Vyjela jsem si do záhořanského údolí, už jsem tam byla několikrát ale jen v dolní části a tak jsem byla zaskočena několika brody bez můstků, byly vydlážděny kamením a tak jsem je všechny bez problémů projela, táta mě ale upozorňoval na nebezpečí s motorem, co si o tom myslíte(motor mám v předním kole)
Ahoj. V záhořanském je to v pohodě, pokud projedeš brody piánko tak nic nehrozí, mám vyzkoušeno.
Motor bývá nejméně ohrožen, má docela dobré krytí, odhaduji IP 44 proti stříkající vodě.
To neplatí ale pro ostatní elektroniku, hlavně spoje a kontakty,baterii, snímač PAS u pedálů, napojení řídící jednotky (ta samotná krytí mívá). Některé ŘJ přítomnost vody poznají(ta moje ano) a systém odpojí. Po vysušení funguje opět ok.
Přeji mnoho šťasných kilometrů.
Ahoj, platí stejná rizika jako u normálního kola, neutopit náboje. Motor má většinou zapouzdřená ložiska, což není úplně vodotěsné, tedy neponořovat, ale proti postřiku stačí. Pokud by se stalo, že s kolem třeba upadneš do vody, je potřeba to co nejdříve (v řádu dnů) nechat zkontrolovat a kdyžtak vysušit, z motoru se voda sama nedostane a dojde k oxidaci, korozi. Viděl jsem dva takové z vytopených sklepů. Ostatní bývá vodotěsné, vyjma baterie a řídící jednotky. Na ty dva díly dávat pozor nejvíc
mám zrovna elektrosadu e-totem, baterii mám na nosiči, to je vysoko, ale už se někomu stalo, že mu to přestalo jet v dešti
Tam bych s elektrokolem nejel. Piánko se to dá projet jen, když je vody málo. Navíc v prvním brodu shora chybí kameny. Jak je vody hodně, nezbývá, než do toho jít po hlavě a tam už je pak riziko větší.
Elektrokolo nemám,ale častým ježděním tohoto úseku jsem si načal XT střed. Dlouho se mi v servisu divili, jak je to u takového středu možné. Jenomže náboje kol jsou vysoko, ale když je víc vody a musí se to projet rychleji, tak to střed schytá od předního kola.
O motor v předním kole bych se tedy nebál, pokud si tam nelehneš, ale co je u středu a před zadním kolem (zpravidla baterie), to dostane zabrat.
s brody - tak jak ostatní psali.
Větší problém je s OROSENÍM.
Stalo se mi, když jsem spal pod stanem, kolo bylo přikryté - ale ŘJ se vevnitř orosila, nejspíš i motor. Naštěstí to odpojila, takže se nic nespálilo, ale 3h jsem čakal na sluníčku, až se to vysuší....
Na delší přejezdy se spaním pod stanem a nabíjením v campu to moc není, jen přes suchý léto :)
Špatně utěsněná řj. s tím je fakt nehodno jezdit do vlhka:-)
Kdybych měl pokaždé čekat na sluníčko které nemusí zasvítit ani týden, tak takové elektrokolo hodím do šrotu:-)
myslíš že je to utěsněním a ne vnitřní vlhkostí ?
Přes den bylo 25°C, ráno ale byly jen 2°C.
(podzim). Já myslel, že se to orosilo zevnitř.
Což o to, přetěsnit to zkusit můžu, ale nejsem si jist, že to pomůže.
V řj. nemůže být žádná vlhkost ani orosení, to by mnoho elektrokol nejezdilo.
Doporučuji otevřít vysušit a dobře utěsnit.
Hm, tím si právě nejsem jist - krabice je hliník (dobře vede teplo i chlad).
Vevnitř to není všechno zalité a ani tam není vzduchoprázdno. Vnitřní vzduch obsahuje vlhkost...mám za to, že právě ta se ZEVNITŘ srazí na stěnách a na součástkách.
Obsah přirozené vlhkosti rozhodně nezpůsobí zkrat ani jiné potíže.
Pokud to někdo utopil ve vodě a nebo mu tam napršelo, pak to není bežná vlhkost.
