Není nad výstižný titulek tématu... ;-)
Já si myslím, že pokud chci být na kole vidět a nechci sebou vozit obrovský akumulátor, tak je potřeba energii využívat efektivně = snažit se, aby případný motorista schytal co nejvíc fotonů vyprodukovaných mým zadním světlem.
Kreslit červené čáry na silnici = svítit odrazem od černého asfaltu, mi moc efektivní nepřipadá.
Podle toho videa je to dokonce ještě víc na prd, než jsem čekal, ty čáry jsou slušně vidět jen z bezprostřední blízkosti.
Ve tmě je důležité pořádně svítit a v polotmě (za svitu lamp, aut za mnou, v protisměru a okolí) je nutné hlavně hodně světla vracet, tedy VELKÁ ODRAZOVÁ PLOCHA. Pidi světlo nemůže konkurovat světlům motorových vozidel už proto, že jejich alternátor vyrábí nadbytek elektřiny. Jejich výkon je tedy jinde a malé světlo cyklisty v tom zapadne. Naopak velká odrazová plocha vynikne, protože je velká a dostatečně osvětlená (využívá silných světlometů motorových vozidel).
Snaha kreslit s malým výkonem světlometu něco po silnici je k ničemu. Řidiči to svým světlem přebijí a na cyklostezku, kde je tma, je to zbytečná opičárna.
Oponoval bych tvrzení, že není možné konkurovat automobilovým světlům. S vhodnými (a svinsky drahými) světly na akumulátory to jde.
Ono taky zalezi, co si pod pojmem konkurovat clovek predstavi.
Pokud by bylo cilem motoristu oslnit, na to by s trochou snahy mohla stacit vykonna celovka s uzkym paprskem namirenym do ksichtu... coz by bezpecnosti provozu neprospelo, navic by ten ridic mohl zamirit za svetlem... :-D
Pokud chces konkurovat intenzitou a kvalitou osvetleni silnice, teoreticky nic nebrani vzit svetlo z auta, baterii z auta, propojit to a vozit na kole. Ty "svinsky" drahy svetla vlastne umoznuji jen "trochu" zredukovat rozmery a hmotnost.
Vzdycky to ale bude kompromis mezi hmotnosti, vykonem a vydrzi. Kapesni svetlo konkurovat 100W halogenu po rozumnou dobu proste nemuze, leda by v nem byl atomovy reaktor...
Reflexky jsou fajn, ale pripada mi, ze se jejich ucinek dost precenuje, kdysi jsme delali pokus, kdy bratr zkousel z ruznych vzdalenosti svitit na moje kolo dalkovymi svetly Favorita. Pro reflexky to dopadlo dost mizerne. Zvlastni, ze na fotkach svitily hezky, ale z pohledu ridice byla zadni blikacka videt mnohokrat lepe.
Pravdepodobne by to u auta s modernimi svetly dopadlo lepe, mozna taky se uz daji koupit lepsi reflexni nalepky, jenze nevim jak je poznat, u reflexnich nalepek nikdo neuvadi zadne meritelne udaje a pocet superlativ v popisku o kvalite nic nerika.
Zajímalo by mě k čemu by mohla sloužit čelovka a jak by se s ní mířilo do xichtu. Bavíme se o zadním světle.
Reflexky se označují třídou odrazivosti. Nejvyšší je tř.4, také označovaná jako Diamond grade. Prodávají se v metráži jako reflexní pásky na kamióny (mají to povinné). Nejvýraznější je samozřejmě bílá, ale dozadu patří červená. Nižší třídy jsou balotinové a výrazně slabší, ale líp se s nimi pracuje...Pokud chceš reflexky testovat, musíš sedět za volantem, použít čelovku nebo prostě zdroj světla v úrovni očí, odrážejí totiž světlo ve velmi úzkém úhlu zpět.Na oslnění řidiče naprosto dostačuje jedna CREE XM-L, napájená z dynamonáboje.
A nějaký konkrétní odkaz, kdybych si chtěl jednou udělat radost a koupit si ty "nejsvítivější" reflexky, co existují?
Před pár lety jsem kupoval metr bílé a žluté samolepky, co snad měla atest dokonce i pro sanitky (to už asi nedohledám), ale připadá mi, že třeba bílé proužky na některých bundách a brašnách fungujou mnohem lépe.
