Já nevím co řešíte? Prasklé rámy vykupují Sběrné suroviny. Stav nerozhoduje, jakékoli značky, v jakémkoli provedení.
Jezdit na tom může pouze sebevrah, kandidát na Darwinovu cenu, i když je to svařené sebelépe.
Není až tak pravda. Opravdu dobře svařený rám (s veškerou následnou péčí) nebude mít vlastnosti o moc horší, než originál. Při stavbě kusovek se taky jiná technologie nepoužívá a sebevrazi na tom nejezdí.
Je spíš věcí rentability, jak je rám zrychtovaný a kolik stojí nový, aby se to vůbec vyplatilo dělat pořádně. Na nějaký olpran nemá smysl šahat, ale u rámu za x tisíc už je to na zváženou.
Když už diskutujem o těch rámech, mám jiný problém. Patrně strhlý nebo narušený závit středové osky na rámu. Misečky se povolují. Půjčil jsem si v cykloservisu speciální klíč, dotáhl to, přestalo to povrzávat. Do té doby kliky v dolní úvrati vrzaly, lehce a bylo to nepříjemné, pořád to vrzání poslouchat. Závit na misečkách nic moc, misečky byly už jednou měněny kvůli vadnému závitu. Asi by to chtělo závit renovovat anebo vyměnit celý rám. Mám dojem, že už to jednou před cca pěti roky opravovali v cykloservisu závitníkem na rámy.
Rám mám Author Stratos 24. Výška rámu k sedlovce 600 mm, to kdyby se někdo chtěl podobného rámu zbavit, ale otázka je, jestli má smysl takový rám opravovat, a co by to obnášelo? Jestli závit nějak nacínovat a přeřezat, anebo rám zrovna vyhodit a sehnat jiný? A když jsem u toho shánění, ještě bych se zeptal, jestli někdo nemá ještě dobrou přeazovačku Sram 5.0 a mohl by mi ji prodat?
Misky máš kovové, nebo plastové ? Dneska jsou běžně u zapouzdřených středů plastové "misky", které vlastně jen zajistí ten střed v rámu. A pojistit by se daly nějakým lepidlem na závity.
Misky mám plastové.
Jinak pojistit nějakým lepidlem na závity. A není to fušeřina? Taková misečka už nepůjde odšroubovat ale může dál vrzat. Já nevím, když to dělám, rád bych to měl pořádně. V krajním případě raději vyměnit rám, pokud by se to nedalo pořádně opravit.
To je rozumný, taky bych vyměnil rám za nový. Za ten starý dostaneš v každém výkupu surovin určitě aspoň 50 Kč a o to budeš mít nový rám levnější.
Loctite (nebo jiné značky) není fušeřina, to jsou profi lepidla na zajištění závitů, v různých pevnostech, od lehkého zajištění po nerozebiratelné. Obdoby běžně potkáváš třeba na šroubech brzd (ta barevná hmota).
http://www.loctite.as/?p=productsMore&...
Zavit poradne vypucuj, odmasti a napatlej dvouslozkovym epoxy s kovovym plnicem. Pak vezmi tu misku kterou poadne strikni silikonovym olejem a zasroubuj do toho cerstveho epoxy. Nechej48 hodin v klidu a pak jezdi. Vrzat by to nemelo a vysrouboat to taky jde.
Tak jsem o tom přemýšlel a po úvaze jsem se rozhodl, že lepič ze ne nebude.
Několik důvodů:
1.) Dvousložkové Epoxy, profesionální lepidlo, odmasťovač, silikonový olej a co všechno, k tomu práce něco stojí. O to bude levnější nový rám.
2.) Starý rám se dá někomu, kdo se s tím bude chtít hrát prodat. Moc si za to říct nemohu, ale nějaké tři, čtyři stovky k ušetřeným financím za lepidla a chemikálie, už jsme na vyšší úspoře.
3.) Kdybych chtěl někdy v budoucnu to kolo prodat, kupec bude ohrnovat nos nad tím, že jsou misky přilepené, kdyby chtěl měnit osku, měl by problém a vymámil by ze mne slevu. Neříct mu to, právem by se cítil podveden a to bych já neudělal.
