Ahoj,
mám starší trekové kolo. Jelikož mě přeskakuje řetěz (ještě nikdy nebyl měněný :-) ), rozhodl jsem se pro výměnu řetězu + kazety. Mám 6ti kolečko, ale přemýšlím o 8mi rychlostech. Je možné provést záměnu? Počítám s tím, že bych musel dát i jiný měnič (starý je už stejně hodně unavený :-)) - ale spíš mi jde o to, jestli se to vícekolečko vůbec vejde do rámu. A musel bych měnit i převodníky? A ještě něco dalšího? Díky za radu. Pokud by byl někdo ochotný doporučit nějakou levnější (nechce se mi moc investovat do starýho kola) sestavu kazeta+měnič+řetěz+další potřebný věci, byl bych vděčný.
Petr Kulis
Normálně tam nevleze. Jedině podložky a mírně roztáhnout.
Jaký je hlavní důvod změny? Jinak kazeta se říká snad něčemu jinému. Je tam normální šroubovací 6kolečko ne?
No chtěl jsem změnit/zvětšit "rozsah" rychlostí. Momentálně do kopce na největší kolečko musím hodně zabírat ale po rovině zase naopak musím šlapat na nejmenší kolečko hodně rychle..
Jaký se tedy vlastně rozdíl mezi kazetou a šroubovacím kolečkem?
Jakou rychlostí tak obvykle po rovině jezdíš, že ti převod 48/14 nestačí?
Je dost pravdepodobne, ze to 6kolecko je sroubovaci a 8kolecko bude snad uz jen kazeta, tedy nasadit a zajistit matici.
Dal bych tam 6 kolo http://www.kola-cykloshop.cz/6-kolo-shimano-mf... + výměna předního převodníku )Třeba 54-32+- trojtalíř už stejně nefrčí
Ok, to vypadá dobře. A kdybych chtěl vyměnit i přehazovačku, co bys mi doporučil, aby to k sobě sedělo? Jak už jsem psal, ta stará je už hodně unavená...Dík
Přehazovačka se volí podle 6kolečka(nebo kazety) nebo obráceně.
To co jsem dal jak příklad je myšleno jako nejlevněší řešení. Takže k levnému 6kolečku levná přehazovačka.Nakonec tam může po revizi (opravě)zůstat ta původní. http://www.bike-eshop.cz/menice-pro-horska-kola...
Kazeta se nasazuje na "cvrčka" (tzv. ořech), který je už součástí náboje. Šroubovací má cvrčka v sobě a náboj má jen závit.
Pro osmikolo by možná musela být jiná přehazka, ale každopádně jiné řazení (páčky, otočný heft - podle vkusu) na řidítkách. A samozřejmě řetěz. S trojplackou je to otázka, netuším, jestli je pro osmičku užší řetěz než pro šestku a jestli by to stávající převodníky pobraly. Třeba jo.
Trojpřevodníku se nezbavuj. Obral by ses o nejlehčí převody, to bys zrovna mohl zůstat u toho šestikola a jen dohnat ty těžký převody.
Podle toho co říká by chtěl nejraději kombinaci převodů silničního a trekového kola. Takže něco jako vepředu silniční trojtác 52-40-25 a vzadu 10-36 6-10kolo :-))
Trochu drahé ale dělá se něco podobného http://www.kupkolo.cz/kliky-shimano-sora-fc... nebo http://www.kolamorava.cz/komponenty/kliky-stred...
Mebo nejlevněší http://www.koloshop.cz/kliky-silnicni-109/fsa...
Takže to schrneme: Přehazovačku ,pokud jde repasovat,dopředu silniční trojtác a dozadu 6kolo s horským převodem.
Nejlehčí převod 30-34 je dost horský? Nebo není? A 52-14 je dostatečně silniční ne?
Zítra spočítam, kolik zubu mám vpředu a kolik vzdadu, abych alespoň orientačně věděl, jaký by to byl rozdíl. Ale obecně je tedy 8mi kolečko blbost, jo? Pokud bych zvolil tu levnější variantu trojtácu, tak to vypadá celkem slušně. A jak k tomu všemu vybrat správný řetěz?
