Cyklotrasa EuroVelo 13, též nazývaná Stezka železné opony, je součástí vznikající celoevropské sítě dálkových cyklotras EuroVelo. Po svém dokončení bude tato trasa kopírovat linii bývalé železné opony. Linii, jež dlouhá léta rozdělovala státy a hlavně lidské osudy, do kterých můžete právě i díky tomuto unikátnímu projektu mapujícímu smutné svědectví 20. století, nahlédnout.
Těší mě, že stezky tohoto druhu existují. Abych si takovou stezku mohl projet, potřebuji gpx soubor do navigace. Kde ho najdu?
Papírových map jsem si v minulosti užil dost a nemám v úmyslu se k nim ještě někdy vracet.
Děkuji za nasměrování.
No, on je to takový ten klasický europrojekt, hodně reklamy, tabulek s modrými vlaječkami, ale v realu nesouvislé úseky, kratší či delší.
Něco najdeš na eurovelo.com, něco v blozích cestovatelů.
Jel jsem kousek podél Rýna po 4ce a vlez jsem jim do rány, když tam točili reportáž o nově otevřeném úseku, čůrali blahem, že mají cyklistu z Čech...
Po 5ti km stezka zmizla, pak jsem kus jel po 6ce, naprosto nedůsledné značení, kde je to jasné, máš cedule hned 4, ale pak na křižovatce šlus a babo raď.
Chystal jsem se na 3ku, z Belgie do Paříže, po chvilce tápání jsem zjistil, že se teprve plánuje.
A na to jdou ty prachy. Plánování, konference, koncepce, porady a jednání.
Na ten asfalt už prachy nezbydou, jem na ty cedulky s vlaječkama a pamětní desky.
Asi takhle :-)
Ne 4ce, 5ce, ale to je fuk.
Jinak, když klikneš navtu mapu, vidíš mohutnou síť cyklotras. Když rozklikáš jednotlivé trasy, zjistíš, co skutečně stojí, co "není realizováno" a co je "plánováno".
Ten europrojekt spočívá spíš v rozmísťování téch oslavných cedulek na existující národní cyklotrasy.
Třeba tahle opičárna na obrázku, přeznačkováno a otevřeno s velkou slávou. Nových 20 metrů asfaltu, ty cedule, pár dřevéných laviček a velká informační tabule. Francouzi jsou v tom stejně dobří jako my.
V Némecku pojedeš dost kiláků cyklotrasou taky, ale radím znát spíš jejich lokální názvy a značení, to že je to součástí EV se dozvíš víceméně náhodou.
Ano, je to bohužel tak, jak píšete.
Neexistence něčeho tak základního jako jsou data do navigace považuji za výsměch. Vypadá to, že autoři shrábli dotace a vůbec je nezajímá, že stezky jsou pro cyklisty. V březnu jsem položil oficiální dotaz a tady je odpověď:
Hello,
Thank you for your interest.
Unfortunately, we do not have such a service. The most precise maps we have are on our websites:
- http://www.eurovelo.com/en/eurovelos (You can click on each map)
- http://www.eurovelo.com/en/images/eurovelo-map (PDF file)
However a third party website proposes GPS track for bicycle tours. It is not a EuroVelo official service but you can find relevant information here. Click on EV + n. of the route.
Have a good trip on EuroVelo routes,
Thomas Mourey
Eurovelo Assistant
Hmmm, asi stárnu...
Musím říct, že já data do navigace vůbec nepovažuji za něco, co by mělo patřit do základní vybavenosti stezky.
Ale to je holt pokrok a ten nezastavím.
Hlavně mi, prosím, vy mladí a průbojní, neničte ty hnusný papírový mapy. Vám sice jejich kouzlo uniká, ale já u nich zůstanu raději než u nějaké elektronické pixly, na kterou není spolehnutí.
Náhodou, s GPS zažiješ před tím nepoznané... S papírovou mapou jsem nikdy nezabloudil, to se mi podařilo až s GPS. Se docela divím, že mne tehdá má (budoucí) žena neumlátila v těch křovinách pumpičkou a nenechala se postarat o mrtvolu zvěř. Ale na GPS tam ta cesta fakt byla! :-D
Taky tak nějak. Sice jsem už též postižena - bez mapy příslušné oblasti v mobilu nevyjíždím; mockrát už mi odpověděla na otázku "gde proboha su" (ano, znám i údernější znění:-), ale představa, že bych jela podle navigace a pokynů doprava-doleva-rovno, jde ještě pořád mimo moji představu (cyklo)turistiky.
