Oslovuji ty, kteří mají za sebou úspěšnou stavbu lehotříkolky - dvě kola vpředu. Jsem ve fázi výkresů a celkové špekulace nad turistickou lehoříkolkou ve stylu rámu azubu, avšak na 3x 26" ráfbrzdy, bez odpružení a těžištěm upraveným pro ježdění s plnou polní. Dotaz 1: Máte řešený příklon předních kol v nulovém rejdu? Proč jo a proč ne a kolik případně stupňů? Pokud nemáte, vykompenzuje to v zatáčce záklon rejdové osy-čiže v zatáčce se venkovní kolo sklání dovnitř a vnitřní kolo zase ven? Dotaz 2: Jaký úhel záklonu rejdové osy máte a jak se vám tím pádem vrací řízení? Příklon rejdové osy je mi jasný-její střed se schází se středem styku pneu na silnici. Tak snad jsem se do toho nezamotal:) Prosím tedy o rozvedení důležitého tématu.
Zkus si zadat do prohlížeče:
Konstruktion vorderachse bei liegerad trike
je tam těch odkazů dost, abys našel, čeho si žádáš
recumbent trike plans
Ostatně, zadáš-li svůj dotaz do prohlížeče anglicky, popř. německy, budeš zavalen informacemi "od pramene" ...
Safra, jsme taková malá "leho-velmoc" dokonce s významným domácím výrobcem a budeme si hledat informace v angličtině či němčině? :-)
Pokud stavíš turistický stroj, nech klidně kola svisle v nulovém rejdu. Je na uvážení při použití 26" kol jestli trochu neodlehčit výpletům v zatáčkách tím, že by se kola přece jen sklonila dovnitř, ale stojí to přídavnou složitost a zvedá valivý odpor při jízdě (jen malinko).
Záklon rejdových os dej nějak přiměřeně, není kritické mít správné číslo. Chceš mít na zemi zhruba 5-10cm závlek kola za osou a když si dosadíš nulové vyložení dozadu nebo dopředu, čili osa kola protíná rejdovou osu, vyjde ti z toho ten úhel.
Příklon rejdových os máš správně pro ideální podmínky, ale často se dělá nachystaný na horší podmínky. Spočívá to v tom, že osa neprotne silnici přesně ve stopě kola, ale trochu dál od středu tříkolky, směrem ven. Tím se zařídí to, že když řekněme pravé kolo narazí na hrbol a do tříkolky tím působí na pravé straně brzdná síla stáčející ji doprava, to vysunutí rejdové osy má snahu zatočit tím pravým kolem trošku doleva, a tím se ta síla nárazu kompenzuje a tříkolka jede dál rovně, aniž by ti v rukách škubala řídítky.
Hlavně ale nezapomeň na ackermanovu komepenzaci - všechna tři kola musí v zatáčce jet po soustředných kružnicích, jinak se šíleně nadřeš a v zatáčkách to bude případně ustřelovat.
Až to složíš dohromady, sbíhavost seřídíš celkem snadno - přední strana předních kol cca o milimetr až dva blíž k sobě než zadní, takže když si všechny vůle v řídicích táhlech sednou vlivem valivých odporů s koly jakoby dozadu, bude sbíhavost blízko nule, ale ne do záporu (kola od sebe).
Super, je tu odborník!:) Díky moc! Hmm, k příklonu rejd os: Asi to tedy vytáhnu trochu ven-přeci jen naše cesty nejsou zrovna echt. Co je v tomto případě trochu dále? Prosím o triviální vysvětlení ackermannovic kompenzace... Jak mám docílit ideálního stavu? Je to tedy odvislé od poměru rozchodu a rozvoru? Je tam nějaký přesný poměr pro ideál? Sbíhavost je mi naštěstí jasná:) Ještě jednou díky.
To vysunutí rejdové osy ven se dá udělat podle velikosti hrbolu, na kterém se řízení chová dokonale neutrálně, kolo nezatočí vlivem nárazu na hrbol. Pokud to chceš nastavit třeba na 2cm hrboly, dej osu tak, aby protínala středovou rovinu ráfku 2cm nad zemí. Když pak dojedeš tím kolem na 2cm hrbol, náraz půjde ve vodorovném směru přesně proti ose a kolo se nepokusí zatočit. Já bych to dělal tak na 1-2cm, na hrubé rozbité asfalty, chystat to na něco většího nemá smysl.
