Zdravím.
Uvažoval jsem o koupi ekola se středovým motrem Bosch Active Line. Prodejce mi jej však nedoporučil. Prý díky mrňavému převodníku při vypnuté asistenci mne na rovině předjede každé normální kolo a nabídl ekolo se středovým motorem EV Bike. Je fakt, že mne velmi zaráží mrňavý převodník středového motoru Bosch Active Line nebo i Bosch Perfomance Line. Proto prosím někoho, kdo kolo s tímto motorem vlastní o sdělení zkušeností s provozem kola, jak funguje kolo s tak malým převodníkem. Zároveň prosím i vlastníka kola se středovým motorem EV Bike o sdělení zkušeností s provozem kola.
Děkuji.
Takových tady bude málo. Malý převodník ,větší síla.Ale záleží na vnitřním zpřevodování toho Bosche. Kolo bych nekupoval jako celek,ale přestavěl svoje současné kolo. A když už střeďák,tak s výkonem 750W. Výkonu není nikdy dost.
Rozhodně bych šel do toho bosche pokud ti nevadí cena. Na kecy obchodníka se vykašli.
http://ktmelektrokola.cz/index.php?str...
vysoká citlivost měření a ovládání pohonu dokonce umožňuje u kol, která jsou vybavena klasickou přehazovačkou, zajistit kvalitnější řazení. Ve chvíli, kdy dáte povel k přeřazení přehazovačkou, motor tuto situaci pozná a reaguje okamžitým snížením kroutícího momentu a jeho opětovným zvýšením po naskočení řetězu na zvolený pastorek. To nejenom zajišťuje plynulejší chod řazení, ale i snižuje opotřebení komponent - řetězu, kazety, přehazovačky.
Pro lepší přenos výkonu motoru a menší namáhání a chod řetězu jsou u novým motorů kliky s malými převodníky. U horských kol 15 zubů, u krosových kol 18 zubů. Nemusíte se ovšem obávat, že převod bude příliš lehký, kole je „zpřevodováno“ uvnitř motoru 2,5x, tj. převodník 15 zubů odpovídá přibližně 38 zubům klasikého převodníku a převodník 18 zubů 45 zubům.
Pokud tě někdo předjede rychleji jak 25km rychlostí tak stím stejně nic nenaděláš, motor ti pomáhá jen do těch 25km/h.
Pokud chceš jezdit rychleji tak buď budeš muset více šlápnout do pedálu a nebo pořídit středový motor který nemá unijní omezení.
Boshe bych nechtěl měl jsem možnost otestovat kolo originál s Boschem za 70 000 no děs .
Pohon při záběru cukal -škubal evbike necuká při řazení taky to neodpojí motor . Drahé nahradní díly nemožnost zvolit větší baterku provětší dojezd.Výpomoc jen do 25km/h evbike sa dá upravit na víc.Testovalo to víc lidí i prodejce říkal že evbike je lepší.Hodně lidí něco vychvaluje a viděli to jen max v prodejně.
A jak se ti Bosch po_ere tak to pry musí poslat do Německa. Toť moje 50km zkušenost ze "zázračným" Boschem rv.2014.
Také bych nechtěl nic,kde vše funguje pouze s originální baterkou,drahým servisem a dobrou reklamou. U Bafangu BBS 1,2 není ještě dokumentována životnost a výdrž systému. Pokud se osvědčí,tak to bude malá E-bike revoluce. 250W převodové motory jsou prdítka pro sportovce,těžké HUB motory jsou jen do kolomotorek. U Bafangu BBS 1,2 mi chybí pouze tempomat,jinak bych do něho v budoucnu šel.
Jedna vlaštovka jaro nedělá:-) Mám pár přátel co kola s motorem bosch vlastní a jsou naprosto spokojení. Jednomu se motor podělal a oprava v německu trvala 5 dnů a dokonce byla i zdarma.
Otázka jiné baterky je dávno vyřešena, a nebo pokud máš dost financí tak si klidně koupíš další originál.
Výpomoc do 25Km/h je naprosto v pořádku a je to dostatečná rychlost pro cykloturistiku.
Několik dalších kolegů jsem potkal na svých trasách a z jejich řeči jasně vyplynulo že dokonalejší systém zatím není.
Rozhodně je to spolehlivější a kvalitnější než bafang.
Navíc vůbec nevíme zda tázající netrvá na euro buzeraci:-)
Ja bych osobně nechtěl taky nic jiného než mám nyní. Na to co mám nemá ani bosch ani bafang. Je to ale docela jiná kategorie než běžně prodávaná elektrokola:-)
Bosch je spolehlivější a kvalitnější? Chybí vysvětlení v čem a příklady. To bych zatím netvrdil. Samozřejmě,že co se týká spolehlivosti a technické jednoduchosti ,tak na Cyklona nic nemá.
Fantomas007: EVbike necuká, ale taky netahá. S
A kam se musí poslat ten EVbike, když se po_ere??
Jedna věc je jistá, ten motor se vyrábí od letošního ledna seriově, takže na tvoje soudy je docela brzy
Tak o tohle mi vlastně šlo. V současné době mám krosové kolo s převodníkem 48-38-28 a 9kolečkem Shimano Deore. Na rovině jezdím zpravidla 48/7-6-5 pastorek, dle síly protivětru a jiných podmínek. Do mírného kratšího kopečka pak 38/6-5-4 pastorek. Proto jsem se s pochybnostmi díval na těch 18 (resp.15). Jinak zdaleka nejsem rozhodnutý, z diskuzí vyplývá spousta dalších otázek a komplikujících konečné rozhodnutí. Mírným favoritem je ale pořád ten Bosch.
Určitě bych se toho nebál a klidně bych to jak píše kolega výše napřed vyzkoušel aby jsi věděl co od toho můžeš očekávat.
Je to přece jen dost pěněz na to aby jsi koupil zajíce v pytli.
Pokud ti to prodejce neumožní běž jinde kde budou vztřícnější.
Rozhodni se až budeš míd sám dost informací až po vyzkoušení obou variant.
Jde jen o tvé peníze:-))
V Ostravě není problém kola vyzkoušet v Topkolo.cz mají velký výběr a umí i dobře poradit
No jo, no. Bohužel to mám do Ostravy asi 350 km.
V e-shopu mají ale nabídku exelentní.
Ale teď jsem našel nového skvělého prodejce v Liberci. Nabízí i kompletní servis a výkup starého, stávajícího kola na protiúčet. A tam to mám cca 15 km.
Prozraď toho prodejce ať jej mohou využít i ostatní.
Prodává pouze elektrokola Apache. Je to http://cyklokoutnik.cz/
Doporučuji jsi kolo před koupi např na víkend vypujčit u dobrých prodejcu zdarma a pak se rozhodnout který pohon komu vyhovuje.
Ano EV bike dle varianty může pomoci více než Bosch a taky si nechá líbit baterii třetích stran, ale musíš si sám zodpovědět, jestli to stojí za to ošidit se o výhody Bosche. Bosch díky čidlům reaguje jak má, tedy dá ti výkon úměrně tvému výkonu. Můžeš zvolnit a on zvolní. Proti tomu EV bike tě bude nutit do kadence dle zvoleného stupně asistence, protože má jen čidlo sledující šlapání a čidlo sledující rychlost kola. S boshem můžeš s jakýmkoli stupněm asistence jet klidně pomalu na jakýkoli rychlostní stupeň. U EV bike to jednoduše nepůjde. To je ten rozdíl. Ale samozřejmě je tam i rozdíl v ceně a EV bike bezpochyby použitelné je. Jen proti Bosch je to trošku primitivnější.
čidlo na šlapanie má len dve hodnoty: šliapeš/nešliapeš. kadenciu nesníma.
bafang je regulovaný tak, že motor udržuje rýchlosť bicykla. nič viac, nič menej.
v praxi z toho vyplýva:
- nenúti ťa šliapať, je to na tebe. môžeš tlačiť silou, alebo len "predstierať"- naprázdno točiť padálmi
- rozbehy pri vysokom stupni asistencie/malom kolečku sú nepríjemné, motor je preťažený, cuká. vtedy je dobré rozbiehať sa páčkou, je to plynulejšie
No právě s tím čidlem šlapání souvisí, že EV bike nedávkuje výkon proporčně k výkonu jezdce, ale cpe pořád dle nastaveného stupně nějaký výkon ať šlapeš zlehka nebo to drtíš. Samozřejmě je to použitelné, ale musí se častěji nastavovat stupeň asistence. Proti tomu u Bosche ikdyby sis nastavil největší pomoc, tak s tím můžeš jet klidně pomalu na jakýkoli převod. To je ten rozdíl.
Pomalu můžu jezdit bez motoru :-)
áno, je to tak. čím sme sa vlastne dostali k jednej odpovedi na otázku bosch nebo bafang:
pri cykloturistickej plynulej jazde bafang (pocit z jazdy bude podobny ako bosch, bafang ma ale vyhodu v bateriach, cene, atd.)
pri jazde po meste, príp. teréne bosch
Torzní snímače Bosch (i např. BionX a e-totem) dávkují příkon podle síly šlapání, systém je ideální při překonávání strmých stoupání kdy je asistence maximální, na rozdíl od systému PAS, kdy ve stoupání klesá kadence šlapání a asistence rovněž.
