Napadlo Vás někdy, že lehokolo, nebo spíše jeho základní stavba by velmi pomohla vozíčkářům a lidem s postižením nohou,zad atd. Sám jsem polovičním vozíčkářem a nechal jsem si postavit handbike na základě lehokola. Vozíčkáři dnes žebrají u nadací a sponzorů na své handbike od 50.000 do 200.000. Přitom základní stavby trojkolek lehokola jsou jako handbike jen pohon je rukama. Jen díky Vám a Vašim stavbám vychytávám detaily a zlepšuji u své stavby. Sice neumím stavět kola, ale oslovil jsem s nápadem pro začátek lidi co to umí. Co takhle zkusit něco jednoduchého za rozumnou cenu vymyslet klidně i samodomo ? Sem z nápady a návrhy. Stavbu mého rámu a komponenty mi realizoval pan Němeček z Vrchlabí. Dnes už vypadá handbike jinak než na foto.Přidělal jsem kladku ,předělal ergonometrii. Řeším PA trubku na řetěz atd.
Nic mi do toho není, ale zaujalo mě, že jsi nezvolil koncepčně tříkolku, jak je zhusta běžné. To je kvůli skladování nebo manipulaci?
Najezdil jsem na tříkolce hodně kilometrů a vadilo mi několik věcí. Nízké těžiště a velký rozchod(vylučovalo horší a úzké cesty),velmi malý poloměr otáčení a to i do prudších zatáček. Především ,ale zvítězil pud sebezáchovy, kdy kola nákladáků na okreskách jezdila kolem mojí hlavy a odnesli to nekolikery brýle zničené od odlétajících kamínků.Tenhle styl mi přijde mnohem pohodlnější především proto, že nosím protézy a je to pro mne přirozenější pohyb na kole nejenom klopením kola v zatáčkách,ale i pohodlnější manipulace a přeprava kola. Z hlediska pohybu zapojuji při jízdě mnohem více svalů, takže další plus.Chci jezdit se svou rodinou a na nosič se tak pohodlně 4 kola vejdou. Ted ještě potřebuji vyřešit nosič a pořádnou opěru na nohy ta stávající se ohybá.
A ze všeho nejvíc mě štvala cena handbike.Ty nejlevnější v základní výbavě jsou od 35.000 ty běžné se pohybují 60-90.000. Závodní 160.000 a více.
Takove bezne komercni lehokolo se ale pohybuje v podobne cenove relaci.
To moje se zatím pohybuje na hranici 40tis. Beru odpovídající cenu kvalitě, u handbike to bohužel ale neplatí. U základního handbike je nestandardní pouze sedák, kliky místo šlapek a rám. Vše ostatní je vyloženě základní výbava. Pokud chce člověk alespoň standard, který se dodává sériově k trekovým kolům je rázem na 60.000 Což už mi přijde přemrštěné.
Myslis tim ale trikolku, ne? Srovnej si to treba s cenou toho nejlevnejsiho serioveho - s AZUBem.
Právě pokud to srovnáš tak u handbike seš na násobku ceny a rám je sériovka. Zbytek komponentů v omezeném výběru. Pokud bych měl porovnávat pak můžeme porovnat Azub TRIcon a Sopur Shark X link jsme na velmi podobné úrovni akorát , že handbike je od 4560 Euro. Invacare top end force 2 od 3300 Euro, ten je srovnatelný podle mého odhadu z T-Trisem.
Porovnáváš, dle mého názoru, neporovnatelné. Trhy lehokol a handbiků jsou diametrálně odlišné. Zatímco trh lehokol je v podstatě volný trh, trh s handbike, hlavně na západ od nás, je pokřivený těmi dotacemi.
Navíc, když na to přijde, Azub Tricon za 3 tisíce € není nic výjimečného.
Souhlasím se snilardem, porovnatelné to není. Navíc používáš slovo sériovka u rámu, což je dost zavádějící. Cena za kus bude i u "séroivky" o stovky procent jinde, jestli dělají na Taiwanu nebo v Číně sérii 50 000 identických a vlastně dost jednoduchých rámů pro nějaké trekové kolo, z nichž třeba 5 000 se pak prodá u nás s nálepkami Author, nebo jestli česká firma ohýbá, frézuje a svařuje podle výkresu sérii 50 rámů něčeho speciálního. V tomhle budou handbiky podobné lehokolům, a mají tím i podobné ceny. No a jak správně podotkl snilard, lezou do toho pak ještě ty dotace.