Druhý benefit takhle udělané rejdové osy je, že když brzdíš jen jedním předním kolem, třeba pravým, tříkolka táhne doprava, ale to bržděné kolo se snaží zatočit řídítky doleva. Tím se eliminuje "brake steer" a tříkolka je trochu poslušnější v krizových situacích kdy najednou prudce vezmeš za jednu brzdu, nebo když máš kluzký povrch pod jedním kolem a dobrou adhezi pod druhým.
Ackermanova komepnzace a její nejjednodušíí proovedení je vidět třeba tu: http://www.ihpva.org/Projects... V podstatě uděláš spojovačku pravého a levého kola tak, že její klouby na závěsech kol leží na spojnici rejdových os a středu zadního kola kreslené ve vodorovné rovině ve výšce té spojovačky.
Obecně to můžeš udělat i jinak, v podstatě jde o to vymyslet geometrii táhel tak, aby vnitřní kolo zatáčelo víc než vnější o správné procento úhlu zatočení. Když si nakreslíš půdorys tříkolky se zatočenými koly a přikreslíš osy všech tří kol, protnou se ti někde uvnitř zatáčky všechny v jednom bodě, žádné kolo tedy nejede v zatáčce smykem.
Oukej, vysunu to ven-naše cesty nejsou zrovna jak zrcadlo:) Takže jestli rozumím správně, tak jsou ideální zkřížená táhla? Tak bude to prototyp, čiže převrtání základny táhel nebude problém v případě špatného výsledku. Každopádně musím udělat výkres zvrchu. Pošleš sem prosím fotku tvé trojkolky? Moc díky za rady!
Zkřížená táhla se někdy používají, pak je potřeba vykoumat, kam je zapojit. Nebo okopírovat nějaký stroj, který to tak má, třeba Greenspeed to tuším používal.
Další možnst přívětivá pro homebuildera pro nepřímé řízení je ta, že u kol jsou klouby táhel sice přímo za rejdovými osami, rovnoběžně se směrem jízdy, ale uprostřed jsou připojená na řízení ne jeden kloub na druhém, ale kousek od sebe tak, že úhel mezi body jejich připjení a osou řídítek je stejný, jako by byl úhel mezi průsečíky rejdových os s vodorovnou rovinou ve výšce táhel a středem zadního kola. Příklad je zde: http://www.velomobile.de/3R21.gif Ten trojúhelník uprostřed tříkolky se otáčí kolem předního bodu s řídítky, táhla jsou připojená v zadních bodech a u kol jsou připojená přímo kolmo dozadu za rejdovou osu. Obrázek je z této stránky, kde je i pěkně provedené vysvětlení geometrie: http://www.velomobile.de/GB/Technique/Steering...
Jo a stavěl jsem kdysi dávno jednu, předtím i potom toho hodně nastudoval. Pár fotek se dochovalo tu: http://hebike.borec.cz/stavba.htm.
Teď jezdím z tříkolových vozidel akorát Questem od Velomobiel.nl a na deltové vlastní tříkolce na zimu. Mám doma i Greenspeed SLR nachystaný na nějakou budoucí celokapotáž, jestli se k tomu někdy dostanu.
Ta geometrie jak ji dělá greenspeed s kompenzací pro neideální podmínky je malovaná tu: http://2.bp.blogspot.com/-Vj8YWCoJn-E...
Jo tohle jsem vytán na 20mm.
Jaký máš důvod pro 26" kola. Mám obavu, že budeš mít problémy s praskáním výpletu předních kol při průjezdu zatáčkou.
Záleží, jak přesně to postaví. Pokud rozchod a poloha těžiště budou takové, že se to snadno převrací, stejně těm kolům nedá takovou zátěž, aby to praskalo. Na druhou stranu pokud to udělá široké a nízké a nebo se naučí jezdit po dvou kolech, asi ty výplety odpraví velmi rychle. Ale při použití hodně odolných drátů a ráfků a pokut možno co největších nábojů (šířka a průměr přírub), by to mohlo vydržet hodně.
