Mám problém s brzdami - jde o véčkové brzdy, před nedávnem měněny špalíky a lanka. Vydrží však fungovat asi měsíc - může to být sjetými ráfky? Najedu 20 000 km přibližně - ráfky jsou prý na výměnu. Bylo by možné na Authora Stratose r. 2003 sehnat ráfky s kotoučovými brzdami? Kolik by to asi stálo?
Kola na kotoucovky pocitel lehce pres 2.000, kdyz budes chtit alespon trosku pouzitelna (Deore stredy). Kotouce do 500 oba a brzdy Deore na kupkole za 1.390.
Zaklad je, jestli mas na vidlici a na ramu navarky na kotouce.
Co znamena "Vydrží však fungovat asi měsíc"? Prestane to przdit? Ojedou se spalky?
Po 20.000 km muzou byt rafky klidne na vymenu, nedivil bych se.
Brzdová páka se dotýká téměř řidítek - při brždění, což nemá být a brzdy jsou necitlivé, jistě ještě méně funkční, protože je vlhko.Když mi před měsícem brzdy seřídili, brzdily asi o 90 procent lépe, nyní je to stejné jak před seřízením a už se mi to tam nechce dávat. Ráfky jsou sjeté. Vidlice nevím, zda vhodná pro kotoučovky - je to Suntourka na hlavové složení 1. Přesně Suntour NEX 4610.
Co se týká brzd - vpředu původní koupené s kolem (myslím značka Tekro, pokud se nepletu), vzadu mi je měnili na Shimano.
Na pákách je šroub, kterým se tohle (bovdeny) dá nastavit. A nebo, pokud už to nepomůže, popotáhnout lanko a seřídit celé brzdy. Není to vůbec težké a stačí na to jeden imbus (allen key) a křížový (Phillips). Na youtube se dá najít spousta návodů, jak na to.
Serid si je. Jedna se o beznou cinnost, kterou pri takovem najezdu km musis zvladnout sam, leda bys bydlel hned vedle servisu.
http://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/vymena...
Tady je na fotkach videt, co by mela mit ta vidle, aby sly pouzit kotoucovky: http://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol... a co ram vzadu: http://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol/seerizeni...
Včera jsem olejoval řetěz a najednou zadní ráfková nebrzí. Brzdím protišlapem :-)
A co na to servisák, nevadí mu, že mu fušuješ do řemesla, nebo si ho už konečně vyhodil? :-)
Vidíš, zapomněl jsem za to tomu kreténovi nebeskýmu vynadat!
To se dá určitě ještě napravit :-)
Tenhle problém jsem měl taky. Ale po výměně balzových špalků za špalky z nejjemnějšího pískovce je po potížích, můžu olejovat třeba pětkrát denně.
A čím je přiděláváš? Měl bych obavu, že budou třeba při navrtávání praskat.
"pískovcovou cihlu v ruce, záda vohnutý"
Vypada to, ze se to drzi v teplejch. Jen je otazka, jestli se brzdi o rafek, nebo o zem. Prej: "Škrábej ty prkna, ať jsou bílý!"
http://zpevnik.antonio.cz/hoptrop/skrabej
Pískovcová by mohla dobře fungovat jako přítlačná na plášť. Jenom nevim kolik bych musel sebou vozit plášťů na jednu vyjížďku :-)
Jestli máš takhle jetý ráfky, můžou už být po smrti (hodně moc záleží na prostředí, ve kterém je provozuješ - jestli jezdíš i v dešti a v zimním marastu, v prachu a bahně, jdou do kytek děsně rychle. Ráfky i špalky). A jestli jsou ráfky blbě projetý, můžou ty špalky likvidovat rychlejc.
Taky záleží, jaké špalky používáš. Některé vydrží i brzdí, jiné moc ne. Dost často je to i úměrný ceně.
Částečně bych hledal i chybku v ostatních dílech brzd. Zažil jsem dost "gumové" ramena Véček, příšerné páčky a mizerné bowdeny, které dokázaly ukrást půl kroku páček, než vlažně zabraly. A na jednom kole jsem měl i gumovej rám, kterej se pod záběrem véček rozestupoval.
Začni okouknutím ráfků, jestli nestrouhaj špalky, zkoukni odmaštění, pořiď slušný špalky a snaž se vyvarovat prachu a čurbesu na ráfkách. Pak vydrží dýl.
No, po 20 tisících už budou ráfky sjetý, vyměň to než se ti rozpadnou, stěna je zeslabená.
Na ploše kde brzdí má být tzv. Safety line, hlubší drážka nebo více drážek pro indikaci opotřebení ráfku. Bývá černá, ale nemusí být. Pokud se dostaneš na stav, kdy drážka mizí, ráfek je KO.
Nemyslím si, že by kotoučovky tohle vyřešily. Snad jen že hydrauliky není nutno stále nastavovat. Nicméně opotřebení destiček tam bude taky , ta životnost je docela podobná, namáhání kotoučovek je daleko vyšší, takže to asi vyjde nastejno.
Ideálně se naučit základům péče o kolo, to je asi základ. Seřízení V brzd je snad i v každém návodu, dělá se to tak nějak průběžně... šponovákem u páky to jde i za jízdy :D
Pro spoustu lidí bude asi jednodušší vyměnit destičky a kotouče, než přeplétat ráfek.
A kolikrát je to potřeba? Ráfky vydrží 15-20 tisíc km. To je srovnatelné s životností ostatních komponent běžného kola.
Jak kde. Na silnicce mozna, v terenu, nebo na polnackach s bagazi asi ne. Taky rafkovym brzdam vadi i drobna nepresnost v centrovani (pripadne rozcentrovani po rane). Jeden z duvodu, proc i po meste vozim hydrauliky.
Slušný ráfky nepotřebujou vůbec centrovat. Na treku mám véčka a vepředu jsem na ně za těch cca sedm sezón nešáhnul. A vzadu, když jsem řetězem střihnul drát, stačilo ho doplnit, utáhnout zhruba stejně s ostatníma a drží rovinku. Totéž u žiletky (povoloval se jeden nipl).
Přál bych ti zažít socialistické favoriťácké a později nějaké polské galuskové ráfky. To bylo blátíčko. Ty totálně a definitivně rozcentroval i křivej pohled...
Vzdyt ja na tech socialistickych jezdil na ziletce. Pak jsem tam dal neco kvalitnejsiho. Nepamatuju uz co, to by Ti mohl rict Hrabosh, ma tu silnicku ted jako zimaka.
Kola jsem rovnal asi 5 hodin.
Ale s ohledem na věk drátů a jednostěnných ráfků mě to nepřekvapilo. Teď chodí rovně.
Ja s tim taky lital i dost mimo asfalt. 8-)
A stara silnice pres Modrany a Komorany, na neco takoveho bych si dnes bral fulla s vysokymi zdihy.
Jo, taky to pak stalo asi 7 let bez pouziti na skrini.
Uz jsi cistil orech? Po tech letech byl uplne zatuhly. Rozhybaval jsem ho naredenim zkamenela vazeliny WDckem. Jestli jeste bez problemu chodi, povazuji to za svuj asi nejlepsi servisni vykon. 8-D
...pokud nejezdíš převážně v terénu, ale po silnicích, jsou kotoučovky z hlediska nákladů zbytečné. Stejnou službu ti zajistí slušná véčka a ještě ušetříš.....