Jsem poněkud starší cyklista, mám zdravotní problémy a jezdím v kopcovitém podhorském terénu. Používám trekingové kolo s převody 22-32-42 vzadu osmikolečko Megarange 11-34 zubů, avšak ani tak lehký převod v kopcích mi nestačí. Neříkám že nevyjedu hodně, ale musím z kola v prudkém kopci sesednout a jít pěšky, v čemž je ten problém.
Nedělá mi problém šlapat, problémy mi dělá chůze. Proto si pohrávám s nápadem upravit trojtalíř a místo nejmenšího kolečka 22 zubů bych tam chtěl mít 19 až 20 zubů, nebo alespoň 21. O každý zub na malém kolečku méně znamená vyjet dál do kopce. Přidávat zuby na osmikolečku by asi bylo obtížnější a méně efektivní.
Já to ale se svými "kutilskými schopnostmi" nejsem schopen upravit, to se po mně nesmí chtít. Proto bych se chtěl zeptat, jestli to má vůbec šanci taková úprava trojtalíře a pokud ano, co přesmykač? Jaký k tomu cyklopočítač, protože jízda by byla na takovém kole fakt pomalá, ale já na kole pomalu do kopce jezdit umím, v tom bych problém neviděl, jen počítač mi to někdy nechce měřit.
Tak jestli se někdo takovými úpravami nezabývá anebo jestli podobné trojtalíře nejsou dokonce na trhu?
Holt s přibývajícími roky jsou ty kopce dost problém, ale vývoj kola nestojí a třeba to někomu dalšímu též pomůže, když se nad tím společně zamyslíme.
Elektrokolo mi nenavrhujte. ELEKTROKOLO NECHCI.
Tachometr -- nejjednodušší úprava k vyzkoušení: pokud jde na tvém tachometru nastavit poloviční obvod kola, než je skutečný, tak jej takhle nastav a přidej do špic druhý magnet. (Nezkoušel jsem, ale mělo by to pomoct, protože problém je myslím v tom, že tachometr čeká na další impuls jen nějaký fixní čas.)
Převody: možností je několik ... Sehnat nebo si nechat vyrobit ten talíř (21z třeba tu: http://www.gebhardt.cz/cs/mtb-xc-am/prevodniky#21 , 20z už na MTB kliky nenabízejí, asi se nevejde přes šrouby, ale můžeš se zkusit zeptat ..., přesmyk by to měl být schopný pobrat). S kazetou se také trochu pohnout dá, minimálně 9kolečko dělá shimano standardně až do 36z. Další možnost je přidat navíc k přesmyku ještě dualdrive.
Z tohoto videonávodu plyne že jde udělat trojtác i třeba s 18zuby.
https://www.youtube.com/watch?v=tVweIvS81rg
Zatím dík oběma za cenné rady.
Co se týče cyklopočítače, původně jsem se chtěl zeptat, jestli není nějaký typ už pro podobné ježdění jak já jezdím anebo chodím vedle kola naprogramován, ale s těmi dvěmi magnety to zkusím.
To znamená když mám plášť 700x28c, dle tabulky obvod 2136 cm, tak když dám dva magnety, mám počítač nastavit na 1068 cm V pondělí běžím koupit ještě jeden magnet a zkusím to. Přinejhorším mi bude počítač ukazovat dvounásobek a budu údaje muset dělit dvěma, kdyby to na tak malý obvod nastavit z nějakého důvodu nešlo.
