Ahoj,
za měsíc mám v plánu sjet na kole západní pobřeží Afriky, konkrétně pak z Cauty minimálně do Dakaru (i dál, uvidím, podle dané situace). Vybavení je mi jasné, jen se nemůžu u dané destinace rozhodnout pro typ kola. Cesty tam jsou ošidné - výborné, i tzv. "polňačky". Jaký typ kola bude, podle vás, nejvhodnější? Děkuji:)
Pěkný nápad. Já bych volil vysoké kolo, sedím vysoko vidím daleko, možná by taky nebylo špatné dvojkolo, mohl bys brát náhodné kolemjdoucí :-)
Podobné rozhodování bych čekal spíš od někoho kdo chce jez do Prahy, tady bych očekával, že to je to první co máš vyřešené :-)
Jde mi hlavně o Západní Saharu - jsou tam místa, kdy se s civilizací nesetkám několik dní, ale cesta tam vede (jedna) pěkná. Ale brát si do Afriky silniční kolo, to by byl asi trochu extrém. Na druhou stranu bych na něm ujel za den o poznání delší vzdálenost.
Nechci tvé plány zlehčovat, ale v tuto chvíli bych se víc než o typ kola, starala o ebolu.
Jinak jezdí se tam na všeličems, na kolech Velib i na kolech Kola pro Afriku.
To by byl námět na expedici - letět do Bamaka, koupit to ukradený Vélib kolo a dojet ho vrátit zpátky do Paříže! :-)
Proč do Bamaka?
Před nějakou dobou tu proběhla informace, že kolo pařížského Velibu se objevilo i u nás, někde přikurtované k zábradlí u železniční stanice.
Chtěl bych vidět frajera, co by dával na Vélibu 100 denně, zavazadla v tom košíku na řídítkách :-)
Také bych spíš řešila ebolu než typ kola...
Ebola už je i v Africe?!?
Sjet západní pobřeží Afriky ? Pokud to myslíš vážně budeš nejspíš sjetej už teď.A pokud to vtip není,tak už tam prosím i zůstaň.
Tak černě bych to asi neviděl, ale pokud bych jako tazatel věděl, kam vlastně jedu, nejspíš bych řešil o dost podstatnější otázky a v typu kola měl asi víceméně jasno.
Spíš než abych se ptal jen na typ kola, sháněl bych se po cestovatelích se zkušenostma z téhle maličko netypické oblasti.
No právě - doufal jsem, že se tu někdo takový najde a poradí. A to nejen u typu kola (kde mám už víceméně jasno, jen jsem si to tu chtěl ověřit/potvrdit), ale u celé cesty. :)
Máš už víza do Senegalu?
Pobavila mě rubrika "vaše komentáře". :-)) http://www.dalky.cz/pruvodce/z-senegal.htm
Řešení víz už jsem započal. Zatím vede toto kolo: http://www.cyklo69.cz/trekingove-kolo...
Moc hezké.
A teď jakou lahev na vodu si vezmeš?
Nebo to pořešíš velbloudím vakem?
Myslím, pro ty oblasti, kde se s civilizací nepotkáš i několik dnů, jak jsi psal?
Co nějaký filtr na vodu? Očkování proti tyfu, zvažuješ?
A vůbec, jedeš sám? Nebo někoho bereš sebou?
Co očkovací průkaz? Nevím, jak je to dnes, ale ještě nedávno chtěli očkování proti žluté zimnici.
Na cestě (pokud ji opravdu uskutečním) mě čeká bez vody trasa dlouhá 195 km z Laâyoune do Boujdour, následně pak 345 km z Boujdour do Dakhla, 430 km z Dakhla do Nouadhibou a na závěr 480 km z Nouadhibou do Nuakšott (to pojedu přes Banc d'Arguin národní park, kde už se voda sehnat dá).
Tím pádem vidím jediné řešení, a tím jsou dva desetilitrové kanystry na vodu + klasická láhev na pití. V každé zastávce si pořádně odpočinu a naberu zásoby. V případě nouze (což by snad nastat nemělo) je blízko moře a 0,5l mořské vody denně v hodně malých dávkách není pro tělo nebezpečné. Vše se to odvíjí podle toho, jakou trasu denně ujedu.
