Ahoj,
všiml jsem si, že mám ohlou zadní osu. Mám starší trekový kolo, vzadu ještě šroubovací vícekolečko.
Osa je pevná (bez rychloupínaku), ale prý je méně náchylná na ohyb osa s rychloupínákem.
Jakou osu koupit? Můžu tam dát třeba toto:
w.velohanak.cz/434-nahradni-dily-na-zadni-naboj/1476-osa-zadniho-naboje-duta-1409-5/
plus toto:
http://www.velohanak.cz/434-nahradni-dily-na...
Díky
oprava odkazu:
http://www.velohanak.cz/434-nahradni-dily-na...
Sama od sebe se neohla něco ji muselo k tomu pomoci(díra,přetížení kola, skákání atd),jelikož osa spíš praskne než aby se ohla. Prasknout ale může i ta dutá, nemáms tím sice zkušenosti ale říká se že ty dutý praskaj víc než ty plný. Nicméně prasknout nebo ohnout se dá vše,akor pokud to je nějaká čína.
Proto existují i silnější osy nicméně pro náboje na kazety.
Proč přesně by dutá osa stejného průměru a materiálu měla být méně náchylná na ohyb než plná?
Jde o to, jestli byla srovnávána plná osička za 30 Kč s nějakou dutou za tři stovky (předpoklad, že cena koresponduje s vlastnostma materiálu)
no podle mě to byl nějakej šunt protože když se to ohlo tak je vidět, že to je měkký,kdyby to bylo kvalitní tak to praskne.To už se mi povedlo.
Na horácovi mám spíš z té lepší poloviny, ale v zadním ji mám taky nepatrně přihnutou. Nepatrně, ale stíhá to pozlobit u 203 mm kotoučů. Stačí ji ale nasadit do rámu pokaždé stejně a není problém.
no já mám třeba na nákla´dáku 12mm osičku.jenže tam jsou 4 průmyslový ložiska tak je osička v podstatě nerezový 8.8 šroub s matkou.Tak jako to je u motorek.
Ono pak když je ohlá osa a kolo hází tak ty kotouče to samozřejmě rády nemají.
...myslím, že z principu je při stejné kvalitě plný materiál náchylnější na ohyb víc než trubka..
To právě nevím, kdesi jsem to slyšel :-D
http://vit.ad.umel.feec.vutbr.cz/portalZS...
To je ale o trochu něčem jiném. Dutá osička má o tu "díru" menší plochu mezikruží, než plná osa. Dohonilo by se to leda větším vnějším průměrem duté osičky.
no prave.
na plne ose je zavit valcovany tj je delana z kulatiny neco malo vic nez 9mm (pokus se nemylim 9,3) . O kvalite materialu radsi pomlcim.
Na dute ose je obvykle zavit rezany tj je opravdu z prumeru 10mm. Material je obvykle lepsi - proti te hruze u plne osy to neni nic obtizne.
ohybovy modul (zjednodusene tuhost) jde s treti mocninou prumeru.
když je závit řezaný a to platí u všeho nejen u cyklistiky, tak to má tendenci v něm praskat. Co se týče pevnosti je lepší válcovaný, protože nedochází ke strukturálnímu porušení vlákem kovu.
Tudíž válcované závity méně praskají.
To by odpovídalo. Plné osy se ohýbají, dutá mi několikrát praskla. Ale to je dávno. Dnes vím, že jsem překročil jateční hmotnost, a tudíž zrovna na zadní nábě nešetřím;-)
U duté osy za 35 korun (v odkazu úvodního příspěvku) bych na "lepší" materiál moc nesázel...
Když koukám na cenu osy pro Deore, tak bych tam dal radši rovnou pořádný náboj. Při té příležitosti 8-9 řazení a rovnou nový ráfek. Ale to jsme cenově někde jinde než u osy za 35 korun, že.
Uživatel by si měl uvědomit, kolik váží, co na kole vozí (pytel brambor na nosiči při přejezdu rantlu zadek nezvedne, že), jak praseckou má techniku a kde jezdí, a podle toho se rozhodnout. Když ocením svou práci a své nasrání třeba jen pár stokorunami, tak se to celé zadní kolo může celkem rychle zaplatit...
" Bylo také skutečně pozorováno a potvrzeno pokusem, že dutá hůl, jakož i dřevěná a kovová trubka jsou pevnější než plné těleso stejné délky a stejné váhy, které je nutně tenčí."
Požadavek na stejnou hmotnost, a tedy nutně tenčí u osy stejného průměru jaksi neplatí, že.
Já bych se také zamyslel nad měkostí zadní stavby rámu. Na staré Esce jsem kdysi každý rok na konci sezóny u šroubovacího pětikolečka měnil ohnutou nebo rovnou zlomenou osu. Bylo celkem jedno, jakou jsem tam dal novou. Jen ta s rychloupínákem zůstala zlomená viset na tom napínacím drátu. Nába pro šroubovací vícekolečko má ložisko umístěné více od kraje vidlice, takže je osa více namáhaná. Ale asi nejhorší pro tu osu je měkká zadní stavba, která se kroutí.