Testování čelovkou je ale právě naprosto zavádějící, protože takhle v noci jezdí akorát (někteří) cyklisti. Auta nemají světla v úrovni očí řidiče, většinou ve světlech nemají LEDky a pokud si sednu na místo řidiče, zapnu světla a reflexky třeba na 50m víceméně nejsou vidět, je otázka k čemu potom jsou?
Čím menší vzdálenost bude, tím hůř bude úhel světel vycházet (a to nemluvím o náklaďácích a autobusech)... a viditelnost na větší vzdálenosti se může uplatnit leda na rovných přehledných usecích....
Já je kupoval tady: http://www.reflexni-obleceni.cz/reflexni... . Myslím,že jsou to ty samé, co jsi kupoval ty. S tím úhlem máš samozřejmě pravdu, to je jejich nevýhoda, lépe jsou vidět z větší vzdálenosti a s dálkovými světly. Ale že by teda zklamaly...I když ten Favorit... Z boku, to je největší problém, pokud řádně nesvítíš, tak než tě řidič v křižovatce zaregistruje, je v lepším případě před tebou...
Ráfky vypadají úžasně, jak z neónových trubic. To jsou tam i svítící ventilky? Že to tak mysticky osvětluje keře za kolem.
Ten e-shop vypada jinak, ale je dobre mozne, ze jsou to ty stejny. Aby teda nevznikl zmatek, ty novejsi jsem zatim z auta nevidel, ten pokus jsme delali kdysi s nejakymi bezne prodavanymi 3M narezane v pytlicku z cyklokramu...
Vypada to uzasne a verim, ze to dost pomuze. To sviti cele rafky nebo jsou jen nasvicene ledkama u brzd nebo jak to funguje?
Tady jsem to celé popsal: http://forum.fotonmag.cz/index.php?showtopic=2543 . Tohle je TRON2, trojku zvažuju...
Tak to je zatím nejlepší světelná vychytávka, co jsem viděl.
Nevím jak z pohledu řidiče, chtělo by to dát fotku při pouličním osvětlení, například, jak moc je to ještě vidět.
Ale co do efektu vzhledem k jednoduchosti, je to bomba nápad. A asi nejlepší využití návarků pro véčka, zvlášť při kotoučovkách.
Je to vidět i pod pouličním osvětlením, v provozu... Už jsem si párkrát říkal, že se na to vybodnu, občas vedle mě jede auto a posádka na mě pokřikuje, nebo jede vedle a zkoumá, co to mám, občas mě zastaví dopravní hlídka, aby se podívala, jednou za mnou jeli policajti až do práce a vyzvídali, jak to vlastně funguje. A když jedu přes město, tak slyším, jak se kdesi lidi svolávají "hele, to je von, honem". A na křižovatkách kolikrát auto čeká, než projedu, i když jsem ještě daleko.
Ty novější vidíš z auta vždy, když máš před sebou kamión. Naprostá většina s tím má olemovanou vzadu plachtu. Mají to i cisterny, ty mají nalepené kousky po obvodu... Ty z pytlíčku jsem taky měl, ony jsou to hlavně maličké plošky.
Děkuji za inspiraci.
Ráfek polepený dokola svítí celý (a furt). Kdyby byly strany ráfku polepené jen zrcadlově (proti sobě) umístěnými dvěma čtvrtinami (nebo by těch segmentů muselo být víc?), blikaly by jako ´strobo´?
Zkusím.
Kdyby ráfek nebyl polepený celý, to bylo by škoda energie prosvícené mimo pásek.
Účinnější by bylo celý polepený ráfek osvětlovat stroboskopicky a řídit to podle rychlosti. Na ráfku by pak byla světlejší a tmavší místa. Optický efekt na jedoucím kole si moc nedokážu představit, protože ta intenzita svícení... no možná bych byl překvapený.
Jenže pak bys zase nevyužíval plochu celého pásku a i neosvícené části můžou mírně světélkovat. Jako nejlepší (nejsložitější) kombinace mi připadá přesně synchronizovat osvětlení s polepenými místy na ráfku... :-)
Já bych čekal efekt podobný klasickým odrazkům ve drátech - při pomalé rychlosti pohybující se body/úsečky, při vyšší jen čmouhy.
