Včera jsem si cvičně vycuknul Zvičinu na žiletce, abych zjistil, jak se na tom šplhá. Pro někoho je asi 34/25 na 12% akorát, já si s tím poradil, ale už to bylo u hranky. Uvítal bych pro tyhle krajinky nějakou alternativní kazetu pro větší pohodu. Kopečky táhnou.
Koukal jsem, že nabízí kazety 12-28 a 12-30. S tím už by se asi dalo šplhat líp.
Jsou nějaké limity použitelnosti ? U trojplacky vepředu musí být delší vodítko přehazky, třicítkový pastorek ale stejně jezdí jenom s malou plackou, takže by problém s napnutím řetězu být neměl.
Tahle otázka mě napadla v souvislosti s kazetou Sh 105 12-28, kde prodejce upozorňuje na kompatabilitu jen s některými modely přehazovaček. U kazety Tiagra ale už ne. Je tam problém s rozměrovým rozsahem přehazky, nebo ta kompatabilita bude spíš jen s náběhama zubů ?
46/16, tlustý řetěz, ze sedla a vystaráno. jen někdy nevím která bije(o2) a nesnáším polykat mouchy, ale trénink je to dobrý. akorát ty letní teploty mi shazují účinnost. mám raději vlhké jaro a podzim, stoupá mi účinnost plic tak o 25%. do Alp bych si vzal určitě minimálně 39/28. Nohy to dají vždy, je to spíš o hlavě a neuvařit se, teda když se bavíme o jízdě na lehko... každopádně každá přehazka má limit zubů které pojme. teoreticky bys mohl použít vzadu 12-36 a vpředu kompakt 34-50 a jezdit 34-36...
Když už je to moc stoupák, začnu, chrčet, vrčet a začínám být nasraný. Anaerobní režim už je dávno na programu, stejně jako překyselení svalů...jediné lákadlo je dostat se na vyšší frekvenci - takže začnu jezdit cikcak, podle toho co mi umožňuje momentální provoz. už jsem se taky dostal na kopec, v kterém jsem se z nuly nerozjel...akorát jsem si hezky natáhl řetěz.
Pokud jsem někde neudělal chybu, tak Kreuzotter.de říká: 12% stoupání při 90ot./min a převodu 39/28 je výsledná rychlost cca. 16km/h při 550W - to je myslím hodně anaerobní režim. Pokud použiješ 34/36 dostaneš se na cca. 11km/h při 350W, což už je takový rozumný kompromis. Sice to není asi úplně aerobní režim, ale je to myslím hodně blízko. Nasimuloval jsem tě na 85kg a 9,5kg silniční kolo...
Výsledky sice hezký a zajímavý, nicméně na vrchařských prémiích body nesbírám. Kopec potřebuju přežít a dle možností si ho i užít. Rychlejc jedu, jen když na to zbývá. Takže preferuju vyšší kadenci při lehčím převodu. "O tři těžší a kua zabrat" na žiletce skutečně funguje, ale jen do určitého sklonu. Pak už se snižuje kadence a začínám to páčit vší silou. Na kratším vylamováku se s tím srovnám, ale jde mi o víc jak stometrový převýšení. Pak už i v těch nohách při opakovaném záběru není kde brát...
Vzadu 36 mám na horácovi, bezva vyprošťovák. To už je zase na žiletce nadbytečný, pokud nechci lejzt po zdi. Ale tu třicítku bych asi v horách uživil. Jak ale zjistit ten limit. Koupit kazetu a zjistit, že se "nevejde", to se mi nezamlouvá.
Jednou jsem takhle někomu ladil v servise fitko a taky to skončilo na 28z. Vyzkoušel jsem 3 kazety, ve svém optimismu který sliboval 32z. V dobrém servise ti to rádi vyzkouší, maximálně budou muset 2x snýtovat a roznýtovat jeden starý řetěz, aby ověřili napnutí ramene přehazky, když už zjistí že ti horní rolna nechroustá největší pastorek...závěr byl: zkusíme trojtácové kliky.
Shimano u 10kové Deore přehazky udává rozsah 43 zubů. Pokud použiješ 39/52 a vzadu 11-36, měl by ti vyjít rozsah přehazky 38 zubů. Když použiješ 34/50 a vzadu 11-36, měl by ti vyjít rozsah přehazky 41 zubů...pořád méně než s trojtácem 24-42 Deore...
Přehazku mám silniční 105. O rozsah vodítka až tak strach nemám. Spíš jestli tam není limit od horní kladky k největšímu pastorku. nějak to zkusím ještě okouknout a oměřit.