Co se týče trojtalíře. 36 zubů dává Shimano až do výbavy Deore 9 kolečko a já mám jen 8 kolečko Alivio. Musel bych to na 9 kolečko kvůli dvěma zubům předělat a to se mi teda nechce Proto hledám možnost upravit trojtalíř. Zatím to zvládám na 22/34 Megarange, ale méně zubů na trojtaléři znamená možnost vyjet větší kopec. Ve všech cykloobchodech říkají, že největší je těch 22/34, u Deore 22/36
No tak tuhle otázku ponechávám otevřenu, třeba někdo bude mít další zkušenost a napíše. Zatím budu jezdit na tom co mám
Dnes jsem byl na horách s kolem. Šlapal jsem vedle kola do kopce asi tři kilometry, rychlostí tak 2 až 3 km/h. Ty tři kilometry mi to prostě na cyklopočítači nezaznamenalo. Nemůže to nějaký výrobce naprogramovat už z výroby, aby se nemuselo bastlit se dvěma magnetama a podobně? Vždyť by se to vyplatilo Podobných dědků jak já jezdí dnes po horách relativně hodně. Celkem dnes asi 20 km v horách. Na dědka dost. Pak jsem musel rychle domů, přicházela bouřka a já jsem nechtěl v bouřce zmoknout.
To nezaznamenal ani vzdálenost? Já tu otázku původně pochopil jako problém se zobrazováním rychlosti, a vždycky jsem si myslel, že vzdálenost tachometr načítá podle pulsů správně bez ohledu na rychlost. Ale pravda je, že mě to nikdy nenapadlo ověřovat. Zkusím na svém cateye a poreferuji ... :)
Co se zobrazení rychlosti týká, tam je to do jisté míry principiální. Pokud se má zobrazená hodnota nějak rozumně často obnovovat, tak tachometr nemůže čekat na puls od magnetu neomezeně dlouho. K tomu mi víc magnetů připadá jako rozumné řešení.
No právě, cyklokomp při nízké rychlosti nezaznamenává vzdálenost. Nevím jestli jen ten můj, ale zkoušel jsem víc cyklokompů, všechny stejné. Pravda, nepatřily k nejdražším, ale myslím, že ceny to moc neovlivní. Nevím, pokud chcete, můžete to vyzkoušet, ale chtělo by to čas a trpělivost, jít tak 300 metrů hlemýždím tempem vedle kola. Aby vás to nenudilo, doporučuji do kopcovité přírody na horách, jít pomalu a kochat se krajinou. Výsledek, jak funguje váš comp nám napište, ale chtělo by to zvlášť téma Tady je to o primárně o úpravě trojtalíře.
možná by to chtelo zlepšit kondici... BTW: proč nedáš radši kazetu s největším pastorkem 36z?
Mám 61 roků, pro kondici dělám co mohu, navíc bojuji s bercákama, proto mi nedělá dobře pěší chůze. V kondici už moc rezervy nemám.
Kazetu mám s největším pastorkem 34 zubů. 36 zubů by mi moc nepomohlo a musel bych kvůli tomu předělávat Alivio na Deore a to se mi zatím nechce.
Navíc efekt 36 zubů na kazetě je nižší ve srovnání s 20 zubovým kolečkem na trojtalíři
Dá se také přemontovat 36z kolečko z 9kazety na 8kazetu. Vypadá sice divně kupovat celou kazetu kvůli 1 kolečku, ale pokud nechceš měnit zbytek osazení, je to také možnost. Shimano má 8 a 9rychlostní kolečka stejně tlustá, liší se jen tloušťka podložek v kazetě mezi nimi. Takže pokud zachováš podložky, můžeš kolečko vyměnit. (Jediné, čemu to může vadit je optimalizovaný tvar zubů pro rychlejší řazení, takže možná bude řazení na vyměněné kolečko o něco pomalejší, ale v praxi by to nemělo být nic vážného.)
Pokud jsou kolečka v kazetě snýtovaná dohromady, tak ty nýty odvrtat nebo jinak zničit, a ničím nenahrazovat. Pro provoz nejsou vůbec potřeba, jsou tam jen pro usnadnění montáže.
Mno do toho vrtání bych teda osobně nešel...
