Možná by byl vhodnější jiný server, ale co, třeba dostanu užitečnou radu i tady.
Před týdnem se mi povedlo na inlinech trochu zmoknout... trochu víc... asi tolik, že jsem tentokrát nepochyboval, že voda bude i v ložiskách... :-D
Vzhledem k tomu, že se všude straší s tím, že ložiska po zmoknutí zareznou (navíc to vypadalo, že uvnitř může být i písek), obětoval jsem odpoledne boji s ložisky, rozdělal je a důkladně vykoupal v benzínu.
Pominu-li nečekanou pracnost celé operace (2 brusle x 4 kolečka x 2 ložiska x 2 krytky s pružinkou), první fázi bych prohlásil za úspěšnou. Oproti očekávání se mi během vydloubávání nejen neztratilo žádný z 32 pérek, ale po vykoupání v benzínu jsem měl na stole dokonce 33 krytek. Nejdřív jsem to přičítal přepracování, pak jsem se smířil s tím, že se prostě nějak rozmnožily... :-D
Otázkou ale je, čím ty ložiska namazat? Původně tam bylo něco, co vypadalo jako bílá vazelína. Zkusil jsem použít letitou červenou vazelínu, co jsem našel doma, ale bohužel to úplně nefunguje. Buď jsem jí dal příliš nebo je moc lepkavá, ale kolečka se točily hodně neochotně. Doufal jsem, že si ta vazelína dá říct, nicméně po 15 km mě to přestalo bavit.
Ptal jsem se v krámu, kde jsem ty brusle kupoval, prý nic nemají, je nějaký speciální olej, ale museli by to objednat.
Co jsem zkoušel googlit, tak návodů, jak vyčistit a namazat ložiska je víc, ale většinou jen obecně píšou, že olej klade menší odpor, ale vydrží kratší dobu, konkrétní označení výrobku chybí.
Co (kde) mám teda PROSÍM koupit, aby se kolečka točily aspoň jako předtím, nemusel jsem do toho aspoň rok šťourat a nestálo to víc než nový ložiska?
http://www.inlinepro.cz/loziska-koleckove...
Nebo se v Dlážděné zastav/zavolej.
Hmmm, koupit za 3 stovky miniaturní injekční stříkačku jakéhosi oleje (+ cca stovka dobírka), když za 4 stovky můžu mít nový (stejný) ložiska, mi jako optimální nákup nepřipadá.
:-/
Nebo se v Dlážděné zastav/zavolej.
Nechtěl jsem se rozepisovat- oni na tom jezdí, takže z nich můžeš vyrazit i "neoficiální" informace.
A samozřejmě nemůžu vědět jak drahá máš ložiska.
Když jsem jezdil na bruslích tak jsem ložiska olejoval teflonovým olejem na řetězy. Ložiska jsem nerozebíral, i s kolečkama naložil do vroucí vody, případně aplikoval cyklostar.
Přijde mi lepší ložiska servisovat častěji a méně důkladně (bez rozebírání) než jednou za čas. Stačí se jednou projet v mokru a je to.
A jestli pojdou na nevhodnou údržbu (olejem) o něco dříve než kdybys je servisoval hogofogo vazelínou? Pokud nemáš nějaké závodní tak holt za rok nebo za dva koupíš nové za pár stovek (nejspíš i s kolečky).
Koukal jsem na ty stránky a nabízí tam nějakou čističku s mazacím olejem a tím to končí. Čekal bych spíš několik různě viskozních vazelín a různě vizkózních olejů s návodem, co od které očekávat. Pokud se někdo chce jen tak rekreačně vozit, tak asi nebude potřebovat rovnou mazání olejem a následné pravidelné mytí a doplňování oleje. Stačí mu řidčí vazelína, která se tam udrží déle, i když má větší odpor. Takže je asi třeba spíš hledat na inline forech a uvědomit si, co od toho požaduji.
Ano, představuju si (něco jako) vazelínu, se kterou se budou kolečka přijatelně točit (já stejně jezdím pomalu) a vydrží tam aspoň rok, pokud mě znovu nepotká liják a neutopím kolečka v kaluži...
Použil bych nějakou lepší vazelínu na ložiska kol a hlavně jí tam dal jen trošku. Aby se namazaly ložiskové dráhy, ne aby si kuličky musely probíjet cestu.
Vazelíny jsou různě viskózní. Řidší má menší odpor. Při nákupu ložisek je třeba se dívat, zda se prachovka na nich dá snadno sejmout pro jejich vymytí po dešti a od prachu.