Ale já jsem to neutopil, ani mi tam nenapršelo (kolo bylo přikryté) - viz můj první příspěvek.
Já chtěl radu co s tím, ne tvrzení, že se to nestalo :)
Snad reálné je zalít vnitřek do silikonu, ale řek bych, že se to pak neuchladí.
Takže prostě na podzim pod stan nee
A jak nám ostatním prosím vysvětlíš že jezdíme i v zimě a nic se nám nerosí a nezkratuje?
Já jsem ti přece radu dal, rozebrat vysušit a perfektně utěsnit, jiná možnost asi není.
Nějak se ti tam ta nadměrná vlhkost dostat musela.
Nevím....a když v zimě spíš, máš kolo vedle stanu ?
Jestli jen jezdíš - za jízdy se součástky ohřívají, takže se vlhkost vysušuje...
Každopádně dík, zkusím to přetěsnit.
Ne, e-kola bývají v nevytopených garážích a nebo sklepech.
Ovšem myslím že je to úplně jedno kde e-kola jsou v noci.
Jednoduše v řj. nesmí být nadměrná vlhkost.
Spousta elktroniky se v zimě orosí (mobil, tranďák apd.) přesto fungují bez problému.
A hlavně se DPS lakují (impregnují), čili celkem by to nemělo nic moc udělat, pokud už to není úplně mokrý. U nás se čas od času objeví problém, ale zatím vždy se jednalo o nabouraný displej, do kterého zateklo a jednou to byla utopená baterie, která sice následně fungovala, ale nějak se majitel nerozhoupal k tomu, aby ji včas poslal k nám na vysušení + ošetření a následně se mu za pár měsíců zapařila a vyhnila.
Ještě doplním, že elektrokola většinou plní IP 67, tedy odolné vůči stříkající vodě.
V zásadě, stejně jako wapkou nestříkáš vodu do ložisek normálního kola, nestříkej ani do motoru atd. To je celá věda - základní normální zacházení a není se čeho obávat
IP 67 to je opravdu hodně. Jde o to, kdy tuto hodnotu splňují. To že to projde na zkouškách na jednom připraveném kuse je jasné. Jde o to, jak to krytí vypadá po 5 letech provozu. Se starším vlastním kolem bych odolnost proti stříkající vodě raději netestoval. Možná by při ceně řídicí jednotky nebylo špatné to čas od času nechat vysušit přetěsnit.
Tak, vycházejme z EN a předpisů, tedy že schvalovaný kus se musí shodovat s prodávaným. K čemu by se jinak ty testy dělaly?
V prodejně teda můžeš dostat papír jménem Prohlášení o shodě, kterej zavazuje výrobce k dodržování výše uvedého. Bez tohoto papíru nesmí žádný výrobek na maloobchodní trh, ani rohlík a mlíko
Prohlášením o shodě výrobce prohlašuje, že se jeho výrobek shoduje se všemi platnými a pro něj závaznými normami. Toto prohlášení nemusí mít vůbec žádné faktické podklady. Prostě to výrobce na svoje triko prohlásí. Pokud mu někdo dokáže opak, tak pokuta pro něj je tak vysoká, že ho to může likvidovat. Ale musí mu to někdo prokázat.
Vyhovění klimatickým normám se normálně testuje na jednom kusu výrobku na zkušebně. V provozu výrobek normálně stárne a tudíž stárne i to těsnění. Norma většinou nepřikazuje jak dlouho ta klimatická odolnost musí vydržet. Výrobci klimaticky exponovaných výrobků můžou předepsat periodické přetěsnění. Například u vodotěsných hodinek je to pravidlem. Takže prohlášení o shodě v tomto konkreetním případě patrně praví, že po vyrobení a po dobu záruky je tento výrobek odolný proti stříkající vodě, nic víc.
Takže tvrdíš, že IP 67 vlastně nic neznamená ?
Neerozumím...
Ale jistě znamená a je obtížné jí trvale dosáhnout. Ta těsnění stárnou. Po dobu záruky by to mělo fungovat, pak je to otázka. Trvale bez údržby to fungovat nebude.
Zažil jsem případy, kdy se to splnilo jen s jedním prototypem, který prošel zkouškami. Ale to se snad už stává jen zřídka.
