Zdař přátelé, nákoláci.
Každý z nás máme nějaký sen, který velká většina z nás nikdy nezrealizuje, ale to nám nebrání o něm přemýšlet. Tím mým je objet svět na kole (minimálně Afriku a Ameriku). Nikoliv na obyčejném kole, ale na skládačce. Chci se vás zeptat - hledal jsem a nenašel - nevíte o nějakém jiném bláznovi, který by už reálně jezdil skutečně dálky na skládačce? Potřebuji někoho takového nalézt, aby mi předal nějaké zkušenosti, tipy a rady. Díky :)
Promiň, nepatří to sem, nic ti neporadím, přesto si troufám reagovat. Přišla jsem teď domů se svým cyklopartnerem (ještě se dá krásně popíjet venku vínečko) a vidím tady to téma a říkám: No, ty nic takového nevymyslíš, hned bych jela s tebou! ... A navíc vzpomínka - na skládačce byla moje 1. cesta natěžko, vepředu jsem vezla svého syna a vzadu na nosiči pár věcí.
Máš krásný sen!
Reálné to je, například na labské čas od času takové borce potkávám. Počítej ale s tím, že skládačky nejsou zrovna terénní kola (mimo civilizaci to nebude OK) a rovněž to nejsou náklaďáky, pokud jde o větší objem a hmotnost zavazadel.
Další věc je osazení, jeho výdrž a možnosti oprav. Kvalitní ocelový trek nebo cross by byl jinde.
Jestli hledáš inspiraci, tak třeba tohle:http://www.velorama.cz/sicilie/
Možná ještě mini komentář. Pánové měli málo zavazadel, proto si cestu užili. Kdyby měli pětici brašen, jako mají někteří dálkaři, nebyl by Brompton použitelný.
Velkou brašnu nacvaknout dopředu, batoh na zadní nosič. Jde to:
http://youtu.be/4c76T3g5wwY
Dá se s tím projet Amerika i Nový Zéland :-)
Ten systém připevnění batohu mě inspiroval i na moje ECO. Furt jsem nevěděl jak na to.
Určitě máš recht, horáky to zrovna nejsou, ale ledacos zvládnou. Ten limit bagáže je asi největší problém. Uvažuji, kvůli nepřetěžování by byl fajný vozejček - bobyak ideál, ale ta cena :)
...upravená kopie v čínském provedení za 2000Kč to zvládne taky- já s ní projel cesty necesty mimo civilizaci na Balkáně (5-6000km) bez jediného problému.....
Tenhle "chlápek co chce vidět všechno" je dobrej kusan, jak jsem se dočet na skládačce jezdí od 2004, od 2009 má Bromíka.
Před tím jezdil na třírychlostní řechtačce co měla 25 kilo, s nákladem 50. Tu skládačku volí proto, že se mu to snadno přepravuje letadlem.
DÍKY to je přesně co jsem potřeboval - snad pán ještě žije, prtž ten web vypadá delší dobu neaktualizovaný... :)
Já se s tím trápil v té španělštině, pak jsem si všimnul, že má v pravo nahoře čudl přepnout jazyk, a ten web mu běhá i anglicky.
Spousta zajímavých informací.
Jo, jde to. Ve Finsku jsem potkal na skládačce chlápka, co jel trasu na těžko z Koreje na Nordkap a dále na Londýn. Jeho stránky zkusím dohledat, ale psaný sypaným čajem.
http://www.altiplano.cz/produkt/transasia...
u skládačky bude dost problém se zadním pláštěm. Většina váhy je na něm a ještě dáš na nosič další. Vzorek potom opravdu rychle mizí, někde v africe asi 20" jen tak nekoupíš, takže něco sebou. Jenomže skládací pláště jsou většinou neodolné závodní šlupky a drátovou verzi s nějakou ochrannou vrstvou dost blbě naložíš. U brašen to musíš vymyslet tak, abys do nich nekopal patama. Já vozím na nosičí nepromokavý pytel se spacákem atd. na zádech batoh a ještě jde lupnout taška na řídítka. pro mě to stačí, ale nejezdím pryč na měsíce. Rozhodně doporučuji vyměnit přední vidlici na standard široký náboj a kotoučovou brzdu. V dlouhých sjezdech jinak hrozí přehřátí ráfku od špalků. co se týče pohonu, tak mám nabojovou převodovku. Hodně složité a musíš měnit olej, ale nekříží se řetěz a také nehrozí utržení přehazovačky, která je u skládačky opravdu strašně nízko.
Tu přehazovačku řeší speciály pro malá (skládací) kola, ale cenou je zvýšený odpor ve srovnání s klasickou přehazovačkou.