Neber to prosím jako nějaký útok nebo kousavost, ale kdybys vážně dokázal sám vyrobit, nebo dát dohromady řetězec lidí, kteří vyrobí handbike stejné kvality s cenou blíž tomo asijskému treku, nebudeš mít žádný problém jej prodat s velmi slušným ziskem. Pusť se do toho, parádně se uživíš. Podle svých zkušeností ale hádám, že když to vážně zkusíš, zjistíš, že to dohromady za tak málo nedáš.
Tohle je dobrý základ, který lze jako handbike sehnat za nejlepší cenu http://www.jiner.cz/cs/produkty/vse/id/16...!prettyPhoto
Ceny si porovnejte sami. Nejsem vášnivej kolař a fanda do přehazovaček a kladek atd. Neznám ceny komponentů pouze porovnávám pohledem a parametry.
Tož nevím, na jaké tříkolce jsi jezdil (?), ale působí to dosti zvláštně. Vadilo Ti nízké těžiště? To se obvykle považuje za plus, u vícestopého stroje potřebuješ těžiště co nejníž, abys to nepřevrátil v každé zatáčce. S vysokým musíš do zatáček krokem a modlit se, že vnitřní kolo nepotká hrbol. Ze stejného důvodu je dobrý široký rozchod, který ale má limity v jiných záležitostech, jako projít dveřma. Malý poloměr otáčení by znamenal, že se vytočíš všude, takže hádám jsi myslel malý rejd řízení, velký poloměr otáčení? Já si brýle obvykle zničím nejrůznějším poškrabáním sám (hlavně když jsou v nějakém zavazadle a ne na hlavě), nějak nepozoruju, že na nízkých kolech bych chytal šutry do brýlí (nebo i jinam) nějak častěji. To o nervech a kolech náklaďáků jsem už slyšel od jiných, dokonce jsem od jednoho takového kdysi získal svůj první lowracer, bál se na něm jezdit :-).
Nicméně tříkolky obecně trpí horší skladností a přepravitelností, takže pokud jsou pro Tebe tyhle dvě věci důležité a dokážeš uřídit to jednostopé co máš na obrázku, pak je pro Tebe nepochybně výhodnější. Co mě v tom případě napadlo by bylo vyzkoušet podobnou úpravu s něčím lehokolovým, pro pohodlnější sezení. Při správně vysokém a ne příliš zakloněném sedle by neměl být problém se zastavováním a rozjezdy horší než u toho co máš teď.
Je to o tom, že nejsem vyloženě na vozíčku,ale chodím, pokud používám protézy. Když máš ochrnuté nohy je samozřejmě tříkolka a handbike bez debat. Nedokážu bohužel adekvátně posoudit ceny, prostě se mi zdají handbike současné provience předražené. Moje představa byla tříkolka handbike za cenu cca. 20.000 to už by spousta vozíčkářů nemusela řešit někdy i roční peripetie po sponzorech a nadacích aby mohli vůbec jezdit na kole.To je,ale asi jak to tu čtu spíše utopie. Při použití klasických komponentů z běžně dostupných kol si myslím, že by to mohlo snad být reálné. Stačil by jen UNI stavitelný rám a forma stavebnice at si každý postaví na co má. Moje kolo je navržené pro lidi, kteří nemohou plnohodnotně šlapat na klasickém kole např. postižení DMO, nebo lidé s lehčím postižením. I přesto,že mám obě nohy pryč a z toho jednu nad kolenem zkoušel jsem a jezdil na klasickém kole. Po dvacetikilometrové trase sem měl zadek v jednom ohni a druhý den jsem nemohl ani pořádně chodit jak byli pahýly přetížené a to jsem jel jen po rovince a předjížděli mě malé děti.Navíc seřízení výška sedla je problematické, protože protézy mají kotníky na pevno takže to bylo více o ústa než o pohodě. Napadlo mne tedy po shlédnutí podobného výrobku v Kanadě, že zkusím i něco takového pro sebe. Jako základ jsem použil právě Vaše forum a fotky lehokol. Zpřevodování, sedla, seřízení, vedení řetězu atd. Po finálním doladění si myslím, že bude možné takovéhle kolo složit ze standardních volně prodejných komponentů a cena bude přijatelná. Spousta lidí nechce jezdit na handbike, protože mají problémy s polohováním nohou. Nemohou mít nohy rovně před sebou. Tenhle typ by měl umožnit bezpečně zastavit a opřít nohu při dobré stabilitě stejně jako například na těžkém chopperu.Právě takovým lidem, které běžně potkáváte na ulicích o berlích a spousta z nich by měla život o mnoho lehčí v přemístování z bodu A do bodu B.