Proč ne? Já takhle už dlouho provozuju 8kazetu na silničce s 7kolečkovým řazením. (Nechce se mi měnit náboj a tak všechno, a sehnat 7kazetu rozumně nejde, rozhodně ne tak, aby se to cenově vyplatilo), tak prostě z 8kazety vyhodím největší kolečko a 1 podložku a namontuju. Funguje už hodně dlouho naprosto bez problému. (Není důvod, aby nefungovalo, kolečka drží za drážky na ořechu, ty šrouby/nýty jsou fakt jen proto, aby se ti kazeta nerozpadal v ruce při montáži. Mmch, pokud nevěříš mně, tak to píše i Sheldon: http://sheldonbrown.com/k7.html#custom )
Mám to taky tak skládané vzal jsem 34z kolco ze 7 kazety a vrazil jsem jej misto 32 na 8 kazetu.
Funguje to bez problému.
Na tác se dá udělat i 18kolečko, jen někho najít kdo by to zbastlil.
No právě, o tom to je. Najít někoho, kdo by to zbastlil. Já to dělat nebudu, špatně by to dopadlo
V našem okresním městě je asi pět cykloservisů, v okolí další tři. Nezbastlil by to z nich ani jeden, nedělám si iluze. Jsou to jenom prodavači cyklosoučástek, prodají vám trojtalíř a namontují, popřípadě seřídí a nafoukají pneu (v lepším případě). Více od nich nelze čekat
Možná je to práce spíše pro nástrojáře. Chtělo by to menší soustruh, stojanovou vrtačku a zdroj náhradních dílů, aby nemuseli kupovat celou kazetu kvůli jednomu ozubenému kolu, protože by jim to nikdo potom nezaplatil. Nad možnosti běžného cykloservisáka.
Tady je spíš otázka, jestli takové zlaté české ručičky už nevymřely a nestali jsme se montovnou nějakého Shimana nebo odbytištěm nějakého Číňana?
V každém případě podnikatelský námět pro šikovného zámečníka.
Šikovný zámečník si musí říct o tři až čtyři stovky na hodinu za práci, aby nechcíp hlady. A jen hodinu to bastlit nebude. Tudy asi cesta nevede. Je to práce pro domácího bastliče, teda vlastně kutila domácího.
Nevím, jestli to tu už někdo zmínil, ale na lehokolech jsem viděl kombinaci několikakvaltového náboje s kazetou. Tím už se dostáváš k převodům, kdy šlapeš jak o život a téměř stojíš na místě.
Obdivuju, že dokážeš jezdit pod rychlost 3 km/hod. Pro mě už téměř pádová. To je na balanční kolečka :-)
Tachometry, co jsem měl a mám, tak fungují od rychlosti cca 3 km/hod. Pod tři ukáží nulu a nic nenačítají. To je ale jen když kolo tlačím do prďáku, nebo na něm zkouším "Antona Tkáče" :-)
Ta myšlenka, kterou tu někdo měl s dvěma magnetama a polovičním obvodem kola je zajímavá, odzkouším na nějakém compu, jak bude reagovat.
Taky si myslim, ze technicky nejsnazsi je nechat stavajici kombinace prevodu a navic pouzit naboj s prevodovkou sram dual-drive. To pak prinese celkem 3x3x8 moznych prevodu, jeden znamy to tak na lehokole ma a urcite neni jediny.
Asi to nebude uplne nejlevnejsi varianta, ale neni treba vymyslet a konstruovat nic noveho.
Jestli to pocitam dobre, tak pri prepnuti dual drive na prevod do pomala, bys se svym 22z prevodniku ziskal ekvivalent 16 zubu!
A co varianta menších kol? Místo 622 mm ráfků dát 559 mm ráfky. Pokud máte V-brzy, tak ale asi moc nepřipadá v úvahu.
Mně by tedy jako nejlepší řešení přišlo horské kolo s 26" koly přezutými na něco tenčího, převodníky 22-32-44 a kazetou 11-36. Což asi také není dobré řešení vzhledem k ceně.
Mně se nejvíc líbí ten Sram DualDrive. Věděl jsem, že dualdrive existuje, ale nevěděl jsem, že se to dá tak snadno zkombinovat s osmi kolečkem Megarange 11-34 zubů.
