reklama

horal, trek nebo krosové kolo?

Mám prosbičku, potřeboval bych poradit. Plánuji koupi kola, jezdím ze 70% po silnicích a z 30% v lehkém terénu. Rád bych koupi kolo kolem 15 - 18 tisíc. Vyhlídl jsem si Scott - Sportster P3, ale neznám nikoho kdo s ním má zkušenosti, zatím mě lidé od krosových kol jen odrazují, ale domnívám se, že to je vhodná kombinace silničky a horáka. Budu mov vděčný za jakoukoli pomoc a připomínku. Díky,

[ Zpět ]
Datum: 27.02.2006
Autor: Neregistrovaný uživatel (ppoolie ([email protected]))
  • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

         

    Á... oblíbené téma. Hlavně moje. A on se sem nikdo nehrne.
    Nahoře uprostřed je chlíveček "Hledat...". Použij ho a hledej. Až to všechno najdeš (a je toho tu hodně), tak to přečti. Jestli z toho budeš moudrej, srdečně blahopřeju předem.

    P.S. Konkrétně snad jen jedno: kros je všechno možný jen ne kombinace silničky a horáka.

    [ Zpět ]
    Datum: 27.02.2006
    Autor: LaMi
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

         

    To je relativně velmi lehká otázka,kterou ti nikdo jiný než ty sám nezodpoví...
    Já mám z dřívějška silničku postavenou jako triatlonový speciál..a dodnes si na něm občas (velmi rád) sjedu.Ale od doby co je na našich silnicích silný provoz a auta plná arogantních šílenců,jezdím snad 90% objemu na MTB po lesích.
    Po několika tisícovkách najetých kilometrů bych do "hybrida" nešel..Je pravda,že na silničce do lesa nemohu,ale na MTB na silnici v pohodě..u tebe by pak stačilo hrubé pláště vyměnit za semislicky..ev.by sis mohl pořídit náhradní vypletená kola s jinými plášti a pak je měnit podle svých potřeb.
    To že MTB je pomalejší než trekové či kros kolo je pravda jen zčásti a je to velmi relativní..ta jeho "pomalost" je totiž jen za podmínky osazení širokých plášťů,méně nahuštěných,širších než 1,9" a s hrubým vzorkem.
    Ale i na MTB se na 130km po silnici dá jet průměr cca 25km/h (v kopcích a při solo jízdě).Na delší trase totiž je důležitější pohodlí před absolutní rychlostí..V konečném důsledku je pak průměrná rychlost stejná..a tebe míň bolí záda...a zadek:-)

    [ Zpět ]
    Datum: 28.02.2006
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

           

      Vzhledem k tvým argumentům je na tom nejlépe lehokolo.

      [ Zpět ]
      Datum: 28.02.2006
      Autor: Neregistrovaný uživatel (HonzaK)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

             

        Jestli to lehokolo patřilo mne..
        Tak s tím bych nesouhlasil..
        Sice jsem slyšel co všechno se dá na lehokole projet..ale některé mé trasy jsou místy opravdu dost drsné..a troufám si tvrdit,že na lehokole bys je neprojel..(ne celé,ale v několika místech).

        [ Zpět ]
        Datum: 28.02.2006
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

               

          Na lehokole (samozřejmě na takovým, který je na to aspoň trochu stavěný) projedeš skutečně _téměř_ vše, co na MTB. Problém nastane většinou až v místech, která neprojedeš ani na MTB. Tam se ukáže, že slézat a nalézat na lehokolo je přece jen obtížnější (zvlášť v nějakým drsným terénu). Taky se dost blbě jezdí na ledě, viz
          http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=1731

          [ Zpět ]
          Datum: 28.02.2006
          Autor: PavelŠ
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

         

    Opravdu pěkné téma... Záleží na tom jak chceš jezdit. Jestli chceš mít dobrý pocit ze sportovní jízdy, tak to vyřešíš pouze tím, že koupíš silničku a horáka a budeš prostě volit kolo podle nálady a toho kam chceš vyjet. V terénu si to užiješ na horáku, ale na silnici se svezeš pořádně jen na silničce a pak tě už nikdy nenapadne jezdit na horáku po asfaltu. Pokud ti jde o turistiku na kole, tak možná kup toho kočkopsa - treka, ale věř mi, se silničkou to nemá vůbec nic společného.