Za 20.000? Za tuhle cenu se ani neporidi ramovy set (ram, sedlo, rizeni) na takoveho prumerneho lehace. Male serie to proste prodrazuji. Zrovna tak kolo prodrazi, kdyz si budes kupovat jednotlive dily podle vyberu a pak to skladat. Nemuzes konkurovat velkovyrobcum klasickych kol, kteri si nechaji vyrobit nekolik tisic ramu a k tomu koupi i prislusne mnozstvi stejnych prehazovacek, naboji, klik, ...
Jakmile budes chtit neco levneho a navic kvalitniho, bude to muset byt velkovyroba a maximalne par urovni vybavy.
Dělal jsem si výpočet pro cenu rámového kitu neodpruženého lehokola z ocelových jeklů. Materiál je za pár tisíc. Pak se započte na kolika vyrobených kusech člověk odpraví kolik nářadí, spotřebuje kolik pomocných materiálů a podobně. Něco stojí kvalitní svářeč, něco lakovna. Pokud chci mít jistotu, že své známé, kterým kolo vyrobím, nijak nesponzoruju ze svého, musím za ten relativně jednoduchý kit chtít 20 tisíc. Je to s nějakou rezervou, ale kdybych měl tu rezervu rozpočítat na odpracované hodiny, vyšlo by to pěkně škaredě. Za pokladnou v supermarketu bych si vydělal o hodně víc. Kdybych si měl vážně počítat svou práci, bylo by to za cenu, za jakou bych to v životě neprodal. Mnozí jsou lepší než já, a díky tomu jsou na trhu třeba Azuby za tu cenu, za kterou jsou. Ale kit za dvacet při opravdovém zaplacení nákladů a práce, čili od někoho, kdo se tím potřebuje uživit, to fakt není moc pravděpodobné.
U postižených je jeden základní problém. Každý má jiné postižení a každý to potřebuje mít udělané trochu jinak. Nevím, jak je to v cyklistice, ale třeba v lyžování (běžeckém) mají pro sportovce s postižením nohou osm kategorií, tři pro stojící a pět pro sedící. A i v rámci jedné klasifikace jsou mezi sportovci značné rozdíly v tom, jak se se svým postižením vyrovnávají.
Vadilo Ti nízké těžiště? To se obvykle považuje za plus.
Zkus někdy po polnačce ,lesní cestě z handbike 10cm nad zemí projet vyjeté koleje,nebo třeba chytit volnou větev (auuuu) ještě ted mě to bolí, když si na to vzpomenu. Mít doma handbike do terénu se zvýšeným těžištěm a ještě další silniční za to bych si koupil nové auto :-)
Kdysi jsem se rozhodoval, jestli kytaru, nebo nove (bazarove) auto.
Nekteri tady na foru ma v kolech takove penize, ze kdyby misto toho sel do autosalonu, koupil by alespon slusne vybavenou Fabii. Je to o prioritach.
Takze mi z toho vychazi ty dotace, tady kdyz na tom neni clovek jako v Nedotknutelnych.
Takže Ti nevadilo nízké těžiště, vadila Ti malá světlá výška na překážky. Tím se to vyjasňuje.
Jinak s náklady je to do značné míry jak píše Murphy. Za peníze co jsem za posledních deset let dal do svých lehokol bych mohl mít možná základního Superba, Octavii i s nějakou výbavou. Jenže nechci nové auto, stačí mi dvacet let stará rachotina dost velká na příležitostný převoz kola nebo více kol i s lidima. Potkávám lidi, co to nechápou, ale to je jejich problém.
To co popisuješ, je trochu jako kdybys chtěl se silničním kolem jezdit terény. Ne že by to nešlo, ale je to značně nepraktické. Existují přeci i handbike s mnohem vyšším sezením, třeba Benecykl Kozoroh.
Nedávno stavěl jeden známý ze starého horáka něco jako máš na obrázku. Kamarád to myslím i fotil, takže se pokusím sehnat fotky. On tedy nohy má, ale nemůže pořádně ohýbat v kolenou, proto si stavěl takovýto ruční pohon. Pak začal stavět nějakou novou verzi a půjčoval si ode mne lehokolové sedadlo pro okopčení. Tuto verzi jsem ještě neviděl, ale opět se zkusím popídit.
To by bylo super,alespon bych se trošku poučil.Sám kolikrát tápu celé dny jak co navrhnout. Stupáky na nohy už mám třetí verzi. Ještě, že jsem strojař a spoustu vecí si nakreslím a udělám sám. Na to kolo sem si ale netroufl,nemám v tom žádné zkušenosti.
