Ahojky
Už delší dobu mě štvalo, že SPD kufry mají v pedálech velikou vůli a při šlapání to slyšitelně cvaká. Zkusil jsem teda koupit nové kufry a ono je to stejné, respektive je to ještě horší v tom, že kufry cvakají nejen zacvaknuté do pedálů, ale i při chůzi (ty staré už měly hrany pěkně omleté).
Otázka zní, zda je určitá vůle tedy vlastností SPD systému jako takového nebo čím to je? Vůbec mi nevadí, že se může pohybovat pata mírně do stran, ale že kufr má vůli jak ve směru dopředu-dozadu, tak nahoru-dolů.
Někde jsem četl, že cvakání SPD signalizuje špatný způsob šlapání, ale nevím, jak bych musel šlapat, aby se kufr neposouval a tím necvakal. Dokonce i když nechám nohy volně ležet na pedálech (lehokolo), tak při jízdě přes nerovnosti kufry často drnčí.
Zkoušel jsem na pedálech utahovat nastavovací šroubek, až jsem se dostal k hranici, že je problém nohy vůbec zacvaknout, je potřeba spousta síly (kupodivy vycvakávat jde vždycky celkem snadno) a na popisovaný problém to nemělo větší vliv.
Poslední dobou se k cvakání navíc občas přidává vrzání a pískání. Nejdřív jsem podezříval kliky, ale taky to souvisí s SPD, protože při šlapání z druhé strany pedálu je ticho. Když mechanismus promažu WDčkem nebo nějakým olejem, tak je pár dnů klid, pak to často začne nanovo.
Pedály jsou Shimano PD-M324 a kufry SH56. Nějaké rady?
Já začala mít dojem, že kufry mají jakousi vůli a že cvakají, až v poslední době. Utahovala jsem ale šroubky, kterými jsou kufry připeněny k botě (ty nastavovací mě po pravdě řečeo nenapadlo)... Zatím se mi zdá, že to pomohlo. (Nebo jsem si jen nevšimla, nebylo to až tak výrazné.)
Štelovací šroubek na pedálu nemůže mít vliv. Jím se nic k ničemu nepřiblíží, jen se ovlivní napětí pružiny.
Taky mám na treku tenhle problém. Ale pedály mám už osm sezón, takže se domnívám, že na tom upínacím mechanismu stálým třením krapet ubylo materiálu. Byl jsem ale líný to porovnávat a když jsem slezl z kola, pokaždý na to zapomněl.
Teoreticky - jestli by nepomohlo vlepit do pedálu nějakou gumku, aby vymezila vůli pod kufrem. Prakticky asi problém s tím, aby se tam gumka dlouhodobě udržela...
Taky jsem háklivý na různé vrzání, pískání, klapání-kolo musí běžet neslyšně:D ...a když po cestě potkávám různé lidi a jejich kolikrát hrůzné stroje, nestačím kroutit hlavou, že na tom dokážou vůbec jezdit. To nemluvím o nějakých pazvucích, to už některé netrápí vůbec:)
Jinak já spd pedály-resp. tu pružinku vevnitř jednou za čas vyčistím důkladně štětečkem a lihem a namažu pak olejem. Olejem ji ale mažu pravidelně jednou týdně a nahrubo očistím jen hadříkem. Pamatuju si, že jednou mě levé spd taky klapalo a ať jsem dělal cokoliv, klapalo to pořád. Pak to asi přestalo, neboť už jsem na to zapoměl-nepostřehl.
Samozřejmě očista a popř přitažení jak spd tak i kufrů.
Cau,
cvakani, vrzani a knuceni znam. Je mozne ze mas pedaly zrale na vymenu? Aspon takove mam ja zkusenosti... Kdyz jsou klece hodne jete, uz tam kufr ani nedrzi a vystreluje noha v tahu, nebo pri skocich.
Nove kufry pomahaji jen castecne. Na lehokole jsem mel casto uplne omlete podrazky, ktere kdyz jsou spravne vysoke, muzou pomoct , ale pak to chce pedaly s plarformou okolo...Rekl bych ;) nove boty a pedaly...
Možné je ledacos. Kolik by takovéhle pedály měly vydržet?
Ja nevim, zalezi jak kdo jezdi... Ale za sebe bych rekl ze treti serka kufru uz ma problem, ze nepomuze. Sam takhle jezdim s uplne dotazenyma klecema a stejne nemuzu jit do uplneho tahu na zelenou. Tak to uz jezdim hrube pres zivotnost. A kolik maji najeto? 6 let mozna...Jinak ja vozim kufry v predepjate poloze, trochu vytocene k pate, (a k tomu posunuty dopredu kazdy rozdilne, protoze to je soucast ergonomie me delsi/kratsi nohy.) Pak to tak nelita...ale moc to nedoporucuju...taky jsem vozil tretry, ktere nemely tak pevnou podrazku a kufry cvakaly pri kazde otacce, myslim ze je poddajna podrazka trochu krivila spatnym uhlem...nakonec podrazka praskla.
Zdravím, tenhle problém znám a mám ho, když mám ojeté boty (přesněji přezrálé). Po výměně kufrů je vše zase OK. Jestli výměna nepomohla, tak je ojetý pedál. Takže buď to cvakání ignorovat anebo holt investovat a šel bych rovnou do lepších pedálů.
Mám pedály LX (kolo cross) a XT (kolo MTB). XT má najeto víc a v horších podmínkách. Klapou mi ale LX a XT jen velmi výjimečně, když už mají kufry na botách fakt dost.