Mě by spíš vadily rozměry. S velkým zadním kolem bude dlouhý rozvor. S dlouhým rozvorem se potřebuje velký úhel zatočení kol pro slušnou manévrovatelnost. S velkým úhlem potřebují velká přední kola mraky místa do boku a by se ti nepokoušela projít stehnem nebo lýtkem. Vyhout se spodním řízením zatáčejícímu přednímu kolu taky bude těžší. Celkově se buď obětuje manévrovatelnost a bude se to všude otáčet na třikrát jak velomobil, nebo to bude obrovské monstrum. Ale to už je jeho volba. Hádám si půdorys tříkolky už namaloval a jak velká mu vyjde pro rozumno schopnost zatočit už zjistil.
Celkovou šíři jsem zvolil 890mm (rozchod užší). Sedět budu cca 13-15cm nad zemí. Přední nába klasika - 100mm, avšak s vidlicí (ráfbrzdy). Od náby šlapáku po konec zadního kola je to 2250mm. Když stáhnu nohy k sobě-dosáhnu úhlu rejdu cca 40-45°. Výška šlapáku na střed 410mm (12,5 nohy:)). Jojo pánové, nebude to sranda odladit, ale kdo tu má 3kolku na 3x26"? :) Nechci machrovat-to ani náhodou, ale snažím se najít cestu přesně pro sebe-pro moje potřeby a tím trochu rozvířit 20" vody:). Jirko, děkuji za podporu a rady!
Promyšlené to máš, držím palce, ať to jezdí podle tvých představ.
Děkuji za podporu! Teď sháním matroš 25CrMo4. Tady mají veliký sortiment-jdu poptat. http://eshop.blueengineering.com/index.php...
da se koupit i u nas
http://shop.evektor.cz/Mettals---Hutni-material...
Hmm, to jsou příjemné ceny... Tvoje firma či tam děláš? Pokud jo, lze sehnat i obdélníkový profily?
K cene pricti DPH. Jsem pouze zamestnanec... Cr-Mo se dela jen kruhove resp da se koupit i kapkovy profil.
Kapkový...to zní zajímavě. Avšak v nabídce jsem jej nenašel.
"ale kdo tu má 3kolku na 3x26"?" žeby Azub prototyp???A prečo ho asi nevyrábame???
http://www.bentrideronline.com/?p=9316
http://gizmochunk.com/6086/2014/04/12/rungu-fat...
8-)
Prototyp byl fakt na 26"? Co vás vedlo k malým kolům? V čem byl ve vašem prototypu háček? Vy to nevyrábíte, ale já si to pro sebe vyrobím-tedy, udělám vše podle svého nejlepšího vědomí, svědomí a ne/umu. Prosím tedy o detailní popis-díky!
Jakýpak díky?
Kolik dáš, to je oč tu běží (bo je to ´know-how´)
To je vlastně recht-"knouhau":) Informace=peníze. Azub=Bible?
O prototypu 3x26 jsem dokonce ani neslyšel, pokud vůbec vznikl mimo virtuální model v PC, utajili ho důkladně. Kdybych měl spekulovat, proč do toho nešli, napadá mě poměrně hodně poměrně dobrých důvodů. Jak už tu někdo zmínil, 26" přední kola jde v zatáčce zbortit, jejich výplety jsou výrazně méně stranově odolné ne 20" se stejným počtem drátů. S 20" kolem jsou nábojové brzdy cca o 30% účinější, což umožňuje považovat klasické 70mm bubny za dostatečné. Tříkolka 2x20 + 1x26" už vychází opravdu velká, 220cm na délku, zatížené zadního kola je poměrně malé (častěji prokluzuje) a i tak je rozvor poměrně dlouhý, takže to má menší rejd. Když se k tomu přidají 26" kola vpředu, nic z toho se nezlepší a rejd se může ještě zhoršit, podle toho, jak široký člověk tam sedí. Nebo se musí zvětšit rozchod. Pak je tu hmotnost, 3x26" bude vážit o kus víc než 3x20" a při rozjezdu je to cítit dvojnásob, protože gram na plášti nese 2x víc kinetické energie než gram rámu (součet dopředného a rotačního pohybu kol).
Když to sečtu, tak na zadání vyvinout tříkolku pro co nejširší spektrum potenciálních zákazníků bude chtít 3x20", protože víc lidí obětuje pár procent valivého odporu výměnou za obratnost, zrychlení, skladnost, záběr na štěrku a podobně, než kolik lidí by to chtělo obráceně.