Neber, prosím, moje (ani Jirkovi) příspěvky, tak že bych nefandil komukoli, kdo chce prodávat lehokola či handbike vlastní výroby za lidový peníz. Pokud se to někomu dlouhodobě podaří bude to jenom dobře.
Zkušenosti ale říkají, že to moc nefunguje. Azub jednu dobu prodával "levné" lehokolo Eco, jezdilo fakt pěkně. Ale ukázalo se, že lidi stejnak víc chtějí plnotučné Azuby s odpružením a možností vybrat si komponenty.
Pokud ti kolo staví známý, tak od něj neočekáváš záruku ani dotaženost sériové výroby, homebuildu ledacos odpustíš. Ale pokud kupuješ kolo od profesionální firmy, půjdeš jim ho hodit na hlavu, pokud na něm bude něco špatně. A ta firma musí ustát, pokud jim to na hlavu hodí víc lidí, než jen ty a musí platit zaměstnance, daně a hromadu dalších věcí.
Když si vezmu nějaký z těch "profesionálních" handbike jako Schmicking, Quickie adt. je jejich cena celkem zřejmá. Jsou vyráběné v zemích s drahou pracovní silou, některé jsou stavěné poměrně dost na zakázku, jsou ďábelsky lehké a ty firmy, které je vyrábí to rozhodně nemají jako koníček. Pokud si kupuješ kolo za 200 tisíc, očekává určitý servis a ten už musí být započtený v ceně.
Nejde mi o výdělek od toho mám zaměstnání. Moje představa pro takové kolo byla základní jednoduchý rám a vidlice.K tomu upravený představec se stavitelným držákem na rozetu a kliky. K tomu ještě madla a adaptér na kliky. Zbytek lze dokompletovat z jakéhokoliv kola.V základní cenové relaci i v profi provedení ze špičkových komponentů. A právě Vaše stavby lehokol samodomo mě inspirovali, protože ten základ je velmi podobnej. Omlouvám se za terminologii všem zůčastněným moc se v tom názvosloví ke kolum ještě nevyznám.
Pokud budeš mít úspěch, zabere ti výroba kol tolik času, že na tom budeš potřebovat něco vydělat…
Když staví jen kolo pro sebe jak by se na tom dalo vydělat?
Taky zvažuji si nechat něco postavit ale od člověka který to má spíše jako zábavu než pro výdělěk, i když práce se pochopitelně zaplatit musí.
Nechci na tom vydělávat, já osobně už kolo mám v rámci svých finančních možností. To téma jsem zde dal proto, že mi přijde lehokolo velmi podobné tomu co mám. Vaše nápady a zkušenosti by mohli velmi pomoci lidem s hendikepem vrátit je zpět k pohybu místo sezení u televizí. Kdo to nezažil, těžko dokáže posoudit psychologický přinos pro hendikepovaného člověka když se dokáže pohybovat volně v přírodě a přesouvat se rychle vlastní silou. Je to něco užasného. Osobně jsem neseděl na klasickém kole přes dvacet let a je to prostě super vzít kolo a jet třeba za kamarádem pár kiláků na pokec, bez auta, bez mačkání v autobuse v bezprostředním kontaktu s okolím a přírodou. Nemusím řešit,jestli je tam vysoký obrubník,nebo úzká cesta kde neprojedu.
Dnes již není základem fungující firmy něco samostatně vyrobit. Jde o nápad, realizaci a prodej. Dnešní technologie jsou již tak daleko, že není v silách jedné firmy vyrábět vše k dosažení svého produktu .
Formou subdodávek dnes pracuje většina firem na světe. Necháš si komponenty prostě vyrobit u profíků, kteří se zaobírají technologií potřebnou pro tvůj produkt a tvou prací je takový produkt složit, pohlídat si jeho kvalitu z dodaných komponentů a dát mu své jméno, záruku a spolehlivost a umět jej prodat. Pokud dokáže kdokoliv z Vás vymyslet jednoduchý, výrobně levný, spolehlivý a stavitelný rám se sedákem pro lehokolo, pak přeci stačí finálnímu zákazníkovi dokoupit komponenty a složit jej,nebo si jej nechat u tebe složit. Základem bude vždy rám a sedák. Zbytek jde dokoupit v každém cykloservisu,nebo použít díly ze starého kola tak jak to dělá většina z Vás při svých stavbách lehokol. Tak to dnes platí u většiny produktů. Ti kteří staví Vše sami mají ceny mnohem vyšší a zato se platí.V takovém případě jde o pověst daného výrobce, to jak umí svou práci prodat a každý kus je originálem.