Jinak originální kufry dodané výrobcem bot vydržely víc než náhradní od BBB, takže všeobecně platí, že kvalita něco stojí a když se do ní investuje, je to znát.
Někdy drhne bota o pedál. Je to na něm i vidět. To je pak vrzání. Časem mi to ale přestalo.
Jinak mazání a všeobecně údržba částečně pomáhá,pokud jde o vrzání (drhnutí boty o pedál).
Stejně tak částečně pomáhá dotahování šroubů na klapání, ale jak už je to ojeté moc, je to marné.
Jestli Ti klape jen jedna strana pedálu, tak je to jasné. Ta druhá strana má už odjezdíno.
Nejvíc prý vržou tretry od Spešlu a Shimana. Mám obojí a můžu to potvrdit. Navíc mi na Spešlech klape uvolněná destička na montáž kufru. Ale boty už mají hóóódně najeto, tak to neřeším a šetřím na nové. :-)
Zajímavý úkaz. Taky mi jedno období vrzaly kufry v pedálech na treku. Aniž bych cokoliv měnil, nebo s tím dělal, zas to přestalo. Ale trvalo to víc než dvě sezóny a vozil jsem sebou trošičku vazelíny a přimazával styčné plošky. Pomáhalo to na ten den.
Tak drhnutí boty o pedál můžu potvrdit, plošky vedle SPD mechanismu (úchyty pro platformu nebo jak to nazvat) jsou vždycky krásně vyleštěné, ale to tak bylo od začátku a vrzání se začalo ozývat až posledni dobou. :-/
Jestli Ti vadí cvakání kufrů při chůzi, kup si turistické tretry. Mají zámky více zapuštěné, takže tolik neklapou a chůze je pohodlnější. Logicky ale hůře jedou, protože pro chůzi jsou třeba ohebné podrážky, zatímco pro jízdu na kole podrážky pevné.
Pokud si koupíš sportovní tretry, tak holt klapou, to je jejich vlastnost. No a chůze jim samozřejmě nesvědčí. Já třeba až budu kupovat nové tretry, přestanu v nich jezdit do práce, protože na těch pár kilometrů je tam moc metrů chůze a na to tretry nejsou dělané. Asfalt, beton a dlažba jsou nekompromisní.
Mám turistické boty od Shimana, jsou dost zapustěné na kufry, ale trochu klapou stále. A podrážku mají pořád pevnou dost. Měl jsem tretry a v těch se chodit moc nedalo, proto jsem na krose koupil tyhle. Na můj vkus ale pořád dost tuhá podrážka. Ovšem na jezdění to být prostě musí tvrdší:)
SH MT71 (Shimano) maji zapuštěné kufry dostatečné, na hladkém povrchu necvakají. (metro, obchody). Jinak na mírné hrbolatém povrchu cvakat musí, prosté kufr občas narazí na výstupek. Dá se to přežít.
Jinak je to jako každé kompromisní řešení.
Na dlouhé štreky (> 150) je ta podrážka měkká, dost krutě bolí chodidlo, když se do toho pořádně opírám. Na delší chůzi taky nevhodné, běhal jsem v tom celý den po městě a zrasoval si kotníky (zřejmě malinko jiné úhly chodidla k povrchu, jiný došlap, kdo ví).
Na cykloturistiku ovšem asi ideální, vystrkat nesjízdné, kousek pochodit po krámě či jinak, na to je to asi koncipováno.
Pokud jde o cvakání spd, pokud to necvakalo dřív, asi to bude už ojeté, i ocel se otlačí a pak to může mít vůli, to bude na výměmu.
Pedál ti asi po ose cestuje sem a tam:(
To by se možná dalo odhalit rukou jestli má stranovou vůli?
http://bike.shimano.com/media/techdocs/content...
Je potřeba rozebrat pedál, tedy odendat krytku ,vyndat osu a tam by měly být konusy, která bude asi nutné seřídit. Nejsem si jistý rozměrem, ale asi je na to seřízení potřeba nějaký spec shimano klíč na obrázku je cosi nazvané TL-PD40 ...
Pak dodat vazelinu a je to..
Takže za mě je to na koupi pedálů....
Pedály na ose prakticky žádnou vůli nemají, u jednoho jsem to právě už dotahoval. Já teda jen sundal z boku krytku a dotáhnul matku, vypadalo to celkem normálně jako šestihranná matka a pasoval na to nějaký starý trubkový klíč, co jsem v šuplíku našel. Rozebírat to hloub jsem neměl odvahu ani jsem neviděl důvod.
Spíš je tedy otázka, nešlo by vyměnit to, co je na obrázku označené číslicí 7? Mám šanci koupit to někde samostatně?
Připouštím, že už ty pedály mají něco za sebou (3-4 roky), ale vyhazovat celé pedály, mi připadá docela stupidní (a neekologické).
To nevím jestli v česku, to by jsi musel zagooglit nebo se zeptat shimanů nebo spíš v nějakém servisu :)
Mám takové měřítko, že když se s něčím co stojí pár stovek musím při opravě nebo shánění náhradního jebat nějaké hodiny z osobního času nebo zaplati za malou součástku 1/3 ceny celého produktu, že je pak lepší si to koupit nové.
Neekologické možná.
Bez šroubků 7 dolarů
http://www.bikeman.com/PD9064.html
dva šroubky 4 dolary
podle mě to za tu průdu nestojí