Po cestě se několik malých řek nachází a je dokonce možné, že chytím déšť, ale na to radši spoléhat nechci.
Jo aha, takže budeš končit v Mauretánii ne až v Senegalu. Tam snad ani vysoké riziko malárie nehrozí, v Senegalu už bych se rozhlížela po nějaké té moskytieře a antimalarikách pro strýčka příhodu.
Kde budu končit, to zatím neví nikdo (nechávám si na účtu 25 000Kč pro případnou zpáteční letenku odkudkoliv), ale z Nuakšott už zdroje vody nejsou tím největším problémem.
Za pomyslný vrchol výpravy jsem si stanovil Abidjan, ale zatím sedím jen v České republice, takže bych se nechtěl rouhat :D
No, každopádně, pokud opravdu chceš vyrazit, tak se dobře hlídej. Lehké to nebude, sám na kole...fakt nevím:-((
Já bych přeci jen ještě nějakou chvíli počkala až se situace zklidní. Oblast Sahelu je nebezpečná a nepřehledná. Poslouchej rady, které dostaneš na místě a počítej s tím, že někdy je lepší se cíle vzdát, než skončit jako rukojmí (v lepším případě).
Šťastnou cestu!
Já bych na tvém místě zkusil s těma kanystrama dojet z Prahy třeba do Bratislavy, nikde nebrat vodu, prostě vyzkoušet jestli to vůbec jde v relativně příjemných podmínkách.
Dál mě zaráží ta až zdrcující našetřena suma, 25 000 Kč, za které se chceš dostat domu odkudkoliv. Myslím, že ti chybí na konci nula :-)
20 litrů vody = 20 kg. K tomu veškeré vybavení (stan, spacák, oblečení, nářadí + náhradní díly, atd) a jídlo ti dají tak +50 kg. A k tomu samozřejmě váha kola. Nevím, kolik vážíš, ale uvědom si, že potáhneš zátěž skoro tak těžkou, jako jsi ty sám. A hlavně si uvědom, že tuto zátěž musí vydržet kolo!!
Nejsem nějaký velký cestovatel, mimo "civilizaci" bych nejel (a na kole už vůbec), ale zvaž, jestli by nebyl lepší vozík za kolo...
A hlavně si to všechno zkus na kolo dát, kompletní výbavu a projet si BEZ jakéhokoliv doplňování čehokoliv Českou republiku napříč. Samo, že nenasimuluješ vedro, písek, prach, šutry a hlavně šílence s kalašniky, ale jako test by to pro začátek stačilo... Jo a nezapomeň na slušnou životní pojistku, ať po tobě aspoň něco zbyde ;-) (jen si musíš "vošéfovat", abys nespadl do "vyjímek")
Tak nevím, ale v této oblasti bych se spíš zajímal jaký typ zbraně bude vhodný.
p.s. to je nadsázka, jen jsem tím chtěl říct, že to nejsou moc bezpečné oblasti a dnes v době islámského státu ještě méně.
Zase tak velká nadsázka to není.
Přesně takové komentáře jsem čekal. Vše je to jen o domluvě. Pokud se člověk bojí něčeho, co dopředu nezná, je tu vždy problém. Mám sice vystudovanou žurnalistiku, ale nebojím se, protože není čeho.
Nevím přesně, jak s tím souvisí studium žurnalistiky, ale budiž. Maroka bych se nebála taky, když to nepůjde dál, můžeš se kdykoliv vrátit.
Chceš jet, jeď, Alláh tě opatruj.
A až se vrátíš, napiš nám, jaké to bylo, prosím.
Synek má vystudovaný mezinárodní vztahy na karlovce a nejel by tam ani v doprovodu kalašnikova. :-) Ale dělej, jak myslíš. Aby za tebe ale nemusel orodovat Zeman nebo Zaorálek jako za ty dvě cestovatelky, co zmizely v Pakistánu.
Těžko si můžeme troufnout radit někomu, o kom nevíme, zda má nějaké zkušenosti s cykloturistikou obecně a se západní Afrikou obecně. Tyto informace asi nejspíš nepotřebujeme. Víme jen, že vybavení je mu jasné, že je žurnalista, že se ničeho nebojí, akorát neví, jaké kolo by si měl vzít..