Bosch lépe hospodaří s energií a prodlužuje dojezd.
Přirovnal bych to asi takto:
8FUN = Trabant
Bosch = Mercedes
Tomu odpovídá i cena a technické vybavení:-))
bobbob, zjavne si sa ani na jednom neviezol, inak by si takéto nezmyselné prirovnania nepísal.
bafang má páčku, to je úplne luxusná výhoda oproti boschu. a krútiaci moment vyšší o 40Nm.
jazdiť treba, nie opakovať načítané "múdrosti".
Inteligentní systém poznáš tak, že nepotřebuje páčku, protože ví, jak moc a kdy potřebuješ pomoc. Bosch to ví perfektně a Bafang v tomhle na něj (zatím) nemá.
No Bobbobe, ten Trabant bych tak docela nesouhlasil, jsou daleko horší systémy nez 8-fun, akorát že na našem malým českým písečku nejsou k vidění... Ale fakt je , že ten Bosch je předloha i pro nás co se snažíme nějak stavět elektrokola, jejich nastavení systému je celosvětově považováno za nejlepší.
Myslím že jsem už jel na hodně pohonech, v Evropě i v Asii, ale výše uvedené stále platí.
Ber to jako nadsázku:-)
Je dost lidí které nepřesvědčíš ani kdyby jsi se na hlavu stavěl.
Bosch je dokonalý, elegantní a taky drahý. Měl jsem možnost se krátce projet na modelu 2013, to jsem ještě mohl šlapat. Byl to příjemný požitek. Škoda že se musí u něj šlapat:-)
Proto je pro mně nepoužitelný ale kdybych byl na tom líp je to jednoznačně můj faforit.
JJ, já vím. Přijdou jistě i další podobně dobré věci na trh, jeden další se právě začíná v Německu vyrábět. Doufám že ho protlačíme na naše kola...
Ale šlapat se na tom bude muset taky, moji filozofii znáš... pro Tebe je bohužel nepoužitelná, i když , pokud by ti to šlapalo, myslím že bys to viděl podobně, ne?
Jedna věc je jistá... je nutný se osobně seznamovat s věcma, ať už drahejma z EU nebo levnejma z Asie. Oboje mají svoje klady a zápory, není kolo jako kolo, jsou hlavně cenové třídy, není pro každého přijatelná cena EU produktů, takže musí hledat Asii, a naopak ti co neřeší cenu ale chtějí vychytávky si zas vyberou v EU.
Bohužel, zatím se ty dvě třídy tak nějak vylučují. A je to i úmyslně, na levný modely nikdo bosche nedá a na drahý zas nejde dát 8-fun.
proč nejde na drahý kolo dát 8fun?
Je lepší dát na kolo 8fun a za čas se to může prodat, jako E-kolo(pro toho,kdo chce E-kolo.Nebo se to demontuje a prodá jako původní kolo. Ale Bosch bude E-kolem na vždy a následný prodej je problematický.Boháči kupují zásadně nové věci,ne jeté-.
Souhlas, pedelc mně nevadí když funguje na urovni bosche, moci kmitat nohama tak jdu do něj.
Bafang se da naprogramovat v ř.j. jak chceš jak to komu vyhovuje mam na to kabel osobně mám 10 stupnu asistence a když chci třeba výkon do kopce tak přidám plyn a vyjedu i prudký kopec jak kdyby tam měl největší stupeň asistence .Dá se toho hodně upravit u Bosche nikoliv. Jak řikám měl jsem možnost porovnat a vybral jsem si Bafang 48v 500W .Navíc když chceš prodat kolo tak sadu vymontuješ a kolo prodáš a třeba koupíš lepší u Bosche těžko.
Naprogramuj tam tempomat :-) ps. Jak se to programuje?
Tempomat nejde naprogramovat,ale mám teplotní čidlo na vinutí:)
Bosch už je dokonale naprogramován a není potřeba nic měnit ani nastavovat.
Kdybych mohl ještě šlapat je to pro mně jasná volba.
Když už si kupuji takové elektrokolo nikdy neuvažuji že čast z toho prodám.
Vždy bych to prodával jako celek bez ohledu na značku motoru.
Německá dokonalá kvalita :-) Nadkolo :-)) Bohužel většina lidí tady má platy protektorátní.
Bohužel jsme pro evropu jen jako otroci a odkladiště jejich odpadu.
Je to taky diky naším vládním diletantům a nenažraným bankéřům.
Mám pocit že tento národ se už nikdy ze sraček nevyhrabe:-((
Vítej v depresivním klubu. Asi zajedu na kafe :-))
Tento národ si lehne tak, jak si sám ustele...
Dokud bude papouškovat a panáčkovat a sám před sebou se vymlouvat na unii, komouše, amíky, rusáky a kdoví koho ještě, lepší to fakt nebude.
Dokud se tu bude bouchat do stolu jen hubou na netu, asi nebudou moc šance na nějaký zlepšení.
Nic není dokonale co je pro jednoho vyborné je pro druheho uplně nanic. Bafang ma tu možnost ,že se dá uparvit pro každeho jak mu to vyhovuje.Sám máš Kelly jednotku ,abys mohl ladit jak ti to vyhovuje. proč asi.Nechci nikoho urazit ,ale měl jsem možnost oba pohony porovnat a kdo oba pohony osobně neporovnal a neseděl na tom a neujel aspoň 30km v ruzným terénu těžko bude někomu něco doporučovat a dočet se to jen někde nebo mu to někdo řekl.
Tak nějak. Pokud mám doma dobré kolo,je úprava s Bafangem rozhodně finančně schůdnější než original Bosch.A běžnému uživateli přináší víc. Plyn není luxus,ale pokud se zraním,jsem vyčerpaný je to nutnost.
Tak model bosch 2013 mám vyzkoušený osobně, další kusy a porovnámní mám od pár přátel.
Srovnával jsem to ale jen se svým cyclone.
Ten samozřejmě pro mně vyšel nejlépe.
8Fun jsem neměl možnost zkoušet.
Jinak ta kelly taky není zas až takový zázrak, je tam spousta nastavení které na elektrokole nevyužiješ.
Teoreticky dotaz - je možno BBS-02 750W provozovat na 36V? V TP jsme tuto možnost nenašel.
Nejde nepustí to nizké napětí ,které ti to odpoji.Displej ti pude a bude ti to ukazovat vybitou baterku .vypinací napětí se nedá moc upravovat tuším +-2-3V
nejde to přeprogramovat? Teoreticky,
Jde, ale nikdo to tu neumí :D
Ani E -totem náš E -Bůh? :-(
e-totem umí nastavit hodnoty napětí na displeji,vynulovat km,výkony , plus pár dalších hovadin na jednom z displejů co se na tom motoru používá. Dokonce tu mám na ten motor i flasher, ale je to jen nějakej ještě vývojovej. A jeden z prototypů ve skříni. Ale bafíka neprodáváme, takže nic, přestali jsme se o něj zajímat, takže nevím poslední nový věci co tam můžou být v programu a tak bych neriskoval, že tam něco rozhodím.
S ohledem na dobrý vztahy s výrobcem toho motoru se jim v tom hrabat nehodlám a podrobnosti nešířím...
Neprodáváme ho, tak nechválím, ale zdaleka není nejhorší, tak nešpiním, to je fér, ne??
To bych rád věděl, co to bylo za obchodníka... Asi dobrej oddíl. Jak by ti asi vysvětlil, jakej by měl být rozdíl při jízdě s baterkou a nebo bez?? Bosch má torzní senzor, na příliš lehkým převodu bys tím pádem jel furt bez motoru. Selským rozumem je potřeba to hodnotit a především je potřeba aby ti to kolo půjčili. Nakupuj radši někde kde tomu trochu rozumí, to však zdaleka nemusí být ti co dělají dvacet let kola, což je častej argument (a jedinej)...
Konečně jsem to po velkém zkoušení a diskutování vyřešil. V SO jsem si přivezl Haibike s Bosch motorem 2013. Zatím jsem za SO a NE najel 98 km a stále se učím jak nejlépe využít vlastnosti elpohonu. Musím říci, že pohon funguje skvěle, nic necuká, nástup přípomoci je okamžitý a přípomoc je velmi citelná. Do kopců, kde jsem jezdil průměr tak 12 km/hod jsem nyní jel 21 km/hod. A zdá se mi že kolo je spíš do kopců než na roviny a to je dobře protože Čechy jsou kopcovitá krajina. Právě do kopce je přípomoc velmi citelná. Musím konstatovat, že i Bafang byl při zkoušení výborný, ale nakonec jsem dal přednost úplně novému kolu před montáží Bafangu na mé staré kolo. Tak doufám, že jsem udělal dobře, zatím se mi zdá že ano.
Ať slouží. Pro mne má Bosch nepřekonatelné omezení.
A to? Co má špatně a jiný výrobce má výrazně lepši?
Musíš šlapat, on ma raději pl. páčku:-)
Aha, takže porovnávání kola s motocyklem.
Kdo by to byl řek, že je potřeba na kole šlapat.