Nevím jaký máš konkrétně model přehazovačky, ale u některých Shimano doporučuje největší pastorek vzadu 27z, u jiných 28z, a třeba Tiagra 4600 má 30z. U 105 nevím, našel bys v manuálu, ale měla by vzít určitě 28z, větší by se muselo vyzkoušet.
Koukal jsem po kazetách - 105 jsou do 28z, Tiagra do 30. Asi se u 105 předpokládají zdatnější uživatelé :-))
Netušíš, jdou tyhle třídy vzájemně a bez problémů míchat ?
Tiagru neber, vše alespoň 105. Je to zhruba stejné jako Alivio vs Deore.
Rozdíl ve váze, nebo i dalších parametrech a vlastnostech ? U horáců jsou u něčeho skoky jen váhové, ale třeba u brzd nebo páček řazení rozdíly v chodu.
V zásadě jsou na tom ty komponenty podobně (na kazetě prostě není o vymyslet, tam jde akorát o hmotnost a životnost), řazení je určitě čím dražší tím přesnější. Třeba u pák Tiagra by mi lezla na nervy kabeláž.
Ladíš to cca. o 11% procent (změna 25-28)(jednotky procent). To se může zdát hodně, ale pro klidový režim šlapání by to chtělo ladit o desítky procent. Ale je mi jasný že to znamená vyměnit kazetu a přehazku. Pokud se nechceš vzdát přehazky, můžeš vyměnit kliky za trojtácové 30/42/52 a přehazka by to měla dát, pokud teda nemáš krátké rameno - pak to nedá. Gebhardt dělá nejmenší talíř 33z na rozteč 110mm...což taky není tuning co bys potřeboval. Jinak kombinovat sady od jedné firmy by neměl být problém, pokud indexace řazení souhlasí, mělo by jít použít horskou přehazku spolu s dualy a horskou kazetou. Mně opravte pokud kecám....
To už je trochu v extrému a blížilo by se to treku, který mi taky doma hnípe. Chci podržet ráz silničky. Maximum je kompakt (už mám) a vzadu si jen polepšit na 28, nebo 30, abych na třetím kopečku nežral Anti-cramp. Zbytek pěkně ze sedla...
Opravdoví silničáři jezdí do 12% stojek 39/23. :-)
Podržet ráz silničky? Co to je za blbý kecy?
Můžeš dát kazetu 11-32 a horskou přehazku se středním ramínkem. To není až tak velký vzhledový rozdíl oproti tomu co máš teď.
Nejde jen o vzhled (když tomu budu říkat cyklokroska, můžu na to navěšet klidně i vánoční ozdoby). Jde o uživatelský ráz a vlastnosti. Prostě silniční pelášivec a do echt krpálů mít na výměnu druhou kazetu.
V tom to nebudu. :-) Nová Ultegra (6800 - 11sp.) zvládne až 32 zubů.
A co ti brání tam dát přehazku na horáka?
Co máš vepředu za placky?
Do kopců se vozí kompakty (34 a 50 vepředu 11-28 vzadu) a nevím o hrbu na který by se s tím nedalo vydrápat.
Já mám 105 kazetu (s ní jsem kolo koupil) a DA7900 hazku a chodí to bez potíží (no teď už ne, má to něco najeto). Netuším v čem by mohl být problém.
Vepředu 34-50, vzadu zatím 11-25. S 28 tak nějak počítám, ale zarazila mě poznámka u kupkoláků, že kazeta 12-28 je kompatabilní jen s několika konkrétníma přehazkama. A protože se znám, vím, že i tu třicítku bych uživil. Proto mě zajímají ty limity.
Konkrétní model té mé přehazky budu muset nějak zjistit. Snad jsem koukal dobře, že i v rámci řady 105 je povícero modelů.
Když už jsme u toho, jaký na tom máš pedály? Doufám že tam máš A520?!?
K botám jsem se ještě nedostrkal, takže provizorně 520, ale oboustranné SPD. To dozraje :-)
U levnějších kol se mtb-spd toleruje, ale měly by tam být A520 nebo A600 :-)
Hele a má to fakt nějaký efekt, krom hmotnosti a nemožnosti zašlápnout druhou stranu? já to jezdil jen jednou ve velomobilu a tam na to není vidět, tak mi nepřišlo v ničem rozdílné. Když už to beru tak zeširoka, hrozně mi lezly na nervy šlehače od CB, jakkoli tu firmu mám docela rád. Šlehače v tom nejlehčím vydání totiž nepřenáší síly přes kufr, ale přes botu a já ji měl ostrouhanou, takže vrz, vrz při každým šlápnutí... tipuju že silniční SPD jsou na tom lépe, ale máš tam nějaký dotyk navíc- pedálu s botou?
cssss http://www.velominati.com/the-rules/#34
Rule #34
// Mountain bike shoes and pedals have their place.