Můj muž se vyskytuje v západní Africe 2x do roka, holt je to jeho práce, rizika zná, bezpečnostní a zdravotní situaci si pečlivě sleduje a dělá co může, aby je umenšoval.
Ovšem, že by se jel jen tak teď zrovna producírovat sám a na kole po oblastech jako Mauritánie nebo Guinea....
Kolo už mám vybrané a koupené :)
To je skvělé, drahoušku. Tak už máš vše a dalších rad od nás nepotřebuješ. Tím to tedy můžeme uzavřít:-))
To se tady takto chováte ke všem novým členům? Věřím, že ne.
To máš toho spešla z odkazu ? Pěknej sporťáček se slušným Sramem. Akorát teda pro expedici bych volil trochu jiný převody (pokud nejseš extrabejk). Tohle je dost dorychla, na svižný vejletíky. Když tomu naložíš bágly a vodu, tak si v kopcích pěkně foukneš. A jaký to má úchyty pro nosič u zadní patky. Z fotek mi připadá, že je tam jen obvyklý M5 závit přímo do patky, navíc proti kazetě. Takhle to má fůra současných vejletních kol. Brácha to na kole taky takhle má a když jsem tam bastlil nosič, moc se mi to nepozdávalo. Těžkou bagáž bych na tom nechtěl tahat. Navíc třeba po "úrazu", kdyby se škubnul ten závit, není ani jak dát delší šroub a matka proti. Zlatý návarkový očka.
No jestli si pořídil toho Spešla, tak to si teda pořídil pro požadované účely naprosto nevhodné kolo. Nějaké převody už je fakt jen detail. Už vidím, jak uprostřed pouště řeší problémy s vidlicí anebo třebas prasklý hliníkový rám, eventuelně vyteklé hydry.
To chce vyloženě "speciál", něco jako toto: http://www.kona.cz/kolo/sutra
Bych asi bral jen véčka a přepletl drátama 2.3, a obul nějaký neprůstřelný gumy od Schwalbe.
Jen mě vrtá hlavou, kolik se dá tak v nějaké té pustině ujet za den - 100 km ???
Takže na přejezd pouště 4 dny?
Spotřebuje tak 4 litry vody na den, soudím podle sebe takže to máme 16 litrů vody = 16 kg. K tomu nějaké to bydlení, hadříky, náhradní díly na kolo, zase takových 15 kg.
Potáhne na kole teda asi 30 - 35 kilo. Tím zpomalí a bude potřebovat zase víc vody, do toho bych nešel...
Já mu to spočetl (klidně) až na +50 kg. Asi kalkuluješ s lehčí vodou... :-))
Ne voda je OK, 16 litrů = 16 kilo, na Paříž jsem vezl 17 kilo, měl jsem spacák i stan.
Ale ve svém výpočtu jsem zapomenul na to žrádlo, to si taky na pár dní musí táhnou s sebou, souhlasím, pod 40 kilo se nedostane ale těch 50 je reálnejch.
A kam to navěsí?
Takhle těžký kolo není žádná sranda, bude cejtit každej šutr pod zadkem, trochu oskočí a prorazí duši (to mám nacvičené z elektrokola).
Když si za zadek pověsí vozejk, zpomalí ho to, dvoukolák na hrbolatých cestách taky nic moc, takže nějakej jednokolák nebo extrawheel, to je výzva.
Tak než bych vyrazil na Západní Saharu, nastrojil bych to kolo se vším potřebným a vyrazil z Prahy do Košic (někde za Říčanama mu už začne taková naše česká Sahara, tedy pásmo nepitného piva...)
Hlavně by mě zajímalo, jak si představuje ty "polňačky" v západní Africe, jak píše. Buď ví o čem mluví, pak ví, že je to písek, písek, písek, prach, špína všude, v očích, v nose v uších, v brašnách, ve všech mazaných částech samohybu. Ano, je pravda, že Marokánci natáhli v západní Sahaře v okupovaných územích nádherný asfalt, bo chtěli, aby se tam lidi nastěhovali. Jenže když začne dout vítr, není vidět na krok, stojí i auta.