Já jednou jel JEN podle pokynů doprava-doleva-rovno. Vyjel jsem nějak z mapy (do Rakouska), takže jsem měl mapu z edice "Hic sunt leones" (tj. čistě bílá) a na ní jen tu čáru naplánované trasy... :-))
Navigovat všichni umíme, v tom to není.
Dobře připravené podklady a trasa nahraná v navigaci mnohdy ovšem eliminuje tápání na křižovatce "kudy".
To jsou minuty, čtvrthodinky a večer se to sčítá. Místo řešení "kde jsem a kudy dál" řešíš jiné věci.
Jiný problém je, že 2000 km perfektně nenaplánuješ, protože realita je jiná. Stačí maličkost, na levém břehu kanálu asfalt, napravo hlína, na mapě vyznačeno jako cyklotrasa obojí. Doma naprogramuješ hlínu, ale na místě zvolíš asfalt, a předehraná trasa jde do kopru a improvizuješ stejně.
Jj, také mám ráda určitou volnost. Občas (v autě) dělám i to, že se zkrátka na křižovatce rozhodnu, kam vlastně pojedu :o)))
Je fakt, že navigaci jsem u jiných ocenila jen v jednomjediném případě, a to byl průjezd velkým městem. Tam se navigace hodí.
V přírodě si ale vystačím jen s mapou a kompasem a víc nechci.
Přesně tak a navíc ten pocit nejistoty, když se člověk blíží k okraji mapy je jako by se dostával k okraji zeměplochy :-) to s navigací nezažiješ :-)
Tak abych zase nekřivdila navigaci, dá se s ní také zažít hodně veselého - alespoň co mohu posoudit podle jiných:
- dotyčný ji zapomněl nabít
- kvůli sluníčku není na displeji absolutně nic vidět
- výřez na displeji je zcela nedostačující pro orientaci, takže stejně nezbude než vyndat mapu
- apod.
Nejvíc se vždycky bavím tou urputnou snahou jiných ukázat, jak je ta elektronika skvělá, ale pak jsou rádi, že mám obyčejnou mapu.Nebo než to rozbalí, tak to mám dávno v mapě najité.
Ale hravě, třeba takovej OSMand a větší země jako Německo nebo Francie. Nahraješ Franche Comté, Rhone Alps, Auvergne a zapomeneš na to, že lízáš (zevnitř) Burgundy a jsi na tom stejně.
Udělat ze sebe blbce ti i technika hravě umožní.
Vidím, že je tady spousta odborníků na navigace. :-)
Dovolím si v tomto ohledu malou poznámku. Navigace do auta a cyklonavigace nejsou stejné. Já osobně používám eTrex 10, který žádné mapové podklady nemá a nemá ani barevný displej.
Trasu si připravím dopředu a vyznačím do ni všechny zajímavá místa, která bych nerad minul. Jde o všelijaké drobné zajímavosti, odbočky a jiné detaily. Pokud je realita jiná, jedu jinudy na nejbližším vhodném místě se na trasu vrátím. Realita mi v ničem nepřekáží, nic se nepřepočítává, jako u mapové navigace. Rozhodně nepřicházím o romantiku, právě naopak. Mojí jedinou jistotou je to, že jsem na trase. Majitelé papírových map ví i to, kde se nachází a co je kolem nich. Kdybych chtěl, mohu to vědět také.
S navigací jedu, s papírovou mapou stojím na každém trochu záludnějším místě a přehrabuji se v mapách.
Mám bohaté zkušenosti s oběma variantami, každý ať se rozhodne podle svých schopností.
to jako chceš říct, že s tou navigací už nezabloudíš? Tak to ses teda připravil o to nejhezčí to jest o znovunalezení se :-)
Jak dlouhé trasy jezdíš?
Já podle domácí přípravy a zaznamenané gpx trasy přejel Německo (cyklonavigace Teasi One, mapová), ve Francii jsem to vzdal. Realita se až příliš lišila od toho, co jsem si naplánoval doma u počítače.
Jinak navigační program té Teasi se mi u nás neosvědčil, chytá se primárné na cyklotrasy, vyhýbá se všem státovkám, já raději jedu po asfaltu a přímo.
Teď cestuji tak, že se snažím další den naučit trasu nazpaměť, občas paměť selže, kouknu do mapy v mobilu (google maps) nebo tabletu. Městy projíždím podle automobipové navigace Sygic, radí mi dobře a včas s řazením se do pruhů.
Snažím se vždycky vědět, kde asi jsem.