A konkrétní tip by nebyl?
Ono snadno asi bude relativní, většina pérek šla vydolovat během pár vteřin, čtyři vzodovaly několik minut a to poslední jsem marně doloval ven čtvrt hodiny, zalomil v tom hlavičku špendlíku a nakonec, když pérko vystřelilo, tak se mi zabodlo docela hluboko do prstu... ale asi to bude věc šikovnosti...
Já bych rád ty ložiska něčím namazal a aspoň rok nechci vědět, že tam nějaká ložiska jsou (aspoň když znovu nepotkám déšť). Co jsem pochopil, tak mazání olejem stojí na principu pravidelnosti, což právě nechci!
Něčím to přece muselo být namazané od výrobce, olej to nebyl a logicky to nemohlo být dražší než komplet ložiska...
Dokázal bys být konkrétnější? Jakou "lepší" vazelínu? Předpokládám, že vazelíny budou mít různé určení, tak jsem doufal v konkrétní tip, protože jsem toho zatím moc použitelného nevygooglil, zatímco na termín "kvalitní vazelína" jsem narazil už hodněkrát...
Samo, že by se určitě našla nějaká lacinější alternativa v průmyslovém balení, ale pokud to nevyužiješ ve větším objemu i jinde, tak kup v kolech tubičku bílé do ložisek kol.
Osobně bych zkusil zjistit, čím mažou inlajnisti - mazáci a pokud bych nezjistil, máznul bych tam trošku tohodle. Určitě tím nic nezkazíš a do příště třeba zjistíš něco lepšího.
Doma mám vazelínu Prolong. Ta by měla zajistit nezadření i po vypláchnutí. Je lehoučká, průhledná, ale v půlkilovce a ne úplně laciná.
Díky, konečně něco konkrétního. :-)
Já už zkoušel dolovat rozumy z kolegů v práci, co na bruslích jezdí, ale moc mi to nepomohlo, zřejmě jsem jediný, kdo se o vyčištění ložisek pokouší, nemluvě o tom, že rady jakože "to se prostě nesmí stát, aby brusle zmokly" mi moc nepomohly... :-)
Co jsem našel nějaké diskuze po internetu, tak nápady se objevují hodně různé, od oleje na šicí stroje, WD40, Chain star, přes vaření ložisek ve vodě s mýdlem, grafitový vazelíny, teflon, silikon až po olej do převodovky a podobně... to se pak těžko vybírá... :-)
Takže se zkusím zeptat v cyklokrámu na tu bílou tubičku na ložiska, to mi zatím připadá nejrozumnější.
Otázkou ještě bude, jak poznat správné množství a do kterého místa ložiska to aplikovat? Někde psali vyplnit 1/3 objemu (což bude blbost), jinde zase jen 2 kapky(bude to stačit?)...
Mazat tak, aby byly kuličky i dráhy dostatečně mastné, ale aby se kulky neprodíraly vazelínou. Stejně by ji vytlačily bokem.
Tak bílá cyklo-ložisko-vazelína koupena, namazáno a brusle už opět jezdí. Asi jsem netrefil u všech ložisek stejný množství, některý kolečka se točí parádně, některá jen aby se neřeklo, ale pro to moje ježdění to naprosto stačí... :-)
Takže ještě jednou díky.
Ložiska jsem vždy mazal jen a jen obyčejnou vazelínou A 00, vždy jsem ji dal do větší plastové injekční stříkačky a tou jsem to tam "natlačil" - preventivně jsem to dělal vždy po cca 5 tisících km, ale byly to zbytečně krátké intervaly.
Tys někdy jezdil na bruslích?? S nájezdem 5000 km a víc???
Tak ten byl dobrej a teď si dáme jakej, Vladimíreééééé??
:)))
Ale vždyť je přece jedno, jestli je to ložisko od kola nebo od kolečka, nééééé??
Tady jde vo princip, mě ta představa Ajínka na bruslích celkem pobavila, tak bych rád věděl, jestli na nich fakt jezdí:).
A00 ??? To snad sranduješ, ne ? Příšerně se táhne, lepí, bere do sebe bordel. Používala se hlavně na kulové čepy a kluzná uložení, protože tam dlouho vydržela. Není to ale ložisková vazelína.
Jo aha.... mě tak pobavila ta představa Ajínka na bruslích, že mi vůbec nedošlo, že tam napsal, že maže A00. No, tak to by na těch bruslích bylo asi hodně veselý, to by asi daleko nedojel... Ale i na tom kole si nějak neumím představit, jak by s ní mazal...
:))