Drahé to není. Běžná cena dualdrive Sram 821 Kč plus poštovné a balné. K tomu ráfek, špice, práce a kazeta. Tak vím už na co šetřit:)
Převody 0,73-1-1,36. Myslím že by to mohlo v kombinaci s trojtalířem 22-32-42 řešit všechno. Taky to, že talíř 42 je při jízdě z prudkého kopce malý. Hodí se 42x1,36 a to je ekvivalent k talíři 57,12 zubů.
Na talíři 22 zůbů x 0,73 je ekvivalent k malému talíři 16,06 zubů.
Od úpravy trojtalíře tedy upouštím, nechám na kole původní a upřednostním toto řešení Zatím všem dík za rady. Asi to vyřešilo situaci. Sám bych na to nepřišel, tak ještě jednou díky všem.
Nezapomněl jsem na něco, co je třeba k tomu ještě pořídit?
Za 821 cely DD24? Tomu se mi nechce verit.
DD = radici packa s gripem + prehazovacka + naba s prevodovkou. Takze jeste preplest zadni kolo.
Pokud to máš zhruba spočítané, na kolik taková sranda zhruba přijde? Mě se to teď nechce dohledávat a počítat, navíc nevim co všechno by bylo potřeba. Pokud to nevíš, tak to nehledej a nepočítej. Já jen pro zajímavost.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=sram+dual+drive
Zhruba přehled co kolik stojí.
Tak že za 800Kč to určo nebude:-)
tady je taky něco o tom
http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
ale staršího data
http://www.primeshop.cz/cyklistika/komponenty...
Ale je to jen naboj.
Díky, oběma :-)
Nic levného, ale zase když by to bylo hodně potřeba, tak to ještě jde.
Copak, budeš to taky pořizovat ? Zalejhaj ti uši do kopce ? :-))
Jo, nějak mě poslední dobou ve stoupáních zaléhají uši, asi by to chtělo lehce zpomalit a víc aklimatizovat zpomaleným stoupáním :-)
Znám několik úseků, kde by se hodně hodilo mít něco lepšího a lehčího než je 22 : 34, možná, že 20 : 40 by nemuselo být vůbec špatné. Na vrchu budu sice o pár minut později, ale svěží a nezadýchaný :-))
To také není špatný nápad, jenom pořád nevim kde sehnat dobrovolného a vždy připraveného nosiče baterek.
S tvou fyzičkou by ti bohatě stačil lehký bosch, ale ta cena, ta cena!
http://ktmelektrokola.cz/index.php?str...
Hmm, moc pěkné a šikovné. Předpokládám, že údaje v tabulkách tak nějak budou + - odpovídat. Asi by se mi to i líbilo, těch nějakých 8 kg navíc by se asi dalo při jízdě po rovině zvládnout. KTM má pěkná kola s dobrým osazením, ale ta cena, ta je fakt víc než moc pokud si člověk musí ty peníze ušetřit z běžného příjmu.
Dvě tužkový kdykoliv, víc ne :-)
To jako baterky ve velikosti tuzky?
http://img.groundspeak.com/waymarking/61f39234...
http://www.markhitstheroad.com/us/wa/images...
Taky mě to napadlo, ale nevim, nevim. Když vidím jak se tváří když vezu klíče od bytu a nebo rezervní baterie do světla, tak si vůbec nejsem jistý, že by si s nadšením naložil navíc tři kila :-)
Nechci Vám do téhle diskuze už moc kecat. Poradili jste mi dobře. K cyklokompu jsem si přidal druhý magnet a nastavil na poloviční obvod, zítra to vyzkouším, ale myslím že to bude OK.
Na dualdrive budu šetřit, nebo spíše shánět kdo to všechno sestaví a sešteluje. Slibuji si od toho, že vyjedu do větších kopců a jsou u nás pořádné, takže se každá vychytávka bude hodit.