    [ Zpět ]
    Datum: 28.02.2006
    Autor: Neregistrovaný uživatel (Jenos)
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

           

      Souhlasím. Ono že se na MTB dá jezdit po silnici je asi podobná pověra, jako že se na silničce nedá jezdit v terénu. Samozřejmě, že dá, akorát trochu pomaleji. A totéž je to na silnici na MTB. Když pojedu na MTB průměr 25, tak na silničce bych se stejným úsilím jel průměr 35. Je to dáno hlavně odporem vzduchu a celkovou konstrukcí a tuhostí kola. Jezdím na silničce s plášti bez vzorku i ve sněhu a na ledě a jde to úplně v pohodě (např. v měkkém sněhu z kopce je to daleko lepší, než široké MTB pláště, které mají tendenci "plavat"). Na kamenitých cestách je z mých kol zase jednoznačně nejrychlejší celoodpružené lehokolo (MTB mám neodpružený).
      Na turistiku (kde jde spíš o pohodlí než za každou cenu projet rychle jakýkoliv terén) je nejlepší turistické kolo, tedy např. nějaký azub.

      [ Zpět ]
      Datum: 28.02.2006
      Autor: PavelŠ
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
      • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

             

        Nechci se hádat o tom,že silnička na silnici není rychlejší než MTB..jistě že je..ale zase tak velký rozdíl to není..
        25 vs 35km/h určitě ne..spíš bych to viděl na nějakých 4-5km/h rozdílu na delší trati..těch tvých 10km rozdílu tak maximálně na 20km časovce..

        [ Zpět ]
        Datum: 28.02.2006
        Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
        • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

               

          Zřejmě asi silničku nemáš... Rozdíl je opravdu veliký. Myslím že rozdíly v rychlostním průměru jak uvedl Mc Torpedo mohou přibližně tak odpovídat. Při trošce tréninku není problém pro každého v pohodě ujet třeba i 200km a více za den a to by na horáku byl docela opruz. Těch 130km jak jsi uváděl je taková lehká projížďka pro průměrně trénovaného cyklistu. Prostě na silničce to uplně jinak sviští, přesně z těch důvodů jako jiná geometrie kola, aerodynamický posez, tuhost kola, nízká hmotnost, uzké ráfky a hladké, tvdé plástě nebo galusky a mnoho dalších faktorů. Každý kdo na ní najede pár km si už brzy může užívat předjíždění na asfaltu se trápících bikerů. Prostě horské kolo není vůbec žádný univerzál, ale zcela účelově vyrobené kolo pro těžký terén, stejně jako silnička pro jízdu po silnici. Ostatní je kočkopes neboli ani ryba ani rak a hodí se pouze tak pro turisty.

          [ Zpět ]
          Datum: 28.02.2006
          Autor: Neregistrovaný uživatel (Jenos)
          Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

                 

            Silničku mám...a na ní najeto několik desítek tisíc km...
            Na MTB také..
            Takže srovnávat mohu dost objektivně..

            [ Zpět ]
            Datum: 28.02.2006
            Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
            • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

                   

              Potom tedy fakt nevím, že nepoznáš ten rozdíl anebo ti to tak nepřijde. Jinak ale promiň, byla to i částečně reakce na příspěvek od mdk a chtěl jsem to napsat v jednom.

              [ Zpět ]
              Datum: 28.02.2006
              Autor: Neregistrovaný uživatel (Jenos)
              Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
              • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

                     

                Ale já přeci neřekl že nepoznám rozdíl...to sis špatně vyložil..
                Rozdíl je pochopitelně velmi patrný,ale ne 10kmh/h v průměru..už kvůli tomu ne,že spotřeba energie na vzrůstající rychlost není lineární..
                Jistě že pokud pojedu 100km po silnici průměrem 25km/h na silničním kole a stejnou trasu na MTB,pak vydám méně energie na silničním kole..

                [ Zpět ]
                Datum: 28.02.2006
                Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
                Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

                       

                  Souhlas. Rozdíl je velmi patrný a jízda na silničce po silnici je mnohem efektivnější a zároveň i efektnější :-)... a o tom jestli je to o 5 nebo 10km/h více v průměru bychom se už jen dohadovali. Chtěl jsem jen napsat, že horák není žádný universál a pro svižnou jízdu na silnici mu nepomůže třeba výměna plašťů.