To neznamená, že 3x26" je nesmysl, někomu to určitě vyhovovat může. Jen to asi bude hodně dlouho, než to někdo začne dělat sériově. 3x20 nebo jedna 26" vzadu prostě přilákají mnohem víc lidí, takže s tím výrobci vždycky začnou.
Ano, přesně tak jak jsi popsal-prostě souhlas. Povedlo se mi stáhnout délku stroje s nataženo klikou na 2200 po zadní kolo-méně to nelze na 3x26" v rozumném úhlu sedla. Nevím přesně o kolik procent má 26" lepší valivý odpor než 20", ale domnívám se, že bude o dost. Záklon rejdovky je na 16°-pokud správně vzpomínám, tak azub trojkol má 12°? Čiže, větší pozitivní naklánění kol do zatáček bude snad kompenzovat průměr kol. K rejdu: konečně jsem se dohrabal k výkresu a dostal jsem se na úhel rejdu 23°-což je dost málo-širší než 890mm to dělat nechci. Malý rejd je i za cenu menší délky a těžišti které chci. Už takhle musí být roh sedačky mírně zkosen (kvůli blatníku).
Náklonem kol do zatáčky dokážeš ochránit velká přední kola jen částečně. Potíž je v tom, že dřív nebo později se to přece jen začne převracet a chvíli pojede po dvou kolech, nebo na něčem sypkém dostaneš nedotáčivý smyk a pak se to na asfaltu zase chytne. Záklon rejdových os na tohle nemá vliv skoro, dostane to pořád stejnou ránu, krátkodobé přetížení větší než bys udělal prostým zatáčením an asfaltu. 20" kola tyhle boční šlahy snesou i s těžkým jezdcem a nesloží se, pokud jsou dobře vypletená. 26" jsou už o hodně křehčí a přinejmenšímu budou praskat některé dráty. Při špatně provedeném výpletu mi praskaly dráty i na 20/26 tříkolce a to vážím těsně přes 60kg (tříkolka měla 25kg). Měnil jsem prasklý drát tak jednou za 100km, když se to zanedbalo, dojížděl jsem domů s šesti dráty ruplými v jednom kole.
http://rafky.heureka.cz/rafek-remerx-eagle-559... Toto mám. Sedět budu dost nízko, takže se to převracet jen tak nebude-o to však bude více náporu na vnější kolo. Jo, budu muset dávat bacha a když přece jen neklapne 26" vpředu-potupně dám dvacky a nebo si udělám vlastní lepený překližkový kola:)
Vypadají robustně. Kdyby selhávaly, šlo by vyplést znovu a pak pokrýt výplet z obou stran až po ráfekt sklolaminátem. Vznikla by výztuha a aero disk zároveň :-).
Hmm, ten pokryv laminátem není špatnej nápad:) Laminaci jsem již dřív nějakou dělal. A navíc mám známého ve firmě, kde dělají lodě-by to šlo stříknout a ne patlat štětcem. Dík za tipa:)
Narazil jsem na jednu seriovku 2x24+26. 3x26 ne.
Odkaz prosím:)
Nasel jsem to zaroven s temi na snih, ale nejak jsem to ztratil. Zkus google - hledal jsem to podle obrazku.
Hier ist! http://www.q-cycles.com/QRT-Trike/nl
A tady 3x26" pro pochybovače... http://www.bentrideronline.com/messageboard...
Důvod: menší valivý odpor-rychlej to utíká a líp jede terénem. Nepodstatný důvod:) :dva páry vypletených 26" MTB kol jsem koupil za 1800kč ve výprodeji v remerxu. Asi určitě to bude náchylný na prdání, ale záklon rejdové osy jsem udělal 18,5 stupně-čiže se to bude pozitivně hodně zvracet při zatáčení. Nevýhodu vidím v těžším řízení-manévrace při parkování atd.. No, pokud s tím budu v serpentýnách jezdit jako člověk, tak to trpět tolik nebude-je to konstruovaný na turistiku-na závody v terénu bych šel do 20" a nebo 26" v downhillové třídě. Takže tak.
Na závody v terénu se nepoužívají tříkolky, ale MTB zábradlí… :-P
Teď jsi mě pobavil s tím výrazem-to fakt sedí:)