Zdravím stavitele čehokoliv. Právě dělám výkres jedna ku jedný mojí trojkolky na 3x26 pro turistiku. Teď jsem vážně narazil u geometrie zadní stavby. Rozteč patek je mi jasná-135mm (MTB nába a ráfbrzdy). Když vezmu podélnou osu rámu, tak nevím kolik mm od ní na každou stranu k patkám mám odměřit? Pokoušel jsem se to odměřit na kole-to prostě přesně nejde:( Hledal jsem na webu a nedohledal. Akorát jsem narazil na nějak nový Kanondejl na 29"-zadní nábu mají vlastní a tam je posunuto kolo přesně do středu vidlice-dráty jsou rovnoměrněji zatěžovány-čiže od středu pláště nemají k patkám rozdílné rozměry, ale je to prostě ve středu... Ale u klasiky je to šouplé...ale o kolik? Jinak tam budu cpát 10 kolečko-na 9ti ořech to dám že? Prosím a děkuji za radu!
Změř si spíš konkrétní náboj (nebo koukni třeba sem: http://www.kstoerz.com/freespoke/hub/91 ). Ale osobně bych se tím nijak moc netrápil a klidně udělal vidlici symetricky. Potom buď docentroval doprostřed ráfek (teoretický rozdíl napnutí špic je myslím víceméně zanedbatelný), nebo nechal být úplně. (Tříkolka je tak jako tak trojstopá, a nějaký milimetr doprava nebo doleva je celkem nepodstatný, ne?)
Myslím, že podstatnější je aby řetěz nebral na krajních převodech nedrhl o rám, patky apod. (čímž nějaké další omezení na tvar vidlice vznikne také).
Bežně se centruje ráfek na střed náboje. Tedy symerická vidlice.
Pokud bys tam dával třeba 4" gumy, tak už je potřeba vidlice asymetrická. Ale na normání tloušťky se dává symetrická.
Pokud tam chceš dávat nějaký zubatější plášť, pohlídal bych si, aby byla vidlice kolem pláště dost široká, abys kdyžtam měl prostor s pláštěm pohnout trochu doleva, kdyby o něj škrtal řetěz. Jak psal Marble, dá se jezdit i ne tříkolce s vyoswným zadním kolem. Třeba Burrowsův Wind Cheetah má vyosené zadní kolo o několik cm. Prý je to už cítit, že to zatáčí na každou stranu trochu jinak, ale není problém s tím jezdit.
Děkuji pánové! Chci to udělat přesně na střed rámu, aby mi to nedělalo brajgl v řízení (přece jen jen je to prvotina:)). Ten odkaz je gut-díky! Rozhodně si dám bacha na šíří pro plášť, ale budu začínat na Rubena Cobra 1,9 - ta lepší směs s vyšší odolností. Na MTB mám Maxxis Crossmark 2,25 - ty jsou suprový, dá se na nich jak terén, tak silnice, ale na trojkole by to asi dost trpělo:(/ Koukal jsem na tu mašinu co psal Snilard-moc pěkný! Ale asi jsem tradicionalista - letmé uchycení kol mě moc nebere-klade to obrovský nápor na uchycení do rámu..., ale když jsou na to PC programy pro výpočty a modelaci, tak proč ne. Jinak jsem moc rád, že tu jsou lidi, kteří mají zájem poradit a probírat možnosti atd... Díky!
Pochybuji, že toho Wind cheetaha někdo modeloval na zatížení... Ale možná se mýlím. Mike Burrows je na letmé uchycení celkem odborník :)
Btw. Ty nebudeš mít přední kola s letmým uchycením?
Kdepak, předek nebude letmý, ale pevný:) Onehdy jsem totiž koupil do foroty ve výprodeji v remerxu 2 páry zapletených kol pro ráfbrzdy-je to na klasických "prům." ložiscích, zajisté dvojitá stěna ráfu nýtovaná, nerez drát-dost tuhá kombinace-ráf myslím Eagle. No a vzhledem k tomu, že jeden pár byl za asi 9 kil, tak by byl nesmysl je nevyužít pro trojkolu a tím sakra ušetřit-a taky je to výzva ne?:) Jo a ten Wind je opravu vzhledný stroj-to se musí nechat!