Proto jsem říkal že kdybych mohl ještě šlapt tak je to jasná volba.
Je vidět že si to kolega vyzkoušel a je tím nadšen.
Je jasný, že když nejde šlapat, tak se to musí řešit jinak a potom výkonný elektromotor bez potřeby šlápnout je určitě dobré řešení.
Bosch má všechna omezení EURO rudé EU. Děkuji ne. A není univerzální. A šlapat můžu,když budu chtít.Šlapu normálně :-) pomáhám motoru v kopcích :-)))
Víš o něm dost málo sokolíku:-)
Vše lze obějít a to i bosche.
Jenže nevidím důvod proč z kvalitního e-kola dělat motorku, to babeta vyjde levněji:-)
Myslím,že budeš spokojen,mám KTM s boschem 2014,na jedno nabití to vyjelo i Lysou horu v Beskydech včetně příjezdu a návratu do Frýdlantu + cca 12km k vlaku a od vlaku v Ostravě a ještě zbyla jedna čárka na baterii a to vážím 95kg + nějaká ta bagáž cca 2kg.
JJ, to je právě ten úhel pohledu. Magika známe, je to babetista co nechce platit benzín :D.
Bobbob by šlapal, ale nemůže, tak je babetista z donucení.
Cyklista kterej chce jen snížit kopce, ale zůstat cyklistou, by ty jejich stroje obešel obloukem, ale akceptuje kolo s přijatelnou váhou a nenápadným pohonem, EPAC ho nijak neomezuje, nebo spíš naopak je pro tento typ uživatele přesně vyhovující.
Pak je ještě ve hře pokladnička, kdo tam má více, jde do evropských vychytávek, kdo méně, poslouží mu dobře i ta čínská produkce, která je rok od roku lepší.
Vzhledem k tomu, že v Čechách převažuje skupina těch, co mají tu pokladničku méně narvanou, prodává se více těch levnějších elektrokol, ale přestřelky o tom, zda je lepší číňan nebo němec jsou nesmyslné. Většina těch, co jezdí na bafangu by jezdila na boschi, impulsu a spol., kdyby do toho mohli vrazit ty prachy.
Nekolikrát jsem zažil, že člověk co měl na elektrokolo menší částku ani nechtěl půjčit to drahé na svezení.
Na Boschi mi vadí ta konečnost,neuniverzálnost. Když mě přestane e-bike bavit,musím Bosche prodat. Když mě přestane bavit složenka,oddělám motor,vrátím původní převodník. Pohon prodám a v pohodě. Jaké je ztráta hodnoty u E-bike? Čím dražší tím větší. PS. A také mi vadí výkon a nemá plyn a tempomat.Což bohužel nemá ani Bafang.S Boschem jsem také uvázán na original aku za poněkud nepěknou cenu.Mimochodem předpokládám úplné vymizení nábojových motorů do pár let. Ty malé jsou nevýkonné,ty velké extrémně těžké.
Já se usmál jen na tu jistotu, že vymizí nábojové motory. Ony totiž nemají jen nevýhody, ale proti středovému pohonu i pár výhod. Takže já tomu nevěřím. Ale v segmentu kol pro terén tam jo, tam středový vyhrává.
Jaké to jsou výhody?
Ty to nevíš? Přece možnost rekuperace i když nevím jestli to 0,1% bude k něčemu dobré.
Měl jsem celkem 3 přímé motory ale nějak jsem nenašel žádnou výhodu.
Jo vlastně, po rovině se stím dalo švihat vysokou rychlostí. To ele nepovažuji za výhodu ale za nebezpečí pro sebe i okolí:-)
U motoru v kole výkon vzniká tam, kde ho třeba, a nemusí se tedy přenášet řetězem na jiné místo. To si myslím je velká výhoda s dopadem na životnost řetězu, účinnost, řazení. Prostě jednodušší a spolehlivé řešení, ikdyž v kopcích bezpochyby méně účinné. Ale pokud člověk jezdí v 95% kopce do 10%, tak nevidím problém. A ano dále speciálně u přímého je pro někoho výhoda rekuperace. Neříkám, že se dá přeceňovat, ale v kopcích 10% zpět pro oživení baterky není špatné. Samozřejmě kdo to nemá, tak bude říkat, že to je na nic. :) Dále u špičkového přímého motoru jako BionX je to tichost. Samozřejmě obecně ne každý přímý je takhle tichý. Dále výhoda životnost atd. Samozřejmě je to vykoupeno horší účinností při pomalé jízdě a tedy není to řešení pro terénní kolo natož snad pro celoodpružené, ale ptal ses na výhody a já říkám, že všechna ta řešení mají výhody i nevýhody. Takže shrnuto podtrženo primitivnější a méně účinné řešení má výhodu ve své jednoduchosti a pro některé použití se hodí.
Budiž, zřejmě to tak bude pro část uživatelů.
Kupodivu životnost obou řetězu (2500km) na mém e-kole je stejná (ne li vyšší) jako když jsem tam cyclona neměl. Možná je to i tím že se zlepšila kvalita řetězu.
Nyní jsem dal na převod motor-tác čz single řetěz a věřím že tam vydrží 5000km, je přece jen masivnější než řetezy pro osmi a více kazety.
Ono když se pročte azub.cz, tak je tam napsaná věta od Petra Hebedy o bionixu v diskusi pod výrobkem, že pod 10km/hod. to taky není kdoví co. Včera sem to tam četl, když tak to dohledám.
Ano výkon to má.Ale pouze do určitých otáček. Na překonávání kopců víc než výkon je potřeba točivý moment. A bez převodovky to prostě v kopcích nemá cenu. Je to stejné jako bych v autě použil motor 1000ccm. vyhoněný otáčkami na 100kw a motor o objemu 2000ccm. se stejným výkonem,ale 2x vyšším točivým momentem.Abych mohl vyjíždět prudké kopce s přímým motorem,potřeboval bych masivnější motor s výkonem kolem 5kw a odpovídají aku. Což už je spíše hodnota E-skutru.Pokud se budeme bavit pořád o E-bike a ne E-motorce,tak u kol nemá velký silný těžký přímý motor budoucnost.
Já o voze a ty o koze. Nebo nečteš. :)
Asi to nebude pravidlo, osobně i když nemám na rozhazování tak za kvalitu si rád připlatím.
Levných nekvalitních strojků už jsem si užil dost.
Pravda, ale tuhle cestu asi každej zkusí, co kdyby to fungovalo. Určité procento našich zákazníků má doma šrota z obchoďáku za desítku, co se tu jednu dobu prodávaly. Tvrdí to prodejci, s tím že se samozřejmě lidi pokoušejí jim to nabízet protiúčtem. Má to logiku, lidi si na levném ověří jestli jim elektrokolo k něčemu bude a pokud ano, pak se teprve rozhodují pro investici která je na naše poměry stále dost vysoká
Ano, jsem velmi spokojen. Mám za ty tři týdny něco k 500 km a jsem z kola nadšený. Ty peníze za to stály. Jsem rád, že jsem nenamontoval BBS1 nebo BBS2 na starého crosse Author Zenith. Přijde mi, že Haibike je postaveno už od základů s ohledem na epohon Bosch. Výborné komponenty, o kterých bych si na Authoru mohl nechat jen znát. Rovněž je kolo skvěle vyváženo a zvládá i krkolomné sjezdy na lesních cestách. Potkal jsem i pár lidí s nábojovými motory a všichni uznávali výhody středového motoru. Motor i přes omezení na 250W má sílu i do prudkých kopců na lesních, kamenitých, vymletých a kořeny prorostlých cestách. Trasy, které jsem jezdil dříve teď mi trvají polovičku času. A ta omezení (250W, 25 km) mi vůbec nevadí, rád šlapu a trochu i přidám svého úsilí. Zkrátka, kdyby mi někdo položil otázku, s kterou jsem do této diskuse vstoupil, neváhal bych a jednoznačně doporučil hotové kolo a motorem Bosch i přes jeho finanční náročnost.
Když je něco stavěno od začátku jako E-bike,je výsledek vždy lepší.Jednoúčelový rám(střed) atd. Ale stabilita kola Bosch a kola s BBS1,2 + rámová aku je úplně stejná. Těžiště. Samozřejmě,že když už člověk ty prachy má,co by si neužil. Když je nemá,poslouží dobře i ten Bafang.
Taky si myslím, že pokud je na trhu odpovídající profi řešení a člověk na to má, tak je to lepší než bastlení. Jiná situace je pro toho, kdo chce větší výkon nebo něco specifického, co se běžně ve variantě s pohonem nedělá. Třeba lehokol se moc s Boschem nevidí atp. Nebo další případ jsou ebike s větším výkonem... To se většinou vyplatí stavět.
Vím, že Ty jsi zorientovaný, nicméně si na tomto místě dovolím jednu obecnou poznámku:
to co námi hýbe není výkon, ale síla na obvodu hnacího kola, tedy Nm točivého momentu. Jak jsem uvedl jinde, BBS-01 má výkon 250W a max. moment 80Nm, BBS-02 má výkon 750W, ale max. moment jen 100Nm - tedy pro zvýšení momentu o 25% musím použít 3x výkonnější motor s odpovídajícím, tedy cca 3x větším příkonem!!! Vliv na volbu baterek a dojezd tady nebudu rozebírat - jde mi o námět k přemýšlení, zda použití silnějšího motoru opravdu přinese očekávaný efekt.