Možná tuší, možná ví, možná má zkušenost. Pak by ji mohl dát k dobru.
Znám jen z televize, byl jsem asi před 12 lety na skok v Ceuta, ale to je pořád Španělsko.
Moc mě to nenadchlo.
Kamarád byl v Maroku snad před 20ti lety Favoritem a kromě toho, že ho někde docela fest okradli doloval z té škodovky písek ještě dva roky, a to "polňačkama nejezdil".
Ale jako nápad dobrý, přejet Saharu na kole, inu proč ne, třeba nějakého Muhamada napdane vydat se na ten Nordkapp na vembloudovi...
Nejsem si zcela jistý, ale nebyli ti, co jim onehdá upižlali hlavy, taky žurnalisté? Někdy mám pocit, že "studium žurnalistiky" je diagnoza a maj pocit, že všichni lidé tam jsou sluníčkoví...
Když oni nemají žádnej praktickej nácvik, já bych hocha poslal třeba na Baník, do kotle místních borců ve sparťanském dresu, a když přežije, tak na oholit lebku a nechat ho stanovat v Chánově, prostě nacvičit mimořádné situace.
Nemyslím si, že se známe. Kotel Baníku není nic moc oproti tomu, co jsem zažil například na Ukrajině :)
No, takovej Rusňák, co si s tebou vyřizuje účty s nahozenou motorovou pilou v rukách se podobá celkem umírněnému a klidnému fanouškovi Baníčku :-)
Pochlubíš se nám nějakou předchozí cestou ?
Tento rok dvě:
1)Brno->Martin->Košice->Užhorod->Debrecin->Segedin->Budapešť->Bratislava->Brno
2)Brno->Praha->Aš->Frankfurt nad Mohanem->Kolín nad Rýnem->Rotterdam->Amsterdam->Brémy->Hamburk->Esbjerg->Hamburk->Drážďany->Česká Lípa->Brno
Je mně samozřejmě úplně jasné, že se to nedá srovnávat, ale je to pro mě výzva. Váhy se bojím asi nejvíc, nedostatek vody však nechci riskovat.
A tušíš třeba co je harmatan, zrovna teď na podzim začne, severovýchodní pouštní vítr, co žene písek obrovskou rychlostí na západní pobřeží. Nevidíš na krok a nevíš, kam se schovat.
Prosím tě, vážně chceš jet sám? Proč?
Počasí studuji podrobně, abych byl připravený na vše. Upřímně doufám, že mě po cestě někdo vezme autem a cestu mi tím hodně ulehčí.
A proč jedu? U nás už na mě žádné štěstí nečeká, tak se chci podívat po světě. Hlavně budu časově neomezený, takže mi stačí dostat se přes ty písky někam do města a tam klidně žít i rok. Jen mě snad nikdo neokrade a přes ty písky se dostanu. Samozřejmě, že mám obavy, ale zvládnout se dá téměř vše. A není jiný způsob, jak to zjistit, než se do toho pustit. Připravuji se každý den, abych na nic nezapomněl. Zvažuji vhodné jídlo, které vydrží několik dní, vydrží vysoké teploty apod.
Jo, to znám, když mě nechala Evina, taky život ztratil smysl. Skoro na půl roku, až do sedumnácti...
Podívej, klidně vyjeď do toho Maroka, porozhlídni se, zkus, uvidíš. Buď připraven na to, že občas nerad, ale budeš se muset vzdát.
Nebo zkus třeba nejdřív JAR, Namibii(pouště jsou tam taky, pokud tě láká poušť, hlavně Němci se v Namibii na kolech vyskytují dost často, máš šanci potkat kamaráda a pomocnou ruku).
Pro mě je Afrika srdeční záležitost, teda spíše ta černá, subsaharská. Ale musíš vědět, do čeho jdeš, musíš to znát a vyzkoušet, ne se hnát do neznáma.
Pokud vím i Tomšíček se pustil na cestu přes Afriku až po tom, co měl dost zkušeností s cestami po JAR, vyzkoušel si pár delších tras, myslím i několikaměsíčních. Až pak si troufl na přejezd Afrikou. A i on volil východní trasu, tuším, že dobře věděl proč.
Mám tu teď jeho knihu před sebou.