Proti gustu, žádný dyšputát...
Bude to vypadat strašně!!
Každopádně to bude o trochu těžší, ale myslím že jeden jekl na boku kola nebude tak strašnej. Má to pro mě další výhodu-hůř vidím ve tmě, a tak na vrchu vidle bude na každý straně jeden malej výkonej LED reflektor s optikou (a s poťákem-pro využití i jako denní svícení-trubka za sedačkou bude obsahovat bateriové lože-vyndavací)) a navíc se budou líp chytat blatníky-nebudou sebou tak škubat jak když je letmý uchycení.
Pokud bych chtěl letmý předek, musel bych na to dát bubny či kotouče a to je pro začátek dost velká investice-když mám za 1800 kil kompletní kola a jedno jako rezervu. Ale mě se ta vidle na tom stejně bude líbit-fakt:) Další výhoda: když by nedej bože prdlo letmý uchycení za jízdy (prdnout může cokoliv), tak je konečná minimálně na JIP, když prdne rychloupínák-kolo je stále ve vidli a dá se bezpečně zastavit. A pokud bych to předělal na pevnou osu-tak je to max bezpečný.
Tvůj příklad není úplně funkční. U letmého stejně jako u toho tvého může prdnout kingpin a pak se s tebou přední kolo rozloučí v obou případech, je to úplně stejné.
U mé vidle nerozloučí nijak rychle-max při skoku. Na vnitřní straně totiž není klasická patka, ale vidle bude průběžná doleji k spodku rejdovky-tím tedy bude ve vidlici zavařená vložka s oválným otvorem 10x12mm-kolo se bude nasazovat pod úhlem. Venkovní vidle už bude klasicky otevřená. Takže tak:)
Jenže ten spodek rejdovky (kingpinu) ti můře rupnout stejně jako na tříkolce s letmým uchycením.
Azub používá jako osu předních kol, tuším, M8 šroub. V Kingpinu je ho cca 5 cm, možná víc. Nedovedu si představit, že by tam rupl zrovna ten šroub. Kingpin, to ano, ale ten může rupnout i tobě.
V případě, když bych měl vidlici a její uchycení jen na kingpinu, tak bych tomu věřil, že to bude divočina nejen vzhledově, ale i na veškerý momenty co jdou. Já to mám však jinak: Tzv. kingpin nemám, a to díky vidlici-ta je uchycená k rejdovce na hoře i dole a střed kola je ve středu výšky rejdovky, čiže síly působící ze středu kola jsou rozloženy do obou ložisek stejnoměrně a tím i stejnoměrně do rámu. Nezapomeň na to, že nemám dvacet palců ale 26 a tím pádem nevychází osa předních kol pod hlavní rámovku (ideální pro kingpin), ale těsně nad ní (prakticky líže horní hranu trubky) při výšce šlapáku 410mm. Pokusím se vyfotit výkres a dodat.
a tie naboje na lozskach mas na aku os 10 alebo 20mm ??
My sme pouzili naboje na 20 mm osu a spravili letme uchytenie
Origoš je desítka, ale ještě jsem jej nepodrobil špekulaci-rozhodně by pro silnější osu bylo místo-vyndat stará ložiska a zvolit větší vnitřní průměr a dát tam pevnou osu z pevnostního šroubu.
jj tak sme to robily az na ten srub kedze je sustruh spravili sme osicku ktora vyzera lepsie. len fakt ta 20mm ma opodstatnenie hlavne v zakrutach ked tam vznika dost velky ohybovy moment na tu osicku. ale ak ti tam vojdu vhodne loziska tak super a mas to vyriesene = fakt to vyzera lepsie nez z ramom + aj uzsie minimalne o 2 trubky z vidlice na kazdej strane 1.
Právě jsem to vysvětlil o kousek níže proč nemám kingpin. Letmé uchycení nechci a nebude, neboť mám ráfkové brzdy a ve vidlici vidím veliké plus v tom, že na ní (na obě) přidělám směrovky a LED světla se vzdáleným potenciometrem, takže jak na denní svícení, tak na noc (hůř vidím za tmy a jedno světlo mi na jízdu prostě nestačí). Jo a když bych chtěl blatníky, tak stejně na ně musím vyrobit nějaké drátové hančadlo:)
... co se na stavbu vyprdnout a jít do hospy, to je přeci VÝZVA, NE???
