhle logikou by mohl rovnou postavit kilowatovýho Harleje :-) Není to náhodou tak, že při tom nebude zasahovat do původní konstrukce standartního bicyklu nebo koloběžky ?
Abych nebyl blbě pochopen, v kutění mu nechci bránit. Jen mě zajímá, jak to je - bez hledání kliček a okecávání (které by nakonec stejně k ničemu nebylo, kdyby přišlo na lámání chleba...)
Taky se mi nechce hledat přesné znění, ale před rokem jsem to znal skoro zpaměti. Důležité je podle mě to, že ten motorový pohon je pomocný, což u takto konstruované koloběžky těžko splní. Nedovedu si představit provádět každý odraz nohou v podřepu na druhé noze a mít policajty za zády několik kiláků.:-))
5000Kč a je po starostech
-http://motorky.hyperinzerce.cz/babetta/inzerat...
-za 4000 Kč-lepší varianta a levnější
-http://motorky.hyperinzerce.cz/babetta/inzerat...