Než začnu tak musím poznamenat, že jsem tu pročetl všechna vlákna ... a některá i 3x, ale jsem pořád na začátku :-)
Po letech turistiky na kole a pár letech experimentů s lehokolem se chci na stará kolena zase vrátit na silnici. Ale od dob mé staré silničky postavené na upraveném favoriťáckém rámu doba hodně pokročila. Dnes se snad ve všech pádech skloňuje karbon. A byť jen úvaha o kombinaci Al rám + karbon vidlice vyvolá u mých známých silničářů cukání v koutcích úst. Takže mě v podstatě dovedli až někam ke kombinaci karbon rám + Sh105 osazení - viz link
http://www.mojekolo.cz/merida-scultura-cf-904-2014
No a teď to přijde. Můj předpokládaný roční nájezd na silničce - tedy v této chvíli :-)- odhaduji na 2-3000km. Cykloturistiky se úplně nevzdám, nemůžu přece nechat ženu jezdit samotnou. A taky rád chodím pěšky. Silničku budu využívat jednak na týrání těla a pak taky na uvolňující vyjížďky k odbourání stressu. Má tedy pro mě smysl hnát se do karbonu, nebo mi "bude stačit" Al rám, kde budu při stejných komponentech cca o 1/3 níže s cenou?
Určitě bude mezi Vámi pár takových, kteří stejné dilema řešili a vyřešili. Můžete se tedy se mnou podělit o Vaše zkušenosti?
A tak ... chápu, že někomu může můj dotaz připadat směšný. Tak se, pls, zasmějte, ale nechte vlákno svému účelu.
Dík....
To nebylo myšleno jako vtip. Kvalitní ocelový rám je lehčí než levný hliníkový a úspora pár kg s karbonem nestojí za vynaložené náklady. (tedy pokud někdo nejezdí závodně)
Mám obavu, že tak kvalitní oceláč, aby byl pevný a lehčí než hlína, bude o něco dražší, než ten karbón ;-)
cyklobazar.cz
Dát na rám z uhlí 105 je v zásadě správné rozhodnutí.
Me zkusenosti se silnickou spadaji do stejneho obdobi jako Tve tak mne ber s rezervou :-)
Osobne bych se priklonil ke karbonovemu ramu, za podminky ze Ti rozmerove sedne.
Karbon jsem mel kdysi na horaku a chapu kolegy kteri Ti rikaji "jedine karbon".
Je totiz pocitove prijemnejsi nez dural -ovsem k tomu mam osobni averzi.
Já jsem zastáncem karbonu. Letos jsem si koupila horáka celokarbon a jsem nadšená. Teď koukám po nové silničce, ale nějak se numůžu rozhoupat. Jedno vím jistě. Až se rozhodnu (asi sezona 2016), půjdu do karbonu.Na silničce najedu kolem 5t za rok (loni), zbytek dám na horákovi. Možná někdo řekne, že je v tomhle případě karbon zbytečný. Ale proč si neudělat taky radost. :-)
Ahoj taky jsem ted vybíral novou silnicku s tim ze materiál rámu nehrál takovou roli.
Ma to plus i minus kazdy material - u hliníku je treba minus většinou vyšší váha a ze netlumí vibrace od rozbité cesty - u karbonu je zas minus ze vlepovane kovové části treba závity pro stred a patky časem zlobí.
Kolo jsem vybíral v rozmezí 40 - 60 tisic.
Chtel jsem nějaké lepsi znacky tak jsem koukal na De Rosa, Bianchi, Colnago, Cannondale, Cinelli.... Taky Trek, GT, BMC, Giant, Willier.... Proste vse možné....
Karbonove Colnago a Bianchi meli 8,5 kg - asi nejlehčí karbon byl od Canyonu kde se v me velikosti pohybuje kolem 7,8-8 kg ale nelibi se mi - a sem estét, plus sem hledal spis tu značku ;)
Skončil a objednal jsem hlinikoveho Cannondale CAAD 12 v osazeni Ultegra za 55 tisic v me velikosti 7,5 kg nádherné kliky se SpideRing a velmi povedený rám ve světe hodnoceno více nez senzačně a je v top výběrech.
Hlavne tedy záleží na tom jak je danny material zpracován jak je udělaná geometrie jaké mas osazeni nez hliník/karbon - i karbon muze byt nepohodlny a naopak i hliník muze byt pohodlny - záměr se tedy spíše na kolo jako celek nez na material rámu.
Ano jiz vidím tu diskusi - za to by byl karbon jak vysitej - byl - jenze tenhle hliník dle lidi co testují desítky kol ten karbon prevalcoval ;) a neni to závěr jednoho testera. To jest na materiálu az tak nesejde - sejde na návrhu rámu a jeho zpracování.
Pohodlí dělají pláště sedlo vysunutá karbon sedlovka - ne rám.
Záměr se na vhodnou geometrii na slusne osazeni aspoň zaplety co použiješ časem jako zimní nez ze vse das za ram a vse ostatní pak budes měnit. Kolo vybrat jako celek.
A jéje - ono je to 2 roky stary ;) no to uz kolega asi jezdi :D
... jj..jezdí, Merida Scultura cf 904
Jo, jsem spokojen. Mám možnost prorovnat AL rám (Merida Road Race - jezdí manželka) s mým karbonem. Ale moc velký rozdíl v těch rámech nerozeznávám. Jenže já nejsem čistokrevný žiletkář, mám silničku na občasné "utahání se". Jediný rozdíl je 1 kg váhy - myslím u těch kol .. chacha
On se ten rozdíl proti uhlí u dobrých hlinikových rámů hned tak neprojeví, bude znát až po ujetí nějakých kilometrech. Přece jen ten karbon líp pohltí nerovnosti a nejspíš se bude i míň kroutit a to pak je znát.
No tvrdej duralovej rám se nekroutí, jde vždy o to na co je rám dělanej.
PS: typická vlastnost karbonového rámu - ten chlap to dostal pod kontrolu hodne rychle - většina lidí to moc neustojí - děje se to při sjezdu ve vysoké rychlosti nejvíc na hladkém asfaltu za mírného bočního větru - karbon to umí pěkně rozkmitat díky jeho pruzení.
https://youtu.be/VfngbsIUSj8
Nějak podobně se mi kdysi rozkmital starý ocelák. I když ne tolik. Ve sjezdu asi v 60, když jsem potřeboval dobrzdit před zavřenou bránou. :-(
Naštěstí jsem to ustál, ale rám šel z domu. Prý byl nějak blbě spájený nebo co.
Já když jedu ve sjezdu opravdu rychle, pro jistotu tisknu horní rámovou trubku mezi kolenama, prej je to nejlepší antikoncepce.
Zkus někdy tisknout tu dolní, je to větší sranda.
Jj pokud se ti tohle stane nesmí se brzdit no letíš rovnou - tisknout horní trubku změnit polohu co nejvíc zatizit předek a modlit se....
Tohle jeste nic nebylo někde sem videl horší video....
Čím pružnější material rámu tim častěji a snáz se to stane - karbon na to hodne trpí.