Chápu tuto poznámku k výkonu a momentu. Na druhou stranu točivý moment říká jen, že působí nějaká síla na nějakém rameni, ale neříká jak rychle s tím ramenem točí. Takže pokud mě bude zajímat jen moment, tak můžu mít zpřevodovaný klidně výkon 100W tak, že mě vyveze třeba na Sněžku, ale bude to tak pomalu, že by to bylo rychleji vyjít pěšky. Takže k poznámce bych dodal poznámku, že výkon nás zajímá. Pokud máš výkon, tak moment může být jen otázkou vhodného převodu. Výkon je moment krát úhlová rychlost.
Pokud ten 750W motor má jen o něco málo vyšší moment, tak to nutně znamená, že ten výkon je ve vyšších otáčkách. Pak už se asi nestíhá přišlapávat. Asi. Tam bude zakopaný pes. Lepší by bylo, když už zvýší otáčky v důsledku jiného vinutí a nebo vyšším napětím, tak změnit i převod mezi motorem a středem. To je patrně ale problém, protože větší ozubené kolo by už asi bylo moc velké. O tom to taky je. Pokud by si někdo vyhrál s převody, tak pak v pohodě by vzal modelářský motůrek s výkonem 500W s hmotností 300g a díky převodu by s tím klidně mohl pohánět kolo. Problém je, že u takového motůrku je výkon nahnán díky vysokým otáčkám a není snadné to zpřevodovat. Nicméně si myslím, že tohle je asi budoucnost pro středový motor... Ještě větší převody a menší lehčí motor.
V pořádku, psal jsem, že Ty jsi zorientovaný. Samozřejmě, že točivý moment a výkon a jejich průběh v závislosti na otáčkách/buzení teprve správně charakterizují vlastnosti motoru.
Pořád se zde vyskytují přispěvatelé, kteří hledají spásu pouze ve zvýšení výkonu, aniž by si uvědomili, že jejich problém může býti jinde. Proto má poznámka.
Ty údaje o Nm berte s rezervou, papír toho snese:-)
Skutečnost je o polovinu menší.
Je to podobné jako s těma 190km dojezdama na 8Ah bat.
80Nm,nebo 100Nm na kole je stejně údaj o ničem. Moje auto má třeba 104Nm :-)) Ovšem je řečeno při jakých otáčkách a výkonu. U E-bike je to to pouze nic neříkající údaj. To samé u přímého motoru. A žádné Nm nic nepohánějí. Co byste chtěli mít v autě za motor? 5kw a 100Nm,nebo 50kw a 100Nm ? To samé u elektromotoru. Elektromobil s 5kw by kopec bez převodovky nezvládl,s převodovkou ano,ale pomalu. 50kw ano. Jde klidně vyrobit přímý motor na E-kolo co bude mít průměr přes celé kolo a točivý moment takový ,že i bez převodů vyjede kamkoliv a poměrně rychle. Akorát bude vážit poněkud hodně. Nelze tvrdit,že potřebný je pouze točivý moment a výkon ne. Potřeba je obojí,pokud se člověk nechce do kopce ploužit rychlostí chůze,nebo jít pěšky.
Pro někoho je údaj o Nm údaj o ničem, pro někoho ne, někteří Nm nepotřebují vůbec!
Pro ty zorientované, nebo pro ty kteří se chtějí poučit zopakuji starou pravdu (odborníci mi prominou jisté zjednodušení):
1. údaj o max. točivém momentu dává nformaci o dynamických vlastnostech motoru/vozidla - jeho akceleraci, potažmo stoupavosti..
2. údaj o max. dosažitelném výkonu slouží k výpočtu maximální rychlosti vozidla v ustáleném stavu.
Příklady viz. fyzika pro střední školy - jízdní odpovy - valivý odpor, atd.
Oba údaje spolu samozřejmě souvisí, jen musím zvolit, který je pro mne důležitější - viz výše.
Kdyby elektromotor nedával na hnací kola jistý točivý moment i při nulových otáčkách, tak se ani nerozjedete. Tím se liší od spalovacího motoru, který se musí točit a rozjezd - poslání příslušného točivého momentu na hnací kola - se realizuje přes prokluzující spojku.
I elektromotor má optimální otáčky. Proto je také středový motor lepší. Může běžet v optimálních otáčkách. HUB motor musí běžet v rozmezí optimálních otáček,jinak se hřeje a ztrácí na účinnosti. Proto také musí být silný a výkonný. Aby do kopce dokázal udržet rychlost.Zorientovaný asi bude s tou správnou orientací
Jj, jsem rád, že připouštíš, že motor musí být nejen výkonný - pro dosažení max. rychlostí, ale také silný, tedy musí mít dostatečný točivý moment, aby byl schopen jet do kopce.
Je tu jistá podoba s konstrukcí "pilového diagramu" u spalovacího motoru. Pokud se dostaneme vlevo od vrcholu točivého momentu, tak nás žádný výkon nezachrání (spalovací motor - když nepřeřadím - začne cukat do zastavení, elektromotor ztrácí otáčky a hřeje až do případného spálení).
Ano nejlepší je mít motor silný a výkonný :-) To opravdu připouštím. Proto si nekoupím BBS 1 s 250W 80Nm,ale BBS 2 s 750W a 100Nm :-) I výkonově slabý motor vyjede při správném převodu obrovský kopec. Akorát,že rychlostí šneka. Na dojíždění do práce v krajině bez nějakých převýšení je výkonný HUB motor stejně lepší než střeďák,který svůj potenciál v takovém provozu nemůže rozvinout. Je levnější,technicky nenáročný. Jediné co vadí je váha a těžiště. Chtělo by to dát aku na šikmou rámovou trubku. Na nosiči už je to vratké.
Zkoušeli jsme 250W motor. Maximální rychlost je dána rychlostí MOTORU nejvyšší asistence a PŘEVODY. Znáte situaci, kdy jedete z kopce tak rychle, že vastně šlapete naprázdno. Tohle na rovině při nějtěžším převodu nastalo při 30-33km/hod. Když zafoukal protivítr, tak rychlost na rovině při slabé síle nohou na pedály, klesla na 27km/hod.
Tím se dostávám k točivému momentu, když vyměním originální převodník za jiný s méně zuby (dá se koupit s 38-43-44-46-48-52 zuby) tak snížím rychlost do kopce (abych měl větší moment) ale současně snížím i maximální rychlost.
Tzn.kdo potřebuje jezdit rychle a zároveň strmá stoupání, potřebuje silnější motor. Na kole byl originální převodník, co dodali s motorem, zuby jsem nepočítal.
Nejlehčí převod: silnice s převýšením 194m na délce 2400m kterou nerad jezdím, ale vyjedu bez motoru, e-bike vyjel bez problémů. Lesní silnice 196m/2000m kde druhou půlku (135m/994m) nevyjedu, ale znám lidi co ano, když klesla rychlost kola na 7-8km/hod tak jsem zabral silou do pedálů a taky vyjel. Paní, od které jsme měli kolo půjčeno říkala, že má motor upravený na vyšší výkon. Padaly různé hodnoty, věřil bych 360watům. P=U*I, s napětím těžko něco dělat, takže by místo plánovaných 7A teklo 10A. Jde o to, co zvládne baterka a taky co oteplení motoru - vyšší proud při stejném průřezu kabelů víc „topí“.
Z diskuze vím, že se víc opotřebovávají zuby a řetěz a je nutno častěji měnit. Že u 9kolečka se již kříží řetěz. Proto 7kolečko považuji za optimální z hlediska provozních nákladů. Možná při výměně převodníku koupit dopředu dvojtalíř…
Přesně tak to je, na středový Bafang se dá koupit dvojtác: http://www.elektrokola-michal.cz/dvojprevodnik... ovšem ta cena je větší, než když si rovnou koupím silnější BBS-2. Mám tam originál talíř (tuším 46 zubů), většinu kopců vyjedu (ten úsek, kde musím využít max.výkon je vetšinou velmi krátký), po rovině frčím cca 40km/hod. při výkonu cca 400W s příšlapem.
Přemýšlel jsem o výsledcích svého testování a došel k názoru:
Debata o zpřevodování 250W motoru za účelem vyjet strmější kopec je nesmyslná.
Když jsem zkoušel na největší asistenci motoru bez změny převodů:
a) dosáhnout max.rychlost, tak při protivětru začalo kolo zpomalovat
b) při jízdě do postupně strmějšího kopce taky začalo kolo zpomalovat
Google dává tento vzorec: P = M * 2 * pí * n
kde M je točivý moment a n otáčky - jen pozor, „motorkové“ otáčky za minutu musíte přepočítat na otáčky za vteřinu a výkon vám vyjde ve wattech.
Já body a) i b) výše chápu tak, že motor dosáhl max.výkon a protože potřebuje větší moment, tak mu nezbývá nic jiného než zmenšit otáčky. Takže je nepotřebuji zmenšovat převody. Zkoušel jsem najít výkonovou křivku stejnosměrného motoru ale nenašel.