Nový rám Author Stratos lze ještě sehnat ve výprodeji a koneckonců rám může být jakýkoli, na té značce Author netrvám, takže kdesi nějaký rám dříve nebo později seženu. Zatím kolo dám na půdu, kde bude vyčkávat lepší časy.
Mám ještě horské kolo Rock Machine, tak budu jezdit chvíli na tom. Pěšky chodit nebudu.
Díky všem za dobře míněné rady, které jistě poslouží taky jiným a nejenom mně.
Však netřeba kupovat hned nový rám, třeba mi někdo nabídne rám použitý ve velikosti kolem 600 mm. Pětset osmdesátky jsem jezdil kdysi na Favoritu, když nic jiného nebylo k sehnání, ale bylo to na maximum. Upřednostňuji šestistovku.
Já tedy nevím jak často se mění zapouzdřený střed,ale vydrží velmi dlouho. Když se zalepí epoxidem plastové misky,tak držet budou až do konce životnosti kola. A v případě výměny je vypálíš autogenem :-)
Billiček ale nenavrhoval zalepení misek, jen opravu závitu stejným způsobem, jak tebou odkazovaným Loktajtem, ale za zlomkovou cenu.
Nejsem si jistý,jestli by to fungovalo. To není závit na nějakém šroubu,to je jemný závit s malým stoupáním.
Lepidlo přilne ke stávajícímu závitu, odseparované od misky, vyplní chybějící místa a "zpřesní rozměr" závitu vůči misce. Takže horší to určitě nebude. Miska pak bude tak akorát nafest, bez chyb v závitu.
Zalepil bych to natvrdo. Rám se může vyměnit kdykoliv potom.http://www.loctite.as/?p=productsMore&... není lepidlo,ale tmel. Lepidlem se žádné závity neopravují.
ok, ne lepidlo, ale opravný tmel. Napsal jsem to blbě. Ale na principu to nic nemění.
Mění. Tmel se od lepidla dost postatně liší. Co to předělat na italský závit?
Psal jsem o tvém odkazu, tak snad jsme věděli, o čem se bavíme, ne ? ;-)
Je pozdní večer 13.srpen a kaloňův hlas zve ku lásce :-)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Kaloni
skus jeste ocelove misky.
opravovat zavit na ramu je nahoubeles, musi se to vylit mosazi, nasledne prestruzit a vyriznout novy zavit... stalo to v roku 1985 400kcs. A samozrejme nabarvit... Ram ktery neslo koupit stal asi stejne.
Na chalupě mě visí rám author mission 24 ,kdyby byl zájem.
Zájem je.
Moje adresa je [email protected]
Probereme podrobnosti.
Jednou (už hodně dávno tedy ...) jsme měl na kole nějaký zapouzdřený střed Shimano, který měl misky z celkem tvrdého plastu a poměrně brzo se vymačkal. Tj. závit v pohodě, ale hýbal se samotný zapouzdřený střed vůči misce. Nebude to spíš tohle?
Jako provizorní rychlooprava pomohlo omotat těleso zapouzdřeného středu jednou nebo dvěma otočkami elektrikářské pásky a takhle nacpat zpátky do misky.
Jako dlouhodobé řešení se mi osvědčily středy Kinex s plastovými miskami (zřejmě jiný plast, co se nevymačkává, střed je prakticky nesmrtelný, a přitom za normální cenu).
Na městském kole jsem do zničeného závitu narval plastové misky, úmyslně přes závit. Přidal jsem i trochu kynakrylátového lepidla.
Jedna šla ven normálně, druhou jsem naříznul pilkou na železo a vyndal. Jindy jsem plastovou misku se servanými zuby opatrně nahřál aby se neožehl lak. Slabší povahy mohou použít horkou vodu, odvážnější kusy letlampu nebo turistický vařič z větší vzdálenosti. Plast změkne a jde pak vyndat kleštěma.