8-)
No, to teda je, akorát téměř nikde dnes nevedou utopence:( Ty já tuze rád! To mi pak pívo moc nechutná:(
Ještě si musím rejpnout. Rubena má nějakou lepší směs?
:) Jasně že má. Tehdy jsem to dost vybíral a pokud si vzpomínám, tak tyhle cobry jsou v dostání ve více variantách-myslím. A taky různé TPI. http://www.bike-eshop.cz/plaste-horska-kola-mtb... No, ještě jsem je nejel, tak uvidíme:) Ale každopádně oproti klasickým cyklo rubenám je ten plášť jiný na dotek-i nehtem se do něj nedá moc máčknout. Pokud to nebude k tomu, tak se pak na to vobujou nějaký jiný "sliky"-třeba na cesťáku mám Maxxis Overdrive-ty jsou dost dobrý, ale i tak mám na zadku už slušnou plošku a to tam je asi 1600km-půlka s plnou polní. No a pak jsou tu ty "Velký jabka"-pro začátek dost drahý, ale asi pohodlný.
http://www.draci.webz.cz/index2.htm
Střed pláště doprostřed vidlice.... podívej se na běžná kola, taky to není uhnutý
Nebyl jsem si fakt jist, zda ten hnutej výplet je fakt uhnutej správně na střed celého náboje-čiže, zda není nutná větev k ořech třeba trochu vykloněná. Podle odkazu výše, kde si lze navolit náboj a vyleze mu rozměr-je to jasný. Ale jak je vidno, tak ten Wind je úplně mimo osu a taky to funguje-jen to řízení trochu jinak.
Tak já půjdu trochu proti proudu a řeknu, že ji nemáš dělat úplně symetricky.
Když ji dáš symetricky, bude to fungovat taky, jen dráty na straně řetězu mají skoro dvojnásobné našponování oproti těm vlevo. Na tandemu nám kvůli symetrickým vidlicím furt praskají dráty na jedné straně. Na té tříkolce sice nebude taková váha, zase ale nějaké stranové zatížení.
U zubatější gumy se jí řetězem vyhneš pomocí kladek na rámu, které na tříkolce stejně budou, aspoň jedna, ale pak řetěz trochu zbytečně kličkuje doprava doleva.
Podle mých zkušeností máš lepší udělat něco jako levou patku 64mm od středové roviny rámu a pravou 71mm. Není to moc, není to na pohled vidět, protože asymetrie zadního náboje to skryje, ale pomůže to. Vylepší to zatížení výpletu a vedení řetězu kolem tlusté gumy a přitom to ještě nezpůsobí kolizi případné kotoučové brzdy s výpletem.
Ale znovu říkám, když to uděláš symetricky, tedy 67,5mm na každou stranu, taky to bude fungovat.
No právě, kolega má taky tandem a na delší štreky vozí i stahovák na kazetu a forotní dráty-pokaždý prdne drát u kazety. Hmmm... No každopádně nechci širší gumu než 1,9 a to slick, takže z důvodu gumy bych to nedělal. Díky! Když jedete na klasik MTB bez šlapání v terénu a máte vzadu těžký převod, tak vám semtam řetěz flákne do vidle-u trojkoly to chci eliminovat ponížením vidle oproti středu o 20mm-na MTBéčku mám horní hranu vidle v ose kola. Máte to udělaný jak?
Blízko zadní patky je to celkem jedno, ta řetěz nic moc neudělá. Od cca půlky vidle dopředu je ochotný na hrbolech lítat nahoru dolů o mnohem víc než 20mm. Buď mít na vidli drastický průhyb dolů, což moc nepomůže tuhosti vůči tahu řetězu, nebo se na to vybodnout a dát na vidlici neoprenový chránič, moc drahý není. Ten eliminuje omlácení laku i nepříjemné zvuky dost dobře.