Převody nepotřebuješ ke snížení rychlosti (tedy otáček) motoru, ale ke snížení rychlosti jízdy při zachování otáček motoru při nichž poskytuje optimální výkon. Díky převodům tedy vyjedeš strmější kopec, ovšem pomaleji, přičemž motor poběží v optimálních otáčkách. Podobně při protivětru, pomocí převodů motoru ulehčíš. Výkon samozřejmě pomocí převodů nezvýšíš.
Správně, teď jen zjistit ty otáčky motoru „při nichž poskytuje optimální výkon“.
Kdysi jsem viděl dokument: když končilo století páry a začaly se elektrifikovat železnice, tak fungovaly lokomotivy na střídavý i stejnosměrný proud. Při jízdě z Prahy na východ bylo nutno měnit lokomotivy, podle napájení z troleje, již si nepamatuji kde to bylo. Stejnosměrné motory se používaly proto, že DRŽELY výkon a rychlost PŘIZPUSOBOVALY potřebnému kroutícímu momentu – při rozjezdu, do kopce...
Motor na e-biku je na stejnosměrné napětí, proto mohu předpokládat, že se spíš bude chovat jak motor výše, než jak motor co jej znám z auta.
Jak jsem psal, výkonovou křivku motoru o kterém debatujeme, jsem nenašel takže nemusím mít pravdu. Možná udělat test – jízda do kopce s menší asistencí aby otáčky motoru začaly klesat a potom to samé na jiné převody.
V tramvajích a ss lokomotivách se používaly stejnosměrné seriové motory, které se stejně jako parní motory, vyznačovaly jedinečným průběhem kroutivého momentu - dávaly maximální moment při NULOVÝCH otáčkách. Výhodu netřeba rozebírat, ale špatně se regulovaly - pouze ztrátově přes bloky předřazených odporů - dřívější ročníky si pamatují jak řidič tramvaje stál u tmavé skříňky a klikou nahoře postupně vyřazoval zmíněné odpory.
S příchodem polovodičů se přešlo na "bezeztrátovou" regulaci pomocí tyristorů a dalších prvků střídavých motorů. Střídavá trakce má navíc výhodu při přenosu.
Motory elektrokol také nejsou stejnosměrné, ale střídavé, dokonce trojfázové a stejnosměrný proud z baterie je v řídící jednotce převáděn na střídavý a při postupném přepínání do příslušných cívek motoru je vytvářeno točivé magnetické pole hýbající motorem.
Odborníci prominou zjednodušený výklad. :-)))
Laici ti děkují za zjednodušení, protože pochopili o čem je řeč :-)
Pánové, jste jistě motoristé, tak si vzpomeňte na "pilový" diagram popisující řazení v závislosti na kroutícím momentu - ten má tvar kopečku a musíte se pohybovat na jeho pravé straně. Pokud se přes vrchol dostanete na levou stranu, tak motor nemá tah, cuká a musíte přeřadit na "nižší" stupeň. Pokud jsou odpory malé, motor se dá vytočit až do otáček maximálního výkonu a vy řadíte na "vyšší" stupeň, při čemž konstruktéři napočítaly převody tak, abyste opět byli na pravé straně momentové charakteristiky. Optimální otáčky spalovacího motoru jsou mezi otáčkami maximálního kroutícího momentu a maximálního výkonu !!!
Totéž zákonitě musí platit i pro elmotory s následnými převody! BBS 01,02...
Závěr je jednoznačný - řadit! Důležitý je celkový rozsah od nejlehčího do nejtěžího převodu, pokud je malý, chybí nejlehčí nebo nejtěžší, zjednodušeně řečeno chybí největší stoupavost nebo nejvyšší rychlost, je proto výhodou mít u středového pohonu alespoň dva převodníky.
A hele Honmer, můžeš mi vysvětlit, co si představuješ pod pojmem "stoupavost"? :-)))
Jj, na to jsem také zvědavá, není to tak dlouho co mu nerozuměl.
Nechci kolegu deptat, nebo zesměšňovat, to je drobný šťouchanec mezi námi, aby řeč nestála. :-)))
Mám tím na mysli jak velké stoupání (sklon terénu) je možné vyjet při nejlehčím převodu tak aby měl motor ještě sílu. Možná to není technicky správný termín, uvítám návrh správnějšího. Vysočina určitě ví co jsem měl na mysli.
V pohodě, víme oba o co jde. Zdravím!
Přesně tak, současně je nutno si uvědomit, že elektromotory, na rozdíl do spalovacích motorů, mají nezanedbatelný moment i při nulových otáčkách, proto nepotřebují pro rozjezd spojku. To ovšem některé svádí k tomu neřadit při malých rychlostech a do motoru pustit "plynem" větší proud. To má za následek, že se z motoru stává topidlo a může dojít k jeho spálení. Majitelé přímých motorů by o tom mohli vykládat dlouhé story.
Děkuji za příspěvky, dozvěděl jsem se
Že na e-biku nutno řadit. To jsem nikdy nezpochybňoval, začal jsem pochybovat o vhodnosti výměny jednotalíře za dvojtalíř.
Že u stařičkých sériových stejnosměrných motorů by opravdu řadit nebylo nutné, tyto motory se však kvůli jiným neduhům nepoužívají.
Že na e-biku mezi baterií a motorem je řídící jednotka která mění stejnosměrné napětí na střídavé.
Kouknete li se po vlákně zpět:
24.6. píši že nedostatek výkonu u 250W motoru se dá v kopcích řešit dvojpřevodníkem (na úkor rychlosti)
27.6. Pobrdny správně píše, že cena 750W motoru je nižší jak 250W motor + převodník
Já no to odpovídám, „že jsem přemýšlel“ - původně jsem chtěl napsat že jsem změnil názor. Nezměnil, ale pochybuji protože jsem si uvědomil, že vycházím z toho, že motor e-biku se chová stejně jak spalovací motor.
Je si někdo jist, že se tak opravdu chová? Dokud mi to někdo nepotvrdí, tak si dovolím zůstat nevěřícím (pochybujícím) Tomášem. Koneckonců výše vidím „na rozdíl…“
Pokud se nebavíme o vlastnostech při nulových otáčkách, tak lze konstatovat, že oba mají nějaký rozsah optimálních otáček a to v intervalu od otáček vrcholu točivého momentu do otáček maxima výkonu, při čemž otáčky nMkmax jsou menší než otáčky nPmax a otáčky nMkmax jsou větší než nula.
Z hlediska praktického použití jsou si tedy spalovací a středové elektromotory podobné a je vhodné řadit a čím větší ROZSAH převodů použijeme, tím dostaneme větší rozsah použitelných rychlostí.
Přesně tak dva převodníky používám už asi dva měsíce a pohoda, v kombinaci až se třemi bateriemi, jedna v rámu je dojezd na přípomoc 5 (poloviční) i přes 100 km bez nějaké námahy. Teď už chybí jenom čas. Naposled jsem si postavil Lipo baterku 16mAh z Multistarů 8000mAh.
https://www.youtube.com/watch?v=6O3d4534Z5Y
Video pěkné,ale je to 250W nebo 500W ? 750W to nebude,protože ten aku by na to nestačil.
250W, Dkoupil je ofiko prodejce.
Tak to je pěkné :-) 750W už musí s dobrým akumulátorem šplhat po stěnách.
Tady něco pro děti :-))) http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety-na...
Nebo třeba i tady: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10658625776...
Pozor, má to 3 díly.
Typicky televizní pojetí... :) Chudák člověk, který o tom zatím nic neví.
Jen tak jsem se na to TV video znovu podíval a něco se mi tam nezdá. Ve 3.díle v čase 4:47, jak jedou do toho kopečka tak ona, která má BBS má 3 převodník a jede na druhý tác. Jak je to možné, když střeďák má jen jeden tác. Doufám, že jsem to viděl dobře. Nevím.
No tak jsem se na to koukal a je tam záběr nikoliv na kolo s BBS ale na kolo toho borce kde je vidět troj převodník. Pusť si to ještě jednou a až uvidíš troj převodník tak zkus zjistit kde je motor:-)
Dá se nějak řešit ten problém, že s ev bike jsou nesymetricky šlapky vůči středu? Popravdě nechápu proč to sám výrobce EV bike neřeší třeba atypickými klikami, které by to srovnaly.
Jak moc nesymetricky jsou? Nechce se mi to přepočítávat z nákresu. Pravdou je,že vyřešit mohli.Není v tom technický problém.
Čeče taky to beru dle výkresu. Vychází mi, že okraj osy vlevo je 71,5mm a okraj osy vpravo je 87,5mm, takže by to mělo být o 16mm. Fakt je, že máme na skládačce Dahon SunStar a tam je to taky vyosené a dá se to s tím, ale tak nějak se mi to stejně nelíbí. Mimochodem on ten středový 8fun je stejně tak nějak obšlehlý podle Sunstaru. Jen neobšlehli torzní čidlo, čímž to trošku degradovali, ale asi je to kvůli nízké ceně, nevím. Tak to jen mimochodem.