Upravitelný rám existuje, pohon by bylo nutné upravit. Jistě sis ho zde v některých příspěvcích už všiml.
Jen pro osvěžení paměti: zkus zadat do prohlížeče
CRUZ popř. cruzbike
Cruzbike nedělá kola poháněná rukami. Dokonce bych řekl, že jejich kola budou bez zapojení nohou špatně ovladatelná.
cruzbike je nesnadno ovladatelný i při zapojení rukou a nohou ;-)
Jel jsi někdy na nějakém, že to tvrdíš?
Nejel. Nepovidlo se mi se rozjet.
Ale chápu, žes to tedy zkoušel :)
Jel jsem na Cruzbike Softrider a přišlo mi to celkem v pohodě. Ano zatáčelo mi to v rytmu šlapání, ale nic hrozného. Zkoušel jsem i Maďarské TD homebuildy, ty mi přišli na řízení složitější.
No každopádně moje původní myšlenka byla, že když budeš předělávat nějaké kolo na handbike, nemělo by se řídit nohami. A to proto, že si myslím, že by to pak rukama nešlo pořádně uřídit. A zrovna u těch Cruzbiků si nedovedu představit, jak by se tam upínaly nohy, když celý předek zatáčí.
Mooooooc děkuji, to je přesně to co jsem hledal. Proč vymýšlet vymyšlené. To je to o čem jsem zde psal jednoduché za dobrou cenu a funkční.Pár úprav a bude to vhodné i pro hendikepované, kteří chtějí šlapat rukama. Funguje to na stejném principu jako to moje.Šlapu a zároveň zatáčím rukama."AV" ještě jednou ti moooc děkuji a všem tady. Ve čtvrtek snad budu už mít hotové stupačky už čekám jen na PA hadici.
Tak tohle asi nechápu. Píšeš o kolech značky Cruzbike, že jsou za dobrou cenu?
Princip Cruzbike. Uděláš ho v pohodě z celoodpruženého Olprana
(http://www.ok-kola.cz/horska-kola/horske-kolo...
popř. z Liberty
(http://www.kolazwebu.cz/jizdni-kola/liberta/)
1. odkaz je jaxi ...
takže tuten snad bude fungovat
http://www.olpran.cz/cs/panska-horska-kola/816...
2.http://eshop.cyklonovak.cz/velamos/1024-damske...
Konec konců první leho Holfiho
http://holfi.pohoda.com/gallery.php?modul...
(možná tuto není to úplně první, to jen pro osvěžení paměti)
Jo takhle. Stejnak si myslím, že k zatáčení na tomhle kole potřebuješ mít pohyblivé nohy, jinak neuděláš prudší zatáčku.
Nevím.
Bude-li něco na tuten způsob ´Miky26´ páchat 8-), nejspíš se i pochlubí.
No a pokud ne ...
Pochlubí a pošle i video :-) už má i polep se jménem. Ted jen sehnat v CB tu PA trubku na řetěz
Já kupuji u adipu v Ostravě.
http://www.adip.cz/pobocka-ceske-budejovice.cms
Ty jseš z ČB ?? PA trubky mají v Zetoru na Číně.
Jsem přímo z CB. PA trubka koupena v Agrozetu 15x1,5
Mk.1 až Mk.3 si byly dost podobné
P.S.
http://holfi.pohoda.com/velog.php?id=modely
Tak si říkám, že kdyby Aleš Zemánek v době, kdy chtěl založit Azub, chodil na fórum, jako je tohle, asi by Azub nikdy nezaložil :) Což by samozřejmě byla věčná škoda a proto směle do toho.
"... věčná škoda ..?"
Domníváš se, že by je třeba Ladýř nezačal vyrábět?
Myslíš tohoto Ladýře?
http://ladeo.sluzby.cz/
Takto nemůžu tušit. Domníváš se, že Karel Ladýř nedělá žádnou sériovku, protože tu je Azub?
Ty myslíš tohoto Ladýře?
http://www.kulturni-most.cz/kulturni-databaze...
Co pořád máš. V ČR je jediný Karel Ladýř, který staví lehokola na zakázku.
a ví o něm strejda Gogol? bo mi furt vyhazuje nějaké harmonikáře a jiné podobné Ladýře? Ale lehokolo výrobce nee.
už jsem ho našel ty myslíš SHOKBIKE, že jo?