..i v našem případě lze stejně jako v modelařině použít známý přpravek Nanotech Elektric, pak můžeš mít i z e-kola doslova ponorku ( třeba i z mobilu a všeho dalšího). Stačí jen před expedicí, či jen sezónou vše rozebrat a tímto sprejem řádně prostříknout. Totěž případně i s průchodkami, ale v podstatě to není nutné, neboť takto ošetřená zařízení mohou v podstatě pracovat doslova pod vodou a to i odkryté, kdy voda vesele proudí mezi obvody!!:-). Po cca roce se doporučuje zákrok zopakovat....
Kde se to dá koupit?
Nejlepší izolace proti orosení na našich anténách je díra zespodu. Pak už mě napadá jen blbost jako třeba goratexový pytlík a elektroniku zevnitř přihřívat pro zlepšení odparu.
žádné hermeticky neuzavřené elektrice voda nedělá dobře.
jinak s elektrokoly zkušenost nemám takže nevím co je odolné a není.Do motoru by se snad ale dostat neměla,ale kdo ví jak to je kvalitní.
Elektrokolo je pro starce a ti brody nejezdí. Horší je to s deštěm, když se to dostane do řídicí jednotky tak to může shořet. Ale správný oldcyklista nejezdí ani v dešti.
Jsem stařík, brody opravdu nejezdím, ale v dešti ano a nezaznamenal jsem já - ani kamarádi - jediný problém (3 e-kola, řj Magic).
Prd tomu rozumějí a jen prudí tak se jim nediv:-)
Nene, kolegovi na Jizerkách loni za deště opravdu zkratem odešel budicí FET tranzistor v řídicí elektronice. Asi měsíc ho dovážel z Číny, opravil to a pak utěsňoval tu tašku s elektronikou. Měl nějaký vývojový typ.
Proč bych měl prudit? Co bych v tomto případě z toho měl? Nejste trochu paranoidní??
Už jen názor že elektrokola jsou pro staříky je opruz.
To že nebrodí a nejezdí za deště je taky opruz.
Neměl by jsi podceňovat a ani shazovat staříky, jednou budeš stár i ty, pokud se ovšem dožiješ:-)
Ale ona ta elektrokola jsou opravdu pro oldcyklisty skvělým a výtaným pomocníkem. Dokážou ho udržet ve skupině mladších jezdců bez diskriminace. To, že je někdo starý a už nemá tolik sil, je přece naprosto normální a zmínka o tom není žádná šikana. A to, že starší lidé s více volného času si mohou lépe volit, kdy vyjedou ven a nejet do deště je také naprosto přirozené. A že bych očekával staršího jezdce na čemkoliv, že se požene do brodu :D
Kolo je prímová záležitost, elektrokolo je něco mezi kolem a motorkou. Předpokládám, že kdo není líný, nebo to už vzhledem k vlastním pohybovým schopnostem nepotřebuje, tak tento hybrid nebude volit.
A co třeba ženy kolem třicítky nestačíci svým mužům. Pro ty je to vítané dorovnání sil.
Potkávám "staříky" kteří si na tom frčí i za deště a klidně brodí i potok pokud je jim v cestě:-)
Potkávám "staříky" bezmotoráče kterým ani s motorem skoro nestačím:-)
Ani ten "stařík" nečeká týden než přestanou přeháňky.
Každý má taky tolik volného času kolik si ho udělá, i ten leckterý "stařík" ještě pracuje:-)
A v čem je tedy nějaký konflikt?
no přece v tom - odsuzovat a nakazovat je jednoduché....ale o inteligenci moc nesvědčí.
V tom je právě svoboda - každý chceme něco jiného, každý jsme jinak starý a s jiným zdravím....PROČ by se měl každý vlézt do nějaké škatulky a nemít to co chce?
Kvůli tomu ho přece není třeba odsuzovat :)
Jen technická poznámka - samozřejmě, jako myslím každý, volím výjezd když očekávám přijatelné počasí - na to se mám moc rád.