U Ev-bike jsem se svezl na kole s BBS-01 a neměl jsem pocit nějaké nesymetrie. Když jsem se podíval sem:
http://www.bajk.cz/data/clanek.asp?id_clanek=493
tak z výkresu vyplývá, že pravá klika je také více mimo střed a to z důvodu doržení řetězové linky.
NO PROBLEM!
EV bike je asi takovej výrobce jako ty, tak asi proto to neřeší...
Ono tady záleží na rámu, je to hold univerzál, takže jaksi namodelovanej, ale samozřejmě to nemusí na všech rámech vycházet.
jezdím na ev bike 500 W na horském kole Kellys, v Jeseníkách, po poměrně strmých lesních cestách a jsem plně spokojen. EV Bike má tu výhodu, že jde vypnout příšlap (asistent na nulu) a pomáhat si přiotočením plynové rukojeti. To lze i tehdy, pokud je zapnutý příšlap.
Dotaz k Bafang – nějak nechápu jak to funguje.
Výše čtu, že má čidlo na kadenci, pak že nemá, jen čidlo zda šlapu/nešlapu. O kus níže že kadence má vliv (tzn.musí být čidlo). Co je vlastně pravda?
Standard jsou 3 asistence, ty mohu změnit na 9 asistencí. Ale nevím, co to vlastně znamená.
Mám li motor 500W tak 500/9 = 83W Tzn.asistence č.4 mi dává 83x4=332 watů??
A rychlost jízdy pak řídím řazením? To by znamenalo, že když přeřadím, tak se automaticky mění otáčky motoru.
Jde mi o to, jaký režim je vlastně nejlepší, když chci šetřit baterku (jak po rovině, tak do kopce). A taky viz jiné vlákno vliv režimu na teplotu motoru.
Možná kdybych na to sedl, tak pochopím...
EV Bike/8fun např.u displaye C965 se nastaví na max rychlost 35km/h a na 9st.přípomoci a nižší stupeň vždy vypíná motor o 10% dříve tj. 8st při cca 31,5km/h 7st.28km/h , ale než nastane vypnutí má motor stejný tah, je jedno jestli na 6st. nebo 8st.,řazením převoů jen měníš kadenci šlapání, abys mohl efektivně motoru pomoci primitivní ,ale lze si na to zvyknout/ nevýhoda je ,že často musíš přepínat stupen přípomoci ,(ideální by bylo přepínání integrovat do řazení )
Kdybych neměl kolo s Gruberem (nyní se vyrábí zdokonalený Vivax), uvažoval bych určitě o kole se středovým pohonem Brose, několik modelů například chystá český výrobce 4ever:
http://arcg.cz/ukazky/4ever/2/
http://arcg.cz/ukazky/4ever/3/
Samozřejmě záleží na Tvé představě o využití kola, pojem "elektrokolo" je příliš široký a zahrnuje kola od takových kde si uživatel přeje jen občasnou přípomoc až po taková kde se téměř nemusí namáhat, od takových která snadno přepraví třeba autem nebo vlakem do místa sportovního využití, nebo taková, která poslouží pro stálé využití třeba na dojíždění do zaměstnání.
Záleží také na tom, zda má kolo odpovídat směrnici EU a mít tedy výkon motoru 250 W a maximální rychlost 25 km/h, nebo se nijak neomezovat tímto předpisem a mít třeba výkon 750 W a rychlost nijak neomezovanou.
Rozhodně považuji za lepší kolo kostruované již od počátku jako elektrokolo, doplnění pohonu na stávající kolo je z nouze ctnost, úspora, ale vždy je to dobastlení. Na trhu je takový výběr hotových elektrokol, že není problém najít model plně vyhovující ve všech ohledech.
Za týden budu mít možnost otestovat, tak dám vědět, co jsem vykoumal. Ohledně výběru je zde hodně diskuzí, které často sklouznou do debaty „od tématu“. Dokonce jsem přemýšlet sepsat plusy a mínusy jednotlivých systémů. Lenost zvítězila (spíš se necítím dost odborný).
Myslím, že máme vybráno – kolo je pro manželku, invalida tzn. minimální síla šlapání. Pěšky dojde na nejbližší zastávku MHD, takže 99% pohybu po městě je na tomto kole, celý rok. Je třeba počítat, že kolo bude stát několik hodin na ulici, před rehabilitací apod. Tzn.něco s menší pravděpodobností odcizení – přestavbová sada na staré kolo, baterka do nosiče z druhé ruky.
O víkendech výlet po kopcích 40-50km s cyklistou bez motoru (já). Jezdit s pocitem, že „dojde šťáva“ a bude nutno řešit jak se dostat domů není dobré. Takže druhá, opravdu dobrá, baterka do rámu. Odblokovaný zákonný limit 25km/hod.
Kopce, ale po silnici, takže středový motor. Kloním se k 250W motoru ale ne kvůli zákonu, je nesmyslné vozit a hlavně furt točit hmotu většího motoru, má vliv na spotřebu. Strmé kopce na silnicích moc nejsou, měla by to zpřevodovat přehazovačka, o rychlost vůbec nejde. Vycházím z této informace:
V rovinatých etapách prvního týdne TdF …. v balíku stačí podávat výkon 200-230 W. Na špici však takový Pavel Padrnos musí ve stejnou dobu odvádět 400-450 W. Celý článek ze, kterého je ukázka je zde:
http://www.ivelo.cz/casopis/2005-9/ukazka2/
Jsem moc smělý, když svoji kondici tipnu na 25% závodníka TdF?
No osobně bych raději vzal silnější verzi středového motoru, rozdíl v ceně je jen tisícovka a rozdíl ve váze je 10dkg, v popisu mají u váhy chybu, 250W váží 3,7kg a 750W váží 3,8kg, ta váha 4,5kg patří k té 1000W verzi, ale ta už je asi zbytečně moc:https://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/3-1-Sety...
Jak už jsem tady psal, ten silnější se dá v servisu seřídit, aby na nejnižší stupně měl výkon třeba už od 75W, a pak přidával s každým stupněm 75W, takto to mám nastavené já a na těch 75W s tím dokáže držet tempo i cyklista na normálním kole. Takže spotřeba může být srovnatelná s tou 250W verzí, ale je tam rezerva výkonu do prudších kopců, což se zvlášť pro invalidu hodí, tato verze má dost síly, aby člověka uvezla i bez šlapání. Kdežto ta 250W verze se dá seřídit na max.350W, víc neutáhne. Takže tím chci říct, že je lepší jezdit se silnějším motorem jen na malý výkon a mít možnost v případě potřeby přidat, než jezdit s tím slabším, bez této možnosti zvýšení výkonu, za to mě ta tisícovka v pořizovací ceně navíc stojí. A spotřeba při stejném výkonu je u obou stejná, je jedno, jestli pojedu na výkon 250W s tím silnějším nebo s tím slabším, prostě při stejném výkonu mají oba stejný příkon (toto mám prakticky vyzkoušeno, taky jsem pro přítelkyni koupil slabší verzi, jen 350W motor a při stejném stylu jízdy, stejné prům.rychlosti a stejných vnějších podmínkách dojedu na stejnou baterii stejnou vzdálenost), fyzika se ošálit nedá. U těch středových motorů je fakt lepší připlatit za vyšší výkon. Něco jiného je u nábojových motorů, tam je velký rozdíl ve váze, 250W s volnoběžkou má cca 3,5kg, ale 750W přímý cca 6,5kg.
Už jsem si říkal,že na zdejší komentáře nebudu reagovat,spousta zde přispívajících tvrdí,že lepší to a nebo ono.Proboha kdy těmto lidem dojde ,že každý od toho očekává něco jiného.Jeden si chce po nemoci vylepšit kondici (můj případ),další chce jezdit po polní cestě na pivo,jiný na ryby,někdo na nákup,babička pár (třebas jen jeden )kilometrů za vnoučaty atd.Reaguji proto,že ta babička dnes po mém 90km výletu (bafang 250W.15,6Ah baterie)když už jsem se blížil k domovu,mne předjela v táhlém kopci rychlostí 20km/h na elektroskládačce a já si v pohodě šlapal s přípomocí za 2 na nějakých 40W rychlostí 13km/h.Oba jsme byli spokojeni já i ta babička,každému to vyhovuje jinak.
Podbrdny „svoje řešení“ propaguje často, zde reagoval na můj jasně daný účel použití kola a má to logiku, určitě promyslíme.
Spíš by mě zajímalo, to tady v diskuzích nebylo, jak víte, že jste měl přípomoc 40W? Ono jde stupně přípomoci programovat buď na rychlost motoru nebo na sílu (výkon) motoru a mohu si z těchto dvou variant zvolit?
Výše Venca73 totiž píše, že při naprogramování na rychlost by mělo platit „ale než nastane vypnutí má motor stejný tah, je JEDNO jestli na 6st. nebo 8st.“ Pokud tah = síla (výkon), tak bych měl i na malou přípomoc vyjet velký kopec
Je to jenom orientační hodnota,nic přesného,jenom to co ukazuje na displeji C 965.