Proč Vám ale píši další komentář? Rozběhla se tu diskuze o elektrokolech. V úvodním komentáři jsem napsal, že elektrokolo nechci, avšak nenapsal jsem proč nechci. Nechci protože si myslím, že s pořízením elektrokola končí cyklistika a začíná motorismus. Cyklistika je zdravá, dokud se při ní šlape. Jak sednete na elektrokolo, už to přestává být sportováním. Už je to něco jako moped nebo motocykl, sice ekologický motocykl, i když taky ta ekologie elektrokola je sporná, ale je to každopádně konec cyklistiky, konec sportu, konec zdravého pohybu.
Nedělejte si iluze, že budete na elektrokole šlapat a motorem si jen pomáhat. Není k tomu motivace. Něco jako rotoped. Na kole je zdravé to, že jste unaveni, nohy vás bolí, nejraději byste lehli na kanape a pustili televizi, jenže vy jste někam chtěli dojet a pak musíte taky dojet zpátky. Na rotopedu anebo elektrokole to odpadá. Zabolí nohy, přihlásí se únava, tak se slézá z rotopedu a sedá se ke kompu anebo televizi anebo zapíná elektromotor, pokud jedete na elektrokole a dál to znáte. Časem se už ani nezačíná šlapat. Prostě sednete a jedete, na nějaké šlapání se časem dříve nebo později vykašlete. Přestáváte být cyklisty, začínáte být elektromotoristy, se všemi negativními dopady na zdraví, motivaci a sportování.
Tak proto já osobně nechci to elektrokolo i když časem se tomu možná nevyhnu, když už mám těch 61 roků. Pokud jste zdraví, nejste nemocní, přestárlí anebo hendikepovaní invalidé, tak jezděte na pořádném kole a ne na nějakém elektromopedu. To už není cyklistika, teda pokud jste ještě zdraví a mladí, jak já.
Ahoj a dobrou noc.
Každý si vybere podle svého gusta... ale s něčím přece jen nesouhlasím.
Jednak - elektrokolo bez šlapání nejede (samodomo úpravy, které to umožňují, nejsou tak úplně legální) a čím víc dopomoci se využije, tím rychleji se "vysosne" baterka, takže ta motivace ke šlapání tu pořád je. Přinejmenším ta, že by člověk mohl taky uvíznout někde v půli cesty...
To druhé - s kolegy vyrážíme na kola na prodloužený víkend pravidelně dvakrát do roka. Já s mými padesáti lety v této sešlosti patřím k nejmladším... takže postupně přibývá těch, kterým se přihlásily nějaké ty zdravotní problémy, které by jim jinak už nedovolily s námi jezdit. První elektrokolo se objevilo mezi námi tuším předloni, na poslední akci už byly tři. Takže lidé, co by jinak seděli doma a nejvejš nám poslali esemesku "jak se tam máte" pořád můžou s námi jezdit - a toho pohybu přitom vůbec nemají málo, ale je přiměřený jejich možnostem.
Sama taky nemám do elektrokola v nejbližších (doufám mmoha) letech chuť, ale určitě nesouhlasím s tím, že je to "konec zdravého pohybu". V mnoha případech naopak.
Naprostý souhlas. Ta zmínka o elektru je jen zdejší folklór a nesmí se brát příliš vážně :-) I když mě docela zajímá co nového je v tomhle směru a jak jde vývoj.
Jsou vyjimky a neni jich malo. Jsou cyklisti, kteri elektrinu potrebuji, kdyz se sklon dokopce zvedne nad x %, konci. A po rovine pomoc nezapnou.
Propedal zase pomaha pouze v nastavenych procentech a to porad, ale 100% praci neprevezme.
Obávám se, že máš o elektrokolech zkreslenou představu. Jseš ještě mlaďoch, až budeš v mém věku (70+) tak předpisové elektrokolo - tedy to,které ti pomáhá jenom když šlapeš - zřejmě oceníš. S manželkou tak jezdíme již čtvrtý rok a díky elktrokolu se dostaneme do míst kam bychom již objektivně netroufli.