Udělal si nejdřív tři dlouhé cesty po jižní Africe
1. dvouměsíční nahoru do Namibie
2. dvouměsíční - do Lesotha
3. okružní pětiměsíční až nahoru k Viktoriiným vodopádům
Jinak s typem kola se netrápil vůbec, odjel to všechno, i tu cestu východní části Afriky, na stařičkém favoritu. Typ kola bylo to poslední, co řešil.
Naopak, typ kola, co měl, svědčí o důkladném výběru! Staré Fávo ti opraví v každé "kovárně"... ;-)
Tak to pokud bych chtěl někde žít i rok (a neměl s Afrikou bohatý zkušenosti), tak bych spíš zahnul třeba do Ameriky a tam zkusil hledat štěstí. Přece jenom je nám to bližší. A po pouštích tam můžeš pendlovat taky.
Malinko mi z toho, co píšeš, čouhá nějaký truc a momentální splín. Tak aby pak nebyl ještě větší...
Těmi "zážitky z Ukrajiny" myslíš ten zcela zcivilizovaný východní cíp, co před necelými sto lety byl součást Československa?
Výzva to je, což o to.
Má to pár zádrhelů, které je potřeba vyřešit.
1.
Heky přes palec spočítal, že povezeš zhruba 50 kilo. Na vozejku se to dá zvládnout, ale dost tě to zpomalí, jako když tě někdo furt drží za zadek. Když to pověsíš na kolo, nemusí mu to dělat dobře, dvě přední Ortliebky, dvě zadní, v každém ten kanystřík s vodou, jezevce navrch, asi by to šlo, ale je radil bych výplet jak na motorce dobré pásky do ráfku (plastové Schwalbe), duše a nějaký ty extra nepropíchnutelný pláště.
2. Lanna připomíná ten písek. Ten může kolu fest vadit. Když na Sahaře zaduje, pár dní nepojedeš, jsi bez vody. To asi žádná prča fakt nebude.
3. Kolegové tu zmínili politickou situaci. Tahle část světa je teď v nějakém období říje, může tam snadno jít o kejhák a všichni tady doma budeme bezmocní jak u těch dvou holek, co zmizely v Pakistánu.
První bod - váhu co povezeš, to asi lze nacvičit, vyzkoušet doma a odladit problémy. Jak na ten písek by mohl taky někdo nakonec vědět, ale sranda to nebude.
S politickou situací ti ale nikdo neporadí, tam nemáš šanci nic nacvičit, je to věc štěstí nebo náhody.
Přemýšlel bych, jestli taková "výzva" ti přinese něco, co vyváží to celkem nemalé riziko.
Zdar! Jelikoz mi ta zapani strana Afriky lezi v hlave uz dlouho, tak to trochu sleduju, i kdyz sam stale na ceste.
Na uvod par webu.
Crazyguyonabike.com - bez do journals a dej tam treba Mauretanie nebo Mali a vyskoci ti deniky magoru, co to jeli. Budes cumet, kolik lidi to kazdej rok podnika. Najdes tam tuny naprosto presnych informaci.
Longbikeride.co.uk - typek to jede zrovna ted.
Dal. Hekynenuv odhad 50 kg je realnej. Je jasny, ze pokud se ti kolo vysere, nikdo ti tam nepomuze, musis mit vsecko se sebou. Mysli na to! 20 kg vody tahnout je peklo! Da se to, mam s tim zkusenosti, ale je to mozny jen po asfaltu a vic jak 80 km za den s tim neujedes. Tady bych dal za pravdu Jindrovi s tim vozikem. Dalsi pravdu ma Lanna s tou ebolou a hlavne s tim smerem vetru. Neni to prdel, zkusis jak pes!
V Zapadni Sahare jsou pry dlouhy zaminovany useky, takze se v jeden moment musi jet skoro 200km za den, coz si ja osobne neumim predstavit. Ale kdovi jak to je...
Polnacka a polnacka... Ujezdena cesta neni to samy jako pisek. V pisku to kolo nejde ani tlacit! Sirokansky plaste jsou nezbytnosti pokud se chces vydat mimo hlavni tah. Nevim...
Nosic... musi vydrzet strasnou zatez. Potrebujes neco fakt pevnyho, nepodcen to!