Omlouvám se, jestli máte z mých příspěvků ten pocit, ale opravdu nechci nic"propagovat",jen sdílím svoje zkušenosti s dvouletým provozem se středovým BBS-2, protože před dvěma roky jsem za tyto zkušenosti byl vděčný jiným lidem z tohoto fora, díky nim jsem hned napoprvé s motorem spokojen a vůbec tím elektrokolem nadšen, jen až mi odejde baterie, tak koupím raději silnější. První rok jsem jezdil s továrním nastavením - to se projevuje tak, že má motor hned zkraje velký záběr a ten s rostoucí rychlostí klesá.Takže i na stupeň 1 přípomoci to má"odpich"(výkon naskočí až na 700W), a jak se člověk rozjíždí, tak výkon klesá, takže bych řekl, že je to nastaveno na určitou rychlost, s vyššími stupni roste jak výkon, tak i rychlost, při které výkon začne klesat. Po první sezoně jsem to dal k prodejci do servisu, aby ho promazal (najeto cca 4000km), a nechal přenastavit na jemnější odstupňování výkonu, přičemž na nejnižší stupeň mi to dává cca 75W a s každým stupněm přidává nejdřív po 75W, a od stupně č.5 po 100W výkonu(9-ti stupňové přepínání přípomoci). Při tomto nastavení to dává téměř konstantní výkon (v rámci rychlosti se mění výkon jen asi o 50%, čili když je stupeň č.1, tak při nízké rychlosti a při rozjezdu to dává cca 150W a při zvyšování rychlosti to klesá až ke 45W). Tím pádem to nemá takový "odpich" při rozjezdu, ale pomáhá to stále, i při vyšších rychlostech. Takže sice musím více přepínat v kopcích, ale umožňuje mi to více šetřit energii, dojezd se tímto nastavením zvýšil asi o třetinu. Přijde mi, že toto nastavení na "konstantní výkon" je lepší, když jezdíte s klasickým cyklistou, zvolíte si, o jak velký výkon si chcete nechat pomáhat motorem a ten vám takto stále pomáhá, když přijde kopec a potřebujete výkon zvýšit, tak musíte přepnout na vyšší stupeň. Ale záleží jen na Vás, co Vám bude vyhovovat. Přenastavení ale lze dělat jen v servisu, někteří prodejci, když si u nich koupíte motor, tak Vám ho v rámci záruky přenastaví zdarma, jinak za poplatek.
Zdravím.nezkoumal jsme to nijak podrobně.ale já jezdím s klasickým kolarem a s tím bafangem 250 jsme spokojen nad míru.mne to ukazuje na stupeň 1 ať jedu jak jedu rychle 0-40watu.na stupeň 2 je to 40-80 s atd.
Je fakt, že se zřejmě to nastavení různých výkonových verzí liší, když jsem před rokem kupoval slabší verzi 48V/350W na kolo pro přítelkyni, tak je tam to nastavení jiné, ale tam je bohužel display C961, který neukazuje okamžitý výkon. A uznávám, že i ta slabší verze mě uveze, jen s menší výkonovou rezervou a dojezd je při využití stejného výkonu stejný. Škoda, že jsou dvě napěťové soustavy, které se používají nejvíc na elektrokolech, 36V a 48V, a tím pádem nejsou motory kompatibilní. Protože s přítelkyní jezdím jen občas, není taková "vášnivá cyklistka" jako já, tak jsem nechtěl, aby ta druhá baterka zahálela, ale abych si jí mohl občas půjčit na celodenní výlet, je fajn si ji vzít s sebou na nosič, v cíli přehodit a prodloužit dojezd na dvojnásobek. Baterie stárne víc časem, než nabíjecími cykly, tak je důležité, aby nezahálela. Máte sice pravdu, že každý si hájí to svoje kolo a svůj způsob elektrifikace, ale pokud je objektivní, tak napíše i zápory. Já jsem jako zápor u středového motoru zatím našel dvě věci: rychlejší opotřebení řetězu a kazety (po sezoně, tj.po těch 4000km je dobré vyměnit oboje),a pak je dobré po sezoně rozebrat převodovku motoru, vyčisti a promazat speciálním silikonovo-teflonovým mazivem(letos naposledy v rámci záruky mě to dělal prodejce, po letošní sezoně se o to pokusím sám). Sám za sebe jsem za názory jednotlivých účastníků tohoto fora vděčný, před těmi dvěma lety jsem se rozhodoval mezi jednodušším a levnějším nábojovým motorem a motorem středovým, který je účinnější v kopcích a nelituju toho, že jsem se pro ten středový rozhodnul (pro srovnání mrkněte do vedlejšího vlákna, o tom Magic Pie jsem tehdy uvažoval, kolega Jura si ho koupil a zatím zrovna štěstím nevýská).Rozhodně se mu nechci posmívat, ale ani "propagovat" to svoje, jen jsem prostě chtěl napsat, že je fajn, že si tady takhle každý svoje zkušenosti sdělujeme :-)
Zkušenosti tak jak jste to popsal teď mi pomohli také při rozhodování.když jsme začal uvažovat nějakém elektrokole tak mne prodejci kol přesvědčovali.že přestavby jsou blbost s já díky tomuto fóru udělal zatím podle mne nejlepší rozhodnuti.jenom jsme zvedav co to vydrží.teď mám 2000 km a do konce roku to bude více jak 4000.
Omlouvám se za překlep ve jménu, ráno jsem spěchal…
Já nekritizoval, jsou zde jiní experti, kteří propagují to svoje i když tazatel uvedl účel a ten jejich systém je mimo. Vaše příspěvky byly k věci (díky za ně), ten druhý uvádí, co mne nejvíc zajímá „dojezd se tímto nastavením zvýšil asi o třetinu“.
Dovolil bych s trochu rýpnout k „fyzika se ošálit nedá“. Já si z fyziky matně pamatuji Newtonovy zákony a myslím, že potřebný výkon závisí na tomto:
Pokud jedu po rovině konstantní rychlostí, pak motor překonává jen odpory (tření, vítr…) a na hmotnosti nezáleží.
Když jedu do kopce, tak na hmotnosti záleží, to zná každý. Hmotnost (kolo + jezdec) 100kg vs.101kg je rozdíl 1%. Pro někoho zásadní, pro jiného….já osobně bych podstatně víc ušetřil optimalizací hmotnosti jezdce než motoru.
Druhý zákon (F=m * a) je zásadní při zrychlování (a) a to jedno procento u hmotnosti (m) pro někoho nehraje roli. Já ale uvažuji takto: on by měl platit i na rotor motoru. Hmotnost rotoru 250W a 750W motoru by mohla mít vliv. Zejména pro jezdce který dělá časté krátké přestávky ve šlapání (např.při jízdě po rovině) a tím zastavuje / rozjíždí motor.
OK,v pohodě :-)
Za ty dva roky a pár tisíc kiláků, který jsem s tím najezdil, tak jsem vysledoval, co nejvíc ovlivní dojezd, a to je prům.rychlost. Jednak proto, že při vyšší rychlosti velmi stoupá odpor vzduchu, a hlavně proto, že výkon jezdce je víceméně konstantní(pokud prostě šlape,jak umí a zvládá),takže pro zvýšení rychlosti musí víc tahat motor. Prostě u střed.motoru když chci jet rychleji, tak dám menší pastorek(těžší převod),šlapu stále stejnou kadencí, která mě vyhovuje, a motor do toho dává víc výkonu. Mám vyzkoušené, že stejnou trasu 30km ujedu za hodinu, takže prům.rychlostí 30km/hod.,ale vyplácám na to celou 13Ah baterku. Nebo ji pojedu dvě hodiny, takže prům.rychlostí 15km/hod.,a stejná baterka mě vystačí na obě cesty, takže celkem 60km. Ten vliv váhy rotoru asi hraje roli u těch velkých nábojových motorů vůči těm malým (tam je rozdíl hmotnosti dvojnásobný), ale u středovýho motoru si myslím, že pokud není rotor úplně stejný, tak je rozdíl max. o těch 200g.rozdílu mezi 250W a 750W motorem, ten vyšší výkon je zřejmě dosažen více závity vinutí a silnější ŘJ. Prostě před těmi dvěma lety, když jsem se rozhodoval, čím si kolo vybavím, tak jsem prostě volil možnost silnějšího a třeba i naddimenzovaného elektromotoru, zvlášť když rozdíl ceny a hmotnosti byl tak malý (třeba proto, že si pamatuji, jak nám shořel poddimenzovaný motor u cirkulárky, pak jsme tam dali dvojnásobný výkon a běhá dodneška, takže jsem stejnou chybu nechtěl udělat ani tady).
Malinko bych to upřesnil. Tření- valivý odpor je závislí na váze. Čím větší zatížení kola tím větší
valivý odpor. Aerodynamická odpor zase závísí také na čelní ploše. Takže těžší člověk bude asi taky větší. Když něco urychlím na určitou rychlost tak k tomu potřebuji dodat energii, to je jasné. Ale ta se neztratí, je uložena v pohybující se hmotě (kolo+cyklista). když přestaneš šlapat, tak se ta uložená energie spotřebuje na překonání odporů, až do zastavení. Nebo na překonání výšky. Vlastně se tomu říká setrvačnost. To samé platí i pro rotor (setrvačník).