Dost horský je 22/36, tak nějak horský je 22/32 (34).
30/34 je horský pro žiletku.
Pro treka by to mělo stačit. Teoreticky by šel ten 30Z převodník vyměnit za menší.. Nebo naopak,dát na původně trekový 52Z .
Předpokládám,že teď tam má 48-38-28,takže by si nepohoršil ,když by měl vzadu 34. Dělá se i víc než 34?
Osmička je obvykle 32, možná už i 34. 36 má devítka a desítka.
Převodník bych nechal trekovej (velká placka se blíží silničce, kašpárek je proti horácovi dost těžkej)
Podstatnější je to osmikolo. Jestli tam má něco třeba od 14 dole, tak 11 ho zrychlí po větru z kopce dost. A nahoře místo třeba 26 32 taky dost pomůže.
Sám mám na treku vepředu 22/32/44 a vzadu devítku 11-34. Na nejtěžší z kopce furt ještě bejčím a pak přes 45 km/h už se stejně jen vezu...
Nevím nevím. Silničky mají obecně pětipac, treky a horáce čtyřpac. A výměnné placky nejsou za hubajze. Ty laciný převodníky jsou natvrdo nejtovaný.
I prd, velebnosti. Jiná kategorie, jinej matroš, jiný zpracování, jiná váha...
Já myslel ty placky :-) Miluji levné věci
Předpokládám,že teď tam má 48-38-28 vepředu a 14-28 vzadu. Já navrhuji dát dopředu 52-42-30 a dozadu 14-34. Ale když se na to tak dívám,tak se to moc zásadně nezmění :-(
Jo, jen by to posunul a zůstal na svejch. Lepší nechat převodníky a dobastlit tu osmu 11 - 34. Přibydou těžký i lehký převody.
No, jelikož mě víc pálí ty lehký převody (potřebuju do kopce lehčí), tak bych to viděl spíš na to 6ti kolečko 14-34 co sem dával magic1000. Předpokládám, že záměna kolečko- kazeta by asi vyžadovala jiný náboj a do toho se mi moc nechce. Převodníky bych asi nechal původní, jestli to nebude vadit řetězu?? A případně bych vyměnil přehazku....
Jo, rozumný řešení. Řetěz budeš měnit tak jako tak, bude potřeba asi jen o článeček delší. Přehazka jestli nějak nestávkuje, tak asi bude dobrá.
Co máš vepředu za převodníky ? Trekové 26/36/46, nebo na horské kolo 22/32/44 ? To umí taky udělat slušný rozdíl. Pokud by ti po výměně "střílel" řetěz, stejně bys musel měnit, tak by bylo na zvážení.
Ahoj,
dneska jsem počítal zuby a ve předu mám 28-38-48, vzadu šestikolečko 14-28. Ale díval jsem se, že ty převodníky už jsou docela kaput. Řekl bych, že mám zuby na prostředním talíři ojetý víc než vzadu to šestikolečko.... Každopádně zatím moc dík za pomoc a vstřícnotst ;-)
Možná bych jen doplnil, že pokud by chtěl místo šroubovacího 6tikolečka dát osmičkovou kazetu, zjevně by musel vyměnit zadní náboj (případně celé zadní kolo).
Šroubovací osmikolečko zřejmě opravdu existuje, ale určitě nebude takový výběr jako u kazet a s rozsahem 11-34 (8 kazeta megarange) bych určitě nepočítal.
Existuje 13-32, jak jsem se orientačně díval.
http://www.velkoobchodcyklo.cz/nahradni-dily...
http://kazety.heureka.cz/osmikolecko-sunrace/
http://www.dajsport.cz/vicekolecka-pastorky
Presne tu jedinou jsem taky nasel. A mezi nejmensim s 11 oproti 13 zubum mas 15% rozdil...
A kdybych chtěl nahradit moje stávající šestikolečko osmikolečkem, vejde se mi tam, nebo bych musel dělat nějaké úpravy? Případně jaké?
To přece záleží na tom, jaký tam máš zadní náboj. Koukni a hned vidíš, jestli je vedle nejmenšího kolečka místo na jedno, na dvě, nebo na žádné další kolečko.