On a mountain bike.
Když už tak ať silniční pedály alespoň připomínají. Jo, je tam kromě pedálu tam je i kontakt s rámečkem.
Tohle je něco speciálního pro Rondu: http://www.velominati.com/the-rules/#90
Rule #90
// Never Get Out of the Big Ring.
If it gets steeper, just push harder on the pedals. When pressed on the matter, the Apostle Johan Museeuw simply replied, “Yes, why would you slow down?” It is, of course, acceptable to momentarily shift into the inner ring when scaling the 20% ramps of the Kapelmuur. http://youtu.be/lnX4uaDYyIU
Nemám moc rád, když něco má něco připomínat. Oboustranky teď poslouží dobře a pak půjdou využít na horáce.
Tu dvacku šplhá teda pěkně. Palmovka si umí houbelec představit pocity - tohle vycuknout, navíc s náskokem, to musí bejt něco...
Z který to může být doby ? Že má ještě páskovou přilbu. A v doprovodu jsem tam viděl sourozence mého veteránka.
Tehdá se holt sypalo naplno, tehdá to zvládli... ;-))
1998 Ronde van Vlaanderen
V popisu.
Na co tam má vůbec převody když všechno jede na 53x11? Ušetřil by váhu za kazetu, přehazovačku etc. Jestli někde používal šroubovací více kolečko, tak to bych sundávat nechtěl.
To bych si tipnul, že polystyren se vozí už delší dobu. Ale asi jo. Já spíš myslel někdy hned po devadesátým. Ta motorka se vyskytovala pod kamerou ještě asi tři roky zpátky.
Vpředu fakt hrubej, ale vzadu mi připadá, že na těch kostkách má něco lehčího. Na tom mém monitoru to mám dost máznuté, ale je vidět, že řetěz leze někam nahoru.
Jo, je to jen skoro na 53x11 :-) Jednou šmatlá na levou páku, vypadá to že dává o dva nahoru.
Eh, pravou. Levou potřebuje akorát na brždění :-)
já mám vepředu 52/42/30 a vzadu buď 11-30 s novým řetězem nebo 11-34, až se trochu vytahá.
přehazka 8mi kvalt Deore s trošku delším ramínkem, řazení 2203.
ale není to čistokrevná silnička ani cyklokroska, ale spíš takový prasopes :-))
Rondo, krása silničky spočívá i v jemnosti ražení a odstupňování řazení. Rozhodně nedávej dozadu víc jak 28. Mě na lehožiletce chybí ta jemnost odstupňování kolečka, ale tam potřebuji lehčí převody a jsou tam tudíž větší skoky. Až si na silnici zvykneš zjistíš že to jde i s těžším převodem.
Ono to jde, ale když je kopec moc dlouhej, nebo se jich do cesty namotá víc, tak se to nasčítá. Přece jenom nejsem žádnej trénovanej vrchař. Tu kazetu chci mít jen pro výpravy do opravdových kopců, na prohození. Jinak pro splašenou rovinu stačí bohatě ta 25.
Kolize horní kladky a největšího kolečka je reálný problém. Nějakou starší 8kolečkovou přehazku Sora jsem k akceptování myslím dokonce 32z kolečka přesvědčil přidáním "podložky" mezi napínací šroub a příslušný zoubek na patce (t.j. bylo potřeba víc napnout přehazku směrem dozadu, než umožnil šroub). Pak to fungovalo bez problémů. (Tohle nemusí být jen věc přehazky. Mám pocit, že ne všechny rámy/patky mají stejnou vzdálenost šroubu přehazky od osy kola.)
Ale dávat na kolo kratší řetěz, než je minimum pro nedestruktivní zařazení největší placky i kolečka bych neměl odvahu. Člověk si říká, že přeci není tak blbý, ale pak se třeba v kombinaci s únavou po nějaké době poštěstí zařadit cokoliv a skončit kvůli tomu někde se zničenou přehazkou ...
Já bych prostě k alternativní kazetě přidal i alternativní MTB přehazku, tím by se měl vyřešit jak odstup horní kladky, tak délka ramínka a krok řazení je mezi MTB a road snad ještě i dneska stejný, ne?
Přehazovat ještě přehazku, to už je opravdu pro extrémy. Tam radši vezmu horáce s 22/36. Rozměry ještě vočuchám, ale skončí to asi na té 28 a holt víc máknu :-) , nebo budu vybírat cesty s ušlapatelným sklonem