Dozadu se dělá zvýšený (nastavený) nosič, který řeší kopání si do brašen. Dopředu to bude chtít přední a ne jen nacvakávačku (kvůli nosnosti).
Další otázkou je terén a váha. Zavazadla je velmi dobré redukovat, protože kolo bude v každém případě přetížené (pokud není jezdec kolibřík). Navíc zvýšený zadní nosič posouvá zadní brašny ještě více dozadu. V terénu dostane skládací rám hodně zabrat + malá kolečka zapadávají do každé díry. Ano, dělají se i "terénní" dvacítky, zpravidla za nehorázné peníze.
Pan Bláha z Veloramy měl na svém facebooku hezké video, které ale těžko dohledám. Nemám facebook a viděl jsem ho přes Twitter. Odkaz už dávno nemám. Byl tam borec, který jezdil na 20" skládačce opravdový terén (kameny, kořeny, skoky...). Navíc to jezdil delší čas a dokumentoval, co se na kole odporoučelo, jak to bylo vyrobené a jak to opravil. To kolo odjezdilo neskutečné, ale třeba podotknout, že za tu dobu prošlo prakticky celé výměnou. Myslím, že to byl Dahon Jetstream.
jojo ale i ta spešl přehazovačka jde dost nízko. Nosiče se dělají už přímo expediční to je fakt. O minimalizaci zavazadel a jízdě v terénu toho vím dost :-D Samotný rám drží (je to starší typ rámu dahon.) Co sem zlomil byl kloub představce, ta páka je tam obrovská a když to rvu někde lesem do kopce, tak to dostává na frak. Proto jsem kloub předělal na klasický šroub M8. sice teď skládání trvá o cca 20 vteřin déle, ale drží to jak čert. (klepklep) Gumy kupuju schwalbe black jack. Za 200,- asi nejlepší poměr cena výkon, ale je to prostě drát a nesložíš to podsedlovky.
Máte někdo zkušenost s tímto? Koukám na něj asi 1/2 roku a vypadá to na kompromis MTB a skládačky.
Zapomněl jsem: http://www.montague.cz/
je to tak jak píšeš. Kompromis. Buď si koupím opravdu malou skládačku, nebo festovní MTB. Tohle je těžké, velké a navíc málo tuhé. Jinak když už skládací 26" tak bych bral Tern Joe p24 http://www.ternbicycles.com/us/bikes/joe-p24
Skládačkový kompromis. Větší a hůře skladné než skládačka, naproti tomu ledacos to vydrží, ale opět se za to, že je to skládací, značně připlácí. Kdyby to nebylo skládací, mělo by to značně jinou výbavu a ne mechanický kotouč a ještě jen vepředu. Stejně tak řazení je 3x8, jestli si dobře pamatuji.
Za 25-30 tis. Kč je prostě jiný standard a je otázka, zda to možnost skládání vyváží. Podle mne nikoliv.
MTB je kolo, které dostává opravdu zabrat, takže rám bych rozhodně nespojoval žádným kloubem. To tohle kolo splňuje, ale pak je to logicky větší balíček, který navíc nedrží pohromadě (přední kolo).
Nabízený Tern je cross, do reálného terénu bych s tím nejel. Já vím, že každé kolo snese hodně, ale zákony fyziky platí.
Možná se dá odpovědět i takto: Proč mít skládací kolo?
1. Kombinovaná přeprava MHD nebo vlakem - blbost, na to je to fakt těžké kolo.
2. Přeprava autem - to má svou logiku, ale horské kolo je zpravidla z jízdy terénem dosti špinavé. Něco zachrání obal, ale to budeš pak ten obal prát nebo ho budeš používat špinavý? A jestli ta špína v autě nevadí, nestačí pak obyčejný horák s vyndaným předním kolem? Za stejné peníze se pak totiž nabízí zcela jiné kolo (co do kvality).
3. Přenášení kola - na to je tohle kolo těžké a neforemné. Kromě toho i 20" skládačku je snazší přenášet rozloženou než složenou, pokud to okolnosti dovolují (nic se nemotá pod nohy).
4. Uskladnění kola - tady ten argument platí, pokud nechceš vyndavat přední kolo z běžného horáku, ale zároveň mrňous to není.
Kolo je určeno (jak jsem se posléze dočetl) pro armádu. To zn. použít při akci např. seskok padákem, po splnění úkolu zanechat na místě. Nic neopravovat, neseřizovat, neměnit náhr. díly. Já o něm totiž taky uvažoval.