Oki. Ptám se, protože mi není jasný, jestli osmikolečko je širší než šestikolečko - (kdyby byly pastosky užší, tak by teroreticky mohly být kolečka stejně široký).
Koukal jsem na to, a moc placu tam vedle šestikolečka není. Možná jedno kolečko navíc = sedmikolečko, ale moc rezervy by už tam nezbylo :(
Vyndej zadní kolo a změř kolik je místa mezi patkama vidlice. MTB náboje mají šířku 135mm. Příp. se dají patko trošku roztáhnout, nějaké 2 - 3mm není problém. Nebo naplést silniční nábu - ta má jen 130mm.
V jakem stavu mas naboje? Kdyz kola sundas a zkusis prsty otacet osou (ne rychloupinakem - vezmi to za matici cca velikosti 15 - to, co se z vnitrni strany opira o vidlici a zadni stavbu). Nechroupe to v nich? Jestli ano, mozna pomuze vycistit, pripadne vymenit kupicky a konusy. Ale mozna by nebyl spatny napad vymenit cela kola. Do 2.000 Kc koupis docela slusna. Pak uz by kazeta nebyla problem.
Uz nejakou dobu uvazuju nad podobnym problemem. Puvodni 3x7 sroubovaci vymenit vzadu za 8. Jenze ja mam v dobrem stavu razeni (packy, prehazku, presmykac), takze bych jen vymezil posledni kolecko. Taky prevodniky vypadaji OK. Jsem celkem rozhodnut vymenit cela kola + kazetu a nehrat si s kulickami. Ale je to jen kolo na chatu, takze to jeste chvili pocka. 8-)
No zadní náboj jsem repasoval letos na jaře, takže si myslím, že by měl být OK.
Možná zkusím pouvažovat i o té variantě s výměnou celýho kola, ale nevím, jak už jsem psal, je to už starší kolo (cca 15 let), tak už se mě do toho nechce zase investovat moc peněz.
To kolo, ktere chci upravovat ja, je ruzovy Olpran (z 1991 - tedy z dob, kdy jeste delali kvalitni kola) s pevnou vidlici. 8-)
15 let stary ram bude zelezny, ten klidne jeste nekolik (desitek ?) let muze jezdit.
Dalsi argument v rozhodovani muze byt stav rafku. Jestli je mas skoro probrzdene, prepleteni by taky pekne sahlo do penez. A kdyz se to secte s kazetou a podobne, vychazi z toho nove zadni kolo a mozna i predni. 8-)
Dej nový trojtác(levný) řetěz,6 kolo a neřeš to. Aby investice nepřevýšily aktuální cenu kola :-)
JJ, vidím to taky tak. To MULTIRANGE šestikolo 14-34 + levnější převodníky + řetěz. Lehčí převod přibude bez těžších se myslím obejdu.
A jak dlouhý řetěz? Stejný/delší? Dá se to nějak zjistit nebo vyzkoušet?
Sedmičkové řazení bude chodit i na osmikolečku, jen nepůjde přehodit na jedno z krajník koleček - podle toho, jak to seřídíš. Nebo dát sedmičkovou kazetu + podložky, protože ořech na osmičku je delší než na sedmičku.
Podle toho, jestli to budu pouzivat na dojizdeni do prace, nebo na popojizdeni kolem chaty, se chystam stavitky odstrihnout nejvetsi nebo nejmensi kolecko. Prijde mi to jako nejjednodussi reseni.
Tak třeba já jsem problém se stavem šrotokola (vytahaný řetez, omletá kolečka, zatuhlé řazení) vyřešil tak, že už v podstatě neřadím vůbec. Ve předu mám trvale přehozeno na menší tác, vzadu na druhé největší kolečko a ono to na cesty do města, do obchodu a podobně naprosto stačí.
Je zajímavé, že zatímco na lehokole řadím skoro pořád a využívám skoro celý rozsah, na klasice když nepotkám prudký kopec, si s tím jedním převodem celkem vystačím. Samozřejmě jet dal než 10-15 km by se mi na tom nechtělo, to už se vyplatí vzít Ibex.