Já myslím, že ta základní varianta, kdy svítí celý ráfek, je prostě nejlepší a jelikož by mi v noci jakékoliv blikající světlo v zorném poli vadilo, o jiné variantě bych ani neuvažoval.
Jenže s Véčkovýma brzdama by se mi něco takového realizovalo obtížně. Sice moje ráfky mají i šikmou plochu, kterou brzdy nebrousí, ale blbě by se na ni cokoliv lepilo.
Blikačka, maják ... přerušovaná světla = zvýšená výstraha
Ale ano, oni to ti Japonci asi také zkoušeli a vybrali nejlepší řešení ...
(+ nejlevnější 8-) )
Ano, určitě. Blikající (i nepravidelně se pohybující) světlo přitahuje pozornost a je to způsob, jak při stejné viditelnosti výrazně ušetřit baterii.
Nicméně na druhé straně je kritérium, že také potřebuju sám vidět, takže zvlášť při jízdě v úplné tmě se snažím, aby mě nic neoslňovalo a blikající světlo v zorném poli řadím mezi rušivé prvky.
Ale bez vyzkoušení je to jen teorie. Taky to bude asi dost individuální, třeba když chodím ráno od vlaku do práce, pravidelně potkávám na chodníku starou babku na kole, která i v místě, kde nesvítí lampy a není vidět na krok, jede s blikající baterkou. Já kromě jejího světla nevidím vůbec nic, tak vždycky přemýšlím, zda ona mě vidí nebo je jen náhoda, že mě zatím nepřejela... :-)
Omluva ´drood´ovi, za využití jeho textu odjinud:
"Takhle, s upevněním na pivoty v-brzd, není moc prostoru, musím se vejít mezi ráfek a šroub brzdy, přitom se potřebuju dostat co nejdál od ráfku. Ale do očí to nesvítí, je to "černé světlo", na fotkách s dlouhou expozicí to jen tak vypadá, ve skutečnosti je to jen takové modrofialové, tlumené světlo a při pohledu shora je to skryté pod brzdovou botkou. Vlastně by šel ten držák o pár mm prodloužit a diodu zapustit, pak by to svítilo jen na ráfek, jen by byl asi trochu problém s údržbou, ledka by se zanášela prachem a bahnem.Šly by použít i jiné diody, držák by se tím zkrátil, ale cenově by to bylo trochu jinde. "
´modro-fialové´ světlo (světelný zdroj) se montoval do osobních aut, aby se zřítelnice rychleji ´zadaptovaly´ po oslnění protijedoucím autem.
... aby neoslňovaly ... - oslňovat by mohly (na zábradlí) při jízdě ´ze sedla´, kdy se ´kejkláš´ ze strany na stranu, ale v tom případě koukáš ´vstříc světlým zítřkům´ a ne ´pod sebe´ na ráfek ...
Abych asi některé věci upřesnil. Blikání ledek jen ušetří baterii, ten luminofor má takovou setrvačnost, že prostě blikat nemůže. Ovšem je to výhoda, protože svítí i po zastavení a to hodiny a hodiny, ovšem s max. intenzitou jen chvíli. Další ráfky už budu dělat jen cca 10mm proužek. Ledka tak jak je, neosvítí celou šířku, na to by musela být dál od ráfku, nebo by se musela upravit (navrtat), zkoušel jsem ji i zbrousit do roviny, ale to se světlo příliš rozptýlí a ztratí sílu. Neoslňuje ani při přímém pohledu, což je v tomhle případě nemožné:).Lepší by byly pravé UV ledky, ovšem čím kratší vlnová délka, tím dražší (mnohem dražší).Nejlíp se to lepí právě na tu šikmou plochu, tam se to nekrabatí. A čím užší proužek, tím líp. Kdyby to třeba chtěl někdo skouknout, tak jsem z Náchodského okresu.:)
Tak do Náchoda bych asi dojel, když si na to na jaře vzpomenu, třeba se domluvíme, že si tam udělám výlet.... :-)
Jestli je reálné skloubit to s véčkovýma brzdama, to o tom možná budu ještě uvažovat.
Přemýšlel jsem i nad varianou aplikovat stejný princip i na kliky a trojtác, protože to na lehokole (SWB) trčí před přední kolo, ale žádný smysluplný koncept mi z toho nevyšel, ty svítící ráfky jsou prostě geniálně jednoduché.
http://detail.1688.com/offer/39159287514.html...