Plášťů se nebojím, Schwalbe Maratony jsou držáci, a vzít si dva rezervní + další přibalit do balíčku po cestě nebude problém. Vidle o standardní šířce je dobrý point, otázka či se taková dělá. S planetovou přehazovačkou mi mluvíš z duše, bez Rohlíku bych do toho asi nešel, protože shánět v Africe extra zkrácenou přehazku by nemuselo vyjít :-)
Je rok 2014. Netřeba s sebou tahat všechno - stačí běžný spotřebák. V případě průšvihu pak stopnout první káru (když už jedeš na té skládačce), dostopovat do nejbližší civilizace, brnknout příteli na telefonu a operátorovi skladu náhradních dílů v jedné osobě - a počkat si na FedEx :-)
Ahoj.
Tak tady nás máš. Jezdíme na skládačkách dálky.Plzeň....Niš ( Srbsko )cca. 1900km, Na Hel( sever ( Polsko )cca. 900 km.
Teď se chystáme do Tallin cca. 1400 km. Vždy jedeme na těžko.
Pavel a Jana, Plzeň
Konečně nějací normální lidi
Tak to je libovka, jako malej jsem jezdil na skladačce k rybníku a ono se s tím dá až k moři :D
....jak rosteš, tak rostou dálky i rybník ;-)
Prosím Vás jaký je přední nosič?
Jestli to měla být otázka "jak se jezdí s předním nosičem", tak za sebe můžu říct, že velice dobře, stačí si zvyknout na trochu větší setrvačnost řidítek (mám na mysli velký košík před řidítky, ne hrazdy a brašny dole na vidlici - ty vyzkoušené nemám). Skládačce navíc prospěje posunutí těžiště dopředu, zadní kolo bývá hodně zatížené i bez nákladu.
Ale možná ta otázka byla myšlena úplně jinak a nepochopil jsem ji.
To se omlouvám protože myslím tím typ toho nosiče. Mám 20" koloběžku a chci vepředu jednoduše vozit 30l batoh.
A takový by nebyl "to ono"?
https://sport.bazos.cz/inzerat/68328414/Zadni...
Asi by v tom případě potřeboval nějaké zakracování. Je minimálně na 26".
mám na kolobce přední 26 takže jsem tam dal Arsenal přední nosič a na něj se v pohodě vlezou dvě přední ortlíby mají dohromady tuším 25 l.
Další možnost je košík na řídítka a batoh dát do něj. ale tím dostaneš váhu vepředu moc vysoko a tam bych se již obával tendence kolobky přepadávat dopředu.
A další varianta, kterou jsem ještě netestoval ale chystám se na ni, je za zadní kolo přivěsit extrawheela. Akorát jsem mu musel přizpůsobit délku rychloupínáku, protože se standart dělá v délce pro zadní náboj s vícekolečkem.
a nebylo by řešením pro batoh něco takového?
http://www.velomania.cz/nosic-brasen-a-kosiku...
gumicukem tam přidělat batoh a tradá?
30-ti litrový batoh má (vždy) do 10-ti kil?
na nosnost jsem nekoukal, myslel jsem to spíš jako druh nosiče. výrobců a nosností bude určitě spousta, tohle byl první, který jsem vyhmátl v google obrázcích ;-)
...to jakože poveze na předním kole víc jak 10kg?
Však to je problém udržeti na kole....:-((
No, do batohu se mi vejde 6ks 2l PET láhví, tak kdo ví, co je to motivace :-D
...taky se tam vleze 25-ti litrový kanystr. Pokud není obé plný, nemá to ani kilo. Myslel jsem, že to hledáš na cesty "po světě" a ne jako nákl. taxi... ;-)
Se skladačkou přepravovanou s sebou jsem jezdil trochu po Sri-Lance :))) to byla docela fajn cesta, až na to, že tam bych radši využil fatbike :D A jak se tam chcete dostat, na "vlastni pěst" nebo přes cestovku? Zatím co vím, tak jedny z průměrných cen a zájezdů na míru poskytuje Arcadia, ale snad se najde i jiná možnost. Kdyžtak se zkuste podívat na http://www.exotickapriroda.cz/zajezdy, třeba se něco i zalíbí.
Neřekla bych, že jezdím dálky, ale jezdím každý den 10-30, kolo je na to zvyklé, ale je pravda, že jelikož jde o skládačku, nevydrží toho tolik a je třeba častější servis. Proto se i teď uchyluji ke koupi elektroskládačky o kterou se budu trochu lépe starat a navíc s ní najedu více a myslím, že to by byla dobrá volba i pro vás. Kouknetě na skládačku od Lectronu
Díky, otevřela jsi mi oči, koupím si jich nejméně šest!
Dobry den, jeste je to aktualni? :-)
Ozvete se na [email protected] :-)))
...asi už je na cestě- ale mně pořád uniká smysl takovéhoto "dření se"- žeby exhibice? :-O