Ale počasí se mění i v průběhu dne a několikrát se dopolední slunečné letní počasí změnilo odpoledne v místní tropický liják - naposledy loni v okolí Radotína, když se nás na nádraží sešlo asi 30 totálně promočených cyklistů od 15 do 70 a přijali jsme dobrodiní PID na bezplatnou přepravu osob i kol. :-)))
No chybička se vloudila, ten Radotín mi připomněl, že dopoledne před deštěm jsme jeli po mlýnech na Radotínské potoce a to řadou menších brodů a žádný problém. Osobně jsem se více bál o ložiska a převody.
ŘJ je utěsněná a pod krytem, motor točí - tedy odstřikuje vodu mimo, kabely do řj jsem vedl spodem. V dešti se spíše bojím o těsnost ovladačů, zatím O.K.
Nebrodil bych tolik, aby motor byl ve vodě, to bych to raději přenesl.
Pokud je kolo solidně zadrátované, nevadí mu ani celodení průtrž mračen, ale ponorku bych z toho nedělal.
Ta odolnost proti dešti například u starší kabeláže hodně závisí na tom, zda kabeláž do řídicí jednotky vstupuje odspodu nebo rovnou z vrchu. Vstup odspodu je i při nedokonalé průchodce chráněn alespoň gravitačně proti stříkající vodě. Po kabelech zavedených z vrchu to proteče dovnitř. Odolnost kabeláže proti vodě často rychle klesá s jejím stářím. Pokud se kabely jen opatlají v průchodkách silikonem, tak se to po čase pokazí. Pokud průchodkou prochází více než jeden kabel, tak to nikdy pořádně těsnit nebude.
Takže u starších elektrokol za slejváku opatrně a do hlubšího brodu (s vodou zasahující na motor) raději ne. Ona ta voda bez následné údržby nedělá dobře ani ložiskům normálního kola.
:-)
Kabeláž řídící jednotky MagicPie je poněkud divočejší, jak ukazuje první obrázek. Napral jsem ji nakonec do škatulky a tu jsem nakonec vystěhoval na přední nosič, kvůli chlazení. Když lilo, přetáhnul jsem přes to igelitku, ale jak přestalo, zase jsem jí nechal luftovat. Když jsem táhnul vozík. byla schovaná pod nosičem vzadu.
Pro mě bylo mnohem větším nebezpečím než voda právě to přehřívání jednotky a silových kabelů.
No, Jindro, to ale je napadeno kutilem, to nelze brát jako standardní kvalitu, ne?
Taky jsem to nechápal, ta řj je skutečně škatulka, do které je na nějaké ty svorky zacvakána změť drátů. Žádná kompaktní záležitost. Prý strčit do rámové brašny.
Tam se to ovšem přehřejvá a co hůř, silové kabely se dotýkají těch ostatních, zahřeje se to a odpálí to hally jako prd. Pokusil jsem se to ukáznit v té škatulce, problémy s přehříváním zůstaly. Protože to soustrojí bylo stále dost přetížené, občas to žhnulo, občas jsem musel resetnout, mít řj po ruce bylo velmi praktické.
Oni výrobci elektrokol, a tohle je vlastně jen přestavbový kit, nepočítají s tím, že bys vezl 3 baterie ve vozíku, vůbec vlastně nepočítají s tím, že to dostane tak zahulit. Kromě hallů jsem postupně odprásknul ty zámečky u baterií. Znáš to, otočíš klíčkem, a do baterie nejde proud a naopak. No v tom klíčku je spínač na jeden kabílek a zároveň dost slabé místo, z nepochopitelných důvodů ten kabílek má poloviční průměr než ty ostatní, čili odporové topítko.
Dej mi to vaše šidítko na tejden, a vrátím ti hromádku ohořelých drátků, na tohle už jsem nacvičenej :-)
Baterie máme ve dvojitém nosiči s "domečkem" pro ř.j. Ta je uzavřena krytem, přívody spodem - a ani při delší jízdě do kopce za letního počasí nehřeje. Voda prakticky nemá šanci.
P.S. v této konfiguraci - t.j. bez blatníku - jsme sjížděli 10 km v silném dešti za Špindlerovky do Špindlu a žádný problém s elektrikou.
Při sjezdu byla vypnutá, dole u KRNAPU byla zapnuta a pracovala k naší spokojenosti.