Nevim, v CZ se mi to rychle najit nepodarilo. Takze takhle: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid...
Mozna jde pouzit jina prehazka, ale nejspis ne shimano, protoze to ma jiny krok.
Dík za upozornění. Co nejdřív vezmu do zásoby celou sadu. Těžko čekat, že až se něco pokazí, tak to lehce seženu a ještě na kotoučovku. A nic jiného už nechci.
Jestli na tom dojezdím 50 tisíc, tak všechno vyměním preventivně.
Nemám ho na zvýšení rozsahu, ale proto, abych vůbec nepotřeboval trojtác a přesmykač.
Možná, že v kombinaci s malým převodníkem by byla životnost menší.
Nebolo by technicky jednoduhsie dat tam dozadu 9 kolecko 11-36??
Jenže rozdíl mezi nejlehčím převodem 22->34 a 22->36 je asi 5%, což mu nemusí stačit a s dualdrive to nelze srovnat. Převodovkou by navíc získal nejen převody do pomala, ale (když si nechá trojtác), i převody do rychla.
Sice do rychla také, ale dost vážně pochybuju o tom, že bude schopný jezdit po rovině víc než 40 na což mu dosavadní převody docela dobře stačí :-)
A 5 % není zase až tak málo.
Tak 9 kolečno s 36 zuby už někde v textu zmiňuje autor tématu jako rozdíl neadekvátní vynaloženému úsilí.
Myslím, že těžší převody lze ocenit především dolů s kopce. Nebudu počítat, jaká kadence vycházi při 40 km/h na 42-11, ale obecně z prudšího kopce bez zatáček na slušném asfaltu, nevidím důvod, proč by člověk nemohl zlehka šlapat i při rychlosti nad 50 km/h, aniž by jeho nohy musely připomínat mixér... :-D
Každopádně tady bych to bral jen jako bonus, nikoliv klíčovou funkci.
Pokud jede někdo na treku na výlet a je mu už 60, tak pochybuju o tom, že když se mu to bude z kopce rozjíždět k 50, že by měl ještě chuť přišlapávat.
Na kole jsem měl kazetu 34 a pak ji vyměnil za kazetu 36z a určitě to je dost poznat ve stoupáních. Někteří účastníci Drtiče co měli možnost stoupat za mnou úžlabinou by mohli vyprávět jak pomalu se s tím dá stoupat a bez většího zadýchání aby zbyl dech a síly pro další pelášení :-)
Ale je fakt, že v pár kopcích bych taky přivítal na převodníku placku s 20z, hrozně nerad chodím a tlačím kolo.
Já jsem měl na Ibexu jeden rok kazetu HG40 11-34 a přišlo mi to řazení divné, to poslední kolečko prostě bylo o spoustu zubů větší, takže jsem další rok koupil zase HG50 11-32.
Kdyby v téhle kazetě jen zvětšili největší kolečko o 2 zuby, přišlo by mi to akorát, ale ta 11-34 má pastorky z nějaký jiný řady, nechápu...
Já se ale opravdu prudkým kopcům vyhýbám, pokud to jde, takže 26->32 už mi prostě stačit musí. :)
Samozřejmě, že hodně záleží na tom kudy a jaká stoupání se jezdí a kolik má kdo síly a co zvládne udejchat.
Cyklopoutníkovi hodně rozumím, také mám rád kopce a projížďku po horách a chápu, že hledá lehčí převody než má. já mám na treku 22 : 34 a teď po několika projížďkách v Krkonoších vážně uvažuju o výměně kazety alespoň za 36z. Zase se mi bude šlapat volněji. Ne vždycky jsem na tom tak abych dal z Pece kapličku nad Výrovkou bez zastavení a výjezd na Dvoračky bez zastavení se mi nedaří, ty 4 km stoupání už neudejchám, ale s lehčím převodem by to snad i mohlo jít.
A proč ne zrovna 11 kolečko 10-42? :-)
http://www.kupkolo.cz/kazeta-sram-x01-xg-1195...