Aktuální kurs juanu (PRC) je cca 4,07 Kč
8-D
No ja bohuzel cinsky prilis dobre (ehm vubec) nerozumim, ale me to na obrazku pripada jako LED pasek, nikoliv reflexni prouzek.
Nedavno jsem nalepil kousky reflexky na brusle, prislo mi to jako dobry napad, aby tam bylo aspon neco, i kdyz v uplne tme nejezdim. Jako na fotce to vypada dobre, zda to ale ma i realny prinos zatim tezko rict.
Jestli je řeč o zadních světlech, tak u aut se nepoužívá žádný nadbytečný výkon, v případě archaických žárovek pořád jenom 4 nebo 5 W. Při větší ploše můžou být osazené dvě až čtyři, ale většinou vystačí s jednou žárovkou. Intenzitu určuje hlavně návrh a kvalita optiky.
U Favorita byly výjimečně 10 W - protože světlo bylo společné s upravenou odrazkou, která i tak propouštěla patřičným směrem jenom polovinu světla (plnohodnotná odrazka nepropouští přímým směrem nic). Někdo je vyměnil automaticky za 5 W a podle toho to vypadalo.
Při použití LED se dobrému zadnímu světlu auta vyrovná už výkon 0,2 W. Je tady řeč se o úhlu 120 až 180°, žádná úzká optika razící do dálky a jinak houby.
Výkon 1 W z LEDek je už spolehlivá mlhovka.
A jsou to LEDky vývojově deset let zpátky, od té doby se u červených moc nezměnilo, masivně se vyvíjí hlavně bílé na osvětlení.
Takže není problém být viditelný mezi auty a přitom neoslňovat.
Odraznou plochu nepodceňuju, s tímhle leckdo i vypne dálkové:
Co máš na tom sedle, že tak pěkně svítí?
Koupil jsem to ze zvědavosti, vyzkoušel a druhý den prodal. Měl jsem jiný typ, ty lasery by možná byl efektní v mlze, ledky to mělo taky pěkné.Ty čáry, promítané na silnici, slouží k tomu, aby držely řidiče v bočním odstupu. Jenže já mám vzadu XP-E2 red, napájenou z dynamonáboje a to svítí mnohem víc, než mlhovky aut. Svítím ve dne i v noci, jednou jsem půjčil kolo synovi a sám jsem byl překvapen, jak to svítí ve dne, když je zataženo.Já tu silnici osvětlím v ploše, nikoli jen čáry...
To si to kolo kvůli nám nemusel tak leštit, prach na kole pochopíme a určitě snesem :-)
Ošklivé myšlenky jsem zapudil :-))
:D:D, staré fotky, tohle vědět, tak jsem to vyfotil předevčírem večer, vlastně v noci, když jsem si dal cestou z práce 30 km. Skoro jsem to bahno neuvezl...:)
A to ty sám? To musel být těžký hřích, takovéhle pokání :-))
Když už tohlé téma ožilo, nevíte někdo, kde sehnat svítící tričko? :-)
Představoval bych si to tak, že po nasvícení bude ve tmě co nejdelší dobu svítit, něco jako ručičky u starých budíků a podobně, ale celým povrchem?
Našel jsem trička s nějakým svítícím ornamentem, nápisem, logem a podobně, případně svítící fixy, ale já bych si představoval prostě jen jednobarevné (žluté, zelené...), které bude celé svítit.
A bylo by ještě fajn, aby nebylo přímo toxické ani radioaktivní... :-)
Ta toxicita je hluboce zakořeněný mýtus. A radioaktivní neseženeš, to by sis musel přimíchat sám :). Dnešní GITD pigmenty se používají i na tetování. Dříve se používal síran zinečnatý, dnes se používá hlinitan stroncia, obohacený dysprosiem a europiem.
http://unitednuclear.com/
http://glowinc.com/
http://www.uvpaint.co.uk/
Tak daji se koupit radioaktivni svitici privesky, vyhoda je jasna, sviti aniz by potrebovaly z venku energii. Aspon to tvrdi na webu a vypada to pomerne seriozne (pry maji povoleni od uradu pro jadernou bezpecnost).
http://www.3h-tritium.cz/tritium-a-gtls
Temi odkazy se zkusim prokousat, ale jestli to chapu dobre, tak si muzu koupit svitici barvu, ale na tricko (nebo cokoliv) bych si to musel uz nastrikat sam.