                  [ Zpět ]
                  Datum: 28.02.2006
                  Autor: Neregistrovaný uživatel (Jenos)
                  Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                  • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

                         

                    Tak to zase ne..výměna plášťů za slicky...huštěné na vysoký tlak pomůže velmi..
                    Příkladem může být některý závod cyklokrosu..kde borci jezdili i na MTB kolech,ale s plášti na cyklokros..
                    MTB s plášti Xenith 1,5" slick,huštěnými na 65PSI může i po silnici jet velmi svižně..(a nechytej mne za slovo..tak rychle jako silniční speciál to nebude:-)

                    [ Zpět ]
                    Datum: 28.02.2006
                    Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
                    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                    • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

                           

                      Ono to není ale jen o pláštích a o tlaku v nich, i když já třeba foukám Stelvia Evolution 23mm na 145PSI a valej jako blázen. Je to samozřejmě i v těch dalších věcech, které jsem zmínil. Jinak osobně mě biker tedy nikdy neuvisí a ještě nikdy nepředjel, a to i když se vracím třeba po 150km domů.

                      [ Zpět ]
                      Datum: 28.02.2006
                      Autor: Neregistrovaný uživatel (Jenos)
                      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
                      • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

                             

                        Pokud jezdíš běžně 150km,pak je to o něčem jiném..a jsi dost trénovaný..pak tedy i sám znáš,že rychlost je něco jiného než vytrvalost..a je třeba ji jinak trénovat.
                        Samozřejmě že rychlost závisí na silnici na tlaku v pláštích..
                        Ale na MTB třeba jsem viděl graf,kde je spočítáno,že v terénu je na širších plášťích a menším tlaku o potřeba occa 10% méně energie.
                        Myslím,že si rozumíme..každý víme své..
                        Na závodech v MTB jsem za 3:45h vydal tolik energie,jako na silnici ještě nidky v životě..až jsem z toho jako dřívější silničář byl HODNĚ překvapený.
                        Na margo silnička vs.MTB musím ještě říct,že pokud po 14 dnes tréninku na MTB sednu na silničku,trvá mi tak 3-4 tréninky,než se zase dostanu na původní rychlost..pokud přejdu ze silnice na MTB je to o něco lepší..Ale prostě každý terén chce svůj "přístup"..a techniku.

                        [ Zpět ]
                        Datum: 28.02.2006
                        Autor: Neregistrovaný uživatel (Martin-Koala-Cakl ([email protected]))
                        Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
          • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

                 

            Ach jo...Souhlas s tím, že MTB není univerzál, stejně jako silnička, stejně jako 29 bajk. Kočkopes si ale podle mne taky na univerzál nehraje, dá se však na něm podat stejný výkon jako na kočce či psu. Nebo ne? Někde mu to jde vyloženě špatně (nějaký masakr terén), někde lépe (horší silnice, polní cesty atd.), na dobrý silnici nutně za silničkou, nutně před bajkem. A kdo se chce hádat, tak na to musí mít nohy, páč v rámu a šířce plášťů atd. atd. to jen nebude...Tak!

            [ Zpět ]
            Datum: 28.02.2006
            Autor: vik
            Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
  • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

         

    horal - je univerzalni, t.j. da sem na nem jezdit vse, vyschly potok, sjezdovka, okraj kukuricneho pole, brody, sut, lesni cesty plne korenu, hezke pevne lesni cesticky, pisecne cesty, louze, sotolina i krasne venkovske silnicky. pokud jezdis vicemene po "silnici" porid si hladsi pneu naz nejake drapaky. trek/kros neni ani ryba ani rak. ale samozrejme tohle je pouze osobni nazor. zdar

    [ Zpět ]
    Datum: 28.02.2006
    Autor: mdk
    Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
    • Re: horal, trek nebo krosové kolo?

           

      Jak už jsem tady několikrát psal, řešením může být 29" horák, který může být po výměně plášťů plnohodnotý cross a naopak.

      Musím než souhlasit s ím, že pokud někdo zkusí silničku, bude pak na silnici cokoli jiného strašně pomalé.

      [ Zpět ]
      Datum: 28.02.2006
      Autor: Neregistrovaný uživatel (Béďa)
      Hodnocení: 0 Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé Hlasovat mohou jen přihlášení uživatelé 0
Nastavte si vlastní barvu pozadí:
Seznamka

Hledám: Kamarádku na vyjížďky, Praha a okolí.

25.10.2024
Ahoj, Hledám slečnu, co se nebojí šlápnout do pedálů, má smysl pro humor a ráda se projede se mnou po Praze i…

Hledám: Cyklovyjížďky na e-kole

19.09.2024
Hledám prima parťáka - cyklistu s e-kolem ve věku cca 60 let na společné pohodové výlety do okolí Prahy i dále. Já…

Hledám: Nejen z mého kraje - parťačku nejen na kolo :-)

01.09.2024
Ahoj,rád bych vyrazil na projížďku s parťačkou. Sdílení zážitků je přece jen prima :-). Jezdím na kole bez motoru…

PR články:

Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

420 cyklistů (9 přihlášených)

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024