Nechci tě nijak podceňovat, ale s těmi 25% výkonu si to asi fakt poněkud přehnal. Myslím, že mnozí aktivní registrovaní silničáři republikového formátu by byli vděčni za těch 25 % :-)
Ale co mě zaujalo je že pro invalidní a zřejmě i nesportovní manželku co "sotva chodí" chceš mít odblokovaný limit přípomoci na 25 km.
To jako proč? Máš dojem, že pro cyklovýlet je rychlost 25 malá?
Já nemám tušení o svém výkonu, proto jsem se ptal. V tom článku píší „DVACETIMINUTOVÉ KOPCE nebo závěr delších kopců se jezdí u nejlepších výkonem 6 – 7 W/kg“. Z údajů předtím přepočítávám a vyjde mi 380-450W“. Rozhodnu, že můj výkon je 25% = 110W. Proč jsem pak zde přesvědčován, že 250W motor je málo? Když i těch 110W jsem přehnal? Kvůli tomuhle, jsem to sem tahal, možná jsem si mohl dát víc práce s hledáním relevantnější zdroje o výkonu cykloturisty ve watech. Nehovořím o strmém terénu ale o silnicích.
Prostě roviny, co jsou nepatrně z kopce, jezdím rychleji jak 25km/hod.
Ale jo, těch 100-200W je asi tak výkon cyklisty, orientačně to mohu potvrdit, protože mi display ukazuje okamžitý výkon motoru, tak mám vyzkoušeno, že když přestanu šlapat a jedu dál stejnou rychlostí na ruční plyn, tak příkon motoru vzroste asi o těch 200W. A když zase šlapat začnu, tak ten příkon při stejné rychlosti asi tak o těch 200W klesne (není to přesná hodnota, ten čísla na displayi dost skáčou, ale asi kolem těch 200W by se výkon jezdce pohybovat mohl). Na běžné ježdění po silnicích ten 250W středový motor stačí, to nezpochybňuji, zvlášť pro ženskou, která nemá přes metrák :-)
Julek: Proč jsem pak zde přesvědčován, že 250W motor je málo?
Protože tady diskutují vesměs ti, kteří realizovali silné přestavby a nepřipustí, že to nebylo to pravé ořechové... :-)
Když jsem si před lety dovolil napsat, že mně a manželce (70+) stačí 250W nábojový motor s převodovkou a volnoběžkou, tak to bylo prohlášeno za nesmysl - i když jsem výlety do kopců doložil záznamy GPS - a za vrcholnou odbornou námitku dodnes považuji výrok: "...že se chlubím svojí kondicí..". Co dodat?
Záleží na představách a způsobu využití, zda tedy potřebujeme pouze mírnou přípomoc v nejtěžších partiích trasy, kde bychom jinak tlačili, nebo zda jde o uživatele který požaduje zcela se zbavit prakticky veškeré námahy, proto touha po plynové páčce nebo otočné rukojeti. Nám nejde o dosažení vysoké průměrné rychlosti, ale jen úspoře extrémní námahy. Do prudkého stoupání nám motor umožní nesesedat, jedeme ale rychlostí třeba jen 6 km/h. Pro jiné uživatele elektrokol je nepředstavitelné jet do stoupání takto pomalu a požadují výkon umožňující udržet rychlost nad nějakých 12 - 15 km/h. To ovšem vyžaduje podtatně větší výkon a pak 250 W nemůže stačit.
Nejen já, ale také např. Marble a Robikl jsme zde několikrát psali, že do kopce nás nežene výkon, ale síla kterou dostaneme na obvod hnacího kola, tedy záleží na velikosti točivého momentu a jeho průběhu. Tou správnou cestou jsou tedy středové motory, větší moment a jeho lepší průběh mohu očekávat u nábojového s převodovkou, za zcela scestné považuji použít přímé motory sebevětšího výkonu. O tom by ostatně mohli říci své místní "kilowaťáci", jak přeprogramovávali ŘJ a kolik mají doma spálených motorů. :-)
Ještě jinak, buď se bavíme o elktrokolech, nebo elektromotorkách - to bychom si měli ujasnit a držet tuto linii po celou diskuzi.
Dneska jezdil jsem s kamaradami v terenu, tak na prevod 52/24 a s spotřebou 150W+prislap 150W do nekterych kopcu jsem jel jen 5-10km/h, tak stredovy motor umoznuje pomalou jizdu:)
Dnes jsem poprvé v Jizerkách vyzkoušel na mém kole nový Vivax a byl jsem mile překvapen - nejen že jsem ve stoupání klidně předjel majitele 250 W motoru v předním náboji, hlavně ale je ten pohon zcela tichý (na rozdíl od Gruberu který jsem měl dřív) a vedle jedoucí cyklista ho vůbec neslyší a protože na kole není vůbec vidět že tam nějaký motor je, vypadám jako borec když ve stoupání pohodlně průměrného cyklistu předjedu. Samozřejmě se stroji majícími stovky wattů se to srovnat nedá, nepotřebuji ale stroj na kterém se mohu vozit zcela bez námahy.
Bingo, takové systemy si kupují namachrovaní borci, aby pak machrovali jak jsou dobří a jak lehce, světe div se, v kopci předehnali jiné borce kteří své motory neskrývají.
Kolik takových namachrovaných už na to doplatilo i mezinárodních závodech :-)
Na elektrokole jsem např. ze Špindlerovky do Špindlu jel rychlostí 37,5km/h - to jsem nesměl?!
Nebo z mírného kopce mi vypne přípomoc a já jedu 30km/h, to je zakázané?
Obecně - po rovině, nebo i do mírných kopečků jezdíme s vypnutou přípomocí (odpojený PAS), abychom si užili šlapání, šetřili energii v baterce a prodloužili reálný dojezd.
Ty diskuze o vypínání přípomoci při dosažení rychlosti 25km/h mi připadají směšné - buď mi ubylo sil a pak stejně o moc více nejsem schopný jet, nebo mi síly dovolí jet rychleji a pak je na místě otázka zda jsem si měl e-kolo vůbec pořizovat?!
Naprostý souhlas, pro pomoc ve stoupání kde mi vlastní síla nestačí dokonce stačí i maximálních 200 W mého Gruberu.
Na krtince je to dobré ale na stoupák kde potřebuješ 900W půjdeš pěšo:-)
Ze skušenosti vím, že pro zdravého člověka středový motor 250W stačí i na krpály. Jenom se musím smířit s tím, že pojedu na nejlehčí převod a hodně pomalu. Ale nebudu vycuclej a můžu tak v pohodě pokračovat. Je mi jasné, že pro někoho to je málo. Pořád ale mám kolo s přípomocí.
A jsi si jistý že ten tvůj motor dá jen 250W? Ja měl před 5 léty v předním kole převodový 250W motor a ten dal ve špičce 350-400W (měřeno cycleanalystem). Neměl jsem ani páčku ale jen pas a třistupňový přepinač. Motor vypínal při 27,5km/h. Dnešní motory dají i více, výrobce na ně napíše nominální výkon 250W špičkově klidně 500W a je to stále v normě.
Ahoj Bobe, nevím kolik dává špičkově a ani mě to moc nezajímá i když mám elektrotechnické vzdělání. Na krytu má vygravírováno dokonce jen 240W.
Pro mně je důležité, že nám pomáhá a když náhodou nestačí, tak holt slezeme a tlačíme. Nějaký limit má má nejen každý člověk, ale též každý motor!
P.S. Sleduji zpovzdálí tvoji přestavbu a držím Ti palce!!! Ať se dílo podaří!
Díky, snad to dotáhnu do zdárného konce:-)
Právě že jsem zjistil že tu eu normu šidí tím že tam vyrazí nominál aby seděl s normou a přitom to špičkově dá mnohem více. Zkoušel jsem před těmi 5 léty i 180W a ten dal špičkově jen 250W co si vzpomínám.
To jsem měl ještě poměrně schopné klouby a tak jsem sním vyšlapal i dost prudký kopec a vzpomínám si že jsem málem vypustil duši.
Tak že je jasné že tomu kdo má dostatek sil a nemá bolesti to i do krpálu stačí. Ale sil s věkem ubývá a tak i nějaká rezerva se občas hodí. Teď tam budu mít přímy s 1kW a mám obavy že to nikam nevyjede:-) Ale třeba to překvapí kdo ví:-)
Rovinky mírně z kopce :-))
To jak si jezdíš ty mě celkem nezajímá, já jsem se ptal na kolo pro tvoji manželku proč tam chceš odblokovat přípomoc na rychlosti 25.
Snažíme se s manželkou trávit víkendy spolu a ne každý sám. Tohle je jediný případ kdy mně, jezdícím na obyčejném kole, e-bike nestíhá. Při testovací jízdě jsme jeli 13km rychlostí 24-28km/h, cca půlku nad limitem 25km/h.
Přestavba objednána, chtěli bychom na Cyrila a Metoděje na Slovensko, máte někdo tip na místo, kolem kterého lze udělat 3 tůry na kole? Po silnici, ne terénem! Případně inline, ne Bratislava – Gabčíovo, tam jsme byli několikrát. Předpokládám, že v ČR bude horší sehnat ubytování.