Mas predstavu na kolik by zhruba mohlo vyjit nastrikani ramu kola (lehokola) svitici barvou (Ultra green a podobne)? Vubec netusim, kolik by toho bylo potreba, v zivote jsem natiral akorat plot a tam se na mnozstvi prilis nehledelo. :-)
Tritium je plyn. V tomto případě je to nepatrné množství v zatavené ampulce. To by se do barvy aplikovalo fakt těžko.
Nastříkat rám jde:http://www.pinkbike.com/news/Brett-Tippies-Glow...
http://www.instructables.com/id/Night-Bike/. Ovšem podmínkou je odstranit původní, poté provést základní nástřik superbílou barvou, navrch několik vrstev GITD a nakonec bezbarvý lak bez! UV filtru. Nátěr nedoporučuju, ten pigment je jako písek, pořád se usazuje a špatně to kryje, mám tuhle barvu:http://www.e-safetyshop.eu/prodtype.asp?PT_ID... . Tady jsou spreje:http://www.stardustcolors.cz/cs/svitici-barva...
Díky
Co je tritium jsem si přečetl už včera. :-)
Myslím, že mít ve dne bílý rám, by se mi nelíbilo. Každopádně díky za rozšíření obzorů, snažil jsem se na tohle téma už několikrát na webu hledat a nic jsem nenašel, zřejmě mě google nemá rád nebo jsem nepoužil správná klíčová slova.
Aspoň mám o čem přemýšlet. I když uvažovat o přestříkání Ibexe, když je můj rám podle Azubu na konci životnosti, by asi moc smysl nedávalo.
Chápu to tedy správně, že nejde mít barvu, která bude ve dne fluorescentně žlutozelená a současně v noci bude (zeleně) svítit?
Ona to není úplně bílá... Ale jinak máš pravdu. Ale určitě by ten krycí lak mohl být barevný, ovšem samozřejmě transparentní a bez UV filtru.Třeba něco takového:http://www.motipdupli.cz/dep/187-backlight...
... když je rám podle Azubu na konci životnosti ...
To na něm praskají sváry? Nebo odpadávají díly?
Mám A3 s ocelovým rámem a dost jsi mě vyděsil
(ač vím, že kdysi Potraviny vyprodávali gruzíňák za polovinu, bo mu končila vyznačená trvanlivost)
Někde jsem to už psal, bylo mi v létě AZ vysvětleno, že záruku na rám Azub dáva 5 let z důvodu, že mají spočítáno, že tuhle dobu ten rám MUSÍ vydržet. Samozřejmě to prý neznamená, že by tam nebyla žádná rezerva, ale když jsem řekl, že najezdím 10 ročně, bylo to označeno za extrémní zátěž a prý mám přemýšlet o novém rámu.
Teorie, že ze mě jen Azub zkouší vytáhnout další peníze už tu zazněla. Někdo psal, že hliníkové rámy klidně vydrží 20 let. Nevím, já nejsem strojař natož metalurg a stárnutí duralu vůbec nerozumím, každý tvrdí něco jiného. Řekl bych ale, že tvého ocelového rámu se to každopádně netýká. ;-)
Jinak rám jsem důkladně prohlížel a nic zlého jsem na něm neobjevil. Vzhledem k tomu, že mi drtivá většina věcí vydrží nadprůměrně dlouho (používám 2 telefony SK65 skoro 10 let, M55 přes 11 let), říkal jsem si, že by Ibex mohl ještě 50 tisic najezdit, ale poslední dobou mu už moc nevěřím. :-/
Záruka a životnost je ´jak nebe a dudy´.
Dá-li fabrika záruku na prorezivění karoserie (vlasně neprorezivění) 5 let, neznamená to přeci, že po 5-ti letech můžeš sledovat ubíhající silnici otvory v podlaze
Tak koukám, že to jde, jen ještě zjistit, jak: http://purefixcycles.eu/collections/glow-bikes . Tady je jeden návod, až na tu "denní" barvu:http://cycling-lessons.wonderhowto.com/how-to...
A tady je úplně jiná liga:http://lumilor.com/