Posledni vec. Cela Afrika se po zapadnim pobrezi neda projet na kole. Co tam pise ten Anglican, tak hranice Nigerie/Kamerun je zavrena a objet se to neda. I kdybys to nejak dokazal, tak Angola je jinej rokec, vim ze nejakym motorkarum se podarilo doatat jen par dni prujezdnich viz.
Takze pokud vyjedes (sorry, za tu skepsi, ale lidich, co chteli vyjet a nakonec nevyjeli je a byla spousta), tak do Senegalu bys dojet mel. Burkina Faso, mozna i Pobrezi Slonoviny... Zbytek je v prdeli...
Tak pak dej vedet.
Zdravim z Kolumbie
Velký problém jsou taky přejezdy hranic, obecně v celé Africe. Tam člověka oprudí skoro vždy a není z toho východisko, než se prostě podvolit nebo risknout bakšiš. Navíc teď zrovna s výskytem Eboly mohou hranici uzavřít kdykoliv neprodyšně a není se co divit, jiná šance, jak to svinstvo zastavit neexistuje. Senegal už zavřel hranice s Guineou, kdykoliv to mohou udělat i jinde.
Jo, my tady v Evropě jsme už dávno zapomněli, co je to hranice:-))
Srandovní je ta hranice s Andorrou. Oni jsou obklopeni EU ale v EU nejsou. Mají to své nízké zdanění což naprosto protismyslně zpúsobuje to, aby na kopec kamiony vozili zboží, co si osobními auty turisté z kopce zase odvezou.
Proto dovnitř projedeš bez problému, ven pak šacují. Nezajímají je pasy ale cigára a chlast. Španělé berou skoro každé auto, nakouknou do kufru a jedeš, mají to zorganizované tak, že se netvoří kolony. Francouzi berou namátkou, ale tak nějak blbě, že se jim občas podaří udélat kolonu od hranic až na ten kopec.
Pak mají ještě další stanoviště kousek níž, zase nahodile probírají turisty.
To není tento styl buzerace. To je něco, co nepochopíš. Stane se, že tě do země vpustí bez problému, ale když vyjíždíš, tak zjistí na nějakém léta starém papíru, že tam tvoji zemi nemají uvedenou a problém. Závora zůstane zavřená. Tak koukáš, snažíš se řešit, nic. Sedíš tam pět hodin a pak zavírají úřad, chtějí jít domů, tak ti tam to výstupní razítko bouchnou.
V Bamaku na letišti - přiletěli jsme tři z Čech. Mě pustili bez problémů, ostatním dvěma zabavili pasy, šoupli jim je do šuplíku a šmytec. Tož vylezeš z letiště a hledáš, jak situaci vyřešit, voláš na konzulát...
Je mi to jasný, tohle je jen taková "vnitroevropská" legrácka, slyšel jsem od kluků, co se pohybovali po světě na montážích docela divoké věci, já bych tam asi nelez, i když Afrika musí být něčím uhrančivá, když to tak čtu a vidím
Pěkný weby, díky.
Koukám, že i maník z Longbikeride.co.uk to holt musel stočit na východ a nakonec odletět do Keni...
Jo v tuto chvíli opravdu nikdo neví, co bude zítra.
Když máš našetřeno pétadvacet tácú, na tyhle nepředvídatelné situace, si za vodou...
Divej...
http://www.pushbikegirl.com/emma-vaanemo.php
ahoj, nevím zda je to úplně bezpečné...mrkni se na tyhle články, možná to k něčemu bude:http://cestovani.lidovky.cz/po-stopach-unesco...
Jo, taky jsme byli v roce 2011 jen několik desítek kilometrů od Timbuktu. Taky jsme ho moc chtěli vidět. Ale místní lidé nás varovali: Nejezděte tam. Tihle hrdlořezové, propuštěnci Kaddafího armády se nezdají. Vy je nevidíte, leží někde v oáze ve stínu pod mangovníkem a popíjejí čaj. Ale vědí o každém vašem pohybu.
Věřili jsme a otočili jsme to. Někdy se člověk musí umět vzdát.
Však ona se třeba zase doba uklidní a to bájné město uvidím:-))